Каплін із дьогтем для «Народного фронту». Моніторинг теленовин за 16–21 січня 2017 року

Screen Shot, Подробности

Стосунки «Інтера» з «Народним фронтом» усе більше нагадують низькопробний серіал: ролі розписані, а сюжет відомий наперед. Уже здогадуєшся: поява нардепа Сергія Капліна означає, що ось-ось зазвучать чергові докори на адресу силового міністерства чи «фронтовиків». Через це навіть доречна критика Авакова виглядає ангажованою і притягнутою за вуха.

Цього тижня було цікаво проаналізувати, як подавали український сніданок Віктора Пінчука в Давосі. Деякі канали вирішили, що бойкот заходу олігарха керівництвом країни — геть не потрібна їхнім глядачам інформація, й лише оспівували прогресивність та впливовість пінчуківського заходу.

Знову почав приходити на ефіри до каналу «Україна» один із улюблених політиків редакції — Олег Ляшко. Вперше з початку року засвітився тут і Валентин Наливайченко. А скандал довкола МОЗу нарешті почали висвітлювати й на «5-му» та «UA: Першому».

16 січня, понеділок

Почнімо з тренду тижня на «Інтері». Точніше, цей тренд на каналі тримають із початку року. В інциденті з нардепом від «Народного фронту» Сергієм Пашинським відриваються, як можуть: і всіляко доводять винуватість Пашинського, й піднімають дискусію щодо нагородної зброї політикам, і обвинувачують Арсена Авакова у збагаченні на таких подарунках та навіть формуванні в такий спосіб «організованої злочинної групи».

Цього дня у випуску новин «Інтера» цілий блок матеріалів подібного змісту. І навіть сюжет, у якому слово надають лише Сергію Пашинському. Адже за кадром кореспондентка Олена Мітясова досить активно налаштовує глядача проти політика: «Пашинский выстрелил из боевого Глока в отца двоих детей Вячеслава Химикуса. И теперь "слуга народа" усердно пытается обелить репутацию».

Надалі синхрон без жодних уточнень авторів сюжету: 

«Сергей Пашинский, народный депутат, "Народный фронт": Я найбільше зацікавлений в тому, щоб слідство було проведено необ'єктивно і упереджено. І своїми діями, а не тільки словами, я це, по-моєму, я всім підтвердив».

Приміром, «112» та «UA: Перший», як і більшість ЗМІ, називають таку цитату обмовкою. Втім, на «Інтері» для Пашинського ніяких виправдань: ну сам же сказав.

Далі сюжетна лінія зміщується на тему зброї, яку Пашинський отримав у нагороду. Тут підключається Сергій Каплін. У характерній популістській манері й чомусь знову лише в телефонному коментарі.

Останній закадровий текст Олени Мітясової: «Кор.: На руках у чиновников, министров, депутатов, друзей Авакова порядка двух тысяч единиц оружия. По подсчетам Каплина, это порядка 2 млн бюджетных гривен».

Наступний матеріал — наголошення, що Пашинський стріляв не лежачи. Напевно, в такий спосіб на «Інтері» намагаються сформувати думку, що Пашинський нападав, а не оборонявся. Адже з такою тезою експерти найчастіше з’являлися саме на «Інтері» в перший тиждень після інциденту. Джерело цієї інформації — Андрій Портнов, його називають лише екс-керівником Адміністрації Януковича. Те, що саме адвокати Портнова захищають іншу сторону конфлікту — пораненого Пашинським В’ячеслава Хімікуса, замовчують.

Далі — знову Каплін в ефірі: «Ведущая Екатерина Лысенко: И ещё одно постановление зарегистрировал в Верховной Раде Сергей Каплин. В нём нардеп призывает парламентариев извиниться перед победителем на президентских выборах в Соединенных Штатах от имени Авакова, Яценюка и Петренка. У себя в Facebook лидер социал-демократической партии написал, что они своей ложью втянули Украину в политический конфликт с США. По словам Каплина, представители "Народного фронта" во время предвыборной гонки в штатах прямо оскорбляли Дональда Трампа, а теперь, уверен Каплин, действия политиков привели Украину к политической изоляции».

Того, що політичні звинувачення в дописах на Фейсбуку самі по собі вже є новиною для центрального каналу, навіть коментувати не хочеться. Ми вже не кажемо про обґрунтованість самих звинувачень.

Після цього переходять до наступної мішені — виконувачки обов’язків міністра охорони здоров’я Уляни Супрун: «Ведущая Екатерина Лысенко: Тайна века. Исполняющая обязанности главы Минздрава Ульяна Супрун ответила на запрос нардепа Олега Мусия о её образовании. Оказалось, корочка — тайна за семью печатями».

Головний герой сюжету — нардеп Олег Мусій, який критикує Супрун. Позиції МОЗу немає, втім, автори сюжету запевняють, що направили туди запит. Присутній коментар юриста, що виглядає підігнаним під контекст:

«Кор.: С точки зрения закона, министр, как и любой человек, имеет право на защиту персональных данных, говорят юристы. Но в любом случае наличие высшего образований обязательно, как и необходимость отвечать на запросы нардепа.

Андрей Тарасов, юрист: Закон не говорит о том, что она обязана каким-то образом показывать всем гражданам наличие или отсутствие этого образования. Есть соответствующие органы, которые имеют право контроля.

Кор.: А если, например, нардеп запрос ей отправляет, она обязана ему ответить?

Андрей Тарасов: На запрос народного депутата, естественно, все должны дать соответствующие ответы».

У матеріалі «1+1» ідеться про пікет під МОЗом. Людей, котрі прийшли з прапорами партії «За життя» Вадима Рабиновича, за кадром ведуча Лідія Таран називає активістами. Хоча переважна частина короткого матеріалу — обвинувачення міністерства, в сюжеті є спроба отримати коментар із самого відомства. Але там дії пікетувальників коментувати відмовилися, кажуть на «1+1» (детальніше про це інформаційне протистояння — в матеріалі Галини Петренко).

По-різному подали позицію поліції журналісти, висвітлюючи стрілянину в Олевську на Житомирщини. Після перегляду кількох версій коментарів поліції складається така картина: місцеві жителі та активісти переконані, що стрілянина сталася через бурштинові розбірки. Тим часом поліція на цьому етапі версії про бурштин не підтверджує, але й не відкидає остаточно.

Найповніше це проілюстровано в сюжеті Інни Білецької на «Інтері»:

«Инна Белецкая: Ніяк не пов'язано з бурштином?

Вячеслав Печененко: Ні, ніяк.

Кор.: Огромные лужи крови, погибший, раненные. Оказывается, это результат разборок на дискотеке. Люди говорят о рекетирах и янтаре.

Александр Николайчук, депутат Житомирского облсовета: В повітрі висіла інформація, що можуть бути конфлікти збройні за участю немісцевих бандитів які останніх років два організовували свою злочинну діяльність, зокрема, там облічили скупників бурштину, пограбуваннями займалися, залякували людей.

Вячеслав Печененко: Можливо, після проведення слідчих дій може буде встановлено, що вони мають якісь відношення до питань бурштину, але весь конфлікт, який виник, було на побутовому ґрунті».

Втім, у цьому ж матеріалі під час прямого включення кореспондент Олександр Васильченко чи то обмовляється, чи то плутається у фактах та заявляє: «Ещё днём в полиции озвучили две версий случившегося. Бандитские разборки из-за янтаря или бытовая ссора».

Про ймовірність розгляду бурштинової версії в ході слідства також почула Олена Кузнєцова, та передала в ефір «1+1»: «Кор.: Проте у поліції кажуть: поки очевидний лише конфлікт на побутовому ґрунті.

В'ячеслав Печененко: Після проведення слідчих дій може буде встановлення, що вони мають якісь відношення до питань бурштину».

На ICTV Катерина Курбанова повідомляє: «Місцеві правоохоронці не хочуть пов'язувати конфлікт з видобутком бурштину попри те, що в цих землях чи не найбільші поклади сонячного каменю». На «UA: Першому» Юлія Михайлова також твердить: «Утім, поширену інформацію, що нічна стрілянина то розборки між бурштинокопачами в поліції спростовують».

На каналі «Україна» взагалі не йдеться про бурштин. На СТБ відсутні коментарі поліції — лише два синхрони місцевих мешканців. Позицію слідства передають за кадром: «Поліція оприлюднила кілька версій: побутовий конфлікт та кримінальні з'ясування»

У понеділковому випуску канал «Україна» пропіарив Яценюка: «О встрече с Байданом на своей странице в соцсети написал и лидер Народного Фронта Арсений Яценюк». Не обійшлося без сюжету-подяки Рінату Ахметову. 

В ефірі «Інтера», крім уже згаданої Каплініади також випустили заяву «Опозиційного блоку»: «Оппозиционный блок требует перенести суд над Александров Ефремовым в Киев и главное сделать его открытым для прессы».

Паркетний матеріал випустили ICTV — міністр соцполітики Розенко спростовує підвищення пенсійного віку, хоча про джерело дискусії в новині не йдеться. 5 канал відзвітував про телефонну розмову Порошенка з Меркель та Олландом. Утім, суть цієї розмови зводиться до вже, на жаль, загального місця: «Власне, було доведено колегам і партнерам України про те, що Росія не виконує ці домовленості, що Україна наполягає на реалізації всіх пунктів мирного врегулювання, стосовно обміну людей у тому числі».

17 січня, вівторок

У Давосі розпочався всесвітній економічний форум, і одразу після репортажу звідти ICTV заявляє другу за важливістю, на думку редакції, новину: «Від макроекономічних прогнозів Давосу до фінансових реалій України. Прем’єр Гройсман нині заспокоїв українців і запевнив, що підвищення мінімальної зарплати не впливає на курс долара».

Недалеко пішли на «1+1»: «А в падінні гривні винен святковий січень. Прем'єр Володимир Гройсман під час робочої поїздки до Чернігова пов'язав коливання курсу із сезонними особливостями. [...] Прем'єр посилається на розмову з Головою НБУ, а та запевнила, що Нацбанк готовий протидіяти спекулятивним коливанням». 

І хоча тема болюча й важлива для багатьох українців, інформативність такого повідомлення перекреслює навіть не відсутність альтернативної позиції чи експертної думки, а синхрон самого прем’єра: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Ті, хто прив'язуються до мінімальної заробітної плати, я хотів би сказати експертам чи політиканам: дурні, подивіться в дзеркало. Ми ще не виплатили в січні місяці мінімальну заробітну плату. Вона буде виплачуватися тільки в лютому. Тому вона не могла ніяк впливати на курс, і не буде впливати ніяк на курс».

Продовження міністерського паркету в ефірі каналу «112»: «Узяти держкордон на Донбасі, а потім в Криму під контроль України. Таке завдання на 2017 рік поставив Арсен Аваков прикордонникам. Міністр внутрішніх справ зазначив: це буде не довгостроковою місією, а справою кількох тижнів». Спраглі до деталей, переглядаємо синхрон, і він також не має жодного новинного змісту: «Арсен Аваков, міністр внутрішніх справ: Процесс оккупации будет идти на Донбассе, но первыми выдвинемся мы, пограничники. Вам огласят план и за неделю, за две вы должны будете обеспечить державный кордон».

А ось в ефірі «UA: Першого» нарешті вирішили розповісти про конфлікт Бориса Тодурова й Уляни Супрун. Уперше на цьому каналі, хоча гучні звинувачення на очільницю МОЗу посипалися ще з початку року. Власне, про це одразу розповідають у сюжеті: «Вже другий тиждень не вщухає суперечка між керівником Інституту серця Борисом Тодуровим і Міністерством охорони здоров'я».

Претензії до МОЗу передають досить повно. А щодо позицію міністерства змушені повторити: «Кор.: У МОЗ відмовляються говорити на камери, письмово заявили: тендери провели, право на закупівлю ліків передали міжнародним організаціям, щоб заощадити. Щодо відкриття філій, то на своєму сайті зазначили — подані документи не відповідають вимогам».

Водночас кореспондентам «1+1» та ICTV таки вдалося записати коментар заступника міністра Олександра Лінчевського. Виходить, або їхні репортери спритніші, або в МОЗу вибірковий підхід до спілкування з журналістами.

В ефірі «Інтера» критикували Супрун нардеп від «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул та позафракційний Олег Мусій, якого вчора глядачі також бачили в новинах цього каналу. І до критики очільниці МОЗу на каналі змогли долучити навіть прем’єра Володимира Гройсмана. Його слова передає ведуча Катерина Лисенко, а не подається повний коментар: «Премьер сообщил: намерен реформировать систему здравоохранения, чтобы, цитирую: "финансировать не стены, а услуги для людей". А перед тем, как назначить министра здравоохранения, собирается провести политические консультации». Із такого тексту здається, ніби Гройсман невдоволений керівництвом МОЗу. Хоча ми вже знаємо, що завтра прем’єр стане на захист Уляни Супрун.

Репортаж із Верховної Ради на «Інтері» завершується заявою «Самопомочі» про ініціативу щодо зняття недоторканості з нардепа Сергія Пашинського. Одразу за цим — знову в ефірі нардеп Сергій Каплін: «Рассмотреть вопрос о создании временной следственной комиссии по инциденту с Пашинским и раздачи руководителем МВД Аваковым наградного оружия, требует от парламентариев народный депутат Сергей Каплин». Ще одна поява Капліна в новинах «Інтера» цього дня — також звинувачення на адресу «Народного фронту». Цього разу щодо нібито дипломатичного скандалу через критику Дональда Трампа.

У новинах каналу «Україна» вийшли ангажовані сюжети в інтересах лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка — він критикує антиукраїнські заяви Марін Ле Пен, Ріната Ахметова, «Запоріжсталі», що є активом Ріната Ахметова та звітує про буцімто інноваційні екологічні програми. Крім того, прорекламували сайт «Сегодня», що також, як і канал «Україна», належить медіахолдингу Ахметова.

18 січня, середа

Нарешті очільниця МОЗу Уляна Супрун виступила перед журналістами. Й звістка про конфлікт між частиною медичної спільноти й депутатів та міністерством цього дня обійшла всі центральні канали, а не поодинокі — як це було з початку року.

Навіть «Інтер», який критикував чиновницю за допомогою коментарів Олега Мусія, Бориса Тодурова та Олександра Вілкула, висловив відносно збалансовану позицію. Хоча деякі оцінки все ж видають неприхильність авторів сюжетів до пані Супрун.

Ведуча Катерина Лисенко озвучила такий текст: «В конфликте директора Института сердца Бориса Тодурова и исполняющего обязанности министра Уляны Супрун премьер встал на сторону своей подопечной. Однако заявил: министерству надо прислушиваться к критике, и быть более открытым». Але відповідного коментаря Гройсмана й точної цитати не наводять, цитують висловлювання прем’єра на адресу політиків, що критикували МОЗ: «Владимир Гройсман, премьер-министр Украины: Істерички. Іноді слухаєш там телебачення, там ще щось. Караул! Таке враження, що зараз цей сам політик, чи він, вона — не має значення, — почне кричати і вводити себе в транс. Навіть своєї, від своїх заяв. І все заради чого? Заради того, щоб в когось там на один відсоток, або на піввідсотка підвищився рейтинг».

Щодо коментарів самої Супрун також відчувається скепсис: «Ведущая: По словам Супрун, госзакупки через международные организации позволяют сэкономить деньги и закупить больше препаратов. А несвоевременные поставки объяснила саботажем системы и традиционно свалила все на "попередников"».

У наступному сюжеті також більше аргументів проти Супрун, хоча їй теж дали слово. Та оскільки говорила керівниця МОЗу мало, бо кворуму на парламентському комітеті не було й вона пішла, «добивати» сюжет стали коментарями опонентів, не обмежуючи себе пропорційним дотриманням балансу.

5 канал, який сьогодні вперше озвучив наявність конфлікту, та «UA: Перший», котрий це зробив тільки вчора, більше схиляються на бік міністерства.

Віталій Гайдукевич на 5-му сюжет розпочинає із аргументів МОЗу: «Усі необхідні тендери для закупівель медичних препаратів оголошені, а ліки, які вже закупили, доправляються до регіонів. В цьому запевнили в Міністерстві охорони здоров'я і поскаржилися на спланований проти відомства чорний піар. Нагадаю, від початку року група лікарів, зокрема і директор Інституту серця звинуватили МОЗ в недостатньому фінансуванні галузі та в затягуванні з тендерними процедурами». Оце «нагадую» звучить особливо дивно, оскільки раніше в новинах 5-го конфлікт не висвітлювався.

Позицію одного з опонентів Супрун — Олега Мусія — також нівелюють журналісти:

«Кор.: Він переконує, що теж турбується про життя дітей. На прес-конференцію до Кабміну прийшов і колишній міністр охорони здоров'я. Хотів у нинішнього керівника відомства запитати про освіту, бо сумнівається у її фаховості.

Олег Мусій, міністр охорони здоров'я (лютий — жовтень 2014-го): Я допускаю, що в неї немає управлінської освіти.

Кор.: Але спитати про освіту попередник не встиг, заговорився з пресою».

Із опонентів також у кадрі — нардеп від «Опозиційного блоку» Ігор Шурма. Втім, загалом із сюжету більш виграшною виглядає позиція МОЗу — на її захист більше аргументів, вона передує звинуваченням.

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=MDFE2DwQSuY 

У сюжеті «UА: Першого» також більше аргументів на користь МОЗу. Починається зі слова на захист Супрун від її безпосереднього керівника Володимира Гройсмана. З опонентів — лише один синхрон Бориса Тодурова та нейтральний коментар Ольги Богомолець. Утім, варто згадати, що вчора на «UА: Першому» випустили сюжет практично без коментарів міністерства.

Найбільш повно та розгорнуто аргументи обох сторін відбила Ірина Заславець у сюжеті «Вікон» на СТБ. Матеріал розпочинається з опису проблеми та переходить до аргументів обох сторін та шляхів її вирішення. Крім того, є аргументи представниці пацієнтської організації (Ольга Стефанишина, голова БФ «Пацієнти України»). Аналогічний неангажований коментар також включили до сюжету «UA: Першого» (там коментувала Олександра Устінова, член правління Центру протидії корупції).

На «Інтері» й цього дня не забули про критику «Народного фронту». Перший сюжет — результати службової перевірки подій у Княжичах та звільнення тих поліцейських, які неналежно виконували свої обов’язки. І насамкінець ведуча Катерина Лисенко зауважує: «Однако фамилии министра внутренних дел Арсена Авакова, которого винили в произошедшем, в этом списке нет». А в бекґраунді додає: «Многие тогда требовали отставки министра внутренних дел, который в это время находился в командировке в Канаде и не стал прерывать ее из-за гибели своих подчиненных».

Через кілька матеріалів у випуску: «Нардеп Сергей Каплин подал иск в Печерский райсуд столицы против главы фракции "Народный фронт" Максима Бурбака. Лидер Социал-демократическо партии обвиняет коллегу по парламенту в клевете». А ще далі підключається й «Опозиційний блок», критикуючи ініціативу виключити Надію Савченко з парламентського комітету з нацбезпеки: «На попытку зачистки парламентских комитетов от неугодных уже отреагировали в "Оппозиционном блоке". "Народный фронт", утверждают оппозиционеры, делает все, чтобы уничтожить в стране демократию и узурпировать власть».

Також критичний матеріал від «Інтера» отримав мер Львова Андрій Садовий. Відповідальність за сміттєвий колапс у місті автори сюжету перекладають персонально на міського голову. А формувати негативне ставлення до нього в сюжеті починають навіть не зі сміття, а зі впливу на ЗМІ: «Кор.: Это экстренное обращение мэра Львова Андрея Садового появилось сегодня на всех каналах местного Львовского телевидения. Пресс-служба чиновника обзвонила даже общенационалтьные медиа с просьбой разместить видео в эфире. Львов, дескать, на грани экологической катастрофы. Впрочем, горожане и сами в курсе. Проблему сложно не заметить. Зловонные кучи загромождают тротуары и дороги возле больниц, детских садов и школ». Далі в матеріалі на мера скаржаться й перевізники сміття: «Олег Гайовишин, соучредитель компании по вывозу мусора: Єдина спроба влади — це тиснути на перевізників і перекласти проблему на наші плечі». А звернення Садового до міжнародних партнерів авторка сюжету Галина Якушко називає неспроможністю його виконати свою роботу:

«Кор: Львовский градоначальник теперь признаётся: не справляются с мусорным вопросом. Просит жителей города поменьше сорить и сетует: государство ничем не помогает, поэтому будет просить помощи за рубежом.

Андрей Садовой: Я також звернувся до міжнародних екологічних організацій міст-партнерів з-за кордону та посольств іноземних держав з інформацією про ситуацію, яка склалася, та проханням про допомогу».

В ефірі «України» вийшов традиційний сюжет про благодійність Ріната Ахметова. А «Інтер» закликав своїх глядачів відмовлятися від послуг кабельного оператора «Ланет», із якого зникнуть канали «Інтер медіа груп».

19 січня, четвер

А ось і день українського сніданку в Давосі, організованого олігархом Віктором Пінчуком. Пінчук — власник медіагрупи, до якої, зокрема, входять ICTV та СТБ. Тому тональність висвітлення цього заходу там специфічна.

Після колонки Пінчука у Wall Street Journal відвідати його захід у рамках форуму відмовився політичний бомонд. Приміром, такий коментар дав «1+1» заступник глави Адміністрації Президента: «Кор.: З адміністрації Порошенка повідомили — тепер участь у заході Президент вважає неприпустимою.

Костянтин Єлісєєв, заступник глави Адміністрації Президента України: Такого типу статті, і такого типу інсинуації, які, на мій погляд, інспіруються, вкидаються нашим великим сусідом, на жаль, на створюють позитивне тло для переговорів і для того, щоб припинити агресію. Для того, щоб відновити наш суверенітет і територіальну цілісність».

ICTV, СТБ та «Україна» зовсім проігнорували інформацію про бойкот сніданку першими особами держави. А «Інтер» згадав про статтю й бойкот, утім, закрив очі на його реалізацію: «После выхода в Wall Street Journal статьи Виктора Пинчука, в которой он настаивал на необходимости болезненных компромиссов с Россией, зазвучали призывы бойкотировать Давосский завтрак, но украинские политики все же приехали». Тож у чотирьох каналів сюжети (чи фрагменти сюжетів, у яких ідеться про український сніданок) вийшли «прилизаними». Пінчук у них — не олігарх, а бізнесмен і меценат, а коментарями Віталія Кличка і Сергія Лещенка у сюжетах проілюстрували присутність українських політиків. 

Лише на «1+1» відобразили, що поставити незручні питання Пінчук журналістам не дозволив: 

«Кореспондент: Пінчук свої тези, викладені в Wall Street Journal, під час публічної дискусії вже не згадує. Коментувати їх журналістам після відмовляється.

Віктор Пінчук, бізнесмен: Несмотря на то, что всегда было как-то сложно, но всегда какая-то определенность. Мы понимали, что, в общем-то, Запад наш партнер. А сейчас как никогда беспрецедентная неопределенность. Мы не понимаем. И западный мир сам не понимает, где он находится, что он из себя представляет.

Кореспондент: Можно вопрос?

Віктор Пінчук, бізнесмен: Нет. Нет. Спасибо большое. Спасибо большое».

Тут же проілюстрували, що українські політики — учасники сніданку все ж не згодні з позицією Пінчука, оприлюдненою у впливовому виданні.

На «Україні» пінчуківським сніданком не обмежилося. Крім обов’язкового для кожного випуску новин цього каналу сюжету про фонд Ахметова, з’явилося інтерв’ю з Олегом Ляшком. Такі розмови у студії нерідко практикували у випуску новин ще минулого року. Ось і тепер після сюжету про невдалий парламентський день, із усіх депутатів про неефективну роботу Ради прийшов розказати чомусь саме Олег Ляшко.

Через один матеріал — несподіваний паркет. Звітують про роботу голови Харківської ОДА Юлії Світличної за перші сто днів. Ведуча Анна Панова озвучує самі компліменти, але переважно говорить про плани, а не результати проробленої роботи: «Возобновление работы тракторного завода и финансирование доступной программы жилья для участников АТО. Самая молодая глава обладминистрации Украины — харьковской, Юлия Светличная отчиталась за первые сто дней на должности. На этот год в планах ремонт четырнадцати больниц в регионе, строительство школы на семьсот учеников в поселке Песочин. Также в Харькове появится центр предоставления административных услуг для местных жителей, вынужденных переселенцев. В планах — создать условия для развития промышленных предприятий и привлечь в область международные инвестиции».

А сам синхрон Світличної просто-таки вбиває своєю наближеністю до найгірших бюрократичних традицій: «Юлия Светличная, глава Харьковской областной администрации: Самое важное, что на Харьковской области мир и обеспечена безопасность, и поддержка Президента Украины, понимание и поддержка международных организаций. А также полное взаимодействие и понимание с Кабинетом министров Украины дает нам возможность вкладывать финансовые ресурсы в развитие, осуществлять ремонты и вкладывать государственные средства в развитие экономики области».

На «1+1», схоже, згадали старі образи. У сюжеті про рішення Нацради перевірити канал СТБ через скандальний випуск «Битви екстрасенсів» спершу закидають сумніви в неупередженості Нацради: «Кор.: На думку журналістської спільноти, можливе рішення Нацради — занадто серйозна кара. Порушення на СТБ ніколи не мали системного характеру. До того ж, керівництво телеканалу визнало свою помилку і публічно вибачилося за неї». Мовляв, на каналі «Україна» також показали сумнівний серіал, але голова Нацради досі не в курсі результатів перевірки цього каналу.

Тут же знову згадали конфлікт із ліцензією «1+1» і завершили красномовним натяком: «Кор.: Засумнівалися в ефективності роботи Нацкомісії і в Парламентському комітеті свободи слова. Там закликають звернути увагу чиновників на більш серйозних і системних порушників». Утім, хто саме засумнівався й чому не прокоментував претензії детальніше — не вказано.

В ефірі «Інтера» Сергій Каплін знову критикує «Народний фронт» — цього разу через закон про спецконфіскацію, на якому наполягають «фронтовики» в парламенті. А в сюжеті про сміттєву проблему у Львові підозри в ангажованості до мера Андрія Садового викликає хіба що інтонація авторки сюжету — відносно нейтральний текст у начитці звучить особливо скептично.

20 січня, п’ятниця

Інавгурація нового американського президента Дональда Трампа — ключова подія для всього світу. Саме це — одна з причин провалу сесійного дня в парламенті, й привід для піару різних політиків.

Так, в ефірі каналу «Україна» про те, чого чекати від Дональда Трампа нашій країні, філософствує з ведучою екс-голова СБУ Валентин Наливайченко. Його представляють головою громадської організації «Справедливість». Для Наливайченка це не тільки привід покритикувати владу, а й показати себе як політика із західною підтримкою. Ведуча Анна Панова йому в цьому допомагає:

«Ведущая: Валентин Александрович, вы часто общаетесь с американскими политиками, часто туда ездите, там презентовали свой антикоррупционный план. Вы всё-таки рассчитываете, что на вас там делают ставку?

Валентин Наливайченко: Для мене головне, що зробили і підтримали план боротьби з корупцією. Це зараз важливо. І ця ставка набагато економічно важливіша для кожного українця, пенсіонера, військового. Це напряму впливає на зарплати і пенсії».

Випуск на «Інтері», як і більшість випусків новин цього дня, розпочинається з сюжету про перебіг інавгурації Трампа. З усіх українських політиків, котрі прибули на урочистості, власкор «Інтера» у США Дмитро Онопченко для коментарів та прогнозів україно-американських стосунків вибирає одного з лідерів «Опозиційного блоку», нардепа і співвласника «Інтера» Сергія Льовочкіна.

Крім того, на «Інтері» знову не обійшлося без Сергія Капліна. Він знову скаржиться до ГПУ на політичних опонентів, хоча партійна приналежність тут і не наголошується: «Кор.: ...руководителя аппарата Верховной Рады, бывшего помощника спикера, обвинили в махинациях во время ремонта системы отопления в депутатских офисах. Нардеп Сергей Каплин официально обратился в ГПУ и Государственную аудиторскую службу. По данным журналистского расследования, четыре миллиона гривен из шестнадцати выделенных использовали не по назначению».

Прізвища самого фігуранта не названо, проте підкреслюється його нібито зв’язок із Андрієм Парубієм, обраним до парламенту від «Народного фронту».

Далі у випуску незбалансований сюжет, у якому завищені платіжки за тепло пояснює лише «Київенерго». А наступний матеріал — взагалі звинувачення Міненерго в надміру великих цифрах у платіжках: «Ведущий Алексей Лихман: А вот ответственность за заоблачные суммы в платежках "Киевэнерго" переложила на Министерство регионального развития. Дескать, те не внесли поправки в "Правила предоставления коммунальных услуг", тогда как "Закон о теплоносителях" был принят еще в 2014 году. Киевские власти уже пообещали разобраться с ситуацией с космическими тарифами».

Далі — знову критика Авакова й «Народного фронту». Звинувачують у купівлі патрульних авто за завищеними цінами. Та пояснюючи, чому тільки тепер про це повідомляють, кореспондент виправдовується: «Из-за новогодних праздников сайт работал с перебоями, поэтому информация о переводе средств появилась только сегодня». Дані про корупційну схему — теж не власна інформація каналу. Посилаються на інших журналістів: 

«Кор: Кому же выгодно, чтобы государство переплачивало? Оказывается, компания, через которую покупали новые авто, тесно связана с "Народным фронтом".

Алексей Тамразов: Кто зарабатывает по пути, зарабатывает вся цепочка дилер-импортер-производитель. Когда мы смотрим, кто дилер, кто импортер, мы видим там не только японские корни, а видим еще и украинские корни. Из славного города Черновцы в том числе, из которого у нас переродился "Народный фронт"».

Жодних відповідей на ці закиди ані в МВС, ні в «Народного фронту» автори сюжету не питають.

А тему львівського сміття знову продовжують критикою Андрія Садового. У сюжеті про протести проти сміттєсортувальних станцій упередження авторки до міського голови Львова неприховане у, приміром, такому журналістському закадровому тексті: «На блокпосту жители ждут мэра Львова Андрея Садового, но тот сидит в тёплом кабинете и записывает всё новые и новые видеообращения».

На каналі «Україна», як і щодня, — сюжет про гуманітарну допомогу Ріната Ахметова. А на ICTV серед новин випустили промосюжет програми власного виробництва «Дизель шоу».

21 січня, субота

У випуску новин переважають надзвичайні події та новини з усього світу. Та «Інтер» не втрачає нагоди бодай опосередковано «проїхати» по відомству міністра МВС Арсена Авакова.

Так, у сюжеті про вбивство в Києві адвоката Валерія Рибальченка його колег питають не про справи, якими займався правник і які могли бути мотивами убивства:

«Кор.: Адвокат Дмитрий Абромчук, он обнародовал имя убитого в сети. Считает, что дело вряд ли будет расследовано.

Дмитрий Абромчук, член Национальной ассоциации юристов, адвокат: Псевдофоруми довели до увеличения преступности. Многие кадровые офицеры милиции, настоящие профессионалы, на сегодняшний день уволены по аттестациям. Мало кадров действительно на сегодняшний день, и втупу будет расследовать это преступление неизвестный и под большим вопросом».

Такі закиди від колег-адвокатів фігурують і в сюжеті на «UA: Першому», але там це лише одна думка з кількох, а не єдина:

«Кор.: Останнім часом Рибальченко вів цивільні та господарські справи. Колеги Валерія на своїх сторінка у Facebook висловлюють співчуття родині загиблого [далі цитати дописів у соцмережі. — MS].

Дмитрий Абромчук: Сьогодні вночі на Слобідці був застрелений адвокат Рибальченко Валерій. Висловлюю рідним та близьким співчуття. Чи залишились в поліції професіонали після псевдореформи, яким по зубах розкрити цю справу.

Олександр Нагорний: Сьогодні вночі на Микольській Слобідці пострілом в голову був застрелений адвокат Рибальченко Валерій. Висловлюю рідним та близьким щирі та глибокі співчуття. Земля пухом і вічна пам'ять.

Валерія Коломієць: Це другий колега в країні за останній місяць. Чи я помиляюсь? Певно вже час вести статистику».

Наступний уже більш адресний закид на адресу Авакова — в сюжеті «Інтера» про долю проекту «Стіна». Нібито розкрадання коштів озвучують активісти.

«Кор.: А стоимость выполненных работ могла завышаться, уверены общественники. Активисты также проследили, к кому ведут ниточки фиктивных фирм.

Павел Калинников: Фирмы с признаками фиктивности, они оформлены на подставных лиц из-за чего их фамилии ничего не скажут. Но именно генподрядчики являются бизнес-партнерами жены министра, министра МВД Авакова.

Кор.: Привлечь ответственных за растрату и вернуть украденное государству может Национальное антикоррупционное бюро. Но ни начать расследование, ни даже регистрировать новое уголовное производство сотрудники бюро отказались».

Ані деталей — що за фірма, як вона пов’язана з дружиною Авакова, ані коментарів із жодного правоохоронного відомства з цього приводу в сюжеті немає.

На «1+1» анонсували свій власний проект «Голос», а канал «Україна» навіть двічі прорекламував фонд Ахметова.

Висновки

Протягом тижня на восьми провідних телеканалах вийшло 47 сумнівних сюжетів: сорок із ознаками замовності, п’ять паркетних новин та два промо власних проектів.

Найбільше ангажованих матеріалів вийшло в новинах «Інтера» — 19, дещо менше на каналі «Україна» — 17. По чотири відповідних сюжетів за тиждень у новинах ICTV та «1+1», по одному на СТБ, 5-му каналі та «112». Жодного такого сюжету не виявлено в новинах «UA: Першого».

В інтересах Ріната Ахметова загалом вісім сюжетів: сім — про його благодійність, ще один — іміджевий сюжет для його заводу «Запоріжсталь». Усі вони вийшли на «Україні».

На другому за популярністю місці — Сергій Каплін із сімома матеріалами. Всі вони вийшли на «Інтері» та були критичними щодо «Народного фронту».

Завдяки Давоському сніданку був популярним Віктор Пінчук. Виключно на позитивних сторонах його заходу, замовчуючи критику олігарха, видали по сюжету в один день чотири канали: ICTV, СТБ, «Інтер» та «Україна».

Із такою ж регулярністю, але в різні дні піарилися представники «Опозиційного блоку» — всі чотири сюжети вийшли на «Інтері».

Двічі в ефірі «Інтера» з’являвся Олег Мусій — критикував Уляну Супрун.

Загалом два незбалансовані сюжети з відстоюванням позиції «Київенерго» вийшли на «Інтері» та «Україні».

Двічі в ефірі «України» з притягнутим за вуха приводом з’являвся Арсеній Яценюк.

Паркетами відзначився двічі Володимир Гройсман — по сюжету на ICTV та «1+1», по одному разу — Петро Порошенко (5 канал), Павло Розенко (ICTV), Юлія Світлична («Україна»), Арсен Аваков («112»).

Один матеріал в інтересах партії Вадима Рабиновича «За життя» видали «1+1».

Критичних сюжетів загалом було п'ятнадцять: із них чотирнадцять на «Інтері» та один на «1+1».

Найбільше негативу на «Інтері» спрямували проти різних представників «Народного фронту»: загалом десять, із них два матеріали персонально проти міністра МВС Арсена Авакова.

По два сюжети вийшло з критикою Андрія Садового та Уляни Супрун.

Єдиний критичний сюжет на «1+1» негативний до Нацради, з якою в каналу нещодавно були інформаційні баталії за ліцензію на мовлення. 

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» і не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus