Вибори нарешті помітили – але не всі. Моніторинг АУП

24 Жовтня 2012
2221

Вибори нарешті помітили – але не всі. Моніторинг АУП

2221
Вибори на більшості каналів стають центральною темою, Партія регіонів залишається лідером новинних випусків, але в цілому увага до правлячої коаліції дещо знижується – такі результати моніторингу новин у перші два тижні жовтня.
Вибори нарешті помітили – але не всі. Моніторинг АУП

Академія української преси презентувала результати чергової хвилі контент-аналізу новин прайм-тайму дев’яти телеканалів – «Інтера», «1+1», Нового каналу, «України», СТБ, ICTV, Першого національного, 5-го каналу й TВi.

Результати свідчать, що протягом першого й другого тижнів жовтня тема виборів уперше за рік стала домінувати у випусках новин. Виборам нарешті вдалося подолати традиційних тематичних лідерів – катастрофи, кримінал та ДТП.

Як зазначив Сергій Макеєв, завідувач відділу соціальних структур Інституту соціології НАН України, протягом першого тижня жовтня темі виборів у різних аспектах присвячено 20% усіх повідомлень, протягом другого тижня – 24%. Тобто кожне четверте повідомлення стосується виборів, що є досить високим показником для телеканалів, якщо порівнювати з попередніми місяцями (наприклад, протягом другого тижня вересня повідомлення про вибори складали 12%).

Однак не всі канали помітили наближення парламентських виборів. Аполітичністю виділяється «1+1», у якому 7% повідомлень стосуються виборів: це втричі менше середнього показника. Канал продовжує дотримуватися моделі «надзвичайних новин», наповнюючи випуски сюжетами про ДТП та аварії.

Наталія Костенко, завідувачка відділу соціології культури і масової комунікації Інституту соціології НАН України, зауважила, що перші тижні жовтня підтвердили незмінність стратегій і інших каналів. Зокрема, це модель «офіційних новин», яку представляє Перший національний, альтернативні новини від ТВі та 5-го каналу, а також модель теленовин, лояльних до цільових аудиторій телеканалів, що орієнтуються на молодь чи середній клас.

«Нерідкісна ситуація, коли новини повторюються з тижня у тиждень – вони власне і не є новинами. І мова не про події, які потребують продовження (такі як історія з “караванським стрілком”). Наприклад, протягом другого тижня жовтня лідирує подія відкриття хлібозаводу президентом, що повторюється у різних випусках», – сказала пані Костенко.

Новини за тиждень до виборів чітко демонструють політичні преференції каналів. Єдина партія, в увазі до якої всі канали солідарні – це Партія регіонів, вона залишається лідером новинних програм. Увага до інших політичних партій на телеканалах відрізняється. Так, за даними моніторингу, 5-й канал найбільшу увагу приділяє «Батьківщині» – 47% (у вересні також 47%), а також TВi – 25% (у вересні 37%), СТБ – Партії регіонів (51%). Найбільша увага до КПУ на «Інтері» та «1+1» (по 12%), до УДАРу – на «Інтері» (6%, першого тижня вересня також на «Інтері» – 9%), до «Україна – Вперед!» на Першому національному – 9%.

Розподіл уваги до політиків протягом першого тижня жовтня

Отже, в цілому 33% усіх згадувань про політиків стосується представників Партії регіонів, першого тижня вересня цей показник становив 57%, у серпні – 43%. Згадування про політиків із «Батьківщини» – 18% (у вересні 18%, у серпні 26%), 6% – «Україна – Вперед!» (3%, та 5% у серпні), 6% – КПУ (у вересні 6%).

Отже, зафіксовано незначне падіння уваги до правлячої коаліції. Увага до представників влади в 2,5 рази більша за увагу до опозиції: 63% проти 25%, тимчасом як першого тижня вересня різниця була у 3 рази – 71% проти 23%.

Ця тенденція помітна і в синхроні. Розрив в увазі та синхроні на користь правлячої коаліції зменшився. Загалом, 36% синхрону належить представникам Партії регіонів (протягом першого тижня вересня 66%, у серпні 57%), 11% «Батьківщини» (10% протягом першого тижня вересня, у серпні 11%), 6% – КПУ, 5% – УДАРу, 4% – «Україна – Вперед!» (протягом першого тижня вересня 6%).

Розподіл синхрону політиків

На зменшення синхрону Партії регіонів вплинуло зменшення уваги до цієї партії та частки її синхрону на телеканалах «Інтер» та ICTV порівняно з вереснем.

Представники політичних сил в новинах: увага та синхрон – перший тиждень вересня

Представники політичних сил в новинах: увага та синхрон – перший тиждень жовтня

«Інтер» та ICTV демонструють покращення у стандартах новин – зокрема, зменшився відсоток новин із однією точкою зору. Проте загальна картина дотримання стандартів на всіх телеканалах суттєвих змін не зазнала. Порівняно з вереснем у висвітленні політичних подій є лише незначне поліпшення – новин із декількома точками зору стало на 4% більше.

«Хоча є деякі позитивні зрушення, говорити про кардинальні зміни не доводиться, особливо якщо подивитися на телеканали, які займають маргінальну позицію», – зазначив Валерій Іванов, президент АУП. Зокрема, йдеться про Перший національний, де протягом першого тижня жовтня новини подаються фактично з однією точкою зору.

«На 1+1” лише кожна десята новина стосується політики, за тиждень до виборів – це дивно, – зауважив пан Іванов. – Є позитивні зміни у стандартах новин на ICTV та Інтері”, але при цьому на СТБ, Новому каналі, телеканалі “Україна” спостерігаємо диспропорцію в увазі у 7-8 разів на користь владної коаліції, що ненормально». При цьому, якщо телеканал «Україна» лише підтвердив тяжіння до сильної диспропорції на користь влади, то СТБ та Новий канал у жовтні відзначилися негативною динамікою й погіршили показники.

Це також стосується й каналу 1+1. «Якщо раніше “Плюси” не давали тільки політичної реклами об’єднаної опозиції, то тепер вони не дають ані синхронів, ані уваги опозиції, в їхньому інформаційному полі цієї політичної сили просто не існує», – зауважив пан Іванов.

Увага до політичних партій, політичних персон та політичних інститутів становить, відповідно, 24%, 47%, 64% (протягом першого тижня вересня 19%, 43% та 64%, у серпні 20%, 39%, 63%, у червні 10%, 32%, 60%, у квітні 10%, 37%, 66%, у лютому 16%, 41%, 71%). Увага до політичних партій найвища за весь рік спостережень, проте помітно менша, аніж перед виборами 2007 року.

Серед політичних інститутів уже традиційно найчастіше згадуються силові відомства – 23% (у перший тиждень вересня17%,у серпні 18%, у червні 12%, у квітні 21%, у лютому 24%), Президент – 13%, суд і судова система – 13%.

Щодо політичних персон, то лідерами уваги в новинних програмах першого тижня жовтня були президент Віктор Янукович – 12% (протягом першого тижня вересня 11%, у серпні 10%, у червні 11%, у квітні 7%, у лютому 11%), прем’єр-міністр Микола Азаров – 7% (у вересні 10%, у серпні також 10%, у червні 5%, у квітні 5%, у лютому 7%), Юлія Тимошенко – 4% (протягом першого тижня вересня 3%, у серпні 6%, у червні 3%, у квітні 12%, у лютому 9%).

27% синхрону належить разом президентові Януковичу (15%) та прем’єр-міністрові Азарову (12%, на першому тижні вересня 40% – по 20% у кожного). По 5% синхрону у Кличка та Поліщука, який від МВС коментував трагічні події в «Каравані».

«Можна виділити фрагмент, який майже не потрапляє в новини – це та реальна конкуренція, причому часом дуже жорстка, яка відбувається в мажоритарних округах», – зазначив пан Макеєв. У новини провідних каналів як правило потрапляють, лише особливо скандальні чи одіозні випадки – наприклад, ситуація на 24-му окрузі в Дніпропетровську, де один із задіяних фігурантів, Анатолій Крупський, отримав максимум негативних оцінок у теленовинах.

«Була б гарна журналістська робота, якби хтось за матеріалами місцевої преси та інтернету розповів, що там відбувається. Адже ігри, пов’язані з нечесною грою, розгортаються саме в мажоритарних округах», – зазначив Сергій Макеєв.

Інша знакова риса новинних випусків, що особливо виділяється протягом першого тижня жовтня, – це збільшення кількості повідомлень, пов’язаних із успіхами нинішньої влади. «Відкриття трикілометрової траси на лівому березі, відкриття хлібозаводу, спортивного залу, депо – очевидно, новини про ці події мають свідчити про ту працю, яку нинішня влада робить для підвищення благополуччя народу. І це повинно оцінюватися відповідним чином, – сказав пан Макеєв. – Правда, у влади, у президента є відчуття, що народ якось не дуже правильно реагує на ці успіхи, в одному з інтерв’ю президент поскаржився на те, що люди не бачать успіхів через те, що недобросовісні політики пускають порох в очі». Експерт також прогнозує, що ця риса теленовин буде ще помітнішою в останній тиждень перед виборами.

Дослідження здійснювалося Академією української преси (АУП) за участі вчених Інституту соціології НАН України методом контент-аналізу новин прайм-тайму дев’яти провідних українських телеканалів – «Інтера», «1+1», Нового каналу, «України», СТБ, ICTV, Першого національного, 5 каналу та ТВi.

Презентований аналіз є частиною постійного моніторингу медіа, який Міжнародний благодійний фонд «Академія української преси» здійснює з 2002 року.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу. Результати дослідження є відповідальністю Академії української преси та не обов’язково відображають точки зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та «Інтерньюз Нетворк».

Дослідження також фінансується Міжнародним фондом «Відродження» та Посольством Великої Британії в Україні. Погляди та висновки, викладені в цьому звіті, належать авторам.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
vgolos.com.ua
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2221
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду