Авдіївське пекло стало фоном для політпіару. Моніторинг теленовин за 30 січня — 4 лютого 2017 року

Скрін-шот відео каналу «Україна»

Запеклі обстріли Авдіївки, гуманітарна катастрофа у прифронтовому місті, позбавленому світла, води й тепла, зібрали там небувалий десант журналістів. Із ризиком для життя вони передавали дані про обстановку в місті, евакуацію його жителів, загиблих та поранених… А також коментарі політиків, які пафосно закликали до миру і, як справжні «народні рятівники», відправляли знедоленим гуманітарку.

Скористалися ситуацією в Ріната Ахметова й запустили на каналі «Україна» ще більше сюжетів про благодійність його фонду та героїзм його компанії «Метінвест» та групи СКМ. На цьому ж каналі піарилися на гуманітарці представники Радикальної партії Олега Ляшка, «Народного фронту» та «Опозиційного блоку». Хоча останні все ж частіше світилися в ефірі «Інтера».

Загострення на фронті, ясна річ, стимулювало керівників країни робити заяви та скликати наради. Але не всі повідомлення телеканалів фокусувалися на інформації, так, як на компліментах можновладцям.

30 січня, понеділок

Інформацією з фронту і в першу чергу — з Авдіївки — розпочинають випуски новин сім із восьми центральних каналів. Лише «Інтер» у топ виводить світові новини. Тут перша інформація — про теракт у Квебеку, далі — ситуація у США. Аж п’ятий матеріал згадує про події в Авдіївці. Вони звучать у контексті зустрічі Петра Порошенка з Ангелою Меркель у Берліні. І тільки шостим у випуску йде власне репортаж із Авдіївки.

Дещо безладно в окремих повідомленнях телеканалів звучать дані про втрати. Згідно з повідомленнями штабу АТО, 29 січня загинули п’ятеро військових, 30 січня — троє військових. Такі дані станом на 18-ту годину були оприлюднені до виходу всіх вечірніх випусків новин. Під час брифінгу 31 січня речник Міноборони Олександр Мотузяник уточнив, що з трьох загиблих 30 січня — двоє в Авдіївці, а інформація про п’ятьох загиблих 29 січня була помилковою. За його даними, в неділю загинули четверо бійців.

«За два дні семеро загиблих», — йдеться в сюжеті Юлії Кирієнко на ICTV. Підводка стосується подій на сході загалом, хоча репортаж присвячено саме подіям в Авдіївці. Ні географію, ні джерела даних не уточнено. «В Авдіївці другий день страшні втрати. Напередодні в запеклих боях полягло одразу п'ятеро українських бійців, а вже сьогодні, за неповну добу — троє загиблих», — озвучила у студії ведуча «Вікон» на СТБ Ольга Кучер.

«Восьмеро українських військових загинули за останні півтори доби. Нині відомо, що семеро з них якраз в боях в районі Авдіївки. Це дані підтверджені штабом АТО. Наразі відомі прізвища чотирьох загиблих українських воїнів,» — повідомила у випуску «ТСН» на «1+1» ведуча Лідія Таран.

На 5-му каналі, «112» та «UA: Першому» повідомили дані за останню добу — тобто про трьох загиблих та 17 поранених. На «Інтері» також використали дані поточної доби про трьох загиблих, але число поранених уже звучить інше — 20 осіб.

Кореспондент каналу «Україна» Юрій Гула під час включення з Краматорська повідомив про втрати в Авдіївці: «За прошедшие сутки четверо украинских армейцев погибли [… ] Также «Событиям» стало известно, что сегодня днём были убиты ещё двое украинских армейцев, шестеро ранены». Наразі видно, що ця інформація була найточнішою, але про її джерело кореспондент не повідомив.

Схоже, журналісти досі лишаються заручниками даних із різних центрів оборонних відомств, де цифри бувають суперечливими та не одразу точними. Перевіряти їх на точність, звісно, непросто, але, як показує практика, можливо.

5 канал надає особливе місце заявам Президента Порошенка: «Варварськими методами ведення вогню назвав Петро Порошенко обстріл Авдіївки, про це президент говорив на спільному брифінгу з канцлером Німеччини Ангелою Меркель в Берліні». Про це ведучий Віталій Гайдукевич наголосив окремо. Після цього повідомлення з коментарем Порошенка — репортаж із Авдіївки, й лише потім — сюжет про зустріч Порошенка та Меркель. Тобто озвучити позицію українського Президента в загальному матеріалі редакції здалося замало.

На чотирьох каналах поширили заяву в інтересах СБУ: ICTV, 5 канал, «Україна» та «Інтер». «Служба безпеки України відкидає звинувачення у кришуванні торгівлі з окупованими територіями» (ICTV), «По сообщению этого ведомства, речь идет о заявлениях цитата: "некоторых политиков, которые, прикрываясь патриотическими лозунгами, блокировали железнодорожное сообщение в оккупированную зону Донбасса"» («Інтер»), «Служба наголошує, що вантажі проходять через лінію розмежування відповідно до закону, а саме лише залізницею та через визначені контрольні пункти» (5 канал). «Поділяючи позицію своїх колег, які стоять на передньому краї боротьби з тероризмом та абсолютної більшості громадськості, Служба безпеки України категорично відкидає будь-які звинувачення у комерційній зацікавленості торгівлі з так званими ДНР / ЛНР» (процитували заяву в ефірі «України»). Які конкретно лунали звинувачення, не йдеться, транслюється тільки «правда СБУ».

В ефірі ICTV розкритикували реформу медицини. «Тупцює на одному місці й українська медична реформа. Щоправда, від недавна вона обростає ще й протестами людей. А все тому, що зміни відбуваються хаотично, безсистемно, без чітких пояснень», — так розпочинається сюжет Людмили Цимбалюк, Тетяни Доцяк та Катерини Курбанової. Сюжет охоплює протести у трьох областях — Вінницькій, Харківській та Волинській. Оцінки дають мешканці сіл та селищ, лікарі з реформованих медзакладів, незадоволені змінами. Коментар єдиного чиновника в сюжеті також супроводжується негативними оцінками авторів:

«Кор.: На місцях кивають на Київ. Мовляв, ідея МОЗу, а гроші мусять шукати самі громади.

Михайло Черняк, заступник голови Харківської обласної державної адміністрації: Все это связано с деньгами. Потому что финансирование лечебных закладов второго уровня, оно тоже будет происходить уже и на местном уровне, и субвенции из государственного бюджета за те же самые энергоносители в финансовом году уже не предусмотрены».

Позицію МОЗу зведено до одного речення — за кадром і з критикою: «У МОЗі кажуть, хотіли як краще, аби люди могли отримати якіснішу допомогу у спеціалізованих закладах, але вийшло, як завжди». На фоні інформаційної кампанії із критикою МОЗу такий незбалансований сюжет із засиллям критичних коментарів не від експертів, а від самих кореспондентів, виглядає підозріло, як замовний.

Ще одне підприємство, що фігурує у скандалах, — «Укрзалізницю» — критикували в матеріалі Артема Хоменка на каналі «Україна». «Изношенные составы и инфляция — подобные проблемы транспортный монополист оглашает уже не впервые», — скептично наголошує автор. На один коментар керівника «Укрзалізниці» в сюжеті шість критичних коментарів від трьох спікерів. Їхні аргументи зводяться до того, що здорожчання тарифів на залізниці якщо не вб’є бізнес, то позначиться на пересічних українцях:

«Кор.: Средства, заложенные на модернизацию и повышения экологичности производства, химики теперь будут вынуждены потратить на тариф, если вообще останутся на плаву.

Алексей Голубов, президент Союза химиков Украины: Скорее всего, мы остановим заводы и придётся около 30-ти тысяч человек сокращать. [...]

Кор.: Повышение коснётся не только поставщиков, но и покупателей. Ведь большую цену придётся платить им [...] Кроме того, повышение цены на грузоперевозки ощутит каждый украинец».

У випуску «України» — ще три упереджених повідомлення: про фонд Ріната Ахметова, реклама сайту «Сегодня» та ФК «Шахтар». Щодо останнього ведуча Анна Панова повідомляє про переїзд клубу до Харкова й озвучує маркетингову інформацію: «Сейчас в Харьковской области создают сеть продажи билетов на игры горняков. Для болельщиков из Донбасса будет действовать 20 %-я скидка».

Канал «1+1» у новинах розпочав серію матеріалів із критикою переходу на цифрове мовлення. Ведуча Лідія Таран озвучує: «Без телебачення. Мільйони українців можуть залишитися без улюблених телеканалів і виною тому технічний прогрес. Влітку Україна має переходити на цифрове мовлення. Тільки ані цифрового покриття, пристроїв для його прийому, у багатьох населених пунктах немає. Як наслідок, без телевізора можуть залишитися цілі міста і села. Деякі будуть ловити аналоговий сигнал країн сусідів, зокрема і Росії».

Це квінтесенція тез сюжету Олександра Романюка. Тут і літні селяни розповідають про невловимий сигнал для антен, і фахівці відділу моніторингу «1+1 медіа» скаржаться на якість цифрового сигналу, і норвезький досвід представлений, навіть є коментарі Нацради: «Олег Черниш, член Нацради з питань телебачення і радіомовлення: Спокійно можна продовжувати термін експлуатації аналогового телевізійного мовлення хоч до кінця року». Бо частоти планували віддати під 4G, але тендер перенесли, — розповідає кореспондент. Попри це він на початку сюжету наполягає: «Нині цифрові передавачі мають на 15 % менше покриття, аніж аналогові. Як наслідок, українські села можуть лишитися без українського телебачення».

Невідповідності суджень автора та експертів, страшилки про заміщення українських каналів російським сигналом у сумі дають маніпулятивний сюжет, яким «1+1 медіа» відстоює свої інтереси, адже наполягає, щоби Кабмін відклав вимкнення аналогового мовлення до 2019 року.

Випуск новин на «Інтері» вже традиційно піарить нардепа й лідера Соціал-демократичної партії Сергія Капліна, який критикує поліцію, підвідомчу Арсену Авакову та його партію «Народний фронт».

«Расследование избиения пенсионера полицейскими возьмёт под свой контроль лидер Социал-демократической партии. Об этом Сергей Каплин сообщил на своей странице в Facebook», — повідомляє ведуча Наталія Бєлишева. Сам політик коментує телефоном:

«Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократической партии: Інакше, як обертнями Авакова, я цих людей назвати не можу… Це відношення поліцейських до дідуся — яскравий приклад того, яку реформу поліції провів Аваков. Її немає. Це мільярди, витрачені впусту — розікрали, а сьогодні добивають простих, звичайних пенсіонерів».

Далі — вимоги ветеранів МВС про перерахунок пенсій. Коментарі МВС, звісно, відсутні, ведуча озвучує виключно невигідні міністерству деталі: «Арсен Аваков к ветеранам не пришел, он уехал в командировку. Вместо себя прислал госсекретаря МВД Олексея Тартая. Впрочем, ничего конкретного собравшиеся от него не слышали. В результате дали министерству три дня на подготовку официального обращения в пенсионный фонд, подписанного Аваковым о перерасчете пенсии более 220 тысячам пенсионерам УМВД».

Через кілька матеріалів згадали про справу Пашинського — однобоко й манупілятивно: «Ведушая: Жалобу на бездействие прокуратуры подала в суд адвокат Вячеслава Химикуса, раненного нардепом от "Народного фронта" Сергеем Пашинским. … Напомню, накануне Нового года нардеп-фронтовик Сергей Пашинский вытрелил из боевого Глока в отца двоих детей Вячеслава Химикуса, ранив его в бедро».

У такому ж стилі обвинувачення НАБУ та відстоювання позиції затриманих керівників «Об’єднаної гірничо-хімічної компанії». Попри неодноразово озвучені аргументи антикорупціонерів, ведуча заявляє: «Корупционное обвинения НАБУ в адрес топ-менеджеров вольногорского горно-металлургического и шанского горно-обогатительного комбинатов, их адвокаты называют без основательными. Не смотря на отсутствие доказательств, троих руководителей этих стратегических предприятий суд арестовал на два месяца».

Дісталося, і теж традиційно на «Інтері», й очільнику Львова Андрію Садовому. Сюжет від Галини Якушко про епопею з пошуком ділянки під львівське сміття містить звинувачення мера в саботажі. Перший аргумент озвучує журналістка, наголошуючи на приналежності мера Яворова, де відмовляються виділяти землю, до «Самопомочі»: «Кор.: Бакунец словно забыл, что комплекс нужен его политическому шефу Андрею Садовому для разгрузки Львова от мусора». Наступне звинувачення — від опозиційного депутата, якого, втім, прирівнюють до активістів: «Кор.: Львовские активисты уверены: Садовый ведет хитрую политическую игру и хочет заблокировать решение премьера о передаче участка.

Виталий Свинцицкий, депутат Львовского городского совета: У мене складається враження, що вони — Андрій Іванович і його представники тут, на Яворівщині, самі собі блокують цю земельну ділянку».

Коментар мера лише наголошує на його неспроможності вирішити проблему, й не є відповіддю на жоден із озвучених закидів. До синхрону Садового авторка підвела словами: «А сам Садовый разводит руками».

31 січня, вівторок

Допомога Авдіївці та вирішення проблем міста стає приводом заробити собі політичних дивідендів.

Замість виокремити інформацію про результати роботи штабу щодо ситуації в Авдіївці, ICTV демонструє «паркет» за участі прем’єра Володимира Гройсмана: «Прем'єр-міністр Володимир Гройсман можливо терміново вилетить до Авдіївки. […] Для поновлення систем обігріву та водопостачання потрібен час, а найголовніше припинення обстрілів. Тому налагодження роботи в Авдіївці називає величезним викликом для Уряду і запевняють, що ситуація під контролем. В ескалації конфлікту прем'єр звинувачує Росію». Цей текст зі студії озвучує ведуча Олена Фроляк. У матеріалі не йдеться про конкретні кроки — лише імовірні, з яких ані авдіївці, ані інші українці не можуть зробити конкретних висновків.

Для порівняння, ось яку інформацію на тому ж заході почули журналісти 5-го каналу: «Отже прем'єр Гройсман наголошує: ситуація в місті нині цілком контрольована, вдається підтримувати мінімальний рівень теплопостачання до об'єктів інфраструктури. Про це очільник уряду заявив під час засідання оперативного штабу Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації. Зі слів Гройсмана, під час засідання розглянули усі альтернативні шляхи енергозабезпечення Авдіївки. Міська лікарня, до прикладу, вже перебуває на альтернативному енергозабезпеченні. І прем'єр анонсував, питання забезпечення життєдіяльності Авдіївки розглядатимуть на завтрашньому засіданні уряду».

На каналі «Україна» транслюють заяву «Опоблоку», приводом для якої стали події в Авдіївці: «Ведущая Анна Панова: Вмешательство международных организаций требуют и в оппозиции. Добиться полного выполнения Минских договорённостей должны лидеры Нормандской четверки, считает глава оппозиционного правительства Борис Колесников. Он предлагает ускорить процесс выполнения соглашений, игнорирование которых привело к обострению на Донбассе и новым жертвам».

Про Авдіївку та критику якості Мінських переговорів на «Інтері» заявляє інший представник «Опозиційного блоку» Юрій Бойко: «По словам этого политика, гибель мирных жителей и военных стало трагедическим, но прогнозируемым итогом недостаточного выполнения "Минских соглашений". Бойко подчеркнул, что, по его мнению, у конфликта на Востоке Украины есть только один способ розрешения — политический», — озвучила ведуча Наталія Бєлишева.

У новинах каналу «Україна» на порятунку Авдіївці заробляє репутацію фонд Ріната Ахметова. Загалом подяки Ахметову у випуску звучать двічі. Вікторія Чистюхіна розповіла про гуманітарку для Авдіївки, а Юлія Меншакірова — про допомогу семирічній-переселенці з пороком серця.

Синхронно на «Інтері» та «Україні» вийшли сюжети на захист усе тих же, керівників ПАТ «Об’єднана гірничо-хімічна компанія» (ОГХК), яких НАБУ звинувачує в завданні збитків державі. На «Україні» сюжет Андрія Погорєлова хоч і містить синхрон директора НАБУ Артема Ситника, але геть ігнорує суть обвинувачення та оцінку дій мітингарів. Матеріал пов’язує арешт із кризою на підприємстві та загрозою залишити працівників без роботи.

На «Інтері» взагалі не подають позицію НАБУ. Тільки мітингарі захищають підозрюваних: «Ведущая Наталья Белышева: Митингующие уверяют, что за два года под их управлением ранее убыточная компания заплатила в бюджет страны почти два миллиарда гривен налогов. 6-тысячный коллектив обвиняет НАБУ и САП в срыве приватизации предприятия».

Позиція НАБУ опущена явно зумисне. Адже попередній сюжет випуску — про перебіг розслідування заяв Олександра Онищенка. Він містить коментар Артема Ситника з брифінгу, на якому голова НАБУ детально прокоментував і мітинг представників ОГХК, і суть обвинувачення, і назвав критику детективів у цій справі «спекуляціями».

Принцип «хочу — бачу, хочу — ні» на «Інтері» продемонстрували ще у двох матеріалах. Брифінг Ситника використали як привід критикувати лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка. Власне зі слів Ситника — лише одна обірвана фраза: «Там багато роботи було зроблено і, в принципі, ми рухаємося до перших підозрюваних». Весь інший текст — від ведучої Наталії Бєлишевої з абстрактними посиланнями на джерела: «Я напомню, “стену” или так называемый Европейский вал Кабмин Яценюка решил строить в мае 2015 года. [..] Тогда премьер клятвенно пообещал, что стена даже танки сможет сдержать. В реальности же на многих участках ограничились установки металлической сетки не способны остановить даже животных. По словам местных жителей, время от времени сооружение атакуют кабаны [..] В бюро общественных экспертиз установили, что госорганы через генеральных подрядчиков перечисляли более 69 миллионов гривен фиктивным фирмам».

Наступний сюжет від Олега Решетняка про підозри щодо корупції в МВС при закупці поліцейських авто: «Кор.: Как нагреть государство на 200 миллионов гривен и выйти сухим из воды. Примерно так можно описать ситуацию вокруг закупки новых патрульных автомобилей Митсубиши Аутлендер с гибридным двигателем, по заказу МВД».

Сміливі оцінки дають лише активісти — Олексій Тамразов, юрист «Центру протидії корупції» Сергій Миткалик та представник Trancsparency Іnternational Іван Лахтіонов. Останній повідомляє: «Ми отримали відповідь від Генеральної прокуратури України стосовно того, що станом на 23 січня 2017 року розпочате досудове розслідування і нам рекомендували звернутися до Національного антикорупційного бюро України. Тому що саме їхні детективи ведуть це розслідування». І попри вже відомий нам брифінг у НАБУ, де можна було розпитати директора бюро про перебіг розслідувань, у сюжеті немає ні позиції детективів, ані коментарів МВС. Автор за кадром звинувачує керівника відомства у брехні: «Кор.: После обнародования информации о завышенных закупочных ценах главе МВД Арсену Авакову пришлось лично отбиваться от подозрений в коррупции. Накануне новогодних праздников, ровно месяц назад, как всегда у себя в Фейсбуке он заверил, все проблемы решил и скидку у японских производителей авто получил. [...] Но юристы из Центра противодействия коррупции говорят, информация на странице в Фейсбуке — фантастика».

Далі у програмі Сергій Каплін звинувачує «Ощадбанк» у продажу цінних паперів за заниженими цінами. Відповідальність цілком прогнозовано покладає на «Народний фронт». Також у випуску ще раз з’являється «Опоблоківець» Юрій Бойко — захищає середній бізнес від скасування спрощеної системи оподаткування.

А не такий уже очікуваний персонаж на «Інтері» — міністр інфраструктури Володимир Омелян. Він критикує «Укрзалізницю». Але з часу скандалу на засіданні Кабміну нічого нового не озвучив. Називає підприємство слабкою ланкою, а ведуча вже додає: «Омелян считает, что польский менеджер Балчун не справляется с управлением компанией и вместо реформирования оставляет действующие коррупционные схемы». Маніпулює ведуча заявами прем’єра Гройсмана: «Напомню, премьер Владимир Гройсман отреагировал на это требованием, я процитирую: "Создать наблюдательный совет "Укрзализныци" для проведения реформ, а не играть в песочнице"». Із такої «цитати» здається, ніби Гройсман незадоволений роботою Балчуна. Але ми пам’ятаємо, що на засіданні уряду він більше критикував Омеляна й навіть засумнівався в його профпридатності.

На каналі «Україна» знову закликали читати сайт «Сегодня», що, як і канал, належить холдингу Ахметова. А також пропіарили Олега Ляшка за подарований пожежний автомобіль рятувальникам на Сумщині.

1 лютого, середа

Як не дивно, але урядові новини на всіх телеканалах були інформативними, а не «паркетними» і стосувалися переважно ситуації в Авдіївці. Проте без піару на цій темі не обійшлося.

На каналі «Україна» фонд Ахметова тепер не єдиний благодійник, а жорсткі бойові дії тут досі називають «конфліктом». Так розпочала свій сюжет Вікторія Чистюхіна: «Гуманитарный штаб Рината Ахметова и крупнейший бизнес-группы СКМ ДТЭК и Метинвестхолдинг, по поручению Рината Ахметова объединили усилия, чтобы оказать максимальную помощь мирному населению в зоне конфликта».

Допомога Авдіївці — не привід скасовувати інші звіти про благодійність Ахметова. Тому далі у випуску сюжет Юлії Меншакірової про гуманітарку для Новолуганського. Дякує олігарху школярка з багатодітної родини. У кадрі в дитини сором’язливий рум’янець та зніяковіла посмішка, яких не було, коли дівчинка розповідала про свій побут. А на словах «сердечное спасибо» дівчинка запинається, як під час переказу нашвидку завченого тексту.

Наступний сюжет із плашкою «Помощь Донбассу» — знову про Авдіївку. Авторкою матеріалу вказана Зоряна Степаненко. Кияни, волонтери, переселенці збирають допомогу жителям Авдіївки, аж раптом у кадрі з’являється нардеп від «Опоблоку» Олександр Вілкул. Він символічно з’являється в кадрі в касці ахметовського «Метінвесту», вочевидь, перебуваючи на коксохімі, що входить до промислової групи. Але коментує не коли повернеться тепло в будинки авдіївців, а звітує про добрі справи: «Александр Вилкул, народный депутат Украины: Я тоже сейчас привез первую партию гуманитарной помощи. Это есть топливо для генераторов, это медикаменты, уже в пути продукты и памперсы. Завтра стройматериалы, то есть, поставки будут идти, пока это необходимо».

У цьому ж сюжеті також звітує про збір гуманітарки рівненський осередок Радикальної партії Олега Ляшка.

Наприкінці випуску знову з’являється лідер радикалів Олег Ляшко. Як і вчора, піариться на пожежних машинах. Мовляв, «вибили» держзамовлення на 600 млн грн. на виготовлення техніки Чернігівським заводом.

В ефірі «Інтера» власкори з різних регіонів передають, як небайдужі збирають гуманітарку для Авдіївки. І поки одні роблять, Геннадій Москаль тільки пропонує: «Кор.: А губернатор Закарпатья предлагает отправить в Авдеевку задержанную на границе контрабандную древесину».

У цьому ж сюжеті після розповіді, як збирають допомогу в Одесі, за кадром повідомляють: «Кор.: В Авдеевку уже приехали с гуманитарной помощью волонтёры и народные депутаты». У ролі волонтерів — координаторка гумштабу Ахметова Римма Філь, у ролі депутатів — Олександр Вілкул. Він не тільки хвалиться, що привіз, а й переходить до політичних заяв: «Но самое главное, послушайте, что говорят люди. А люди говорят, что политики, которые зарабатывают на этой войне, должны наконец-то одуматься и начать думать о народе. Здесь, в Авдеевке, больше двадцати тысяч человек, которые находятся, практически, в состоянии гуманитарной катастрофы».

Не обійшовся й цей випуск новин на «Інтері» без Сергія Капліна. Почали тарифами за тепло — завершили пенсіями: «Ведущая Наталья Белышева: На нехватку газа жители сегодня жаловались народным депутатам которые приехали в село. Сергей Каплин убеждён что государство должно пересмортеть лимиты, а пенсию повыситьдо уровня минимальной зарплаты».

Вдруге у випуску з’являється Геннадій Москаль. Він ділиться своїми версіями щодо інциденту в Княжичах: «Ведущая: Бойцы КОРДа причастны к краже миллиона долларов из дома, возле которого были убиты пятеро полицейских в Княжичах. Такое заявление сделал Геннадий Москаль и поделился новыми подробностями кровавой перестрелки».

Нагадаю, коли радник міністра МВС, нардеп Антон Геращенко, заявив, що замах на нього готували ті самі особи, які організували убивство журналіста Павла Шеремета, на «Інтері» його жорстко розкритикували. Звинувачували у розголошенні таємниці слідства. Тепер же людина, яка формально вже не має відношення до правоохоронних органів, ділиться одкровеннями про резонансний злочин. Найбільш дивне тут — джерела, на які посилається Москаль: «По інформації злодіїв і деяких правоохоронних органів Києва, у них було мілліон налічних». Одне це речення у синхроні вже має «склейку» — тобто щось зі сказаного «підчистили» під час монтажу. Самі автори не уточнюють, на кого саме посилався Москаль.

Не обійшлося без згадок і про Андрія Садового. У сюжеті про суд щодо трагедії на Грибовичах журналістка Галина Якушко стверджує: «Родственники погибших требуют, чтобы судили не только коммунальщиков, но и руководство Львовской мэрии, в том числе и экс-начальника ЖКХ Юрия Гольца, которого задержали по подозрению во взяточничестве, и самого мэра — Андрея Садового».

Далі два синхрони, що мали би підтвердити цю тезу. Перший — куций і не містить конкретних імен, другий закликає розібратися, чи несе мер відповідальність за конкретну трагедію, і не закликає неодмінно його судити:

«Ирина Юнко, потерпевшая: Той, хто був в той день, керував тим цим, і має бути в першу чергу сидіти в суді. І ті, що в міській владі сидять, які їм керували. Що за недбалий полігон!

Дмитрий Гудыма, адвокат потерпевших: Теж будемо заявляти клопотання, оскільки, про допит свідків. І одним із свідків цієї справи, ще на стадії досудового розслідування, був міський голова Львова. Є клопотання обсягу його повноважень, наскільки міський голова був обізнаний з цією ситуацією, наскільки він міг вплинути на ту ситуацію, на сміттєзвалищі».

Відтак журналістка або некоректно використовує коментарі в сюжеті, або додумує те, чого так і не було сказано.

У випуску «ТСН» на «1+1» заджинсували в інтересах Анатолія Кінаха. Він поскаржився на сумний стан бізнесу в Україні.

2 лютого, четвер

Політики продовжують пити соки з Авдіївської трагедії. А піарники Володимира Гройсмана підкорюють нові висоти.

Ситуація в Авдіївці стала першою темою для обговорення з Олегом Ляшком під час шестихвилинного інтерв’ю у студії каналу «Україна». Далі переходять до теми НАТО і траншу МВФ. Володарем студії Ляшко виглядає більше, ніж ведуча Анна Панова. Вона намагається перебивати, потік заяв політика, але їй це не надто вдається. У результаті політик озвучує все, що планував, і ніщо з цього не є інформативними повідомленнями.

Про активізацію резервів штабу Ахметова та його ж компанії СКМ для допомоги прифронтовим територіям — також у випуску «України». Гуманітарною допомогою Авдіївці тут хваляться представники партії Ляшка та представник «Народного фронту» Андрій Тетерук.

Як і в понеділок, сюжет про ситуацію з тарифами на «Укрзалізниці» подається на каналі «Україна» незбалансовано. Автор матеріалу Артем Хоменко, здається, обирає найменш змістовний коментар Войцеха Бальчуна — без обґрунтування позиції підприємства. Більшість аргументів — на захист крупного бізнесу, що не хоче платити більше, і погрожує скороченням робочих місць та здорожчанням усіх товарів.

Сюжет Марії Петрик про новий пункт блокади залізниці на Донбасі ігнорує позицію блокувальників. Їхні наміри одним реченням передає ведуча:«Они против торговли с неподконтрольными территориями». Далі йдеться про наявність кримінального провадження за ці дії, матеріальні збитки та загрозу безпеці. З живих синхронів — тільки коментар командира 46-го батальйону. Решта оцінок — компіляція уже раніше опублікованих заяв.

Критика цього сюжету не означає, що дії учасників блокади варто лише виправдовувати. Підозріло, що саме канал Ахметова критикує блокування залізниці, якою вугілля з шахт олігарха доправляють до його ж підприємств: «Кор.: Заблокированная дорога ставит под угрозу поставку угля, а значит, и отопление по всей стране. Альтернативой в этом случае станет покупка угля или электроэнергии у Российской Федерации». Тезу про те, що такі дії негативно впливають на ситуацію, цитують із допису у Фейсбуку народного депутата від БПП Вадима Денисенка. Сюжет не є спробою з’ясувати реальні причини блокади й наслідки, а є відстоюванням однієї позиції.

На «Інтері» пролунали дві обвинувальні заяви на адресу МВС. Спершу редакція звинуватила відомство у тиску на ЗМІ. На думку авторів, це проявляється у відсутності підозрюваних за підпал офісу інформаційної служби «Інтера» влітку, наступний аргумент — відсутність подробиць розслідування вбивства Павла Шеремета, а далі:«Ведущая: Зато в борьбе со СМИ МВД проявляет себя активнее. Сотрудники интернет-издания strana.ua жалуются, что их обвинили в подготовке покушения на советника Авакова — Антона Геращенко. Ухудшение ситуации со свободой слова в Украине отметили и в международном ежегодном рейтинге Freedom House». Відповідність будь-яким реаліям заяв від strana.ua не перевіряється. А те, що насправді у Freedom House не озвучували застережень саме з приводу погіршення ситуації зі свободою слова в Україні, теж мало кого на «Інтері» хвилює.

Далі звинуваченнями сипле нардеп Сергій Каплін: «Ведущая: Об угрозе расправы со стороны людей Авакова сегодня заявил и народный депутат Сергей Каплин. [...] Сергей Каплин заявил, что за последние полгода это уже третий случай нападения в Николаеве на активистов, которые защищали интересы работников одного из заводов.

Сергей Каплин: В этом году нам удалось остановить ограбление завода имени 61-го коммунара. Мы выбили фактически оттуда руководство, которое "крышевало" банду, которая резала этот завод, и была связана непосредственно с Аваковым и Пашинским. На наших ребят напали».

Під кінець випуску новин на «Інтері» заяву Президента Порошенко про можливість проведення референдуму щодо вступу України в НАТО критикують упереджені експерти, близькі до опозиційного табору, Андрій Золотарьов та Руслан Бортник.

Далі — поширили заяву «Опозиційного блоку»: «Идти на такой шаг можно только после полного восстановления мира в стране». І в сюжеті про сніданок із Трампом серед усіх українських політиків, які прибули на захід, власкор каналу Дмитро Анопченко чомусь записує коментар саме представниці «Опоблоку» та рідної сестри співвласника каналу Юлії Льовочкіної, яка ділиться своїми враженнями.

Прем’єр підтримує молодих науковців, — такі повідомлення містили випуски новин цього дня більшості телеканалів. Володимир Гройсман зустрівся з наймолодшою докторкою фізико-математичних наук в Україні Ольгою Броварець. ICTV, «1+1» та СТБ змогли з цієї події витягти якусь інформацію, повідомивши про обсяги державного фінансування наукових досліджень. «Інтеру» та «Україні» не вдалося передати якоїсь конкретики. Обмежилися тим, що зустріч, увага та обіцянки прем’єра — вже привід для новини: «Владимир Гройсман поздравил учёную с открытием и пообещал мотивировать украинских специалистов работать в родной стране»(«Україна»), «Премьер-министр обсудил с ней ее открытие, а также необходимость реформирования отечественной науки. Таким образом, чтобы украинские ученные могли не только проводить исследования, но и обязательно внедрять их результаты в жизнь здесь на родине» («Інтер»).

«1+1» знову присвятили сюжет критиці переходу на цифрове мовлення. Цього разу в матеріал також включили коментар представників «Інтер медіа групи». Вони також відстоюють відтермінування переходу на цифрове мовлення.

3 лютого, п’ятниця

Показати не можна проігнорувати. Дилема із заявою глави держави Петра Порошенка. Той непростий момент, коли повідомлення не містить новини, а є політично необхідною оцінкою. «Президент подякував українським військовим та всім службам, які протистояли агресору і не дозволили дестабілізувати ситуацію в Авдіївці та по всій лінії фронту. Порошенко особливо наголосив — росіянам, попри провокації, не вдалося представити Україну як порушника режиму припинення вогню», — повідомила в ефірі ICTV Олена Фроляк.

На каналі «Україна» та «UA: Першому» також повідомили про заклики Президента не допустити гуманітарної катастрофи і про відповідальність Росії за обстріли на Донбасі. В ефірі «Інтера» обмежилися політичними заявами: «Ведущий: По словам Петра Порошенко, представитель Украины в спеццентре координации и контроля постоянно демонстрировал готовность к прекращению огня. Однако, боевики реагировали на это лишь очередными обстрелами, сознательно не давали и не дают работать ремонтным бригадам, которые организовала в Авдеевке украинская сторона». У повідомленні СТБ також перебирають оцінки Президента в закадровий текст: «Всупереч намаганням Росії покласти провину в загостренні бойових дій на Україну їм вдалося довести всьому світу: винна не українська сторона».

«112» подав це досить інформаційно: «В Авдіївці бригада електромонтажників розпочала лагодити пошкоджені лінії електропередач. Про це голова Донецької обласної військово-цивільної адміністрації Павло Жебрівський відзвітував президентові України. Глава держави провів нараду щодо електропостачання міста». Після такої інформації від ведучої — синхрон Президента.

На 5-му каналі також заяви доповнили інформацією від різних державних служб: «Кор.: У місті частково відновили воду і теплопостачання, також працюють ремонтні бригади над відновленням подач електроенергії. Про це, відзвітували чиновники на засіданні комісії з питань техогенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій».

Єдиним із усіх каналів проігнорував заяви Президента канал Ігоря Коломойського «1+1».

А от в уряді «1+1» та «Інтер» не помітили нікого, крім Гройсмана, хоча про ситуацію в Авдіївці доповідали керівники інших служб. Тож матеріали вийшли не про конкретні заходи, а в дусі, що «дбайливий прем’єр закликав, доручив, подякував».

На «Плюсах» похвалили передовий досвід укропівця, голови Волинської облради Ігоря Палиці у створенні бурштинового комунального підприємства. Тема, без сумніву, цікава, але автор сюжету Сніжана Шевчук тричі дає слово Ігорю Палиці, який лише вихваляється: «Ігор Палиця, голова Волинської обласної ради: Вітаю з тим, що з цього дня надра Волинської області належать громаді Волині … Затвердили всі випадки, прописали кожну буковку закону, тому що я прекрасно віддаю звіт в тому, що буде дуже багато бажаючих не дати нам працювати. … Наше завдання оптимізувати графік, збільшити доходи і покращити життя».

Крім нього про умови роботи нового КП говорить експерт цього ж КП. Теж тільки про хороше: «Веніамін Туз, експерт КП "Волиньприродресурс": Прозоро, чесно сплачувати всі податки. Платити людям чесну заробітну плату і після них, щоб не оставалось такі пустинні території, які ми маєм сьогодні в сусідніх областях». У сюжеті — жодних сумнівів чи застережень. Тільки оптимізм.

І знов у випуску «1+1» критика цифрового мовлення й маніпуляції: «Ведуча: Адже через поспішний перехід без телебачення можуть опинитися цілі міста і села». Наприкінці випуску прорекламували себе ж коханих: «Ведуча: Унікальну експозицію "Головні новини країни" відкриють у "Мистецькому арсеналі" на початку весни, щоб показати вам, наші глядачі, хто і як творить події, які потім стають історією».

На каналі «Україна» штаб Ахметова не лише звітує про гуманітарну допомогу, а й повідомляє про поранення мирних мешканців: «Анна Панова, ведущая: По меньшей мере 33 мирных жителя ранены во время обострения боевых действий за последние пять суток по обе стороны линии соприкосновения. Таковы данные Гуманитарного штаба Рината Ахметова. В штабе выражают обеспокоенность и готовы оказать помощь всем пострадавшим жителям Донбасса».

Не забули і про «подвиг металургів»: «Ведущая: Мариупольские металурги работают в режиме жёсткой экономий. Из-за постоянных обстрелов Авдеевки, по прежнему обесточен коксохим завод. Запасов кокса на комбинате Ильича осталось на 2-3 суток. Доменщики значительно снизили интенсивность плавки чугуна. Тем не менее, работают безаварийно и все заказы выполняет в срок, заверили металлурги».

А крім Ахметова в ефірі «України» в ролі благодійників піарять і «Народний фронт» в особі нардепа Андрія Тетерука: «Ведущая: Одеяла, паяльники и бензопилы привезли в Авдеевку представители партии "Народный фронт". Дизельные генераторы передали так же пункту скорой помощи, водоканалу и арамейцам, которые находятся на нулевой позиции».

«Інтер» же традиційно критикує «Народний фронт». «В Хмельницком помощника одного из депутатов от “Народного фронта” задержали при получений взятки. Сами фронтовики называют задержание провокацией», — ніби й заявляє ведучий Олексій Ліхман. Але в сюжеті Галини Якушко всі надії на неупередженість псує присутність заяв Сергія Капліна: «Наскрізь корумпована партія, партія побудована для корупції, яка займається корупцію і яка займатиметься корупцією, доки ми їх не винесимо зали Верховної Ради України. Відставка Авакова, друге розпуск “Народного фронту” як такого який народив Авакова і Авакових Пашинських, Петренків, Яценюків. Нові вибори до Верховної Ради України».

На цьому ж каналі «Опозиційний блок» під приводом загострення на фронті просуває свої інтереси: «Ведущий: Прекратить огонь и возобновить переговоры в Нормандском формате. "Оппозиционный блок" опубликовал заявление, в котором обращается к Президенту и Генштабу. В политсиле подчеркивают, необходимо приложить все усилия, чтобы разблокировать процесс политического урегулирования конфликта на востоке страны в рамках Минских соглашений. При этом "Оппозиционный Блок" готов предложить свое посредничество для выработки реальных шагов мирного урегулирования конфликта».

«UA: Перший» використав новинний випуск, щоби проанонсувати трансляцію відбору на «Євробачення», на яку канал має ексклюзивні права.

4 лютого, субота

На каналі «Україна» знову упереджено висвітлюють блокаду на Донбасі. Мотиви мітингувальників тут проігнорували, а журналістський текст має оцінки, котрі належало б озвучувати експертам: «Кор: Противнику такие действия действительно на руку. Уже сейчас Славянская ТЕС работает в аварийном режимы. Еще несколько дней блокады поставок угля и закупать антрацит придется по завышенным ценам у России». Далі йде коментар експерта Юрія Корольчука, який прогнозує, що блокада може позначитися на запасах вугілля, якщо триватиме 2-3 місяці.

Але автори не зупиняються, продовжують ілюструвати «прикладами»: «Кор: Жители Авдеевки и, так переживающие все ужасы войны, в страхе, что ситуация станет еще хуже». Як відомо, там геть сутужно з опаленням стало після обстрілів, у результаті яких було знеструмлено Авдіївський коксохім. Доповнюють сюжет «експертними думками» перехожих Авдіївців: «Чоловік 2: Город сдохнет, если углю не будет. Конечно, нужно уголь пропускать».

Цей випуск обмежився лише одним сюжетом про ахметовську гуманітарку.

На «1+1» знову засвітився Ігор Палиця. Він, навпаки, підтримує торговельну блокаду: «Ведуча Лідія Таран: Волинська обласна рада на чолі з її головою Ігорем Палицею звернулась до Президента, парламенту і прем'єра із закликом припинити торгівельно-економічні відносини з ворогом на окупованих територіях». У повідомленні звернення депутатів подається як думка громади: «Волиняни вважають, що парламент має оголосити мораторій на ввезення вантажів на підконтрольні території, за винятком гуманітарних».

Передостанній сюжет випуску — репортаж про спільний проект «ТСН» та журналу Vivа про те, якими є ведучі новин за кадром.

ВИСНОВКИ

Протягом цього тижня кількість замовних сюжетів зросла. Частково за рахунок найгірших події в Україні — загострення бойових дій в Авдіївці.

За шість днів до сумнівних ми нарахували 72 повідомлення: 56 новин із ознаками замовлення, 13 «паркетних» матеріалів і три промо власних проектів каналу. Шосту частину сумнівних матеріалів (загалом 12) становить піар за рахунок подій в Авдіївці.

Майже половину всіх сумнівних повідомлень видав канал «Україна» — 33 матеріали, «Інтер» — 23, «1+1» — дев’ять сюжетів, ICTV — чотири, «UA: Перший» та 5-й канал — по два, СТБ — один. Не помітили ми упереджених матеріалів у випусках новин «112».

Найбільше піарили Ріната Ахметова: його фонд та підприємства (групи «Метінвест» та СКМ) фігурували одинадцять разів, іще один сюжет — в інтересах ахметовського ФК «Шахтар». Усі 12 матеріалів вийшли на каналі «Україна».

В інтересах «Опозиційного блоку» — сім повідомлень: п’ять на «Інтері» та два на каналі «Україна».

Інтереси глави держави Петра Порошенка без явної інформаційної складової просували шість матеріалів: по одному на ICTV, 5-му, «Україні», «Інтері», «UA: Першому» та СТБ.

В інтересах Олега Ляшка та його Радикальної партії вийшло п’ять сюжетів на «Україні».

Також п’ять сюжетів «прикрашав» Сергій Каплін: усі на «Інтері».

Паркетом Володимира Гройсмана вважаємо чотири матеріали: по одному на ICTV, «Інтері», «1+1» та «Україні».

Інтереси СБУ просували також чотири матеріали: по одному на ICTV, «Інтері», «Україні» та 5-му каналі.

«1+1» свої інтереси в питанні цифрового мовлення просував у трьох сюжетах власних новин. Стільки ж разів в ефірі «України» рекламували сайт «Сегодня».

По дві позитивні згадки про Ігоря Палицю («1+1»), «Народний фронт» («Україна»), Геннадія Москаля («Інтер»).

Критичних матеріалів загалом вийшло шістнадцять: десять на «Інтері», п'ять на каналі «Україна» та один на ICTV.

Найбільше критики «Народному фронту» в особі міністра Авакова, Арсенія Яценюка та інших. П’ять сюжетів вийшло на «Інтері».

Три матеріали стосувалися критики «Укрзалізниці»: два на каналі «Україна» та один на «Інтері».

Через ситуацію на ОГХК тричі критикували НАБУ: двічі на «Інтері» та в одному сюжеті каналу «Україна».

Неприязнь до Андрія Садового проявилася у двох матеріалах на «Інтері», а до учасників блокади на Донбасі — у двох сюжетах каналу «Україна».

Один критичний матеріал на ICTV стосувався реформи у МОЗ. В ефірі «Інтера», який також у попередніх ефірах критикував очільницю МОЗу Уляну Супрун також було два матеріали, присвячені проблемам реформування медицини. Але ці повідомлення не рясніли упередженнями та відносно повно пояснювали причини невдоволення.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» і не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

 

comments powered by Disqus