Емоції замість аргументів. Моніторинг теленовин за 27 листопада — 3 грудня 2017 року

Коли між НАБУ та ГПУ спалахнув черговий скандал, більшість каналів гідно витримала перевірку на збалансованість подачі. Але тут же на кількох каналах заспівали дифірамби Генпрокуратурі до професійного свята, ніби забувши про всі проколи останньої. А от на «1+1» двічі за тиждень в ексклюзивних інтерв’ю з’явився Артем Ситник, явно не випадково. Найбільш красномовними були не так його відповіді, як запитання журналістів.

Поки на «Україні» згладжують імідж футболістів «Шахтаря», на «1+1» команду нещадно критикують. Коли на «Інтері» стверджують про миротворчість Московської церкви, то «1+1» усіляко доводить її антиукраїнський характер. В обох випадках проблема в тому, що переконує журналіст за кадром своїми оцінками, а не сухими фактами чи аргументами експертів.

27 листопада, понеділок

Розпочався розгляд судової справи за звинуваченням Романа Насірова. Більшість каналів подавала інформацію збалансовано, включивши коментарів обох сторін. Мало уваги приділяли бекґраунду, суть справи пояснювали або надто стисло, або взагалі опускали. Найбільш детально обставини нагадали на «112» та CТБ. Включення із суду були на «Україні», 5-му та «Інтері».

На «1+1» на цю тему — начитка ведучої без коментарів. У самому тексті акцент на емоційні деталі та оцінки: «Наталя Мосейчук, ведуча: Роман Насіров прийшов до зали суду застуджений. Його супроводжувала ціла армія адвокатів. Після заяв про онкологічну хворобу, термінову потребу вилетіти до США на лікування, свою невинуватість він зробив нову. Тепер Насіров хоче терміново повернутися працювати до фіскальної служби».

Ще одна резонансна новина — затримання 14-річного сина нардепа Ігоря Попова за підозрою в розбійному нападі на магазин. Інформацію всі подавали доволі коректно, не ігноруючи позиції батька, який вибачився. Тільки з новини на «1+1» та СТБ чітко зрозуміло, що саме Богдан Попов був затриманий безпосередньо в магазині, тобто його причетність до злочину очевидна, і нардеп цього не заперечує. На ICTV, «Україні» та «Інтері» про цей інцидент не говорили.

На 5-му, «Інтері» та «1+1» вийшли сюжети про резонансний бій на Луганщині, який забрав життя чотирьох військових. На 5-му звучить лише одна версія, героїчна. На «1+1» Олександр Загородний каже і про закиди на адресу військових, але не називає їхнього джерела, водночас частково підтверджує їх, передаючи думку військового без прізвища: «Кор.: Хлопцям образливо, що про них тепер пишуть військові експерти, ніби їхній підрозділ хотів слави і тому пішов у наступ на противника без підготовки… Натомість підлеглий Сергія Олександр визнає: переслідувати противника на його території було не найкращим рішенням». На «Інтері» є натяк у коментарі командира: «Ніхто не хотів ніякої слави», але саму історію з критикою командування підрозділу опустили. Ймовірно, йдеться про коментарі радника Президента Юрія Бірюкова у Facebook, але повної картини так і не вийшло, глядачі, які не відстежували всіх деталей, могли не розібратися, звідки з’явилися якісь претензії до бійців.

На каналі «Україна» Оксана Корчма в черговому репортажі пропіарила Ріната Ахметова за допомогу родині з Донбасу.

На «Інтері» підкидали дрова у вогонь україно-польських відносин: «Ведущая: Вот некоторые страны, вібирая между Киевом и Москвой, могут поддержать Кремль. Например, Польша, в этом уверен глава канцелярии польского президента Кшыштоф Кшерскии. По его словам, этому способствуют недавние розногласия в вопросах истории между Киевом и Варшавой. В частности, запрет на эксгумацию поляков в Украине, что, по мнению польской стороны, является большой ошибкой». Ані повноти, ані балансу, ані достовірності, оскільки в повідомленні не йдеться, з якого джерела редакція взяла заяву польського політика.

Також на «Інтері» стали на захист керівника видання «Страна UA» Ігоря Гужви. Такої позиції на каналі дотримуються з липня. Він єдиний у матеріалі оцінює судовий процес проти нього: «Игорь Гужва, главный редактор интернет-издания "Страна UA": Меня, которого подозревают в вымогательстве по сфабрикованному делу, очевидно уже всем — сфабрикованному, за те два месяца, которые уже прошли после завершения следствия, уже третий раз пытаются ограничить. Главная задача — ограничить не только меня, но моих защитников».

Далі на «Інтері» Сергій Каплін учергове критикував поліцейського Дмитра Бута. Нагадаємо, що сам Бут це пов’язував із його керівництвом розслідування щодо власників «Інтера».

На «1+1» Дар’я Щаслива спілкувалася з директором НАБУ Артемом Ситником. Інтерес до посадовця очевидний, оскільки відомство останнім часом так і штормлять скандали. Сам Ситник у відповідях доволі дипломатичний, але питання журналістки відверто просувають позицію, що НАБУ зазнає утисків з боку Адміністрації Президента.

28 листопада, вівторок

На каналі «Україна» Віктор Медведчук знову був єдиним спікером щодо процесу обміну полоненими. Говорив про залізобетонну домовленість: 74 на 306. «Кор. Александр Громов: Завтра в Минске обмен пленными обсуждать не будут, говорит Медведчук, в этом вопросе уже всё предельно ясно, нужно лишь подождать завершения процессуальных действий и определиться с датой и временем».

Цього ж дня, виступаючи у Брюсcелі, заступниця голови Верховної Ради Ірина Геращенко повідомила, що, за її даними, в полоні утримуються 162 українця. Про це сказали в новинах 5-го та «Інтера». Раніше вона говорила, що бойовики підтверджують наявність лише 88 полонених. Проте в матеріалі каналу «Україна» немає не тільки згадок про заяви Геращенко, а й узагалі будь-яких натяків на різність позиції української та проросійської сторін. Це вже вдруге за листопад на «Україні» Медведчук з’являється в амплуа головного переговорника щодо звільнення полонених.

Потім на каналі «Україна» просували інтереси газодобувної ланки компанії ДТЕК. У сюжеті Павла Тирського наголошується на необхідності ухвалення законопроекту, що полегшить роботу газодобувних компаній. За ці рішення висловлюється представник «ДТЕК Нафтогаз», а кореспондент запевняє, що бізнес уже знайшов порозуміння з урядом у цьому питанні. На підтвердження — коментар Володимира Гройсмана: «Це дуже правильна ініціатива, я буду її всіляко підтримувати. Для нових свердловин зменшити ренту і вона буде становити 12 %. Це буде стимулюючий фактор для того, щоб збільшувати добичу газу».

Також на «Україні» пропіарили фонд Бориса Колеснікова, який проводить конкурс серед студентів-моряків. Не забули і про благодійність Ріната Ахметова: Оксана Корчма звітувала, як гуманітарний штаб допомагає мешканцям Станиці Луганської.

На «1+1» вийшов ангажований матеріал Олександра Привалова з критикою нардепа Степана Івахова від «Волі народу». Йому закидають піар на благодійності: нібито замість обіцяної карети швидкої медики на Волині отримали мотлох. У сюжеті крім самих лікарів критично висловлюються про це голова Волинської облради, коментують Ігор Палиця та депутат В’ячеслав Рубльов — обидва представники партії «Укроп». Не бракує оцінок за кадром і в журналістському тексті: «Кор.: Отримати коментар від представників благодійного фонду, що примудрився "подарувати" людям непотріб, не вдалося. Його керівник Денис П'ятигорець на телефонні дзвінки не відповідає. Головний лікар центру екстреної допомоги після незрозумілих махінацій з комунальним майном написав заяву про звільнення. Нікому не потрібний зламаний та іржавий бус так і стоїть у гаражі медичного закладу». Коментаря самого Івахова немає.

«1+1» не вперше критикує Івахова й нарікає на нібито відсутність коментарів із його боку. Сюжет програми «Гроші» в жовтні стверджував, що Івахів та його колега нібито намагаються відібрати спадок свого померлого бізнес-партнера Ігоря Єремеєва у його родини. Ідеться про частку компанії, що володіє заправками WOG. Ще у 2014 році в медіа аналізували причини інформвійни між Єремєєвим та Коломойським. Не виключено, що цей сюжет є продовженням інформатаки вже на бізнес-партнерів Єремеєва.

На «Інтері» поширили заяву «Опозиційного блоку» з обуренням на зростання цін: «Ведущая: Из-за роста цен украинцы уже стали меньше есть. Об этом заявил нардеп "Оппозиционного блока" — Николай Скорик». «Опоблок» вимагає підвищення соцстандартів. Наступне повідомлення — аналогічного змісту заява Сергія Капліна.

Ще раз Каплін з’являється в дещо іншому амплуа — борця із корупцією: «Наталья Белышева, ведущая: НАБУ заинтересовалось начальницей Государственной аудиторской службы Лидией Гавриловой. Подозревают, что ее данные в декларациях за 2015 и 2016 годы — неправдивы. И не ясно — откуда она взяла — будучи госслужащей — почти 10 миллионов гривен. Лидер СПУ — Сергей Каплин также сообщал правоохранителям, что муж чиновницы подозревается в краже нефтепродуктов. И не без оснований полагает, что супруги оформили фиктивный развод, чтобы Гаврилова не декларировала дорогие покупки мужа».

Далі розповіли про статки співробітника поліції Івана Наумова, з посиланням на розслідування програми «Наші гроші». І не оминули вчергове згадати статки Дмитра Бута: «Кор.: Он, как и его коллега, тоже живет на одну зарплату — двести тысяч в год. Тем не менее, у членов его семьи денег на шикарную жизнь хватает».

Також у випуску критичний матеріал Юлії Жешко щодо Вадима Рабіновича. Вона розповідає про позов Василя Крутчака до Рабіновича. Крутчака називають журналістом, що мало би підвищити довіру до нього, але з якими медіа він співпрацює, не вказано. До речі, він вже не вперше фігурує в критичних до Рабіновича матеріалах. Зокрема він нібито викрив подвійне громадянство політика і обіцяє нові «розслідування». За кадром кореспондентка неодноразово порушує стандарти своїм емоційними висловлюваннями: «Высосанными страшилками Рабинович увлекается еще с советских времен… журналист Крутчак выяснил — имя нардепа уже не Вадим, а Давид — по паспорту. Израильскому. Поскольку является гражданином этого государства. Сидит, что называется — на двух стульях. … А Рабинович пока сидит на проплаченных эфирах».

На «112» завершили випуск сюжетом самопіару до чотириріччя каналу. Матеріал зайняв майже третину всього випуску новин і лише нахвалював власну роботу.

29 листопада, середа

Всі канали повідомили про обговорювані в Мінську домовленості щодо обміну полоненими, хоча на каналі «Україна» з посиланням Медведчука нас позавчора запевняли, ніби цього обговорення не буде.

На каналі «Україна» в ефірі гостем був Сергій Тарута. Він розповідав про свої візити на підприємства, спад економіки та про те, як він відстоює інтереси робітників.

Далі на «Україні» розповідали про ліки дітям від Ахметова і патріотичність гравців його футбольного клубу «Шахтар», які вийшли на поле у футболках до Дня української армії.

А от на «1+1» геть інша подача «жесту» від «Шахтаря». Тут нагадали, що на минулій грі дітям не дали вийти на поле у футболках «Мій тато герой», але попри обіцянки футболістів вийти в таких футболках на наступну гру, цього не сталося. Не бракує за кадром оцінок: «Мар’я Уманська, кор.: Насправді футболісти "Шахтаря" лишень пообіцяли, але не зробили і для цього в них вже є навіть письмовий дозвіл Федерації футболу України. Як з'ясувалося, щоб зберегти імідж гірників, Федерація розіслала клубам такі собі рекомендації. Напередодні Дня збройних сил України, вони вирішили підтримати нашу армію написом на футболці "26 років. Пишаємося." Таким чином Федерація футболу просто підмінила поняття, щоб догодити футбольному клубу "Шахтар"». Коментарів інших сторін немає.

На «1+1» незбалансований сюжет про справу щодо харківського ДТП. Дві родини загиблих у ДТП відмовляються від грошей від підозрюваної у ДТП. Олену Зайцеву в підводці ведуча називає головною підозрюваною і не згадує, що обвинувачення висунули ще одному підозрюваному, ступінь вини обох має встановити слідство і суд.

У матеріалі представлена тільки позиція потерпілих, адвокат яких робить висновок про мотиви виплати коштів родинам потерпілих. Ніби так хочуть пом’якшити рішення суду. Також журналісти дізналися, що родина Зайцевої продала будинок своєму підлеглому, але досі в ньому живе. Позиції матері Олени Зайцевої немає, тільки уривки з того, що знято «прихованою» камерою, судячи з ракурсу, жінка не знала, що її знімають.

Схожа подача на «Інтері», але замість сюжету тільки начитка зі студії з посиланням на інформацію адвоката потерпілих. Про наявність ще одного фігуранта справи теж не згадують.

На «1+1» попіарили себе на допомозі важкохворій дитині. Розповіли щемливу історію хлопчика, який так багато переніс, але мріє зустрітися з ведучою «ТСН» Наталею Мосейчук: «Лідія Таран, куратор проекту "Здійсни мрію": Про Юрчика і про його братика нам розповіли волонтери, які допомагають цій родині, яка живе високо в горах, куди не так легко добиратися. Єдина така розвага джерело, ресурс, з якого вони дістають інформацію про життя в великій країні Україні, — це наша "Телевізійна служба новин". І Юрчик кожен вечір практично дивиться новини».

Далі про «Сватів».Знову кажуть, ніби державні органи не можуть між собою розібратися, хто ж заборонив серіал та на якій підставі, називаючи це «вибірковим телевізійним правом». Кореспондент Дмитро Святненко в сюжеті також наголошує на популярності серіалу та народній любові до нього. У нейтральному дописі Пилипа Іллєнка про відкликання прокатного посвідчення кореспондент побачив, що той «з гордістю повідомляє». І наголошує, ніби більшість коментарів у соцмережі були критичними, ігноруючи купу схвальних репостів. Більшість коментарів у матеріалі — на захист серіалу, а кореспондент за кадром називає таке рішення Держкіно вибірковим. Підсумовує ведуча після сюжету: «Ведуча: Нагадаю, що рішення про заборону серіалу "Свати" за збігом обставин передували журналістські розслідування ТСН про фінансові зловживання Держкіно, на основі яких покуратура Києва проводить перевірку».

На ICTV та «Інтері» — паркет Гройсмана: явно порушений баланс у закидах до АМКУ щодо блокування антикорупційної роботи.

На «Інтері» двічі пропіарили «Опозиційний блок»: спершу про те, як підтримує військових пенсіонерів у вимогах проіндексувати їхні виплати лідер партії Юрій Бойко, розповіла Ірина Баглай, а згодом — про участь Юлії Льовочкіної у саміті жінок-політиків в Ісландії глядачі почули від Світлани Чернецької.

Вечірні новини про заходи до річниці першого розгону Євромайдану не увійшли у випуски на «112», 5-му, ICTV та «Україні», можливо, через пізній початок заходів. Але не повідомили про це і на СТБ, на момент випуску якого і акція, і сутички вже відбулися. На «1+1» говорили, що поліція застосовувала силу до мирних активістів, принаймні агресії з їхнього боку, як каже кореспондент Іван Гребенюк, він не бачив. На «Інтері», навпаки, активістів назвали радикалами. А на «UA: Першому» показали рівнозначно версії поліції та учасників акції.

На «112» єдині висвітлили обрання запобіжного заходу не лише Богданові Попову, синові нардепа, а і його ймовірному спільнику Владиславу Чабану. Суттєва відмінність у тому, що засідання було закритим, а Попова не ховали від камер: «Кор.: В той саме час це було зрозуміло з того, з виступу вже останнього судді, вона наголосила на тому, що прокуратура не змогла довести, що в цій ситуації не можна використати таку пом'якшену міру запобіжного заходу, як тримання під домашнім арештом». На Першому говорять про двох підлітків, але не називають другого, основа повідомлення — арешт Попова.

30 листопада, четвер

Зірвана операція НАБУ та протистояння із ГПУ. Майже на всіх каналах були представлені всі сторони: ГПУ, заступниця голови ДМС, НАБУ.

«Детектор медіа» приносить вибачення «UA:Першому» за помилку.  Раніше у моніторингу за 30 листопада було зазначено: «На «UA: Першому» цю тему проігнорували, як відмовчувалися і під час так званого компромату Соломатіної двома тижнями раніше». Насправді це не відповідає дійсності, такий сюжет був.  Помилка трапилася через те, що у розшифровках випусків новин, які отримав «Детектор медіа», було пропущено 4 хвилини ефіру каналу.

На 5-му зазначили: «Кор: Свою позицію висловила і посадовиць Міграційної служби. Перед камерами Діна Пімахова нервувала, однак переконувала: нічого не знала про розслідування НАБУ, просто хотіла викрити хабарника».

На «1+1» Ольга Кошеленко поцікавилася декларацією чиновниці. Вона їздить на Porsche Cayenne Каєн 2008 року, каже — купила мати. Знімальна група побувала і біля будинку Пімахової, але охоронець їх не пустив, у кадрі чути, як він телефоном каже Діні, що приїхали журналісти.

До Дня розвідки паркетні матеріали за участі Петра Порошенка вийшли на ICTV, 5-му, «Україні» та «Інтері».

На каналі «Україна» нардеп від Радикальної партії і голова профільного комітету Ради Віктор Галасюк хвалився законопроектом «Купуй українське». Ця ініціатива подана виключно позитивно, хоча економісти згодом досить критично на неї відреагували. Далі продовжує ефір Олег Ляшко у студії, де він також говорить про цей законопроект і підтримку українських виробників.

Також на «Україні» Юлія Меншакірова звітувала, як фонд Ахметова допомагає дітям із вадами серця.

На «1+1» продовжили вчорашній сюжет про проект «Здійсни мрію». Зворушливо й душевно розповіли про зустріч важкохворого хлопчика із його улюбленою телеведучою Наталею Мосейчук. Але новина не так розповідала про потребу допомоги маленькому, як про його захоплення ведучою «ТСН».

Ще раз на «1+1» захищали серіал «Свати». Ішлося про те, що люди стали на захист телешоу і засудили дії чиновників. Половина сюжету — виступ-звернення продюсера серіалу Володимира Зеленського, який у сатиричній формі намагається з’ясувати: «Кто крутит наперстки». Також нарешті з’явився коментар Мінкульту, є посилання на позицію голови Нацради Юрія Артеменка із власних джерел. Але автори сюжету Наталя Гончарова та Дмитро Святненко наприкінці роблять власні висновки: «Кор.: В ефірі чи не кожного великого телеканалу ідуть серіали з акторами, які гастролювали в Криму або відверто підтримали анексію. До них чомусь ніяких санкцій не застосовують, тоді як телесеріал "Свати", знятий українцями для українців за українські гроші, підпадає під заборону».

На «Інтері» знову критикували Дмитра Бута. Також дісталося керівництву «Нафтогазу», мовляв, топ-менеджмент отримує захмарні зарплати за рахунок підвищення тарифів на газ для населення. Не забули і про Рабіновича, розповіли про акцію, яка мала на меті висміяти мітинги політика під НБУ: «Ведущая: Памятник при жизни. Активисты установили возле Нацбанка импровизированный бюст Вадиму Рабиновичу. Во время митинга людей зазывали обнять и поблагодарить депутата за работу в Верховной Раде. Напомню, ранее журналист Василий Крутчак подал в НАБУ сведения о наличии у Рабиновича израильского гражданства и о фальсификации нардепом налоговых деклараций». В усіх трьох сюжетах немає позиції критикованої сторони.Також у ефірі знову засвітилася Юлія Льовочкіна на саміті жінок-політиків.

Два матеріали поспіль на «Інтері» просували інтереси православної церкви Московського патріархату. Спершу говорили про зібрані підписи з вимогою відкликати законопроекти №4128 та №5309. Їх називають скандальними, але так і не йдеться про їхню суть. Законопроекти мали на меті дозволити релігійним громадам змінювати парафію. Ярими противниками виступали представники УПЦ МП та «Опоблок».

Далі — про те, що РПЦ визнала автономний статус УПЦ МП. І, зокрема, тут же підкреслили: «Ведущая: Священнослужители обещают максимальное содействие в освобождении заложников. Ранее СМИ сообщали, что участие в заседании гуманитарной подгруппы в ходе Минских переговоров принял Патриарх Московский и всея Руси Кирилл. Занимается вопросами освобождения митрополит Киевский и всея Руси Онуфрий. На днях поступила информация, что долгожданный обмен пленными может состоятся ещё до новогодних праздников».

На СТБ випуск завершили піар-сюжетом про благодійну роботу компанії «Київстар» разом із фондом «Твоя опора».

1 грудня, п’ятниця

До дня прокуратури все сприяє піару ГПУ. Але повелися на це тільки два телеканали: ICTV та «Україна». Решта каналів якщо говорили про прокуратуру, то в контексті конфлікту з НАБУ, але по-різному розставляли акценти.

Cуцільні компліменти ГПУ в сюжеті Оксани Коваленко на ICTV. Спершу вітання Президента окремим повідомленням. Потім про те, як, мовляв, справді по-новому стала працювати прокуратура: «Ведуча: Головне, що нині прокуратура стала захисником інтересів держави і людей, а не карателем, як раніше. Згадаймо найгучніші моменти». Далі ніби спроба критики, але знову виводить лише на позитив: «Кор. Оксана Коваленко: Але багато резонансних убивств досі не розкрито, як от журналіста Павла Шеремета чи бійця АТО Аміни Окуєвої, та звинувачувати прокуратуру в бездіяльності лише через недоведені до кінця гучні справи — маніпуляція, кажуть в ГПУ. На їхньому боці статистика».

Обидва експерти-політологи: Олексій Голобуцький та Андрій Золотарьов лише компліментами коментують діяльність прокуратури — принаймні в тій частині коментаря, яка увійшла до сюжету. «Проблем вистачає», — каже кореспондентка, йдеться про непорозуміння між антикорупційними й правоохоронними органами. Але після цього закадрового тексту Луценко знову хвалиться: гектарами повернутої землі та мільйонами конфіскованих коштів.

На «112» якісний збалансований репортаж про напружені відносини НАБУ і ГПУ, зокрема й вітання Президента з днем прокуратури. На «Україні» також спершу про розборки між відомствами відносно збалансовано. А потім окремий сюжет про день прокуратури. Відвертих лестощів, як на ICTV, не було, оцінки подані відокремлено, але переважно позитивні. Той самий Олексій Голобуцький висловлює єдине застереження: 93 % оновлення кадрів вимагає часу на налагодження ефективної роботи. Але в цьому випадку це одночасно є і позитивною характеристикою. Справді незручної для ГПУ критики так і не озвучили.

На 5-му каналі розпочали випуск із версії ГПУ щодо спецоперації НАБУ, але тут же додали і коментарі Артема Ситника. На відміну від більшості каналів, тут у новинах не говорять про нібито статки «агента Катерини». Далі на 5-му заява Порошенка: «Петро Порошенко, Президент України: Шуми, галас і пір'я стільки сучасне дійство дуже нагадує якийсь латиноамериканський карнавал. Суспільство воліє війни з корупцією та іншими видами злочинності, а не війни компроматів. І я, як президент, точно разом з суспільством».

На «1+1» запросили до студії Артема Ситника. Таким чином в ефірі переважає позиція НАБУ, питання ведучої під час інтерв’ю видають симпатію до антикорупціонерів: «За тими операціями, що ви вже провели в міграційній службі, там велике кубло хабарників?»; «Українці дуже симпатизують незалежному органу, Антикорупційній прокуратурі і НАБУ. Скажіть, будь ласка, чи залишилися у вас козирі в боротьбі з корупціонерами?»; «Останнім часом дуже багато в пресі і в соціальних мережах з'явилося інформації про ваші президентські амбіції. Чи ви бачите себе суперником Порошенка на наступних президентських виборах?».

На «UA: Першому» нарешті теж заговорили про скандал між відомствами. Розпочали з позиції НАБУ, потім наголосили, що СБУ на прохання про коментар переадресувала до ГПУ, а вже потім виклали суть викриття агентів НАБУ за версією ГПУ. Це все доволі стисло і стримано. На СТБ переважала позиція НАБУ, закиди від ГПУ згадали тільки у бекґраунді. Далі — вітання та заяви Порошенка, який посварив чвари між правоохоронцями.

Про допрацювання бюджету лише прем’єр Гройсман каже на ICTV, 5-му та СТБ. Прикро, що журналісти не обговорюють фінансово-економічні показники з незалежними експертами. Тільки «112» повідомив, що Україна не отримає третю третину траншу від ЄС через часткове невиконання зобов’язань у впровадженні законодавчих змін.

На «1+1» також підняли релігійні теми. Якщо на «Інтері» обстоювали інтереси церкви Московського патріархату, то тут про неї говорять виключно в негативі. Спершу заява настоятеля УПЦ Київського патріархату щодо листа Кирилові, мовляв, його примирення неправильно зрозуміли і він продовжує наполягати на автокефелії української церкви.

У сюжеті Марії Васильєвої хоч і присутній коментар експерта-релігієзнавця, але найбільш гострі оцінки лунають за кадром від кореспондентки: «Кор.: Інтриги російської церкви можуть бути пов'язані з побоюваням, що Верховна Рада таки ухвалить закон, де визначить статус Української церкви Московського патріархату як церкву з центром у державі-агресорі. Адже за вказівкою з Росії, панотці Московського патріархату намагаються вплинути на політичні погляди вірян та навіть відмовляються відспівувати загиблих українських воїнів».

Далі включення Романа Цимбалюка з Москви щодо собору, який там проходив. Кореспондент наголошує на присутності особисто Путіна: «Кор.: І сьогодні на релігійному соборі виступив Президент Росії Володимир Путін. Це чітко вказує, що саме на російську православну церкву спирається Кремль і на священиків розраховує у своїй гібридній війні з Україною».

На каналі «Україна» традиційно піарили благодійність Ахметова. До благодійників долучився також футбольний клуб «Шахтар». Сюжет Анни Бровко розказав, як футболісти подарували обладнання харківській дитячій лікарні та заряджаються від добрих справ. Таким чином клуб отримав свою долю позитивного піару на тлі критики за нібито непатріотичність.

Також на каналі «Україна» анонсували чергову серію про «залаштунки грузинських реформ». А також вийшов сюжет про підготовку «грандіозного» новорічного проекту телеканалу.

СТБ та ICTV до дня боротьби з ВІЛ/СНІД не оминули нагоди згадати про досягнення фонду Олени Пінчук.

«Інтер» цього дня не моніториться, оскільки ввечері виходить підсумковий випуск новин.

2 грудня, субота

У вечірніх новинах переважають кримінальні та надзвичайні події в Україні та світі: загибель Українця у Шрі-Ланці, кримінальні події в Одесі. Також приділили увагу новинам із фронту, бойовики обстріляли житлові квартали в секторі «Б», поранена місцева жінка, а українські армійці змогли закріпитися ближче до Донецька.

На каналі «Україна» вчергове анонсували політичний серіал «Герократія», присвячений подіям у Грузії: «Ведущая: художественное переосмысление жизни государственного аппарата за кулисами “реформ” … Как властная верхушка расправлялась с неугодными и почему вчерашние народные герои оказались врагами народа?»

Далі піар Ріната Ахметова на благодійній допомозі із ліками дітям на Донбасі.

На «Інтері» портрет Ольги Богомолець прикрашає заставку сюжету про створення центру пересадки кісткового мозку в Україні за сприяння ізраїльських експертів. Ключовий спікер новини Сергія Ауслендера — Ольга Богомолець. Вона і зустрічі провела, і досвід вивчила, і про переймання практики домовилася. Найбільш дивно, що представниця провладної фракції у парламенті потім передає пас владі: «Ольга Богомолец: Тепер м'яч на полі української влади. Будь ласка, все готово, давайте розпочнемо цей процес. Нічого, що стримує Україну, немає».

Далі у випуску матеріал про 20-річчя Одеської юридичної академії за участі нардепа Сергія Ківалова, який, як ідеться в матеріалі, з руїн створив один із найпрестижніших вишів країни.

«Інтер» повідомив про заяву Єврокомісії від 1 грудня щодо траншу для України. Решта каналів так і промовчали про це.

На «1+1» — ексклюзив про бізнес Олександра Онищенка у Німеччині. У репортажі Наталії Фібріг разючі подробиці про інвестиції екс-нардепа у маленькому містечку Герцлаке — там він створив великий кінний центр, а в перспективі планує проводити змагання. Поспілкувалися з мером та мешканцями містечка. Зокрема, мер повідомив, що підписали подання на дозвіл Онищенкові проживати в Німеччині, а жителі не всі схвалюють інвестиції з нечистих грошей. Але от щодо громадянства міський очільник зазначив, ніби з цим Онищенко не поспішає, бо начебто має президентські амбіції в Україні. Чи намагалися зв’язатися з самим Онищенком, навіть не йдеться. Немає і думки правоохоронців щодо цієї ситуації. В Україні Онищенка, нагадаємо, підозрюють у розкраданні газових коштів.

3 грудня, неділя

Аналізується лише випуск на «Інтері» на заміну підсумковим новинам п’ятниці. Розпочали випуск із новин про ДТП в Черкасах та під Києвом.

Далі повідомлення про блокування телеканалу NewsOne. «Сегодня вокруг здания телеканала NewsOne собрались неизвестные люди в камуфляжах, которые называют себя представителями различных радикальных организаций», — ідеться за кадром. Закадровий текст ілюстрований любительською зйомкою, джерело якої не вказано. Також не називається автор самого матеріалу. Жодних коментарів у повідомленні немає, є стислі посилання на повідомлення самого каналу та інформація про невтручання поліції. Більшу частину повідомлення становить нагадування про підпал редакції новин «Інтера» минулого року та нарікання на відсутність результатів розслідування.

Левову частку випуску склали міжнародні новини.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 58 сумнівних матеріалів: 44 повідомлення з ознаками замовності, 12 паркетних новин, два промосюжети в інтересах телеканалів.

«Інтер» уперше за тривалий час вирвав лідерство із 20 матеріалами, на каналі «Україна» одним менше — 19, сім на «1+1», шість на ICTV, три на СТБ, два на 5-му та один на «112» каналі. Не виявлено упереджених новин на «UA: Першому», але дивно виглядає їхня неодноразова мовчанка щодо скандалів у антикорупційних органах.

В інтересах Ріната Ахметова — дев’ять сюжетів на каналі «Україна»: шість про його гуманітарний штаб, два піарили футбольний клуб, ще один просував інтереси бізнесу ДТЕК.

Сім паркетних новин із Петром Порошенком: по дві на ICTV та 5-му, по одній на «Інтері», СТБ та «Україні».

П’ять новин просували інтереси «Опозиційного блоку» на «Інтері».

Паркетні новини за участі Володимира Гройсмана з’являлися тричі: дві на ICTV та одна на «Інтері».

Сергій Каплін тричі з’являвся на «Інтері».

Інтереси Радикальної партії двічі просували на каналі «Україна»: спершу Віктор Галасюк, а згодом сам Олег Ляшко.

Двічі піарили фонд Олени Пінчук на її каналах: по одному повідомленню на ICTV та СТБ.

Двічі на «Інтері» транслювали тези вигідні церкві Московського патріархату.

На «1+1» двічі захищали серіал «Свати».

По одному матеріалу в інтересах: народної депутатки від БПП Ольги Богомолець, редактора сайту «Cтрана UA» Ігоря Гужви на «Інтері»; фонд Бориса Колеснікова, Сергія Таруту та Віктора Медведчука на «Україні».

Критичних повідомлень із ознаками чорного піару загалом одинадцять: шість на «Інтері», три на «1+1» та два на каналі «Україна». На «Інтері» тричі критикували Дмитра Бута, двічі Вадима Рабіновича та в одному повідомленні — керівництво «Нафтогазу». На «1+1» критикували нардепа Степана Івахіна, клуб «Шахтар» та церкву Московського патріархату. На каналі «Україна» — двічі анонсували анти-Саакашвіліаду «Герократія».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

comments powered by Disqus