Як джинсувала регіональна преса в червні 2012-го

Як джинсувала регіональна преса в червні 2012-го

20 Липня 2012
2400

Як джинсувала регіональна преса в червні 2012-го

Світлана Єременко
виконавча директорка Інституту демократії ім. Пилипа Орлика
2400
Узагальнений моніторинг регіональних друкованих та онлайн-видань за червень 2012 року на предмет розміщення матеріалів з ознаками замовності та дотримання журналістами професійних стандартів.
Як джинсувала регіональна преса в червні 2012-го
Як джинсувала регіональна преса в червні 2012-го

У червні Український освітній центр реформ продовжив моніторинг друкованих та інтернет-медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів. Моніторинг охоплює Львівську, Донецьку, Харківську, Сумську, Вінницьку області та Автономну Республіку Крим. Кожний регіон представлено шістьма регіональними друкованими та двома онлайн-виданнями. В цьому звіті наведено результати моніторингу за червень, що здійснювався з 21 до 27 червня 2012 року. Загалом було проаналізовано 632 матеріали друкованих видань та 260 матеріали онлайн-видань.

Моніторинг недобросовісної реклами (джинса та немаркована реклама)

Після нетривалого затишшя у травні експерти зафіксували різке зростання (на 72%) кількості політичної джинси в регіональних ЗМІ в червні. У загальному потоці суспільно важливої інформації в пресі, найбільше матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності зафіксовано експертами в Харкові (39,2%); Сумах (33,3%), Вінниці (27,2%) та Донецьку (26,2%); найменше замовних публікацій – у Львові (13,3%).

У червні експерти звернули увагу, що в кількох регіональних виданнях відсоток політичної джинси сягає або перевищує половину оцінених матеріалів: «Сумщина» – 61,5% «Вечірній Харьков» – 47,1% «Білопільщина» (Суми) – 64,7%. В донецькому виданні«Донбас-неделя» (35,3%); «Львівській газеті» (32,4%) та вінницьких «Місто» (34,8%) і «33 канал»(30%) майже кожен третій матеріал містить ознаки політичної замовності.

У друкованих виданнях Львівської області протягом п’яти місяців моніторингу кількість матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності найменша в порівнянні з іншими регіонами, де здійснювалося оцінювання. Зокрема, в червні, як і в травні, не було зафіксовано жодного матеріалу з ознаками замовності у львівській газеті «Експрес». Однак загальний відсоток політично заангажованих матеріалів у Львові показує незначне зростання щомісяця – з 8,6% у квітні до 13.3% у червні.

Щодо Харкова, то незалежні експерти зазначають: харківські ЗМІ різко понизили свої показники, адже кількість матеріалів з ознаками замовності (39,3%) різко зросла порівняно з травнем (12,1%). У Харкові в червні зовсім не зафіксовано неналежно маркованих матеріалів.

Частка політичної джинси відносно комерційної та неналежно маркованої реклами збільшилась на 50% і склала 64% у порівнянні з травнем.

Відсоток комерційної джинси та неналежно маркованої реклами в червні зменшився майже вдвічі (відносно інших категорій недобросовісної реклами). Регіональні ЗМІ продовжують приховувати рекламу позначеннями на кшталт «оголошення», «партнери», «інтерв’ю» тощо; тим самим порушуючи закон про рекламу, який вимагає чітких позначень словами «реклама» або «на правах реклами».

Онлайн. Щодо інтернет-видань, то найбільший відсоток джинси розміщували новинні сайти Вінниці (15,6%), Сум (14,3%) та Львова (13,3%). Вже традиційно, на думку експертів, першість із розміщення онлайн-новин з ознаками замовності тримають сайти львівський Zaxid.net (до 23,9%), «Суми-інфо» (21,4%) та вінницький «Май він» (18,2%).

Порівняно з березнем на новинних сайтах Сум кількість матеріалів з ознаками замовності зменшилась у п’ять разів. Сайти стають менш популярними для розміщення джинси у Сумах. Якщо в харківських друкованих виданнях кількість джинси найбільша, то в інтернет-виданнях її показник найменший. Донецьк, Львів і Крим демонструють стабільне зростання онлайн-джинси в середньому на 6–7%.

Якщо порівняти інтенсивність розміщення джинси в онлайні та друкованих ЗМІ, можна припустити, що замовники джинси в Харкові, Донецьку та Сумах зробили ставку на друковані медіа, в той час як у Львові, Криму та Вінниці замовні матеріали заповнили онлайн нарівні з друкованими ЗМІ.

Моніторинг дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ

У червні середній бал дотримання журналістських стандартів у шести регіонах становив 3,71 бал із можливих 6 (у травні – 3,22). Вищі середні бали, згідно оцінок експертів, отримали медіа Львова (4,32), Криму (4,12), Сум (3,72); натомість харківські газети знизили свої показники до 2,88 з можливих 6.

На думку експертів, у всіх регіонах, де оцінювалися публікації, журналістським матеріалам у червні, як і раніше, найчастіше бракувало збалансованості думок (середній бал 0,39), повноти представлених фактів (0,52) та відокремлення фактів від коментарів (0,57). Ті самі стандарти регулярно порушують й онлайн-журналісти.

На думку регіональних експертів, місцеві медіа, як і в попередні місяці, в червні найкраще дотримувалися стандартів достовірності (посилання на джерела) – 0,81 бала, точності – 0,76 бала та оперативності – 0,66.

Традиційно не дотримуючись балансу при висвітленні суспільно важливих подій (27% збалансованих новин), інтернет-журналісти подавали новини достовірніше (90%), дещо повніше (47%) й точніше (86%), а в 69% повідомлень відокремлювали власні думки від фактів, що є вищим показником, ніж у пресі.

Моніторинг свідчить, що журналісти онлайн-видань Донецька, Львова та Харкова користуються достовірними джерелами інформації при відборі новин, але при цьому спотворюють картину дійсності за рахунок одностороннього подання фактів й дозволяють власні коментарі та оцінки, що є порушенням критерію відокремлення фактів від коментарів. Виходячи з показників моніторингу, лише 30% онлайн-новин Донецька та Харкова подають новини збалансовано. Одностороннє висвітлення подій може бути результатом свідомої редакційної політики або низького професійного рівня журналістів.

Детальніше про ситуацію в регіонах можна дізнатися зі звітів експертів на сайті УОЦР. УОЦР використовує методологію моніторингу, розроблену проектом «У-Медіа» «Інтерньюз Нетворк» спільно з Інститутом масової інформації та неурядовою організацією «Телекритика».

Моніторинг дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та онлайн-медіа здійснюється громадською організацією Український освітній центр реформ за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.

Для моніторингу було відібрано по 6 регіональних друкованих та два онлайн-медіа у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Вінницькій областях та АРК.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації УОЦР. Висновки й точки зору, висловлені в моніторингових звітах, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк».

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: adv-sonata.com
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2400
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду