Канали Коломойського та Ахметова обмінялися докорами. Моніторинг теленовин за 19–25 червня 2017 року

Тиждень розпочався зі жвавого обговорення ситуації зі львівським сміттям, перейшов до дискусії про зняття депутатської недоторканості та завершився арештом керівника сайту «Страна UA» Ігоря Гужви. На кожній із цих тем знаходилися охочі зняти репутаційні вершки.

Але більшою проблемою для новин цього тижня стали не так замовні матеріали, як неповнота в сюжетах та ігнорування важливих деталей.

19 червня, понеділок

Тиждень розпочався із бурхливого обговорення ситуації зі львівським сміттям, а народний депутат від «Самопомочі» оголосив голодування на знак протесту щодо, на його думку, бездіяльності центральної влади.

На ICTV похвалили Гройсмана, навіть там, де його персонально немає. Спершу прем’єр в особі усього уряду «думає про зиму і почав активно готуватися до опалювального сезону, Кабмін запевнив — тепло буде у всіх». Матеріал містить лише декларації та начальницьке звернення до місцевої влади з вимогою готуватися до опалювального сезону. Тут же він просить міських голів зглянутися на мера Львова: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Я хочу зараз попросити всю країну, якщо до вас раптом звернеться голова міста Львів Андрій Іванович Садовий за допомогою щодо підтримки певний період часу вивезення сміття, я вас дуже прошу, будь ласка, якщо це ви можете зробити, допоможіть!» Це єдиний синхрон у цьому матеріалі, який не заява й не розпорядження урядовця, а більше схоже на роботу на камеру.

Далі у випуску — БЗ про критичну ситуацію зі львівським сміттям. А наступний матеріал розповідає, як Вінниця впоралася зі своїм сміттєвим полігоном. Саме Вінницьким сміттєпереробним комплексом постійно хвалиться Володимир Гройсман, який тоді саме був Вінницьким міським головою. Тому вибір теми для сюжету здається невипадковим. Завершується матеріал таким ствердженням: «Кореспондет Людмила Цимбалюк: У найближчому майбутньому у Вінниці планують побудувати потужне переробне підприємство, яке сортуватиме і виготовлятиме із втор сировини корисну продукцію. Це буде перший в Україні сміттєпереробний комплекс».

Це твердження сумнівної точності, оскільки сміттєпереробний комплекс є в Києві на заводі «Енергія». Тому Вінницький комплекс явно не перший. До того ж через два-три роки 3–5 сміттєпереробних заводів планують збудувати на Львівщині, й кому з них належатиме першість, іще рано говорити.

Говорячи про кризу зі львівським сміттям, акцентували на ризиках для здоров’я городян: «Кор: У місті на 10 % зросла кількість кишкових інфекцій, підрахували медики. А ще у місцях накопичення мотлоху перевищені допустимі норми аміаку і сірководню» (5 канал); «Кор.: За даними Держспоживслужби, на смітниках зашкалюють граничні норми аміаку і сірководню. Порівняно із минулим роком, у місті вже на 10% збільшилась кількість випадків кишкових інфекцій» («1+1»). При цьому журналісти промовчали, як рівно за тиждень до того головний лікар Львова казав, що коливання у 10 % є нормою і в жодному з випадків не встановлено зв’язку зі сміттям.

Решта каналів збалансовано і зважено відобразили дискусію довколо сміття. А на СТБ ще й знайшли в архіві фрагмент виступу Андрія Садового 10-річної давнини, в якому він каже, що не хоче ніяких заводів у Львові: «Фрагмент відео, Андрій Садовий: Ті іноземні фірми, які сюди хочуть приходити і будувати тут якісь заводи, я їм говорю — дякую, до побачення. Ніякі заводи ми будувати не будемо, будувати заводи, це треба будувати зразу онкодиспансери». Щоправда, з самого відео не зрозуміло, чи йшлося про сміттєспалювальний завод, чи про промислові підприємства загалом.

На каналі «Україна» вирішили нагадати про справжнього «батька» безвізу: «Орденом Князя Ярослава Мудрого президент Петр Порошенко отметил экс-премьер-министра Арсения Яценюка, который подписал соглашение про ассоциацию с ЕС в 2014 году. При его правительстве были приняты и все необходимые для безвиза законы». Далі в БЗ згадуються також нагороджені Павло Клімкін та Костянтин Єлісєєв, але про їхні здобутки — ані слова.

Коли у випуску «Сегодня» дійшло до теми підготовки до зими, то досить очікувано в матеріалі з’явилися ознаки просування інтересів компанії ДТЕК. У сюжеті Вікторії Потапової директор Придніпровської ТЕС Сергій Дехтяренко хвалиться ідеями диверсифікації ризиків, пов’язаних із нестачею антрациту. Але в матеріалі замовчується, що плани з унезалежнення ТЕС від цього виду палива звучали ще два роки тому, й тоді ТЕС такий варіант не розглядала (бо це потребувало великих вкладень).

У наступному повідомленні з заяв прем’єра Гройсмана на «Україні» взяли фрагмент із критикою блокади, перекладаючи відповідальність за проблеми в енергетиці на політиків: «Ведущий: Премьер напомнил, что из-за зимней блокады на Донбассе, Украина потеряла 1 % ВВП и призвал политиков принимать законы, а не останавливать поезда и машины. А в случае нарушения закона ждёт незамедлительная реакция от местных чиновников».

І ще один позитивний репутаційний сюжет для Ріната Ахметова на його каналі — звіт про діяльність його гуманітарного штабу.

На «1+1» уже не вперше демонструють неприязнь до каналу «Україна». У сюжеті Дмитра Святненка стверджують, що на каналі Ахметова крутять російські серіали. При цьому у сюжеті посилаються на сайт «Медіаняня»: «Сайт "МедіаНяня" викрив цілу схему, якою користується, зокрема, телеканал "Україна". Там створена так звана телестудія- "прокладка"- ABC films, яка доопрацьовує російський продукт. Так, завдяки комп’ютерним технологіям, у знятому на замовлення міста Москва серіалу "Забута жінка", російський поліцейський став українським міліціонером. І таких прикладів багато».

Якщо би автор сюжету уважно читав статтю на сайті «Медіаняня», то знайшов би там таку фразу від автора: «После столь подробного разговора, в котором невыясненными остались разве что названия польских партнеров ABC Film, статус продакшена не вызывает у меня былых подозрений. Его проекты действительно снимаются в Украине, а Сиренко, по его словам, делает все возможное, чтобы ни законов не нарушать, ни зрителей не раздражать». А це повністю розходиться із «викривальною» ідеєю сюжету «ТСН».

На «Інтері» поширили заяву співвласника каналу, нардепа від «Опозиційного блоку» Сергія Льовочкіна щодо реінтеграції Донбасу. А нардеп Сергій Каплін критикує у випуску ініціативу конфісковані гроші направляти на будівництво «Євровалу»: «Сергей Каплин, народный депутат Украины, лидер Социал-демократической партий: Народний фронт на чолі з Арсенієм Яценюком украли мільярди гривень на будівництві так званої міфічної стіни між Росією і Україною. Гроші, які ми повернули, які ми відібрали у Януковича, вкрадені Януковичем гроші, мають піти виключно на підтримку простих людей, крапка».

20 червня, вівторок

Топ-теми дня — зустріч президентів України та США і затримання фігурантів «бурштинової» справи, у якій, за версією ГПУ, хотіли збагатитися нардепи Борислав Розенблат від БПП та Максим Поляков із «Народного фронту».

У висвітленні «бурштинової справи» каналам ICTV та «UA: Першому» бракувало балансу. ICTV містив коментарі лише керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Назара Холодницького, коли майже всі інші канали включили до сюжетів коментарі самих Розенблата та Полякова, які відкидають звинувачення. На «UA: Першому» також присутній коментар лише Холодницького. Він же і викладає позицію Розенблата за версією слідства: «Ведуча: Розенблат, на думку слідства, мав намір взяти участь у видобутку та експорті бурштину». Після розлогого коментаря Холодницькогов кінці матеріалу міститься лише одне загальне речення про позицію самих нардепів: «Самі депутати звинувачення в хабарництві відкидають».

Проблеми з балансом були й під час висвітлення зустрічі Порошенка і Трампа. Лише позиції Президента України та його заяви за підсумками зустрічі передали ICTV, «112», «1+1» та «Україна». При цьому двоє останніх мали матеріали від американських власкорів, які все одно не цитували Дональда Трампа. 5 канал, СТБ, «UA: Перший» та «Інтер» мали цитати обох президентів. На «Інтері» також було бліц-інтерв’ю із заступником керівника Адміністрації Президента Костянтином Єлісєєвим. Цією розмовою глядачеві намагалися показати більш комплексно програму зустрічей Порошенка у Вашингтоні та їхню мету.

Втім, «Інтер», а також канал «Україна» єдині цього дня грішили сюжетами з ознаками замовності.

На каналі «Україна» до студії запросили нардепа Вадима Рабіновича, який очолює власну партію «За життя». Ведучий Максим Сікора каже, що метою зустрічі у студіє є обговорення бурхливого дня в парламенті. Але розмова зводиться до критики колег по парламенту, зокрема «Опозиційного блоку», з якого Рабінович вийшов: «Вадим Рабинович:250 голосов, за которые проголосовали "Народный фронт", БПП и "Оппозиционный блок". Поздравляю вас, ребята! Единственное, что я хочу сказать, вот если честно, надо слово "оппозиционный" убирать с названия, оставить просто — "блок", блок по интересам… Я вообще считаю, что я их исключаю из оппозиции, потому что оппозиция не может вместе с БПП и "Народным фронтом" голосовать сегодня. Люди, откройте, пожалуйста, сегодняшнее голосование и закончим об этом дискуссию, дискуссию об "Оппозиционном блоке". Я понимаю, что ребятам тяжело, что у них там уголовные дела. Я знаю, что у них там есть. Но нельзя предавать своих избирателей, мы же находимся всё-таки представителями центра и востока».

Також на каналі «Україна» похвалилися ініціативою фонду Ріната Ахметова «Сироству нет», а також похизувалися, що продукти медіагрупи «Україна» будут представлені на Одеському кінофестивалі.

«Інтер» надав ефір для заяв Сергій Капліна. Цього разу він гучно заявляє про нібито незаконність кримінального провадження щодо екс-керівника Держфінінспекції Миколи Гордієнка: «Сергій Каплін: В разі затримання Гордієнка, готові організувати справжній Майдан під стінами Генеральної прокуратури. І готові апелювати до політичних еліт країни і до Президента, з вимогою навести порядок в цих питаннях».

Лише з негативного боку в новинах «Інтера» говорили про Олега Ляшка, міністрів від «Народного фронту» Павла Петренка та Арсена Авакова. Ляшкові закидали незаконне збагачення й сипали риторичні запитання, які неупередженим журналістам пасувало би задати політику, а не просто озвучити в ефірі: «Ведущая: Напомню, в поле зрении антикоррупционеров Ляшко уже попадал. В апреле его четыре раза допрашивали в НАБУ, пытаясь выяснить, откуда у него двадцать миллионов гривен на приобретение недвижимости. При этом ни политик, ни его жена согласно декларации бизнесом не занимаются. Но вот, похоже, пазл сложился. Осталось выяснить, каким же именно делом руководил народный депутат».

Міністра Петренка стосувалася дуже «невідкладна і змістовна» заява: «За три года министр юстиции Павел Петренко угробил пенитенциарную систему. Такое заявление на своей странице в Facebook разместил бывший глава Государственной пенитенциарной службы Сергей Старенький. Он утверждает, что реформа была пиар-акцией, которая не дала результатов. Наши журналисты готовят на завтра расширенный материал на эту тему».

А на Авакова «наїхали» через пограбування супермаркету в Києві: «Ведущая: Не могут похвастать результатами реформы в полиции, в ведомстве еще одного представителя “Народного фронта” Арсена Авакова. Накануне три десятка молодых людей ограбили супермаркет в центре Киева… В полиции возбудили уголовное дело, но ни одного из нападавших до сих пор не задержали».

21 червня, середа

Гарячою темою для новин телеканалів уже третій день залишається проблема зі сміттям у Львові, а також журналісти продовжили висвітлювати тему «бурштинової справи», в якій фігурують двоє провладних нардепів та пов’язані з ними особи.

У сюжетах про хід «бурштинової справи» про поточні події подаються різні думки: й обвинувачення, й захисту, й самих підозрюваних. Але жоден із телеканалів не дав зрозумілого бекґраунду про суть обвинувачень. Тому глядач теленовин, який попереднього дня не стежив за подіями, навряд чи міг зрузуміти суть претензій до політиків.

У зв’язку з цією справою в парламенті знову заговорили про зняття депутатської недоторканості. На адресу ГПУ в матеріалі «Інтера» звучать легкі нотки критики, а самої позиції відомства немає. А на один коментар щодо процедури зняття недоторканості, два критичних політичних судження — від «Батьківщини» та «Опозиційного блоку», які виркористали ситуацію для критики опонентів: «Юрий Бойко, народный депутат, "Оппозиционный блок": Ця ситуація це свідчення параліча і корупційності сьогоднішньої влади. Декларуючи чистоту рук, чистоту помислів, насправді прикривають корупційні дії і ми бачимо, що цим займаються представники правлячої коаліції».

Піар «Опоблоку» на «Інтері» продовжили цитування Сергія Льовочкіна: «Ведущая: Проголосует против пенсионной реформы, которую правительство намерено внести в парламент. Об этом на своей странице в Twitter написал нардеп Сергей Льовочкин. По его словам, суть пенсионной реформы Кабмина — механическое сокращение количества пенсионеров». Альтернативної оцінки пенсійної реформи в повідомленні немає, хоча було достатньо урядових заяв, із яких можна було сформулювати добалансовувальний бекґраунд.

Аналогічна ситуація з поширенням заяви «Народного контролю» на «Інтері»: «Ведущая: Пока львовские чиновники думают, куда пристроить мусор, депутаты от группы "Народный контроль" задаются вопросом: куда пропали сто коммунальных помещений этого города … "Народный контроль" заверяет: авторов махинаций найдут и накажут, а украденные помещения вернут в собственность города». У цьому повідомленні немає коментарів прокуратури, яка веде розслідування, чи посадовців міськради, яких звинувачують у недбальстві. І це видає справжні мотиви появу матеріалу: не інформування, а прихована політреклама.

І наступний сюжет випуску на «Інтері» критикує Арсена Авакова. Тут зробили короткий матеріал про акцію протесту під Кабміном із вимогою, щоб очільник МВС пішов у відставку. Вимоги і претензії до міністра подано поверхнево, а реакції самого відомства на акцію взагалі немає. Якщо до матеріалу «Інтера» є претензії щододо балансу та неупередженості, то на інших каналах про цю акцію ніхто взагалі не згадав.

Наступні два БЗ в ефірі «Інтера» також містять претензіїї до поліції: нардепка Ольга Червакова наголошує на відсутності нових подродиць розслідування журналіста Павла Шеремета, а наступна новина суто кримінальна — виявили банду «перевертнів у погонах». Хоча ці повідомлення прямо не висувають претензії до Арсена Авакова, але осад на підтвердження тези щодо відсутності реформи поліції лишають.

Ще один сюжет із ознаками замовності на «Інтері» — в інтересах Сергія Капліна. Політик, який то бореться з несправедливістю, то викриває корупціонерів (переважно тільки на камеру), тепер піклується про затишок українців: «Ведущая: Земляк полтавчан — нардеп Сергей Каплин требует создать парламентскую спецкомиссию, которая найдет деньги в госбюджете, чтобы погасить долги Теплокомунэнерго и возобновить подачу холодной и горячей воды жителям Украины».

На каналі «Україна» також незмінні герої: ДТЕК знову хвалиться своїми рішучими кроками до енергонезалежності, Рінат Ахметов стабільний у своїх благодійних проектах, а Олег Ляшко висунув одразу кілька вимог. «Отменить налоги на импорт высокотехнологического оборудования призвали в парламенте. Это, по мнению лидеров фракции Радикальной партии, позволит значительно модернизировать отечественное производство. Также Олег Ляшко выступил за продление моратория на вывоз леса кругляка и раскритиковал намерение разрешить продажу металлолома за границу», — каже ведучий Максим Сікора.

Новинокою в ефірі «України» стала поява відповіді на критику, озвучену в понеділок на «1+1». У сюжеті Людмили Горбач звинувачують колег у порушенні журналістських стандартів, але також порушують стандарти, подаючи лише позицію своєї медіагрупи та критикуючи сюжет «1+1» та присутніх там коментаторів:

«Кор.: Продюсер картины уверен: конкуренты борются за зрителя грязными методами.

Виталий Сиренко, продюсер: Сюжет “ТСН” ниже плинтуса, мне кажется, такого никто не ожидал от “1+1”, насколько жёстко подмены фактов. Буквально накануне у нас была Медианяня на площадке проекта “Света”, коллеги с “1+1” берут и перевирают их слова».

По коментарі до «1+1» навіть не зверталися, натомість пообіцяли розвинути тему в сюжеті-розслідуванні в наступних випусках.

Також про свої корпоративні проблеми в новинах заговорив канал «112»: «Першу скаргу, пов'язану із санкціями Нацради, до Європейського суду з прав людини скерував телеканал “112 Україна”». У матеріалі немає жодних коментарів: ані від менеджменту телеканалу, ані від Нацради, ані від медіаекспертів.

На низці телеканалів розповіли про участь українських авіаторів у престижній експозиції салону Ле Бурже. Але на ICTV та каналі «Україна» тут окрему увагу приділили учасникам програми «Авіатор» від фонду Бориса Колеснікова та загострили увагу на меценатській ініціативі політика. «1+1» та 5 канал у своїх матеріалах говорили тільки про участь українського авіапрому та участі у виставці Держконцерну «Антонов».

22 червня, четвер

Тепер представники «Народного контролю» з’явилися на ICTV. Дмитро Добродомов заявляє про власний рецепт вирішення сміттєвої кризи у Львові. Дивно, що цей рецепт озвучили тоді, коли план дій ухвалили й почали втілювати в Кабміні, а не до того. Тож це виглядає піаром на чужих рішеннях і не містить ніякої суспільно важливої інформації: «Дмитро Добродомов, народний депутат України, позафракційний: Я зараз провів перемовини з мерами міст Дрогобича, Червонограда — в них є можливості і цікаві ідеї. В принципі, наше вже розділене сміття вони в принципі можуть його приймати, якщо поставити лінію. Вона дуже там є недорогою, для того щоб одразу працювати, робити брикети для спалювання, наприклад, для опаленння міст, шкіл». Після цієї цитати також варто пригадати, що Червоноград одним із перших почав приймати львівське сміття і вже має свою сортувальну лінію. Тож коментар політика не просто недоречний, а й не досить компетентний.

«Народный депутаты с межфракционного объединения "Народный контроль" придумали, как решить мусорную проблему Львова. Будут вывозить отходы со своих округов сами», — також заявили на «Інтері».

На ICTV заробляв політичні дивіденди представник партії «Наш край»: «Ведуча: Раніше народний депутат України від партії "Наш край" Сергій Шахов звертався до Кабміну та правоохоронців, аби захистити жителів Луганщини. Він вимагає погасити зарплатний борг і повернути роботу "Азоту". За словами депутата, нині власник хімзаводу оголосив про поновлення роботи, однак це не остаточна перемога». Підприємство «Сєвєродонецький Азот» належить до Group DF Дмитра Фірташа, й хоча Сергій Шахов висловлює зауваження до власників заводу зокрема, але автори сюжету самих власників не називають.

На каналі «Україна», як і в попередні дні, піарилися Олег Ляшко та Рінат Ахметов. Першого запросили до студії для обговорення поточних політичних подій — чомусь саме з Ляшком на цьому каналі найчастіше спілкуються на нагальні теми. Рінат Ахметов був віртуально присутній у сюжеті про допомогу з ліками дітям у прифронтовій зоні.

На «Інтері» в одному матеріалі пов’язали непов’язані між собою події. Єдиною зв’язувальною ланкою в матеріалі стала партійність осіб, про яких у ньому йдеться. Розпочали із затримання депутата Житомирської облради: «Ведущая: По нашей информации — это представитель Радикальной партии Владимир Халимончук». Все повідомлення складається з начитки за кадром і не містить ніяких коментарів. Текст складається із суджень та припущень: «Активно выступает за добычу янтаря в Житомирской области и еще один радикал — депутат облсовета Илья Смычок…. бизнесмен, похоже, продолжает использовать свое политическое прошлое в Радикальной партии. А вот другому радикалу — народному депутату Андрею Лозовому, повезло куда меньше. Генпрокуратура просит Верховную Раду дать согласие на привлечение его к уголовной ответственности… Под пристальным вниманием правоохранителей и сам лидер Радикальной партии». І хоча Ляшко неодноразово коментував свої допити в НАБУ, тут його позицію ігнорують повністю.

І цього дня на «Інтері» не обійшлося без Сергія Капліна. Він заявив, що охорона здоров’я — ключова реформа, а підвищувати пенсійний вік не можна. Про те, що реформа не передбачає такого підвищення, ніхто не згадує. А про охорону здоров’я тим більш незручно слухати через те, що на «Інтері» найбільш активно критикували реформу від МОЗ.

Цього дня з журналістами спілкувався Леонід Кучма. Більшість каналів із цієї розмови взяли суспільно важливу інфромацію про строки обміну полоненими та перспективи врегулювання напруги на Донбасі. «Інтер» та СТБ вирішили показати ще й політичні міркування другого Президента:

  • «Украинская экономика находится в удручающем состоянии, а страна становится сырьевым придатком. Об этом заявил Леонид Кучма на открытии Второго международного форума “Рассвет Европы”, в котором также приняли участие президенты Украины и первые лица стран Балтийско-Черноморского региона. Обсуждали проблемы безопасности, разногласия между странами и пути их решения»(«Інтер»);
  • «Ведуча: Та головне, щоб досягти майбутнього без війни, Україна має покладатися не лише на допомогу світу, а в першу чергу об'єднатися і подолати політичну кризу»(СТБ).

На «1+1» Гройсман укотре попросив депутатів підпримати пенсійну реформу: «Якщо реформу затвердять, з 1 жовтня пенсії підвищать для 9 мільйонів українців». Нічого нового в цих заявах не було, оскільки прем’єр уже не перший тиждень просить депутатів підтримати профільний законопроект. Відтоді повідомлення в ефірі практичними деталями не обросло.

Також на «Плюсах» цитували заяву свого бенефіціара: «Ведуча: Необдумані заяви чиновників Нацбанку можуть нашкодити “Приватбанку”. В цьому певен його колишній власник Ігор Коломойський». Як пам’ятаємо, на «1+1» найактивніше критикували керівництво НБУ.

23 червня, п’ятниця

День видався перенасичений кримінальними подіями: вбивство бійця АТО в центрі Києва, затримання керівника видання «Страна. UA» Ігоря Гужви, вибух авто в центрі Києва, вибух на базі МВС у Маріуполі.

Найбільш затято на сторону обвинувачення у справі Гужви став 5 канал. «Ведучий: 20 тисяч доларів відкупу вимагав головний редактор інтернет-ресурсу “Страна. ua” Ігор Гужва з одного із народних депутатів. Інакше погрожував опублікувати на своєму ресурсі компромат на цього народного обранця», — це подається як факт, а не версія слідства. До того ж кілька разів у сюжеті наголошується на 20 тисячах, і лише один раз вказано, що затримання відбулося після отримання половини суму.

На каналі «Україна» крім адвокатів за Гужву вступився нардеп від «Опозиційного блоку» Вадим Новинський. Він дублює вже раніше озвучені тези, які створюють враження неправомірності слідчих дій і, можливо, самого затримання:

«Сергей Томиленко, председатель Национального союза журналистов: Надзвичайної ситуації є нічні, силові спецоперації в центрі Києва, обшуки редакції. Редактора звинувачують у серйозному злочину, зловживання журналістськими повноваженнями. Тому ми вимагаємо, що мають бути надані аргументовані докази і які будуть виправдовувати саме ті дії які, свідками яких ми з вами є.

КорТ: Уведомление о подозрение Гужве ещё не вручили. Об этом адвокат написала в соцсети и сообщила, после визита в редакцию, якобы планируется обыск в квартире Гужвы.

Андрей Смирнов, адвокат: Коли правоохоронці приходять до приміщення без ухвали слідчого суду, висновки ви зробите саме. Мені важко надати юридичну оцінку доти, доки ми не бачили текст повідомлення про підозру.

Вадим Новинский, народный депутат Украины, фракция партий Оппозиционный блок: То, при каких обстоятельствах проходили следственные действия, позволяет мне говорить и о том, что здесь не всё так чисто. Раз. Следственные действия проходили ночью, во-вторых — без допуска адвокатов. Является процессуальное нарушение. Знаю на собственный опыт, как они умеют фабриковать дела. Я считаю ещё одним шагом наступления на свободу слова».

На решті телеканалів події довкола затримання медіаменеджера висвітлювалися досить зважено. Але про те, що захищати Гужву взялася екс-очільниця Мін’юсту часів Януковича Олена Лукаш, повідомили тільки три телеканали: «1+1», 5-й та «Україна».

На каналі «Україна» цього дня було найбільше матеріалів з ознаками замовності. Тут і Олег Ляшко вчергове вимагав підвищити мінімальну зарплату до 5 тисяч гривень, і Борис Колесніков говорив про проблеми охорони здоров’я, вітаючи медиків із професійним святом, і Марина Порошенко відзвітувала про свою благодійну акцію, завдяки якій у Батумі поїдуть десятеро дітей, а завдяки Рінату Ахметову 11-річний хлопець може лікуватися від травм, отриманих під час обстрілів на Донбасі.

Як і обіцяли, на каналі «Україна» показали ще один сюжет у відповідь на критику власного кіновиробництва, що звучала в ефірі «1+1». Щоправда, розслідуванням сюжет назвати не можна. І звинувачуючи колег у порушенні стандартів, автори також їх порушують: «Людмила Горбач, корреспондент: Обвинение в адрес Госкино и его руководителя Филиппа Ильенко прозвучали в эфире канала "1+1", мол, конкурсы выигрывают приближенные, потому что чиновники в накладе не остаются. … При этом "1+1" не скрывает, что все же пытается получить государственные деньги, причем сразу на несколько проектов. Возможно, именно поэтому "плюсы" прибегли к такому откровенному давлению на Госкино».

ICTV поширив набір заяв прем’єра Володимира Гройсмана — від заклику підтримати зміни до бюджету до повчань не зловживати недоторканістю: «Володимир Гройсман, Прем'єр-міністр України: Не махати своїм мандатом і ходити бравувати своєю недоторканністю, знімайте недоторканність, знімайте мандат, ставайте рівними перед законом, як і Прем'єр-міністр країни, який не має жодної недоторканності». В такій «новині» багато політичного піару й мало інформації.

Канал «Україна» також був прихильний до прем’єра: «В Кабмине хотят убрать устаревшую систему управления, которая тормозит развитие Украины. Об этом Владимир Гройсман заявил на встрече с госсекретарями и руководителями служб управления персоналом. Премьер поздравил госслужащих с профессиональным праздником и пообещал им повышение зарплаты». До ненової ідеї в повідомленні не додали ніякої конкретики, що позбавляє можливості назвати її новиною.

ICTV та «1+1» не повідомляють джерело і про період, але стверджують про загибель військового в АТО та поранення ще двох. За даними штабу АТО, на 18:00 не було повідомлень про втрати, а поширена інформація більше схожа на повідомлення за попередню добу.

На «1+1» виринув іще один акціонер каналу. Тепер Ігор Суркіс критикує керівництво НБУ за нібито тиск на ФК «Динамо»: «Ведуча: Гра проти “Динамо”. Футбольний клуб звинувачує заступницю голови НБУ Катерину Рожкову у дискредитації і розповсюдженні недостовірної інформації. В НБУ вважають футбольний клуб структуру, яка пов'язана з попередніми власниками “Приватбанку”. Тому Рожкова домоглася щоб “Приватбанк” припинив кредитувати Динамо». Жодних коментарів від НБУ в цьому повідомленні немає, але ведуча вказує, що канал надіслав відповідний запит.

24 червня, субота

Медіа продовжили стежити за справою Ігоря Гужви. Але обрання йому запобіжного заходу вже не було топ-темою. Канал ICTV взагалі проігнорував подальше висвітлення процесу.

5 канал перебрав із оцінками: «Три мільйони двісті тисяч гривень застави просили прокурори для редактора інтернет-видання "Страна.ua" Ігоря Гужви. Натомість гуманний Шевченківський суд Києва вшестеро зменшив цю суму. Тож на свободу обвинувачений у здирництві проросійський журналіст може вийти за пів мільйона гривень». Але решта телеканалів подали інформацію збалансовано й достатньо повно.

Ще однією популярною темою для новин стало продовження будівництва Євровалу на кордоні з Росією. Проігнорував цю новину тільки «112». Але жоден канал не дав повноцінного бекґраунду щодо витрат на цю огорожу. Невдалу спробу зробили тільки на «Інтері»: «Кор.: Если в этом году на Харьковском участке успеют замуровать в Стену еще полмиллиарда гривен, то в следующем переместятся в Луганскую и Сумскую области. А вот о Черниговском участке границы, где через фирмы-посредники вывели почти два миллиона гривен, министр пока молчит».

По-перше, не вказано, чи запитували кореспонденти в Авакова саме про розслідування розтрат із бюджету. По-друге, глядач може не знати й не пам’ятати, про що саме ідеться, тому варто було подали більш змістовну передісторію: антикорупційне провадження веде САП, а прокуратура Чернігівської області підозрює посадовців у розкраданні 2 млн грн на будівництві муру. Але всі, крім «Інтера», просто радісно відзвітували про продовження будівництва та поновлення фінансування проекту.

На каналі «Україна» не забули відзвітувати про благодійність Ріната Ахметова.

25 червня, неділя

Цього дня в моніторинг потрапляє тільки «Інтер» замість підсумкового випуску, що тепер виходить на каналі в п’ятницю.

Половина випуску складається з міжнародних новин, більшість із яких стосується надзвичайних подій. А резонасних українських новин у випуску практично не було. Наприкінці випуску анонсують інтерв’ю з Президентом Петром Порошенком за підсумками візиту до США, але глядачам не підготували навіть вибірки з найважливіших чи цікавих тез для мінімального інформування.

Матеріалів із ознаками замовності у випуску не виявлено.

ВИСНОВОК

Протягом тижня виявлено 47 сумнівних новин: із них 41 матеріал із ознаками замовності, п’ять — паркетні повідомлення, один промосюжет власних проектів медіагрупи.

Найбільше таких повідомлень на каналі «Україна» — 21, на «Інтері» — 15, п’ять на ICTV, чотири на «1+1», по одному на СТБ та «112». Чистими були новини «UA: Першого» та 5-го каналу.

В інтересах Ріната Ахметова — шість сюжетів на каналі «Україна», ще два матеріали на цьому ж каналі просували інтереси ДТЕК.

Володимир Гройсман з’являвся у вигідному світлі в п’яти матеріалах: два на ICTV по одному на «Інтері», «1+1» та «Україні».

Сергій Каплін засвітився в чотирьох матеріалах на «Інтері».

Борис Колесніков піарився у трьох матеріалах: два на каналі «Україна», один на ICTV. З такою ж частотою Олег Ляшко світився на каналі «Україна», Дмитро Добродомов як лідер «Народного контролю» — двічі на «Інтері» та один раз на ICTV.

Двічі робив політичні заяви Леонід Кучма — по одній на «Інтері» та СТБ, заяви «Опозиційного блоку» без альтернативної позиції двічі поширювали на «Інтері».

По одному матеріалу: Вадим Рабінович («Україна»), Ігор Коломойський («1+1»), Ігор Суркіс (1+1), Арсеній Яценюк («Україна»), «Наш край» (ICTV), Марина Порошенко («Україна»).

Критичних матеріалів було майже чверть від усіх замовних — дев’ять загалом: двічі «Україна» критикувала колег з «1+1», двічі «Інтер» критикував Авакова та Ляшка, разово критикували Держкіно й канал «Україна» на «1+1», Павла Петренка на «Інтері» та активістів енергетичної блокади на каналі «Україна».

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus