«1+1» уже зробив Гонтареву винуватицею скандалу з грошима Януковича. Моніторинг теленовин за 8–13 січня 2018 року

Про початок робочих буднів після свят свідчить щільна поява паркетних новин із Володимиром Гройсманом. Майже щодня він вселяє оптимізм з екранів, а його оцінки подаються без жодних альтернативних думок — єдино і непохитно.

Головними темами тижня стали розслідування справи про вбивство Ірини Ноздровської, спалахи кору та скандал із грошима Януковича, спричинений розслідуванням каналу «Аль-Джазіра». На «1+1» топ-персоною цієї історії стала Валерія Гонтарева, яка подала у відставку з посади голови НБУ, але формально досі не звільнена. На «Плюсах» її прямо звинувачують у сприянні оборудкам Януковича, а її позицію подають доволі слабко. На «1+1» критика Гонтаревої та її найближчого оточення — не в новинку. Такі матеріали стали активно з’являтися після націоналізації «Приватбанку».

А от «Інтер» цього тижня здивував піаром Олега Ляшка, якого раніше на цьому каналі активно й упереджено критикували.

8 січня, понеділок

Головна новина — затримання підозрюваного у вбивстві Ірини Ноздровської. Більшість каналів коректно подають інформацію, називаючи затриманого саме підозрюваним.

На 5-му користуються поліцейськими канцеляризмами, що в ЗМІ стає невідокремленою від фактів оцінкою: «Ведучий: Людину, яку об'єктивно підозрюють у вбивстві правозахисниці Ірини Ноздровської, затримала поліція». На «1+1» затриманого називають убивцею (що неприпустимо до рішення суду), додаючи, що це близький родич Дмитра Росошанського, за покарання якого боролася Ірина. Також у повідомленні йдеться про попередню інформацію від адвокатів родини Ноздровської: вони не вірять, що затримали саме вбивцю і скаржаться на недопуску до справи.

Найчіткіше джерело інформації про особу затриманого повідомили на «112»: «Ведучий: Раніше журналіст Айдер Мужбабаєв у Фейсбуці написав, що винний у вбивстві юристки близький родич Дмитра Росошанського, який відбуває покарання за те, що збив на смерть сестру Ноздровської». Решта не мали посилань на це джерело, або посилалися на абстрактні ЗМІ. Але «112» тут також вже називає затриманого «винним у вбивстві».

На каналі «Україна» пропіарили Радикальну партію Олега Ляшка, пославшись на дані дослідження роботи парламенту мережі «Опора». Щоправда, аналітика була оприлюднена ще 28 грудня, а новина, в якій виокремили РПЛ, з’явилася 8 січня на партійному  сайті.

Далі Вікторія Чистюхіна звітувала про допомогу дітям Донбасу від Ріната Ахметова. На «Інтері» чергова критика топ-поліцейського Дмитра Бута. «Ведущая: Зам. начальнику Главного управления Нацполиции Дмитрию Буту грозит отставка. Об этом заявил нардеп Сергей Каплин». У цьому повідомленні Каплін представлений головним рушієм розслідування відносно поліцейського, а позиції самого Бута немає в жодній формі.

9 січня, вівторок

На телеканалах відстежувати обрання запобіжного заходу підозрюваному в убивстві Ірини Ноздровської, цього ж дня її поховали. Вперше ім’я підозрюваного не тільки назвали, а й показали його позицію. Також журналісти відзначали сумніви захисників родини Ноздровської щодо причетності Россошанського до злочину та їхні скарги на непопередження їх про судове засідання прокуратурою. Найбільш детально судове засідання описав у своєму матеріалі Борис Сочалко у «Вікнах» на СТБ.

Чотири канали зробили паркетну новину з подяки Петра Порошенка правоохоронцям за розслідування цієї справи. Запевняв Президент і в переконливості доказів, хоча формально він не мав би втручатися у слідство й оцінювати докази. Такі матеріали вийшли на ICTV, 5-му, «1+1» та «Інтері».

Ще одна серія «паркетів» — із Володимиром Гройсманом. Він обіцяв покращення життя для фермерів. Неінформативно, в компліментарній для прем’єра подачі це вийшло на «Україні» та «Інтері».

На «Україні» зацитували допис Олега Ляшка у Фейсбуку, яким він закликає приділяти більше уваги розвиткові культури, що само по собі ніяка не новина, а просто привід згадати про політика в ефірі в прайм-таймі. Також піарили фонд Ріната Ахметова.

На «Інтері» в сюжеті Оксани Григор’євої глядачів спершу занурюють у потік історій про шахрайство на благодійності, а потім запевняють, що світлий промінчик у цьому темному світі — Володимир Мунтян із його благодійним фондом «Відродження»: «Кор.: С такими аферистами могла столкнуться и семья Полуляхов из Днепропетровской области. … Однако, помощь пришла.

Лариса Полулях, жительница Каменского: Мы обратились в фонд Владимира Мунтяна, фонд "Возрождение". Сразу же приехали, нам сделали социальное сопровождение. С нами ездили по больницам, с нами сдавали анализы. С нами, оказывали финансовую поддержку».

На «1+1» у сюжеті Алли Пас йшлося про відпочинок зірок у «Буковелі», що явно тільки додає балів іміджу відомого курорту.

На СТБ «цікава історія» про волонтерство школярів переросла в піар зірки проекту цього ж каналу «Майстер-Шеф» Ектора Хіменеса-Браво. На початку сюжету йшлося про те, як зібрані школярами овочі виявили не на передовій, куди їх відправляли, а у столичному рестрані, а наприкінці сюжету Ектор проводить дітям екскурсію по закладу та роздає автографи.

10 січня, середа

Нову заяву у справі вбивства Ірини Ноздровської зробили в поліції — повідомили, що на тілі жертви виявили ДНК підозрюваного Юрія Россошанського. Жоден із каналів не подав цю новину збалансовано: посилалися тільки на дані поліції й навіть не повідомляли, чи намагалися зв’язатися із захистом підозрюваного; не було згадок про його позицію і в бекґраундах, які дали лише половина каналів — «Інтері», «112», «Україна» та СТБ. Також нагадування про суть було на «1+1», тут темі присвятили цілий сюжет. Але фокус інший: нагадали скарги вбитої на погрози, а також показали архівні фрагменти, де про ці скарги заявляли під протокол у суді. Тож ключове питання матеріалу — чому правоохоронна система не змогла врятувати юристку?

Ще один сюжет про вбивство на «1+1» від Антона Страшка. Він оповідає про «моторошне вбивство», коли в лісі на околиці Києва знайшли тіло по фрагментах. Протягом двохвилинного сюжету не лунає жодного коментаря, що вносить ясність у справу, немає й нарікань до слідства. Єдине — показують фото з допису в соцмережі від жінки, яка нібито була опитана, чи впізнає татуювання на тілі. Але й вона відмовилася спілкуватися із журналістами. Тож доцільність матеріалу, який тільки констатує, що люди з околиць налякані, під питанням.

На ICTV, «Україні» та «Інтері» вийшли паркетні новини з заявами Володимира Гройсмана про підтримку урядом молодих підприємців. Прем’єр обіцяє зробити все, щоби привести в країну інвестиції та випромінює оптимізм, крім нього ніхто ситуацію з інвестиціями в цих повідомленнях не оцінює.

На «1+1» новина про гроші Януковичастала новиною про Гонтареву. Прізвище голови НБУ тричі згадується в повідомленні, і в першому ж реченні новини: «Ведуча: Інвестиційна компанія Гонтаревої допомагала Януковичу вивезти 1,5 мільярди доларів з України в Кіпрські офшори. Такі результати журналістського розслідування оприлюднила медіакомпанія “Аль-Джазіра”». Хоча в самому розслідуванні ключовими фігурами є Павло Фукс, Олександр Онищенко, Сергій Курченко та антикорупційні органи, а також, звісно, йдеться і про компанію ICU, яку очолювала Гонтарева, але особливий наголос персонально на Гонтаревій — вже інтерпретація «ТСН». Жодних коментарів у повідомленні немає, лише за кадром ведуча озвучила: «Гонтарева повідомила журналістам, що під час фінансових операцій не помітила нічого підозрілого. Те саме повідомила “ТСН” і прес-служба компанії “Інвесткомпанія ICU”, відома тим, що допомагала виводити компанію “Рошен” в сліпий траст. А також тим, що її колишні працівники, після Революції гідності, очолювали міністерства і відомства».

На «Інтері» поширили чергову заяву Сергія Капліна з вимогою підвищити забезпечення військових пенсіонерів. На каналі «Україна» Юлія Миншакірова відзвітувала про допомогу важкохворому хлопчику від Ахметова.

Також на каналі «Україна» вийшов якісний сюжет про ініціативу законодавчо відмежувати діяльність народних цілителів від МОЗ. Валерія Забірко дослідила думки представників усіх дотичних сторін, а наприкінці сюжету з’ясовується, що і в нетрадиційній медицині є прихильники такої ініціативи МОЗ.

11 січня, четвер

Найменше матеріалів із ознаками замовності саме цього дня. На каналі «Україна» піарили фонд Ріната Ахметова, що вже стало обов’язковим для кожного новинного випуску.

Ще один матеріал, що має ознаки ангажованості, вийшов на «1+1». Тут, з одного боку, найбільш детально розібралися зі схемою, яку виявили журналісти «Аль-Джазіри» щодо повернення коштів Януковича. У сюжеті Ольги Василевської є майже всі необхідні коментарі: Фукса, відмова від коментарів Онищенка та його цитата з іншого ЗМІ, навіть самої Гонтаревої. Але її коментар найменш інформативний, до того ж супроводжується висновками, які робить сама журналістка: «Операцію можна було провернути тільки через інвестиційну компанію “ІКУ”, якою на той час керувала нинішня очільниця Нацбанку Валерія Гонтерева. Тобто вона допомагала минулій владі відмивати гроші», «Сама Гонтарєва в ексклюзивному коментарі заявила, що не бачить нічого погано в тому, що передавала в борг облігації держпозики українському бюджету. Попри закиди в співучасті, вона стверджує, що її компанія була лише фінансовим посередником. А ГПУ в справі її не допитувала».

Втім, на більшості каналів взагалі оминали згадки про фігурування у справі компанії, яку на той момент очолювала голова НБУ. Згадали про це тільки на ICTV (там також говорили і про Курченка) та «Україні». На «UA: Першому» цієї теми не було взагалі.

Ситуацію зі спалахами кору прокоментувала в. о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун. На ICTV не повідомили про першу загиблу від ускладнень, спричинених хворобою, п’ятирічну одеситку. Не посилалися на коментарі Супрун на «Інтері», «UA: Першому» та СТБ, але тему висвітлили досить повно, задіявши коментарі батьків та медиків.

Про трьох загиблих на фронті сказали на «112», «1+1» та СТБ. На ICTV, Україні, 5-му є репортажі з фронту, але немає інформації про загиблих. На 5-му взагалі було аж три матеріали з АТО: зведення, затримання авто з сепаратистською символікою на блокпосту та бойові навчання — але немає інформації про загиблих. На «Інтері» повідомили, що втрати є, але ніяких уточнень про період та кількість поранених і загиблих. Взагалі не йшлося про ситуацію на фронті у вечірніх новинах на «UA: Першому», але про трьох загиблих повідомляли в денному випуску.

Зранку, підсумовуючи дані за попередню добу, в штабі АТО повідомили про трьох загиблих, трьох поранених та одного травмованого бійця.

«1+1» другий день не давав спокою Олегу Виннику. 10 січня вийшов сюжет Валентини Мудрик про його родину, жінок. Версія про і нібито ту саму «Ніно» побудована переважно на чутках і домислах. А 11 січня тему продовжили. Ведуча зауважила, що продюсер співака погрожував судом журналістам і сказав, що його підопічного оббрехали. Це все ведуча Наталя Мосейчук повідомляє у легкій манері із посмішкою і додає: «Олеже, ми вдячні, що ви якісно виконуєте свою роботу, але ми виконуємо свою, тому Валентина Мудрик продовжує розповідати про вас». Далі майже шість хвилин сюжету, де частково повторюється вчорашній матеріал і містяться часткові спростування від продюсера. Сам Винник журналістам «ТСН» так нічого і не коментував.

12 січня, п’ятниця

У новинах продовжили стежити за поширенням захворюваності на кір, але невиправданої паніки в повідомленнях не допускали.

Реакція на заяву Путіна з пропозицією повернути військову техніку з Криму Україні висвітлювалася в таких тонах: «Кримом не торгуємо», «повернемо разом із Кримом», «нам не потрібні подачки», «заява Путіна — чергова спроба принизити Україну», — такі заяви робили українські політики у відповідь. Але на «Інтері» цього всього немає, лише: «Ведущая: В украинском Министерстве иностранных дел рассматривают заявление Владимира Путина о возврате Украине военной техники из оккупированного Крыма. Об этом в интервью одному из украинских телеканалов сообщила спикер ведомства Марьяна Беца. Ранее в России сообщили, что готовы передать Украине военные корабли и авиатехнику с полуострова». Тобто реакція української сторони виглядає доволі покірною, ніякого опору та обурення в цьому повідомленні не передали.

Паркетні новини від Гройсмана про нові покращення в пенсійному забезпеченні вийшли на на ICTV, «Україні», «Інтері». Йдеться про поки що лише обіцянки, що супроводжуються лише коментарем прем’єра про гідну пенсію людям із великим трудовим стажем. На «Україні» також із коментарів Гройсмана виокремили питання покращення послуг залізниці, аби посилити роботу підприємств у Маріуполі. Нагадаємо, основні заводи тут належать бізнесу Ріната Ахметова.

Також на каналі «Україна» незмінно піарили Ріната Ахметова за благодійність.

13 січня, субота

На фронті вперше з моменту «різдвяного перемир’я» ворожі сили застосували артилерію. Значне місце в новинах посідають надзвичайні та кримінальні події, також усі відстежували результати президентських виборів у Чехії.

Наприкінці випусків більшість каналів присвятили час матеріалам про святкування Старого Нового року. На каналі «Україна» в сюжеті про колядування у Харкові аж два коментарі очільниці ОДА Юлії Світличної з побажаннями. Наприклад: «Юлия Светличная, председатель Харьковской облгосадминистрации: Хай в наші хати зайде добро, мир, любов і щедрість. Щоб вся доля у вас була така ж солодка, як оця корзина із солодощами».

На «Інтері» також сюжет із Харкова і також зі Світличною, але її коментар виглядає більш інформативно: розповідає, скільки учасників зібрало колядування та скільки задіяно локацій по місту.

Далі на «Україні» у студії Олег Ляшко, який коментує кілька тем одразу: засуджує блокувальників кордону, оскільки переживає, що гіпотетична жіночка спізниться на електричку; захищає селян через запровадження нових норм щодо продажу молока і взагалі: «Олег Ляшко: Я хочу, щоби в кожному селянському дворі була і корова, і порося, і гуси, і кури». Також зі слів ведучої, Нацполіція саме від Ляшка чекає підтримки у боротьбі з педофілами. Політик рішуче заявляє: «Я відріжу любому будь-яке причинне місце, той, хто нападе на малолітніх дітей... Слухайте, не поможе хімічна кастрація — відріжемо яйця, але не дозволимо нападати на наших дітей і ґвалтувати їх». Жодних зауважень за такі вислови від ведучої не лунає. Загалом Ляшко провів в ефірі десять хвилин.

Згодом у випуску розповіли, як фонд Ахметова вчергове допоміг із операцією на серці для хлопчика з Донбасу.

На «Інтері» в сюжеті Оксани Григор’євої знову піарили благодійність фонду Володимира Мунтяна «Відродження» та особисту участь одіозного «духовного лідера» в допомозі дітям з інвалідністю.

Далі — неочікуваний піар Олега Ляшка. Неочікуваний, оскільки минулого року його та представників його партії на «Інтері» найбільше критикували. Цього разу розповіли, як до нього прийшли незрячі колядники, а він їм відповів: «Олег Ляшко, народный депутат, Радикальная партия: Ми зробимо, щоб держава цінила і вашу роботу, і ваші руки, і ваше життя, і кожного українця. І щоб столи ломилися не тільки в начальства, а і у кожного українця. Щоб на столі був і хліб, і до хліба».

ВИСНОВКИ

Протягом тижня назбирався 31 сумнівний матеріал: 18 новин із ознаками замовності, 12 паркетних новин, один промосюжет власних проектів каналу. Найбільше таких на каналі «Україна» — 13 матеріалів, на «Інтері» — дев’ять, на «1+1» — чотири, на ICTV — три, на 5-ому та СТБ — по одному. Чистими були новини «112» та «UA: Першого».

Найпопулярнішим був Володимир Гройсман — про нього вісім компліментарних матеріалів: по три на «Україні» та «Інтері», два на ICTV.

Стабільні шість сюжетів із піаром благодійності Ріната Ахметова вийшли на каналі «Україна».

Чотири паркетні новини з Петром Порошенком вийшли в один день: по одній на 5-му, «1+1», «Інтері» та ICTV.

Чотири матеріали вийшли в інтересах Олега Ляшка та його Радикальної партії: три на «Україні», один на «Інтері».

Двічі на «Інтері» піарили Сергія Капліна та двічі — Володимира Мунтяна та його фонд «Відродження».

По одному матеріалу просували інтереси курорту «Буковель» на «1+1» та Юлії Світличної на «Україні».

Критичних матеріали тільки два і обидва на «1+1» спрямовані проти Валерії Гонтаревої.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus