Арешт Яценюка та інші ймовірності. Моніторинг теленовин за 27 березня — 1 квітня 2017 року

Скрін-шот відео каналу «1+1»

За створенням низки антикорупційних органів, антикорупційної прокуратури, заявами про необхідність в антикорупційних судах саме час закликати до формування професійної (!) антикорупційної журналістики. І тут лише частина жарту. Адже антикорупційні теми займають усе більше новинного простору. Але розуміння того, як взаємодіють і розділяють обов’язки між собою різні органи — ані в журналістів, ані, відповідно, у глядачів досі немає. Це можна побачити на прикладі конфлікту з НАЗК, що розвивався в новинах протягом двох днів. Ніби збалансовані матеріали абсолютно не давали цілісного уявлення, чому відбувається те, що відбувається.

Цього тижня на ICTV дещо активізувалася партія «Наш край», а на каналі «Україна» — голова Харківської ОДА Юлія Світлична, яка формує образ міжнародного політика. І іноді їй це вдається навіть переконливіше, ніж Арсенію Яценюку, меседжі якого досі важко сприймати серйозно.

27 березня, понеділок

Понеділкові випуски вмістили майже чверть усіх сюжетів із грубим порушенням стандартів за весь тиждень.

На каналі ICTV двічі піарили Леоніда Кучму. Спершу подали його заяву, в якій не міститься ніякого актуального повідомлення, а умовним приводом стала подія минулого тижня: «Ведуча: Представник України в тристоронній контактній групі в Мінську Леонід Кучма переконаний в необхідності проведення зустрічі лідерів країн «Нормандської четвірки» заради подальшого врегулювання ситуації на Донбасі. Нагадаю, в п'ятницю в Парижі відбулася зустріч представників України, Німеччини, Франції та ОБСЄ без участі Росії».

До речі, схоже повідомлення вийшло в новинах «Інтера»: «Ведуча: Для достижения мира на Донбассе необходима очередная встреча в Нормандском формате. Об этом сегодня заявил Леонид Кучма». Коментар самого Кучми не містить конкретики: «Леонід Кучма: Знову ж хочу підкреслити: ні на рівні Мінського процесу Тристоронньої контактної групи, ні на рівні міністра закордонних справ чи заступника питання основні не рухаються. Я хочу, щоб вони зібрались і разом вийшли до людей, на пресу і сказали те, що вони бачать, як цей процес буде розвиватись».

І ближче до завершення випуску на ICTV з’явився сюжет Христини Венгеляускайте про розробки українських інженерів у Дніпрі. Йдеться про досить важливі проекти — створення програм для артилерії, додатку для швидкого виклику поліції. Разом із тим зрозумілого інформприводу для такого матеріалу не помітно, адже ці розробки вже широко висвітлювали ЗМІ. Підкріплює сумніви ще й поява в сюжеті Леоніда Кучми в ролі ментора: «Кор.: Свої напрацювання молоді інженери показують найвідомішому українському ракетнику — другому президенту Леоніду Кучмі. Він каже, популяризація науки та допомога молодим вченим має бути пріоритетом для країни».

Перед цим у випуску показали сюжет Олега Корнієнка з Чернігівщини. Матеріал критичний до медреформи та створення госпітальних округів і містить не відокремлені від фактів припущення: «Кор.: На Чернігівщині вже створено чотири такі округи, але Менської лікарні там немає. Тож для найбільшого району області медицина фактично стане недоступною». І далі автор ще й згадує добрим словом одну з політсил: «А ще цього року у районній лікарні з'явиться новенький МРТ, допомагають його придбати депутати із партії “Наш край”».

До Дня Нацгвардії суто паркетними вітаннями від Президента обмежилися у своїх новинах ICTV, 5-й канал, «1+1» та «Інтер».

Привернути увагу до лідера «Народного фронту» вирішили гучною міжнародною темою на каналі «Україна»: «Ведуча: Угроза нового ареста. Арсений Яценюк признался об этом сам на странице в Facebook. Посольство Украины в России получило документ Ессентукского суда. Экс-премьера обвиняют к причастности к войне в Чечне, участии в организационной преступной группировке и даже убийстве». Судячи з усього, такий піар має огорнути Яценюка аурою визначного антиросійського політика, адже він сам ставить себе в один ряд із найгучнішими подіями: «Арсеній Яценюк: Очевидно, на фоні всіх останніх резонансних подій — цинічних вбивств та репресій проти опозиції — російська диктаторська влада переходить до нового витка гібридної війни». Характерно, що джерелом повідомлення виступає сам Яценюк, і до інших компетентних установ по коментарі кореспонденти не звертаються.

Олег Ляшко в цьому випуску на «Україні» заробляє репутацію на менш глобальних темах: «Ведущая: В Киеве наградили финалистов Всеукраинского конкурса научно-исследовательских работ по математике, физике, астрономии и экономике. Авторы лучших получили награды и подарки от лидера Радикальной партии».

Не забули на каналі «Україна» про невід’ємний атрибут — сюжет про благодійний фонд свого власника Ріната Ахметова.

Випуск новин на «Інтері» відкрив сюжет про звільнення з полону посадовця «Укрзалізниці». Й одразу після нього у студії ведуча Наталія Бєлишева озвучила таке: «Накануне министр инфраструктуры Владимир Омелян выразил недовольство руководителем этого ведомства поляком Войцехом Бальчуном. Дескать, работа его неэффективна, а зарплата астрономическая. Скандал дошёл до премьера. Владимир Гройсман пообещал провести аудит в «Укрзализныци», но из подчинения министерства компанию всё-таки вывел». Це повідомлення не містить ані конкретики, ані нової інформації, тож виглядає лише приводом зайвий раз налаштувати глядача проти керівництва «Укрзалізниці».

Далі у випуску кілька критичних зауважень до поліції та керівництва МВС. Як уже стало нормою на «Інтері», ці зауваження висловлюють за кадром автори сюжетів чи ведуча. Спершу скаржаться, що поліція не озвучує нових подробиць розслідування вбивства екс-депутата російської Держдуми Дениса Вороненкова. Потім, посилаючись на анонімні джерела неназваного інтернет-видання, дають свої подробиці нібито від пораненого охоронця Вороненкова й одночасно критикують дії поліцейських на місці: «Ведуча: На кадрах, которое выложили очевидцы — видно, что сразу после стрельбы полицейские поднимают охранника и ведут под руки к служебному авто. Вопреки всем правилам доврачебной помощи».

Далі критикують радника міністра МВС Антона Геращенка за те, що він претендує стати свідком у справі Вороненкова, бо нібито володіє важливою інформацією. І все це — без жодного коментаря чи посилання на джерела:«Ну и советник главы МВД Антон Геращенко, как обычно, словоохотлив… И хотя Геращенко обладает такими эксклюзивными данными о расследовании, он сам просит следователей себя же и допросить. Вопрос только, насколько правдивы сведения советника Авакова? Ведь после истории с покушением на Геращенко, и его домыслами относительно дела Шеремета — глава МВД был вынужден признать, что нардеп доступа к секретным данным не имеет».

На «Інтері» продовжили тему минулого тижня, коли в Миколаєві виникла сутичка через паркан, нібито встановлений депутатом міськради від «Самопомочі» В’ячеславом Апанасенком. Тепер приводом для сюжету Кирила Ющишина стала відмова поліції відкривати кримінальне провадження. Підводка до сюжету містить юридично некоректне формулювання: «Полиция отказалась возбуждать дело по факту хулиганства депутата Николаевского горсовета».Якщо провадження «за фактом», то воно ще не має визначеного підозрюваного, тож автори матеріалу самі призначили депутата винуватцем хуліганських дій. Із погляду балансу, до сюжету не виникає претензій: тут і поліція, й потерпілий, і сам Апанасенко дають коментарі. Але всі акценти розставляють закадрові оцінки: «Кор.: Теперь соседи депутата пытаются разобраться, можно ли расценивать бездействие местной полиции, как то, что отныне угрозы, насилие и незаконная застройка не подлежат наказанию? Или все дело в том, кто именно нарушает закон?»

На минулому тижні Апанасенка критикували миколаївські соціал-демократи. До слова, лідера Соціал-демократичної партії також не обділили увагою на «Інтері». У випуску того дня він знову непокоїться коаліцією в парламенті: «Ведущая: Нардеп Сергей Каплин обратился с официальным письмом к спикеру Парубию с требованием огласить список политсил, входящих в нынешнюю коалицию». І хоча народний депутат наче звертається із запитанням, схоже, відповідь він знає наперед: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократичной партии: Він не розуміє, чи працює рада коаліції, він не знає, яка кількість народних депутатів входить до коаліції. А, я підкреслюю, коаліція якраз підбирає і голову Верховної Ради України. І він не знає взагалі нічого про долю коаліції».

У повідомленні 5-го каналу про підписання Президентом закону про декларації антикорупційних активістів, про позицію самих цих активістів узагалі не згадують: «Петро Порошенко підписав закон, згідно якого представники громадських організацій антикорупційного спрямування подаватимуть електронні декларації. Раніше Петро Порошенко мав зустріч з активістами, він домовився створити робочу групу, щоби опрацювати узгодженні зміни до цього закону». Тут лише одним реченням згадується також, що закон критикували міжнародні представництва.

На каналі «Україна» версію слідства подають як доконаний факт усупереч презумпції невинуватості: «Ведущая: Зарезала мужа на глазах детей, тело спрятала в кладовке и сбежала на курортжена оказалась главной подозреваемой. Где её нашли и зачем она убила мужа, узнавал Владимир Мокалайчук».

У сюжеті ілюструють низку фотографій жінки, де формально приховане обличчя, але при цьому в матеріалі низка інших деталей, що можуть вказувати на особу — зокрема, фото чоловіка та його прізвище.

«1+1» продовжують «вражати» своїм Музеєм новин, а також проанонсували у випуску новин серіал власного виробництва «Хороший хлопець». На «UA: Першому» завершили випуск новин анонсом власного спортивного телепроекту, присвяченого фрі-файту.

28 березня, вівторок

Про Яценюка як непримиренного ворога Путіна цього дня повідомили новини вже на двох телеканалах: «1+1» та «Україна».

«Министерство юстиции Украины возмутилось заочным арестом Арсения Яценюка. Решение российского суда назвали незаконным и призывают к этому все демократические государства. Европейский суд по правам человека попросят проследить за судилищем над экс-премьером. В России Арсения Яценюка обвиняют в причастности к войне в Чечне. Сам политик дело против себя называет местью Путина», — повідомляє Анна Панова на каналі «Україна». Хоча і йшлося про заяву Мін’юсту, але коментує лише Яценюк.

«1+1» посилається крім Мін’юсту ще й на МЗС: «У МЗС України дії російської феміди оцінили як фарс і елемент гібридної війни. А Міністерство юстиції готує звернення до Європейського суду з прав людини щодо невизнання рішення російських суддів проти Яценюка». Але коментує інформацію теж тільки Яценюк, без якого, так виглядає, немає кому представляти Україну на світовій арені: «Арсеній Яценюк, лідер партії “Народний фронт”: Мета цієї акції — це те, щоб не дати можливості мені доносити українську позицію у всіх світових столицях і консолідувати весь вільний світ і наших друзів проти російської агресії…»

Ще одна скандальна кримінальна справа як привід для піару — розслідування заяв народного депутата Андрія Артеменка. Суть новини, — і про це красномовно свідчить титр, — у тому, що Ляшко прийшов на допит. Адже крім самого Ляшка, в новині немає ніяких деталей про перебіг розслідування.

На «Інтері» політичний букет виглядає традиційно. Лідер «Опозиційного блоку» Юрій Бойко демонструє своє піклування про переселенців: «Ведущая: Поддержать переселенцев, малообеспеченных и повысить пенсии. Для этого необходимо перекроить госбюджет, так считает лидер фракции «Оппозиционный блок» Юрий Бойко. И он убеждён, что ресурсы для этого есть». І в цьому ж повідомленні Бойко бореться за радянські традиції: «Лидер фракции так же заверил, что его политсила сделают всё возможное, чтобы не допустить запрета Знамени Победы и отмены празднования 9 Мая».

Сергій Каплін у цьому випуску підтримує ветеранів МВС на черговому мітингу за відновлення відомчих пенсій.

Не відступає від власних традицій канал «Україна»: в основній частині випуску зворушлива історія про допомогу Ріната Ахметова важкохворим дітям Донбасу.

Багато запитань до журналістської етики викликають сюжети про поховання Павла Паршова, якого слідство назвало кілером Дениса Вороненкова. Про «таємний похорон» зробили сюжети «1+1» та «Інтер», БЗ — «UА: Перший» та «112». Тільки на «UА: Першому» взагалі немає кадрів із близькими Паршова. Тоді як інші три телеканали показали, як журналісти буквально переслідували родичів імовірного вбивці попри їхнє явне небажання публічності.

Іще одна претензія до етики з погляду презумпції невинуватості до матеріалів «Інтера» та «1+1» про затримання посадовця в Одесі:

  • «И еще одного взяточника задержали в Одессе. Там на получении 75 тысяч гривен попался чиновник из обладминистрации. Его имя не секрет — это Сергей Помазан, директор Департамента по вопросам гражданской защиты и оборонной работе«(«Інтер»);
  • «Керівник Департаменту з питань надзвичайних ситуацій і оборонної роботи Сергій Помазан брав гроші у власній автівці просто біля адмінбудівлі. У цю мить його і схопили співробітники СБУ і військової прокуратури. Відомо, що чиновник намагався отримати загалом понад 70 тисяч гривень за сприяння в бізнесі. Частину цієї суми, 25 тисяч, йому передали у лютому, а решту сьогодні. Відомо, що це не перший випадок з цим чиновником: торік його підозрювали у причетності до корупційної оборутки і навіть звільнили з роботи, але він поновився на посаді через суд« («1+1»).

Чи варто в таких новинах давати позицію підозрюваного — питання дискусійне для медіаспільноти. Але щодо доведеності провини, то Європейська конвенція досить однозначно твердить: «Кожен, кого обвинувачено у вчиненні кримінального правопорушення, вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено в законному порядку». Журналісти ж подають події навіть не як версію слідства, а як доконаний факт ще задовго до судового розгляду.

29 березня, середа

У центрі уваги — скандал на засіданні уряду. Гройсман відчитав голову НАЗК Наталію Корчак за погану, за його оцінкою, роботу. На більшості телеканалів зобразили конфлікт прем’єра Володимира Гройсмана із головою НАЗК Наталією Корчак досить збалансовано. Але від того, що слово надавали різним сторонам, суть проблеми зрозумілішою не стала.

Зокрема, як хитросплетіння бюрократії позначаються на відповідальності за роботу сайту електронних декларацій — чи правду каже Корчак, що не впливає на підприємство, що адмініструє сайт, хто ж тоді керує ДП «Українські спеціалізовані системи», в чому саме Корчак побачила політичний тиск, і що реально може зробити агентство (чи його гіпотетично новий очільник чи очільниця) для зміни ситуації — відповіді на ці питання майже відсутні в сюжетах, тож не розкривають проблеми повноцінно. Показово в сюжеті «112», що голові Держспецзв’язку не ставлять запитань і не висувають претензій, хоча озвучена ним інформація може викликати шквал критики фахівців:

«Кор.: Голова Держспецзв'язку у свою чергу запевняє: служба робить все, що би система працювала нормально. Утім, визнає: швидкість передачі даних надто низька, в період найбільшого навантаження на сайті НАЗК — 50 тисяч запитів на секунду, не враховуючи кібератак.

Леонід Євдоченко, голова Держспецзв’язку: Відзначаються і кіберінциденти у вигляді DDOS-атак на систему».

На каналі СТБ крім красномовних реплік прем’єра роботу голови НАЗК оцінює й кореспондент:

«Кор.: Чому ж ресурсу, що стоїв державі в мільйони гривень, бракує потужностей, урядовці спитали в очільниці Національної агенції з питань запобігання корупції Наталії Корчак. Саме її відомство відповідає за роботу системи. Та лише розводить руками.

Наталія Корчак, голова НАЗК: У нас є системний адміністратор. І всі питання до нього задавати так само, як задаємо ми і ми відповідь не отримуємо.

Кор.: Свою провину чиновниця перекладає на інших. Ба більше, з урядової трибуни вона хвалиться здобутками і заявляє про тиск. Прем'єр ледь стримується».

Судячи з новин каналів «Україна», «1+1» та «Інтер», єдиною й головною подією Європейської народної партії став виступ Петра Порошенка. У повідомленнях новин не відбито ані реакції європейських політиків на заклики Президента, ані рішення з’їзду. Не кажучи про те, що навряд чи всім глядачам зрозуміло, що то за партія та чому на її з’їзді виступав Порошенко:

  • «1+1»: «До єдності закликав ЄС Президент Порошенко. Він виступив на з'їзді Європейської народної партії на Мальті і наголосив, що безпека і процвітання Європи залежать від миру в Україні. Петро Порошенко зауважив, що розхитати і розколоти ЄС — головна стратегія Росії. І в сьогоднішній ситуації можливість на рівних налагодити відносини з Москвою — це лише ілюзія»;
  • «Україна»:«Компромиссов санкций против России нет, заявил Петр Порошенко, выступая на конгрессе Европейской народной партии. Президент Украины на Мальте с двухдневным рабочим визитом. Порошенко поблагодарил европейцев за поддержку и подчеркнул: вернуть мир в Украину, а значит и в Европу, можно только совместными усилиями»;
  • «Інтер»:«Президент Украины считает, что действия российской власти направлены на раскол Европейского Союза. Поэтому Европе нужно объединиться и не забывать об Украине, которая тоже является жертвой российской агрессии. Также Глава государства напомнил партнерам о тех вызовах, с которыми сталкивается Украина».

На каналі «Україна» ще двоє політиків демонструють свою вагу на міжнародній арені. Арсеній Яценюк слідом за Президентом схвалює резолюцію Європейської народної партії:«Ведущая: Противодействие российской агрессии и резолюцию, в которой по результатам конгресса Европейская народная партия планирует прописать механизм противодействия российской информационной войне, поддержали и в “Народном фронте”».

А голова Харківської ОДА Юлія Світлична похизувалася виграним правом приймати єврочиновників на конгресі в Харкові:«Депутаты местных советов всех европейских стран приедут в Украину в июне, заседание мониторингового комитета конгресса региональных властей Совета Европы проведут в Харькове. Право принимать совет украинский город выиграл в итальянской Сицилии, — об этом сообщила глава харьковской палаты Юлия Светличная». Із п’яти кадрів, що перекривають закадрову начитку цього повідомлення, чотири — Юлія Світлична в різних ракурсах. Тож на чому справді акцент у цьому повідомленні, сумнівів не викликає.

Важлива новина з міжнародного фронту: рішення Тристоронньої контактної групи про припинення вогню з 1 квітня. На ICTV повідомлення про результати засідання, схоже, просто не встигли подати до вечірнього випуску. Тому вирішили повторити раніше озвучені тези Леоніда Кучми, які самі по собі не є новиною: «За його словами, припинення обстрілів — пріоритет офіційного Києва, але щоразу в переговори в Мінську втручається велика політика. Наша делегація продовжує докладати всіх зусиль для встановлення стійкого миру. Щодо звільнення полонених Леонід Кучма визнав: ОРДЛО часто висуває неприйнятні для України вимоги, але необхідно і далі проводити переговори й швидше домовлятися про обмін».

Далі на ICTV в сюжеті Олени Горячевої представники партії «Наш край» критикують результати підвищення мінімальної зарплати: «Кор.: З 1 січня, відколи підняли мінімалку, зарплати молодих кваліфікованих лікарів і звичайних медсестер та санітарок фактично зрівнялись, нарікають Миколаївські медики… Така ситуація по всій країні, тому партія “Наш край” звернулася до Кабміну з вимогою прив'язати оклади бюджетників до мінімальної заробітної плати».

На «1+1» після відносно стриманого повідомлення про обшуки НАБУ в Нацбанку таки не утрималися від власних оцінок керівництва НБУ: «Ведуча Лідія Таран: Отже, Катерина Рожкова відома підтримкою російських банків в Україні. Її чоловік Андрій Рожок, як пишуть ЗМІ, голова правління “Промінвестбанку”, який належить Росії. Саме цьому банкові, знову ж за інформацією ЗМІ, НБУ видав кредит на понад мільярд гривень». Звісно, відповіді Рожкової на ці закиди тут немає.

Далі на «1+1» у сюжет про проблему з вивозом львівського сміття, точніше, пошуку місця для нього, без явного приводу включили коментар укропівця Тараса Батенка: «Тарас Батенко, народний депутат України, партія “Укроп”: Ми будемо звертатися і в засоби масової інформації, і до прем'єр-міністра, і до міністра екології, до голови адміністрації обласної, до мера, щоб відповідно вони прислухалися до думки громади і врахували її максимально». Очевидно, що нічого важливого за темою він не сказав, а от образ «депутата з народом» підтримав.

Не вперше на «1+1» — сюжет, що критикує перехід на цифрове мовлення. Матеріал подано під титром «Кінець телебачення», він цілком відповідає позиції холдингу «1+1 медіа», який домагається відкласти повну відмову від аналогового телебачення. Матеріал складається з низки аргументів, які переконують — цифрове ТБ «не на часі». Аби сумнівів не виникало, б’ють на патріотизм: «Кор. Олександр Романюк: Одеська область, кажуть, міцний горішок для телевізійників. Через рельєф навіть бронебійний аналоговий сигнал тут є низький, лише половина Одещини бачать українські телеканали, у інших її частинах Румунське чи Молдавське. І це, визнають в обласній адміністрації, у кращому випадку, бо нерідко Одещина бачить новини із російських телеканалів, які налаштували за допомогою супутникової тарілки».

Натяк на загрозу, ніби без аналогового телебачення люди почнуть дивитися російське по супутнику, виглядає притягнутим за вуха. А аргументам на користь цифрового в сюжеті взагалі не приділено уваги.

На «Інтері» просувають «свого» народного депутата: «На митинг против создания земельного рынка вышли жители села Жуков, Полтавской области … Поддержал людей и народный депутат Сергей Каплин». А «Опоблок» лишається єдиною надією переселенців: «Верховная рада должна принять еще 14 законов для поддержки переселенцев. На этом настаивают оппозиционеры. Сегодня глава фракции “Оппозиционного блока” Юрий Бойко посетил пансионат “Джерело” в Пуще-Водице под Киевом. Там проживают более 150-ти вынужденных переселенцев, треть из них — это дети».

А «Опозиційний блок« в Одесі вийшов на акцію робітників Одеського припортового заводу. Заявляють, ніби від них вимагають неможливого — погасити борги. Політики тут вставили свої «п’ять копійок»: «Виталий Саутенков, депутат Одесского облсовета, “Оппозиционный блок”: Это — варварская попытка, как ее называют работники этого стратегического предприятия, остановить завод».

Риторичні запитання й натяки на «Інтері» в сюжеті Оксани Григор’євої про закупівлю російських хімдобрив. Автори показують, що російські товари завозять в Україну безперешкодно, і заявляють, що на цьому заробляють посадовці. Хто саме — не називають: «Корреспондент Оксана Григорьева: Уже третий год Украина официально закупает российское удобрение миллионами тонн. Сначала в 2014-м импортировали российский карбамид и аммиачную селитру более чем на 13 млрд гривень. При этом украинские заводы простаивают. Химики уверены, что дело в коррупционных схемах, на которых наживаются наши чиновники … По нашим данным, с каждой тонны коррупционер во власти получает 20 долларов. А, значит, только за прошлый год кто-то заработал на этих мешках 50 миллионов долларов и успешно продолжает зарабатывать».

Наприкінці сюжету риторичні запитання авторка адресує правоохоронцям, але будь-які коментарі офіційних органів чи принаймні декларації, що кореспонденти зверталися до них по коментарі, в сюжеті відсутні.

СТБ та ICTV зробили сюжети про зустріч екс-прем’єра Великої Британії Девіда Кемерона з українськими студентами, не забувши «ненав’язливо» зауважити, що організував цю чудову подію «філантроп і бізнесмен Віктор Пінчук» (він же співвласник обох цих каналів).

Головним благодійником каналу «Україна» залишається Рінат Ахметов. У випуску цього дня його фонду знову присвятили окремий сюжет.

30 березня, четвер

Переконати в помилковості рішення НКРЕ щодо розділення тарифу на газ та абонплату на ICTV взялися емоціями. Тож підводка до сюжету про наслідки такої новації більше схожа на допис диванного аналітика: «Схоже, українські чиновники скучили за Майданом, бо він абсолютно реальний, якщо людям знову підвищать комунальні тарифи. Українці лише видихнули, переживши важку зиму і непідйомні платіжки, як на голову звалилися свіжі ідеї від Національної комісії з регулювання енергетики. Там пропонують перекласти на наші плечі утримання електричних і газових мереж, тобто, платити ще й за доставку».

Канал «Україна» допомагає Олегу Ляшку в затвердженні образу рятівника від несправедливості: «Ведущая: Олег Ляшко пошел в суд. Требует отменить абонплату за газовый счетчик, ведь он у Национальной комиссии по регулированию в сфере энергетики с 1 апреля. Иск подал против главы НКРЕ Дмитрия Вовка. Лидер Радикальной партии возмущен тем, что к высоким тарифам на газ добавится еще один платеж в сотню гривен».

Далі на каналі «Україна» з’являється критика дій НАБУ від Миколи Мартиненка: «Национальное антикоррупционное бюро занимается политическими преследованиями — заявил бывший народный депутат Николай Мартыненко. Соответствующее письмо направил Верховной Раде, президенту, послам большой семерки и Евросоюзу в Украине. Считает, что за год расследования по делу “Энергоатома” детективы НАБУ так и не нашли доказательств причастности к отмыванию денег».

Схоже повідомлення і на «Інтері»: «В своем письме он обвиняет НАБУ в “политическом преследовании и грубом нарушении закона”. Мартыненко напомнил, что в 2015 году он добровольно сложил депутатские полномочия и отказался от иммунитета. Но за 15 месяцев расследования детективы так и не нашли доказательств его противоправной деятельности». У жодному з повідомлень немає позиції НАБУ, як і нагадування, в чому ж НАБУ звинувачує екс-нардепа.

Вдруге за тиждень на каналі «Україна» засвітилася Юлія Світлична із приводом сумнівної важливості. Її поява більше схожа на піар:

«Ведущая: О проблеме внутренних переселенцев всей Европе. Юлия Светличная выступила с докладом перед конгрессом местных и региональных властей совета Европы. …

Юлия Светличная, глава Харьковской облгосадминистрации: Проблема помощи мигрантам, в том числе внутренне перемещенным лицам является нашей общей задачей и внимание, которое конгресс уделяет этому вопросу тому доказательство. Я уверена, что мы сможем преодолеть эту проблему только общими усилиями».

Далі у випуску класичний оптимістичний паркет за участі Володимира Гройсмана. Про прем’єра тільки в позитивному ключі, зауваження роздає лише він. Таким суворим і дбайливим босом він виглядає в сюжеті Віри Свердлик: «До отставки Кабмина дело не дойдет, дал понять Владимир Гройсман. Годовой иммунитет правительства истекает через две недели, но премьер подчеркнул, министры работают, а экономика растёт. … Премьер-министр напоминает Укравтодору: весна пришла, на улице тепло, пора бы взяться за роботу в полную силу».

Крім Гройсмана в сюжеті говорить лише одна працівниця заводу. І то, схоже, лише тому, що захотіла фото з начальством на пам’ять:

«Елена, начальник цеха производства металлических изделий: Кожний хотів побачить, зустріть, подивитись. Все таки ж прем'єр-міністр. І на нашому підприємстві тільки перший раз, не було ж ще до цього.

Корреспондентка: С улыбкой встречали премьера и горожане, а его самого развлекла местная малышня».

Цього дня на каналі «Україна» розповіли, як дівчинці з Макіївки фонд Ріната Ахметова «подарував серце».

На «Інтері» знову привертають увагу до проблем із парламентською коаліцією: «Ведущая: Уравнение для спикера. Так сколько же сейчас депутатов в коалиции? Ответить на этот вопрос Андрей Парубий так и не смог. Он заявляет — цитирую — “у него нет полномочий это определять, поэтому точного числа он не знает”. Спикер лишь уточнил, что вместе с двумя фракциями БПП и Народным фронтом, а это 222 человека, в большинстве еще пять внефракционных нардепов, плюс сам Парубий. Напомню, согласно Конституции коалицию формируют только фракции». Як пам’ятаємо, в понеділок про склад коаліції у спікера запитував Сергій Каплін. Але кому, де, коли нібито розповів про коаліцію Парубій — на «Інтері» не уточнюють. Тож є сумніви не тільки в достовірності, а й точності відтворення його слів.

Що ж до самого Капліна, то й без нього випуск не обійшовся. Сьогодні він на боці підприємців, обурених демонтажем газових заправок у Києві. Чому КМДА пішла на такі дії, автори повідомлення замовчали.

І наступний матеріал — із порцією критики міського голови Львова Андрія Садового. У сюжеті Галини Якушко лунають лише звинувачення на адресу Садового:

«Галина Якушко, корреспондент: Вывоз мусора из Львова бойкотируют два перевозчика. При чем оба подконтрольны мэру города Андрею Садовому. Такое заявление сделал губернатор Львовской области Олег Синютка.

Олег Синютка, глава Львовской облгосадминистрации:Тільки дві компанії не можуть або не хочуть сьогодні вивозити сміття. Це комунальне підприємство, яким безпосередньо управляє міська влада, і ця компанія, яку привела влада в останній момент, і ця компанія за дивним збігом перемагає на всіх останніх конкурсах».

Ані самих перевізників, ані мера в сюжеті немає. Коментарі з оцінками тут тільки від його політичних опонентів — голови ОДА Олега Синютки та активіста Олега Радика.

Двоє заступників голови НАЗК цього дня закликали свою керівницю скласти повноваження й обіцяли так само піти з посад. Усі топові телеканали показали цей діалог, хоча розуміння ситуації у глядача навряд чи додалося. Із числа каналів, що нами моніторяться, єдиним проігнорував цей конфлікт «UA: Перший».

Загалом конфлікт виглядає досить плоско: їй кажуть «іди», а вона відповідає «не піду». І в той же час скаржиться на неефективну роботу свого заступника. Жоден із кореспондентів не заглиблювався в систему розподілу повноважень НАЗК глибше, ніж до твердження, що звільнити голову Агентства можна лише за її власним бажанням чи за станом здоров’я. Тож пояснити глядачу, чому в цьому органі такий непорядок і гострий конфлікт, досі не вдалося.

На «1+1» продовжили історію з матір’ю Світлани Лободи, депутаткою Ірпінської міськради Наталією Лободою. Після появи на російському телебаченні та, як наслідок, шквалу критики жінка написала заяву про складання повноважень. У репортажі «ТСН» із цього приводу її позиції немає: «Сама депутатка, Наталія Лобода, в залу не прийшла», — ніби пояснюють автори. Але ж хіба це виправдання для журналістів, які і чиновника в трусах на вихідних знайдуть, і політичних втікачів розшукають, і про таємні похорони дізнаються...

Канал ICTV відверто здивував, поширивши заяви Володимира Путіна без жодної реакції на них, без експертного коментаря з оцінкою явно маніпулятивних тез, та ще й з оцінними висловами самої ведучої: «Ведуча: Путін вважає, що несанкціоновані акції політичні сили використовують задля своєї розкрутки перед виборами. І це, на думку Путіна, інструмент арабської весни. Не оминув він і можливості залякати небезпечними наслідками, яких народні виступи спричинили в Україні. Змагатися зі Сполученими Штатами Росія не збирається, прагне партнерських відносин, однак, каже, американському Президенту Дональду Трампу всіляко заважають налагодити контакт з Росією. Господар Кремля наголошує: він не зацікавлений в роздмухувані конфлікту з Україною і попереджає, що від погіршення відношень Києва і Москви пограє увесь світ і Сполучені Штати теж«.

31 березня, п’ятниця

Резонансні обшуки в Антимонопольному комітеті та на підприємствах, пов’язаних із компанією «Тедіс», стали топ-новиною дня. Як стверджують у ГПУ, за часів Януковича компанію вивели в монополісти на ринку тютюнових виробів. Пікантність ситуації в тому, що нібито російські власники компанії є акціонерами збройного заводу. Тож у більшості матеріалів лунають тези, що нечесно зароблені в Україні гроші спрямовують на підтримку російської армії.

Переглянувши новини всіх телеканалів, можна побачити, що для журналістів були доступні позиції всіх сторін. Зокрема й компанія «Тедіс» поширила заяву щодо ситуації. Але не відбили її позиції на ICTV, «112», 5-му каналі та СТБ.

Лише з позиції Генпрокуратури подали сюжет на 5-му й додали: «Зі свого боку і представники АМКУ і компанія Тедіс Україна оперативно виступили зі спростуваннями усіх цих закидів». Це не зовсім відповідає суті. По-перше, тут немає позиції цих організацій, а по-друге, в АМКУ повідомили, що співпрацюють зі слідством, і нагадали, що штрафували «Тедіс».

До речі, про наявність антимонопольного розслідування і штрафу для «Тедіс» пропустили у своїх новинах «1+1», «Україна», 5-ий, СТБ та «Інтер».

Ще одна резонансна подія — теракт у Маріуполі, внаслідок якого загинув заступник командира контррозвідки на Донеччині Олександр Хараберюш. Стислими начитками зі студії про це обмежилися на ICTV та «Україна». Решта телеканалів розповіли про цей злочин із деталями як від очевидців, так і від правоохоронців.

На «112» випускний у Національному університеті оборони перетворили на паркет Петра Порошенка: «Ведуча: Російська військова загроза збережеться для України надовго, про це Петро Порошенко заявив на церемонії випуску слухачів національного університету оборони. Такий стан справ, каже, вимагає дедалі більшої кількості кваліфікованих кадрів та їхньої підготовки. Також глава держави повідомив — бійцям в зоні АТО збільшать грошову винагороду. Підвищення має відбутись вже з першого квітня». Немає в цьому повідомленні ані самих випускників, ані бійців, яким піднімають оплату за службу в зоні АТО, — лише коментар Президента.

Канал «Україна» цього дня піарив тільки фонд Ріната Ахметова, а також анонсував свій спецрепотаж «По следам торговой блокады. Часть 1». Із анонсу стає зрозумілим, що репортаж має на меті дискредитувати прихильників торгової блокади:

«Кому было выгодно перекрытие железнодорожных путей и автосообщения с временно оккупированными территориями, сколько на этом заработали организаторы, но потеряло государство Украина. Смотрите сегодня в 23:20 в специальном репортаже По следам торговой блокады. Часть 1.

МУЖЧИНА 1: Главное условие — это освобождение военнопленных.

МУЖЧИНА 2: Мета всієї цієї акції була не визволення полонених.

МУЖЧИНА 3: Тут є якась фінансова складова.

МУЖЧИНА 4: Персональний фінансовий зиск».

На «1+1» стали на захист партії «Укроп», що скаржиться на утиски з боку НАЗК. У коментарі є й позиція голови НАЗК, і позиція юриста партії. Але загальне враження, яке передає матеріал, сформульовано за кадром: «Лідія Таран: за кадром — вважають дії агентства, цитую: «намаганням тиснути на опозиційну партію». До того ж матеріал не має на меті показати, як працює перевірка партійних фінзвітів та які її наслідки. Повідомлення акцентує лише на одній політсилі.

Іще один репортаж на «1+1» присвятили цифровому мовленню. Як і в попередніх випусках, усі аргументи переконують, що експеримент із ТБ передчасний. І навіть позитивні оцінки нівелюють за кадром:

«Кор.: В Нацраді кажуть, мають на руках дані контрольних замірів від Українського державного центру радіочастот.

Олександр Ільяшенко, член Нацради з питань телебачення і радіомовлення України: Покрытие, то что на придает УДЦР, оно не уступает аналоговому покрытию.

Кор.: Хоча визнають, ці дані на 100 % не є об'єктивними, бо заміри контрольні, а офіційних за новою методикою ніхто не робив»

Більшість експертних висновків звучить не в коментарях, а за кадром, в інтерпретації автора Олександра Романюка: «Для порівняння, аналогове покриття складає 70 %. Воно хоч і не досконале, але хоч із перешкодами ловить, чого не скажеш про цифру». Навіть за бабусю-героїню сюжету говорить кореспондент: «Кор.: Бабуся Ганна сподівається, чиновники зважать всі за і проти і не поспішатимуть, бо переживає, не встигне дізнатися чим закінчаться життєві баталії героїв улюбленого серіалу на 1+1».

На «Інтері» ж два матеріали з критикою Олега Ляшка. У першому його критикує лідер Соціал-демократичної партії, нардеп Сергій Каплін. Критикує звернення Ляшка до Конституційного суду щодо меморандуму з МВФ. Каплін каже: «Це спецоперація для того щоб імітувати боротьбу за українську землю, і нишком таку українську землю віддати міжнародному валютному фонду і тим іноземним компаніям, яких лобіює міжнародний валютний фонд».

А перед цим у випуску був коментар політтехнолога, близького до «Опозиційного блоку», Руслана Бортніка, який казав, що зверненням до Конституційного суду політики перекладають на суд відповідальність за свої рішення. Тож у свідомості глядача все має зійтися до єдиного логічного висновку.

Далі ведучий Олексій Ліхман із-поміж усіх звернув увагу саме на декларацію Олега Ляшка: «Не мешало бы НАПК проверить и декларацию лидера Радикальной партии. Его отчет о доходах в открытом доступе появился сегодня. Не мешало бы НАПК проверить и декларацию лидера Радикальной партии. Его отчет о доходах в открытом доступе появился сегодня. Напомню, совсем недавно журналисты обнаружили особняк Олега Ляшко в элитном пригороде Киева, но в его декларации из недвижимости — гараж, офис, аренда части дома в Козине Киевской области и две квартиры. Причем отнюдь не хрущевки одна около 100 квадратов, другая — около 400».

Крім Ляшка, у випуску звернули увагу й на декларацію міністра енергетики Ігоря Насалика. Лише констатують наявність майна і коштів із натяком на сумнівність його походження: «Миллионные доходы при относительно маленькой зарплате задекларировал за 2016 год министр энергетики и угольной промышленности Игорь Насалик. В прошлом году его семья получила 1 миллион 200 тысяч гривен. Причем львиная доля — это доход его жены от предпринимательской деятельности, а треть — вообще без указания источника». Але про причину вибору саме цього посадовця не йдеться.

1 квітня, субота

В Україні почав діяти двоскладовий тариф на газ, і нарешті на цю новацію відреагував уряд. Коли НКРЕ оголосила про нововведення, в Кабміні мовчали. Коли ж у ЗМІ почала з’являтися бурхлива критика таких змін, в уряді вирішили сказати своє слово. Гройсман зізнається, що прямого впливу на НКРЕ не має, але обіцяє знайти важелі. Що цікаво, новина подається в майбутньому часі — тобто йдеться про декларацію дії, а не саму дію. Жодне з повідомлень не містить реакції НКРЕ — чи вважають вони авторитетною думку прем’єра, чи бачать вони якісь недоліки у своєму рішенні.

Тому такі повідомлення вважаємо паркетом, тим більше синхрон Гройсмана, вочевидь, записаний і поширений прес-службою, а не з ініціативи ЗМІ. Такі повідомлення з’явилися в ефірах ICTV, «112», 5-го каналу, «України», «1+1», «UA: Першого».

У випуску ICTV такому повідомленню передував сюжет Христини Гавриш з оглядом наслідків введення нових тарифних розрахунків за газ, до якого встромили позицію партії «Наш край».

«Кор.: В НКРЄ своє нововведення вважають революційним. Мовляв, тарифбудепрозорим, тож, нарешті, українці розумітимуть, на що ідуть їхні гроші, а головне — зможуть обирати самостійно постачальника газу. Щоправда, як, не зрозуміло. Немає поки і чіткої формули, за якою вираховуватимуть розмір абонплати. Тож, єдиний вихід — скасувати абсурдний платіж, кажуть депутати від партії Наш край.

Сергій Шахов, народний депутат України, партія Наш край: Для споживачів запровадили податок на газові труби. Чи споживаєш газ, чи поїхав у відпустку або в довгострокове відрядження — за газову трубу маєш заплатити. Заощадив ти газ чи ні — заплати абонплату. У прагненні максимально нажитися на людях вирішили, навіть, субсидію на абонплату не давати. Це рішення слід негайно скасувати».

На «Інтері» також повідомили про позицію Гройсмана. Але тут повідомляють про те, що відбулося, відокремлюючи події від обіцянок: «Ведущая: Премьер Владимир Гройсман созвал совещание по поводу введения абонплаты за газ. Там подсчитали, что теперь люди будут платить за голубое топливо в среднем в полтора-три раза больше. Особенно те, кто живет в многоквартирных домах. В Кабмине инициируют пересмотр решения НКРЭ и обещают в понедельник направить туда официальное обращение».

Далі в цьому повідомленні навіть спроба покритикувати уряд:«В то же время премьер не уточнил будет ли правительство пересматривать саму цену на газ, который продает украинцам Нафтогаз. И напомню — начиная с мая прошлого года, она составляет 6879 гривен за тысячу кубометров». Хоча в НКРЕ вже повідомили, що тепер за газ платитимуть 6000 грн за тисячу кубометрів.

Без паркету Гройсмана на «Інтері» все ж не обійшлося: «Ведущая: Есть и хорошие новости. С сегодняшнего дня украинцы смогут бесплатно получить в аптеках лекарства от сердечно-сосудистых заболеваний, диабета ІІ степени и бронхиальной астмы. Об этом на своей странице в Facebook напомнил премьер Владимир Гройсман: с 1 апреля в Украине стартует государственная программа Доступные лекарства. Бесплатные препараты можно будет получить только по рецепту врача и только в аптеках, которые участвуют в программе. Стоимость медикаментов компенсирует государство из бюджетных средств».

У цьому повідомленні немає новини, а з нового лише те, що Гройсман написав про це у своєму Facebook. Про відповідну програму вже неодноразово повідомляли, розвинути тему можна було б, дослідивши, чи вона справді виконується. Але такої новини на «Інтері» не було.

Декларативний сюжет за участі Президента Петра Порошенка вийшов також на «Інтері». Глава держави гордий запуском реєстру НДС: «По словам Президента Петра Порошенко, создание и запуск единого автоматического реестра НДС расширят возможности борьбы с коррупцией и повысят доверие бизнеса и общественности к власти». Жодної іншої точки зору, чи позиції зацікавлений у роботі реєстру людей немає.

І куди ж без критики «Народного фронту» на «Інтері»: «Ведущая: Новая волна электронных деклараций разгоняет новую волну скандала. Депутат Верховной Рады от фракции Народный фронт Игорь Котвицкий — близкий соратник Главы МВД Арсена Авакова — за минувший 2016 год задекларировал 115 миллионов 600 тысяч гривен доходов и 240 миллионов гривен наличных». Оскільки автори не описують, що вони вважають скандалом — чию реакцію та в які формі, виглядає так, що скандал цей виник в межах редакції. Дорікають нардепу, що він: «Ведущая: … в прошлом году депутат потратил более 12 миллионов гривен на шопинг в Италии и Германии, оплату гостиничных номеров в Украине, Германии и Франции, а также на отдых в Турции».

На каналі «Україна» запросили обговорити всі актуальні теми «експерта широкого профілю» Олега Ляшка. Хоча ведуча Анна Панова і ставить місцями критичні запитання: «Но вице-премьер Розенко, в частности, заявил, что это решение НКРЕ было принято ведь на базе закона Верховной Рады о рынке природного газа, оно было принято в апреле 2 года назад, вы тогда еще были в коалиции, что ж вы тогда не возмущались?». Але сумарно інтерв’ю не пояснює, чому на гостьовому місці вкотре опинився саме Ляшко, а не будь-який інший політик.

Далі у випуску «України» героїчно зобразили, як бізнес Ріната Ахметова — компанія СКМ — турбується про довкілля разовою акцією-суботником. Звісно, про збитки довкіллю та здоров’ю мешканців від промисловості Ахметова тут не йдеться. Але вже наступний сюжет оповідає, як Ахметов дбає про здоров’я дітей роботою свого благодійного фонду.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 74 сумнівних матеріали: 46 із ознаками замовлення, 19 паркетних новин, та 9 промоповідомлень в інтересах медіахолдингів.

Лідерами з майже однаковою кількістю є канал «Інтер» — 22 та «Україна» — 21 сюжет. На «1+1» — 13 матеріалів, на ICTV — вісім, на «112» — чотири, і по два на СТБ, «UA: Першому» та 5-ому.

Паркетних повідомлень за участі Петра Порошенка було дев’ять: три на «Інтері», два на «1+1», по одному на ICTV, «Україні», 5-му та «112».

Паркетних повідомлень із Володимиром Гройсманом на одне менше — вісім: два на каналі «Україна», по одному на ICTV, «UA: Першому», 5-му, «112», «Інтері» та «1+1».

В інтересах Ріната Ахметова загалом сім повідомлень: шість про його благодійний фонд та одне про акцію СКМ — всі на «Україні».

Сергій Каплін виступав п’ять разів на «Інтері». По чотири матеріали в Арсенія Яценюка (три на «Україні», один на «1+1»), Олега Ляшка (всі на каналі «Україна») та Леоніда Кучми (три на ICTV та один на «Інтері»).

Тричі просували інтереси «Опозиційного блоку»на «Інтері». По два матеріали в арсеналі Миколи Мартиненка («Інтер», «Україна»), партії «Наш край» (обидва на ICTV), «Укроп» (обидва на «1+1»), Юлії Світличної (обидва на «Україні»), Віктора Пінчука (ICTV, СТБ).

Критикували опонентів у дев’яти сюжетах: сім на «Інтері», й по одному на «1+1» та «Україні».

На «Інтері» двічі критикували Олега Ляшка та двічі коаліцію, по одному разу — депутата від «Самопомочі» в Миколаєві В’ячеслава Апанасенка, «Народний фронт» і Андрія Садового. На «1+1» дісталося Катерині Рожковій, а на «Україні» — в невигідному світлі виставили організаторів блокади.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» та не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus