26 хвилин «холівару» з Нацрадою. Моніторинг теленовин за 26–31 грудня 2016 року

Фото: tsn.ua

За останній тиждень року на топових телеканалах у випусках новин помітно поменшало замовних сюжетів. Чи то політики пороз’їжджалися у відпустки та відклали свої політичні амбіції на наступний рік, чи то під кінець року вже менше охочих витрачатися на формування власної репутації обо очорнення опонентів. Утім, є речі, які залишаються незмінними — щоденні компліменти фонду Ріната Ахметова в ефірі каналу «Україна» та регулярна присутність на цьому каналі Олега Ляшка. Відзначилися також у «ТСН» на «1+1» — у випуску в четвер вони влаштували просто-таки «холівар» із Нацрадою через ситуацію з ліцензією каналу. А 5 канал майже щодня видавав повідомлення з різними чиновниками, не виокремивши в них суті новини.

26 грудня, понеділок

Президент Порошенко підписав головний кошторис країни. Подаючи цю інформацію, більшість каналів раптом «забула» всю критику бюджету-2017, а деякі просто ретранслювати президентську прес-службу, щоправда, вказуючи, що оцінки — то позиція очільника держави.

Найбільше позитивних оцінок із повідомлення прес-служби Президента взяв 5 канал: «Порошенко привітав зі своєчасним прийняттям головного кошторису країни. Бюджет на наступний рік він назвав соціальним та реформаторським. За його словами: документ підтримує і українського виробника, і покращує інвестиційний клімат в державі. Петро Порошенко сподівається, що після аналізу українського бюджету інвесторами та експертами, рейтинг України як країни, сприятливої для бізнеса, має зрости». Більш стримано президентський оптиміз передав ICTV: «Петро Порошенко задоволений своєчасним схваленням головного кошторису країни. Каже, це соціальний і реформаторський документ, що захищає вітчизняного виробника». А також канал «Україна»: «Главная смета ориентирована на защиту отечественного производителя и улучшит инвестклимат — заявил глава государства».

А от найбільш відокремлено оцінку бюджету Порошенком передав «1+1»: «В коментарі, поширеному прес-службою Адміністрації Президента, Порошенко називає бюджет соціальним і реформаторським».

Основні показники бюджету нагадали в цих повідомленнях тільки ICTV та «Інтер». Останній вирішив також укотре нагадати, як високо оцінює свою роботу прем’єр Володимир Гройсман: «Оптимистично смотрит в будущее и премьер. Смету-2017 Владимир Гройсман назвал "бюджетом развития и роста", отметив, что правительству удалось сбалансировать в документе интересы людей и интересы государства». Нагадаю, що подібними повідомленнями та заявами Гройсмана щодо бюджету на минулому тижні просто-таки рясніли новини. Це не зупинило редакцію «Подробностей» знову повторити ті самі тези й лестити прем’єру. Наголос зробили на підвищенні мінімалки та збільшенні видатків на оборону. Утім, ані про ризики бюджету, ані про основні перестороги, висловлені на минулому тижні експертами, жоден із телеканалів не згадав.

Як ми знаємо, канал «Україна» кожен випуск новин розповідає про добрі справи свого власника Ріната Ахметова. Але цього дня заява бійців-добровольців дала привід видати цілих чотири повідомлення про фонд Ахметова та його гуманітарну місію на Донбасі. Точніше, перший матеріал був традиційним сюжетом-звітом, а далі ведуча Олена Кот озвучила: «Заблокировать поставки крупных грузов на временно неподконтрольную территорию Донбасса планируют командиры батальонов "Донбасс" и "Айдар". Об этом они заявили сегодня». Зміст заяви, причини та саму суть претензій бійців та ветеранів не озвучили. Одразу ж перейшли до власних гіпотетичних висновків, які випливають із того, що дії добровольців можуть зачепити інтереси Ахметова: «Это может поставить под угрозу доставку гуманитарной помощи мирным жителям. Это не первая попытка преградить путь рейсам». Далі матеріал присвячено подіям річної давнини, наступне повідомлення — заява організації, а потім — інтерв’ю в студії з директором штабу Олексанром Вишняковим, який, по суті, відзвітував про благодійність за тяжких воєнних обставин і про роботу фонду — як єдину надію жителів окупованих територій.

Із інших ЗМІ можна дізнатися, що стосовно блокади бійці робили акцент в першу чергу на контрабанді, поставці сировини, а говорячи про продукти — наголошували на торгівлі з окупованими територіями. Приміром, такий синхрон поставили в новинах «Інтера»: «Анатолий Виноградский, второй командир батальона "Донбасс": Нас абсолютно не интересуют переходы там, где гражданское население везет себе капусту. Нас интересуют каналы контрабанды. Нас интересуют железнодорожные переходы. Девять миллионов тонн идет угля на территорию Украины с оккупированных территорий».

Зазначимо, що ініціативу добробатів розкритикували в міністерстві з питань окупованих територій, про це йшлося в новинах «UA: Першого» та «Інтера». Та із зауважень міністерства канал «Україна» взяв пасаж лише про вугілля, наголошуючи на негативних наслідках для всієї країни: «Ведущая Елена Кот: Блокада может привести к веерным отключениям электроэнергии по всей стране, заявил министр по вопросам временно оккупированных территорий. Вадим Черныш объясняет: украинским предприятиям нужен антрацит. Его в основном добывают на шахтах, которые принадлежат украинским компаниям, но находятся на временно оккупированной территории». Хоча вугільні компанії й не названо, можна здогадатися, що це також один із інтересів компанії ДТЕК Ахметова, яка, крім шахт, володіє й енергокомпаніями. Тож із заяв посадовців та бійців взяли лише ті тези, які допомагають просувати інтереси Ріната Ахметова.

Ще один скандал — призначення начальника Черкаської поліції Валерія Лютого. Щодо нього своє невдоволення раніше висловлювали місцеві активісти. Тепер дізналися — керівника таки призначили, попри їхню незгоду.

5 канал та «112» надали слово в матеріалах усім сторонам — зокрема, включили коментарі речника МВС Артема Шевченка. «Україна» та «UA: Перший» лише за кадром передали суть цієї позиції. А «Інтер» взагалі проігнорував позицію МВС із цього приводу. Втім, порівняно з попередніми тижнями, нелюбов «Інтера» до Авакова так гостро не проявляється. Лише у двох матеріалах проігноровано позицію відомства, без особливого нагнітання та демонізації поліції та її керівників — у вже згаданому щодо очільника поліції Черкас та щодо мітингу під МВС у Києві: «Протестующие потребовали отставки Арсена Авакова и пообещали: если к ним не прислушаются, будут действовать более радикально. Впрочем, из МВД к ним так никто и не вышел, кроме патрульных, постоявших в стороне». Чому самі журналісти не проявили ініціативи й не поцікавилися ставленням МВС до вимог протестувальників — тільки здогадуємося.

Не зраджує своїм традиціям «Інтер» при нагоді проїхатися по репутації мера Львова Андрія Садового. Під ратушею — знову протести. Винен в усьому — персонально очильник міста: «Коридор позора для мера Львова Андрея Садового. Сегодня возле Ратушы, где расположена мерия, снова митинговали». Та якщо переглянути матеріал — то воно і так, і не так. «Художній прийом» журналісти використали для підсилення ефекту, аби яскравіше виглядало невдоволення громадян персонально Садовим. «Коридор ганьби» — влаштували 24 грудня. Тож цю подію з акцією під мерією змішали до купи, бо так красивіше виходить.

Типовим паркетом вібулися в новинах 5-го каналу: «Ворог не дотримувався режиму припинення вогню. Це констатував міністр оборони України. При цьому Степан Полторак наголосив, що Збройні Сили мають достатньо сил і техніки для утримання лінії зіткнення. Ну а ситуація в зоні АТО під повним контролем». І лише після синхрону впевненого й мужнього міністра ми дізнаємося про суть події — урочистості відбулися у Харкові з нагоди 85-річчя Академії Нацгвардії.

Приклад того, як паркет перетворити на новину — на «Інтері»: «467 украинских военных погибли в зоне АТО в этом году. Об этом сообщили в пресс-службе ВСУ. За минувшие сутки, по официальной информации, потерь не было. Тем временем, сегодня были зафиксированы 26 вражеских обстрела. Боевики продолжают нарушать режим прекращения огня на всех направлениях». Тільки після цієї інформації подають синхрон міністра із засудженням російської агресії.

А от у новинах «України» міністр — далеко не ключова фігура: «Проведать служащих в Харьковский военный госпиталь пришли министр обороны Украины Степан Полторак и Глава Радикальной партии Олег Ляшко». Що робить політик у цьому матеріалі і яке він має відношення до військових проблем — відповідь у його синхроні: «Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: Ми маємо допомагати, підтримувати і поранених, і військовослужбовців, які на фронті. І саме тому ми голосували для того, щоб наступного року на 15 мільярдів гривень збільшити видатки на армію».

СТБ продовжив кампанію з просування комерційних інтересів своєї медіагрупи: «Від першого січня, якщо ви дивитеся нас у кабельній мережі ми можемо з вами не побачитись. Це все залежить від вашого провайдера. Від початку нового року набуває чинності закон Верховної Ради, згідно з яким кабельники мають підписувати з каналами договір. Якщо хочете впевнитися, що провайдер це зробив, зателефонуйте йому і уточніть. От якраз сьогодні стало відомо, що один із найвідоміших провайдерів "Тріолан" уже уклав договори з центральними телеканалами про трансляцію. Цей провайдер погодився платити сімдесят п'ять копійок за кожного свого абонента, аби транслювати канали групи "Старлайтмедіа". Такий матеріал вийшов наприкінці випуску новин.

27 грудня, вівторок

Із полону звільнили двох українок — журналістку Ольгу Сворак та суддю Анжеліку Преснякову. У подачі цієї новини телеканалам місцями бракує повноти.

Приміром, ICTV одразу визначає: «Нагадаю, про звільнення цих жінок начебто домовилася нардеп Надія Савченко безпосередньо з терористами, але напередодні представниця України в гуманітарній підгрупі Ірина Геращенко заявила, що про визволення жінок переговори в Мінську велися ще з весни». Далі у випуску йдеться, що Савченко відмовилася коментувати звільнення бранок, але розповіла про свою нову політичну платформу.

Канал «Україна» наводить фрагмент діалогу, який має нібито показати: «Об освобождении женщин договорилась Надежда Савченко, но сам процесс, возможно, координировался из Москвы, сообщает издание "Главком". А в Донецке до последнего не понимали, кого же они выдают украинской стороне. Это следует из записи разговора между людьми, голоса которых могут принадлежать корреспонденту российского канала "LifeNews" и пресс-секретарю главы так называемой ДНР, которая появилась в интернете». Водночас подробиць самого затримання та звільнення жінок не прояснюють, як і не вказують на достовірність аудіо, яке наводять в ефірі — коли, ким і де воно записане принаймні гіпотетично.

У якому виданні працювала Ольга Сворак, зазначає лише «112». Тут сюжет був найбільш повним — навіть із синхронами звільнених полонянок.

«Коментарів щодо того, чому саме жінок передали Україні, в СБУ “ТСН» не дали», — повідомляє ТСН каналу «1+1», і в матеріалі не вказує ані версій щодо Савченко, ані заяви Геращенко. Остання, як відомо, наголосила, що про звільнення жінок переговори тривали давно. Так само не згадується жодна з цих заяв у матеріалі «Інтера».

ICTV завершує випуск новин прогнозом від астролога… І майже астрологічний прогноз — в ефірі 5-го каналу від секретаря РНБО Олександра Турчинова: «Перш за все, цитата "Наступний рік має стати переламним в ситуації на сході України". Це — сподівання секретаря РНБО Олександра Турчинова, висловлені на полігоні Нацгварндії сьогодні в Нових Петрівцях» — так починає випуск ведучий Віталій Гайдукевич.

Ще одне «паркетне» повідомлення в ефірі 5-го — наказ Володимира Гройсмана: «Володимир Гройсман закликав урядовців жорстко контролювати процес нарахування нової заробітної платні для працівників бюджетних сфер з 1-го січня нового року. У зв'язку з підвищенням мінімальної заробітної платні Прем'єр провів нараду з представниками відповідних міністерств та служб». Далі — лише синхрон керівника уряду, зокрема його основний заклик: «Наше головне принципове завдання: ми маємо зробити все залежне від нас для того, щоб люди отримали нову заробітну плату». На інших каналах — інформативніше сприйняли заяви в уряді: «Роботодавців штрафуватимуть за неправдиві дані про тривалість робочого дня працівників» («112»); «За манипуляции с выплатой минимальной заработной платы в новом году будут наказывать штрафами» («Інтер»).

Коротку пам’ять журналістів чи небажання доповнити інформацію бекграундами показало висвітлення заяви генпрокурора Юрія Луценка щодо наближення передачі справи про держзраду Януковича до суду. Новинарі тільки вчора повідомляли про те, що питання заочного розслідування досі не вирішене судом. А сьогодні цю інформацію згадав «1+1»: «Принаймні, сподівання на це висловив Генпрокурор Юрій Луценко. Останньою перепоною, мовляв, є дозвіл Печерського суду на заочне засудження екс-президента. Саме сьогодні прокурори клопотали про це суддю, але адвокат Януковича Сердюк заявив їй відвід». Та цю інформацію також подав «Інтер» — у синхроні Луценка: «Чекаю з нетерпінням Печерського суду про початок досудового, по-народному кажучи, заочного досудового слідства».

Інші просто передали заяви очільника ГПУ: «Справу Януковича скерують до суду в першому кварталі 2017-го. Ну, принаймні про це говорить Генеральний прокурор Юрій Луценко» (5-й); «Справу Януковича про держзраду передадуть до суду у першому кварталі дві тисячі сімнадцятого. У цьому переконаний Генпрокурор України Юрій Луценко» («112»).

5 канал згадав, що сьогодні Печерський суд не зміг винести рішення, але про зв’язок розслідування та рішення суду не пояснив.

«Інтер» у випуску пропіарив свого улюбленця Сергія Капліна та його випади проти «Народного фронту»: «Игнорирывать телевизионную рекламу политических партий и в часности — “Народного фронта» — призвал украинцев Сергей Каплин». Канал «Україна» прорекламував благодійність Ріната Ахметова та лідера «Опоблоку» Бориса Колесникова, а також не забув про Олега Ляшка: «Сельськое хозяйство может остаться без специалиста. В этом году в Харьковском аграрном университете из-за отсутствия госзаказа впервые не набрали студентов на специальности "Почвоведение" и "Селекция растений". Помочь возобновить обучение аграриев руководство ВУЗа просит лидера "Радикальной партии" Олега Ляшко. Ранее по иннициативе этой политсилы Рада приняла постановление о праздновании двохсотлетия университета на государственном уровне, также радикалы не допустили приватизацию университетских земель. Пообещали помочь и сейчас».

28 грудня, середа

Підсумки року підбивали у президентській програмі «Рік вивчення англійської мови». У новинах телеканалів це мало «паркетне» відлуння.

«Рік вивчення англійської мови дає перші гарні результати — зауважив президент», — повідомляє ICTV. Але про які результати йдеться — так і не повідомили, лише перерахували кількість людей, які пройшли заняття в рамках програми.

«200 тисяч дітей протягом року, що закінчується, вчилися безкоштовно англійської мови. Це підсумували ініціатори проекту на зустрічі з президентом Петром Порошенком», — йдеться в матеріалі «1+1».

Утім, у жодному з цих матеріалів не запитали думки учасників щодо якості нових знань та результатів проекту, чи тих самих «ініціаторів», які допомагали реалізувати програму. У повідомленні каналу «Україна» крім Порошенка схвалює програму посол США.

Інформацію з фронту канали подають урізнобій. ICTV надає вчорашні дані о 18:45: «У зоні АТО минулої доби терористи атакували сорок чотири рази. На щастя, втрат у нас немає». Хоча станом на 18:00 прес-центр АТО уже озвучив дані за поточну добу — 22 обстріли. Свіжіша інформація з’вилася в новинах 5-го каналу та «112».

«UA: Перший» єдиним із усіх каналів цього дня інформує про викладені СБУ записи розмов, які, на думку слідства, підтверджують, що полковника Івана Без’язикова завербували в полоні. Але фрагменти, що наводить канал, досі лишають сумніви й породжують нові здогадки, та навряд чи є вдалою ілюстрацією позиції обвинувачення:

«Кор: Також є запис розмови дружини Без’язикова — Маргарити з представником донецьких терористів Басуріним. Той розповідає, що полковник працює на ДНР і додому повертатися не хоче.

Едуард Басурін, заступник командуючого корпусом Міністерства оборони "ДНР": Просто когда я увидел его фотографию, я его видел неоднократно и даже с ним лично общался. Я просто не знал, что это он. Я знаю, что он находится в Донецке, где именно, не скажу, но не в подвале, не в тюрьме, на свободе.
Маргарита Без’язикова, дружина Івана Без'язикова: Понятно.
Едуард Басурін: Его и на обмен никто не ставил, теперь понимаешь, почему. Я многое тебе по телефону просто сказать не могу, понимаешь».

На «Інтері» Сергій Каплін знову виступає таким собі «інформкілером» для «Народного фронту»: «Работа предприятия, выпускающего продукцию для оборонки, практически парализована, а тянутся проблемы еще с тех пор, как госконцерном «Укроборонпром» управлял Сергей Пашинский из “Народного фронта”. Так подтверждает его коллега Сергей Каплин. Он обратился к правительству с требованием разобраться в этой ситуации».

Під кінець випуску — майже рекламний сюжет в інтересах «Регіональної газової компанії». Відкриття сервісного центру. Це могла би бути корисна інформація для споживачів, та по суті повідомлення перетворилося на розхвалювання інноваційності та клієнтоорієнтованості газівників: «Андрей Коноз, руководитель клиентского сервиса региональной газовой компании: Основой приоритет работы нашей компании — это инновационность, комфорт, качество обслуживания клиентов. Такими инновационными продуктами в региональной газовой компании, как личный кабинет на сайте 104.ua, единый контакт-центр — ежемесячно пользуются более 2-х миллионов жителей Украины».

Також у випуску «Інтера» — сюжет в інтересах «Опозиційного блоку»: «В канун новогодних праздников Юрий Бойко навестил воспитанников Центра социальной поддержки детей Макаровского района. Он вручил детям подарки, а они в ответ тоже поздравили политика. Подготовили концерт. Главное, считает лидер фракции "Оппозиционный блок", не забывать о тех, кто действительно нуждается в помощи».

Добрі справи ще одного опоблоківця — Бориса Колесникова — висвітлював канал «Україна»: «Кор. (Олексій Герман): ...Здесь проходят реабилитацию маленькие пациенты с травмами позвоночника и ДЦП. Но сложнее всего, говорят медики, с малышами. Для них спецоборудования не было. За помощью обратились к Борису Колесникову. [...] Политик уверяет, как только услышал о просьбе центра, сразу решил купить необходимое оборудование».

Це не завадило каналу «Україна» видати ще два сюжети про благодійність свого власника Ріната Ахметова.

А от в ефірі 5-го каналу вийшов сумнівний сюжет із заводу «Ленінська кузня»: «Два нові десантно-штурмові катери "Кентавр" заклали на стапелях заводу "Ленінська кузня" в Києві. Катери матимуть броньовані ходову рубку, а також моторний і десантний відсіки». Тобто продукція ще перебуває у розробці, але уже активно «рекламується». За даними єдиного держреєстру фізичних та юридичних осіб, кінцевими бенефіціарами заводу є Петро Порошенко, якому належить 5 канал, та Ігор Кононенко. Але про це, звісно ж, у сюжеті не йдеться. Також у глядача виникає ще одне питання — чому підприємство досі не перейменоване на виконання закону про декомунізацію?

Канали Віктора та Олени Пінчуків — ICTV та СТБ — видали по одному сюжету про благодійність фонду Олени Пінчук «АнтиСНІД».

29 грудня, четвер

Інформація з фронту подається неточно і неповно. Не всі канали повідомляють про втрати українського війська. Хоча 29 грудня офіційно повідомили про загибель двох військових та поранення ще двох бійців, що сталося 28 грудня. Цю інформацію передають із восьми каналів тільки ICTV, «1+1», СТБ та «UA: Перший».

ICTV: «Один наш армієць загинув у бою біля селища Крута Балка. У бойовиків там загиблих щонайменше три. Ще один український боєць загинув і двоє зазнали поранень під час розмінування у Троїцькому»;

«1+1»: «Двоє українських воїнів загинули, іще двох бійців шпиталізували з тяжкими пораненнями».

У цих повідомленнях немає ні чіткого вказання на джерело — який саме представник якого саме відомства повідомив про це. Також не вказано часові рамки події — коли саме це сталося. Адже решта телеканалів передають інформацію вже не за минулу, а за поточну добу. Попри те, що втрати озвучені тільки 29 грудня, в низці новин вони не фігурують. Так, про це не повідомили своїх глядачів «112», 5 канал, «Україна». На «Інтері» в цьому випуску взагалі були відсутні новини з фронту.

Найбільш коректно інформацію подали «UA: Перший» та СТБ. Вони в синхроні зацитували речника Міноборони: «Олександр Мотузяник, речник Міноборони з питань АТО: Один військовослужбовець загинув вчора внаслідок бою в районі населеного пункту Крута Балка. Інший військовик загинув і двоє зазнало поранень під час розмінувальних робіт неподалік населеного пункту Троїцьке».

Хто не встиг вчора — сьогодні розгортає тему записів, що оприлюдненні в межах обвинувачення полковника Івана Без’язикова у співпраці з ворогом. Сьогодні йому повідомили про підозру ще «й у державній зраді».

Канал «112» повідомляє: «Також напередодні СБУ виклала в мережу аудіозаписи телефонних розмов, що підтверджують, як вважають у спецслужбі, зраду Без'язикова. Уривки бесід стосуються літа та осені 2014 року, коли чоловіка утримували бойовики». Але самі бесіди в цей час траслюються лише закадровим відео, не озвучуються.

5 канал надає записи, з різних дат, короткі розмови, які без коментарів не дають розуміння, про що у них ідеться. Втім, також подають позицію захисту, адвокат, посилаючись на свого підзахисного, називає справу фабрикацією:

«Аудіо запис:Іван Без’язиков, позивний Дядя Ваня, Луіз: Что они пошли на юг, в сторону юга туда?

Невідомий інформатор: Ну как бы да он говорит.

Іван Без’язиков: Николаич, говорю, скинь туда .. на это самое.. ещё список вот этих 3033.

Невідомий бойовик: Ещё туда? На флешку на эту, да?

Іван Без’язиков: Да на флешку, да.Зам 63-го.

Бойовик, позивний Чіп: Да, да.

Іван Без’язиков: Что, вы на месте сегодня?».

«1+1» цього дня більшу частину свого випуску присвятив з’ясуванню стосунків із Нацрадою. Перший сюжет випуску починається так: «Канал "1+1" намагаються позбавити ліцензії, а останні два тижні з різних джерел ми отримуємо інформацію про спроби передачи контролю над каналом в інші руки». Попри те, що сюжет таки схиляє до оцінок на користь каналу, в цьому матеріалі представлені і аргументи Нацради. Хоча і досить скуто.

Утім, далі у випуску — телефонне включення з головою Нацради Юрієм Артеменком. Все інтерв’ю зводиться до вимог, і по колу повторення ключової тези від Нацради: «Дайте завтра простий лист, чи є кінцевим власником Коломойський — післязавтра у вас буде ліцензія. За цей час ніхто не відключить». Втім, ведуча Наталія Мосейчук кілька разів повторює те саме питання, і внаслідок голова Нацради уже скорочує строки:

«Юрій Артеменко, голова Національної ради з питань телебачення і радіомовлення: "Це те, чого ми просимо протягом всього часу. Ми вас чекаємо, о 9:30, ми вас чекаємо. Принесіть лист, потім хай вони почекають 2-3 години і ми відразу, скільки займе".

Ведуча: А 2-3 години для чого, я перепрошую?

Юрій Артеменко, голова Національної ради з питань телебачення і радіомовлення: "Для того, щоб оформити бланк ліцензії"».

Це виглядає як переговори у прямому ефірі, й навряд чи дуже цікавлять глядача — йому цікавий скоріше результат, а не одні й ті самі питання по колу.

Як ми чули, Артеменко наголосив на необхідності подачі конкретного документа, що вимагає закон, і некоректності запрошувати Нацраду знайти цю інформацію на сайті чи в інших реєстрах. Після включення ж ведуча Наталія Мосейчук робить вигляд, що про це не йшлося, й таким чином маніпулює: «Уся інформація про структуру власності телерадіокомпанії "Студії 1+1" — відкрита і доступна кожному, і є навіть на офіційному сайті каналу. Тож вимогу щодо додаткових документів на "1+1" вважають надуманим приводом заради тиску».

Новини в «ТСН» розпочинаються тільки з 27-ї хвилини випуску. До того часу — все про конфлікт. Тут і сюжет про важливість свободи слова, і коментарі політиків довкола ситуації з каналом, і зворушливе відео до 20-річчя служби «ТСН». Із самої підводки до відео зрозуміло, що ролик, імовірно, презентували раніше запланованого, з нагоди конфлікту, для посилення підтримки: «І саме сьогодні, коли ми завдяки Нацраді опинилися в підвішеному стані формально і морально, ми робимо прем'єру відео, відзнятого до 20-річчя “ТСН”. Першого січня телевізійна служба новин відзначає свій ювілей». Адже в ролику йдеться, як жертвуючи своїм родинним життям, журналісти працюють на благо своїх глядачів.

Ще два сюжети наприкінці випуску вийшли на підтримку каналу: коментарі зірок на захист каналу, та висловлювання ведучих щодо конфлікту.

«Інтер» у своїх новинах маніпулює даними соцдосліджень: «Арсен Аваков вместе с Валерией Гонтаревой и Арсением Яценюком стали лидерами рейтинга недоверия украинцев». Ці дані вихопили із контексту, показали неповно і дещо перекручено, адже на першому місці названий Арсен Аваков, хоча далі у сюжеті стає зрозуміло, що не він лідер антирейтингу: «Главе Нацбанка не доверяют 80 % украинцев, экс-премьеру 72, а сразу же за Яценюком идет глава МВД Акваков, ему не верит 71 % респондентов». Змовчали, що, за даними цього опитування, на п’ятій сходинці — лідер «Опоблоку» Юрій Бойко, якого періодично нахвалюють у новинах «Інтера».

Знову на темі політичної реклами робить собі рейтинг в ефірі «Інтера» Сергій Каплін. Втім, авторам матеріалу це ще й нагода добрим словом згадати «Опозиційний блок»: «Напомню, многомиллионную поддержку из госбюджета получили все парламентские политические силы. Отказался от госдотаций только “Оппозиционный блок”».

На каналі «Україна» крім уже досить звичних матеріалів про фонд Ріната Ахметова та лідера «Опоблоку» Бориса Колесникова, з’явився сюжет, критичний про мера Львова Андрія Садового. Тема одвічна — сміття. З усього сюжету тільки один коментар надається чиновнику міськради. Тобто 90 % синхронів — критика Садового та обвинувачення його в наявності корупційних схем — зокрема два фрагменти коментаря його політичного опонента, депутата міськради від ВО «Свобода» Маркіяна Лопачака. Хоча сам Садовий нічого не коментує — буцімто через перебування у відрядженні — його демонструють у закадровому відеоряді, з архіву. Напевно, щоби краще сфокусувати всі претензії на конкретній особі.

Відео з 33 хвилини

30 грудня, п’ятниця

Уже готуються до новорічних канікул журналісти «Фактів» на ICTV. Тому цього дня випуск став останнім у році, а самі новини так і охрестили «Факти року». Як і належить — випуск став підсумковим, тому до нього увійшли найважливіші, на думку редакції, події та підсумки року.

Загалом у цьому випуску матеріали були досить збалансованими, без ознак замовності. Але сюжети рясніли авторськими оцінками та подекуди надмірними емоціями. Наприклад, у сюжеті про незаконну рубку лісу та видобуток бурштину отака підводка ведучої Оксани Фроляк: «Ще років зо два такої санітарної рубки по-українськи і ми залишимося без Карпат. Ліс вивозять і вдень, і вночі, ніхто нікого не боїться. Та й до бездіяльності влади ми вже звикли. Мені важко зрозуміти людей, які живуть на Прикарпатті чи на Буковині. Невже вони забули ті руйнівні повені, які були у Закарпатті? Невже вони думають, що виграють війну з природою? Обов'язково відомстить природа і за сплюндровані землі, яким не пощастило мати поклади бурштину».

У сюжеті, присвяченому корупції, автори заявляють: «Ми досі одні із самих корумпованих у Європі, і головна причина тут — безкарність. 2016 рік міг би стати переломним у боротьбі з цим суспільним злом». Утім, якими рейтингами чи чиїми експертними оцінками керувалася авторка Оксана Коваленко — вона не вказує.

У двох матеріалах згадується Олександр Онищенко, обвинувачений в нанесенні збитків державі через газові схеми: «Дав драпака і опинився в Лондоні. Його прихистила Москва, ФСБ навіть навчила, як зливати компромат на український владу. З білокам’яної ринули ріки багна». У другому матеріалі, автором якого є вже Василь Саф’янюк, повторюється теза по місію Онищенка компрометувати українську владу: «Та поки депутати, правоохоронці зволікали, посилаючись на процедури, Онищенко спокінісенько втік, аби разом зі своїми кураторами з Кремля ганьбити Україну та її політичну верхівку».

Коли ж журналісти стали підводити музичні підсумки року, то в одному з досягень просто вирішили взяти за найавторитетніші рейтинги каналу своєї ж медіагрупи М1, який також належить Пінчуку: «Відкриттям року за версією М1 та лауреатом премії Yuna став ліричний виконавець Alekseev».

Передсвятковий «паркет» за участі Володимира Гройсмана видали канали «Україна» та «Інтер»: «Глава правительства подчеркнул, все проблемы должны быть решены немедленно, что бы украинцы встретили новогодние праздники в тёплых домах» («Україна»); «Глава правительства призвал энергетиков сделать всё возможное, чтобы страна пережила зиму без эксцесов» («Інтер»). Чи існують наразі якісь загрози виконання цієї вказівки, яким способом досягатимуть поставленої «нестандартної» мети — ні слова. А прем’єр — знову турботливий політик, жорсткий і вимогливий керівник.

Канал «Україна» знову дотримується свого золотого правила: раз на тиждень гість ефіру — Олег Ляшко. Політик у властивій йому популістській манері озвучує свої політичні амбіції. А крім того, у випуску він засвітився ще раз — вручаючи нагороди маленьким спортсменам-плавцям разом із Денисом Сілантьєвим: «Кор.: Юных спортсменов пришел поддержать однопартиец звездного тренера. Олег Ляшко уверен: такие школы необходимы для развития молодежного спорта в Украине. Особенно, — говорит, — они важны для детей сирот и переселенцев».

Канал «1+1» випустив ще чотири матеріали, які переконують глядачів у найкращості й найважливішості цього медіа. Все в рамках конфлікту з Нацрадою щодо продовження ліцензії. Про те, що досі не видали ліцензію — лише позиція гендиректора Олексанра Ткаченка, без коментарів Нацради. А далі — сюжети з коментарями на підтримку каналу від бійців, Філарета і навіть сенатора Джона Маккейна. Утім, у цьому випадку це навіть трощки кумедно, адже йдеться не стільки про його заяви на користь каналу, скільки про те, що журналісти йому поскаржилися:

«Наталія Мосейчук: Сьогодні “ТСН” мали згоду отримати ексклюзивне інтерв'ю у впливового американського сенатора Джона Маккейна. Саме інтерв'ю в нашому випуску трохи згодом. Ми не могли не проінформувати представника Сполучених Штатів Америки про ситуацію навколо нашого телеканалу і ось як він її прокоментував.

Джон МакКейн, сенатор США: Я вірю в те, що має бути свобода слова і засоби масової інформації. Сподіваюсь, що рішення буде прийнято. Я не надто детально знайомий з цією ситуацією, щоб говорити конкретно, однак я завжди радий бути на вашому каналі».

31 грудня, субота

Чим ближче до свята — тим менше сумнівних матералів виходить у новинах цього тижня. Із шести каналів в останній день року відзначилися лише «Інтер» та канал «Україна». Причому «Інтер» — паркетом. А «Україна» — традиційними одами Рінату Ахметову.

«Інтер» під завершення року ще раз нагадують про плани та високі цілі Володимира Гройсмана. Новинну складову в цьому повідомленні важко відшукати: «Татьяна Будь, ведущая: А одной из главных задач Кабмина в 2017 году станет ускорение процесса децентрализации. Об этом на своей странице в Facebook написал премьер Владимир Гройсман. По его словам, эффективное управление на местах способствует развитию инфраструктуры, строительству дорог, школ и детсадов. В качестве успешных примеров децентрализации премьер назвал город Южный. Там, по словам главы правительства, за год благодаря реформе бюджет вырос на 32 процента».

Не вдалися до паркету в сюжетах про візит Президента Петра Порошенка та сенаторів США на передову. Втім, з шести каналів тільки «Україна» та 5 канал повідомили, що під час візиту військовим передали нову техніку та відкрили розвідцентр за україно-американською технологією.

Крім того, Президент під час візиту назвав число — 211 бійців загинули в АТО. Як пам’ятаємо, на початку тижня Міноборони заявляли загалом про 467 загиблих військових. Чому Президент назвав лише половину — не роз’яснили. Судячи з раніше озвученої інформації, він повідомив лише про бойові втрати, а крім того вояки гинули за інших обставин: хвороби, нещасні випадки тощо.

5 канал та «1+1» мали значну кількість прямих включень. На «Плюсах» переважали святкові включення із Софіївської площі, де встановлено головну ялинку, а також кілька включень із регіонів — із доповідями «святкової обстановки». А новорічне привітання від команди «ТСН» не обійшлося без ложки дьогтю: «“1+1” і досі не отримав ліцензію. Наше аналогове мовлення поза законом, але ми не втрачаємо надії і вам цього бажаємо». Утім, як відомо, продовжити ліцензію мали би до 6 січня, тому теза про «поза законом» дещо перебільшена.

Цього дня «Україна» продемонструвала свої нові можливості — 3D-графіку у випусках новин. Наприклад, про «популярні подарунки» доповідає Дід Мороз у 3D, хоча й без жодних указівок, звідки взявся такий рейтинг. А у студії постійно скаче символ нового року — півень. Про нього навіть окремий сюжет зробили — як водиться, з астрологами, та іншими сумнівними прогнозами.

Завершили випуск новин піснею та бенгальськими вогнями.

ВИСНОВКИ

Хоча рівень кількості замовних матеріалів лишається високим, а урядові новини так само недостатньо проходять журналістську обробку, цього тижня кількість сумнівних матеріалів менша, ніж у попередньому, і суттєво менша, ніж упродовж місяця — коли кількість сумнівних новин сягала майже 80 за тиждень.

За передсвятковий тиждень на восьми телеканалах нарахували ми 54 сумнівних матеріали: 42 сюжети з ознаками замовлення, десять незбалансованих новин про владу без зрозумілої інформаційної складової; два промо-матеріали власних продуктів. Майже половина таких новин вийшла на каналі «Україна» — 24 повідомлення. На другому місці цього разу опинився «1+1» — 11 сюжетів, усі, крім одного — про війну каналу із Нацрадою. Аж на третій позиції — «Інтер» із дев'ятьма матеріалами. По чотири сюжети — на СТБ та 5-му каналі. На ICTV — два матеріали. Жодного сумнівного не виявлено на «112» та «UA: Першому».

Лідером із позитивних сюжетів став Рінат Ахметов — про його доброчинність 11 разів заявляв канал «Україна».

Майже таку ж кількість у новинах «ТСН» обстоювали позицію «1+1»: дев'ять повідомлень про конфлікт із Нацрадою та одне промо новорічного ефіру.

Шість матеріалів про Олега Ляшка — лише на каналі Україна. Стільки ж разів піарили Володимира Гройсмана, але на різних каналах: по два рази «Інтер» та «Україна», ще по одному — на 5-му каналі та СТБ.

Чотири рази світилися представники «Опозиційного блоку»: тричі Борис Колесников на каналі «Україна» — два матеріали про його благодійний фонд, в одному він був представлений лідером «Опоблоку»; за участі лідера фракції Юрія Бойка — один сюжет на «Інтері».

Три сюжети за участі Сергія Капліна — на «Інтері», у двох із них він критикував «Народний фронт». Три сюжети за участі Петра Порошенка: по одному на ICTV, «1+1» та «Україні».

Фонд «АнтиСНІД» Олени Пінчук інформаційно просували канали, співвласницею яких вона є — загалом два сюжети, по одному на ICTV та СТБ.

По одному сумнівному сюжету вийшли за участі Олександра Турчинова та Степана Полторака (обива на 5-му каналі), в інтересах «Регіональної газової компанії» («Інтер»), Starlightmedia та власне каналу СТБ (обидва — на СТБ).

Виразно критичних матеріалів було три: два проти Андрія Садового — по одному вийшли на «Україні» та «Інтері», проти Арсена Авакова (і заразом Арсенія Яценюка та Валерії Гонтарєвої) — одне повідомлення на «Інтері».

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» і не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

 

 

 

comments powered by Disqus