Виборча кампанія супроводжувалася великою кількістю джинси – експерти медіаорганізацій

Фото: Інститут демократії ім. Пилипа Орлика

Про це заявили сьогодні на прес-конференції експерти ГО «Телекритика», Інституту масової інформації (ІМІ), Академії української преси (АУП) та  Інституту демократії ім. Пилипа Орлика.

Голова правління ГО «Телекритика» Наталія Лигачова повідомила, що згідно з результатами моніторингів загальнонаціональних каналів, які регулярно проводить ГО «Телекритика», лідерами за кількістю «джинси» лишаються телеканали «Інтер» та «Україна» - там виходили сюжети на користь «Опозиційного блоку» та інших політичних сил, у які увійшли колишні «регіонали».

«Ця тенденція зберігається уже впродовж багатьох місяців, не лише перед виборами. Саме ці канали демонструють найгіршу кількість новин, порушень журналістських стандартів, насамперед балансу думок», - зазначила пані Лигачова, додавши, що відсутність балансу є характерною рисою журналістики після Майдану. Трохи менше джинси на телеканалах ICTV та СТБ, які проте також підтримують у своїх матеріалах «Опозиційний блок». 

«Тому можемо казати, що зараз сформувався свого роду макрохолдинг, який складається з каналів різних холдингів, що належать різним власникам, але всі вони відстоюють інтереси “Опозиційного блоку” і дотичних до нього політиків, якіпросувають вигідні колишнім регіоналам меседжі», - зазначила пані Лигачова. За її словами,  значно менше джинси на каналах «1+1» та 5-му каналі, проте й там наявні  порушення. «Найчистішими виявилися новини на суспільному мовнику “UA: Перший”, хоча так звані “паркетні матеріали” та оціночні судження там є», - зазначила Наталя Лигачова.

Виконавчий директор Інституту демократії ім. Пилипа Орлика Світлана Єременко наголосила на тому, що ситуація із джинсою у регіональних друкованих та інтернет-виданнях катастрофічна – її кількість зростає. Про це свідчить моніторинг цієї організації в 8 областях України, у кожній з яких було обрано для аналізу по 4 регіональних друкованих та 4 онлайн-медіа.

«Найбільше матеріалів із ознаками замовності у виборчий період зафіксовано у Харкові (40%), Донецьку (30%), Житомирі (30%) та Дніпропетровську (30%). Найменше таких публікацій на Львівщині - 11%», - каже пані Єременко.

Також вона констатувала, що під час цього виборчого періоду регіональні медіа різко розділилися: залежно від того, яку політичну силу підтримує власник, редактор чи спонсор видання, чого раніше не було.

Експертка ІМІ Олена Голуб нагадала, що  у день було зафіксовано лише 5 порушень свободи слова, що є надзвичайно позитивним результатом. Водночас, за її словами, згідно моніторингу ІМІ, рівень джинси є дуже високим: за два тижні ІМІ нарахував 200 матеріалів з ознаками замовності, з яких 170 – в інтернет-виданнях. «Найбільше таких матеріалів у виданнях “Обозреватель” та “УНІАН”», - зазначила пані Голуб.

Президент АУП Валерій Іванов також констатував недотримання стандартів у матеріалах ЗМІ напередодні виборів. «Лише 14 % проаналізованих нами повідомлень містили дві чи більше точок зору. В цілому уваги до виборів було мало – це лише 6% ефіру, а напередодні виборів минулого року було 20%. Також наявний дисбаланс думок на користь влади», - заявив він.

Нагадаємо, що раніше ГО «Телекритика» представила результати моніторингів новин «UA:Першого», «Українського радіо» та 10 обласних філій НТКУ у передвиборчий період. Згідно з ними, головними проблемами державних телерадіоканалів є порушення стандарту балансу та повноти інформації.  

 

comments powered by Disqus