Чим Гонтарева не догодила «Плюсам»? Моніторинг теленовин за 9–14 січня 2017 року

1+1

Наприкінці минулого року в ефірі новин «1+1» почали з’являтися звинувачення на адресу НБУ, пов’язані з націоналізацією «Приватбанку». Мовляв, не власники, а регулятор своєю бездумною політикою знищив фінустанову. Зникли такі сюжети приблизно тоді, коли на каналі не отримали очікуваного продовження ліцензії. Що лишилося за лаштунками конфлікту з Нацрадою — можна лише здогадуватися. Втім, коли ліцензію було отримано, сюжети про «необдуману» політику Нацбанку знову з'явилися в ефірі. Просто збіг?

Але розгляньмо ці матеріали далі в огляді. Загалом упродовж тижня найбільше діставалося Арсену Авакову. Його продовжують за будь-якої нагоди критикувати на «Інтері». А першими з політиків після свят прокидаються урядовці — тому дещо побільшало в новинах їхніх заяв, у яких звучать одні й ті самі тези.

9 січня, понеділок

У кожному випуску новин значну увагу приділили наслідкам негоди. Але повно повідомити про кількість жертв та збалансовано показати роботу комунальників захотіли не всі.

«За добу в ДТП загинуло 8 людей і 45 травмовані. Також жертвами стихії став рятувальник. Від переохолодження померло 9 безпритульних», — повідомляє ICTV. Зазначають, що дев'ять смертей від морозу — лише за минулу добу. «1+1» також повідомляє про восьмеро загиблих та 45 травмованих, утім, не уточнює, що йдеться про жертв ДТП: «Тільки за минулу добу вісім людей загинули і сорок п'ять травмовані через складні погодні умови». У цьому ж сюжеті повідомляють про ще двох загиблих на Одещині: «Під час розчищання шляху помер співробітник дорожньої служби, причини з'ясовують. Друга смерть у Кілійському районі, знайшли замерзле тіло військовослужбовця Ізмаїльського прикордонного загону». Таку ж інформацію передав «Інтер».

Решта каналів давали інформацію лише про один із цих випадків. ICTV та СТБ взагалі повідомили, нібито загинув рятувальник. На СТБ назвали й причину смерті, не вказавши, кому належить такий висновок: «Один із рятувальників загинув через зупинку серця».

«Україна», 5 канал повідомили тільки про співробітника дорожньої служби. «UA: Перший» — про замерзлого насмерть прикордонника. «112» про жоден із цих випадків не вказав у вечірніх новинах. Крім того, 5 канал та «112» також повідомили про одну смерть у Житомирській області та дві на Львівщині. «Інтер» — про двох замерзлих у Франківській та ще двох у Львівській областях. Тож інформацію про загиблих на заметених снігом дорогах, а також замерзлих протягом доби по всій Україні, з виокремленням смертельних випадків серед службовців, жоден із каналів чітко та повно не показав — лише окремі фрагменти наявних даних, до того ж не завжди точні.

Розповідаючи про надзвичайні й трагічні події, на «1+1» переборщили з барвами. Сюжет рясніє деталями й оцінками наслідків аварій: «Від удару авто сплющило, роздерло навпіл, а з водія зірвало одяг та взуття. Рятувальники та правоохоронці приїхали на місце за кілька хвилин. Від такого удару їм залишалося тільки спецзасобами дістати тіло. А комунальники кілька годин прибирали з дороги залишки авто». Подробиці — це добре. Та в цьому випадку, вочевидь, журналісти не подумали про почуття рідних та близьких жертв аварії або ж просто вразливих людей, які переглядатимуть це повідомлення.

«1+1» та «112» частково проігнорували позицію комунальників щодо ситуації на дорогах. У сюжеті Олександра Загороднього, «ТСН», із Києва просто відсутні коментарі міських служб, до якості роботи яких є претензії. А от у збірному сюжеті з регіонів фігурує лише один чиновник — із Дніпра, де нарікань на чистку доріг у сюжеті немає.

На «112» кореспондентка Марія Голуб із Черкас нарікає: «В міської влади не було жодного коментаря, як долають наслідки негоди. Міськвиконком закритий, охорона повідомила: на місці нікого немає, бо вихідний».

«Інтер» продовжує робити новини з відсутності новин. Особливо коли справа стосується нардепа від «Народного фронту»: «За десять дней с момента стрельбы в новогоднюю ночь нардепа так и не допросили. Об этом на своей странице в фейсбук написала адвокат пострадавшего Вячеслава Химикуса». У сюжеті немає коментарів прокуратури щодо причин зволікання, зате міститься розлогий телефонний коментар іншого нардепа — Сергія Капліна, що зводиться до вже традиційної тези в його виконанні: «Нам потрібне перезавантаження силового блоку. І перше, що має відбутися, це відставка міністра внутрішніх справ, який по ногам і рукам пов’язаний із "Народним фронтом", який спровокував політичну кризу і зараз провокує події, які матимуть більш масштабні наслідки, ніж події 1917 року».

Не поступається традиціями й канал «Україна». Тут щоденний сюжет про чергову благодійну допомогу від фонду Ріната Ахметова. Компліменти дісталися й іще одному активу олігарха і власника каналу «Україна» — футбольному клубу «Шахтар». Нібито підтримку клубу приписали голові Харківської ОДА Юлії Світличній: «Высказав надежду, что город примет не один матч Лиги Европы, губернатор дала понять, что желает "Шахтеру" победы и успешного выхода в следующую стадию турнира». Такі припущення, м’яко кажучи, натягнуті. Адже в дописі Світличної, на який посилаються в сюжеті каналу «Україна», важко знайти подібні побажання чи бодай натяки на них.

В ефірі 5-го каналу за новину вийшов фрагмент інтерв’ю з міністром культури Євгеном Нищуком: «"Скіфське золото" може повернутися до України в середині літа, а то і пізніше. Про це в інтерв’ю 5 каналу говорив міністр культури Євген Нищук. Одразу як понад півтисячі експонатів найбільше повернеться і їх буде виставлено на загал в одному з музеїв столиці. Нині Україна чекає на рішення окружного суду Нідерландів». Новинність цього повідомлення сумнівна, адже воно по суті не містить нової інформації з грудня, коли було ухвалено рішення на користь України. Тоді ж повідомлялися і ймовірні строки розгляду чи відхилення апеляції, від якої залежить остаточне рішення та початок процесу повернення експонатів. Про це міністр каже в синхроні: «Як зараз поведеться, суд чи прийме до уваги цю апеляцію, якщо не прийме, то тут буквально може бути три місяці на завершення всіх процесів, на збір всього і транспортація сюди. Якщо приймуть і буде час для апеляції, це три місці і плюс ще якійсь моменти. Може затягнутися практично на рік». Тобто з моменту останніх новин ще нічого не змінилося. Тому навряд чи коментар міністра можна назвати новиною. Наприкінці короткого повідомлення анонсується програма «Погляд», у якій можна побачити повну версію інтерв’ю.

10 січня, вівторок

«Усе, що ви скажете чи не скажете, буде використано проти вас», — схоже, саме таке кредо на час розслідування стрілянини за участі Сергія Пашинського взяли собі в роботу кореспонденти «Інтера». Вчора причиною критики нардепа стала відсутність його допиту, сьогодні — участь у допиті.

Передував сюжету про Пашинського матеріал із критикою міністра МВС Арсена Авакова. «Хатия Деканоидзе одному из изданий рассказала, что из реформаторов делают "козлов отпущения"», — повідомила у студії ведуча Катерина Лисенко. Далі ще один пасаж: «А защита коррумпированных кадров, убеждена Деканоидзе, полностью под контролем Арсена Авакова и его протеже». Видання не назвали, хоча з закадрового відео зрозуміло, що посилаються на матеріал KyivPost. Про ознаки замовності сюжету свідчить як вибірковість цитування, так і неоперативність. Адже оригінальний текст опубліковано ще 30 грудня 2016 року — за 11 днів до цього потрапляння в новини «Інтера».

Тож критика міністра вдало налаштовує на негатив до Пашинського, адже їх пов’язують вже в першому реченні наступного сюжету: «Однопартиец Авакова, нардеп от "Народного фронта" Сергей Пашинский, сегодня явился в Киевскую областную прокуратуру на допрос». Оце «явился» додає негативного ставлення до Пашинського, як і низка інших оцінних зауважень за кадром: «что рассказал, а точнее — не рассказал Пашинский и как уходил от прямых вопросов журналистов», «после того трагичного вечера отправился на горнолыжный курорт в Австрию», «на вопросы журналистов ответы дает более чем туманные».

Будь-які сумніви в замовному характері цього сюжету знімає наявність у ньому коментаря нардепа Сергія Капліна. Справи він стосується тільки тим, що постійно критикує «Народний фронт» в ефірі «Інтера». Як і цього разу: «...це спроба влади через підконтрольних силовиків, слідчих і суд "відмазати" народного депутата Пашинського, який, до речі, представляє мафію Яценюка, "Народний фронт" і фракцію у Верховній Раді України. Наступним кроком має бути відставка Авакова, наступним кроком має бути відставка всіх тих політиків, які сьогодні є міністрами від "Народного фронту"».

На «1+1» у досить стриманий матеріал про допит Пашинського врізалися неочевидні деталі: «Адвокати Хімікуса, найняті колишнім заступником Адміністрації Януковича Андрієм Портновим, наполягають на перехресному допиті Пашинського та Хімікуса, а також на знятті з Пашинського депутатської недоторканості». Присутність Портнова тут ріже око, бо не містить відсилок до підстав чи джерел цього твердження. Як відомо, сам Портнов повідомив, що його адвокати захищають В’ячеслава Хімікуса. Втім, ця інформація не є очевидною для глядача.

Гарячою темою для новин стала публікація Надією Савченко списків полонених. Усі канали подали в цьому контексті позицію СБУ з критикою дій депутатки. «112» також звернувся до волонтерів із центру обміну полонених «Патріот», а журналісти з «1+1» поспілкувалися з родичами полонених, аби проілюструвати, як безпосередньо на них впливає оприлюднення цих даних.

А ось на ICTV спроба експертної оцінки вийшла не надто вдалою: «Список Савченко не що інше як політичний демарш, кажуть експерти. Це спроба поставити під сумнів дієздатність Мінської групи, причому продиктована Кремлем, — впевнений політичний аналітик Павло Нуз. Про це він написав на своїй сторінці у Фейсбуці». Про це у студії повідомила ведуча Інна Шевченко. Втім, чому кореспонденти не записали живого коментаря й чому саме цей аналітик вважається експертом, а його оцінка може бути неупередженою — глядачу не повідомили. Нагадаємо, ICTV належить родичам Леоніда Кучми, який представляє Україну в Мінську та неодноразово в минулому році піарився на цій темі саме в новинах «Фактів».

5 канал на перший план ставить позицію СБУ: «Оприлюднені Надією Савченко списки полонених можуть нашкодити звільненню заручників. Заявив таке радник голови СБУ Юрій Тандіт». Так розпочинається матеріал, приводом для якого, взагалі-то, є публікація списків. Про саму ж публікацію йдеться лише після її критики.

На ICTV також вийшло повідомлення за участі віце-прем’єра Павла Розенка. Він не озвучує нічого нового, навіть коментаря його в повідомленні немає. Приводом для згадування чиновника стало його інтерв’ю іншому ЗМІ — «Радіо Свобода». Як і личить усім урядовцям, Розенко бачить лише позитиви: «Ведуча Інна Шевченко: Україна вже пройшла найнижчу точку свого економічного падіння. Про це в інтерв'ю радіо "Свобода" заявив віце-прем'єр Павло Розенко. На підвищення зарплат у кошторис заклали двадцять сім мільярдів гривень. Це гроші для бюджетників. Та влада розраховує, що з тіні вийдуть підприємці. Тих, кого примусово переводять на фіктивну неповну ставку, уряд обіцяє захищати. Ситуацію моніторитимуть щоденно».

«Інтер» цього дня випустив сюжет в інтересах своєї медіагрупи, попередивши абонентів «Ланет» про зникнення телеканалів із мережі: «Чтобы и дальше смотреть любимые телеканалы, в "Интер Медиа Групп" советуют телезрителям обратиться к другим провайдерам».

Канал «Україна» традиційно відзвітував про діяльність штабу Ріната Ахметова.

11 січня, середа

Уряд повертається до роботи після свят, тож у випусках новин знову повідомлення, в яких важко знайти логіку чи подекуди навіть саму новину.

Другий матеріал у випуску ICTV: «Урядовці налаштовані менше витрачати на безробітних […] Також багато людей їдуть працювати за кордон, переважно у сусідню Польщу і Росію. Тож нині прем'єр анонсував зміни, які заохотять людей працювати офіційно». Дізнатися про зміни навряд чи вдасться. Адже прем’єрський «анонс», до якого підводили текст ведучої, звучить так: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Я не збираюсь утримувати службу зайнятості, я не збираюсь утримувати безробітних, я збираюсь дати людям нормальну роботу і нормальну заробітну плату». Про зміни в матеріалі — більше нічого.

На 5-му каналі вирішили нагадати улюблену тему Президента: «Безвіз для України 2017 — це реальність. Віце-прем'єр-міністр із питань європейської та євроатлантичної інтеграції Іванна Климпуш-Цинцадзе наголосила, що Україна виконала всі 144 пункти зобов'язань для отримання безвізового режиму з ЄС, і далі слово за Європарламентом. Там просто не лишилося аргументів відмовити, сказала Климпуш-Цинцадзе в інтерв'ю 5-му». Як і в понеділок, ця новина анонсує програму інтерв’ю з представницею уряду. Але як такої новини тут немає, адже й ведуча, й пані Климпуш-Цинцадзе повторюють ті самі фрази, що звучали в новинах минулого року.

Для «Інтера» засідання уряду — додатковий стимул підкузьмити Арсена Авакова. Після сюжету з підсумками засідання вирішили оцінити відвідуваність міністрів: «Руководители МВД, Минюста, Минмолодёжи и МИДа прислали своих замов. И если последние делают это редко, то для главы полицейского ведомства отсутствие на заседаниях правительства стало уже традицией. В последние месяцы прошлого года Аваков не появлялся здесь практически ни разу».

Наступний матеріал поєднує в собі весь негатив інциденту з Сергієм Пашинським для репутації Авакова. Знову за ініціативи того ж самого Сергія Капліна: «Екатерина Лысенко, ведущая: Запретить Авакову раздавать наградное оружие. Такую инициативу готовит нардеп Сергей Каплин. За два года на посту министра Аваков роздал более двух тысяч единиц оружия на общую сумму более двух миллионов гривен. В том числе удостоил трофея и своего однопартийца из "Народного фронта" Сергея Пашинского. А тот использовал подарок под Васильковом, стреляя в отца двоих детей Вячеслава Химикуса». Коментар Капліна — телефоном.

Журналістська упередженість закралася в сюжет Катерини Курбанової на ICTV. Повідомляючи про хід справи за звинуваченням бійців 51-ї бригади у Володимирі-Волинському, авторка зі зрозумілих причин схиляється на сторону обвинувачених. Навіть повідомляє, чому в матеріалі відсутня позиція прокуратури: «Чому так довго не можуть довести провину бійців, прокурори не коментують». Попри засилля аргументів захисту й самих бійців, які, здавалось би, й так достатньо аргументували свій захист, журналістка сама вдається до оцінювання процесу: «Кожне слухання для хлопців — черговий стрес. Адже таке судилище не дає повернутися до нормального життя».

У випуску новин каналу «Україна» крім щоденного звіту про благодійність Ріната Ахметова, розповіли й про добрі справи Олега Ляшка: «650 тысяч гривен на ремонт детского сада в поселке Олишевка Черниговской области помог найти лидер Радикальной партии Олег Ляшко». Примазується до здобутків на «Україні» й Арсеній Яценюк: «Поддержки от новой власти США ожидают в Украине, прежде всего в вопросе продления санкций против России, — заявил лидер "Народного фронта" Арсений Яценюк».

На ICTV в сюжеті про онлайн-шахрайства без нагальної на те потреби включили коментар представника банку «Кредит Дніпро». Поєднує канал і цей банк спільний власник — Пінчук. А наприкінці випуску «Фактів» на ICTV взагалі відверто прорекламували нову модель «Лексуса»: «Нова машина стала ширшою, нижчою і довшою. Агресивна зовнішність за силуетом наближає її навіть до купе, але при цьому комфорт пасажирів не постраждав. Завдяки матеріалам автівка стала легшою. Має новий двигун, подібну шістку на 3,5 літри створили із застосуванням технологій “Формули 1”, тому він не поступається потужністю попередній більшій вісімці».

12 січня, четвер

Найгарячіша новина — події в Лук’яніському СІЗО, під час яких торнадівець ледь не позбувся вуха. У своїх вечірніх випусках цю гучну подію проігнорували 5 канал та «UА: Перший». Найбільш повно з’ясування обставин виглядає у версії СТБ.

У сюжеті ICTV відсутній коментар адвоката Володимира Якимова, який захищає торнадівця Максима Глєбова. Він мав змогу поспілкуватися з підзахисним і був би найбільш компетентним представляти його версію подій. Із позиції захисту підсудного виступає керівник Асоціації добровольців АТО Олексій Смольчинський. Чому саме він передає версію подій у СІЗО, можна лише здогадуватися. На формі чоловіка шеврон «Шахтарськ» — зі складу цього добробата сформувалася більшість роти «Торнадо».

На «Інтері», крім власного аналізу події, промоніторили і ЗМІ: «Одно из изданий со ссылкой на свои источники в прокуратуре сообщает: забастовка торнадовцов в изоляторе привела к сбою в работе судов. Сегодня якобы заседание, на которое обвиняемых должны были доставить из Лукъяновского СИЗО, отменили. Арестованных утром не успели впустить в спецбоксы и завернули все автоколонны.Некоторые слушанья прошли в режиме видеоконференций». Із відео зрозуміло, що посилаються автори на публікацію сайту «Cтрана.UA». Що ж завадило журналістам «Інтера» знайти власні підтвердження чи спростування цій інформації, звернутися до судів чи власних джерел, невідомо.

У матеріалі СТБ проаналізовано не лише різні версії, як на більшості каналів. Але й озвучені питання, відповідей на які в журналістів наразі немає, та найбільш детально проілюстровано конфлікт між підсудними, що виник безпосередньо під час судового засідання під час дачі показів.

(Наведене відео з випуску о 18:00. Від випуску о 22:00 воно відрізняється лише підводкою ведучої, що не має суттєвого впливу на зміст сюжету.)

 

У сюжеті Наталі Нагорної на «1+1» під назвою «Без пільг» ідеться про проблему виплат родинам загиблих бійців, де сімейні стосунки не були оформлені офіційно. У сюжеті багато емоційних та, зокрема, дитячих синхронів, а от коментарів від представників соцслужб чи принаймні експертів-юристів, які би могли пролити світло на перспективи таких родин, — узагалі немає.

Схоже, що в новинах «1+1» вирішили повернутися до практики критикувати НБУ. Після повідомлення про визнання неплатоспроможним банку «Платинум» переходять до пошуку винних у НБУ: «Кор.: Інша річ, що це рішення спізніле і це затягування може бути не випадковим, — каже нардеп Михайло Довбенко. Адже заступниця Валерії Гонтаревої Катерина Рожкова колись була у менеджменті "Платинуму" …

Михайло Довбенко, народний депутат України: У Національному банку розуміли, що тоді повинні поставити серйозні питання до ділової репутації самої Рожкової. Я думаю, що це була одна з причин. В НАБУ не розслідуються ті інциденти, які були пов’язані з її телефонними розмовами з імовірними власниками цього банку і менеджментом».

У продовження теми, далі в сюжеті: «Також заступниця голови НБУ фігурує в кримінальному провадженні щодо доведення іншого банку, "Михайлівського", до банкрутства. Восени в її оселі навіть проводили обшук». Коментарі, які наводяться далі в сюжеті, виходять далеко за рамки конструктивної критики: «Вадим Рабинович, народний депутат: Сначала отжали "Михайловский", а потом уничтожили "Платинум" банк. В два этапа обокрав страну на миллиарды и людей. Миллиард сто миллионов, возбуждено уголовных дел в Национальной полиции по "Платинум" банку. Миллиард только по одному эпизоду».

Відсутність позиції самого Нацбанку чи менш упереджених коментарів щодо слідства журналіст Олександр Романюк пояснює так: «У Національній поліції СБУ та ГПУ давати коментарі з приводу наявних кримінальних справ щодо посадовців НБУ чи менеджменту "Платинуму" не стали. Так само відмовилися коментувати ситуацію з ним у самому Нацбанку». Тут не згадується НАБУ, про яке в коментарі зазначив нардеп Довбенко. Чи зверталися туди для з’ясування обставин, чи такого завдання в автора сюжету не було? Відмова коментувати всіх одночасно виглядає підозріло. Втім, щирість журналіста у прагненні отримати інформацію, а не розкидатися риторичними питаннями, завжди може показати наявність письмових запитів. На них принаймні зобов’язані надати бодай якісь відповіді. Чи були надіслані запити — в сюжеті не йдеться. Не коментують — ну й не треба.

На «Інтері» з черговою порцією «компромату» на Арсена Авакова виступив усе той же нардеп Сергій Каплін. Обвинуватив у збагаченні за рахунок видачі нагородної зброї. На каналі «Україна» вийшло два сюжети про діяльність фонду Ахметова.

«Інтер» — єдиний із восьми каналів повідомив про рішення Нацради щодо припинення трансляції російського каналу «Дождь» в українських кабельних мережах.

13 січня, п’ятниця

Вчорашня поява сюжету з критикою керівництва НБУ на «1+1» сьогодні виглядає цілком логічно. Адже тепер в ефірі з’явилося ще два критичних матеріали щодо НБУ. В одному з них є журналістські спроби виглядати збалансованими, але видають справжню мету таких сюжетів оцінки — їх дають не лише експерти, а й кореспонденти.

Сюжет про коливання курсу валют переходить на критику політики Нацбанку. А після експертного коментаря автори сюжету просто-таки не радять вірити подальшому поясненню співробітника НБУ, виставляючи його некомпетентним і нещирим: «Кор.: У Нацбанку людина, яка відповідає за валютні коливання, говорить довго, згадує українські свята, американські вихідні, говорить і про якісь валютні "турбулентності". Але пояснити, чому за 13 днів нового року гривня здешевлена майже на три гривні, а головне — коли падіння зупиниться, не може».

Наступний матеріал ведуча Наталія Мосейчук у студії підводить так: «Зловживання ціною в 300 мільярдів гривень. Спеціалізована антикорупційна прокуратура перевіряє, чи не занижував Фонд Держмайна і Нацбанк вартість майна збанкрутілих банків? Оголошень про підозру, — кажуть, — поки що нікому не вручали. Однак, як заявив прокурор ГПУ Владислав Куценко, йдеться про Костянтина Ворушиліна і Валерію Гонтареву». І попри відсутність висунутих підозр і фігурування у висловлених прокурором тезах двох імен, для титру автори сюжету обирають одне — «Справа Гонтаревої». Під таким титром протягом чотирьох хвилин критикують діяльність НБУ. Меншим титром: «Спеціалізована антикорупційна прокуратура відкрила провадження проти голови Нацбанку». Більшість припущень зроблені журналістами за кадром, а синхронами й коментарями вони особливо не підкріплені. Тож виглядає матеріал як спроба насипати обвинувачень, а не розібратися у ймовірних зловживаннях.

«Інтер» продовжив серію атак на міністра Авакова. Після збалансованого сюжету про перехресний допит учасників інциденту між Пашинським та Хімікусом, повідомляють: «Пресловутый Глог, из которого Пашинский стрелял в Химикуса, нардепу подарил однопартиец и глава МВД. Впрочем это не единственный оружейный презент от Авакова. Пашинскому он пожаловал и штурмовую винтовку "Форт". Об этом пишут журналисты "Украинской правды" в своем расследовании».

Позиція МВС тут також виглядає звинуваченням: «Статью журналистов прокомментировали и в МВД. В материале усмотрели оружейный лоббизм и пришли к неожиданному выводу — авторы призывают сделать огнестрельное короткоствольное оружие более доступным для украинцев. Что касается наградных стволов, то поясняют в пресс-службе, их просто так не жалуют, а дают за особые заслуги. Правда, на вопрос журналистов за что же нардепы удостоены такой чести, ответить не смогли, и посоветовали спросить у самих награжденных». І знову ж таки «Інтер» не робить тематичних матеріалів, не шукає власних живих коментарів, а цитує інші ЗМІ, лише трактуючи вже написане.

Наступний матеріал — заява Сергія Капліна: «По нашим расчетам Аваков на этих операциях мог заработать порядка миллиарда гривен. Аваков раздает боевое оружиетем самым объединяя вокруг себя, консолидируя определенные силы, с целью во-первых защиты от отставки, второе, я не исключаю, что в будущем захвата власти».

Ще один сумнівний матеріал в ефірі «Інтера» — опозиційний мітинг у Дніпрі: «Кор.: Сегодня предприниматели пришли к областной администрации. Требуют защитить их права. Говорят, в городе творится беспредел. В качестве доказательства принесли документы и готовы передать их губернатору». Крім підприємців, у сюжеті фігурують також депутати міської ради — Загід Краснов та Сергій Суханов, котрі є лідерами міської опозиції. Позиція мерії відсутня взагалі, тож конфлікт поданий однобоко в інтересах мітингарів.

Приміром, про цю ж подію також повідомили в ефірі каналу «Україна». Там також не особливо розкривали суть протистояння, втім, зазначили: «В мэрии митинг назвали проплаченным».

Але й на «Україні» вийшло одразу кілька сумнівних сюжетів. Крім уже традиційного звіту від фонду Ахметова, паркет Марини Порошенко та сюжет в інтересах нардепа Пашинського.

Щодо останнього ведуча Олена Кот зачитує: «Громкое дело нардепа Сергея Пашинского. Адвокат парламентария Владимир Раков уверяет, — версия его подзащитного верна. Это он заявил одному из украинских изданий, ссылаясь на перекрестный допрос фигурантов». Це й уся інформація по темі, бо далі йде лише нагадування про фабулу, без вказання альтернативної версії та позиції В’ячеслава Хімікуса.

Якщо на «112» із візиту Марини Порошенко до інклюзивної школи зробили матеріал, присвячений проблемам спільного навчання дітей із інвалідністю та здорових школярів, то на каналі «Україна» все, що повідомили, це: «Пощедровать вместе с первой леди смогли ученики столичной инклюзивной школы, где занимаются дети с особыми потребностями. Марина Порошенко посетила несколько уроков. С ребятами собирала конструктор и решала математические примеры. Также осмотрела современный спортзал. Без подарков не остался никто, а ученики устроили праздничный мини-концерт.

Марина Порошенко, жена президента Украины: Ми бачимо, яка чудова атмосфера, як діти радіють, як вони спілкуються один з одним і вони зовсім не відчувають бар’єрів. Над цим ми зараз працюємо, щоб удосконалити цю систему, щоб вона стала більш простою, доступною».

Ще одне «паркетне» повідомлення вийшло в новинах ICTV: «Сьогодні прем'єр Володимир Гройсман відвідав урядовий контактний центр та особисто поспілкувався з громадянами». Самих громадян і їхніх скарг у сюжеті немає, їх автори матеріалу передають лише за кадром. Але Гройсман знову наголошує на своїй улюбленій темі: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Для нас дуже важливо, щоб рішення про 3200, які вніс уряд і ми його прийняли, щоб воно було виконано. Чесному бізнесу, відкритому, публічному немає чого боятися. Звісно, ті хто хоче війти в тінь, ті хто не хочуть платити людям заробітну плату, віддати їм належне хоча б на мінімальному рівні 3200 гривень нарахування, ми будемо карати. В нас немає іншого варіанту».

А на каналі СТБ ненав’язливо прорекламували віп-сервіс «Укрзалізниці»: «Там усередині купе снігу зі шпарини шибок не намітає. На українській залізниці таки буває п'ятизірковий сервіс. Цілий вагон як міні-готель на колесах. Таке диво курсує з Києва на Львів». Перше речення ніби нагадує, що днями пасажирка поїзда Одеса — Ужгород зазнімкувала сніг прямо у вагоні (про це був сюжет каналу «Україна» від 9 січня). Втім, про такі прикрості на СТБ не згадують, кажуть лише про принади віп-сервісу, навіть ціни називають.

(Наведене відео з випуску о 18:00. Від випуску о 22:00 воно відрізняється лише підводкою ведучої, що не має суттєвого впливу на зміст сюжету.)

14 січня, субота

Цього дня сумнівних сюжетів — мінімум. Водночас засмучує неточність і неоперативніть у передачі інформації з фронту.

«Один український військовий загинув сьогодні в зоні АТО, ще двоє зазнали поранень, повідомив речник штабу Леонід Матюхін», — передає «UA: Перший». Аналогічні дані — в «Інтера» та «України». ICTV та «112» повідомляють дані лише за минулу добу. А от «1+1» геть вводять в оману глядачів: «На щастя, сьогодні минулося без втрат. Один військовий поранений». Хоча в матеріалі й посилаються на дані штабу АТО.

Сумнівних матеріалів цього дня було загалом три на семи каналах (СТБ не випускає новин по суботах).

Традиційно на «Україні» дякували Рінату Ахметову за благодійність. А зробити сюжет про народження теляти — цілком таки пристойна новина, якщо теля — вже прославленої «Україною» Смерічки: «В хозяйстве переселенцев Бобровых пополнение, отелилась корова Смеричка, которую лидер Радикальной партии Олег Ляшко подарил многодетной семье. Бычка назвали Буяном. Корову политик передал семье Бобровых месяц назад и Смеричка уже стала главной кормилицей семейства, в котором воспитываются семеро детей. Год назад они переехали в Черниговскую область из неподконтрольного Украине Красного Луча».

Наприкінці випуску «ТСН» на «1+1» прорекламували старт нового сезону проекту «Голос країни».

ВИСНОВКИ

Незначна політична активність у перші тижні нового року дається взнаки. Сумнівних матеріалів — удвічі менше, ніж було в останні тижні 2016 року. Але з завершенням новорічно-різдвяного періоду дещо побільшало беззмістовних новин про владу.

Загалом протягом тижня ми нарахували 32 сумнівних матеріали: з них 26 — матеріалів із ознаками замовлення, п'ять — паркетних новин, один — промо власного проекту медіакомпанії.

Найбільше таких сюжетів на каналі «Україна» — 13. На другому місці — «Інтер» із вісьмома сюжетами. На ICTV та «1+1» до сумнівних ми віднесли по чотири повідомлення, на 5-му каналі — два, на СТБ — один матеріал. Без підозрілих матеріалів виходили новини на «112» та «UA: Першому».

Найбільше дісталося компліментів Рінату Ахметову — сім сюжетів про його благодійність, а також один матеріал в інтересах його ФК «Шахтар» вийшли на каналі «Україна».

Другим за популярністю політиком став Сергій Каплін — він чотири рази коментував «злочинну діяльність» Авакова і «Народного фронту» на каналі «Інтер».

Удвічі менше з’являвся Олег Ляшко — лише два сюжети за тиждень на каналі «Україна».

Решта політиків без видимої на те причини засвітилися лише по одному разу: Володимир Гройсман (ICTV), Павло Розенко (ICTV), Марина Порошенко (Україна), Євген Нищук (5 канал), Іванна Климпуш-Цинцадзе (5 канал), Арсеній Яценюк («Україна»), Сергій Пашинський («Україна»), «Опозиційний блок» («Інтер»).

Також разово фігурували компанії: «Інтер медіа груп» (Інтер), «Лексус» (ICTV), «Укрзалізниця» (СТБ), банк «Кредит Дніпро» (ICTV).

Критичних матеріалів загалом було дев'ять: шість на «Інтері» проти «Народного фронту» в особі Арсена Авакова та Сергія Пашинського; три на «1+1» — проти керівництва НБУ.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» і не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

 

Зоя Красовська

comments powered by Disqus