«Інтер» порівняв Володимира Мунтяна з Мартіном Лютером Кінгом. Моніторинг теленовин за 15–21 січня 2018 року

Активно включився в роботу парламент, і ключовою політичною темою минулого тижня став розгляд законопроекту про деокупацію Донбасу. Піарився на цій темі переважно Арсеній Яценюк, а ухвалення законопроекту знову дозволило проявити публічну активність Віктору Медведчуку, що позначилося на новинах каналу «Україна».

Канали лишилися переважно байдужими до справи щодо аудиту «Приватбанку» та звинувачень на адресу його колишніх власників. Також згас інтерес до справи вбивства юристки Ірини Ноздровської, де головний підозрюваний, який нібито визнав провину, заявив про вимушені покази через тиск слідства.

На «1+1» досліджували особисте життя екс-радника міністра МВС Іллі Киви, а на «Інтері» фактично популяризували духовний центр «Відродження» Володимира Мунтяна. Зайшли здалеку — від часів Мартіна Лютера Кінга.

15 січня, понеділок

На більшості каналів висвітлювали засідання погоджувальної ради парламенту, де розглядалися плани роботи на поточний тиждень з особливою увагою на перспективах ухвалення законопроекту про деокупацію Донбасу та на критиці законопроекту про Антикорупційний суд з боку МВФ.

Жоден із каналів не ігнорував опозицію. Але на «112» без зрозумілої доцільності випуск розпочали включенням заяви Арсенія Яценюка. Він коментував положення законопроекту про деокупацію та перспективи створення антикорупційного суду. Тільки потім перейшли до сюжету з погоджувальної ради. Таким чином, політик інформаційно отримав перевагу над іншими фракціями, навіть не будучи членом парламенту.

Виокремили Яценюка і в сюжеті Анни Грішиної на каналі «Україна». Подавши спершу позицію фракції «Народний фронт», кореспондентка ще й додатково цитує Яценюка із Facebook: «Кор.: Тестом на преданность национальным интересам назвал этот законопроект лидер "Народного фронта" Арсений Яценюк».

Цитата из страницы Арсения Яценюка в Faсebook: Росія — агресор. Бойові дії на Донбасі — не внутрішній конфлікт, а оборонна війна з Росією. Крим і Донбас — окуповані росіянами. Такий закон потрібен для оборони країни, розширення міжнародних санкцій проти Кремля, для мирного процесу й відшкодування збитків за збройну агресію та окупацію».

І в цьому ж сюжеті просувають інтереси Ляшка, який виглядає таким собі рішучим борцем за інтереси українських виробників: «Кор.: Точку в экономических вопросах поставил лидер Радикальной партии Олег Ляшко. Требует отменить запрет на продажу молока второго сорта. Им с лета считается продукт домашнего надоя, по условиям Ассоциации с ЕС. Политик настаивает: “Нужно поддерживать отечественного производителя, продавать в Европу не сырьё, а готовую продукцию”».

Піарили Ляшка й на «Інтері» — вдруге за два тижні. Тут також поширили його заяву з вимогою переглянути вимоги ЄС щодо умов закупівлі молока в селян. Причому в новині це названо як «запрет на покупку молока у селян» і «табу на домашний продукт». Хоча такі формулювання є маніпулятивними, адже вимоги стосуються стандартів якості, пов’язаних із промисловою переробкою молока, а не продажем загалом.

На 5-му каналі крім політиків дослухалися і до громадських активістів. Закон про деокупацію критично оцінили в організації «Восток SOS» та навели дані соцдослідження щодо перспектив звільнення території, що об’ємніше розкрило тему.

У випуску каналу «Україна» стабільно піарили фонд Ахметова за благодійність на Донбасі. На «1+1» випустили промосюжет про власний серіал «Школа», що стартував в ефірі.

А випуск на «Інтері» увінчався феєричним піаром «духовного лідера» і «благодійника» Володимира Мунтяна, керівника центру «Відродження» (зазначимо, що такий піар вже стає традиційним для каналу).

Сюжет Оксани Григор’євої починається з 89-річчя Мартіна Лютера Кінга, далі йдеться про зростання популярності протестантської церкви. На підтвердження звертаються до авторитету президентів США Барака Обами, Білла Клінтона, канцлерки Німеччини Ангели Меркель. І в цьому зірковому ряду з’являється Володимир Мунтян. Він запевняє, що секрет економічного успіху розвинутих країн у протестантизмі, а критику на свою адресу пов’язує з «радянським атеїзмом», а не зі звинуваченнями в шахрайстві, про що говорили свого часу й на «Інтері». Тепер же він тут зображений бізнесменом та благодійником.

16 січня, вівторок

У парламенті розглядали законопроект про реінтеграцію Донбасу.

На каналі «Україна» піарився Олег Ляшко. Склад коментаторів із парламенту незмінний: представники «Народного фронту», БПП і Ляшко. При цьому коментар Ляшка не має смислового навантаження, а лише емоційні заяви політика: «Олег Ляшко, народний депутат України, лідер Радикальної партії: Команда Ляшка пропонує йти до миру і відновлювати мир, і об'єднувати країну дорогою перемоги, не здаючи національні інтереси, поважаючи права людей, поважаючи українців, відстоюючи національні інтереси України».

На «UA: Першому» кореспондент Олексій Гомон ґрунтовно передав зміст основних положень законопроекту, але геть не показав наявної в парламенті дискусії між різними політсилами. На решті каналів дискусію було показано збалансовано: слово давали представникам і коаліційних, і опозиційних фракцій.

Про пікет біля стін парламенту, під час якого відбулася сутичка між прихильниками закону про деокупацію, представниками наметового містечка з прихильників Саакашвілі та правоохоронцями, не згадали у вечірніх новинах тільки на «112» та «UA: Першому». Лише на 5-му чітко були вказані організатори пікету, решта тільки стисло переповіли фабулу подій окремими повідомленнями чи кількома реченням у загальному парламентському репортажі.

Детальніше висвітлення цих протестів та сутички проаналізовано в тексті «Детектора медіа» «Шини не винні».

На каналі «Україна» тему резонансного законопроекту обговорювали у студії з нардепом і лідером партії «За життя» Вадимом Рабіновичем, згодом він критикував МВФ і медреформу, точніше, так: «Вадим Рабінович: Я не критикую реформу, я считаю, что преступно называть убиение украинского народа реформой, вот это я критикую».

На каналі «Україна» знову звітували про благодійну допомогу фонду Ахметова на Донбасі.

На «Україні» та «Інтері» вийшли паркетні матеріали з обіцянками прем’єра Гройсмана покращити життя фермерів. В основі — повідомлення про виділення додаткових 4 млрд на ці потреби з бюджету, але як розподілятимуться кошти, які є потреби у фермерів — ані самі підприємці, ані експерти не оцінюють.

Наступна гучна тема — розслідування щодо ймовірних збитків екс-власників «Приватбанку». Тільки На 5-му та «1+1» вийшли сюжети про це. На 5-му дещо відчувається ухил на позицію НБУ: «Кор.: "Приватбанк" перейшов у державну власність у грудні 2016 року. Це був єдиний спосіб порятунку фінустанови, заявляли тоді у НБУ. Якби "Приват" не став державним, то завалив би банківську систему України, після цього державі довелося влити у фінустанову понад 100 мільярдів гривень», — так завершується сюжет. При цьому позицію Коломойського також подано без додаткових критичних оцінок.

На «1+1» — неприхована симпатія на боці Коломойського. Представників компанії-аудитора Kroll та НБУ звинувачують у ненаданні змістовної інформації. Судячи з відео прес-брифінгу, він і не передбачав питань, а презентацію з результатами і схемами розслідування НБУ оприлюднив на своїй сторінці. Протягом усього сюжету — на екрані розміщений титр: «Маячня, яку не варто коментувати», — так колишній акціонер Приватбанку відреагував на закиди…». Вочевидь, такою є основна думка, яку прагнули донести автори, і особливо пікантно вона виглядала на фоні коментаря Катерини Рожкової з НБУ.

На «1+1» взялися судити неблагополучну родину, в якій під час пожежі загинула дитина. У сюжеті містяться, наприклад, такі невідокремлені оцінки ведучої та журналістки: «Як дорослі собі життя врятували, покинувши маленьку доньку помирати у вогні, дивіться зараз. … Де і з ким житиме відтепер пес, їй все одно». Завершили випуск на каналі новиною про «шалений успіх» свого серіалу «Школа».

На ICTV апелювали до анекдотичних «британських вчених», повідомляючи, що найдепресивніший день року вже позаду. Посилаючись на дані «британських науковців», не вказують, про який саме науковий центр ідеться та де оприлюднений висновок. Тож тут порушено стандарт достовірності, через що новина зовсім втрачає будь-яку надію на серйозність.

17 січня, середа

Із основних новин: на фронті двоє загиблих, а від ускладнень після кору померла доросла жінка.

На ICTV незбалансовано подали ситуацію з критикою законопроекту про Антикорупційний суд з боку МВФ. Позицію фонду передали лише одним реченням, а більшість повідомлення — компліментарна подача позиції Президента Петра Порошенка: «Ведуча: Створення Антикорупційного суду один з пріоритетів 2018 року, запевнив іноземній дипломатії президент Порошенко і додав, що після першого читання законопроекту в Парламенті, його можна буде вдосконалити. Долучитись до цього глава держави закликає і дипломатію, і представників міжнародних організацій. Порошенко наголошує, він високо цінує підтримку з боку Міжнародного валютного фонду, Світового банку та Європейського банку реконструкції та розвитку… За словами Порошенка, Антикорупційний суд стане останнім і вирішальним елементом у новій антикорупційній архітектурі України».

Половина каналів приділили увагу скандальному обранню голови Держслужби у справах ветеранів війни та учасників АТО: ICTV, 5-й, СТБ та «1+1». В усіх випадках переможець конкурсу Валентин Манько відмовлявся від коментарів до офіційного призначення. Згадуючи неоднозначну біографію чоловіка, СТБ навіть чомусь сумніваються, чи перебував він у розшуку, хоча це легко перевірити. А в самих новинах бракує інформації про стан провадження, за яким розшукували Манька, причини його закриття тощо.

Не бракує цієї інформації на «1+1». У сюжеті Валерії Ковалінської акцентують на найбільш пікантних деталях біографії Манька, але не вказують джерела більшості наведених даних: «Валерія Ковалінська: Був бізнесменом, працював у податковій. Двічі балотувався до Верховної Ради та був депутатом районної ради від Партії регіонів. Потім став заступником командира Правого сектору. 2015-го проти нього порушили кримінальну справу за розбій. Згодом він давав свідчення проти тодішнього лідера партії “Укроп” Геннадія Корбана в обмін на закриття справи проти себе. Листування Манька з близьким до Президента Ігором Кононенком тоді оприлюднив нардеп Андрій Денисенко, який у 2015 році вийшов із фракції БПП. А ще Манько має борг перед сестрою Корбана. Позичив у неї 10 тис. доларів на збільшення грудей своїй дружини Валерії. І грошей не повернув. Спілкування з пресою чоловік нині уникає, хоча раніше виступав у політичних ток-шоу та на акціях».

На «Україні» нардеп Сергій Тарута у студії ділився своїми поглядами на реінтеграцію Донбасу та непрямо критикував міжнародних партнерів за оцінки законопроекту про Антикорупційний суд: «Сергей Тарута: Когда руководство страны грабило украинский бюджет, то к этому Запад ещё относился более-менее спокойно. А когда они стали выделять финансовые средства и американских налогоплательщиков, и европейских и мы начинаем разворачивать, то они сейчас жёстко поставили условия: остальная помощь только при условии создания Антикоррупционного суда, к которому есть доверие, доверие внешнее».

Далі — заява Олега Ляшка: «Ведущая: Антикоррупционными в Украине должны быть все суды: от районных до Верховного, говорит лидер Радикальной партии Олег Ляшко». А в коментарі політик називає свій «план»: «Олег Ляшко, народний депутат, лідер фракції Радикальної партії: Щоб подолати бідність, ми пропонуємо план: робочі місця, зарплати, підвищення доходів українців, розвиток національної економіки. Для того, щоб подолати безправ'я і несправедливість, яка є, переробрання всіх до одного суддів». Тільки новини в цьому ніякої немає.

І незмінно піарили на «Україні» фонд Ахметова, який допомагає дітям на Донбасі.

На «Інтері» Сергій Каплін та «Опозиційний блок» одночасно піарилися на темі пенсій для військових. У сюжеті Андрія Кравця Сергій Каплін виходить до мітингувальників, Олександр Вілкул та Наталя Королевська вимагають перерахунку пенсій, і тут же повідомляється — Кабмін таки індексуватиме пенсії. Тож глядачі «Інтера» тепер знають, кому дякувати :)

18 cічня, четвер

Парламент ухвалив законопроект про деокупацію Донбасу. На ICTV про наявність дискусії довкола його положень тільки згадали за кадром, назвали основні положення й коментарі дали тільки від коаліції. На «112», 5-му, «UA: Першому» коментують також представники «Опоблоку» і «Самопомочі», на «1+1» — «Самопомочі» та «Батьківщини», на «Інтері» — всі фракції. На «UA: Першому» розширили матеріал коментарями адвоката, який веде справи про відшкодування за руйнування в зоні бойових дій, і правозахисниці щодо застережень про територію, на якій можуть діяти розширені повноваження силовиків. Експертні оцінки включили й у новини СТБ.

На «Україні» законопроект критикує Віктор Медведчук, а хвалить Арсеній Яценюк. Якщо Яценюк є лідером партії, яка просувала законопроект у парламенті, то Медведчука цитують як представника Тристоронньої контактної групи.

«Паркет» Порошенка із подяками за голосування за законопроект поширили на ICTV, 5-му та «Україні».

Далі на «Україні» про цей законопроект говорить Борис Колесніков у форматі інтерв’ю у студії. Також на каналі не зрадили фонду Ахметова, стабільно розповідаючи про допомогу дітям Донбасу.

«1+1» злегка проїхався по Валерії Гонтаревій, оздобивши цілком новинну інформацію невідокремленими оцінками: «Лідія Таран, ведуча: Кінець "ери Гонтаревої". Президент вніс у парламент подання про звільнення Валерії Гонтаревої з посади голови Нацбанку. І натомість вніс кандидатуру нинішнього виконувача обов'язків голови Якова Смолія. Гонтарева подала заяву про відставку ще в квітні торік, відтоді перебуває у відпустці за власний рахунок. Коли Верховна Рада візьметься за призначення нового керівника — невідомо. За даними "ТСН", голосів наразі бракує. В той же час, де саме нині перебуває Валерія Гонтарева, прізвище якої фігурує і в скандалі з конфіскованими грошима Януковича, невідомо».

Далі «1+1» продовжує скочуватися до жовтизни й розповідає історію кохання Іллі Киви. «Лідія Таран, ведуча: Хто та дівчина, яка не відучила колишнього радника Авакова їсти руками. Ілля Кива ексклюзивно для “ТСН” показав свою Катерину». Титр із назвою сюжету красномовний: «Красуня і Кива». У матеріалі кілька разів жінку зображують як об’єкт через такі фрази: «показав свою Катерину», «колекціонує жінок» тощо.

До апеляції на арешт Юрія Россошанського у справі вбивства Ірини Ноздровської діла не було нікому, крім «Інтера» та «UA: Першого». Цього дня адвокати підозрюваного заявили, що свою провину він визнав під тиском, але більшість каналів цю новину проігнорували. Для повноти бекґраунду в підготовлених матеріалах бракує нагадування заяв поліції про виявлені докази: ДНК, спростування об’єктивними доказами показів дружини підозрюваного, слідчі експерименти. Бекґраунд у поданих новинах стосувався тільки хронології подій.

На «Інтері» вийшла «паркетна» новина про голову Харківської ОДА: «Наталья Белышева, ведущая: В Харьковской области — экономический рост. Об этом заявила губернатор Юлия Светличная. В прошлом году, впервые за четыре года, рост промпроизводства составил шесть процентов». На «Україні» та «Інтері» Володимир Гройсман запевняв, що уряд допомагатиме німецьким інвесторам працювати в Україні. Ці матеріали не є збалансованими і просувають тільки сторону прем’єра.

19 січня, п’ятниця

Топ-новина всіх випусків — стрілянина в Одесі. ICTV лише коротко подає інформацію, обіцяючи розширений матеріал у випуску о 21-й. На «112» також коротка інформація, говорять про одного загиблого, хоча на той момент уже було відомо про двох, посилаються на місцеве видання, не називаючи його. Тож тут із повнотою та достовірністю впоралися найгірше.

На 5-му та «Україні» новини в той самий час (о 19:00) — уже з повноцінними репортажами. Пізніші випуски на «1+1», «UA: Першому» та СТБ також використовували відео очевидців. У жодному з цих матеріалів грубого порушення стандартів новинної журналістики не було. На «Інтері» випуск не аналізувався, оскільки після свят на каналі відновили виходи підсумкових новин по п’ятницях.

Водохреще як привід для піару використали на «Україні» та «1+1». Репортаж Людмили Горбач («Україна») завершується реплікою про пірнання нардепів. Але з народних депутатів без зрозумілого приводу виокремлюють лише партію Ляшка: «Кор.: С праздничной молитвой и перекрестившись в прорубь ринулись и нардепы. Радикалы говорят, для них это — традиция. Первым в воду идет лидер, за ним однопартийцы». Далі синхрон самого Ляшка: «Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: Це не просто екстремальна водна процедура, а це очищення і тіла, і душі, і помислів. От я хочу, щоб кожен, хто керує країною, кожен, хто приймає рішення, які впливають на життя мільйонів українців, щоб вони це робили з чистими помислами, із чистою душею, із чистими намірами».

На «1+1» серед політиків виокремили екс-керівника курорту «Буковель», нардепа і представника партії «Укроп» Олександра Шевченка. Пірнав в ополонку він, звісно ж, у «Буковелі» і також бажав очищення політикам: «Олександр Шевченко, народний депутат України: Щоби в цей день в усіх політиків очистились думки. Будемо робити все для того, щоб люди в нашій країні жили достойно».

На «UA: Першому» — хвилинка самопіару. Потенційно цікавий і суспільно важливий матеріал про річницю суспільного мовлення став таким собі промо самих себе. У короткому повідомленні немає неангажованих експертних думок, лише керівник компанії обіцяє дістатися контентом усюди, попри урізання обіцяного фінансування: «Зураб Аласанія, голова правління ПАТ НСТУ: Ми зараз говоримо про контент суспільного мовника. Контент — це означає, що ви побачите, почуєте і відчуєте навіть цей контент всюди. Це все на каналах, це все з сайту і нові і нові будуть. Це в нас буде і на радіо, це буде і у вашому мобільному, це буде всюди. Головне не сама соцформа, як канал, а саме контент. І от ми, ми вас дістанемо всюди».

На «Україні» лякали «епідемією» дифтерії, хоча в заяві в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун ішлося про занепокоєння станом вакцинації та можливі поки що тільки спалахи хвороби.

20 січня, субота

У новинах стежили за оновленням інформації з Одеси після стрілянини, відзначали день пам’яті захисників Донецького аеропорту.

У сюжеті Віктора Скрипника на каналі «Україна» критикували учасників наметового містечка під Верховної Радою, акцентуючи, що вони є прихильниками Саакашвілі. Самого ж політика означають «людиною без громадянства». Щодо цих людей у сюжеті фігурують виключно негативні факти, а приводом для матеріалу став «протест проти протесту» — група активістів вимагали згорнути намети з проїжджої частини вулиці Грушевського. Позиція самих мешканців наметового містечка, їхня чисельність, вимоги тощо не згадуються.

Також на каналі «Україна» кореспондентка Юлія Миншакірова хвалила фонд Ахметова за оперативну допомогу в лікуванні хлопчика з Донбасу.

На «Інтері» піарився нардеп від БПП Сергій Рудик. У новині йдеться про те, що в ОТГ на Черкащині з’явився унікальний центр адмінпослуг. До чого тут нардеп, лишається тільки здогадуватися, а сам він підказує, що все завдяки його допомозі: «Сергей Рудык, народный депутат Украины: Таким людям хочеться допомагати в першу чергу, мені приємно, що в силу своїх можливостей мені вдалося бути поруч і вчасно надати цю підтримку».

Тема більш характерна для місцевих новин — відкриття спортмайданчика в Харкові — стала черговим приводом похвалитися голові Харківської ОДА Юлії Світличній. Вона обіцяє надалі будувати сучасні майданчики в кожному районі області. Такі сюжети вийшли на каналі «Україна» та «Інтері».

І на завершення — позитив. На «112» вийшов другий сюжет із серії «Близький схід», де розповіли про активістку із Дружківки, яка гуртує довкола себе громаду та змінює місто самостійно, не чекаючи, доки хтось це зробить.

21 січня, неділя

Аналізується тільки випуск новин на «Інтері» замість підсумкового у п’ятницю. Розпочався випуск із повідомлення про теракт в Афганістані, далі — сутичка в Києві, та обстановка в АТО. Значну частину випуску складають міжнародні новини.

Із регіональних новин — кадровий голод у лікарні на Дніпропетровщині, реставраційні роботи на Закарпатті й Тернопіллі, порятунок собаки на Київщині. Зауважень в ангажованості цих сюжетів немає.

Матеріалів із ознаками замовності у випуску не виявлено.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 36 сумнівних матеріали: двадцять два — з ознаками замовності, одинадцять паркетних новин і три промосюжети про власну продукцію телеканалів.

Більше половини з них — на каналі «Україна» — двадцять матеріалів, на «Інтері» — сім, на «1+1» — чотири, два на ICTV, по одному на 5-му, «112» та «UA: Першому». Чистими були новини СТБ.

В інтересах фонду Ріната Ахметова шість сюжетів на каналі «Україна».

У п’яти сюжетах просували інтереси Олега Ляшка: у чотирьох на каналі «Україна» та одному на «Інтері».

Тричі піарили Арсенія Яценюка: двічі на каналі «Україна» та один раз на «112».

Чотири паркетних повідомлення про Президента Петра Порошенка: два на ICTV, по одному на 5-му та «Україні».

Паркетні новини з прем’єром Володимиром Гройсманом також чотири рази: по два на «Інтері» та «Україні».

Голова Харківської ОДА Юлія Світлична засвітилася у трьох матеріалах: два на «Інтері» та один на «Україні».

По одному виходу в інтересах Віктора Медведчука, Вадима Рабіновича, Бориса Колеснівкова та Сергія Тарути на «Україні», Сергія Рудика, Сергія Капліна, «Опозиційного блоку» та Володимира Мунтяна з центром «Відродження» на «Інтері», Ігоря Коломойського та Олександра Шевченка на «1+1».

«1+1» двічі піарив свій серіал «Школа», а «UA: Перший» в одному матеріалі незбалансовано хвалив суспільне мовлення.

Критичний матеріал протягом тижня тільки один. На каналі «Україна» виключно в негативі говорили про Михеїла Саакашвілі та його прихильників під парламентом.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus