#вежливые люди. Як штучно створене словосполучення інфікувало українські ЗМІ

#вежливые люди. Як штучно створене словосполучення інфікувало українські ЗМІ

00:00,
28 Квітня 2014
5407

#вежливые люди. Як штучно створене словосполучення інфікувало українські ЗМІ

00:00,
28 Квітня 2014
5407
#вежливые люди. Як штучно створене словосполучення інфікувало українські ЗМІ
#вежливые люди. Як штучно створене словосполучення інфікувало українські ЗМІ
Вітчизняні медіа виявилися ефективним провідником чужих змістів. А Україна за цей час не виробила антивірусної політики, яка б могла захистити вітчизняний інформаційний простір.

Центр медіа-комунікацій «Нова Україна» провів моніторингове дослідження інтернет-мемів російської пропаганди в українському медіапросторі. Результатом цього дослідження стала інформаційна карта, яка показує інтенсивність роботи одного з інтернет-мемів в географічному та часовому проміжку дослідження (28.02 – 4.04.2014).

Дослідження здійснюється в рамках проекту моніторингу інформаційних технологій «MediaTransparency». «Телекритика» виступає партнером проекту і публікуватиме на сайті результати досліджень. 

Що таке мем?

Мемом (англ. meme) називають одиницю культурної інформації, яка поширюється від однієї людини до іншої. Інтернет-меми  - це розповсюдження в інтернеті інформації, що відбувається спонтанно, іншими словами – вірусно.

За час інформаційної війни користувачі і соціальних мереж, і ЗМІ отримали величезну кількість нових для себе мемів - слів чи словосполучень, які, ставши предметом постійного вжитку, проводили значення, вигідні одній чи іншій стороні. Наприклад, озброєні люди без ознак належності до конкретного роду військ, які з’явилися на території України – це хто? «Зеленые человечки», «пророссийские активисты», «сторонники федерализации», «вежливые люди» з одного боку, чи «російські диверсанти», «експортери тероризму» - з іншого? Кожна сторона дає своє визначення з чітким семантичним забарвленням. Від того, яке забарвлення переважить, може залежати реакція аудиторії на події. Адже, наприклад, кримські події для когось стали святом, а для когось – трагедією.

На цю тему останнім часом було написано не одне дослідження. Аналітики Центру  медіакомунікацій «Нова Україна» на одному прикладі – аналізі моніторингу інтернет-мему «вежливые люди» - відстежили, яким чином інтернет-меми, чужі українському медіапростору, потрапляють і «вростають» в українські ЗМІ. Іншими словами - як розповсюджується семантичний вірус, який інфікує українські ЗМІ та їх аудиторію чужим значенням, що перевертає з фактичного «диверсанти» в штучно позитивне значення - «ввічливі люди». Результати цього дослідження виявилися показовими: як з точки зору розуміння тих процесів, які сьогодні відбуваються в інформаційній сфері, так і з огляду на подальшу роботу. Один з висновків цього дослідження очевидний – в Україні питання медіаграмотності керівників ЗМІ сьогодні можна сміливо розглядати як питання національної безпеки.

Що показало моніторингове дослідження?

Для даного дослідження, результати якого показані на карті, було проаналізовано 210 всеукраїнських та 234 регіональних ЗМІ (інтернет-версії традиційних ЗМІ та інтернет-сайти), а також соціальні мережі ВКонтакте, Facebook, Twitter та блог-платформа LiveJournal у щоденному режимі  з 28 лютого до 4 квітня. 

Натисніть на зображення, щоб збільшити його

Короткі результати дослідження у цифрах такі: за цей період лише в українських ЗМІ, які потрапили у моніторинг, з’явилося близько 3000 оригінальних новин/статей  (передруки не враховувалися) з терміном «вежливые люди». Найменше «піддалися» цьому інтернет-мему ЗМІ лише в 5 областях України (Львівська, Рівненська, Волинська, Тернопільська, Кіровоградська). Найбільше - в Криму, в Харківській та Донецькій областях. Тобто найважливіших регіонах, де відбувалися події.    

Як розгорталося поле вживання цього інтернет-мему в Україні – з огляду на події? Це чітко видно на часовій лінії (time-line) з розповсюдженням мему на картах з подієвим рядом.

Інтернет-мем «вежливые люди» зайшов на територію України через соцмережі (діаграма під картами, що демонструє динаміку публікацій в соцмережах). Вперше це словосполучення з’явилося наприкінці лютого 2014 року в російському сегменті блог-платформи LiveJournal. Термін початково звучав у варіантах: вежливые люди с оружием, вежливые люди, вежливые вооруженные люди, вооруженные люди… вежливо.  Чітким словосполученням вежливые люди він оформився протягом доби. Першим активно використовувати цей мем почав російський канал Lifenews. 28 лютого вийшов сюжет «В Симферополе и Севастополе неизвестные захватили аэропорты», де російських військових називають «вежливыми»: «Нет повода для паники. Аэропорт не был захвачен. Его просто патрулируют. Подъехали ночью. Нормальные ребята, интеллигентные, вежливые, — рассказал представитель народной дружины по имени Владимир».

Як зазначив у своєму записі 4 березня в Криму російський блогер  Ілля  Варламов: «Так как официально это не российские солдаты, московские пиарщики, которые тоже приехали в Крым, придумали очень крутое определение: «Вежливые люди». Здесь создается образ русского воина-освободителя, который в хорошей новенькой форме, с красивым оружием приехал защищать мирные села и города. Он приветливый, улыбается, с ним можно фотографироваться на память. Он вежливый».

Уже на другий день після захоплення Верховної Ради Криму неідентифікованими бойовиками, з подачі російського сегменту соцмереж бойовиків стали називати  «вежливыми людьми» в 130 оригінальних новинах українських газет (цей термін прозвучав у оригінальних публікаціях 62 рази на загальноукраїнському і 68 – регіональному рівні). Інтернет-мем «вежливые люди», що означає насправді неідентифікованих бойовиків, почав свою переможну ходу газетними шпальтами та сторінками ЗМІ зі стабільним підкріпленням соцмереж.   Найбільший пік вживання цього мему припадає на 6 березня – день, коли Верховна Рада Криму прийняла рішення про приєднання до Російської Федерації. Наступний пік – під час підготовки до референдуму про статус Криму. І наступний очевидний пік – 24 березня, коли було захоплено українських морських піхотинців у Криму.

Після цих подій вживання мему в українських ЗМІ пішло на спад, не дивлячись на постійну активність у соцмережах. Моніторинг показує подальшу «зашумленість» використання цього мему, його розпад на частини. В цілому на його місце широко прийшов інший мем - «зелені чоловічки», який має іронічне забарвлення.

Здавалося б, у квітні настала фактична смерть цього безумовно дієвого інструменту. Але інтернет-мем «вежливые люди» отримав нове життя завдяки подієвому ряду в «офф-лайні». В середині квітня Академічний ансамбль пісні та танцю російської армії імені Александрова випустив пісню «Вежливые люди». Також у квітні «Воєнторг» (Міністрество оборони РФ) подав заявку на реєстрацію марки «Вежливые люди» у Роспатент. Одяг бренду «Вежливые люди» обіцяють викласти на прилавки Росії та Східної України уже з кінця квітня.

Короткі висновки

Висновок, який показує карта розповсюдження інтернет-мему «вежливые люди» в українських ЗМІ, очевидний. Вітчизняні медіа виявилися ефективним провідником чужих змістів. Аналіз інших мемів та міфів, над яким сьогодні працює Центр медіа-комунікацій «Нова Україна», показує, що Україна за цей час не виробила антивірусної політики, яка б могла захистити вітчизняний інформаційний простір. Натомість кількісні характеристики та поля розповсюдження українських мемів залишають бажати кращого.

Проаналізувавши поля інших мемів, сьогодні можна стверджувати, що активність українського громадського сектору в соціальних мережах значно перевищує породження та розповсюдження українських мемів у вітчизняних ЗМІ, а отже – залишає чужим змістам широке поле для діяльності в українському медіапросторі. Виходячи з цього аналізу, сьогодні можна стверджувати, що в Україні питання медіаграмотності керівників ЗМІ стає  питанням національної безпеки. Очевидно, що в сьогоднішніх умовах цю функцію частково має взяти на себе сектор неурядових організацій, щонайменше - для відстеження та оприлюднення тенденцій, які мають вплив на широку аудиторію. Лише публічність виявлених трендів може стати запорукою їх запобігання та подальшого використання.

Виходячи з цього, Центр медіакомунікацій «Нова Україна» і надалі проводитиме дослідження медіапростору України на предмет виявлення небезпечних тенденцій. Паралельно ми готуємо до публікації серію відео-блогів українських медіафахівців на тему – як  Україна сьогодні може протистояти інформаційній війні. Сподіваємося, що наші дослідження допоможуть у роботі тим ЗМІ, які відповідально ставляться до слів, що пропонують своїй аудиторії.   

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: mypage.ru
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
2019 — 2024 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду