Литовське медіа викрило російський фейк про українця-шахрая

Фото: Tomas Vinickas, DELFI

Про це йдеться в матеріалі «Фейковий бомбила з України: "історія" нелегала, який возив пасажирів по вулицях Вільнюса» авторства Вайдаса Салджюнаса.

Два російськомовні ЗМІ повідомили, що в годину пік водієм автобуса одного з вільнюських маршрутів нібито прикидався 37-річний громадянин України Валерій Ягелло, який незаконно брав у пасажирів гроші за проїзд. Чоловік начебто прибув до Литви в лютому 2016-го року за туристичною візою з Миколаєва. 

Російськомовні медіа заявили, що він придбав в лізинг за місячний внесок в 350 євро старий автобус у компанії Busos Nuoma і нібито навіть підключив систему електронного розрахунку за проїзд до свого персонального рахунку в банку.

Однак згодом його шахрайство начебто вирахували працівники однієї з заправок, у яких викликало підозру, що водій не попросив рахунок-фактуру і не надав спеціальну картку водія Vilniaus viešojo transportas. Потому контролери нібито провели операцію по його затриманню.

«До цієї "операції" нелегал нібито встиг "заробити" вражаючу суму: тільки готівкою при ньому було 2455 євро. За словами "нелегала", це його денна виручка. І, звичайно, ж всю цю історію нібито підтвердили працівники ЗАТ Vilniaus viešasis transportas, послуги та логотипи якого нібито скопіював Ягелло», – пише Delfi.

22 листопада фейкову історію поширив портал Baltnews. Балтійський центр журналістських розслідувань Re:Baltica пов'язує цей ресурс із державним медіахолдингом РФ «Россия Cегодня», стверджуючи що Москва всіляко намагається приховати володінням цим рупором пропаганди.  

Також фейкову новину  можна було почитати на сайті «Обзор», але потім її звідти видалили.

При цьому Baltnews послався на «Обзор», а «Обзор» взяв цю історію з сайту «Яплакал», контент якого створюють анонімні користувачі. «Так було і цього разу, а вся історія про "нелегалів" з України, якій намагалися надали вигляду новини, – чистої води вигадка», – пише видання Delfi.

Представниця компанії Vilniaus viešasis transportas Раса Норкене підтвердила, що поширювана інформація про українця є фейком. Вона запевнила, що про людину на ім'я Валерій Ягелло компанія не чула. За її словами, два згаданих автобуса Volvo були списані ще у 2007 році – їх продали з аукціону й здали на металобрухт.

«Дурість вже те, що вони могли їздити як автобуси нашої компанії, адже вони дуже відрізняються, це навіть смішно, – зазначила пані Норкене. – У будь-якому випадку, в усіх автобусах встановлена ​​система е-квитка, вона діє майже 10 років, як він [псевдо водій] міг заробити? Ніякої логіки. А якщо продає талончики, де він їх міг взяти, з них доходи невеликі, вони не покриють навіть витрати на пальне. Та й пальне водії залиють на заправках автобусного парку».

Як зазначає Вайдас Салджюнас, сам текст фейку неодмінно викличе сумнів  у будь-якого уважного вільнюсця, який володіє російською мовою. Журналіст уважає, що повідомлення ймовірно писала людина, яка не надто знайома з особливостями литовської мови і реаліями життя в Вільнюсі: в Литві не існує компаній  під назвами Vilniaus Transporto та Busos Nuoma. На його думку, дивно звучить і те, що операцію із затримання «нелегала» здійснили контролери, функція яких перевіряти квитки пасажирів. Інформацію ж про те, що система е-квитка автобуса була з'єднана з рахунком «українця», фахівці називають вигадкою з царини фантастики.

Водночас такі деталі, як номер автобуса та маршрут, на думку журналіста, показують, що автори тексту намагалися надати історії автентичний вигляд. Фейкове повідомлення з'явилося за кілька тижнів після того, як портал Delfi  написав про 20-річного вільнюсца, який безперешкодно увійшов в автобус компанії Vilniaus viešasis transportas і почав роз'їжджати вулицями міста, а згодом викрав три маршрутні автобуси. 

«Такий ланцюжок дезінформації тільки показує тісний зв'язок між Baltnews і "Обзором", – уважає викладач Інституту міжнародних відносин і політичних наук Вільнюського університету Неріюс Малюкявічюс, який понад 10 років займається питанням інформаційних воєн. – Вони вже намагалися дискредитувати громадян України в Литві, але такими діями лише продовжують бруднити свою репутацію».

Нагадаємо, у жовтні російські державні телеканали показали фейковий сюжет про страву «Путінбургер», яку нібито подають в американському ресторані на честь дня народження президента Росії.

А в серпні американське видання BuzzFeed викрило, як для проросійського фейку підробили сайт The Guardian.

comments powered by Disqus