Більшість телеканалів в новинах замовчують вимоги блокувальників Донбасу

Блокада поставок товарів із ОРДЛО, що почалася 26 грудня, — одна з головних актуальних тем у новинах та політиці. Втягнутими виявилися всі впливові люди країни, а разом із ними і їхні телеканали. Цікаво, що хоч останні і випустили на цю тему понад два десятки сюжетів лише протягом минулого тижня, в них майже немає позиції активістів, їхніх вимог чи аргументів. Зате дуже багато розмов про вугілля, що є лише частиною проблеми. Ми спробували коротко описати, якою телеканали показують торговельну блокаду ОРДЛО і чого вони не показують.

Для початку пояснімо, чого хочуть активісти. Головна вимога блокувальників — це прийняття закону «Про тимчасово окуповані території», що прирівняє ОРДЛО до Криму й заборонить торгівлю з цими територіями законодавчо. Ще одна вимога стосується терористів — 16 грудня їм оголосили ультиматум: або бойовики відпускають заручників, або ветерани-добровольці починають блокаду. Щодо самої блокади — активісти перекривають на залізницях та магістралях торгівлю всіма видами товарів і заявляють, що вугілля становило лише 20 % від того, чим Україна торгувала з терористами.

Зазначимо, що від початку блокади її дуже активно висвітлювали на інформаційних каналах, зокрема на «112» та News One. І в перші дні подій у студіях обговорювали саме вимоги блокувальників. Але потім усі канали, й названі теж, переключилися на ситуацію з вугіллям, і про головні вимоги активістів майже перестали згадувати. Можна припустити, що загроза теплопостачанню всієї країни стала найкращим аргументом для противників блокади, адже нею можна не лише лякати громадян, а й прикривати інші питання, які актуалізувала блокада.

«Україна»

Звісно, найактивніше проти блокади виступають на телеканалі Ріната Ахметова «Україна». Журналісти розповідають про перебіг блокади щодня. «Четырнадцатый день продолжается блокада железнодорожного сообщения на Донбассе. Люди в военной форме по-прежнему не пропускают поезда с углем. Тем временем его ждут на теплоэлектростанциях — в некоторых регионах запасы уже на исходе. К чему уже в ближайшие дни может привести блокада — смотрите далее», — заявляють, наприклад, 9 лютого, перш ніж перейти до показу вже неодноразово повторених аргументів і нових синхронів політиків та стурбованих жителів. І тут же бачимо головну маніпуляцію: ветеранів АТО зведено до «людей у формі», вимоги активістів — до блокування поставок вугілля.

Повідомлення «України» від 6 до 11 лютого побудовані за однією схемою, змінюються лише дійові особи в синхронах:

  • у понеділок, 6 лютого, наприклад, телеканал подає декілька коментарів нетитрованих жителів прифронтових міст, вони засуджують активістів за незаконність дій. Потім телеканал звітує про «енергетичний колапс», що насувається на Україну, й закінчення запасів вугілля на Слов’янській ТЕС. Далі коментарі політиків — Юрій Гримчак, радник міністра з окупованих територій, заявляє, що в разі блокади «завтра без води залишаться Маріуполь та Авдіївка...». Насамкінець — заява про те, що у власних квартирах можуть замерзнути тисячі мирних мешканців;
  • 7 лютого — заяви про те, що в разі продовження блокади вугілля доведеться купувати за кордоном, а отже тарифи для всіх українців зростуть;
  • 8 лютого — депутати від БПП й «Народного фронту» виступають проти блокади, місцеві жителі бояться замерзнути, експерти лякають віяловими відключеннями;
  • 10 лютого проти блокади в студії «Событий» виступає Олег Ляшко;
  • 11 лютого канал починає тематичний сюжет із прямої критики активістів: «Действия людей, которые блокируют железные дороги, блокируют поступления сырья, могут завершить то, что начали люди, напавшие на наш город [Авдіївку. — MS], напавшие на наш завод. У меня такое ощущение, что им все равно, есть мы или нет», — коментує генеральний директор Авдіївського коксохімічного заводу;
  • 12 лютого в «События недели» прийшов особисто прем’єр-міністр Володимир Гройсман. Його відповідь на запитання про блокаду триває шість хвилин і містить фрази про віялові відключення, зростання тарифів і зупинку заводів. Після цього ведучий Олег Панюта переходить до сюжету і ще раз озвучує: «Некоторые теплоэлектростанции уже перешли на аварийный режим работы, в Минэнергетики предупреждают: если ТЭЦ не получат уголь, украинцев ждут веерные отключения света, на грани остановки и украинские заводы, сотни тысяч людей могут остаться без работы. Чем еще чревата блокада — далее в сюжете». Сюжет триває ще сім хвилин і є, по суті, добіркою найкращих синхронів політиків та «місцевих жителів» за тиждень. Зокрема, Павло Жебрівський, голова Донецької ОДА, озвучує побоювання з приводу того, що закриті шахти й зупинені заводи бойовики просто знищать, і після реінтеграції промисловість уже не можна буде відновити.

За тиждень «Україна» так і не надала достатньо часу аргументам мітингувальників і не привела жодних альтернативних розрахунків загроз блокади, крім тих, що озвучила влада. Навіть 21 лютого, коли мітингувальники під ВР прямо вимагали прийняти закон про окуповані території, «Україна» розповідала про «продолжение угольной блокады». До речі, в цьому ж випуску «Сегодня» розповідають про пропозиції прем’єра мітингувальникам: «Сосредоточиться на борьбе с контрабандой, а не создавать проблемы с подачей тепла и электричества». У штабі блокади, щоправда, почули інші обіцянки, про які оголосили за десять годин до виходу сюжету: «Представники штабу входять у комісію з обміну полоненими. Кабінет міністрів скасовує дозволи, видані СБУ на переміщення товарів і видає Постанову, що регулює переміщення вантажів у відповідності з Законом про боротьбу з тероризмом».

5 канал

12 лютого в «Часі. Підсумках тижня» 5 канал грішить превентивними висновками та навішуванням ярликів. Дії активістів тут у перших словах підводки ведучого визначають як маніпуляцію: «Якщо складну проблему вам пропонують вирішити простими методами, скоріш за все, вас хочуть надурити. Блокада залізниці…». Самі активісти (серед яких здебільшого ветерани АТО) тут — «люди у камуфляжі». Депутати, які їх підтримують, — «регулярно скандальні політики». Саму їх присутність журналісти оцінюють вже в сюжеті, називаючи «ознаками політичного піару». Перебіг акції визначають так: «ляпаси по обличчі очільника поліції Донецької області перетворили блокаду на абсурд». Далі журналісти досить детально пояснюють взаємозалежність електропостачання між вільними та окупованими територіями й подають начебто громадську думку з приводу блокади: «Більшість українців, які живуть на вільній Україні, проти бізнес-відносин із окупантом. Але вони не готові повністю відрізати зв'язки з окупованими територіями. Усе через людей, які там живуть». У результаті, на думку журналістів, недогледіла влада (держава, парламент і уряд): закон «Про окуповані території» слід було ухвалити раніше, як і зміни до кримінального законодавства в частині покарання за незаконне переміщення товарів (і розширення списку цих товарів). Тож правові ініціативи блокувальників тут звучать. Щоправда, як власні думки й висновки журналістів, а не вимоги активістів. І головний акцент сюжету, звісно, енергетичний.

ICTV

На ICTV традиційно виявляють надмірну любов до прем’єр-міністра Володимира Гройсмана. У грудні та січні його найбільше піарили саме у «Фактах». Тож і в питанні блокади журналісти не зраджують своєму улюбленцеві.

7 лютого, як і «Інтер» та 5 канал, ICTV без жодних пересторог подає заяву міністра енергетики Ігоря Насалика про перспективи блокади: «За його словами, якщо блокування поставок енергетичного вугілля із зони АТО триватиме, світло в домівках українців почне зникати вже з кінця березня. Адже наявних запасів вугілля на вітчизняних теплоелектростанціях вистачить лише до кінця зими». Повідомлення не містить ані експертних коментарів, ані спроби перевірки цих фактів журналістами, ані критичного осмислення ситуації. А запитання є: наприклад, чому не виконали Указу Президента 2015 року, в якому йдеться про відмову від антрацитного вугілля? Чи як нинішні заяви міністра поєднуються з його ж словами півроку тому: «На сегодняшний день, несмотря на то, будет поставка угля из зоны АТО или не будет вообще, мы компенсируем антрацитную группу из других стран». Чи справді ми купуємо вугілля з так званих копанок? Чи праві експерти, які вважають, що альтернативи вугіллю з ОРДЛО існують і їх навіть більше за нашу річну норму споживання? Усі ці теми проігноровано.

10 лютого телеканал згадує те, про що більшість колег мовчали, — про один із невугільних аспектів блокади. У численних синхронах жителі ОРДЛО скаржаться на низьку якість товарів у «ДНР» та «ЛНР» і кажуть, що без купівлі продуктів по цей бік фронту можуть «померти з голоду». Згадують і про те, що більшість товарів в ОРДЛО із Росії, бо «ви ж не пускаєте». Після цього ICTV теж переходить до вугілля. Спочатку тут переказують заяви міністра енергетики, які той озвучив у Верховній Раді: «Енергетиці загрожує повний колапс, віялові відключення вже з березня, загроза зупинки металургійних комбінатів Маріуполя і безробіття для десятків тисяч металургів і шахтарів». Потім і позицію міністерства з питань тимчасово окупованих територій. Там не проти економічних зв’язків із ОРДЛО, адже на цих територіях теж «проживають наші громадяни і держава мусить про них дбати». Тут можна було би взяти коментар, наприклад, у секретаря РНБО Олександра Турчинова, який у грудні 2016 року казав: «Полная изоляция оккупированной территории значительно приблизит сроки ее освобождения. Иначе этот вялотекущий процесс только растягивает во времени страдания и беды находящихся там людей». Саму блокаду в сюжеті, з посиланням на Банкову, називають «піар-акцією».

12 лютого у «Фактах тижня» ICTV знову каже про блокаду. Три з п’яти хвилин сюжету телеканал розповідає про бійки, ляпаси та образи між блокувальниками й силовиками. Далі подають думку міністра енергетики й заяви блокувальників. От тільки якщо коментарі міністра стосуються чисел і дат, то обрані моменти з блокувальниками — це їхні мотиваційні промови («покажемо, що нас тут уся Україна підтримує!») та звернення до жителів окупованих територій («просимо поставитися з розумінням»). Чому б на економічні аргументи міністра не відповісти економічними аргументами протестувальників — не зрозуміло.

«1+1»

Єдиним лояльним до блокади телеканалом виявився «1+1» Ігоря Коломойського. І не дивно. Адже, по-перше, блокаду підтримала партію «Укроп», яку контролює бізнесмен. По-друге, за непідтвердженою інформацією Lb.ua, яке посилається на Банкову, — Ігор Коломойський може бути одним із головних організаторів блокади.

У будь-якому разі, повідомлення «1+1» значно відрізняються від повідомлень колег.

7 лютого в «ТСН» виходить сюжет про силове протистояння між блокувальниками та правоохоронцями. Тут подають позиції обох сторін: «За версією ветеранів АТО, поліція з тітушками їде знімати залізничну блокаду неподалік Бахмута. Версія поліції: розблоковують дорогу, якою, зокрема, їздять швидкі з пораненими військовими». Разом із тим лише тут акцентують на наслідках сутички («шість побитих активістів, які звернулися за допомогою до медиків») і тому, що «прокуратура перевірить доцільність застосування поліцейськими спецзасобів».

9 лютого «1+1» розповідає про військових, що приєдналися до блокувальників: «Армійці заявили: допомагатимуть ветеранам АТО перекривати шляхи з окупованих територій у вільний від служби час, за рахунок власної відпустки». Журналісти коротко озвучують їхні вимоги й транслюють звернення до керівництва держави. Позиція самого «керівництва» займає в сюжеті всього 8 секунд. Далі коментарі від Тараса Батенка, голови політради партії «Укроп»: «... Я вважаю, що це один із найбільш дієвих механізмів повернення, відвоювання цієї території назад».

11 лютого журналісти «ТСН» знову повертаються до теми блокади. Цього разу нам розповідають про побут блокувальників: вони рубають дерева, ставлять намети, діляться рецептами їжі на вогні. Також мітингувальники заявляють про підтримку з боку волонтерів і притік «нових кадрів». Вони роблять особистий закид Ахметову — коментує учасник блокади з позивним Гал: «Все, что сейчас происходит с шантажом размораживания систем, — это говорит о том, что Украина зависит от одного господина Ахметова. Так не должно быть». Критикують на «1+1» і міністра енергетики Ігоря Насалика, на його слова відповідає голова ГО «Агенція енергетичних реформ» Володимир Земляков: «Міністр енергетики Ігор Насалик заявляє про те, що ми сьогодні не торгуємо з окупантами, а ведемо обмін товарами. То поясніть мені, будь ласка, хто-небудь, в чому різниця?». Є тут і особистий закид Президенту — голова партії «Укроп» Тарас Батенко нагадує Петру Порошенку про його обіцянку 2015 року: «Утримувати і дотувати вбивць-бойовиків, допомагати утриматися на плаву бандитам Київ не буде».

Тут згадують і про прийняття закону «Про окуповані території», щоправда, заслугу його просування приписують «Укропу» і Батенку особисто. А потім на каналі заявляють, що «позицію "Укропа" підтримують депутати із інших політичних сил», та подають синхрон Володимира Парасюка. По-перше, Володимир Парасюк не представляє жодну політичну силу, адже є безпартійним та позафракційним. По-друге, ще півроку тому він був у партії «Укроп», тож дивно протиставляти його нинішньому члену партії. По-третє, Володимир Парасюк є одним із учасників блокади, тож узагалі не може подаватися в контексті суто політичних коментарів. У кінці сюжету звучить невеличка реклама майбутнього мітингу: «21 лютого у вівторок перед Верховною Радою відбудеться віче, на якому від Парламенту вимагатимуть підтримати проект Закону про окуповані території».

Таким чином жоден із цих телеканалів не подає інформації про блокаду об’єктивно та збалансовано. ЗМІ радше просто транслюють інтереси своїх власників, аніж намагаються проаналізувати важливу для України проблему. Причому не лише у щоденних випусках новин, а й у тижневиках, що покликані глибше аналізувати ситуацію. Головна вада всіх згаданих програм — замовчування. Провладні ЗМІ зводять суть блокади до перекриття постачання вугілля, ігноруючи вимоги активістів. Для них блокування — це спосіб досягти своїх цілей (зокрема, прийняття закону), а не суть акції. Іще раз зазначимо: блокують не лише вугілля й не лише залізницю. Та оскільки саме проблема вугілля може призвести до погіршення життя пересічного українця, а отже потенційно може спонукати громадян критично поставитися до блокувальників — цією темою й обмежуються, наприклад, на телеканалі «Україна».

Постійно залякуючи наслідками, подаючи інформацію лише фрагментарно, телеканали створюють ілюзію того, що аргументів за блокаду не існує, ситуація однозначна — блокувати погано. Та насправді авторитетні експерти наводять одразу декілька аргументів і за блокаду.

На «1+1» інша крайність — тут замовчують аргументи влади, одночасно з цим піарячи партію «Укроп» та займаючись чорним піаром урядовців і Президента. Вимоги учасників акції тут хоч і розкрито ширше, але теж без особливих деталей.

Про те, що «телебачення викривляє картинку», заявляли й самі мітингувальники. Наприклад, «Громадське» поспілкувалося з великою кількістю активістів під час заходів у Києві 19 лютого. Тут можна почути аргументи як депутатів, так і звичайних членів руху. Зокрема про те, що акції почалися до третьої річниці розстрілів на Майдані як спосіб вшанування пам’яті загиблих.

Загалом висвітлення блокади на телеканалах досить неякісне: в сюжетах немає ні міжнародного досвіду (секретар РНБО Олександр Турчинов у кінці грудня наводив приклад Хорватії), ні власних спроб порахувати запаси вугілля (журналісти просто подають часто суперечливі коментарі влади й керівників підприємств), ані спроб розібратися, кому ж вигідна блокада (хто фінансує блокувальників, наприклад). Про те, що нинішньої ситуації взагалі не мало трапитися, якби Указ Президента 2015 року було виконано, без деталей згадують лише на 5-му каналі. Тож у кризовій ситуації українські тележурналісти вкотре не виконали своєї функції, замість цього просто перейшовши в режим рупору для «афілійованих» осіб.

comments powered by Disqus