Гройсмана на тижні більш за все любили на ICTV. Моніторинг теленовин 5–10 грудня 2016 року

ICTV/Screenshot

«Інтер» не перестає дивувати спроможністю висмоктати з пальця наїзд на міністра внутрішніх справ Арсена Авакова. Для цього посадовцю не потрібно нічого робити, навіть говорити не треба. Саме його мовчання — уже привід для новин на кілька днів поспіль у дусі: «І досі мовчить Арсен Аваков». Сприятливим ґрунтом для цього стала, звісно, трагедія у Княжичах.

Канал «Україна» найбільше піарив свого власника Ріната Ахметова, а також Олега Ляшка. «Інтер» та «Україна» лишаються лідерами за кількістю сюжетів із ознаками замовності.

5 грудня, понеділок

Трагедія у Княжичах, де загинули п’ятеро поліцейських, на окремих каналах мала свої акценти.

ICTV здивував тим, що майже не включив у матеріал офіційної версії подій. Натомість опитали експертів. Олена Фроляк зі студії пояснює: «За відсутності чітких офіційних коментарів журналісти звертаються і розпитують колишніх силовиків». Тобто коментарі речника МВС Артема Шевченка, речника ГУ НП Київщини Миколи Жуковича, позиція радника міністра Антона Геращенка — все це автори сюжету трактують як нечіткі коментарі. Загалом хороша ідея опитати незалежних експертів обертається фейлом, оскільки із трьох експертів двоє мимоволі викликають посмішку. Свої п'ять копійок вставляє голова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль, який активно критикує поліцію в ЗМІ й загалом відомий своїми ексцентричними виступами в медіа. Відомо, що цього дня його опитували в Генпрокуратурі щодо подій Майдану. Можливо, це і спонукало журналістів скористатися перебуванням колишнього міліцейського начальника в Києві. Також оцінку подій дає Костянтин Стогній. Титрують його полковником поліції, скромно замовчуючи, що він є автором і ведучим «Надзвичайних новин» на ICTV. Тобто зусилля журналістів знайти справді експертну думку тут не надто вдалі. Це радше схоже на опитування перших ліпших. 

На «112» події у Княжичах коментують спікер парламенту Андрій Парубій, народні депутати Антон Геращенко, Мустафа Найєм та Сергій Лещенко. З усіх цих осіб питання викликає лише поява Сергія Лещенка, оскільки його компетентність у цій темі під питанням і не є очевидною. Спікер згадує про трагедію, відкриваючи засідання парламенту, Геращенко — позаштатний радник міністра МВС, Найєм координував набір до поліції. Чому в цій компанії опинився саме Лещенко — не зрозуміло. Він просто ставить під сумнів офіційну версію.

В ефірі 5-го каналу звучить тільки версія від Антона Геращенка. Повідомлення досить коротке: закадровий текст із синхроном, плюс бекґраунд із нагадуванням, що відомо по факту перестрілки.

Жодної нагоди проїхатися по міністру МВС Арсену Авакову та «Народному фронту» не втрачає «Інтер». І тут доведеться запастися терпінням — розбору трагедії присвячена майже чверть випуску новин, а майже кожен із восьми матеріалів містить шпильку на адресу міністра та його партії.

Перший сюжет присвячено підсумкам роботи парламенту. Засідання погоджувальної ради спікер починає зі згадки про трагедію в Княжичах: «Андрій Парубій: Сталася страшна трагедія. У селі Княжичі Броварського району на Київщині загинули шість правоохоронців». Замість пояснити чи то обмовку спікера, чи то наявність у нього власної інформації (дані про шостого загиблого вимагали додаткового збору інформації, офіційно — загиблих п’ятеро), переходять до політичних баталій: «Кор.: В Народном фронте традиционно встали на защиту министра внутренних дел. При этом обвинили тех, кто настаивает на прозрачном расследовании политической заангажированности». Знову жодних пояснень — кого звинувачують, хто опирається прозорому розслідуванню? Наступний синхрон цього не пояснює:

«Максим Бурбак, народний депутат, Народный фронт: Давайте дочекаємося публічного швидкого розслідування. Вадим Троян лише кілька тижнів став в. о. керівника Національної поліції. Впевнений, він зможе владнати ситуацію. Я звернувся до всіх своїх колег по можливості не робити піар на смерті і відверто не політизувати це питання».

Судячи з відео, цей коментар Бурбак дає окремо в кулуарах чи прес-центрі Ради, а не подає цю репліку на погоджувальній раді. Тож приплітати це до ходу засідання некоректно.

Наступний сюжет присвячено аналізу подій у Княжичах. Тут також посилаються на Костянтина Стогнія, щоправда, на його допис у Фейсбуку. Також залучають до коментування військового експерта Олега Жданова, який оцінює характер обстрілу та піддає сумніву відео затримання ймовірних бандитів, через яких нібито сталася стрілянина.

І поки більшість ЗМІ повідомляє, що Арсен Аваков через трагедію скоротить свій візит до Канади, ведуча «Інтера» Наталія Белишева озвучує в студії: «Улетел, но обещал вернуться. О визите главы МВД Арсена Авакова в Канаду стало известно только вчера. Он успел доложить Президенту о том, что произошло, и, по нашим данным, вылетел уже после того, как это случилось». Далі — що оголошень про візит і дату його завершення журналісти не знайшли, тож і не відомо, коли ж повернеться міністр: «Пусто и на его странице в Facebook. Там нет ни соболезнований семьям погибших, ни иных заявлений относительно трагедии».

У наступному сюжеті для нападок на Авакова посилаються на допис нардепа фракції БПП Андрія Немировського у Фейсбуку. Власне допис містить низку запитань до міністра, які зі студії озвучує ведуча. Про те, що депутат може оформити запит і з’ясувати ці моменти в межах своїх повноважень, звісно, ніхто не згадує. Зате подається «експертний висновок» нардепа: «Причиной гибели шестерых полицейских он назвал, цитирую, "полный непрофессионализм начальства"». І знову звучать непідтверджені офіційно дані про начебто шістьох загиблих, які в самій же програмі, до речі, спростовували у зйомках із лікарні.

Далі БЗ із синхроном від Антона Геращенка — про його версію подій у Княжичах. І далі знову інформаційний ляпас Авакову — спершу від Сергія Капліна, якого в синхроні титрують «лідером Соціал-демократичної партії»: «Не ждать возвращения Авакова из Канады предлагает Сергей Каплин. По мнению нардепа, главу МВД нужно немедленно отправить в отставку».

На закуску — «змістовний» висновок від Геннадія Москаля. Підводка стисло повідомляє лише, що Москаль дав свою оцінку: «Я рахую, що люди докерувались. Керівництво Національної поліції має найти в себе політичну мужність, взяти на себе політичну відповідальність — піти у відставку».

Нападки на Авакова дбайливо чергують із інформаційними повідомленнями — то від ГПУ щодо розслідування, то від Геращенка щодо його версії події. Ніби турбуються, щоби від нерозбавленої критики Авакова у глядача остаточно не поплавився мозок.

А от «UA: Перший» чомусь сором’язливо замовчує, хто добивається відставки Авакова. Про її факт повідомляють, але авторів не називають: «Аваков перериває свій візит (… ) Тут його вже чекає постанова про відставку. Проект документу зареєстрували в секретаріаті парламенту надвечір. На середу заплановано засідання профільного комітету Верховної Ради. Депутати хочуть послухати звіт керівника Нацполіції та Генпрокурора».

Два поспіль сюжети на «Інтері» виходять зі звинуваченнями на адресу мера Львова Андрія Садового. Кореспондентка Галина Якушко вгледіла скандал національного масштабу в неприбраних пакетах зі сміттям біля Університету імені Франка. Авторка обурюється: «На этот раз в отходах утопает его (Львова. — З.К.) центр». Думаю, багато львів’ян, дивлячись цей сюжет, могли би сказати: «Подивіться у наш двір, і не таке побачите». Але журналістам і складених біля урн кількох десятків пакетів достатньо для створення потрібного ефекту і продукування сюжету, адже завдання не знайти сміття, а розкритикувати Садового. Версія комунальників про те, що купи виникають нібито через невміння містян користуватися новими сміттєвими баками, не перевіряється журналісткою. Повторюся, завдання інше: «А вот местные активисты с этим не согласны. У них своя версия, почему в центральном районе города поменяли фирму по перевозке мусора. Оказалось, учредитель новой компании из окружения львовского мэра Андрея Садового». Мабуть, зайве казати, що коментарі від мерії щодо особи цього радника-бізнесмена чи принаймні спроби їх отримати у сюжеті відсутні.

Наступний сюжет нібито продовжує тему: «Подчиненные львовского мэра, похоже,решили всю территорию Украины превратить в одну большую помойку. Очередную партия львовского мусора обнаружили в Сумской области, там отходы высыпали на пустыре возле фермы в селе Ярмолинцы». Між іншим, поліція тільки встановлює причетних до незаконного скидання сміття, але «Інтер» уже знайшов винних.

У випусках новин не обійшлося без піару прем’єра Володимира Гройсмана. Напередодні Дня збройних сил він відзвітував про забезпеченість українського війська і свою гордість за нього.

ICTV: «Студія: Нині в країні є військо, яке здатне захистити державу та кордони Європи, наголосив прем’єр. Причому з початку року понад 65 тисяч українців уклали контракти на службу в армії.

Володимир Гройсман, прем’єр-міністр України: Наше завдання — щоб український воїн отримав добру платню, щоб він був забезпечений всім тим, що необхідно сучасному війську».

Канал «Україна»: «Премьер-министр отметил высокою боеспособность украинской армии, поблагодарил иностранных партнеров за финансовою и техническую помощь вооруженный силам».

«1+1»: «Нагороди військовим вручав сьогодні прем'єр-міністр Гройсман. Він сказав, що першочергове завдання уряду — щоби військовослужбовець отримував добру платню, а у війська було все необхідне».

Також за аналогічним принципом в інтересах прем’єра вийшли повідомлення на каналі «Україна» та «Інтері» на тему децентралізації.

А от піаром для президента Петра Порошенка став запуск телевежі на Карачуні. Більше на присутності Президента, ніж на темі відновлення мовлення на Донбасі, фокусуються у своїх матеріалах ICTV, 5 канал та «UA: Перший».

У перший день тижня на ICTV наміром брати участь у парламентських виборах пропіарилася «Аграрна партія», на «1+1» — група «Відродження» та Віталій Хомутиннік із критикою змін до Податкового кодексу, на «Інтері» — одеський «Опозиційний блок». Користуючись Днем волонтера, на «Україні» аж двічі похвалили благодійність фонду Ріната Ахметова. Промоцію власних проектів у новинах продовжили СТБ та «1+1»: у «Вікнах» ішлося про історію з проекту «Я соромлюся свого тіла», на «ТСН» — про проект «Голос. Діти».

6 грудня, вівторок

До 25-річчя Збройних сил Україні цілою низкою героїчних сюжетів наповнили випуск новини на 5-му каналі. Одинадцять матеріалів (а це трохи більше 40 % усього випуску) були присвячені звітам про нарощування військової міці, ситуації на фронті та нагородженню бійців, вшануванню загиблих і подвигам військових.

Віднести якийсь із цих матеріалів до сумнівного рука не піднімається, оскільки в сюжетах містяться коментарі різних учасників події — і командування, й рядових бійців. Проте спільною рисою для цих матеріалів є героїчний пафос, наголошення виключно на здобутках і замовчування того, як ще багато проблем існує в українському війську. Єдине, на що скаржаться бійці — наростання кількості ворожих обстрілів. І то, радше не скаржаться, а констатують.

Два паркетні матеріали на «Інтері» окремо підкреслюють роль Президента Порошенка. Він нагороджує бійців сьогодні: «Пётр Порошенко заявил о том, что их подвиг навсегда останется в истории Украины. Что касается армии в целом, то её боевая мощь за последнее время значительно возросла, отметил глава государства». А також у короткому матеріалі використовують вчорашню новину про нагородження Порошенком бійців на передовій. Нагородив, оглянув, відвідав: «Накануне Петр Порошенко поздравил с профессиональным праздником военных на передовой. Президент лично проинспектировал опорный пункт в километре от купированной Горловке, пообщался с бойцами и вручил государственные награды солдатам и волонтерам».

Між двома цими матеріалами, які присвячені радше Президенту, ніж військовим — сюжет про відзначення Дня ЗСУ в Одесі та у Львові. Якби йшлося про намір просто поінформувати, як у Горлівці та Києві бійці отримували нагороди, то епізоди з Президентом цілком могли би вписатися в цей загальний оглядовий матеріал.

Проблеми дотриманням презумпції невинуватості зауважимо в новинах СТБ та «Інтера».

На СТБ в сюжеті щодо військового Олега Попова, який, згідно з озвученою інформацією, вбив свого командира та втік на бік так званої ЛНР, оцінні судження журналістів: «А тепер запам'ятайте це обличчя. Це обличчя зради. Український військовий, який убив свого командира і втік до терористів, дав перше інтерв'ю. Це — Олег Попов, одесець». Попри, здавалося би, очевидність злочину, все ж інтерпретація самого Попова закладає сумнів, чи він мав намір убивати свого командира, чи то випадковість: «Олег Попов: Я подошел к нему, говорю, я хочу на ту сторону пойти. Он встал с кровати, а у меня с правой стороны РПК, ствол длинный у РПК. Пулемет Калашникова, чтоб вы понимали. Он взял за цивьё. Он взял за цивьё, [нечітко “я получается” - MS] поднял ствол рукой, поднял ствол рукой, снял предохранитель, он попал на автоматический огонь». Автори матеріалу подають нечітку цитату, не уточнюючи її неоднозначності, даючи глядачам зробити висновки залежно від того, хто як почув та зрозумів. 

На «Інтері», інформуючи про арешт затриманих за підозрою в пограбуваннях у Княжичах, зі студії Наталія Белишева заявляє: «Сегодня в Шевченковском райсуде столицы избирали меру пресечения пятерым преступникам, задержанным после этой кровавой перестрелки между силовиками». Згадуємо, що ще вчора військовий експерт Олег Жданов піддавав сумніву правдоподібність відео затримання підозрюваних. І навіть у самому сьогоднішньому матеріалі кореспондент Ярослав Кречко розповідає: «Но вот один из задержанных рассказал, что не понимает, почему его задержали, что его несколько часов на морозе продержали и что он в воскресенье утром, когда его и задержали, в 4 часа утра просто ездил на машине по городу». Тим не менше, п’ятьох арештованих уже назвали злочинцями — що насправді може зробити тільки суд.

Вимагають розслідування представники «Народного фронту», оскільки у одкровеннях Олександра Онищенка вбачають ознаки корупційних злочинів. Сюжети з позицією «Народного фронту» вийшли на «Україні», «1+1» і, як не дивно, «Інтері».

На «Плюсах» відповідна заява подана із поглядом у майбутнє: «Національне Антикорупційне бюро взялося за справу Онищенка. Впродовж доби вона має бути зареєстрована в Державному реєстрі. Саму заяву в НАБУ подали депутати від “Народного фронту”». Тобто заява лише тільки подана, але журналісти вже вирішили за НАБУ, що воно взялося за Онищенка.

На «Україні» повідомлення починається з налаштування на позитивну оцінку подальшої інформації: «От слов к делу. Депутаты от Народного фронта принесли в НАБУ обращение с требованием открыть уголовное производство по заявлениям депутата-беглеца Александра Онищенко». І хоча далі й повідомляється, що НАБУ раніше піддавало сумнівам необхідність розслідування заяв Онищенка, проте через коментар заступника керівника фракці «Народного фронту» Андрія Тетерука транслюється інша позиція: «Є розуміння між депутатами "Народного фронту", які були на зустрічі, керівництвом НАБУ про те, що це є кричущий випадок, який повинен бути розслідуваний ретельно, якісно в найкоротші терміни для того, щоб суспільство мало розуміння, що насправді відбувається». В самом НАБУ, схоже, цієї інформації так і не уточнили.

А от поява заяви «Народного фронту» в ефірі «Інтера» здається просто-таки розривом шаблону, оскільки тривалий час тут виходити критичні матеріали на адресу цієї політсили без коментарів її представників. Та якщо придивитися, то ця інформація подаєтся під таким соусом: «Но Президенту не поверили коллеги ББП по коалиции. Нардепы от "Народного фронта" сегодня отправились в антикоррупционное бюро и потребовали открыть уголовное производство о подкупе депутатов». Попереднім матеріалом був коментар Порошенка зі спростування заяв Онищенка. Виходить, що грамотно зіставлена інформація від Президента й «Народного фронту» справляє враження, ніби хтось із них таки бреше. А крім того, сіє розрбрат між колегами по коаліції, що досить вигідно власникам «Інтера», які всіляко підтримують «Опозиційний блок».

Крім того, заява «Народного фронту» особливий акцент мала на тому, що Онищенку платили за їх дискредитацію. Власне, цьому і присвячена половина матеріалу на «1+1»: «Онищенко, якого в Україні звинувачують у газових оборудках, також розповів британським журналістам, що начебто отримав 30 мільйонів гривень за дискредитацію тодішнього прем’єра Яценюка».

Олег Ляшко, як пам’ятаємо, найчастіше світиться на каналі «Україна». Цього разу його поява виглядає двічі вдалою. І сам засвітився, і власнику каналу догодив: «Олег Ляшко, народний депутат,голова фракції Радикальної партії: Я думаю, що не тільки гравці "Динамо", а переважна більшість українців отримує зарплати в конвертах. У тому числі і гравці "Динамо", і гравці інших команд. Я знаю одну команду, яка все платить чесно, це "Шахтар". Тому що я вболіваю за "Шахтар" і вони легально отримують заробітну плату». Цей коментар з’явився у склейку з коментарем керівника ДФС щодо ймовірної перевірки зарплат футболістів. Як відомо, власником клубу «Шахтар», так само як і каналу «Україна», є Рінат Ахметов.

«Інтер» продовжує робити новини з відсутності Арсена Авакова, хоча і йдеться про похорон вбитих у Княжичах правоохоронців: «Сам министр внутренних дел на похоронах не присутствовал. Он все еще находится в Канаде. Несмотря на ранее данное обещание прервать этот визит. Арсен Аваков, который не выразил соболезнования семьям погибших, отреагировал при этом на призывы к его отставке». Далі у випуску Сергій Каплін двічі заявляє про вимоги відставки Авакова. А близький до «Опоблоку» політексперт Андрій Золотарьов наголошує на буцімто недоторканості міністра: «Отставки Авакова не будет. В силу того обстоятельства, что Аваков является одним из элементов, несущих элементов нынешнего картеля власти».

Дискусія щодо зняття недоторканості з опоблоківця Вадима Новинського на «Інтері» подається виключно з позиції самого нардепа. Бо назвати включену в матеріал репліку генпрокурора Юрія Луценка позицією ГПУ неможливо. Звучить ця репліка, начебто адресована Новинському, так: «Юрий Луценко, Генеральный прокурор: Сука неправославная! Ментовская сука, конченная!». Пояснити ж суть претензій правоохоронців автори сюжету не взялися, а от коментарі Новинського про політичне замовлення включили в повній красі.

На каналі «Україна», крім уже згаданих, вийшов піар-сюжет фонду Ахметова та у студії ведуча Анна Панова прорекламувала сайт «Сегодня», який теж належить Ахметову.

7 грудня, середа

І знову урядовий день несе паркет із піаром прем’єра Гройсмана. Утім, цього тижня лише на одному каналі — ICTV. Більшість топових телеканалів у новинах окреслили ключову проблему, озвучену на засіданні уряду — претензії до фонду Держмайна щодо зриву приватизації Одеського припортового заводу. Більшість інформативно і збалансовано подала цю інформацію. Так, 5 канал, «1+1» та «UA: Перший» у коротких повідомленнях змогли подати й позицію прем’єра, й позицію самого Фонду держмайна. На «Інтері» використали коментарі громадських активістів, зокрема з «Реанімаціного пакету реформ».

На цьому фоні вирізняється ICTV. Починають матеріал із подяк прем’єра та виносять у голову повідомлення мрії про майбутнє: «Кабінет Гройсмана міркуватиме тепер про суттєвіше підвищення пенсій українцям. Хочь вона і виросла з 1 грудня на 10 % і тепер складає 1600 гривень». І коментар прем’єра просто вражає свіжістю та інформативністю: «Корупціонерам місце у в'язниці, каже прем'єр. Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Корупціонери мають сидіти в тюрмах. Якщо ми декілька десятків не посадимо в тюрму, з цим явищем потрібно буде боротись важче».

Далі у випуску новин на ICTV лобіюють інтереси приватних вугільних шахт перед державними. Навіть зразкову компанію називають:

«Кор.: Вугільне об'єднання ДТЕК Павлоградвугілля — це десять шахт. Нині тут працюють майже 24 тисячі людей. Середня зарплата — 10 тисяч гривень. Ще десять років тому компанія забезпечила видобуток всього українського чорного золота, тепер обсяги наростили до половини. Дмитро раніше працював на державній копальні, тож має з чим порівнювати.

Дмитро Устюгов, начальник ділянки з добування вугілля № 3 ДТЕК шахти ім. Героїв космосу: Не понаслышке, а сам лично ну как бы работал. Ну у нас не думали о перспективе, о развитии, работали вот сегодняшним днем. А уже придя сюда, мы видим свое развитие на 5, 10, 30 и, грубо говоря, полвека: мы знаем, что мы будем добывать уголь».

«Україна» піарить соціальну програму ДТЕК. Сюжет присвячено програмам благоустрою міст. І хоча тут міститься інформація, що ДТЕК тільки співфінансує такі проекти, проте інтереси компанії чітко представлені: «Сотрудничать с городами, где представлены предприятия, компания ДТЕК продолжит и в следующем году».

Традиційно в ефірі «України» — сюжет про фонд Ахметова, і двічі засвітився Ляшко. Він вимагає підвищення пенсій, хоча уряд уже взявся за це питання, але їхня позиція замовчується. А також Ляшко виступає проти вивезення кругляка: «Олег Ляшко, народный депутат, председатель Радикальной партии: Ми не дамо в парламенті прийняти цей закан. Тих, хто хоче вивезти наш ліс, нада на березі першій повісити біля Ради чи на сосні. Кожен з нас має розуміти, що ви забираєте роботу в усіх людей, і в десятків тисяч українців ви забираєте роботу, зарплату, можливість годувати їхнії дітей». І байдуже, що ЄС поширив заяву зі спростуванням міфів, якими скасування мораторію на вивезення кругляка та незаконна вирубка лісу ототожнюються.

На «Інтері» Сергій Каплін знову атакує Арсена Авакова. Знову через відрядження до Канади: «Служебной халатностью министра внутренних дел должна заняться генеральная прокуратура. Об этом заявил нардеп Сергей Каплин. Он уже направил в ГПУ соответствующий депутатский запрос. Политик требует проверить информацию о том, что Аваков, уже зная о гибели полицейских, отправился с визитом в Канаду и самоустранился от выполнения своих обязанностей». Якби ж кожен депутатський запит потрапляв у праймові новини… Далі більше: «Каплин требует отставки спикера Андрея Парубия. На своей странице в Facebook нардеп написал о том, что инициирует сбор подписей в парламенте. Возмущает Каплина то, что Парубий приказал сотрудникам госохраны не пускать его и представителей СМИ на встречу профсоюзов с правительством и руководством парламента». Як відомо, Авакова і Парубія об’єднує одна політсила — «Народний фронт». Проте насамкінець повідомлення з посиланням на сайт «Страна.UA» вказується, нібито Парубій веде переговори про вихід до «Самопомочі». На самому сайті вказано, що припущення зроблене «по слухам».

Не такий частий, але все ж характерний для «Інтера» герой — Валентин Наливайченко — сьогодні говорить зі США: «Холодный душ для Украины. Американский конгресс сегодня во время голосование за военный бюджет намерен на треть урезать помощь нашей стране. Причина — коррупция. Об этом в Вашингтоне рассказали лидеру движения "Справедливость" Валентину Наливайченку». Для політика це привід покритикувати ситуацію в Україні. Але, як то кажуть, запам’ятайте цю заяву.

На двох каналах за день пропіарили «Опозиційний блок». Йдеться про «Інтер» та «Україну». На «Інтері» в парламентському репортажі від різних фракцій звучать позиції щодо інтерв’ю Онищенка, недоторканості Новинського. А от щодо бюджету — лише політична заява «Опоблоку» від Юрія Бойка: «Мы не проголосуем за бюджет, который не даст ответ, как бороться с бедностью. А сегодня, к сожалению, предлагаемый проект бюджета не даёт ни одного шанса выжить пенсионерам. И цинизм в том, что правительство, декларируя минимальную зарплату 3200 как биологически прожиточный минимум, в то же время оставляет пенсию 1600». Жодних інших оцінок бюджету не представлено.

На «Україні» нардеп Дмитро Шпенов заявляє про нібито занепокоєність Європи переслідуванням Вадима Новинського: «Один из фактов, который громкий, который самый недавний, — это преследование Вадима Новинского уголовным процессом. Наши политические партнеры с большим удивлением наблюдают ситуацию, которая связана с политической оппозицией. На сегодняшний момент политическая оппозиция нигде не представлена, ни в одном органе парламента».

На «Інтері» скаржиться на політичні переслідування екс-регіонал Володимир Медяник: «Медяник заявил, что во время его содержания в следственном изоляторе СБУ Генеральная прокуратура принуждала его дать показания против сопредседателя фракции "Оппозиционный блок" Юрия Бойко, депутата от "Оппоблока" Сергея Дунаева и бывшего главы фракции Партии регионов Александра Ефремова. По словам политика, перед первым допросом в ГПУ его десять дней продержали без воды в следственном изоляторе СБУ. А в случае отказа давать эти показания угрожали полутора годами лишения свободы».

Неточності були в матеріалах на «1+1» та каналі «112». «Плюси» в історії з матір’ю, що лишила дітей у квартирі самих на дев'ять днів, чомусь міняють її прізвище. В одному матеріалі її прізвище Трохимчук, як і має бути, а в наступному уже — Слюсаренко. Це дещо спантеличує і змушує сумніватися, чи про одну й ту саму особу йдеться.

В ефірі каналу «112» щодо бійки київських і турецьких ультрас у коментарі речниці поліції озвучено, що госпіталізованих та постраждалих немає: «Оксана Блищик, начальник відділу комунікації ГУ Нацполіції Києва: Після надання необхідної медичної допомоги усіх пацієнтів не госпіталізовано. Вони відмовилися від госпіталізації». Проте з сюжету СТБ дізнаємося, що двоє турків таки перебувають у лікарні: «Кор.: Це везуть турка, фаната футбольного клубу "Бешикташ". У палаті на нього чекає ще один вболівальник. Теж побитий. Лікар: Госпіталізовані пацієнти з ножовими пораненнями. Поранення мають проникаючий характер». Ба більше, з лайфу з’ясовується — постраждалий, що потрапив у кадр, був у реанімації. На цьому прикладі проявляється, як варто все ж перевіряти навіть озвучену офіційними особами інформацію.

У новинах «ТСН» цього дня пропіарили власний проект «Ті, що вражають».

8 грудня, четвер

Головною політичною подією цього дня стало зняття парламентом недоторканості з депутата «Опозиційного блоку» Вадима Новинського. Найбільше на його захист пристали «Інтер» та канал «Україна».

Щодо «Інтера», то і в попередніх випусках, імітуючи баланс, у новинах робили акцент на заявах Новинського про політичний аспект його справи. Сьогодні ж проявили більше винахідливості і зайшли з дещо іншого боку. Хоча початок уже налаштовує на певне сприйняття: «Никуда не уеду, никуда не убегу и скрываться от следствия не буду. Почему лишенный неприкосновенности Новинский демонстрирует такое спокойствие и почему регламентный комитет накануне не поддержал представление ГПУ?» По суті, сюжет не стільки про Новинського, скільки про митрополита Олександра Драбинка. Власне, ось чому: «Именно на его показаниях основаны обвинения в адрес нардепа Вадима Новинского». Весь сюжет — суцільний закадровий текст авторства Оксани Григор’євої, ілюстрований тематичним відеорядом, що не містить жодного коментаря і доповнюється появою якихось документів. Як вони опинилися в розпорядженні журналістів і чому їм варто вірити — не пояснюється. Лише йдеться, нібито це матеріали зам’ятого слідства. Вся суть сюжету зводиться до переконування, нібито Драбинко — аферист, збагачення якого ігнорують у прокуратурі. Фінальний пасаж матеріалу з відсилкою до неназваних журналістів: «По данным журналистов, в 2013-м священнослужитель не только агитировал учавствовать в афере, но и сам нажился на этой схеме, купив себе скромный "лексус" стоимостью 130 тысяч долларов. И это далеко не весь нажитый епископом скарб. Кроме целого парка дорогих авто, журналистам удалось найти и элитную недвижимость священнослужителя. Он владеет роскошным домом в Царском Селе и целыми котеджными городками в селе Старые Петровцы и Ходосовка. А в Киеве у бизнесмена в рясе есть квартира в элитном доме на улице Старонаводницкой. Совсем рядом с Генпрокуратурой, но там почему-то этого предпочитают не замечать».

На «Україні» просто надають ефір Новинському. У студії він пробув близько п'яти хвилин. Роль ведучого Максима Сікори, схоже, зводилася лише до спрямування гостя до наперед заготовлених тез на свій захист:

«Ведущий: И как вы думаете, на каком этапе это дело в итоге развалится? Если вы думаете о том, что оно шито белыми нитками. (...)

Ведущий (Максим Сикора): Ваши действия дальнейшие, какие? Просто хочу еще напомнить телезрителям, что Вадим Новинский — это уже пятый народный депутат нынешнего созыва, с которого снимают неприкосновенность. И эти истории все заканчиваются по-разному. Например, ваш предшественник Онищенко, он сейчас вот не в Украине. Вы тоже собираетесь поступить также?

Вадим Новинский: Нет, так я не собираюсь поступать. Я никому не дам злорадствовать и спекулировать на этой теме. Я буду находиться в Украине. Я буду защищать свое честное имя. И в досудебном расследовании, и если дело дойдет до суда, то й в суде».

Аналогічна ситуація з гостем студії на «Україні» Олегом Ляшком. Тут вирішили, що він найкраще підходить до теми обговорення бюджету та останніх подій у Раді. Ляшко весь час просував свої політичні інтереси, й жодна його репліка не піддавалася сумніву чи уточненням із боку ведучого.

Однобоко подали «1+1» та «Інтер» заяви прем’єра Володимира Гройсмана.

«1+1»: «Збільшити вчителям зарплату на половину. Мають з наступного року. В цьому запевнив прем>єр під час поїздки в Тернопіль. Гройсман пояснив підвищувати зарплати бюджетникам вирішили почати саме з вчителів , бо цю сферу називають пріоритетною. Також, запевнив, 1 січня мінімальна зарплата зросте вдвічі і буде становити 3200 гривень». Перша частина ще не новина, а тільки плани, а друга частина — вже не новина, оскільки рішення ухвалене парламентом і давно озвучене.

«Інтер»: «Увеличить финансирование территориальных громад и принять спецзакон об их добровольном объединении, сегодня пообещал премьер-министр. Об этом Владимир Гройсман заявил в Тернопольской области. В рамках децентрализации здесь создали наибольшее количество новых территориальных громад в Украине. Также глава Кабмина напомнил, что с января следующего года минимальная зарплата достигнет 3200 гривен». Аналогічно — перша частина лише обіцянки без конкретики, а друга — повторення позавчорашньої новини. Крім того, тут взагалі нівельовано суть візиту прем’єра на Тернопільщину — про результати децентралізації тут, чим і хвалилися місцеві посадовці прем’єру, по суті, не йдеться.

«Інтер» продовжує нагадувати про нібито неуважність міністра Авакова до трагедії у Княжичах: «Несмотря на этот форс-мажор, министр свой канадский вояж не прервал, а вот в парламенте депутат Каплин зарегистрировал постановление о самоустранении министра». Зауважте — нічого нового, все це ми чули попередні три дні.

Наступні ж сюжети починаються з чергових атак на адресу міністра: «И вот как только Аваков вернулся в Украину, по странному совпадению тут же объявились сокровища Азарова». І наступний матеріал нам натякає, що без відома міністра в поліції нічого не може відбутися: «Пока министр любуется так удачно подвернувшейся под руку живописью из тайника Азарова, его подчиненные попадаются на горячем. На продаже нелегального янтаря погорел львовский полицейский». Ці репліки у студії озвучує ведуча Наталія Белишева.

ICTV видав улесливий сюжет про звіт мера Києва Віталія Кличка: «Про головні здобутки для міста він розповів у тролейбусному депо, на тлі новенького транспорту. Каже, цього року Київ закупив 61 тролейбус, 50 автобусів і 11 трамваїв. Багато техніки відремонтували. Крім того, Віталій Кличко похвалився дорогами. Цього року в столиці відремонтували аж 200 кілометрів автошляхів. Наступного планують ще 300, каже мер. У 2017-му Кличко обіцяє продовжити боротьбу з МАФами, хаотичним паркуванням та недобудовами».

Для контрасту можна переглянути сюжет «1+1», там кореспондентка Олександра Мітіна, крім оптимістичних звітів, ще й підкреслила пафос, із яким відбувався звіт: «Місцеві працівники до останньої хвилини чепурять задній план: ганчіркою, намотаною на сапу, намагаються прибрати з вікна тролейбуса сліди напису "кращий транспорт"».

Цього дня на «Україні» також прорекламували сайт «Сегодня», двічі — фонд Ахметова, а також видали сюжет про фонд опоблоківця Бориса Колесникова. СТБ похвалився своїм комерціним шоу «Вартові мрії», а ICTV та «1+1» — своїми досягненнями на премії «Телетріумф».

9 грудня, п’ятниця

Цього дня у Брюсселі відбувалися газові переговори між Україною та Росією за участі ЄС. Горе від оперативності вийшло на «112». Випуск починається зі спроби включення із Брюсселя. Проте кореспондентка Олена Абрамович може сказати одне: що результати ще невідомі, а переговори щойно завершилися. Вона анонсує передати інформацію, яку зможе отримати від українських представників. Проте через два сюжети, вже в наступному включенні, Олена спілкується з міністром енергетики РФ Олександром Новаком, який демонструє оптимізм і запевняє про наявність згоди між російською та українською стороною щодо ціни на газ. Утім, це не зовсім відповідає дійсності. Хоча низка ЗМІ (зокрема 5 канал та «Україна») й повідомили про нібито невдоволення ціною, основним предметом переговорів була додаткова угода та принципи постачання газу. Лише в сьомому матеріалі включенням із Брюсселя таки вдається повідомити, які ж наслідки зустрічі для української сторони і чому не домовилися з росіянами.

Ще одна міжнародна новина облетіла телеканали. Попри те, що в Гамбурзі на зустрічі міністрів на саміті ОБСЄ міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров заявив, за яких умов можливе звільнення українських політв’язнів, в об’єктиви 5-го каналу та СТБ потрапляє лише казус за участі російського дипломата. Ведучий новин на 5-му інтонаційно всіляко підкреслює комічність моменту: «І майстер-клас з дипломатії від міністра закордонних справ великодуховної Росії. У кулуарах саміту ОБСЄ Сергій Лавров "культурно" поспілкувався з іноземним журналістом». Суть діалогу: «Сергій Лавров, міністр закордонних справ Російської Федерації: What, what do You want? (пауза, журналістка не відповіла) Сергій Лавров: Дебіли». Виключно поведінка російського міністра потрапила в новини СТБ. «1+1» змогли поєднати в одному сюжеті і казус, і коментар щодо бранців Кремля. «UA: Перший» сфокусувався лише на інформації щодо звільнення українців. «Інтер» доповнює матеріал коментарями європолітиків та держсекретаря США щодо оцінки ситуації в Україні.

СТБ та «UA: Перший» повідомили про ухвалення сенатом США рішення про виділення Україні 350 млн дол. на військову допомогу, як і було обіцяно. У цих повідомленнях немає порушень стандартів. Тільки хочеться передати привіт пану Наливайченку, який два дні тому на «Інтері» лякав, що допомогу буде зменшено втричі.

Готується до вступу на міжнародну арену нардеп Вадим Новинский, якого щойно позбавили недоторканості й обіцяють найближчим часом оголосити підозру. «Україна» та «Інтер» відзвітували про його зустріч із британськими урядовцями. Власне, в цьому і є новина, хоча сам по собі факт зустрічі — не інформація. Коментар самого Новинського в матеріалі також не інформативний, а політичний:

«Вадим Новинский, народный депутат, фракция партии "Оппозиционный блок": Во время этой встречи я рассказал гостю из Великобритании точку зрения "Оппозиционного блока" на все политические. экономические процессы в нашей стране. Наша страна должна руководствоваться во внешней политике не эмоциями а прагматическим интересом» («Україна»);

«Вадим Новинский, народный депутат: Великобритания показала Украине альтернативный путь. Сначала должны быть соблюдаться практические, экономические интересы Украины, и только после этого безоглядно вступать в какие-то союзы или не вступать в эти союзы. Я рассказал гостю из Великобритании точку зрения оппозиционного блока на все политические, экономические процессы в нашей стране» («Інтер»).

Представник Великої Британії Джон Віттінґдейл лише заявив, що проводить зустрічі з представникми різних політсил із метою обговорення шляхів врегулювання ситуації на Донбасі.

«Інтер» у чотирьох поспіль матеріалах на початку сюжетів сипле докорами міністру МВС Арсену Авакову. Урядовий день у парламенті: «Удивил глава МВД, прогулявший дюжину отчетов Кабмина: сегодня он снизошел до народных избранников. Но был ли задан ему главный вопрос, волнующий общество и, судя по молчанию, нисколько не заботящий Авакова — о трагедии в Княжичах?» В тому, що не всі встигли поставити запитання міністру — також винен він, за версією «Інтера».

У поліції заявили, що двоє із затриманих у зв'язку з перестрілкою у Княжичах — поліцейські, і знову відгрібає Аваков: «А пока глава МВД сохраняет ледяное молчание и не делает никаких заявлений о перестрелке, скандал все же набирает обороты. Двое из задержанных участников разбойного нападения в Княжичах сотрудники полиции».

З’явилася інформація сумнівної достовірності (власні джерела видання «Комментарии») щодо потенційного Антикорупційного розслідування — і про це гучно заявити, бо ж і сюди можна причепити Авакова: «Ещё один громкий скандал может разразиться вокруг однопартийца Арсена Авакова, нардепа Сергея Фаермарка, он может быть причастен к нашумевшему тендеру на дноуглубительные работы в порту Южный».

Погорів на хабарі поліцейський — то це ж прямий зв’язок із міністром МВС: «И еще один скандал в ведомстве Авакова. Как назло, в день борьбы с коррупцией погорел на взятке один из патрульных инспекторов».

Якщо на початку тижня така винахідливість «Інтера» відверто смішила, то під кінець тижня стала викликати роздратування. Що би не сталося — а крайнім завжди можна зробити Авакова.

А от його поборник нардеп Сергій Каплін сьогодні змінив своє амплуа. Він традиційно піариться на «Інтері», однак цього разу став захисником переселенців, котрі під Верховну Раду прийшли вимагати права голосу.

Неточності містяться в повідомленнях щодо масового харчового отруєння в Одесі. До речі, лише ICTV називає торгову мережу, яка виготовляла сумнозвісні торти. Із погляду суспільної важливості, це не стільки антипіар мережі, скільки попередження про потенційну небезпеку. Проте неточності нині стосуються інформації щодо кількості постраждалих від солодощів. ICTV та 5 канал називають 44 постраждалих, із яких 11 дітей — проте не вказують джерела цих даних. «UА: Перший» інформує про 47 постраждалих, із яких 13 дітей. При цьому посилається на прес-центр ДСНС. Знайти такі дані на сайті чи фейсбук-сторінці відомства наразі не вдалося. А «112» повідомляє про 51 постраждалого, із яких 16 дітей — посилається на дані міської інфекційної лікарні. Знову ж таки, ситуація нагадує про необхідність звіряти дані з різних джерел. Хоча, можливо, цифри були просто застарілими, оскільки кількість жертв із часом збільшувалася.

Цього дня «Інтер» також пропіарив підприємство «ArcelorMittal Кривий Ріг» та знову розкритикував львівського мера Андрія Садового, «Україна» дала платформу для піару Арсенію Яценюку в якості гостя студії та двічі відзвітувала про діяльність фонду Ріната Ахметова, «1+1» попіарили форум підприємців від «Приватбанку». «Інтер», «UA: Перший» та ICTV видали не схожі на новини повідомлення за участі прем’єра Гройсмана.

10 грудня, субота

За цей день замовні матеріали виявлено тільки на двох телеканалах — «Україні» та «Інтері», але їхня кількість становить п'ять повідомлень. Ще один сумнівний сюжет вийшов на ICTV.

На «Україні» розхвалювали шахти ДТЕК. Повідомлення виразно нагадувало сценарій рекламного ролику, в якому спершу все було погано, а завдяки пропонованому товару чи послузі життя налагодилося:

«Дать стране еще больше угля. Чтобы повысить объемы добычи, энергетики объединились с машиностроителями. Разработали и протестировали новый проходческий комплекс. Шахты остались довольны. О преимуществах отечественной техники в нашем сюжете (...)

Кор.: Раньше подготовка только одного этапа запуска лавы разрезной печи занимала более трех месяцев. Старая техника часто выходила из строя, говорят шахтеры. Поэтом на Сташково решили запустить в работу комбайн нового поколения, адаптированный к условиям украинских шахт.

Валерий Дорофеев, бригадир горно-монтажного участка: Раньше на подготовку лавы нашему участку требовалось три месяца. Сейчас с появлением проходческой машины этот процесс ускорился на 30%. Раньше мы комбайн ремонтировали, выдавали на-гора, что занимало очень много времени. (...)

Кор.: Сейчас в Украине работают два подобных проходческих комбайна. И оба на шахтах ДТЭК.

Сергей Воронин, генеральный директор ДТЭК Павлоградуголь: Эта машина позволит нам в дальнейшем на треть ускорить подготовку новых лав. Значит, это больше угля, которого необходимо для того, чтобы ту миссию, которую держит компания ДТЭК, нести свет и тепло людям — она выполнялась.

Традиційний сюжет-вдячність на «Україні» присвятили ще й фонду Ахметова. І вже другий тиждень поспіль героїнею суботніх сюжетів каналу стає корова Олега Ляшка. Але вона лише для гарного настрою, насправді ж політик приїхав серйозні справи вирішувати. Без нього — ніяк: «Сотрудники лесного хозяйства на Черниговщине отказываются работать с новым руководителем. Чтобы разобраться с ситуацией, в регион приехал лидер радикальной партии Олег Ляшко».

А от «Інтер» нікого не хвалить, а як завжди критикує своїх головних антигероїв — Арсена Авакова та Андрія Садового. Першому раніш діставалося за відсутність, цього разу — за мовчання: «Ни новых деталей трагедии ни даже слова соболезнования погибшим. Глава МВД Арсен Аваков до сих пор так ничего и не сказал и не написал об убийстве своих подчиненных, а уже почти неделя прошла. Зато зарплата со 100 %-й надбавкой за интенсивность труда получает».

Сюжет «Інтера» насправді про проблеми із вивезенням львівського сміття. Але ж як можна пропустити нагоду наїхати на Садового: «Губернатор даже объявил тендер на строительство соответствующего комплекса, но принимать такое щедрое предложение мэр Садовый не спешит, мол, хочет продвигать свой проект строительства, даже, говорит, заручился поддержкой Европейского банка. Однако проект застрял на стадии подготовки документации, а пока в мэрии ждут согласования с Минфином, львовские активисты будут следить, куда же деваются тонны городского мусора».

На ICTV, по суті, прорекламували появу в Рівному білоруських дуобусів — автобусів, що можуть їхати на електриці як тролейбуси та на дизелі як автобуси. Хоча транспорт запустили ще 7 грудня й місцеві сайти повідомляли, що у транспорті під час курсування сталися неполадки, про це в сюжеті не згадується, виходить матеріал тільки 10 грудня і наголошує лише на вигодах: «Диво-транспорт зійшов із конвеєра у Білорусії, та зібрали його спеціально для Рівного. Місту це коштувало 7,5 мільйонів гривень. Якщо добуси достойно оцінять рівненські пасажири, транспорт запустять у серійне виробництво».

ВИСНОВКИ

Цього тижня рівнозначними лідерами за кількістю сумнівних матеріалів стали «Україна» та «Інтер». Суттєва різниця в тому, що «Україна» лише просувала інтереси політиків, а «Інтер» будував значну кількість матеріалів із ознаками замовності на критиці.

Загалом протягом тижня виявлено 78 сумнівних матеріалів: 56 матеріалів із ознаками замовності, 22 паркетних повідомлення про діяльність та заяви влади, чотири матеріали з промо власних проектів медіа.

Найбільше на «Україні» та «Інтері» — по 28 повідомлень. По вісім сумнівних новин на ICTV та «1+1», по два повідомлення на «UA: Першому» та СТБ, по одному — на «112» та 5-му каналі.

В інтересах Ріната Ахметова вийшло 13 сюжетів: десять про його благодійний фонд (всі нк «Україні») і три — в інтересах його компанії ДТЕК (два — на «Україні», один — ICTV).

Позиції «Опозиційного блоку» загалом просували десять матеріалів на каналах «Інтер» та «Україна». Із них п'ять — в інтересах Вадима Новинського (три на «Інтері», два на «Україні»), по одному матеріалу на «Україні» засвітили Дмитра Шпенова та Бориса Колесникова, «Інтер» ще тричі піарив «Опоблок» — одеського політика Богдана Гіганова, лідера фракції Юрія Бойка та екс-регіонала, котрий захищав опоблоківців Володимира Медяника.

Сергій Каплін як профспілківець та лідер Соціал-демократичної партії фігурував у шести матеріалах — всі на «Інтері». У чотирьох із них він атакував Арсена Авакова.

Олег Ляшко засвітився у п'яти матеріалах на каналі «Україна».

«Народний фронт» отримав піар по одному разу на «1+1» та «Україні». Також на «Україні» отримав один вигідний ефір лідер партії Арсеній Яценюк.

В інтересах Валентина Наливайченка («Справедливість») лише один матеріал на «Інтері».

Зіркою паркетів знову став прем’єр-міністр Володимир Гройсман із дванадцятьма матеріалами: по три вийшло на «Інтері», «Україні» та ICTV, два на «1+1», один — на «UA: Першому».

А от Президент Петро Порошенко виявився лише в чотирьох таких сюжетах: по одному на ICTV, «Інтері», 5-му каналі та «UA: Першому».

По одному разу паркети дісталися міністру юстиції Павлу Петренку («112») та меру Києва Віталію Кличку (ICTV).

Усі негативні матеріали вийшли на «Інтері» — загалом чотирнадцять. Фігурантом десяти був міністр МВС Арсен Аваков, чотирьох — мер Львова Андрій Садовий.

Двічі прорекламували сайт «Сегодня» на «Україні», один промоматеріал про «Приватбанк» вийшов на «1+1», підприємство ArcelorMittal Кривий Ріг пропіарили в одному сюжеті на «Інтері».

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор vедіа» і не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus