Антикорупційні війни, всюдисущий Ляшко та плацдарм «Батьківщини». Моніторинг теленовин за 13–19 листопада 2017 року

Найбільш резонансні теми тижня на каналах мали доволі збалансовану подачу. В більшості не ігнорували думки ані провладної коаліції, ані опозиції в дискусіях довкола бюджету в парламенті. Найбільш політизованою темою стало питання реінтеграції Донбасу. Крім «Опоблоку», Новинського й Тарути на цю тему стали претендувати і в «Укропі».

На «Україні» щодня світився Олег Ляшко: в більшості випадків не для того, щоб інфомувати про роботу парламенту, а радше для збільшення свого рейтингу. А ICTV та «Інтер» прямо заявили, що «Батьківщина» вже готова перемагати на виборах.

Кілька каналів проігнорували в праймі найгучніший скандал — компромат Ганни Соломатіної на керівництво НАЗК.

13 листопада, понеділок

ICTV нічого не повідомляв про конфлікт між НАБУ і НАЗК, також відмовчався «UA: Перший». «112», 5-й, «1+1» та СТБ дали слово обом відомствам. Ідеться про притягнення голови НАБУ Артема Ситника до адмінвідповідальності за ініціативою НАЗК.

Матеріал на каналі «Україна» не містить коментарів, за кадром передають заяву з сайту НАЗК, не згадавши про аргументи НАБУ. На «Інтері» ще й додають емоційні фрази: «Ведущая: Директор НАБУ Артем Сытник явился на ковер в НАПК». Це вже ставить Ситника у програшну позицію, до того ж йому слова не дали, коментує ситуацію лише представник НАЗК.

ICTV та «Україна» догодили Володимиру Гройсману, ретранслювавши його чергові заяви про неприпустимість тиску силовиків на бізнес. Такі заяви лунають не вперше й нічого нового по суті не містять.

У парламенті на погоджувальній раді розглядали питання бюджету-2018. ICTV подав коментарі як від коаліції, так і опозиції. На 5-му плани парламенту на тиждень озвучив тільки Андрій Парубій, тут замовчується критика документа. На каналі «Україна» крім спікера Парубія говорив ще керівник фракції «Народного фронту» Максим Бурбак — але не про бюджет, а про нові правила на дорозі. А Олег Ляшко вимагав внести кандидатуру на голову НБУ.

На «Інтері» в сюжеті Катерини Лисенко з парламенту переважали коментарі з критикою урядового варіанту бюджету на 2018 рік: чотири «проти» й один «за» від фракції БПП. Голова фракції «Опоблоку» коментує так: «Юрий Бойко, глава фракции "Оппозиционный блок": Це бюджет поліцейської держави з бідним населенням, і коли в рази збільшується фінансування силових структур і центральних органів виконавчої влади».

Через кілька повідомлень — окрема заява від «Опоблоку», який вимагає перевірити, як були витрачені кошти, надані міжнародними фінансовими організаціями Україні. Коментує тільки нардеп від «Опоблоку» Микола Скорик.

Далі на «Інтері» розповідали, як згущувалися хмари у стосунках між Україною та Угорщиною. Більшість песимістичних прогнозів за кадром, тобто в оцінках самих ведучих та журналістів, а не в коментарях: «Образовательная реформа может стать помехой на пути Украины в Европу… венгерский премьер Виктор Орбан заявил — беседа о международных стандартах защиты прав нацменьшинств — это бесполезная и философски неоднозначная дискуссия. … Раздражают Венгрию и другие законодательные инициативы Украины — о гражданстве, о языках и о возвращении церковного имущества — перечислил Орбан. И заверил, новая волна непонимания между странами в случае принятия таких законов неизбежна». Коментар самого Орбана в сюжеті говорить лише про те, що, на його думку, закон обмежує права меншин. Також міститься коментар Іванни Климпуш-Цинцадзе про необхідність врахувати майбутній висновок Венеціанської комісії.

Також на «Інтері» знову вийняли компромат проти заступника начальника слідчого управління Нацполіції Дмитра Бута: «Ведущая: Рейдерство, взятки и демонстративные задержания — это далеко не весь послужной список замначальника Главного следственного управления Нацполиции Дмитрия Бута». А крім того, неназвані журналісти нібито з’ясували, що Бут керував операцією з розгрому редакції «Цензор. нет» під час Майдану. Сюжет анонімний, а єдиний коментар у ньому — від нардепа Сергія Капліна.

У жовтні в інтерв’ю каналу «Еспресо», кадри з якого вочевидь використовує «Інтер», у якому Дмитро Бут припустив, що інформатака проти нього викликана тим, що він очолює слідчу групу у справі відносно керівників «Інтера» за кваліфікацією «фінансування тероризму». Він заявив, що направив позов про захист честі, гідності й ділової репутації до Шевченківського суду Києва. За даними реєстру судових рішень, справу призначили до розгляду на 18 грудня.

Далі на «Інтері» дискредитували Вадима Рабіновича, розповідаючи про його нібито подвійне громадянство. Джерелом цього твердження є допис у Fаcebook блогера Василя Кручака, а авторство сюжету не вказано. Одразу за тим ведуча озвучила заяву «Опозиційного блоку» про те, що включення Рабіновича у списки партії в 2014-му називають помилкою. Матеріали з критикою Рабіновича неодноразово з’являлися на «Інтері». З того ж реєстру судових справ стало відомо, що розгляд його позову про захист честі, гідності та ділової репутації призначено на 13 грудня.

Нові деталі справи ДТП, в якій загинули четверо політологів і журналіст, подавали доволі скупо. «112», «Інтер» та «1+1» зауважили, що зіткнення відбулося на зустрічній смузі, а тепер водія вантажівки, в яку врізався Opel, звинувачують у навмисному вбивстві. Найбільш якісним був сюжет Анни Махно на «1+1», у якому поспілкувалися із самим водієм лісовоза, для якого така версія — великий сюрприз.

На каналі «Україна» незмінно піарили благодійність Ахметова. А на «1+1» — свій благодійний проект «Здійсни мрію».

На СТБ розпочався спецпроект Дмитра Литвиненка «Справедливість. Початок», присвячений проблемам судової реформи. А от про обрання одного з суддів Конституційного суду за новою процедурою повідомили у вечірніх новинах тільки на 5-му каналі. У сюжеті Юлії Божко можна знайти влучні спроби показати некомпетентність деяких представників суддівства. Але немає згадок про те, що представники партії «Демальянс» критикували обраного суддю Віктора Городовенка, а за даними Центру політико-правових реформ, п’ять із шести кандидатів, висунутих на голосування, не мали достатнього рівня, щоби претендувати на цю посаду.

14 листопада, вівторок

Головні новини із парламенту стосуються бюджету. На всіх каналах дали слово як представникам коаліції, так і опозиції. Але в кількох випадках баланс усе ж було дещо порушено.

Це не стосується ICTV, але під час включення Василя Саф’янюка в матеріалі був поданий коментар Сергія Льовочкіна геть на іншу тему: «Кор. Василь Саф’янюк: І ось, що ще говорили про цей бюджет. Пропоную послухати.

Сергій Льовочкін, народний депутат, фракція "Опозиційний блок": Мы требуем, мы настаиваем на том, чтобы вся повестка ра боты парламента и всей власти были подчинена одной цели — это мирному урегулированию конфликта. И вся повестка Верховной Рады, все голосования, все законопроекты приближали эти самые мирные инициативы к реальности». За кадром кореспондент усе ж зазначив, які претензії до бюджету мала опозиція.

На каналі «Україна» у включенні Едуарда Ганішевського дискусію в парламенті відображають лише неполярні коментарі: Гройсман, Бурбак і Ляшко. Останній заявляє про потребу збільшення мінімальної зарплати, вказуючи, що це є вимогою Радикальної партії. Щодо змісту бюджету він не є опонентом, оскільки голосував «за», тобто незгодних із такою редакцією кошторису в матеріалі немає.

На «Інтері» сюжет Катерини Лисенко із парламенту містив суцільну критику, а наступний матеріал — включення Олени Зоріної, вже має коментарі від Гройсмана та Ірини по змісту бюджету.

На «Україні» сюжет про енергоефективність просуває позицію Радикальної партії щодо видатків із бюджету на енергомодернізацію. Далі «Кор. Павел Тирский: Для обеспечения энергонезависимости так же нужно увеличивать добычу собственных угля и газа. От парламента ждут законов, которые для добывающих компаний и налоги снизят, и оградят от бюрократии». І коментує такі очікування представниця компанії ДТЕК Ріната Ахметова.

Далі в новинах звітували про модернізацію «Азовсталі» — підприємства групи Метінвест, також Ахметова. І обов’язковий атрибут випуску — Вікторія Чистюхіна відзвітували про допомогу дитині-переселенцю з діабетом від фонду Ахметова.

На «Інтері» Сергій Льовочкін заявляє, що головне завдання парламентарів — «разработать законодательную базу, которая поможет установить мир на востоке страны». Сергій Каплін ініціює повернення прокурорських перевірок, і геть ігноруються нещодавні заяви Гройсмана щодо неприпустимості силового тиску на бізнес. Далі знову повторили заяви про нібито подвійне громадянство Вадима Рабіновича без жодних коментарів, лише з посиланням на того самого блогера Крутчака. І ще один сюжет із ознаками замовності — в інтересах «Смарт-холдингу» Вадима Новинського. Керівники заявляють про неправомірний тиск силовиків через серію обшуків та пропонують всім зацікавленим долучатися до створення бази недоброчесних правоохоронців.

На «1+1» показали, як спільно з фондом «Крона» у проекті «Здійсни мрію» порадували онкохвору дівчинку.

15 листопада, середа

Продовження протистояння в антикорупційних органах знову проігнорували ICTV та «UA: Перший»: скандальні заяви Ганни Соломатіної про нібито підконтрольність НАЗК Адміністрації Президента не висвітлювали в їхніх вечірніх новинах ані цього, ані попереднього дня. Решта каналів збалансовано подавали цю тему, з аргументами як самої Соломатіної, так із відповідями із НАЗК чи АП.

Після сюжету про корупцію як головну проблему України, на ICTV — політична заява від «Батьківщини»: «Інна Шевченко, ведуча: Подолати корупцію і перемогти на виборах. Про це нині говорили в Києві на з'їзді партії “Батьківщина”». Вінчає цей матеріал коментар самої Юлії Тимошенко: «Ми будемо ставити Україну з вами на ноги, тому що ми виграємо всі наступні вибори заради того, щоби дати Україні життя, а не заради посад». Також про плани «Батьківщини» виграти на виборах передали на «Інтері».

На «1+1» та «Інтері» Гройсман запевняв у якісному бюджеті. На «1+1» інших оцінок кошторису не було, а на «Інтері» наступним окремим повідомленням критикував бюджет Сергій Каплін: «Ведущая: Он уверяет, государство должно учитывать элементарные потребности граждан — в жилье, медицине и образовании. А экономить Каплин предлагает на зарплатах депутатов». Навряд чи це є збалансована інформація, радше просто ретрансляція заяв двох умовно протилежних таборів, або популізму, без належної журналістської обробки.

На «1+1» наголосили на ролі партії «Укроп» у підготовці законопроекту про реінтеграцію Донбасу. Про стан підготовки законопроекту дуже коротко, а більшу частину новини займає суперечка між Купрієм та Пашинським: «Ведуча: Також під час засідання виник скандал між главою комітету Сергієм Пашинським і нардепом, який представляє партію УКРОП, Віталієм Купрієм, щодо поправки, яку внесли укропівці, про розрив дипломатичних стосунків з Росією».

У парламентському сюжеті на «Інтері» знову більше говорить опозиція. «Опоблок» серед інших опозиційних фракції виділяють акцентом, коли йдеться про не підтримку законопроекту про реінтеграцію Донбасу. Хоча коментують потім і «Батьківщина», і «Самопоміч», але за кадром: «Катерина Лысенко: В том же комитете по вопросам нацбезопасности не угасает надежда, что хотя бы бывшие члены коалиции в итоге поддержат документ. Но ни "Самопомич", ни "Батькивщина" — гарантий не дают. А уж кто точно не предоставит свои голоса — так это "Оппозиционный блок"».

Змістовний сюжет Дмитра Євчина на «112» аналізує пропозицію Білорусі щодо миротворців: «Кор.: У нейтральності білоруського миротворчого контингенту сумніваються українські та європейські політики. Військову форму російську та білоруську майже не відрізнити. У вересні армійці обох країн провели навчання "Захід-2017". У НАТО заявили, маневри схожі на підготовку до масштабної військової кампанії. Також нейтральна Білорусь проголосувала проти Резолюції ООН про порушення прав людини в Криму. Загалом документ підтримала 71 країна».

На каналі «Україна» гостем у студії був Олег Ляшко, де він учергове говорить про необхідність підвищувати зарплати та підтримувати українських виробників. Також хвалилися, як Рінат Ахметов допомагає жителям Красногорівки.

Дещо дивно виглядала новина на «112» про раптовий виступ Ані Лорак у Києві, після якого вона розплакалася: «Ведучий: Коментуючи свою появу на київській сцені, артистка заявила, що дуже сумувала за українцями». Ні фото, ні відеопідтверджень цього моменту в матеріалі немає, а саме повідомлення викликає лише співчуття до співачки і жодної критики.

На «1+1» цьому виступу присвятили цілий сюжет. Ольга Нескородіна звернула більше уваги на критику цього виступу в соцмережах, нагадування про раніше зірвані концерти. Також лунає низка характеристик за кадром: «Кор.: У ці вихідні Лорак разом із рядом українських артистів із заплямованою виступами в країні агресора репутацією, з’їхалися до Кремля за статуетками "Золотий грамофон — 2017". Їх вручала відома антиукраїнською позицією російська пропагандистка». У сюжеті загалом критичному до виступу Лорак насамкінець наголошується, що формальних причин заборони її виступам немає.

Також на «1+1» пропіарили бал журналу Viva до його 13-ї річниці, наголошували на виключній співпраці журналу з каналом та подарунках від медіагрупи на балу.

16 листопада, четвер

У парламенті обговорювали запровадження нового вихідного дня на Різдво 25 грудня, на Закарпатті тривала масштабна спецоперація, оголоcили переможця конкурсу на посаду голови Державного бюро розслідувань. Якихось критичних відгуків щодо формування ДБР та його потенційного очільника Романа Трубу в новинах не було.

У парламентському сюжеті на «Україні» стандартний для каналу набір спікерів: прем’єр Гройсман, спікер Парубій, нардеп від «Народного фронту» Павло Унгурян та Олег Ляшко. У більшості репортажів із Верховної Ради на цьому каналі інші фракції не згадуються.

Далі на «Україні» Борис Колесніков вболівав за аграріїв країни: «Елена Кот, ведущая: Аграрный сектор Украины нуждается не только в инвестициях, но и в молодых профессионалах и новаторском подходе. Определить лучших призван образовательный проект “Агро-2018” организованный Фондом Бориса Колесникова». Потім у студії Вадим Новинський розмірковує, яким має бути закон про реінтеграцію Донбасу. На його думку, закон має припинити торгову блокаду зокрема. Далі він виступав проти запровадження 25 грудня вихідного для святкування Різдва.

Далі на каналі «Україна» знову нагадали вчорашню заяву Антона Геращенка і обвинувачення директора НАБУ Артема Ситника, який знову виявився недосяжним для журналістів. У підводці ведуча Олена Кот каже: «Руководителя бюро Артема Сытника подозревают в разглашении государственной тайны и превышении служебных полномочий». Але офіційно підозру Ситнику не оголошували, тому це формулювання некоректне й неточне. Наприкінці матеріалу Ірини Любич: «Кор.: Получить комментарий самого Главы НАБУ съемочной группе "Сегодня" не удалось — он в командировке до выходных». Прокоментувати позицію відомства могли у прес-службі, але чи до них зверталися журналісти, лишається за кадром. Така сама ситуація була у вчорашньому матеріалі. До речі, синхрон Геращенка не оновлювали, а просто повторили записаний напередодні коментар.

Не обійшовся випуск без сюжету про допомогу жителям Донбасу від Ахметова. А також на темі інклюзії продовжили піарити Марину Порошенко. У матеріалі про відкриття інклюзивного дитячого центру в Харкові більше уваги приділяють першій леді та голові ОДА Юлії Світличній, аніж можливостям самого центру. На «Інтері» також висвітлювали подію, але розкрили тему саме інклюзії.

«Україна» та «Інтер» паркетно висвітлили візит Президента до морських піхотинців на їхнє професійне свято. На «1+1», 5-му та ICTV також повідомили про візит головнокомандувача через БЗ із синхроном Порошенка. Але їм вдалося сфокусуватися більше на заслугах воїнів, ніж присутності Президента на передовій.

На ICTV пропіарили компанію власника каналу Віктора Пінчука «Інтерпайп» через проведення у Дніпрі економічного форуму. Коментар представника компанії — єдиний у матеріалі про захід.

На «1+1» просували заяви Володимира Гройсмана про захист бізнесу від тиску силовиків. У повідомленні тільки синхрон прем’єра й ніяких конкретних деталей: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Я зневажаю тих силовиків, які вдівають погони правоохоронних органів і використовують всі можливості, щоби тиснути на чесний, прозорий бізнес, створюють маски-шоу. Цим законом ми зупинимо цей ганебний шлях, по якому йдуть деякі представники силових структур».

На «Інтері» вчергове атакували заступника керівника департаменту Нацполіції Дмитра Бута. Матеріал без авторства з посиланням на розслідування блогера Володимира Бойка всіяний негативними оцінками на його адресу: «Ведущая: Журналисты выясили новые детали работы замначальника следственного управления Нацполиции Дмитрия Бута. Как, через кого, с кем этот полицейский чиновник высасывает миллионы долларов ежемесячно…». У сюжеті його звинувачують в організації незаконних поборів і перелічують, від кого він нібито отримує гроші. Матеріал не містить жодного коментаря, а політолог Олексій Краснопьоров у своєму пості у ФБ виявив у ньому кілька ляпів: замість фото Ореста Фірманюка, якого автори називають «контрабандистом», — на екрані фото екс-голови митної служби Анатолія Макаренка; «смотрящим за таможней» називають Артура Прузовського — на екрані фото Анатолія Гутника. В обох випадках, схоже, джерелом фото став сайт «Новости без границ», де матеріали про згаданих Прузовського і Фірманюка помилково ілюстровані.

Також на «Інтері» пропіарили Валентина Наливайченка, який проводив політичні зустрічі у США й непокоївся рівнем корупції в Україні. А також відзвітували, як «Опоблок» у Чернівцях купив меблі для дитячого відділення лікарні.

Половина каналів повідомила про оголошене голодування підозрюваного в резонансному ДТП у Харкові Геннадія Дронова: «Україна», «Інтер», СТБ та «UА: Перший».

17 листопада, п’ятниця

У топі новин п’ятниці повідомлення про затримання в Білорусі українського журналіста Павла Шаройка. Також кореспонденти продовжили відстежувати розвиток конфлікту між НАБУ та ГПУ. Подавали інформацію переважно збалансовано.

На ICTV позицію НАБУ передали за кадром, а синхроном дали доволі стриманий коментар генпрокурора Юрія Луценка. Більшість каналів давали синхронами коментарі від обох відомств. На «112» також нагадали про серпневий інцидент між НАБУ та ГПУ, доповнивши в такий спосіб бекґраунд теми.

Тільки позиція Луценка присутня в сюжеті Анни Грішиної на каналі «Україна». Також проілюстрований фрагмент скандального аудіозапису, на якому, як припускають, Ситник розголошує журналістам таємниці слідства, хоча очільник ГПУ й наголошує, що справа за фактом, а не «проти Ситника». Далі у випуску анонс спецрепортажу, очевидно, в якому будуть критикувати НАБУ: «Елена Кот, ведущая: Снова поднятое из архивов дело НАБУ дело рюкзаков — кому оно выгодно и в каких бутиках пополняют собственную амуницию сами борцы с коррупцией, смотрите сегодня в 23:20 в сенсационном репортаже расследований «По следам рюкзаков».

На ICTV Леонід Кучма вручав студентам до свята стипендії, а Борис Колесніков робив заяви, як врятувати аграрний сектор. Також пропіарили Колеснікова під тим же приводом на каналі «Україна».

На 5-му каналі повідомили про проміжні результати розгляду законопроекту про реінтеграцію Донбасу. Коментують голова фракції БПП Артур Герасимов і голова комітету, представник «Народного фронту» Сергій Пашинський. Думку опозиції не враховано, хоча добре відомо, що три фракції різко критикували законопроект і пропонували альтернативний.

На каналі «Україна» Сергій Тарута у студії говорить про своє бачення реінтеграції Донбасу, виступає з оцінками бюджету, зокрема, каже, що не підтримуватиме урядовий проект кошторису і називає його «бюджетом зубожіння».

Далі анонс чергової серії «Герократії» з критикою Саакашвілі. А також розповідь про те, як програма фонду Ахметова допомогла дитині з операцією на серці.

Також на каналі «Україна» у парламентському репортажі Олег Ляшко вчергове просуває свої партійні вимоги до уряду ще збільшити мінімальні зарплати. Такі заяви Ляшка транслюють ледь не при будь-якій нагоді. У сюжеті Едуарда Ганішевського доволі героїчно при цьому виглядає прем’єр: він і зростання економіки прогнозує, і суворо наказує силовикам шанувати бізнес.

У сюжеті Павла Тирського на «Україні» пропагують ідею використовувати золошлаки для будівництва доріг. Переконують, що це здешевить будівництво магістралей, а просувають цю ідею зокрема представники ДТЕК та UMG Resource — тобто бізнесу Ахметова, який, ймовірно, має намір заробляти на цьому, продаючи ті самі золошлаки.

Про затримання грузинів у Києві — Вано Надірадзе, якого називають добровольцем-учасником АТО та оператора телекомпанії «Руставі-2» Тамаза Шашивіашвілі — повідомили в «ТСН» на «Плюсах». Зокрема, журналіст каналу Зураб Хвістані припускає, що їх можуть сприймати як команду Саакашвілі, оскільки вони висвітлюють його діяльність в Україні. Коментарів правоохоронців немає, але ведуча повідомила, що їх намагалися отримати й чекають найближчим часом.

На «ТСН» вийшов сміливий сюжет Алли Пас про перебіг спецоперації на Закарпатті. У матеріалі є спроби отримати коментарі місцевих мешканців: одні тікають від камер, інші запевняють, що законно отримали прикордонні землі. Щодо арешту чиновниці Держгеокадастру збалансовано відбили аргументи обвинувачення та підозрюваної. Також у сюжеті є коментар юриста, який наголошує, що не все так гладко в самій прикордонній службі, і правоохоронці не могли раніше нічого не знати про безлад на ділянці кордону.

Олексій Сімаков на СТБ чи не єдиний показав альтернативні оцінки щодо обрання голови ДБР. Зокрема, експерт РПР Олександр Леменов таке обрання називає політичним, а також демонструє результати психологічного тесту, оприлюдненого журналістом Романом Бочкалою, де навпроти кандидатів невтішні характеристики. На ці критичні оцінки в сюжеті є коментарі від опонентів: у першому випадку від «Народного фронту», в другому — від члена конкурсної комісії, який називає оприлюднені результати психологічного тесту підробленими.

Завершує випуск новин на СТБ хвилина мовчання. За попередній тиждень Україна втратила одного військового.

Оскільки на «Інтері» виходить підсумковий випуск новин, цього дня до моніторингу він не включений.

18 листопада, субота

Боротьба за міський сад Одеси спровокувала заворушення та бійки з поліцейськими. Канали переважно збалансовано подавали інформацію, давали дані щодо поранених поліцейських. Про поранених мітингувальників зазначили тільки на «ТСН», але не уточнили ані кількості, ані характеру ушкоджень. А на «UA: Першому», навпаки, заявили, що жоден мирний учасник не постраждав. В обох випадках джерело даних не вказали.

Тільки на «UA: Першому» пролунала критика на адресу осіб у балаклавах, які найбільш агресивно поводилися в натовпі, від учасниці мітингу: «Яна Нестеренко, мітингувальниця: Есть титушки, которые находятся на службе у городского головы, есть провокаторы, вон они, кстати, ходят, сегодня устраивали нам здесь концерты. Так вот, титушки под видом общественных активистов, может быть, даже с шевронами, может быть, даже с украинским флагом, заходят в толпу и начинают с той стороны кидать в полицию камни и дымовые шашки, получаются стычки».

На «Інтері» після репортажу з Одеси поширили заяву «Опоблоку»: «Ведущая Екатерина Лысенко: Сегодняшние события в Одессе говорят о полном развале государственных институтов. Такое заявление сделали в "Оппозиционном блоке"».

На ICTV підготували підсумковий сюжет, присвячений місяцю з дня резонансної ДТП у центрі Харкова: «Наша Тетяна Доцяк зустрілася з людьми та особисто відтворила події на тому злощасному перехресті», — повідомила ведуча. Хоча в підводці є й зайві оцінки: «Зайцева, яка була за кермом “лексуса” і летіла на "червоне" і Дронов, водій “туарега”, який виштовхнув її авто на людей, під арештом. У лікарні ж досі троє постраждалих».

Імовірні дії Зайцевої описують неодноразово, та джерела суджень не уточнюють: «Кор: Двадцятирічна Олена Зайцева на Лексусі на великій швидкості влетіла в натовп… вона значно перевищила швидкість, намагалася проскочити на "червоний", а в її сечі знайшли опіати». Але посилаються на висновки слідства, описуючи фабулу щодо іншого фігуранта справи Геннадія Дронова: «Кор.: Слідство твердить, почав рух на заборонений "жовтий" і не спробував уникнути зіткнення з Лексусом». Із такої подачі складається враження, що авторка поділяє позицію слідства щодо Зайцевої, але абстрагується у випадку з Дроновим.

Крім самої реконструкції події, знімальна група провела експеримент і подивилися, як тепер поводяться водії на перехресті: «Кор.: Трагічна подія водіїв нічого не навчила. Ми на десять хвилин поставили камеру на місці аварії і нарахували понад два десятки порушників. Вони проїжджали на "жовтий" і на "червоний" і повертали з невідповідного ряду».

На «112» ґрунтовний сюжет про україно-польські відносини. Коментують експерти, МЗС, та експерт з польської сторони — редактор україно-польського порталу «Простір». Решта каналів просто повідомили, що до в’їзду в Польщу не пустили відповідального секретаря Державної міжвідомчої комісії у справах увічнення пам'яті Святослава Шеремету.

А от на каналі «Україна» відносини з сусідами раптом коментує Олег Ляшко: «Ведущая: Наладить отношения с соседними странами предлагает лидер Радикальной партии Олег Ляшко. Он уверен от ссор с граничащими государствами страдают простые украинцы. С Россией же политик готов мириться только после прекращения боевых действий на Донбассе и возвращения Крыма Украине». Сам Ляшко каже: «От я зроблю, будучи Президентом, у мене всі сусіди будуть шовкові. І всі будуть найкращі стосунки з нашими сусідами».

На каналі «Україна» однобоко повідомили про затримання восьмох грузинів: «Елена Кот, ведущая: Восемь граждан Грузии выдворили из Украины. Как сообщили в СБУ, они были членами криминальных группировок и на территории страны находились незаконно. Некоторые представлялись бойцами АТО. Среди них Вано Надирадзе. Он, как рассказал корреспондентам сегодня командир грузинского легиона, участия в боях не принимал, на передовой был лишь 10 дней в селе Трехизбенка, где собирал информацию о военных и передавал ее российским спецслужбам». Коментує тільки командир «Грузинського легіону» Мамука Мамулашвили, альтернативних позицій немає. Зі вчорашнього випуску «ТСН» на «1+1» знаємо, що колеги депортованих це пов’язують із політичними мотивами, а не криміналом. Але «1+1» вчора подав також лише одну версію.

На «Україні», говорячи про реформу енергоринку і як різні компанії працюють у Голландії, наводили коментар представниці ДТЕК. Також звітували про благодійну програму фонду Ахметова «Сирітству — ні». Наприкінці ефіру Олена Кот анонсувала свою нову програму «Головна тема».

19 листопада, неділя

В останній день тижня до огляду потрапляє лише випуск «Інтера», замість підсумкового в п’ятницю.

Розпочинають випуск із короткого повідомлення про ДТП в Запоріжжі за участі військових: джерело інформації не вказується, судячи з відео, кореспонденти могли спілкуватися із рятувальниками. Повідомляється, що ані поліція, ані військові аварії не коментують.

Також не вказують на джерело інформації про НАЗК: «Екатерина Лысенко, ведущая: Глава и сотрудники НАПК получают премии, которые превышают их заработную плату в четыре с половиной раза. Об этом стало известно после аудита Счетной палаты. Премии работникам агентства начали выплачивать с июня прошлого года. Их размер колебался в зависимости от должностей и к декабрю 2016-го составлял 450 % оклада. Также стало известно, сколько получает глава НАПК — Наталья Корчак. Ее средняя зарплата превышает 100 тысяч гривен в месяц».

Далі у випуску репортаж про благодійність ФК «Динамо», тільки наприкінці сюжету стає зрозуміло, що приводом для уваги до клубу стало наближення їхнього 90-річчя.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня до сумнівних зараховано 55 матеріалів: 46 повідомлень із ознаками замовності, сім паркетних та дві промоновини. Таких новин двадцять п'ять на каналі «Україна», вісімнадцять на «Інтері», шість на «1+1», п’ять на ICTV, один на 5-му. Немає зауважень до ангажованості новин «112», «UA: Першого» та СТБ.

Шість сюжетів на каналі «Україна» піарили благодійний фонд Ріната Ахметова. Ще чотири сюжети просували інтереси його бізнесу: ДТЕК, СКМ та «Метінвест». Тобто загалом в інтересах Ахметова — десять сюжетів.

Вісім матеріалів просували інтереси «Опозиційного блоку»: сім на «Інтері» та один на «Україні». В тому числі тричі персонально Бориса Колеснікова: двічі на «Інтері» та один на «Україні».

Паркетні новини про Володимира Гройсмана поширили п’ять разів: двічі на «1+1», по одному на ICTV, «Україні» та «Інтері». За участі Петра Порошенка таких було два: на «Інтері» та «Україні».

Чотири новини з явним піаром Радикальної партії за участі Олега Ляшка вийшли на каналі «Україна». Сергій Каплін тричі з’являвся на «Інтері». «Батьківщину» піарили двічі: на ICTV та «Інтері».

По одному матеріалу на користь бізнесу Віктора Пінчука — компанії «Інтерпайп» на ICTV, Валентина Наливайченка на «Інтері», Андрія Парубія на 5-му, фонду Леоніда Кучми на ICTV, Марини Порошенко на «Україні», Сергія Тарути на «Україні», партії «Укроп» на «1+1», бізнесу Вадима Новинського «Смарт-холдингу» на «Інтері».

Критичних матеріалів із ознаками чорного піару — десять: шість на «Інтері» й чотири на «Україні». «Інтер» тричі критикував Вадима Рабіновича, двічі Дмитра Бута, по одному матеріалу — проти НАБУ та НАЗК. На «Україні» три матеріали критичних до НАБУ та один — до Саакашвілі.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Зоя Красовська

comments powered by Disqus