Гуманітарний серіал Ахметова

Блокування транспорту з гуманітарною допомогою від Фонду Ріната Ахметова добровольчими батальйонами, які, на думку «Опозиційного блоку», діяли за вказівкою дніпропетровського губернатора Ігоря Коломойського, стало головною конфліктною темою тижня. А для каналів, що підтримують «Опозиційний блок», передусім «України», але також і «Інтера», приводом посилити інформаційний тиск на Коломойського і владу. «События» приділили заблокованій гуманітарці стільки уваги, що всі інші важливі теми відійшли на другий план. Поведінка «опозиційних» телеканалів у цій ситуації яскраво засвідчила те, що інтереси власників і політичних патронів для них понад усе: важко згадати якусь важливу для суспільства подію останніх місяців, яку би вони відпрацювали так само старанно й прискіпливо.

15 грудня, понеділок

Головні теми дня — обстріли українських позицій на Донбасі, вимкнення електроенергії, штурм Калінінської районної адміністрації в Горлівці, а насамперед — блокування гуманітарної допомоги Фонду Ріната Ахметова батальйоном «Дніпро-1».

«Інтер» присвятив фурам Ахметова цілу трилогію емоційно забарвлених, критичних матеріалів. Дії «Дніпра-1» названо «гуманитарным гоп-стопом». «22 фуры с продуктами, детским питанием и памперсами вторые сутки на блокпосту полка "Днепр-1"», — йдеться в першому матеріалі, у якому рясно порушуються стандарти достовірності й відокремлення фактів від коментарів: пост нардепа Семена Семенченка в фейсбуку названо «истинной причиной остановки», а нардепа Бориса Філатова, близького до Коломойського — організатором. І то з якою аргументацією!

«Организатором всего этого выглядит в том же самом "Фейсбуке" нардеп и бывший зам днепропетровского губернатора Филатов. Он и утверждает — гумпомощь идет на содержание сепаратистов».

Відповідальність за дії «Дніпра-1» покладають також на владу: «О том, что мирные жители на оккупированных территориях могут рассчитывать на гуманитарную помощь — вчера на совещании с силовиками говорил президент. Там — ни слова о "гуманитарке" в обмен на пленных». Позиції ані Коломойського, ані Філатова, ані добровольчого батальйону «Дніпро-1» у матеріалі немає взагалі. В наступному лунають коментарі політкоментаторів, близьких до «Опозиційного блоку» — Костя Бондаренка й Руслана Бортника, титрованих як «політологи». Вони звинувачують у затримці вантажу все того ж Коломойського, а також Арсенія Яценюка.

Третій матеріал вибиває у глядачів сльозу — він про мешканців Донбасу, які без ахметовської гуманітарки гинуть із голоду. «Гуманитарная помощь Ахметова вообще содержит весь Донецк и всех людей, — каже мешканка Донецька Людмила. — Надеюсь, что помощь пропустят, у нас действительно начнут умирать люди».

У новинах каналу «Україна» навіть більше — чотири матеріали про блокування гуманітарки. Й іще різкіші дефініції: «Беспредел добровольческих батальонов. Более суток на блокпосте около города Курахово батальон Днепр-1 не пропускает колонну с гуманитарной помощью Рината Ахметова. Жизненноважные продукты предназначены жителям Донецкой и Луганской областей. Все документы на груз оформлены, полный пакет предъявлен военным, но бойцы упорно твердят — бумаги не те».

Слова народних депутатів Володимира Парасюка й Семена Семенченка, які приїхали розбиратись із фурами, виривають із контексту, щоб їхня позиція не була зрозумілою: «Я просто так скажу вам. Ви знаєте для чого ви приїхали сюди. — Хто ви? — Народний депутат України Володимир Парасюк», «У меня есть факты. В сетях магазинов идет торговля» (Семенченко). З останнього синхрону цілком очевидно, що він вирваний із контексту, адже політик не закінчив свою думку.

Від невиразних, погано сформульованих звинувачень набагато легше відбитися: «Свита нардепов привлекает внимание прессы к двум машинам- пирожкам, которых сегодня целый день на блокпост никто не видел. Никого не смущает, что машины с сигаретами разительно отличаются от машин гуманитарного рейса».

У другому матеріалі «События» роздмухують скандал, посилаючись на авторитет міжнародних організацій: «Задержание гуманитарного рейса уже вызвало резонанс и в стране, и за ее пределами. В частности представители ООН заявляют: лишить жителей Донецка и других захваченных городов единственной надежды на пропитание не допустимо. Напомню, люди в зоне военных действий не получают ни зарплат, ни пенсий более 4 месяцев».

Журналісти «України» використовують один із головних прийомів пропаганди — повторення одних і тих самих смислів, лише різними словами. У першому матеріалі випуску вже було сказано про те, що документи гуманітарного вантажу начебто в порядку. Але у третьому це повторюється знову — двічі: «Компания “Украинский ритейл”, что оформляет документы на гуманитарный груз, уверяет — с бумагами все в порядке». Є тут і теза, яка повторюватиметься в кожному наступному випуску «Событий» протягом тижня кілька разів: «Предоставлять гуманитарную помощь исключительно мирным жителям — это принципиальная и бесповоротная позиция штаба Ахметов. Около 400 тонн продуктов, которые везет рейс, ждут тысячи людей. Гуманитарка для них сейчас единственный способ выжить. Жителям зоны АТО с лета не платят ни пенсий, ни зарплат. Уже сегодня из-за задержки машин на Донбасс-арене не выдавали наборы для детей до 2 лет».

Далі в матеріалі з’являються мешканці Донбасу, які розповідають про те, як їм потрібна гуманітарна допомога, та висловлюють свою вдячність власникові «України»: «Это самая лучшая гуманитарная помощь от Рината Ахметова. Ему огромнейшее просто спасибо. Потому что набор просто шикарнейший. Там все есть». Фігурують тут також і «шоковані» затримкою вантажу волонтери: «Лично я считаю, это мое мнение базируется на том, что когда до такого уже доходит, то уже можно говорить о том, что происходит геноцид на основании какого-то территориального признака».

Далі — пряме включення з гуманітарного штабу Ахметова: «В колл-центре сегодня шквал звонков от жителей Донецкой и Луганской областей. Люди просят не оставлять их в беде». І — на доведення того, що Рінат Леонідович не покине своїх голодних дітей напризволяще — кадри з міста Щастя під Луганськом (контрольоване українськими військами), куди вперше привезли гуманітарку від фонду Ахметова: «Волонтеры привезли самое необходимое — питание и подгузники. Детские наборы раздавали семьям, где есть дети до 2 лет».

Серед усіх матеріалів на цю тему найбільш збалансованим був матеріал Першого національного. Хоча його автор не дав слова безпосередньо представникам Фонду Ріната Ахметова, проте взяв коментарі у прес-служби супермаркетів «Брусничка», що володіє продуктами у фурах, в охоронної фірми, що стереже продукти в Донецьку. Надане слово й нардепам, які приїхали розбиратись у конфлікті (чи то пак підтримувати «Дніпро-1»?) — Дмитрові Добродомову («Блок Петра Порошенка») та Семену Семенченку («Самопоміч»), який озвучив в ефірі ультиматум: продукти в обмін на полонених. У сюжеті «1+1» також є баланс — тут наведено синхрон представника фонду Ахметова.

5 канал обмежився коротким повідомленням про затримання фур, а СТБ взагалі подав цю інформацію як епізод в оглядовому сюжеті про те, як минув день на Донбасі: «Нині не потрапила до мирних громадян і гуманітарна допомога від Фонду Ріната Ахметова. Вантаж зупинили на блокпосту добровольчого батальйону"Дніпро-1" біля Курахового. Силовики аргументували це тим, що вони хочуть обміняти гуманітарку на своїх хлопців, які знаходяться у полоні терористів». У «Фактах» ICTV о 18.45 про затримання гуманітарної допомоги не було взагалі.

Не припиняються атаки проти бізнесу Ігоря Коломойського на «Інтері». Цього разу — чорний піар проти «Приватбанку»: «Закон не для всех. Родным Анатолия стали приходить письма из банка. В них "Приватбанк" грозит запретом выезда из страны, арестом и продажей имущества родных. И сумма долга выросла почти в тридцать раз. Кстати, письма банка стилизованы под решения суда — "Именем Украины", "судья"». Немає в сюжеті позиції ані «Приватбанку», ані Національного банку.

І ще один сюжет у тому ж дусі — про захоплення Одеського нафтопереробного заводу: «"Черное золото" Одесского НПЗ. По трубе оно уже ушло в резервуары соседней компании "Синтез Ойл", принадлежащей группе "Приват". "Приватовцы", напомню, якобы сдали эти емкости в аренду госпредприятию "Укртранснефтепродукт". Именно ему суд передал арестованное сырье на хранение. Но с "хранением" как-то не сложилось. В пятницу изношенный трубопровод прорвало». І тут немає коментарів «Привату».

Коли під час виборчої кампанії в «Подробностях» на «Інтері» з’являвся Борислав Береза, тоді ще кандидат-мажоритарник, представник «Правого сектору» і борець проти підпільного ігорного бізнесу, подібні матеріали сприймались як банальна передвиборча джинса. Тепер поява Берези в матеріалі на цю саму тему з синхроном: «Не только милиция и прокуратура. Также крышуют и чиновники, местное самоврядування. Также крышуют люди не только в погонах, но и со значками», — наводить на думку, що все набагато цікавіше — йдеться про бізнесові розбірки та переділ ринку.

І це не єдина згадка про Березу в цьому випуску новин «Інтера». Доволі дивно висвітлив канал пограбування учасників лекції Сергія Яременка, екс-заступника голови Нацбанку. На лекцію увірвались невідомі в балаклавах і пограбували присутніх. «Інтер» наполягає, що все було зрежисовано: «Это один из пострадавших — американец украинского происхождения. Бежал за нападавшими и получил пулю в живот. Почему-то все в той же одежде, что и 2 дня назад. Хоть из больницы выписали еще вчера». Американець говорить щось дивне: «Ограблен полностью, у меня были все там деньги, кредитные карточки. Эти Бориславы Березы, эти Яроши должны надавить на этих». Журналіст сам робить висновок, принагідно порушуючи стандарти достовірності та відокремлення фактів від коментарів: «Вся эта история выглядит очень постановочно. До такой степени, что вызывает глубокий интерес — кто же действительно скрывался за масками, кто их действительно прислал. Но еще больше интересно — что последует дальше и какова конечная цель всей этой, повторюсь, постановочной истории».

У матеріалі «1+1» про люстрацію фітосанітарної служби в Одесі підведення ведучої не відповідає змісту самого сюжету. Спочатку ведуча каже: «В Одесі активісти влаштували народну люстрацію у фітосанітарній службі. Представники громадськості певні, що структура задіяна в корупційній схемі за участі місцевої митниці та високопоставлених правоохоронців у столиці. Суми хабарів, які оприлюднюють активісти, вражають. Ідеться, — кажуть, — про мільйони доларів». Однак у сюжеті кореспондент й словом не обмовився ані про мільйони доларів, ані про високопосадовців. Жодного прізвища також не назвали.

І на десерт — показовий випадок замовчування важливої інформації. Відтепер співробітники державтоінспекції мають при собі розрахункові термінали, через які порушник може відразу сплатити штраф. Жоден телеканал не поцікавився, кому це вигідно — всі матеріали про новацію вийшли дуже позитивними. Й лише в суботу Майкл Щур у своїй програмі «Утеодин» на Першому національному показав, що це термінали «Приватбанку».

16 грудня, вівторок

Головні теми дня — призначення Олександра Турчинова секретарем Ради національної безпеки і оборони, ситуація на Донбасі та падіння курсу російського рубля.

Але в центрі уваги «опозиційних» телеканалів залишається протистояння навколо ахметовської гуманітарки. У випуску «Событий» телеканалу «Україна» цього дня вийшла рекордна кількість матеріалів на цю тему — дев’ять. Приблизно половина програми:

1. Сюжет про те, як у Дніпропетровську вантаж повторно складали у фури.

2. Пряме включення з блокпоста, через який мали проїжджати вантажівки.

3. Матеріал про очікування мешканців Донбасу, які помирають із голоду без ахметовської гуманітарки: «Ну, вот мы живем только на этой помощи. Спасибо вам огромное Ринат Леонидович Ахметов, за то, что вы нас поддерживаете в этот очень тяжелый для нас час». Є тут і оцінкові судження кореспондента: «Для людей, не видящих от официального Киева никакой поддержки уже более 4 месяцев, не получающих ни зарплат, ни пенсий, это был единственный шанс выжить», «Люди возмущены, большинство из них не знает, как пережить не то, что зиму, а хотя бы неделю без продуктовых наборов».

4. Матеріал про те, як багато дзвінків приймає гуманітарний штаб Ахметова: «И та ситуация с продовольствием, которая наблюдается в Донецке очень тяжелая. По прогнозам волонтеров, до пятницы хватит запасов, которые хранятся на складах Донбасс арены и если гуманитарный груз не пропустят, то уже в пятницу тысячи жителей оккупированной территории, а также представители льготной категории это пенсионеры, многодетные семьи, матери одиночки могут просто остаться без еды».

5. Римма Філь, координатор штабу, вихваляє Ахметова: «Очень переживает за своих земляков Ринат Ахметов. Он на связи с гуманитарным штабом. Мы пытаемся всячески найти решения этой не простой ситуации, политизации гуманитарной помощи».

6. «Міжнародний резонанс»: «Посол США в Украине Джефри Пайетт в твиттере заявил, что надеется на разрешение ситуации в самое ближайшее время. И отметил, что фонд Рината Ахметова стабильно привозит тысячам жителей Донецкой и Луганской областей самую необходимую помощь».

7. Матеріал про прес-конференцію, присвячену дітям, які страждають без гуманітарки від Ахметова: «Одна из самых уязвимых категорий — дети, оставшиеся в неподконтрольных территориях. Эксперты отмечают — помочь им просто не кому и продовольственные наборы, это единственный источник детского питания в зоне боевых действий». Автор удається до різких оцінкових суджень, порушуючи стандарти достовірності, точності та відокремлення фактів від коментарів: «Блокирование грузовиков с помощью шокировало и простых украинцев по всей стране. Во Львове, Одессе и других городах люди отмечают — обречь сограждан на голодную смерть — преступление».

8. Сюжет про гуманітарку від Ахметова на Луганщині: «Впервые детские наборы от Рината Ахметова получают жители Краснодона Луганской области. Это помощь для семей, в которых есть дети до двух лет. В детских наборах — самое необходимое для сбалансированного питания ребенка и памперсы».

9. І, нарешті, гість студії — начальник управління у зв'язках із громадськістю Донецької міськради Максим Ровинський, якого титрують як «волонтера гуманітарного штабу Ахметова». У студії політик-чиновник-волонтер агресивно звинувачує депутатів, які приїхали на місце блокування гуманітарки: «Там на самом деле ситуация развивается таким образом, что вчера они говорили одно, сегодня они меняют свои показания. И я еще раз говорю, маленькая ложь порождает большую. Вчера они соврали, сегодня они вынуждены оправдываться. Ну, посмотрим, что они скажут завтра».

Можливо, це комусь видасться дивним, але серед цих дев’яти матеріалів місця для висловлення позиції тих, хто блокував гуманітарний вантаж, не знайшлося. Стандарт балансу дотриманий не був.

«Інтер», розповідаючи про цю ситуацію, знов не лише критикує «Дніпро-1», але й звинувачує народного депутата і одну з «правих рук» Коломойського, Бориса Філатова, в організації блокування: «Эту горячую тему с блокированием гуманитарки от Ахметова подогревает экс-замгубернатор Днепропетровской области. А ныне нардеп — Борис Филатов. И по-прежнему утверждает — там водка, сигареты и еда для сепаратистов. Более 20 машин гумконвоя до сих пор на блокпосту».Змоги відреагувати на звинувачення, що лунають другий день поспіль, Філатов не мав.

Дивна ситуація в сюжеті СТБ. З одного боку, тут немає позиції Ахметова, а лише нардепів, які підтримують блокування гуманітарки. З іншого, ведучий явно на боці Ахметова: «Раніше на окуповані території фонд Ахметова відправив загалом понад 11 тисяч тон допомоги. За інформацією волонтерів по той бік фронту люди дедалі частіше помирають не від обстрілів, а від недоїдання».Перший національний цього дня обмежився коротким повідомленням із двома коментарями: Семенченка, який говорив про депутатську ініціативу обмежити торгівлю з окупованими територіями, та представника фонду Ахметова, що запевняє, що гуманітарний вантаж є безпечним.

До іншої сторони хилиться насамперед «1+1», який повідомляє про позитивний результат блокування: «22 військових звільнено з полону. Бойовики також видали 12 тіл загиблих українських вояків. Такі перші результати блокування перевезення вантажів до окупованих територій Донбасу, повідомив заступник командира полку Дніпро-1». Слово в матеріалі надане нардепу від «Самопомочі» Єгору Соболєву та представнику «Дніпра-1» Валентину Маньку, натомість позиції представників Ахметова немає. На боці добровольців і 5 канал — у короткій інформації про конфлікт ведучий посилається на представників «Дніпра-1» як на беззаперечно правдиве джерело: «Подробиці вчорашнього обміну фури з конвою Фонду Ріната Ахметова повідомили представники батальйону “Дніпро-1”. За їхніми словами, за пропуск вантажівки на тимчасово окуповану територію їм бойовики віддали тіла убитих військовослужбовців». І тут сторони Ахметова немає — баланс порушено.

Всі канали подали новину про те, що Олександр Турчинов став секретарем РНБО, однак лише «Інтер» зібрав на нього антидосьє, використовуючи коментарі чотирьох політкоментаторів, щонайменше двоє перших з яких традиційно близькі до Сергія Льовочкіна і/або «Опозиційного блоку»: Андрія Золотарьова («подобная политическая всеядность всегда заставляет смотреть на таких людей с опаской. Которые как портянки меняют политические флаги. От комсомольской клички "Рахметов" до "Кровавого пастора"»), Вадима Карасьова, Олександра Палія та Сергія Тарана («Не виключено, що Порошенко діє за таким принципом, що друзів треба тримати близько, а скажімо так, конкурентів ще ближче»).

Специфічна ситуація склалась із висновками Венеціанської комісії, яка аналізувала український закон про люстрацію. Висловивши низку зауважень, комісія закликала українську сторону доопрацювати документ.

«Інтер» повідомив, що «чиновники Минюста не видят существенных недостатков в Законе о люстрации. И сегодня — не видят. После разгромной критики Венецианской комиссии. Почему в Кабмине закрывают глаза на выводы лучших мировых юристов, а тут на родине закрывают глаза другим на эту правду». Автор матеріалу бере на себе сміливість із упевненістю стверджувати: «Новый закон писать никто не будет. Хотя в комиссии четко сказали — должен быть другой документ. Иначе — очень печальные выводы в ПАСЕ». І таким чином дезінформує телеглядачів, позаяк Венеціанська комісія нічого про створення зовсім нового закону не говорила. Проте маніпуляцією скористалися в «Опозиційному блоці», щоб у черговий раз розкритикувати владу. «В данной ситуации, я считаю, — каже нардеп від «Опозиційного блоку» Микола Скорик, — что министр должен однозначно понести ответственность, вплоть до возможной отставки данного высокого украинского чиновника».

5 канал, навпаки, ствердив, що «Венеціанська комісія схвалила український документ. Але вказала на його недоліки. Виправити їх Україна має протягом трьох місяців». Інші канали вирішили за цю новину не братися.

Заангажованим виглядає матеріал «Інтера» про мітинг під будівлею прокуратури із звинуваченнями керівника Державної іпотечної установи: «За последние годы от деятельности ГИУ страдали не только заемщики, но и целые банки. Механизм и критерии выбора финучреждений для предоставления "авансных" денег для стимулирования, как и основания для разрыва сотрудничества с ними — до сих пор непонятны. Кому и сколько дать денег наперед — решали только руководители ГИУ. И, наверняка, такие поступки не были просто жестом доброты. Эти возмущенные люди могут прийти к новому министру финансов, Генпрокуратуре». Матеріал закінчує закликом-погрозою до чинної влади: «Стоит ли ждать третьего Майдана ради кучки ненасытных чиновников». Ситуація прояснюється в матеріалі Сергія Лямця на «Українській правді» — Державна іпотечна установа судиться з банком «Надра», що належить, як і «Інтер», Дмитрові Фірташу, і наступного дня, 17 грудня, було заплановане наступне судове засідання. Однак і немає підстав стверджувати, що заяви пікетувальників безпідставні.

Також на «Інтері» матеріалі про пікет кіровоградців, які не можуть отримати житла, протестувальниця звинувачує екс-суддю Володимира Ярошенка: «Больше десяти лет мы судимся и все суды проигрываем, потому что бывший судья Ярошенко везде у него все знакомства». Коментаря екс-судді в сюжеті немає.

Аналогічна ситуація і в матеріалі ICTV: активісти пікетували прокуратуру, аби та поновила справи про масштабні розкрадання в Національній академії наук, зокрема в Інституті електрозварювання імені Патона. Протестувальник звинувачує у цьому заступника директора інституту Валерія Куцака. Однак позиції обвинуваченого немає. В обох сюжетах баланс думок відсутній.

Тим часом «1+1» захищає інтереси компанії «Міжнародні авіалінії України», з якою має спільного власника — Ігоря Коломойського. Нові правила авіаперевезень, які лобіює Коломойський, у матеріалі «ТСН» названі «економічним патріотизмом»: «Намагання держави навести лад в авіаційній галузі наразилися на спротив сумнівних компаній. Деякі з них не літають взагалі, деякі перебувають під дією санкцій США за співпрацю з оборонним відомством Ірану. Втім Державна авіаційна служба погоджується на компроміс і хоче врахувати інтереси всіх гравців. Водночас в відомстві наголошують, принцип економічного патріотизму обговоренню не підлягає». У матеріалі лунають звинувачення на адресу Асоціації авіаційних підприємств України: «Вони вже ходили на мітинги і на зустрічі з керівництвом Державіаслужби. Експерт Богдан Долінце був свідком такої зустрічі. Він згадує, пропозиції по суті від представників малих авіакомпаній на них не лунало». Відповіді на ці закиди телеглядачі не почули.

17 грудня, середа

Центральною темою теленовин залишається протистояння навколо ахметовської гуманітарки. В середу народні депутати виступили з ініціативою заборонити торгівлю з окупованими територіями, яка спричинила шквал критики на «опозиційних» телеканалах.

«Україна» трохи зменшила активність захисту Ахметова: цього дня у випуску лише п’ять матеріалів про затриману на блокпості гуманітарну допомогу. Спочатку на прямому зв’язку зі студією був кореспондент із дніпропетровських складів, куди повернулись фури. У повідомленні про те, що гуманітарну допомогу так і не пускають на окуповану територію Донбасу, є лише позиція фонду Ахметова.

Далі — вже традиційний матеріал про те, як мешканці окупованих територій чекають на гуманітарну допомогу та принагідно клянуть Коломойського: «Надо Коломойского вообще убирать отсюда. Не только из Донбасса, из Днепропетровска гнать надо его».

Наступне повідомлення — про скаргу гуманітарного штабу Ахметова до Президента і правоохоронних органів, із наголосом на тому, що блокуванням фур зайнялася Служба безпеки України. Позиції «Дніпра-1» і далі не відображають. І нарешті — хід конем: проти блокування висловлюється новопризначений секретар РНБО та інші офіційні особи: «Задержание гуманитарного рейса губит репутацию украинского государства. Это отметил сегодня новоназначенный секретарь Совета Нацбезопасности Александр Турчинов. А уполномоченный президента Ирина Геращенко и Валерий Сушкевич в интервью “Событиям” заявили о важности доставки помощи жителям Донецкой и Луганской областей».

«Інтер» тим часом намагається відігратись на депутатах, які брали участь у блокуванні: «Позавчера все бурно обсуждали, как группа украинских нардепов осматривала автомобили с якобы гумпомощью штаба Рината Ахметова, в которых, опять же, якобы, обнаружили алкоголь и сигареты. А не продукты питания. Вчера стало ясно, что это не гуманитарная помощь, а машины с нелегальными товарами. И нардепы туда поехали предотвращать такой непорядок. А то, что изначально обвинили штаб Ахметова, это уже ошибка журналистов». Дивовижним чином до цієї історії вдається приплести Венеціанську комісію: «Почему в Венеции утром солгали, что закон о люстрации принят на ура, а к вечеру оказалось, что все с точностью до наоборот, и быстро переключились с протухшей темы на свежую — блокаду гуманитарной помощи, упакованной в патриотическую риторику?».

І ще одна маніпуляція: в матеріалі використано допис у фейсбуку журналіста Євгена Іхельзона, який тлумачать як критичний коментар щодо затримки гуманітарного вантажу. Проте на екрані чітко видно, що пост датований 24 листопада 2014 року.

До того ж, знову безпідставно «наїжджають» на Бориса Філатова, якому вже традиційно не дають слова: «И президент, и посол Соединенных Штатов Пайетт уже сказали, что гуманитарная помощь должна быть доставлена в оккупированные зоны. Понял ли это человек, чьими устами, или вернее руками пишет свои посты бывший заместитель днепропетровского губернатора Филатов?».

СТБ, розповідаючи про розвиток ситуації з гуманітарною, повідомляє, що дії добровольців розкритикував Турчинов. Перший національний повідомляє про ініціативу нардепів щодо припинення торгівлі з окупованою частиною Донбасу, та про Ахметова і його фури навіть не згадує.

На «Інтері» знов критикують владу через закон про люстрацію та начебто провал у Венеції: «Высокая гостья сама сегодня организовала встречу с лидерами "Оппозиционного блока". Целый час внимательно выслушивала все опасения депутатов. Закон Венецианская комиссия признала негодным и не-европейским. Но вот в украинском Минюсте, и мы об этом неоднократно говорили, до сих пор выдают черное за белое. Могерини пообещала разобраться, а заодно также, почему оппозиционеров не пускают руководить парламентскими комитетам». Далі Сергій Льовочкін, інвестор «Інтера» і спонсор «Опозиційного блоку», критикує закон про люстрацію та нарікає на блокування гуманітарки.

Ігореві Коломойському на «Інтері» цього разу закидають торгівлю контрабандним вугіллям із сепаратистами: «По данным наших источников, Волновахский груз мог идти в Днепропетровскую область. Там есть специальные склады, на которые топливо из оккупированных территорий поставляют не первый месяц». А також — у матеріалі про скасування монополії «Нафтогазу» — закидають корупцію: «Мы увидели такую странную ситуацию, когда некоторые химические предприятия, контролируемые группой "Приват". Например, они не попали в этот список Кабинета министров Украины и могли дальше получать газ от другого поставщика или от компании "Укрнафта", которая также контролируется группй "Приват"». Позиції групи «Приват» у жодному з матеріалів немає.

У сюжеті «Фактів» ICTV про пікет закарпатського обласного телебачення лунають нарікання місцевих на те, що перетворення Національної телекомпанії та радіокомпанії України на громадське мовлення забере в них можливість бачити новини рідними мовами. Позиції НТКУ в матеріалі немає.

А сюжет «України» про школярів, які вчаться заощаджувати електроенергію, є корпоративною джинсою компанії Ріната Ахметова ДТЕК: «Конкурсные работы будут рассматривать специалисты. А лучшие проекты профинансирует компания ДТЭК».

18 грудня, четвер

Головні новини дня — схвалення Радою Європи додаткових санкцій щодо Криму, восьмигодинне відключення світла в райцентрі Снігурівка на Миколаївщині, страйк водіїв київських трамваїв та поїздка Турчинова на Донбас.

У випуску «Событий» каналу «Україна» — шість сюжетів про Ахметова поспіль:

1. Пряме включення з дніпропетровського штабу гуманітарного фонду.

2. Репортаж про те, як фури намагалися прорватися на Донбас, із героєм-мучеником: «Андрей Заяц ездит с Гуманитарным рейсом Рината Ахметова постоянно. Ему лично угрожали расстрелом бойцы Правого сектора два дня назад. Но угроза жизни водителя не испугала. Он готов ездить с гуманитаркой, так как его семья голодает. И помощь Рината Ахметова — единственное спасение».

3. Матеріал про те, як життєво необхідна гуманітарка Ахметова мешканцям регіону.

4. І ще раз те саме: «Гуманитарный штаб Ахметова уже пятый месяц поддерживает мирных жителей Донбасса. […] С августа на Донбасс доставили полтора миллиона продуктовых и детских наборов» і чергова спекуляція на дітях: «Эти дети очень рады. Им сегодня раздали новогодние подарки от Рината Ахметова». Проте в цьому матеріалі цікаво змінюється риторика: «Теперь все подарки, продуктовые и детские наборы — Гуманитарный штаб будет маркировать. "Благотворительная помощь. Не для продажи" наклеят на каждой единице — будь то пакет с макаронами, или пачка памперсов. Чтобы никто не мог злоупотребить гуманитарной помощью».

5. Також уже традиційне посилання на авторитет влади, що підтримує Ахметова: «Президент Украины поручит СНБО разобраться с блокированием Гуманитарной помощи Рината Ахметова. Об этом заявила уполномоченная Президента по урегулированию ситуации на востоке Ирина Геращенко».

6. І щось новеньке — заява самого телеканалу «Україна», який «выражает официальный протест в связи с грубым препятствием деятельности журналистов со стороны добровольческих батальонов “Днепр-1” и “Правый сектор”».

На додачу до цього гостя студії — міністра праці і соціальної політики Павла Розенка — питали передусім саме про блокування гуманітарки.

«Інтер» потроху послаблює активність захисту Ахметова. У четверговому випуску — лише два матеріали на цю тему: повідомлення про те, що вантаж досі не пропустили (без позиції «Дніпра-1»), і ще один — із критикою Семена Семенченка, який заявив, що на Донбасі немає гуманітарної катастрофи. Немає балансу і в матеріалі ICTV, де представлена лише позиція Ахметова, а також лунають оцінкові судження в проахметовському дусі: «Бо часу на зволікання немає — сотні тисяч людей в окупованих терористами районах скоро не матимуть що їсти». На СТБ позиція «Дніпра-1» є, однак одному коментареві протиставлені три синхрони фонду Ахметова. 5 канал і «1+1» обмежилися сухими стислими повідомленнями.

У матеріалі «1+1» про ремонт траси на Буковель, який належить Ігореві Коломойському, безпідставно фігурує колишній (?) керівник курорту та чинний нардеп Олександр Шевченко, який розповідає, що «як депутат робить усе». Також у «ТСН» ідеться про те, що фіскальна служба звинуватила керівника держпідприємства «Укрспирт» Михайла Лабутіна у розкраданні державного майна, однак відповісти на звинувачення Лабутіну в ефірі «1+1» не дали.

У «Событиях» знов корпоративна джинса ДТЕК: у матеріалі, побудованому на коментарях представників цієї ахметовської компанії, лунають погрози на адресу держави. Критикує державу і єдиний «експерт» у матеріалі — голова Всеукраїнської енергетичної асамблеї і екс-міністр енергетики Іван Плачков: «Государство не выполняет функции государства. Оставило энергетиков один на один с потребителями. И у нас получилось хаотичное не регулированное, не координированное отключение потребителей, которое вызвало возмущение у людей». Позиції представників державних органів катма.

19 грудня, п’ятниця

Головні теми дня — посилення обстрілів на Донбасі та зникнення обвинуваченого керівника «Укрспирту» Лабутіна з лікарні.

Цього дня батальйон «Дніпро-1» таки пропустив фури Ахметова на окуповані території. Тому сюжетів про гуманітарку в новинах «України» стало трохи менше — лише чотири. Всі вони покликані засвідчити, що до гуманітарного вантажу не може бути ніяких претензій:

«Первый блокпост. Гуманитарку снова встречает батальон "Донбасс" и милиционеры. Но в этот раз все в свои руки берут правоохранители. Во время осмотра груза бойцы батальона не произносят ни слова, а только окружают рейс»; «Они открыли буквально каждую из 19 машин, проверили содержимое, а также внимательно изучили, проверили все документы на машины, содержимое, водителей и людей, которые сопровождают данный Гуманитарный рейс. Все данные сведены в соответствующую базу данных. Проверка в целом заняла около 2 часов. Все закончилось благополучно». Позиції добровольців знову немає — лише коментарі штабу Ахметова.

Іще один матеріал — традиційно про те, як не можуть дочекатися гуманітарки на Донбасі: «Пенсионеры и инвалиды Донецка возмущены тем, что через четыре дня продукты для голодающих на Донбассе могут кончиться. Люди получали помощь с того времени, когда им перестали платить соцвыплаты. Информацию о том, что помощь распределяется не по назначению — опровергают»; «"Не для продажи" — теперь именно такой надписью маркированы продукты. Это еще одно доказательство того, что помощь попадает непосредственно к людям».

І якщо напередодні влада виступала союзником фонду Ахметова в боротьбі за право провезти гуманітарку на Донбас, то тепер її вже звинувачують у тому, що окуповані території голодують: «Опрошенные утверждают: ухудшение ситуации вызвано не отсутствием продуктов в магазинах, а тем, что у подавляющего большинства людей нет денег. Жителям зоны боевых действий несколько месяцев не перечисляют: ни зарплат, ни пенсий, ни каких-либо других соцвыплат». Критику озвучує керівник гуманітарного штабу Ахметова Рімма Філь. Відповіді представників влади на ці закиди, звісно ж, немає.

А ось «Інтер» знайшов у Донецьку пані Людмилу, яка звинуватила у створенні передумов для голодомору Семена Семенченка: «Если так произойдет, как говорил вчера Семенченко в эфире телеканала "Интер", то конечно будет голодомор. И, конечно же, магазины продукты поступают из Украины к нам. Украинские продукты если все это заблокируют — то и город, и область будут просто умирать. Нас всех тут шокировало, кто смотрит "Интер", фраза Семенченко вчера — оторвите свое тело от кровати и переоформите пенсию».

Перший національний, СТБ та 5 канал дали короткі повідомлення про те, що гуманітарний вантаж таки проїхав.

І ще раз «Інтер» зачіпає нардепа від «Самопомочі» Семенченка, демонструючи опублікований напередодні компромат: «Семен Семенченко был среди тех, кто захватывал Донецкую обладминистрацию в марте этого года. В интернете появились кадры, на которых ныне народный депутат, в миру — Константин Гришин — спокойно разгуливает по залу среди сепаратистов». Запитати самого Семенченка, що він робив у захопленій облдержадміністрації, не додумалися, зате вкотре «штрикнули» Філатова: «Филатов в своем "Фейсбуке" написал — ему наплевать на прошлое и будущее Семенченко. Есть только настоящее. Но это мы перевели в нормативную лексику слова депутата. Хотя тем самым он косвенно подтверждает, что такое прошлое могло быть. Как было оно и у него». Не давши слова й Філатову також.

Також у «Подробностях» на «Інтері» — чергові звинувачення на адресу влади у зриві постачання вугілля: «И вот пока контрабанда с оккупированных территорий процветает, легальные грузоперевозки в Украине заблокированы, а промышленность в критическом состоянии. Нардепы требуют от правительства восстановить нормальное функционирование логистики и нормальное функционирование предприятий». До цих звинувачень доданий коментар нардепа від «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула: «Безграмотные действия правительства, которое банально не обеспечило "Укрзалізницю" дизельным топливом — практически заблокировали железнодорожные перевозки, и это уже длится несколько недель...». Цікаво, що на «Україні» аналогічні звинувачення озвучував голова Федерації металургів України Сергій Білецький, а сам Вілкул у цей вечір укотре побував гостем студії каналу. Ну, а владі не дали слова в жодному з матеріалів.

20 грудня, субота

Головні новини дня — намір влади відновити призов із Нового року, ситуація на Донбасі та розширення американських та канадських списків персон нон ґрата — українських громадян.

Після того, як інцидент на блокпості був вичерпаний, ахметовська гуманітарна джинса на «Україні» повернулася до свого звичного стану. В суботу в «Событиях» — лише два матеріали про те, як у Донецьку фасували привезені напередодні фурами продуктові набори, і про тренінг, проведений фондом Ахметова для психологів.

Також у випуску — джинса фонду Бориса Колесникова (політика, наближеного до Ріната Ахметова): «Сладкий праздник в День святого Николая устроил детям в Донецкой области хоккейный клуб “Донбасс” совместно с благотворительным фондом Бориса Колесникова».

На «1+1» тим часом вийшов іміджевий матеріал дніпропетровського нардепа-мажоритарника Андрія Шипка: «Мы сможем таким образом сделать большой охват и диспансеризацию населения. Действительно установить те критерии здоровья населения, которые есть, не эфемерные, а реальные критерии здоровья и после этого уже вводить страховую медицину, чтобы были полисы, чтобы мы понимали с какой патологией нам надо сталкиваться и что нам нужно лечить в первую очередь». «Плюси», а також Перший національний, 5 канал і «Україна» показали концерт, організований дітьми Петра Порошенка для дітей з обмеженими можливостями та.

Також «Інтер» продовжує наголошувати на суперечностях між «Блоком Петра Порошенка» й «Народним фронтом», принагідно захищаючи інтереси «Опозиційного блоку»: «Сегодня же "Оппозиционный блок" заявил: заявление секретаря Совета национальной безопасности и обороны идет вразрез с политикой Главы государства. В то время, когда Президент убеждает своих западных коллег в желании Украины найти мирное решение конфликта и продолжать "минский" формат переговоров, Турчинов своей милитаристской риторикой заявляет совершенно противоположную позицию, — говорят в "Оппозиционном блоке"».

Висновки

Завдяки конфлікту навколо гуманітарної допомоги Ахметова з’ясувалася глибина падіння, можлива для стандартів «України» та «Інтера». Ці канали — «Україна» більшою, «Інтер» меншою мірою, — готові повністю відмовитися від місії висвітлення інформаційної картини дня, зосередившись на одній важливій для інвесторів і політичних патронів темі. При цьому відмова від балансу й порушення інших стандартів інформаційної журналістики сприймаються як належне. Збалансованими залишалися новини Першого національного та 5-го каналу, хоча й тут є проблеми.

Загалом протягом тижня вийшло 40 (!) матеріалів з ознаками замовності про Ріната Ахметова та його гуманітарну допомогу. Істерії навколо цього конфлікту ми зобов’язані подвоєнням — із 33 минулого тижня до 60 — кількості матеріалів з ознаками замовності в новинах. На «Україні» таких матеріалів було зафіксовано 35, на «Інтері» — 19, на «1+1» — три, на СТБ — 2. 

comments powered by Disqus