Топ-десятка найбільших порушень у теленовинах листопада за версією «Детектора медіа»

Фото: menstylefashion.com

За листопад експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 257 матеріалів із порушеннями журналістських стандартів у щоденних випусках новин. Вистачало сумнівних матеріалів і в підсумкових тижневиках. Серед них ми обрали десять, що яскраво демонструють стан української тележурналістики та її ставлення до свого гладача. А також підбили підсумки піару й чорного піару на телеканалах.

моніторингах щоденних теленовин аналізувалися такі випуски: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «События» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00)).

Найбільше порушень: упродовж місяця телеканали випустили в щоденних новинах 257 сумнівних матеріалів. Себто щодня журналістські стандарти порушували в середньому десять разів. 84 матеріали (32,6 % усіх порушень) вийшли на телеканалі «Інтер». У напруженій боротьбі він всього на три сумнівних матеріали обігнав канал «Україна».

Піар: найбільш розпіареною особою місяця став Володимир Гройсман. У сумі він отримав 35 піарних або паркетних згадок, причому в матеріалах на його користь хоч раз був помічений кожен із телеканалів, які моніторилися. Голова уряду навіть порушив субординацію, випередивши Президента на цілих одинадцять матеріалів: Петра Порошенка піарили у 24 матеріалах.

Чорний піар: найбільш критикованою особою місяця завдяки «Інтеру» став Арсен Аваков. Проти нього у щоденних новинах вийшло дев'ять матеріалів, також міністр мінімум двічі згадувався в кожному підсумковому випуску новин листопада. Це якщо не рахувати десятка просто прозорих натяків та побіжних згадок.

Отже, умовний топ сюжетів із порушеннями журналістських стандартів, виглядає так:

«Україна»: Про скасування програми МОЗ, якоїнасправді не скасовують.

«Государство больше не будет помогать онкобольным украинцам», — заявили на каналі «Україна» 9 листопада й розповіли про реформу МОЗ, яке буцімто переходить від лікування до профілактики онкозахворювань. Тут були і критичні коментарі експертів, і фрагмент брифінгу в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун, і трагічна історія хлопчика, що лишиться без ліків. Телеканал дві з половиною хвилини розповідає, що все пропало, аби потім заявити: «В ведомстве успокаивают: деньги на лечение онкозаболеваний будут. Госфинансирование предусмотрели на весь следующий год». Навіщо ж тоді було розповідати, що його не буде? Тим паче, якщо за день до цього в МОЗ заявили, що допомагати не лише будуть, а ще й збільшать фінансування на 47 %?

«Україна»: Тимошенко заздрить Гонтаревій

На телеканалі «Україна» в листопаді був помітний такий тренд — тут хвалили голову НБУ Валерію Гонтареву. То інтерв’ю в неї візьмуть із правильними питаннями, то мітинги проти неї правильно покажуть. Але особливо явно любов «України» проявилася 6 листопада, коли канал обіцяв пояснити, «хто і чому розвернув кампанію проти НБУ». У сюжеті прихід пані Гонтаревої на посаду керівниці Нацбанку порівнювали з дивом, ставлячи знак рівності між нею та економічною стабільністю і погрожуючи, що «атака проти неї може погано скінчитися для всієї країни».

 

Але найкращий момент матеріалу — це спроба «України» знайти замовників цькування. Однією з підозрюваних виявилася Юлія Тимошенко, що буцімто заздрить голові НБУ через вище місце в рейтингу журналу «Фокус».

«Інтер»: Кабани нищать ініціативи Яценюка

«Стада [кабанів. — MS], мигрирующие через российско-украинскую границу, постепенно разрушают сеть заграждений [“стіну Яценюка”. — MS]», — заявили на «Інтері» 5 листопада, посилаючись на анонімне інтернет-джерело і розповідаючи, як багато грошей у стіну вклали й що нічого це не дало, оскільки навіть кабани можуть її прорвати. От тільки виявилося, що «анонімне» джерело «Інтера» — це «Страна.ua», яка у своєму матеріалі посилається на працю журналіста, в якій той посилається на слова одного (!) місцевого жителя — сільського голови. Причому сам сільський голова, із яким зв’язався «Детектор медіа», ці свої слова заперечив. Жодних фото чи відеодоказів канал не надав, так само як не відправляв до стіни своїх кореспондентів. Зате обіцяв Яценюку розслідування.

5 канал та «Інтер»: Електронні декларації, які зламали час

Коли в кінці жовтня всі чиновники й політики найвищого рівня опублікували свої електронні декларації, на телеканалах почалося справжнє свято, яке не відпускало журналістів ще два тижні. Перекручування та маніпуляції з цієї теми могли би скласти окремий топ, адже було все: і замовчування декларацій улюблених (певного телеканалу) політиків, і дискредитація державних органів, але найочевидніша маніпуляція — це порушення часового-просторового континиуму. На «Інтері» 6 листопада заявили, що надвисокі статки можновладців стали однією з причин масових акцій протесту, які канал ще до публікації документів висвітлював уже декілька тижнів. А на 5-му каналі цього ж дня повідомили, що саме обурення деклараціями призвело до скасування підвищення депутатських зарплат. Щоправда, скасували його ще за сім днів до публікації статків.

СТБ та «Україна»: Підтасовані смерті

СТБ та «Україна» 14 листопада стали єдиними українськими телеканалами, що повідомили про смерті українців, спричинені снігопадами. Причому назвали різну їх кількість. Виявилося, що обидва канали підтасували факти: в одному випадку зарахувавши як смерть від негоди історію чоловіка, що п’яним заснув на вулиці. В іншому — снігопадам приписали знайдене тіло з наслідками обмороження, хоча причини смерті встановлено ще не було. Важливо також знати, що восени вже були зареєстровані випадки смерті від холоду, причому навіть за плюсової температури. Тож приписати ці дві смерті останньому снігопаду, а не загальній тендеції — це приклад підтасовки фактів.

ICTV: Українці загинуть без пива

ICTV у своєму випуску новин 23 листопада заявив, що якщо акцизи на пиво підвищаться, як це планує зробити уряд, і пиво подорожчає, — українці почнуть частіше гинути. Адже ціни на пиво переженуть ціни на підробну горілку і громадянам доведеться частіше купувати небезпечний напій. Коментувати ситуацію канал запросив представників пивного бізнесу, які додатково пожалілися на фінансові втрати в разі здорожчання продукту.

Відстоюючи інтереси бізнесменів, канал проігнорував думку міністерства охорони здоров’я, а дарма. Останні повідомлення МОЗ свідчать: збільшення розміру акцизного збору не лише покращило загальний стан здоров’я населення та збільшило доходи в бюджет. Здорожчання ще й на 15 % знизило смертність від алкогольних отруєнь та кількість ДТП у стані алкогольного сп’яніння.

«Інтер» та «Україна»: Детективи НАБУ лякають дітей (та) Касянюка

Коли 11 листопада в Олександра Касянюка, співголови політвиконкому «Опозиційного блоку», провели обшук, «Інтер» та «Україна» випустили сюжети на захист члена партії. Канали зробили все, щоби виставити співробітників НАБУ поганцями. Розповіли і про «роту автоматчиків», яка прийшла в квартиру політика, і про те, що дітей пана Олександра налякали до сліз, і про те, що всі звинувачення сфальсифіковані, а обшук незаконний. «Інтер» навіть виступив у ролі екстрасенса, заявивши без жодних повідомлень із боку НАБУ, що у вилучених лише зранку того дня телефонах та планшеті слідчі нічого не знайшли.

«Інтер»: Журналісти назвали незасуджених людей убивцями

Телеканал «Інтер» увесь листопад критикував Арсена Авакова. Не стала винятком і річниця створення Національної поліції, яка в сюжеті «Інтера» 6 листопада виглядала як трагедія за всіма статтями: «святкувати нічого», злочинність зросла, найкращі кадри покинули відомство, із МВС скоро розправляться народні активісти. Але навіть у такому матеріалі виділився фрагмент, де журналісти «Подробностей» узяли на себе функції судової гілки влади й назвали незасудженних людей убивцями: «Несмотря на всеукраинский резонанс, приговора полицейским-убийцам до сих пор нет...».

Усі телеканали: Цензура Саакашвілі

Коли Михеїл Саакашвілі 7 листопада подав у відставку з посади голови Одеської ОДА, на прощання він звинуватив у корупційній діяльності купу людей: від Президента до місцевих діячів Одещини. Жоден канал так і не подав його слова повністю. Одні канали (на кшталт ICTV) забрали зі слів Саакашвілі звинувачення на користь своїх улюбленців. Інші (на кшталт «Інтера») залишили тільки заяви проти своїх ворогів. Проте були й такі, що взагалі вдали, буцімто нікого Саакашвілі не критикував, і просто сухо розповіли про те, що він іде (привіт 5-му каналу!).

«Інтер»: Спроба вбивства без жертви та доказів

По будинку голови фракції «Опозиційного блоку» в міській раді м. Березані Юрія Грицуна стріляли, — стверджували на «Інтері» 9 листопада. Журналісти телеканалу стверджували, що зробив це лідер фракції «Свобода» в місцевій міській раді Володимир Сивак, який уже буцімто погрожував опозиціонеру раніше. Такі дії політика телеканал розцінює як політичний тиск та замах на життя представника опозиції. Щоправда, за повідомленнями інших ЗМІ, які посилаються на представників міської ради, конфліктів між політиками не було. Так само як Грицуна не було вдома, коли на його життя «скоювали замах». До речі, всі п’ять куль нападник випустив у ворота, а не по вікнах чи дверях.

Загалом у листопаді українська тележурналістика не надто відрізнялася від себе в інші місяці: в жовтні, наприклад, порушень було всього на три менше (254 проти 257). Головними проблемами телеканалів залишаються матеріали з ознаками замовності, що побічно (не подаючи інших думок) чи прямо піарять політиків та власників каналів; хронічна відсутність посилань на джерела, через що часто неможливо встановити достовірність інформації; наявність сюжетів із антипіаром, які зазвичай виходять циклами й спрямовані проти конкретних політиків чи політичних сил; неуважність журналістів, що призводить до курйозів (повідомлення спростованої в цьому ж ефірі інформації) та любов до надмірного епатажу. І куди ж без масових порушень кодексу журналістської етики, як-от оголошення незасуджених людей злочинцями, упередженість, підтасовування фактів, маніпуляції, спекуляції та відвертої брехні.

comments powered by Disqus