Карти, гроші, два законопроекти

dyvys.info

30 вересня Верховна Рада зареєструвала законопроект № 3081-1 «Про державну підтримку кінематографії в Україні» (його текст з’явився на сайті Верховної Ради 6 жовтня). Таким чином, представники телевізійної та кіногалузі, які входять до ініціативної групи «#КіноКраїна», встигли скористатися останньою можливістю подати альтернативний законопроект до проекту № 3081 «Про систему державної підтримки кінематографії», зареєстрованого 14 вересня групою народних депутатів на чолі з Миколою Княжицьким.

Законопроект № 3081-1 подали народні депутати Олена Кондратюк, Остап Семерак, Ігор Гринів, Ольга Червакова, Олександр Абдуллін та Ірина Подоляк. Остання спочатку разом із Миколою Княжицьким, Сергієм Тарутою, Марією Матіос та Вадимом Денисенком фігурувала серед авторів законопроекту № 3081, але зараз її прізвища в картці документа вже немає.

Два тижні, що минули між поданням цих двох законопроектів, були наповнені подіями: проходили збори громадської ради при Держкіно, яка, зокрема, визначалася щодо терміна «національний фільм»; представники «#КіноКраїни» спілкувалися з Миколою Княжицьким спочатку в непублічному форматі, а потім — за круглим столом, зібрати який вдалося з другої спроби. Учасники «#КіноКраїни» сподівалися домовитися з народним депутатом про узгодження позицій та перереєстрацію законопроекту № 3081 в компромісному варіанті, проте спільного рішення досягти не вдалося. В результаті вони були змушені в короткий термін реєструвати депутатський законопроект, хоча до появи ініціативи Миколи Княжицького планували оформити свої пропозиції в законопроект урядовий. Головний комітет для законопроектів № 3081 та № 3081-1 — очолюваний паном Княжицьким Комітет з питань культури та духовності.

«Непримиренні протиріччя» сторін стосувалися кількох питань. Одне з них — кому бути розпорядником спецрахунку, де акумулюватимуться кошти для підтримки кінематографа. У версії Миколи Княжицького це має бути спеціально створений і цілком незалежний від Держкіно Український інститут кіномистецтв, який підпорядковуватиметься Міністерству культури. «#КіноКраїна» ж пропонує зберегти нинішню систему, коли за кінематографічну галузь повністю відповідає Держкіно.

Ще одним каменем спотикання стало бажання «#КіноКраїни» включити до законопроекту заходи боротьби з інтернет-піратством. Свій супротив цій пропозиції Микола Княжицький пояснив необхідністю протистояти сильному парламентському лобі IT-галузі, яке, за його словами, є мінімум удвічі чисельнішим, ніж лобі кінематографістів, та може зрештою згубити всю законодавчу ініціативу. Натомість учасники «#КіноКраїни» розкритикували механізм нарахування збору на підтримку кінематографії з лотерей, який пропонують автори законопроекту № 3081.

Решта суттєвих розбіжностей цих двох законопроектів стосуються форми державної підтримки (субсидія чи кредит), граничних сум фінансування, права власності на профінансовані державою фільми. 

Тепер, крім підтримки парламенту, реформаторам кіногалузі знадобиться підтримка уряду, від якого залежить фінальне рішення щодо механізму державного фінансування. Наскільки непростим є це питання, можна було зрозуміти з обережних висловлювань заступника голови Адміністрації Президента Дмитра Шимківа під час громадського обговорення Концепції соціокультурного розвитку — ініціативи генерального директора НКММК «Мистецький Арсенал» Наталії Заболотної, — яка поки не зареєстрована як законопроект, але також претендує на частину коштів від лотерей. Тоді пан Шимків говорив про те, що цю ініціативу можна умовно розділити на дві частини: створення Державного фонду соціокультурного розвитку та його наповнення. І якщо зі створенням фонду питань немає, то про його наповнення ще варто поміркувати.

Про складнощі з запровадженням механізму фінансування кінематографії свідчить і досвід голови НСКУ Сергія Тримбача. «Ще шість років тому наша спілка ініціювала зміни та доповнення до закону “Про кінематографію”. Туди було внесено пункт, який зберігається і до сьогодні, про спеціальний рахунок, що формується завдяки, передусім, зборам на кіно. Чому це не запрацювало? Тому що не був прийнятий інший закон, який би передбачав механізм збирання цих коштів», — розказав він під час круглого столу «#КіноКраїни» з Миколою Княжицьким.

Тому кінематографісти паралельно з масштабною кінореформою не забувають і про «синицю в руках». 1 січня 2016 року спливає термін дії пільги про скасування ПДВ для кіногалузі та податку на землю для державних кіностудій. На жаль, парламент може не встигнути проголосувати за законопроекти № 3081 та № 3081-1 до кінця року, отже, кіногалузь серйозно стурбувалася лобіюванням постанови Кабміну, яка би продовжила термін дії цих пільг.

comments powered by Disqus