Чи під силу телеканалам якісні новини про уряд? Моніторинг теленовин за 12–17 грудня 2016 року

Фото: ukrinform.com

Від любові до ненависті. Так може змінюватися ставлення до уряду від випуску до випуску новин, особливо у другій половині тижня. У випусках ICTV, «України» та 5-го каналу продовжує з’являтися значний відсоток паркетних новин про уряд. Журналісти не аналізують бюджету й реальних механізмів реформ. Вони просто ретранслюють те, що заявляють чиновники, з оптимізмом. На «Інтері», «Україні» та ICTV майже нарівні з урядом транслюють їхніх опонентів. І у випусках мирно співіснують дві крайнощі — про уряд або тільки погано, або тільки добре, дивлячись від кого надходить інформація. Якісні збалансовані новини про стан справ у країні практично відсутні.

Рівень замовних матеріалів цього тижня дещо знизився, тому більше уваги в огляді можна приділити перекрученням та неточностям у важливих новинах. У першій половині тижня впало в око засилля надзвичайних новин: криваві ДТП та жорстокі злочини займали чималу долю інформаційних випусків.

12 грудня, понеділок

Головною надзвичайною подією дня став обвал будинку в Чернігові, що стався після 16-ї години.

ICTV у випуску о 18:45 встигає лише повідомити зі студії про факт, сімох поранених та одну людину, що подає ознаки життя з-під завалів. Інформацію зачитує ведуча Інна Шевченко зі студії, відеоряд відсутній. Подробиці обіцяють розповісти уже в наступному випуску.

О 19:00 на «5 каналі» на прямому телефонному зв’язку кореспондентка Наталія Тягнирядно. Вона повідомляє про ще одну врятовану людину, а також перебування під завалами щонайменше ще однієї, котра подає ознаки життя. Через кілька хвилин та сама журналістка також на прямому телефонному зв’язку передає аналогічну інформацію для «112 каналу».

Через півгодини канал «Україна» вже повідомляє: «Только что местные СМИ сообщили: достали тело 25-летней девушки». Ілюструють інформацію, схоже, власним відео. Крім того, що не названо, на які саме ЗМІ посилається канал, ці дані не підтверджують на той час ні інші ЗМІ, журналісти яких перебувають на місці події, ні самі рятувальники.

У випуску ТСН о 19:30 на прямому відеозв’язку кореспондентка Алла Скорик. Власне на цей момент «1+1» найкраще впоралися з оперативністю та достовірністю одночасно. Єдиний мінус — інформацію, котру озвучує журналістка, ілюструють фотографії, авторство яких не вказано. 

О 21:00 та 22:00 вже встигають подати повноцінні сюжети із місця трагедії «UA:Перший» та СТБ відповідно. У ефірах звучить, що доля дівчини, котра опинилася під завалами, досі невідома. За офіційним повідомленням ДСНС у Чернігівській області, тіло молодої жінки підняли з-під завалів лише о 22:15. Тому, звідки це вже знали трьома годинами раніше місцеві чернігівські ЗМІ та «Україна» — лишається загадкою.

«Подробиці» на «Інтері» для сюжету використовують «відео з інтернету», а також кілька фото, джерело яких не вказане. Власного відео каналу у матеріалі немає. Не пояснюють і звідки повідомляє деталі інциденту журналістка Наталя Савченко. При чому робить це так, ніби бачила на власні очі і сама спілкувалася з людьми, а не використала відео із мережі: «Кор.: Подъезд общежития по улице Попудренка превратился в руины почти мгновенно. Около четырех вечера обвалились плиты перекрытия между этажами. Внешняя стена четырехэтажки сложилась как карточный домик, говорит Елена. Ее квартира на другой стороне здания. Во время обвала женщина была дома».

Така подача впливає і на точність передачі даних. «Спасатели уже озвучили предварительную причину разрушений — взрыв газа на четвертом этаже здания. Но жильцы в эту версию не верят. Говорят, на аварийные перекрытия и трещины жаловались давно и безрезультатно», — йдеться у сюжеті. Хоча вже станом на 19:00 рятівники версію про вибух не підтверджували і більше схилялися до аварійності самого будинку. На цій причині надалі і зупинилися.

А надзвичайною політичною подією цього дня стала заява нардепа Надії Савченко про зустріч із представниками угруповань «Л/ДНР». «UA:Перший» та ICTV різні аспекти цього питання розбивають на два окремих коротких повідомлення. Позицію Савченко подають окремо, іншу сторону — окремо: представники України у Мінських переговорах, СБУ та «Батьківщини» спростовують, буцімто Савченко узгоджувала свої дії з ними. На інших каналах усі ці позиції вийшли одним сюжетом, що більше відповідає стандартам збалансованої подачі.

А от день Сухопутних військ не обійшовся без міністерського паркету. Незбалансовані та малоінформативні матеріали вийшли на «5 каналі» та «1+1». Звітують про здобутки армії, вдалий контрактний набір та вручення нагород. Єдиний спікер таких повідомлень — міністр оборони Степан Полторак.

1+1: «Кор.за кадром: За два роки зросли втричі і стали найміцнішою силою української армії. Так про сухопутні війська сказав міністр оборони Степан Полторак. Він привітав содтат і офіцерів зі святом. Сьогодні день відродження українських сухопутних військ».

5 канал: «Кор.за кадром: За російсько-української війни кількість сухопутних військ зросла втричі: до 170-ти тисяч вояків. Підрахунок сьогодні озвучив Міністр оборони. Степан Полторак вручав нагороди до дня сухопутних військ: ордени Богдана Хмельницького, Данила Галицького медалі за мужність».

Цього дня на каналі «Україна» помітно більше, ніж зазвичай, надзвичайних та кримінальних новин. Загалом, крім уже згаданого резонансного випадку у Чернігові, — 11 із 26 матеріалів (42%). Деякі із таких сюжетів надміру насичені журналістськими оцінками та красномовними епітетами, що тільки нагнітають враження від без того моторошних повідолень: «Опасный переход. В Гайсине Винницкой области на одном и том же участке дороги, прямо на пешеходном переходе, постоянно сбивают людей», «Смертельная опека. Трагедия в селе Богдановка Винницкой области. По данным полиции, сын палкой забил мать, а затем покончил с собой», «Ненужные дети. Зверские избиения и удушения. В полиции только за последний год насчитали несколько десятков детских смертей от рук их же родителей».

Останній приклад — із сюжету, в якому наводяться кілька історій: «Харьковчанка пыталась покончить жизнь самоубийством, держа за руки дочек», далі — «3-х месячный сын Елены умер на улице прямо в коляске, но женщина продолжала гулять с ним», далі — «Без сознания и в синяках, 4-х летнего Арсения привезли в больницу в коме». Всі ці випадки подаються один за одним, без вказання, коли відбулася подія, відповідно спотворюють часове уявлення про інтервали між інцидентами, справляють враження суцільного валу дітовбивств. Лише в одній історії вказано, коли ж це сталося: «Июль, Кривой Рог, пьяный мужчина пошел на жену с кулаками. 8-летняя Настя вступилась за мать. Отец задушил дочь».

Серед кримінальних новин затесалася і просрочена: «В Одессе в вымогательстве подозревают двоих полицейских и двоих активистов общественной организации по противодействию коррупции. Сотрудники департамента внутренней безопасности Нацполиции поймали их на взятке». Насправді ця інформація відома ще з 9 грудня. За кілька днів, що вже минули, журналісти не дізналися нічого нового — ні про запобіжні заходи, ні про наявність чи відсутність вручених підозр.

Позитивно на «Україні» — традиційно про благодійника Ріната Ахметова, та рятівника селищної школи – Олега Ляшка. В останньому випадку, хоч і йдеться про участь Кабміну, але всі лаври та оплески дістаються лідеру Радикальної партії:

«Кор.: Строительство школы сдвинулось с мёртвой точки в октябре 2016-го. Перед этим 9 месяцев возобновляли проектную документацию и готовили территорию. Сегодня первый этаж практически готов. Депутаты от Радикальной партии настояли — Кабмин нашёл деньги.
Олег Ляшко, лидер Радикальной партии Украины: Ми знайшли в цьому році гроші — 18 мільйонів були виділені на початок будівництва цієї школи».

Не обійшлося цього дня без уже звичної критики міністра МВС Арсена Авакова у «Подробностях» «Інтера». Одразу після новини з Чернігова — сюжет про мітинг ветеранів-міліціонерів, які вимагають перерахунку пенсій. На їхньому боці — нардеп-профспілківець Сергій Каплін:

«Кор.: В профсоюзах уверяют: закон о пересчете выплат для пенсионеров МВД был принят еще в декабре 2015 года. Вот только выполнять его никто не торопится.

Сергей Каплин, народный депутат, представитель профсоюзов в Верховной Раде: Через використання телефонного права, через тиск на суддів ці рішення не приймаються. Людям просто не платять. А в судах, і навіть якщо ми виграєм суди, ті судові рішення кладуться під килимок і про людей забувають. Ми хочемо виконання закону».

Але як з’ясовується далі, пенсія — не перша вимога: «Иван Кибкало, участник протеста, пенсионер МВД: Перша вимога — це відставка міністра органів внутрішніх справ Україні Авакова».

Наступний сюжет: «А пока бывшие милиционеры перекрывают трассы в борьбе за несколько сотен гривен, нынешние полицейские вот-вот будут колесить по этим трассам на новеньких Мицубиси. Экологические кроссоверы обошлись в баснословные суммы. Во всяком случае, так утверждают активисты. Арифметика от МВД в материале наших кореспондентов». Втім, арифметики від МВС у сюжеті так і немає, більшість інформації озвучують активісти, при чому обвинувачення у корупції переводять у політичну площину: «Алексей Тамразов, активист: Розпорядником коштів є міністерство екології. Як відомо, Остап Семирак є член "Народного фронту" і міністр МВД теж майже голова "Народного фронту". Постачальник автомобілів, засновник, є пан Ніколайчук. Там є пан Гнатишин, наскільки я пам'ятаю, він, з дослідження мого колеги, він є однокурсником брата голови " Народного фронту". Він на початку 2000 років мав якісь бізнес чи юридичний, чи якісь бізнес разом з Петренко. Чи випадково, що саме ця компанія виграє останні два роки всі постачання автомобілів до МВС, майже всі». Жодна із згаданих осіб журналістами для підготовки сюжету не опитана.

Крім цього, на «Інтері» випустили сюжет в інтересах «Опозиційного блоку», на «1+1» — засвітили Анатолія Кінаха, а «UA:Перший» розхвалив якість роботи Служби зайнятості.

13 грудня, вівторок

Звільненого із полону військового розвідника полковника Івана Без’язикова тепер СБУ звинувачує у роботі на ворога.

«Предатель в погонах. СБУ разоблачила действующего полковника Вооруженных сил Украины, который больше полугода работал на российскую разведку. Сообщают, что офицера завербовали, когда тот был в плену у боевиков», — так починає сюжет канал «Україна». Відокремлення оцінок? Презумпція невинуватості? Ні, не чули. Хоча далі в матеріалі й містяться позиція самого Без’язикова та його дружини, про те, що обвинувачення стали для них шоком.

Найбільш збалансовано інформацію подали ТСН. Журналістка Нелі Ковальська на кожну з основних тез обвинувачення отримала коментарі дружини Івана Без’язикова Маргарити Кушнірової: чому вдягав російську форму, чому звертався до українських військових з пропозиціями переходити на ворожий бік, чи їздив до Росії.

Зовсім без позиції захисту інформацію спершу подає лише «5 канал». З повідомлення можна зрозуміти, що йдеться поки що про підозри: «Полковника Збройних сил України Івана Без'язикова підозрюють у зраді. Напередодні йому оголосили про підозру у співпраці з терористами». Але в останньому реченні зайвий раз наголошено на силі позиції СБУ: «В СБУ встановили, що полковник справді співпрацював з російськими спецслужбами та намагався збирати та передавати їм таємну інформацію».

Те, що журналісти 5-го не дають інформації про невизнання полковником своєї вини, виглядає дуже дивно. Вже через піввипуску новин дізнаємося, що знімальна група «5-го каналу» перебувала у залі засідання, де йому обирали запобіжний захід. Вони навіть транслюють картинку із суду наживо. Проте відкидання обвинувачень озвучують не з посиланням на свого кореспондента, а з інших ЗМІ. Ведучий Віталій Гайдукевич читає інформацію з ноутбука з дещо невпевненою інтонацією: «От, щоправда, те, що відомо зараз, що сам Без'язиков, про це вже пишуть ЗМІ, вважає, що він є невинуватий і він про це заявив в ході засідання в Шевченківському райсуді. Цитую: "Для мене це був шок. Звинувачення, котре мені пред'явили, немає взагалі ніякого зв'язку", — кінець цитати. Це позиція Без'язикого. Ну, стежетимемо за розвитком подій».

Вдалий інформаційний день для прем’єра Володимира Гройсмана. Він відвідав Чернівці: відкрив завод, пообіцяв дешевші ліки, вищі стипендії. Інформативно про візити керівника уряду подали інформацію «Україна» та «1+1». У вигідному ключі його показали СТБ, ICTV та «5 канал». В останньому випадку заяви прем’єра дуже абстрактні, як на СТБ: ««Кор.: Розвиток та інвестиції. Прем'єр-міністр Володимир Гройсман оголосив про два ключових завдання уряду: розвивати національну економіку та інвестувати в якість життя людей». Спрямовані на далекі від реалізації плани, а не сучасні проблеми, як на ICTV: «Запускати виробництво приїхав особисто Премєр-Міністр Володимир Гройсман. Оглянувши, як працює завод, глава Кабміну заявив про необхідність якнайшвидшого ухвалення Закону "Про індустріальні парки". Тоді в Україні можуть з'явитися десятки схожих підприємств, де могли б працювати тисячі українців». Та навіть повчальні, як на 5-му: «Україна може стати енергетично незалежною вже в 2020 році. Про такі перспективи заявив Володимир Гройсман в Чернівцях. Щоби слова стали реальністю, країні треба споживати втричі менше енергії, ніж зараз. А також видобувати власний газ, щоб не купувати його за кордоном». Що для цього робить уряд, якщо це треба країні — не вказано.

У ефірі «Інтера» та каналу «Україна» вийшли повідомлення про результати експертного опитування щодо оцінки дій уряду. Озвучує їх, зокрема, політичний експерт Володимир Фесенко, близький до Адміністрації президента. Акцент у цих матеріалах неприродно зміщений у сторону досягнень уряду:

«Кор.: Электронное декларирование и начало работы антикоррупционных органов — главные достижения Кабмина в 2016, отметили 30 политических экспертов. Они приняли участие в опросе и считают: приоритеты правильные, но в следующем году особое внимание следует уделить реформе здравоохранения. Повышение тарифов вызвало у украинцев недовольство, но субсидии и увеличение минимальной зарплаты вдвое сгладили ситуацию, считают политологи. А вот самая большая угроза для действующего состава Кабмина — политические гонки и популизм. Однако и здесь министры сработали на опережение — наладили работу с парламентом и вовремя внесли в Верховную Раду бюджет-2017», — канал «Україна».

Як бачимо, навіть негативні та найбільш проблемні моменти зведені до плідної роботи Кабміну та його турботи про благо українців: «Владимир ФЕСЕНКО, політолог: Громадянам запам’яталося скоріше за все одне. Безумовно, тут я погоджуюсь, більшість відзначила, що одномоментно комунальні тарифи. Але от експерти звертали увагу трохи на інші речі. Це запуск масштабного ремонту доріг. Багато хто запам’ятає і рішення про підвищення вдвоє мінімальної заробітної плати» (з сюжету на «Інтері»).

У новинах «Інтера» вийшло три повідомлення з Росії. «Кремль подтвердил факт переговоров с Савченко, но кто говорил с нардепом с российской стороны — пресс-секретарь Путина Дмитрий Песков не уточнил», «Россия разместила в оккупированном Крыму комплексы противоракетной обороны "С-четыреста"та «Резонансное ДТП в Москве. Беглый украинский чиновник сбил детей на пешеходном переходе. Отличился Александр Шарый, бывший заместитель председателя госинспеции по вопросам охраны труда». Жодне з цих повідомлень не містить чітких посилань на джерело інформації.

На захист української промисловості на «Інтері» виступає «Опозиційний блок» в особі Юрія Бойка. А Сергій Каплін у цьому ж випуску закликає об’єднатися ветеранів МВС, афганців, чорнобильців та учасників АТО.

«1+1» вдався до прихованої політичної реклами у сюжеті про вибори в об’єднаній громаді на Львівщині. Сюжет малює містечку Судова Вишня оптимістичні прогнози:

Кор.: Без асфальту і вуличного освітлення. Проте з ямами і купами сміття. У Судовій Вишні скаржаться: до їхнього містечка кошти просто не доходять. Тому децентралізацію тут чекають особливо. 6 мільйонів гривень на розвиток їхньої громади має виділити Верховна Рада.

Станіслав Барчак, активіст: Щоб самі розпоряджалися своїми коштами, що вони заробляють. Самі керували, куди їх насамперед давати. Чи на дороги! Чи на освітлення! Чи на розвиток освіти! Чи на розвиток медицини!

Станіслав Барчак, який так завзято наполягає на праві громади самостійно розпоряджатися бюджетом — не просто активіст, як його титрують у новинах. Із сайту партії «Укроп» відомо, що він боровся за посаду голови Судовишнянської об’єднаної громади. 

 

Врізнобій телеканали подають інформацію про стан захворюваності на грип та ГРВІ. Приміром, 112 канал посилається на дані Держпрофспоживслужби. Ця інформація застаріла і неточна: «Станом на 6 грудня недужих вже майже 230 тисяч». За даними МОЗу лише за останній тиждень (5-11 грудня) захворіло понад 300 тисяч осіб, а загалом із початку епідемічного сезону — понад 1,8 млн українців.

На «5 каналі» використовують інформацію про 300 тисяч хворих за останній тиждень, проте джерело не вказують. Тому за якими даними вони визначили регіони із найбільшою захворюваністю, не зрозуміло: «Найвищий показник зафіксували в Сумській області, найменший — на Хмельниччині». За даними МОЗу, найвищий показник зареєстровано в Чернівецькій, найменший – у Закарпатській областях. На інфографіці щодо стану захворюваності у областях в ефірі «112» області з найвищим рівнем та з найменшим марковані однаково, тому картинка геть втрачає свою інформативність.

Втім, лише «112» повідомляє про кількість летальних випадків, але теж послуговується несвіжою інформацією, вказуючи лише на два випадки на Сумщині. У зведенні МОЗу вже йдеться про третій випадок. А фактично відомо вже й про четвертий — про нього йдеться у новинах «1+1» вже від 13 грудня. Згодом медики також підтвердили, що смерть школярки у Кривому Розі спричинив саме грип. Тобто за офіційними даними, станом на 13 грудня журналісти мали би знати щонайменше про три смертельні випадки.

Канал «Україна» видав сюжет, присвячений дослідженню якості води, назвавши це продовженням рубрики «Опасная страна». За місяць моніторингу таку рубрику зустрічаю вперше, хоча рубрика і передбачає регулярність — щоденну чи щотижневу принаймні. Весь сюжет проходить під плашкою «Опасная вода». Попри те, що більшість зразків відповідала нормам, а ті, що викликали застереження хіміка — були на межі норми, але не порушували її. Згадуючи попередній день, сповнений «чорнушних» новин — як не аварія, так вбивство — поява такої рубрики виглядає певною маніпуляцією. Хоча українців навряд треба додатково переконувати, як тяжко і страшно жити.

Водночас канал «Україна» у цьому випуску знову не оминув зворушливого звіту про роботу фонду Ахметова. А «1+1» прорекламували послуги «Приватбанку»: «Забули кредитну картку — не проблема. Розплатитися за товар або послугу смартфоном чи поділитися грошима будь із ким, маючи лише телефон, відтепер не фантастика, а реальність. Творці нових послуг від Приватбанку і компанії VISA запевняють: робити покупки стало набагато легше».

14 грудня, середа

Знову день турботливого уряду. Прем’єр Володимир Гройсман запевняє, що Кабмін свою роботу над бюджетом проробив, а тепер вся відповідальність за ухвалення головного кошторису країни лежить на парламенті.

«Володимир Гройсман розраховує, що депутати вчасно ухвалять бюджет наступного тижня. Сьогодні урядовці доопрацювали всі необхідні документи, щоб вчителі отримали наступного року 50 відсоткове підвищення зарплати і схвалили концепцію «Нова школа», яка передбачає 12 річне навчання» — повідомляє ICTV.

І хоча Гройсман лише розраховує на своєчасне ухвалення бюджету, але вже обіцяє — вчителі (чия зарплата негласно вже стала мірилом народного достатку) з нового року отримуватимуть більше. Хоча є одне «але»: «Прем'єр-міністр пообіцяв, що педагогам з 1 січня на 50% зарплату підвищать. відповідне рішення ухвалили і на засіданні уряду. Але плани будуть реальністю, якщо депутати вчасно схвалять бюджет на наступний рік. Зі слів Володимира Гройсмана, головний кошторис країни в сесійній залі можуть розглянути вже наступного тижня» (з ефіру новин «5 каналу»).

Тим часом міністр юстиції Павло Петренко звітує про свої досягнення за рік. На ICTV їх характеризувють виключно позитивно, а посилаються на висновки невказаних «незалежних фахівців»: «Незалежні фахівці відзначили здобутки мінюсту за рік. Насамперед, це — початок суддівської реформи, покращення бізнес-клімату, спрощення процедури реєстрації нерухомості та майна, налагодження он-лайн сервісів, передача нотаріусам та місцевій владі права на реєстрацію майна та бізнесу [...] На досягнутому в мінюсті не зупинятимуться і вже розповіли, що наступного року для високопосадовців хочуть створити публічний реєстр їхнього майна». З цього матеріалу складається враження, що всі плани виконано, жодних проблем у роботі відомства не існує.

На каналі «Україна» Петренка запросили до студії. Втім, тут міністру не вдалося виглядати на сто відсотків вигідно. Ведуча Олена Кот задавала і незручні питання, приміром, нагадала про критику результатів судової реформи, та цікавилася, чи саботуватиме ухвалення бюджету «Народний фронт», членом політради якого є Петренко, якщо не будуть ухвалені його закони.

Канал «Україна» видав інформацію, в якій важко розгледіти суть новини. Повідомлення сфокусоване на увазі Президента до події більше, ніж на самій події: «В Украине отмечают День ликвидатора аварии на ЧАЭС. С цветами к Памятному знаку "Воинам Чернобыля" пришёл Петр Порошенко. Память героев почтили минутой молчания, глава государства напомнил, что именно в этот день 30 лет назад построили саркофаг над разрушенным 4-м энергоблоком атомной станции, и до сих пор борьба с последствиями аварии продолжается». Замість синхрону в ефірі просто зацитували фрагмент звернення президента із його сайту.

На «Інтері» з візиту Порошенка у західні регіони чомусь не знайшли більш інформативного повідомлення, крім як повторювати вже не раз озвучені обіцянки підвищення зарплат: «Об этом Петр Порошенко заявил во время визита в Тернопольскую и Ивано-Франковскую области. Вырастет, по словам главы государства, и средняя зарплата. Верховная Рада, напомню, на прошлой неделе дала добро на повышение минималки до трех тысяч двухсот гривен уже с первого января».

Два телеканали цього дня озвучили результати опитування центрів «Социс» та «Рейтинг» щодо політичних симпатій українців: ICTV та «Україна». Жоден із каналів не вказує ні час проведення дослідження, ні похибку, ні оголошує повний список результатів опитування. ICTV лише вказує кількість респондентів і озвучує, наскільки близьким рейтинг Тимошенко є відносно рейтингу Порошенка, сприяючи образу єдиної реальної опонентки президента: «Президент Петро Порошенко, лідерка «Батьківщини» Юлія Тимошенко отримали б найбільшу підтримку українців у разі президентських виборів. Такі результати соціологічного дослідження центру «Социс» та соціологічної групи «Рейтинг», з опитаних 14,7% підтримали Порошенка, і 14,6% Тимошенко». Результати інших політиків не озвучуються, лише їхня черговість у порядку спадання, що нівелює їхню конкуренцію: Бойко, Рабінович, Ляшко, Гриценко.

А от у повідомленні каналу «Україна», навпаки, змазується рейтинг Тимошенко, і наголошується на результатах інших політиків: «Если бы выборы главы государства состоялись в это воскресенье, победу одержал бы Петр Порошенко, — показали результаты соцопросы компании "Рейтинг" и "Социс". За действующего президента свои голоса отдали бы почти 15% респондентов. Далее, с небольшим отрывом, следует Юлия Тимошенко. У руководителя фракции "Оппозиционный блок" Юрия Бойко 10% голосов и третье место. В 5-ке также Вадим Рабинович и лидер "Радикальной партии" Олег Ляшко».

Канал «Україна» цього дня не лишив без уваги фонд Ріната Ахметова та прорекламував екологічні ініціативи його промислового холдингу «Метінвест». СТБ у проблемах взаємодії телеканалів та кабельних провайдерів зосередився на інтересах свого медіахолдингу Starlight media, а також розповів про підтримку талановитих українців фондом Пінчука. «1+1» виставив питання підвищення стипендій результатом роботи партії «Укроп» та розповів про благодійний проект каналу. На «Інтері» свої інтереси просували Сергій Каплін та «Опозиційний блок».

15 грудня, четвер

Вперше з моменту розстрілу поліцейських у Княжичах ситуацію коментує міністр МВС Арсен Аваков. Проведення службових розслідувань разом із ним коментували перед журналістами заступниця Анастасія Дєєва та т.в.о. голови Нацполіції Вадим Троян.

Суперечливо інформацію подає 112 канал: «До перестрілки в Княжичах не причетний. Начальник головного управління столичної Нацполіції Андрій Крищенко не повинен йти у відставку через загибель поліцейських під час спецоперації на Київщині. Таку думку висловили очільник МВС Арсен Аваков і виконувач обов’язки голови Нацполіції Вадим Троян». Втім, як далі з’ясовується із коментаря Трояна, розслідування ще триває: «У нас є тільки результат службового розслідування, в кінці покаже, хто які накази давав, хто за що відповідав, і хто які інструкції порушив. На основі цього ми передамо в Генеральну прокуратуру на погодження своїх рішень». З огляду на цю нестиковку досить поспішно заявляти — хоч і з посиланням на керівництво поліції та МВС — про невинуватість Крищенка. У інших ЗМІ знаходимо точну цитату Трояна: «А чому має бути відставка Крищенка? Давайте дочекаємося результатів розслідування. Я не вважаю, що Крищенко прямо причетний до того, що трапилося". Сказати, що вона коректно подана у новині «112», важко.

Подаючи бекграунд, автори повідомлення опускають інформацію про те, чому все звелося до імені Кищенка. Насправді, як відомо, генпрокурор Юрій Луценко заявив, що саме він був керівником операції у Княжичах і має понести відповідальність.

5 канал — лише інформує, що до ГПУ передадуть матеріали службової перевірки, не вдаючись до озвучування передчасних висновків. На тому, що міністр Аваков 1,5 тижні мовчав, зауважили у новинах «1+1» та «Інтера». Цього разу «Інтер» дає слово щодо його відрядження та ставлення до відставки самому міністру, а не його політичним опонентам.

Втім, «згадати все» Авакову нагоди не втрачають у матеріалі про суд над «беркутівцями» за вбивство активістів Майдану. Тут використовують бекграунд, який уже неодноразово використовувася у різних новинах «Інтера» і очорнює репутацію міністра МВС: «Заседание в этот раз прошло без неожиданностей. На скамье подсудимых были все пятеро экс-беркутовцев. Напомню, в конце ноября слушания сорвали активисты Правого сектора и организации "Вільні люди", они заблокировали выезд из СИЗО. Главный правоохранитель Арсен Аваков тогда препятствовать протестующим не стал. В результате суд, на котором наконец-то должны были допросить беглого Януковича, пришлось переносить. Имя министра внутренних дел уже не раз связывали с радикалами, а представители тех же "Вільних людей" были замечены на пикетах возле нашего телеканала. Поджог студии «Подробностей» тоже связывают с окружением министра. По результатам расследования, проведенного Оппозиционным блоком, одним из исполнителей атаки был назван советник Авакова Илья Кива и радикалы из «Братства».

Гройсман майже як Ленін. Одна із його улюблених тем — децентралізація, знову виглядає у новинах неінформативно і навіть дещо комічно, адже не може не викликати асоціацій із відомим історичним персонажем.

«Все земли территориальным общинам. Даже те, что за пределами населенных пунктов — заявил премьер-министр на встрече с лидерами местного самоуправления», — повідомляють у новинах на «Україні».

«1+1» від тренду не відстають: «Об'єднання і територіальні громади повинні управляти власною землею. Цю ідею Гройсмана оплесками підтримали на форумі Об'єднаних громад».

У сюжеті ICTV землю громадам віддавати не закликають. Проте результатами децентралізації тільки хваляться, і тільки з посиланням на Гройсмана: «Як заявив прем'єр-міністр України Володимир Гройсман, у 2016-му власні надходження місцевих бюджетів об'єднаних громад зросли більш ніж утричі — до 3 мільярдів гривень. У результаті громади отримали змогу ремонтувати дороги, будувати школи чи лікарні. І це — тільки початок».

Канал «Україна» знову вдається до прийому нагнітання, продовжуючи тему зруйнованого у Чернігову гуртожитка. Журналісти згадують інші подібні обвали: «В Василькове Киевской области средь бела дня обрушилась стена школы, в каменной ловушке оказался целый класс. […] В Одессе под старыми стенами погиб ребенок, мальчик спал, когда начался обвал». Коли сталися ці події, в новинах каналу не конкретизують, і знову формують враження, що події стаються одна за одною. І знову — «як страшно жити».

І знову про хороше і надію на краще — тільки у сюжетах за участі фонду Ахметова та іншому матеріалі, де допомогти переселенцям береться Олег Ляшко.

У випуску новин «1+1» знову рекламують «Приватбанк». Фінансисти оптимістично радять відкривати бізнеси: «Українцям слід активніше започатковувати власні справи. В цьому впевнені банкіри, які зібралися на бізнес-форумі у Вінниці», — йдеться у підводці. Далі кореспондент розповідає історію успіху одного із підприємців: «Він припинив працювати на дядю і розпочав власну справу. Підприємець Павло відкрив дві міні-кав'ярні. Грошей, щоби реалізувати справу просив у інвесторів. Дістав купу відмов. Урешті його ідею підтримав «Приватбанк». Організатором форуму, на якому діляться такими історіями, виступив Приватбанк, за що йому дякує у сюжеті голова Вінницької ОДА Валерій Коровій.

Далі у випуску — незбалансований сюжет про знесення київських ринків на Оболоні та Троєщині. У матеріалі лише позиція підприємців, коментарів комунальників, яких звинувачують у знищенні останнього заробітку для торговців, немає. Упередженість щодо дій влади відчувається із перших речень сюжету: «Два бульдозери і 50 тітушок у балаклавах. Цієї ночі громили столичні ринки. Менш ніж за годину ятки біля метро Оболонь і на Троєщинському масиві перетворились на руїни. Підприємці обурені, кажуть, що мали всі дозвільні документи. Поліція заявляє, що погром — спецоперація Київського благоустрою».

В новинах «Інтера» кореспонденти явно пристають на захист голови ЦВК Михайла Охендовського, якого допитали в НАБУ за підозрою в отриманні коштів з чорної каси «Партії регіонів». Після того, як Охендовський сам у синхроні повідомив, що вважає обвинуваченення надуманими, підсилює його позицію закадровий текст від ведучої Катерини Лисенко: «За 4 часа допроса Охендовский сумел опровергнуть обвинения НАБУ. Глава ЦИК сообщил: уже подал ходатайство о прекращении уголовного дела и надеется на его скорое рассмотрение. В случае закрытия дела ответственность могут понести сами правоохранители за незаконное предъявление подозрения».

«Інтер» також в черговий раз довів свою підтримку «Опозиційного блоку», видавши матеріал про їхній збір підписів проти високих тарифів.

А от «UA:Перший» попався на просуванні інтересів «Укрпошти». Мало того, що досить посередня як для сюжету на центральному каналі, подія опиняється в центрі уваги: «Святий Миколай відкрив свою поштову резиденцію у столиці». Як виявляється — у будинку зв’язку «Укрпошти». 

Під таким приводом адміністрація компанії не втрачає нагоди похвалитися своєю працьовитістю та турботою про клієнтів:

«Кор.:Щоб вчасно доставити всі привітання, команда Святого Миколая працюватиме в посиленому режимі.
Олександр Перцовський, перший заступник генерального директора "Укрпошти": 76 тисяч людей, які в ці свята, для них це робочі свята, вони працюють, і листоноши, і сортувальники, і водії. Вони в дорозі для того, щоб ваші подарунки доставити вчасно. Їм всім велика шана, ці свята для них — це такий інтенсивний період».

В ефірі СТБ вийшов сюжет з елементами маніпуляції. Мешканці будинку звинувачують свого сусіда у жорстокому побитті собаки. Втім, журналісти не можуть самі визначитися, що більше обурює мешканців — те, як їхній сусді повівся із твариною, чи його професія: «За три роки, поки Рекс жив у їхньому під'їзді, мешканці кажуть, що він став їхнім улюбленцем. Жартують, собака їхній — живий домофон. Своїх зустрічав із роботи, облизував, про чужаків сповіщав консєржа. То ж коли собаку образили, люди вирішили заступитися і поговорити с сусідою». А далі у сюжеті: «Кор.: Мешканці кажуть, ця історія зачепила їх за живе, бо зазвичай у руках їхнього сусіди людські життя. За професію 40 річний Максим — пілот пасажирського літака Міжнародної авіакомпанії. Чоловік: Ми так розумієм, що є проблема в тому, що якщо людина так себе поводиться, якійсь проблеми психікою». Підтримуючи цю тезу, журналісти далі навіть наводять приклад, як у 2015 році загинув весь екіпаж та 144 пасажири лайнера через пілота-самогубця. Коректність такого зіставлення сумнівна. Крім того, у сюжеті немає коментарів правоохоронців чи ескпертів, які могли би зробити бодай попередні висновки щодо причин такого діяння. 

Цього дня ЗМІ поширили заяву ГПУ, якою суд дозволив арештувати втікача Віктора Януковича. Але тільки 2 канали з 8-ми вирішили крім цієї дати озвучити ще одну новину того дня — як Янукович давав свідчення у московському суді щодо так званої справи Майдану. Як відомо, там він обстоює позицію, що його незаконно позбавили влади.

16 грудня, п’ятниця

Ще в четвер ввечері з’явилася заява «Батьківщини» про виключення Надії Савченко із фракції. Сьогодні ж Юлія Тимошенко додатково поспілкувалася з журналістами. У вечірніх випусках про це повідомили ICTV, «112 канал» та «Інтер». Ніхто із них позицію самої Савченко щодо виключення із фракції не подав і навіть не повідомив про спроби зв’язатися із депутаткою з цього приводу.

На цій темі ICTV та «5 канал» в черговий раз засвітили Леоніда Кучму. В його заявах — негативна оцінка дій Савченко, втім, такі повідомлення не містять новини:

«А будь-які інші спроби вести переговори з представниками «ДНР» і «ЛНР» лише зашкодять звільненню полонених. Так Леонід Кучма прокоментував дії Надії Савченко, яка зустрічалася з ватажками бандформувань», — ICTV.

«Україна має лише один переговорний майданчик, де йдеться про звільнення заручників і це — Мінськ. На цьому наголосив Леонід Кучма, представник України в Тристоронній контактній групі саме так відреагував на переговори Надії Савченко з ватажками бойовиків», — 5 канал.

Такі самі заяви вже були поширені у понеділок, коли Кучма, вірніше його прес-секретар Дар’я Олефір та СБУ розкритикували дії Савченко щодо зустрічей із ватажками «Л/ДНР».

Ця тема стала приводом для піару ще одного політика. Олександр Турчинов, секретар РНБО, дав інтерв’ю виданню «Ліга.net». А на «5 каналі» чомусь вирішили, що цього вже достатньо для новини: «Ватажки терористичних організацій будуть знищені- пообіцяв секретар РНБО Олександр Турчинов. В інтерв’ю виданню "Ліга.нет" він запевнив, що убивцям українців не вдастся сховатися ані в Донецьку, ані на території Росії. При цьому Турчинов зізнався, що спецслужби не можуть публічно оголошувати про свої напрацювання, щоб не зривати таємні операції». Живий синхрон Турчинова, втім, відсутній.

Знову про уряд — лише хороше. Гройсман відзвітував за підсумками року роботи Кабміну. А «Інтер», ICTV та «Україна» просто ретранслювали його похвали на адресу своєї команди. Так, ніби зауважень до роботи уряду немає жодних:

«Налоговая, земельная и пенсионная реформы. Это только малый список планов украинского правительства на следующий год. Премьер на встрече с экспертами и общественностью отчитался о проделанной работе и рассказал о последующих шагах Кабмина. Владимир Гройсман также надеется, что на следующей недели Парламент проголосует за проект госбюджета», — Інтер.

«Створення прозорого і відкритого ринку енергоресурсів дасть змогу Україні подолати енергетичну кризу. Про це повідомив прем'єр Володимир Гройсман на зустрічі зі співголовою стратегічної групи радників з підтримки реформ в Україні Іваном Міклашом та представниками громадянського суспільства», — ICTV знову не акцентує, які кроки уряд робить на шляху до окреслених цілей.

«Реформа пенсионной системы и образования — главные приоритеты для Кабмина на следующий год. Об этом заявил премьер-министр. Сегодня он отчитывался перед общественностью и профильными экспертами. Поводом для гордости Владимир Гройсман считает запуск реформ в энергетической отрасли и здравоохранении, и кардинальные изменения в системе государственных закупок», — так виглядає звіт Гройсмана в новинах «України». Хоча у синхроні співголови групи радників з питань реформ Івана Міклоша і йдеться: «Но в некоторых других областях до сих пор прогресс недостаточный». Але ця теза не розвивається, а йде всклейку з коментарем самого прем’єра: «Ми закладаємо, як я вже сказав, на 2017 рік достатньо серйозний план».

На тих самих каналах, де безапеляційно відзвітували про успіхи уряду, вже «опозиційний уряд» розповідає про кризу. «Свой план выхода из кризиса разработало оппозиционное правительство», — починає матеріал ведучий новин на «Інтері» Олексій Ліхман. Ці слова звучать на фоні прапора «Опозиційного блоку». У матеріалі один з лідерів партії Борис Колесников критикує бюджет. Подібні матеріали вийшли також у ефірі ICTV та каналу «Україна». 

І ще порції критики на урядові ініціативи посипалися від аграріїв. На «Інтері» про недоліки бюджету заявляє президент Асоціації фермерів і приватних землевласників Іван Томіч: «Мелких и средних аграриев могут лишить бюджетных дотаций. Уже больше года ассоциации украинских фермеров пытаются выбить от правительства финансовую помощь. В бюджете на следующий год на дотации заложили целых 4 миллиарда гривен. Но вот мелкие и средние сельхозпроизводители их попросту не увидят». Такої ж думки дотримується депутат від БПП Олексій Мушак. При цьому позиція уряду, який не раз гордо звітував про бюджет цього тижня, у цьому сюжеті відсутня. Крім того, звертаємо увагу, що Іван Томіч — разом із лідером «Аграрної партії» очолював мітинги аграріїв під Верховною Радою у 2015 році.

На каналі «Україна» гостем студі був Олег Ляшко. З ним спеціальної теми розмови не шукали, а просто назвали це: «Об актуальных политических темах поговорим с гостем студии». Ведуча Олена Кот одне із запитань просто таки читає із аркуша, і формулювання цього питання нагадує риторику, близьку до тез Ляшка:

Ведущая: Накануне Европа дала свою оценку реформам в Украине и в целом сказали, что они беспрецедентны, но в то же время есть недовольные продлением моратория на землю, проблемами с приватизацией. Открытым еще остается вопрос с лесом-кругляком. Вот если не рубить с плеча, как Украине найти золотую середину — поддержать и национального производителя, и при этом не потерять европерспективу?

Олег Ляшко: А я не можу зрозуміти, що ми шукаємо. Яку європерспективу ми шукаємо? Хай протруть очі і подивляться: Україна — це є Європа.

У ефірі «1+1», розповідаючи про благодійний візит співака Хосе Карераса, не оминули нагоди нагадати, що цей візит організувала концертна компанія «Квартал концерт». «UA:Перший» сюжет розпочинає із анонсу концерту: «Останній сольний концерт у Києві у рамках прощального турне завтра дасть іспанський тенер Хосе Каррерас». І завершує сюжет, який насправді присвячений проблемі боротьби із лейкозом, легкою рекламою концертів:

«Кор.: Далі фото на пам'ять і прощається з малечою. Попереду підготовка до завтрашнього концерту. Разом із співаком на сцену Палацу Україна вийде більше сотні музикантів. Гратиме державний академічний естрадно симфонічний оркестр України. Давид Хіменес, диригент: Перша частина програми буде класичною. І опера і іспанський оперет і італійські пісні. Друга частина, вона більш рядкова та різдвяна.
Кор.: Другий концерт Хосе Каррерас даст 20 грудня Одесі. Прощальний його турне різними містами України».

На каналі «Україна» вийшло два сюжети з піаром фонду Ахметова. А на ICTV — фонду Леоніда Кучми.

17 грудня, субота

Більшість телеканалів приділили увагу новині про благодійний захід, організований фондом першої леді Марини Порошенко. ICTV, канал «Україна» та «Інтер» наголосили на тому, хто організував свято для дітей із особливими потребами. А от інтерв’ю із маленькими учасниками свята записав тільки ICTV.

А «1+1» про організатора взагалі не сказав, ні слова. Лише перерахував членів-президентської родини серед виступаючих. Звісно, не забули звернути увагу на випускників власних шоу: «У концерті взяли участь жестовою мовою юні зірки — учасниця третього сезону "Голос. Діти" Софія Тарнавська і представниця України на Дитячому Євробаченні Софійка Роль. А ще на сцену вийшли Олександр, Михайло та Євгенія Порошенко. Молодші члени президентської родини зіграли на роялі».

Зовсім інший підхід використали в новинах «UA:Першого». Журналісти виявилися більш спостережливими та уважними до маленьких учасників заходу: «Свято тривало трохи більше як годину. Дехто вже за 30 хвилин від початку почав виходити із зали». Батьки та психолог прокоментували — особливим дітям важко концентрувати увагу так довго.Тож навіть благодійний захід не обійшовся без нотки критики, хоч і конструктивної.

У сюжеті про благодійну допомогу важкохворій дитині на «1+1» не промовчали про внесок компанії власника каналу у добру справу: «Безкоштовні квитки для перельоту на лікування гарантовані МАУ згідно з угодою із "1+1". Як відомо, МАУ, як і «1+1», належить Ігорю Коломойському.

У випуску «1+1» також прорекламували програму свого каналу «Світ навиворіт», розповівши про результати розіграшу між глядачами проекту.

«Інтер» із посиланням на видання Ігоря Гужви «Страна UA» повідомив про можливу націоналізацію «Приватбанку» до кінця тижня і введення тимчасової адміністрації вже з понеділка. Втім, завершили цю інформацію так: «Впрочем, сегодня мы не смогли получить подтверждения или опровержения этой информаций».

Канал «Україна», як і зазвичай, випустив сюжет про фонд Ріната Ахметова.

ВИСНОВКИ

Загалом протягом тижня на 8 каналах вийшло 68 сумнівних матеріали: з них 46 — новини з ознаками замовлення, 18 паркетних повідомлень та 4 — промо власних проектів медіа.

Найбільше таких матеріалів було на каналі «Україна» — 18. Далі з різницею у два сюжети йдуть «Інтер» — 16, та ICTV — 14. На «1+1» — 10, на «5-му» -6, на СТБ та «UA:Першому» — по 2 сумнівних матеріали. На «112 каналі» не виявлено жодного.

Найбільше матеріалів вийшло в інтересах Володимира Гройсмана та уряду — 10 паркетних та два з ознаками замовлення. Найбільше паркету було на ICTV — 4, на «5 каналі» та «Україні» — по 2, на «1+1» та «Інтері» — по одному. До замовних відносимо матеріали щодо «експертного опитування» про уряд, що вилилося у чергову порцію компліментів Кабміну. По одному такому сюжету вийшло на «Інтері» та «Україні».

В інтересах Ріната Ахметова вийшло 8 матеріалів: 7 про його благодійний фонд та 1 про «Метінвест» — усі на каналі «Україна».

Про «Опозиційний блок» розповідали 7 разів: 5 на «Інтері» та по одному на ICTV та «Україні».

Сергій Каплін тричі засвітився на «Інтері», Олег Ляшко — тричі на каналі «Україна».

Із трьох сюжетів про Леоніда Кучму — два вийшли на

 ICTV, один — на «5 каналі».

Петру Порошенку присвятили три паркети: по одному на «Україні», «Інтері» та «5 каналі». Його дружині Марині Порошенко — також три паркети: на «Україні», «Інтері» та ICTV.

Тричі на каналі 1+1 рекламували компанії Ігоря Коломойського: двічі «Приватбанк» та одного разу МАУ.

По 2 матеріали отрмали партія «Укроп» (обидва на «1+1») та 2 матеріали у «Аграрної партії» (обидва на ICTV).

Матеріалів критичного характеру було помітно менше, ніж у попередні тижні. Проти міністра Авакова та його партії вийшло тільки два матеріали — обидва на «Інтері».

Оскільки у заявах керівництва «Приватбанку» 19 грудня звучали обвинувачення у інформатаках, зокрема з боку «Інтера», відзначу, що протягом тижня 12-17 грудня у випусках «Подробиць» вийшло лише два невеликих повідомлення щодо ситуації у банку. Вони не повністю відповідають стандартам інформаційної журналістики. Зокрема, у них порушені стандарти повноти та достовірності інформації. Проте ці повідомлення стислі та майже беземоційні, меседжів, що могли би нагнітати паніку, у них немає. До моніторингу входили загалом по одному випуску протягом шести днів (час виходу 20:00). В той же час на каналі «1+1» у шести випусках ТСН (час виходу 19:30) виявлено два сюжети рекламного характеру в інтересах «Приватбанку».

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор vедіа» і не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus