Блокадні війни як ширма для уряду. Моніторинг теленовин за 13–18 березня 2017 року

Скрін-шот відео каналу «Україна»

Із початку тижня ситуація довкола блокади на Донбасі була напруженою: то силовий розгін громадських блокпостів, то сутички нардепів із правоохоронцями. Врешті блокаду запровадили офіційно — й на залізниці, й у банківський сфері. А про вимоги активістів та їхню роль у цьому процесі раптом майже забули.

Канали традиційно стали на позицію ретрансляторів подій, не вдаючись до аналізу. Тож протягом тижня була рекордно велика частина паркету — третина сумнівних матеріалів. Більшість із них — критика блокади з уст Президента і прем’єра.

13 березня, понеділок

Найгарячішими темами були справа Романа Насірова та перші затримані учасники блокади.

Із Насіровим усе — як і в попередні тижні: хоча всі топові телеканали й дотримуються балансу, але утриматися від глузувань із екс-очільника ДФС не вважають за потрібне. «Ну і перш за все, сьогодні минулося без картатої ковдри, без лікарняних нош у судовій залі, крапельниць, медиків чи то закликів мітингувальників під судом: “Рома, вставай!” — тиждень тому подіяли», — йдеться в підводці до сюжету 5-го каналу. Іронізували і з метафор, до яких вдавалися адвокати підсудного, мовляв, так захопилися захистом, що порівняли Насірова із Христом.

Це додає цікавинку сюжетам і справді передає те, що відбувалося в засіданні. Але й демонструє несерйозне ставлення журналістів до захисту Насірова. Лише на каналі СТБ фрагмент засідання подали більш повно: «Віктор Петруненко, адвокат: Тоді “розіпни” вимагали переважна більшість свідомих громадян. Ми бачимо, що тут теж є ті, хто хоче видовищ. Ми знаємо що таке видовище. Суддя: Захисник, я вас попрошу ближче до суду звертайтеся».

Цим фрагментом журналістка Яна Брензей показала, що не лише їй ця репліка здалася недоречною, а й суду, що більш вагомо в даному випадку.

Канал «Україна» виділився серед усіх репортажем із СІЗО — показали камеру, в якій утримується Насіров.

На «Інтері» допустили неточності в підводці: «Там адвокаты Насирова пытались добиться полного снятия обвинения с их подзащитного, прокуроры наоборот — просили увеличить залог». Схоже, автори дещо заплуталися. Хоча адвокати й наполягають на невинуватості Насірова, в суді вони просили скасувати запобіжний захід у вигляді арешту. Вирішувати, чи винен Насіров, Апеляційний суд на цьому етапі не має повноважень.

Про акції проти «Сбербанку» та блокування роботи чи не найбільш повно показали на ICTV — тут не забули зацитувати заяву самого банку (йдеться про установу, що працює в Україні), у якій адміністрація запевняла, що не визнає і не визнаватиме документів, виданих в «Л/ДНР». Також взяли коментар в експерта-фінансиста Еріка Наймана, який характеризує цей банк як впливовий.

Про те, що закриття банку може негативно позначитися на держбюджеті, на «Інтері» оповідають «від себе»: «Ведуча Катерина Лисенко: Напомню, по данным Нацбанка депозитный портфель финучереждения составляет 11 миллиардов гривен. В случае его ликвидации деньги вкладчикам придется возвращать из фонда гарантирования вкладов, то есть — за счет госбюджета». У бекґраунді за кадром нагадали, що на закритті банку наполягав міністр МВС Аваков, а синхроном дають лише нардепа від БПП Олега Петренка, який вимагає ліквідувати цей банк.

Про те, що вимоги блокувати «Сбербанк» пов’язані не лише з його російським походженням, а й із заявою «Сбербанку» РФ про визнання паспортів від так званих Л/ДНР, не згадують у повідомленнях на CТБ, «UA: Першому», «1+1», 5-му каналі. На цих каналах є тільки думка активістів, котрі блокують банк. На «Україні» також синхрон лише депутата від БПП, який вимагає припинити роботу «Сбербанку». Але тут у бекґраунді журналісти нагадали і про визнання документів «Л/ДНР», і про позицію фінустанови щодо їхнього невизнання.

Про ситуацію з розгоном блокади на Донбасі тільки від її прихильників повідомляє «UA: Перший». Далі лише зі слів активістів передають вимоги прихильників блокади з Майдану. Включення звідти ведуча Ілона Довгань завершує: «Ми також чекаємо на реакцію керівника МВС, тому, як тільки це з'явиться, про це скажемо». Така позиція свідчить або про неоперативну роботу редакції, або про невелике бажання отримати коментарі від влади. Адже на 5-му каналі ще у випуску від 19:00 встигли подати дані штабу АТЦ, у випуску від 19:30 «1+1» отримав коментар від речниці СБУ, а «Інтер» під кінець випуску новин (о 20:49) включенням передав дані з брифінгу керівництва МВС та СБУ Донеччини про ситуацію на блокаді. Нагадаю, на «UA: Першому» вечірній випуск новин починається о 21:00.

На СТБ в повідомленні про затримання блокадників за кадром повідомили про 42 особи, а тут же всинхроні Аброськіна йдеться про 43 затриманих. Усі офіційні повідомлення того дня містили повідомлення про 43 особи.

Висвітлюючи засідання погоджувальної ради парламенту, дисбалансу припустилися в сюжеті Едуарда Ганішевського на каналі «Україна». Тут умовно опозиційною можна назвати лише позицію Олега Ляшка, який вимагає «через суд розсекретити умови цього таємного меморандуму з Міжнародним Валютним Фондом» (це його дослівна цитата із синхрону). Цю тезу на каналі «Україна» Ляшко озвучує не вперше, тож її можна назвати програмною в його політичних інтересах. По-друге, Ляшко — ситуативний союзник провладних сил, хоча в даному випадку уряду Ляшко опонує. Решту коментарів у сюжеті представляють лише провладні політики: представник Президента Артур Герасимов, голова фракції «Народного фронту» Максим Бурбак, нардеп від БПП Степан Кубів.

Утім, сказати, що «Україна» ігнорує опозицію, не можна. Далі у випуску — гість студії Борис Колесников. Його представили як лідера «опозиційного уряду», а політик під час інтерв’ю транслював лише зручні йому тези, критикуючи владу. Репліки ведучої Анни Панової йому в цьому допомагають: «Общая тенденция понятна, зарплаты, понятно, в долларовом эквиваленте не выросли, а упали. Для чего вы это делаете? Что вы хотите этим сказать? Что власть плохая, или в чем ваш месседж?», «Кабмин сейчас говорит о том, что, возможно, со второго полугодия рассмотрит возможность до пяти тысяч повысить "минималку". Мы понимаем, что это может и к росту инфляции приводить, такие скачки». І, здавалося би, незручне запитання теж містить у собі комплімент: «Вот вы говорите: "Хватит уже одалживать". Но вот даже когда экономика была более-менее стабильной, при вас, вы же тоже одалживали деньги у МВФ. Мы теперь отдаем».

Традиційно не обійшлося на каналі «Україна» без сюжету — подяки благодійнику Рінату Ахметову. Також під приводом сюжету про недобросовісних абонентів «Харківобленерго» розрекламували послугу підприємства з «легальної економії»: двофазні лічильники, які коштують близько тисячі гривень.

А на «Інтері» традиційно — матеріали про борця Сергія Капліна та утиски «Опозиційного блоку». Каплін знову заявляє про захист ветеранів МВС, що дає йому привід критикувати міністра Авакова. А на захист опоблоківців вийшов сюжет із Одеси. Тут є репліки й людини, яку звинувачують у нападі на політиків, і поліції, яка констатує наявність кримінального провадження. Але додаткові аргументи в сюжеті Ольги Іванченко звучать не лише в коментарях, а й у закадровому тексті: «Кор.: В "Опоблоке" уверены: сторонников их политсилы хотят запугать. Сегодня оппозиционеры пришли в следственное управление областной полиции. Хотели напомнить, что в прошлом году и в начале нынешнего это уже двенадцатый случай нападения на представителей "Опоблока", но ни одно из этих преступлений не расследовано до сих пор. Что же касается Резвушкина, то депутаты возмущаются, он фигурант уже многих уголовных дел, но власти почему-то закрывают на это глаза».

Поки на інших каналах повідомляють про дискусію щодо заборони в’їзду учасниці «Євробачення» від Росії Юлії Самойловій, на «Інтері» це питання віддали на поталу близьким до «Опоблоку» політкоментаторам Андрію Золотарьову та Руслану Бортніку. Нагадаю, що співачку з інвалідністю для участі в конкурсі обрали не національним голосуванням, а рішенням федерального телеканалу. За нормами безпеки, Україна забороняє в’їзд артистам, що виступали в анексованому Криму. А Самойлова — одна з них. Хоча за кадром на «Інтері» і йдеться про те, що очільник МЗС Павло Клімкін назвав російський вибір виконавиці провокацією, експерти дають вельми суперечливі оцінки й натякають, що СБУ має піти на поблажки:

«Руслан Бортник, политолог: Мы честно понимаем, что “Евровидение” — это аполитичный конкурс. И в свое время, даже в Древней Греции, во время Олимпийских игр, войны останавливали. И не допуск этого участника или какая-то обструкция этого участника в Украине, будет вызывать огромные вопросы к Украине как к организатору. В отношении способности проводить такие мероприятия, в отношении демократичности в стране.

Андрей Золотарёв, политолог: Мы не должны подыгрывать нашему соседу, который не применёт использовать эту возможность, для того чтобы нанести стране репутационный ущерб. Возможно, можно согласиться с предложением Богдана Яременко, который, ни в коем случае, нельзя упрекнуть в какой-либо пророссийской позиции и отсутствия патриотизма, но он как человек опытный, как дипломат предлагает такое Соломоново решение, когда выносится запрет на въезд, но он приостанавливается на время проведения конкурса “Евровидения”».

А «UA: Перший» у контексті цієї дискусії не забув нагадати, що саме НСТУ в поті чола організовує масштабну пісенну подію: «Павло Грицак, заступник генерального директора НСТУ: Відповідно до розкладу кожен день у нас дуже інтенсивний, а іноді і ніч. Готуватимемо приблизно 50 тисяч порцій гарячих страв, це означає, що дуже багато людей працюватиме, дехто з них ще вночі. Ми будемо активно працювати, чекаємо на вас вже тут 30 квітня».

Сміливий сюжет випустили на «1+1» із критикою СБУ та окремих її співробітників. У закадровому тексті досить однозначні судження, але відсутні відсилки до будь-яких фактів, на яких вони ґрунтуються: «Ольга Василевська, кореспондент “ТСН”: Квітучий ресторан чи квітучий сепаратизм? Прямо в центрі столиці навпроти Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю відкрився елітний ресторан. Прямі інвестиції з “ЛНР”. Служба безпеки України активно бореться із сепаратизмом, але не помічає цього райського куточка просто у центрі столиці. Побудовано його на гроші депутатки так званої ЛНР Зінаїди Найдьон. Володіє рестораном невістка сепаратистки Ганна». У тексті також трапляються такі оцінки діяльності СБУ, як «гнобить» ,«кришує», «шиє». Такий висновок журналістка робить без урахування думки співробітників відомства. Пояснює, що зв’язатися з працівниками намагалися й запити направляли, але коментарів так і не отримали. Тож сюжет базується на коментарях-звинуваченнях, і лише один суддя в сюжеті стверджує, що йому про факти тиску з боку СБУ невідомо.

І новина «з пальця» потрапила до ефіру ICTV: «Ведуча: Засновник компанії «Тесла» мільярдер Ілон Маск готовий запровадити в Україні проекти з енергозбереження. Про це він написав на своїй сторінці в Twitter». Це дуже оптимістичне судження, м’яко кажучи. Хоча  Twitter уже став місцем офіційних заяв, але майданчиком для переговорів, тим більше таких серйозних, мабуть, виступив уперше. Якщо серйозно, то коментар Маска у дусі «все можливо» просто ще не означає готовності працювати в Україні.

14 березня, вівторок

Дискусія довкола блокади: силовий розгін чи антидиверсійні заходи? Більшість телеканалів майже впоралися зі збалансованою подачею інформації, але є запитання до точності.

13 березня йшлося про 43 затриманих, а вже 14 березня заступник голови Нацполіції та головний поліцейський Донеччини повідомив, що затримали 45 осіб. Тож у новинах каналів виникла плутанина в цифрах. Про 43 повідомили на «112», «Україні», «1+1» та «Інтері». Про 45 — на ICTV, 5-му каналі, СТБ та «UA: Першому». Тільки на «1+1» чітко вказали, що посилаються на дані СБУ. На ICTV послалися узагальнено на «правоохоронців». У синхроні каналу «Україна» про 43 затриманих каже представник СБУ, але схоже, що синхрон записаний ще ввечері напередодні. Жоден із каналів не пояснив, чому не збігаються цифри, й не уточнював — ідеться про помилку, чи в різних силовиків різні дані.

Що ж до балансу, то перекіс у бік провладної позиції виразно простежується в сюжеті на каналі «Україна». У сюжеті Марії Петрик та Едуарда Ганішевського транслюється переважно позиція силовиків. Відео за участі затриманих — також те, що було використано й надано правоохоронцями. Єдиний, хто критикує дії поліції та спецпризначенців, — завсідник каналу «Україна» Олег Ляшко. Після чотирьох із половиною хвилин сюжету, де абсолютно переважає думка правоохоронців, далі в ефірі тільки 20-секундна начитка ведучої про мітинги, що прокотилися регіонами з вимогами відставки міністра МВС Арсена Авакова.

У новинах на 5-му переможцем у ситуації вийшов Президент Петро Порошенко. Спершу у випуску було повідомлення від СБУ про наслідки затримання та вилучення зброї, далі — мітинги-невдоволення, далі — політична дискусія у формі полярних коментарів від «Самопомочі» та «Народного фронту». І поки всі сварилися, Президент заявив про припинення торгівлі з ОРДЛО через загарбання підприємств бойовиками.

У ГПУ цього дня також повідомили про завершення досудового розслідування справи Віктора Януковича. Тільки на «112» подали коментар адвоката Януковича Віктора Сердюка. «Інтер» також урахував позицію захисту й передав її за кадром. Частину позиції самого Януковича передали також за кадром на «UA: Першому»: «Кор.: Водночас, сам екс-президент, якого звинувачують в державній зраді, сподівається, що українські слідчі приїдуть в Росію. Про це він сказав в інтерв'ю російському агентству. І зазначив, йому буде про що поговорити з українськими слідчими».

На ICTV в сюжеті теж формально присутній Янукович, але тут лише згадують його попередні висловлювання. Їх у сюжеті спростовують як російський дипломат, так і самі автори сюжету:

«Кор.: Прохання до російської влади ввести війська в Україну на засіданні ООН озвучив і нині покійний постпред білокам'яної Віталій Чуркін.

Віталій Чуркін, представник Росії в ООН: Обращаюсь к президенту Россий Владимиру Владимировичу Путину с просьбой использовать вооружённые силы Российской Федераций для восстановление законности мира, правопорядка, стабильности и защиты население Украины.

Кор.: Та згодом усі свої заяви та вчинки Янукович почав забувати і не він втопив Майдан у крові.

Віктор Янукович: Я ніколи не міг підняти руку і підписати будь-який наказ, указ який ввів до кровопролиття Україні.

Кор.: І не він грабував Україну і не він вивозив багатство з Межигір'я. Хоча достеменно відомо що свою втечу він планував завчасно. Кажуть у ГПУ. Янукович ганебно тікав 21.02.2014 на гвинтокрилі. Поки на Майдані відспівували убитих режимом Януковича, вантажівки вивозили його майно».

На решті каналів результати розслідування коментує лише ГПУ.

На каналі «Україна» два поспіль сюжети розповідали про зворушливі вчинки Ріната Ахметова з порятунку важкохворих дітей. А в повідомлення про ратифікацію угоди про вільну торгівлю з Канадою разом із Президентом раптом затесався голова фракції «Народного фронту», який не оминув увагою лідера своєї політсили: «Максим Бурбак, народный депутат, председатель фракции партии "Народный фронт": Цю угоду було підписано прем'єр-міністром Яценюком, потім продовжено її впровадження в життя урядом Гройсмана. І сьогодні ми повинні поставити остаточну крапку в цій кропіткій роботі для того щоб ринки Канади, де є дуже потужна проукраїнська діаспора, були відкриті для нас».

На «Інтері» показали майстерність удаваного балансу в сюжеті Олександра Котова на тему мовних квот на телебаченні. Канал заявляв, що категорично проти збільшення української мови у своєму ефірі, й узявся переконувати у своїй правоті власних глядачів. У сюжеті присутні коментарі однієї з ініціаторок законопроекту Вікторії Сюмар. Експертні коментарі в матеріалів використовують для критики законопроекту: «Кор.: Медиаэксперты хоть и не сомневаются в необходимости закона, однако не уверены, что отечественных сериалов и фильмов без господдержки в эфире станет больше».Далі коментар медіаюриста Романа Головенка, який насправді каже не зовсім про це, а про те, що багато телепродукту орієнтовано на Росію. Ще одна спроба взяти від експертної думки своє: «Кор.: Однако многие эксперты уже успели заявить — закон может нарушить права украинцев, которые в быту говорят на русском или другом языках. К примеру, по последним данным центра Разумкова, таких людей куда больше 25 %».

Завершує сюжет коментар представника «Опозиційного блоку». Тож на одну позицію «за» в матеріалі три аргументи проти.

Останнім часом на «Інтері» став частіше з’являтися Олег Ляшко, переважно у критичній до нього подачі. Так, цього разу в новині повідомили, ніби він тисне на Наглядову раду НСТУ (відповідну заяву поширили громадські експерти). Але при цьому була геть проігнорована позиція самого Ляшка в конфлікті.

Незмінно присутній на «Інтері» лідер Соціал-демократичної партії Сергій Каплін. Його все непокоїть доля коаліції: «Ведущая: Проверить всех членов возможной новой коалиции на детекторе лжи предлагает нардеп Сергей Каплин. Такое предложение он озвучил на своей странице в Фейсбуке. Тогда, по мнению Каплина , мы и узнаем, ведутся ли переговоры между БПП, “Народным фронтом” и фракцией Ляшко об объединении».

15 березня, середа

Перевернула новини з ніг на голову звістка про рішення РНБО про запровадження офіційної блокади. Тут канали раптом забули і про громадську блокаду, а ті, хто її нахвалював, раптом почали бачити в рішенні негатив.

Інформація про рішення РНБО на більшості каналів подається лише з боку влади. На ICTV головними дійовими особами відповідного сюжету є Президент Порошенко та голова РНБО Олександр Турчинов. Але наприкінці сюжету за кадром, хоч дуже коротко, та дають думку політичних опонентів: «Кор.: Натомість лідерка Батьківщини Юлія Тимошенко вимагає, аби президент завтра відзвітував про начебто силовий розгін блокади. Радикали рішення Радбезу схвалили. Опозиційний блок, навпаки, різко засудив».

На «112» про введення нового режиму повідомив лише Президент. Але далі в ефірі є репортаж із точок блокади, де активісти сумніваються в дієвості рішення, головним чином тому, що іще невідомий механізм його виконання.

На каналі «Україна» гнуть свою лінію — крім повідомлення про саме рішення, значну частину сюжету становить критика дій громадської блокади:

«Заява членів Уряду щодо останніх подій навколо блокування переміщення товарів через лінію розмежування: Ініціатори подій, які відбувалися останні декілька тижнів, намагалися розколоти суспільство і поставити під загрозу відновлення економічного зростання, перші ознаки якого ми спостерігали останнім часом. Під нібито патріотичними лозунгами здійснювалася блокада, яка насправді уже завдала великої шкоди країні.

Кор.: Счет выставят организаторам "Самопомічі" и "Батьківщині" говорит Президент. Участников с оружием, тоже ждет наказание, уголовное».

Далі у випуску ще раз виступає Президент, знову звинувачуючи блокадників у збитках: «Петро Порошенко: … Завдяки спільним зусиллям блокадників та терористів Україна втратила свої підприємства і це, на жаль, створило абсолютно нову реальність». Блокадникам слова у відповідь на дали. Далі заява ахметовської групи СКМ про втрату контролю над своїми активами. Ще через пару сюжетів — репортаж про доставку гуманітарки від благородного Ріната Ахметова.

Подібна заява Порошенка пролунала й на каналі «Інтер»: «Те, що дії наших блокадників влетять Україні в копієчку, це абсолютно очевидно. Яку саме? Покаже калькуляція. І ці рахунки ми виставимо не лише самопроголошеним республіканцям, але й “Самопомочі”, “Батьківщині” та іншим зачинщикам та промоутерам блокад». Зі згаданих політсил слово на відповідь надали «Батьківщині». А після коментувати рішення взялися в «Опозиційному блоці», схоже, як привілейована для телеканалу політсила.

Не як у всіх новини на «1+1». У сюжеті Ольги Василевської наголошено, що постраждають підприємства, відібрані бойовиками, а оскільки їх відібрали — можна і блокаду оголосити: «Кор.: Отже, рішення РНБО про блокаду на державному рівні може свідчити лише про те, що у владі усвідомили — підприємства в будь-якому разі вже не підконтрольні Україні. Зіграв ще і суспільний тиск на владу. Як можна торгувати і воювати одночасно?

Тарас Батенко, народний депутат України, партія "Укроп": Ми не можемо заробляти гроші, великі статки і торгувати на трунах фактично своїх героїв, постачаючи замість трун вугілля». Експерти ж у сюжеті кажуть як про позитивні, так і про негативні наслідки блокади. Хоча саме опису ризиків дуже бракувало в ефірі «Плюсів», коли вони просували ідеї блокади протягом попереднього місяця.

Ще один інцидент із блокади обговорювали політики. Йдеться про сутичку нардепа Володимира Парасюка із правоохоронцями. Як пам’ятаємо, Парасюк скаржився, що журналісти не спитали в нього, як усе було. Насправді можна сказати, що це лише часткова правда. Телефонний коментар нардепа подав «UA: Перший». «Інтер» також подав коментар Парасюка з описом його версії подій — зустріли його на пункті блокади.

Інші ж канали обговорення інциденту з Парасюком подали з усіх сторін, урахували думки всіх політсил, крім самого Парасюка. Бо не знайшли його в парламенті цього дня. Спробували передати версію нардепа на «1+1» та 5-му, зацитувавши допис політика на Facebook.

А от канал «Україна» не тільки не звернувся по коментар до самого Парасюка, а вирішив йому згадати все, прикрасивши авторськими оцінками: «Кор.: Поведение Владимира Парасюка давно вызывает вопросы. Нардеп эмоционально не устойчив. Распускает не только руки, а и ноги». Це вже другий сюжет у випуску, де обговорюється інцидент із Парасюком. Підводка до матеріалу розпочинається: «Непарламентское поведение. В Донецкой области новые столкновения из-за блокады».Ідеться насправді про ті самі події минулого дня, але у глядача може створитися хибне враження, що народний депутат уже двічі побився з поліцейськими.

Поява поліцейських у Верховній Раді через бійку з депутатом та від того раптове закриття сесійного засідання стали приводом для кількох матеріалів із ознаками замовності. На «Інтері» після збалансованого парламентського репортажу окремо коментує ситуацію лідерка «Батьківщини» Юлія Тимошенко, яка порівнює обстановку з часами Януковича та поліцейською державою. А на «1+1» після репортажу з Ради окремо поширили заяву коаліції з вимогою відставки віце-спікерки Оксани Сироїд.

На ICTV в матеріалі з ознаками джинси засвітився «Народний контроль»: «Ведуча: Верховну Раду пікетували кілька тисяч активістів "Народного контролю", разом з незалежними профспілками, підприємцями, учасниками АТО і студентами. З попереджувальною акцією учасники пройшли маршем вулицею Грушевського. Від Парламенту вони вимагають почати негайно працювати, аби здолати бідність в країні, а для цього підтримати низку законопроектів, які розробив “Народний контроль”». Іншої думки немає.

Канали «1+1» та «Україна» безпідставно похвалили прем’єра Гройсмана. На «Плюсах» вирішили, що новиною є сам факт обміну люб’язностями між прем’єром та вселенським патріархом: «Ведуча: Глава українського уряду подякував патріарху Варфоломію за підтримку єдності українського православ'я в умовах російської агресії. Зі свого боку Вселенський патріарх висловив подяку українцям за їхню глибоку віру і вірність церкві».

На каналі «Україна» сприйняли за новину роздуми та ще дуже абстрактні плани прем’єра: «Владимир Гройсман, премьер-министр Украины: Ми вже думаємо про те, а чи не було би правильним, якби Україна створила анологічне законодавство турецькому, і ми створили з вами спільно технологічний парк — україно-турецький».

16 березня, четвер

У новинах ICTV в репортажі з парламенту в закадровому тексті легковажно ретранслюють позицію ГПУ щодо внесення змін у кримінально-процесуальний кодекс: «…які мають дозволити довести до судових вироків справу проти колишнього президента Януковича та його оточення». Про які саме нововведення йдеться, не уточнено, а критику змін проігноровано. Для прикладу, на каналі «112» опонує цим змінам Сергій Лещенко, а на «Україні» — експерти-юристи. Їхня критика базується на тому, що зміни подовжують строки досудового розслідування і можуть посилити тиск слідчих на підозрюваних.

Далі ICTV абсолютно некритично ретранслює заяву прем’єра з приводу продовження надзвичайного стану в енергетиці: Володимир Гройсман, Прем’єр-міністр України: Ми з вами ідеально підготувались до зими. Ми реально створили запас міцності, тому що ми розуміли, що росіяни перекриють, ми ж знали, що перекриють. тільки я думав, що перекриють самі, а вони перекрили іншими людьми. Що зараз відбувається. запас міцності у нас зникає, ось в чому проблема».

Якщо на ICTV це подається в загальному сюжеті з засідання уряду, де просто немає альтернативних думок, то на СТБ новина базується виключно на оцінці прем’єра. За кадром його позицію підсилює текст ведучої: «Блокада окупованих територій загрожує економічному зростанню. Про це на урядовому засіданні заявив прем'єр Володимир Гройсман. Через не просте становище в енергоенергетиці сьогодні урядовці продовжили надзвичайні заходи в цій галузі це на місяць».

Далі у випуску ICTV заява трьох націоналістичних партій про об’єднання під «Національним маніфестом». Подія хоч і має значення в політичному житті, але без коментарів експертів чи зваженого бекґраунду перетворюється з інформації на джинсу. Наприкінці випуску — піар фонду Володимира Кличка про опіку над юними спортсменами.

На каналі «Україна» традиційно ігнорують позицію прихильників блокади. У сюжеті Юрія Гули представлені тільки позиція влади та поліції щодо встановлення нових блокпостів та запровадження офіційної блокади. Коли ж ідеться: «Кор.: Полиция не пропускает, но участников блокады во главе с нардепом от «Самопомощи» Тарасом Пастухом — это не останавливает — распыляют слезоточивый газ и переворачивают бетонные плиты», — то коментарів самого Пастуха чи принаймні заявленої спроби їх отримати немає.

Далі в новинах цього каналу хвалиться своєю роботою прем’єр Володимир Гройсман: «Ведуча: Рекордное поступление получила таможня на которою сегодня, по заявлению премьер-министра возлагаются большие надежды по наполнению бюджета. … Успехи премьер отнес на счет именно реальной борьбы с коррупцией». Крім самого Гройсмана, такі оптимістичні оцінки ніхто не коментує.

А в сюжет про посилення військової дисципліни включили коментар лідера РПЛ Олега Ляшка, який там не тільки не є потрібним, а й не зовсім відповідає змісту закадрового повідомлення: «Олег Ляшко, фракція Радикальна партія Олега Ляшка: Хто не голосує за закони, які зміцнюють обороноздатність країни: троянські, кремлівські коні і московські зозулі. Вони хочуть анархії, вони хочуть бардаку, вони хочуть розвалу країни. Як можна казати,шов умовах війни, в умовах відбиття російської агресії нам не треба реєстр військовозобов’язаних?».

Як і щодня, не обійшлося у випуску новин на «Україні» без новини про діяльність фонду Ахметова. А після цього розказали, як Марина Порошенко подарувала інклюзивним школам комп’ютери. Аналогічний сюжет про першу леді вийшов на СТБ. Це паркетні повідомлення, а не новини, оскільки ключовий фокус у них — на діях офіційної особи, а не на тому, як це впливає на інклюзивну освіту.

Не обійшлося в новинах без Петра Порошенка. Він уже другий тиждень з’являється на екранах із заявами без зрозумілого інформаційного приводу. Штучним приводом для актуалізації заяви цього разу стала зустріч Порошенка з представниками української делегації в Гаазі. 5-й канал, «1+1» та «Інтер» зробили новини не про позицію України в суді, а про впевненість Президента, що рішення Міжнародного суду ООН сприятиме притягненню Росії до відповідальності за агресію на сході України. Це не тільки повторення очевидного, а й повторення раніше озвученого. На минулому тижні Порошенко теж робив подібні заяви.

На «Інтері» цього дня в серії матеріалів із критикою мовних квот звернулися до своїх улюблених експертів: політкоментатора Андрія Золотарьова, близького до «Опозиційного блоку», та народного депутата від цієї партії Юрія Павленка. Сюжет Оксани Григор’євої містить і коментарі співініціаторки законопроекту Вікторії Сюмар, але вона знову опиняється в нерівних умовах, одна проти трьох. Автори сюжету навіть твердять, що закон суперечить національним інтересам. На підтвердження опитали мешканців прифронтового Бахмута, і роблять висновок: «Кор.: Подобные языковые ограничения могут привести к тому, что жители таких городов попросту переключатся на российские телеканалы, на российскую пропаганду, говорят эксперты. На многих домах как на этих, здесь есть спутниковые тарелки, и без них настроится на запрещенное российское ТВ, дело нескольких минут. И если Украина потеряет информационное влияние на такие регионы, станет угрозой нацбезопасности».

Протилежна ситуація на каналах «Україна» та «UA: Першому». Тут ухвалення законопроекту коментує тільки Сюмар (на каналі «Україна» також спікер Андрій Парубій). У повідомленнях замовчують наявність дискусії довкола мовних норм на ТБ.

На «1+1» вдаються до хитростей. Тут тему ухвалення законопроекту в першому читанні подають із різних поглядів, хоча опозиції виділили тільки одне речення на весь більш ніж трихвилинний сюжет. Тут включають коментарі народної депутатки Ірини Констанкевич, зазначивши її приналежність до партії «Укроп» у титрі, хоча однойменної фракції в парламенті немає. До того ж її коментар дублює позицію, висловлену в сюжеті спікером Андрієм Парубієм. Тож складається враження, що цей синхрон Констанкевич — питання політичної доцільності й присутності партії Коломойського в ефірі каналу Коломойського. А думку телевізійників висловлює «рідний» експерт — гендиректор «1+1» Олександр Ткаченко.

17 березня, п’ятниця

Президент Петро Порошенко знову став найпопулярнішим політиком дня. Сьогодні ніби й привід вагомий: 100-річчя Української революції. Але в низці повідомлень урочистості з цього приводу — тільки тло для політичних заяв.

Порошенко заявив, що перевиборів до парламенту найближчим часом не буде:

«Ведуча: Президент не допустить безладу в державі і постійної зміни влади. З такою заявою Петро Порошенко звернувся до українців на сторіччя української революції» (ICTV), «Ведущая: Не расшатывать и не поджигать Украину — призвал политиков Петр Порошенко. А еще заявил, досрочных выборов в Украине не будет» (канал «Україна»), «Ведущий: Досрочных выборов парламента в Украине не будет! Об этом заявил Петр Порошенко — во время выступления в Национальном музее истории» («Інтер»).

Оголосив про свою готовність взаємодіяти з усіма політсилами: «Петро Порошенко: Для мене всі політичні сили, не залежно від того при владі вони, чи в опозиції, є партнерами в розбудові незалежної, європейської, демократичної держави» («1+1»). А повідомлення на «UA: Першому» не так про подію, як про Президента на ній — про суть річниці взагалі не йдеться: «Ведуча: Нині Україна знову захищає свою незалежність. В цій війні головне не повторити помилок минулого, заявив Президент Порошенко на урочистостях за нагоди століття від початку української революції; Промову він зачитав в Національному музеї історії України. Сказав, вирішальну роль в придушенні революції тоді теж відіграли російські війська, зброя і пропаганда».

На 5-му каналі зробили не політичні, а історичні акценти, Президент не хвалиться й не обіцяє, що дострокових виборів не буде, а згадує історію та проводить паралелі: «Петро Порошенко, Президент України: Російська інтервенція, російські війська та російська зброя — ось що зіграло тоді вирішальну роль у придушенні революції. І російська пропаганда так само. Бо українців, найсолодшими обіцянками улещували саме більшовики. Нічого не нагадує? По третє, через брак міжнародної підтримки, Україна, в роки вирішальної сутички з росіянами, залишилась сам на сам з агресором». Сюжет подано в репортажній формі та, крім Президента, включає коментарі директора Інституту національної пам’яті Володимира В’ятровича та спікера Андрія Парубія.

На персоні Володимира Гройсмана зосередили по одному повідомленню на ICTV та «UA: Першому». На ICTV Гройсман уже вкотре пообіцяв представити план пенсійної реформи, а з того перейшов і на інші хороші новини: безкоштовні ліки, взаємовигідну, на його переконання, співпрацю з МВФ: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: "Я хочу закликати всіх українських політиків, шановні колеги не робіть істерію щодо самого меморандуму. Це план-завдань, який потрібен в першу чергу Україні. Будемо його спільно обговорювати, будемо працювати над змінами, які принесуть користь українським громадянам». Хто ж «робить істерію», тут замовчується.

На «UA: Першому» прем’єр посів дуже зручну позицію та перекладав відповідальність за негаразди в економіці на блокадників: «Ведуча: Блокада звела нанівець економічне зростання України. Про це заявив Прем’єр Володимир Гройсман під час години запитань до Уряду у Верховній Раді».

На каналі «Україна» новину ні про що включили до ефіру лише через присутність у ній Марини Порошенко: «Ведуча: История, фотографии и пожелания. В «Книге мира» появились новые страницы. Символичное издание в Полтаву привезла супруга Президента. А заполнили школьники, чьи отцы защищают страну на востоке. Дети пишут о мире и свободе. Ученикам помогала Марина Порошенко. “Книга мира” — это всеукраинский проект». Миротворча ініціатива сама по собі журналістам тут була нецікава, адже розповідати про її суть вони не стали: головне, що там засвітилася пані Порошенко.

Обов’язково випуск на каналі «Україна» мав сюжет про діяльність фонду Ріната Ахметова. «1+1» повернувся до практики рекламувати свій «Музей новин». А «Інтер» знову критикував мовні квоти на ТБ. Цього разу апелюють до того, що ніби Рада Європи не проводила експертизу відповідного законопроекту: «Ведущий: Об этом заявил представитель институции в комментарии ресурсу “УкраНьюс”. он подчеркнул — без подобного обращения эксперты совета не могут официально комментировать документ. И еще одно заявление по этой теме сделал председатель правления украинского Хельсинского союза по правам человека Евгений Захаров. Он считает, что языковые квоты в объеме не менее 70 % эфира на государственном языке — это вмешательство в свободу взглядов».

Згаданий сайт належить «Інтер медіа груп», ані на ньому, ані в новині телеканалу не незвано представника, який нібито повідомив про відсутність експертизи. На сайт Харківської правозахисної групи за період 13–17 березня не вдалося знайти хоч якихось заяв Євгена Захарова щодо мовних квот, як і на його сторінці у Фейсбуку. Відповідні цитати є тільки на тому самому сайті «Українські новини». На запитання «Детектора медіа» щодо коректності цитати, яке ми поставили правозахиснику під час роботи над цим моніторингом, сам Захаров повідомив, що його слова вжиті в новині неправильно, адже некоректно його думку називати позицією УГСПЛ, тим більше він із грудня 2013 року не є головою правління цієї спілки. По суті ж, правозахисник вважає: «По суті ж, держава справді не має права диктувати комерційним медіаінституціям, якою мовою вести мовлення. Державним та комунальним — може. Це доволі непросте питання. Потребує оцінки, чи є втручання держави в мовне питання пропорційним. Я думаю, що ні, це втручання не можна виправдати. А от позбавлення ліцензії за контент, ворожий до нашої країни, — виправдано. Тут розмови про порушення свободи вираження поглядів, як на мене, безпідставні». Тож, схоже, думку правозахисника використали частково й некоректно, трактували її так, як це вигідно телеканалу, й надалі можуть використовувати на підсилення позиції «Опозиційного блоку» в парламенті.

Канали ICTV та СТБ показали сюжети про мистецьку премію від «бізнесмена та філантропа» Віктора Пінчука в рамках проекту PinchukArtCentrе.

18 березня, субота

Зазвичай спокійні новини вихідного дня розтривожив інцидент із суддею Ігорем Бенедисюком, додому до якого прийшли активісти в масках, а він дістав у відповідь пістолет.

Найменш збалансовано цю подію висвітлили на ICTV. Тут лише за кадром передали позицію активістів, які до нього навідалися, й геть не повідомили про оцінку їхніх дій. Найбільш повно — на «UA: Першому». Тут крім активістів, судді та поліції звернулися по думку до експерта — представника Асоціації власників зброї, який прокоментував, чи коректно, на його думку, суддя застосував зброю.

Сюжети про блокування відділення «Сбербанку» в Тернополі вийшли на «1+1» та «Інтері». Журналісти передали тільки позицію активістів, та й то неповно — не дали бекґраунду, чому саме цей банк привертає до себе стільки негативу. Не звернулися по коментарі щодо таких дій активістів ані до поліції, ані до адміністрації самого банку. Принаймні, це не відображено в повідомленнях.

Сюжети з ознаками замовності були цього дня на каналі «Україна» та «1+1». На «Україні», ясна річ, не обійшлося без компліментарного репортажу про фонд Ріната Ахметова. Крім того гостем ефіру став Олег Ляшко, який просував свої тези про судовий позов щодо меморандуму з МВФ та критикував лідерку «Батьківщини» Юлію Тимошенко, на що його підштовхувала ведуча Олена Кот:

«Ведущая: А почему "Батьківщина" блокирует ваш законопроект по двойному гражданству?

Олег Ляшко: Я думаю, що у Юлії Тимошенко особистий інтерес. У неї корупційний друг Онищенко, він же казав, що у нього 5 паспортів, чи 3 паспорта. Цей законопроект можна було б розглянути вже на цьому тижні, але комітет, який очолює представник "Батьківщини" заблокував його розгляд у комітеті і через це у парламенті не могли розглянути. Я думаю, це пряма вказівка Тимошенко, тому що можливо і в неї є кілька паспортів. Я не виключає, що в неї може і російський і ізраїльський паспорт бути. І в друзів, корупціонера Онищенка, по кілька паспортів. Тому вони блокують можливість позбавлення мандатів за кілька паспортів».

На каналі «1+1» показали всі принади свого «Музею новин» та не оминули увагою нагородження своєї ведучої Соломії Вітвіцької у проекті «Viva! Найкрасивіші 2017».

ВИСНОВКИ

Упродовж тижня виявлено 51 сумнівне повідомлення: 30 сюжетів із ознаками замовності, 18 паркетних матеріалів і три промосюжети власних проектів медіагрупи.

Найбільше таких сюжетів на каналі «Україна» — 19, на «Інтері» — 12. Майже впритул у цьому рейтингу йдуть «1+1» із вісьмома сумнівними повідомленнями та ICTV — із сімома. По два упереджених сюжети вийшли на «UA: Першому» та СТБ, один — на 5-ому. Не виявили ангажованих сюжетів на «112».

Найпопулярнішим політиком удруге поспіль став Петро Порошенко. Його без балансу та подекуди зрозумілого інформприводу показати в десяти сюжетах: три на «Інтері», по два на каналі «Україна» та «1+1», по одному на ICTV, 5-му та «UA: Першому».

Дещо відстає Рінат Ахметов: сім сюжетів про його благодійність та один про бізнес групи СКМ вийшли на каналі «Україна».

Далі в рейтингу — прем’єр Володимир Гройсман.Його позицію без належного балансу подали в шести матеріалах: по два на ICTV та каналі «Україна» й по одному на «1+1» та «UA: Першому».

Чотири рази в сюжетах «Інтера» просувалися інтерес «Опозиційного блоку».

Три паркетні матеріали вийшли за участі Марини Порошенко: два на каналі «Україна» та один на СТБ.

Двічі на «Інтері» світився нардеп і лідер Соціал-демократичної партії Сергій Каплін. А на «1+1» двічі без особливої потреби вставляли коментарі представників партії «Укроп».

По одному матеріалу в своїх інтересах отримали «Батьківщина» (Інтер), Олег Ляшко («Україна»), підписанти «Національного маніфесту» — партії «Свобода», «Національний корпус» та «Правий сектор» (ICTV), «Народний контроль» (ICTV) та «Народний фронт» («Україна»).

До критичних загалом можна віднести чотири сюжети: три на «Інтері» та один на каналі «Україна». Два сюжети на «Інтері» стосувалися критики законопроекту про мовні квоти на ТБ, один — критикував Олега Ляшка. Критичний сюжет на каналі «Україна» був спрямований проти народного депутата Володимира Парасюка.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» та не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus