Лише 15% мешканців півдня та сходу помічають пропаганду та джинсу на телебаченні - медіадослідження

Дослідження проводилось за підтримки Української ініціативи зміцнення громадської довіри (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) у січні-березні 2017 р. Воно охоплювало Дніпропетровську, Донецьку (підконтрольні та непідконтрольні Україні території), Запорізьку, Луганську (підконтрольні Україні території), Миколаївську, Одеську, Харківську та Херсонську області. В другій хвилі дослідження взяли участь 15 103 респондентів за період з 20 січня до 15 березня. Також цього разу до нього включили Миколаївську та Херсонську області.

Повний звіт з результатами тут. 

Як розповіла виконавча директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк, в досліджуваних регіонах простежується тенденція до зменшення теледивлення. Паралельно з цим, збільшується частка переглядів соціальних мереж та інтернет-ресурсів.

«Те, що занепадає друкована преса, ми спостерігаємо вже давно, - розповіла вона під час презентації результатів дослідження. - Мене також вразило те, що населення регіонів дуже слабо ідентифікує пропаганду, маніпуляції. Люди практично не відрізняють джинсу в ЗМІ. 15% респондентів помічали приховану рекламу, пропаганду або упереджені матеріали на загальноукраїнських телеканалах, а 12% - у всеукраїнських онлайн-виданнях».

Водночас, за словами пані Романюк, 9% помічали подібний контент у місцевих та російських онлайн-виданнях і 8% - на місцевих та російських телеканалах. «Кожен п’ятий респондент відзначив, що йому бракує інформації про боротьбу з корупцією. А контент-аналіз показав, що матеріалів на цю тему в регіональних ЗМІ - до 1%», - зазначила вона. 

Серед позитивних результатів, які зафіксувало дослідження, - зменшення орієнтації на Росію у споживанні медіапродуктів - з 13% до 10%. Хоча орієнтація на Україну серед мешканців областей, де проводилось дослідження, не зросла. Також 86% опитаних зазначили, що вони комфортно себе почувають, споживаючи медіапродукти українською мовою.

Старша дослідниця GfK Ukraine Тетяна Костюченко зазначила, що новини як контент стали менше цікавити респондентів. «Очікувано зменшується використання аналогового телебачення, - сказала вона. - А споживання контенту в інтернеті зросло - на рівні 31-33%, тобто, на рівні похибки. Хоче частка новин у ньому значно не змінилася. Тобто, ми не можемо сказати, що люди, які споживали новини з телебачення, перейшли в інтернет. Частка тих, у кого є акаунт хоча б у одній соцмережі, зросла з 41% до 51%, порівнюючи першу та другу хвилі дослідження».

За словами пані Костюченко, зросла популярність мереж Facebook та Instagram -популярність першої зросла з 14% до 19%, а друга наростила аудиторію в досліджуваних регіонах удвічі, з 4% до 8%. Частка користувачів мереж «ВКонткте» та «Однокласники» майже не змінилася - 39% та 32% відповідно. Інший цікавий тренд, який відзначили дослідники стосовно соцмереж, - це зростання частки тих, хто не лише читає новини, але й поширює їх.    

Незважаючи на зростання часток тих репондентів, які використовують соціальні мережі та онлайн-медіа, національне телебачення залишається основним джерелом новин. 56% респондентів вказали його як основне джерело отримання інформації. Водночас 12% респондентів переглядають інформацію з російських джерел.

Раніше ГО «Детектор медіа» разом з Київським міжнародним інститутом соціології та за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні провели дослідження впливу російської пропаганди на суспільну думку в Україні. Згідно з його результатами, основним джерелом інформації для українських громадян  про стан справ в країні є українське телебачення.  Водночас з російських телеканалів отримують інформацію 7,9% українських громадян. 

comments powered by Disqus