Краватки, вечірки та килими: чим відзначився старт нового політичного сезону. Моніторинг теленовин за 4–10 вересня 2017 року

Запуск роботи Верховної Ради після канікул пожвавив політичні блоки новин. Потроху відновлюються політичні дискусії довкола реформ, знову з’являються парламентські репортажі й огляди вбрання народних обранців, дещо збільшується кількість політичного піару під виглядом новин.

На каналі «Україна» щодня протягом тижня виходили матеріали з критикою Михеїла Саакашвілі — з такою ж стабільністю, як і традиційний піар власника каналу Ріната Ахметова.

На СТБ протягом тижня розповідали про бізнеси ветеранів АТО у спецпроекті Кіри Толстякової.

4 вересня, понеділок

Стартував новий політичний сезон. Парламент відновив роботу після канікул, на погоджувальній раді планували роботу на новий період. На порядку денному реформи: освітня, судова, медична, законопроект про реінтеграцію Донбасу.

На ICTV від коаліції висловлювалися Артур Герасимов та Андрій Парубій, від опозиції Юлія Тимошенко та Юрій Бойко. Ті самі опозиціонери були в ефірі «Інтера». На «112» Олег Ляшко критикує ініціативи з реінтеграції Донбасу, а Сергій Березюк від «Самопомочі» — освітню реформу.

На 5-му каналі в сюжеті з погоджувальної ради присутні Олег Ляшко та Юлія Тимошенко, але вони не так висловлюються щодо обговорюваних питань, як скоріше опонують одне одному:

«Кор. Юлія Жижко: Отже, вирішено, вівторок має стати днем освітньої реформи, а вже у четвер народні обранці візьмуться за судову. Але одностайності щодо підтримки у голів фракцій немає.

Юлія Тимошенко, голова фракції Батьківщина: Рівень щастя в Україні, практично ми входимо в десятку останніх країн світу. І що цікаво? Що ми поряд з Ботсваною, Центрально-Африканською Республікою і Венесуелою. Результат цих реформ.

Олег Ляшко, голова фракції Радикальної партії: Чим менше говоритимуть політики, тим вищий буде рівень щастя в Україні. Особливо, коли чорнороті говорять».

На каналі «Україна» за всю опозицію говорив тільки Олег Ляшко. Він системно вимагає підвищити мінімальні зарплати до 5 тис. грн. На «1+1» та СТБ слово опозиції взагалі не дали, про плани парламенту говорив лише спікер Андрій Парубій, хоча на засіданні звучали опозиційні позиції. На «UA: Першому» погоджувальну раду взагалі не висвітлювали та про плани на новий політичний сезон не інформували.

«Інтер» та канал «Україна» крім сюжетів про зміст нового політичного сезону поширили заяву-настанову від прем’єра Володимира Гройсмана. Він закликає парламентарів плідно й відповідально попрацювати на благо країни, що само по собі не є ніякою новиною.

Гучною новиною для редакцій стало знищення на фасаді магазину на Грушевського графіті-трилогії, що стала символом Євромайдану. В цьому питанні всі телеканали дали висловитися всім сторонам.

На каналі «Україна» продовжують акцентувати увагу на будь-якій інформації, що сприятиме негативному іміджу Михеїла Саакашвілі. Цього разу приводом стали позови Арсена Авакова та Романа Насірова: «Анна Панова, ведущая: Иски против лишенного украинского гражданства Михаила Саакашвили подали министр внутренних дел и отстраненный глава фискальной службы. Свою честь, достоинство и деловую репутацию Арсен Аваков и Роман Насиров будут защищать в киевских судах. Такие же иски против одесского экс-губернатора подали народные депутаты Андрей Иванчук и Сергей Пашинский. Ответчиками выступят ряд СМИ, предоставивших Саакашвили свои медиаплощадки».

Суть претензій не розкривається, як не вказано, коли саме, до якого суду і за які публікації подано позов. Тобто повідомлення не лише однобоке, а й неповне, без вказання джерела.

Також на каналі «Україна» Оксана Корчма розповідала, як Рінат Ахметов через свій фонд допоміг одужати дівчинці з Маріуполя.

Про річницю підпалу «Інтера» згадали в новинах лише на ICTV та «Інтері». На ICTV матеріал нейтральний, а на «Інтері» продовжили наполягати на власній версії: «Кор. Оксана Григорьева: Поджигатели же под прикрытием группы так называемых демонстрантов спокойно покинули здание. По требованию сотрудников телеканала, нескольких нападавших задержала полиция, но в тот же вечер отпустила. Прямо в момент пожара, недалеко от здания, был замечен и Илья Кива, по кадрам видно, что он отдает команды, тем временем полиция якобы проводит расследование и начинает изымать вещдоки, но при этом забывает брошенные поджигателями каски, зажигалки и газовые баллончики». Коментарів від правоохоронців про хід розслідування в сюжеті немає, як і заявленої спроби їх отримати. Замість них коментує нардеп від «Опозиційного блоку» Михайло Папієв. Заявляє, що результатів розслідування немає, і ставить цей злочин в один ряд зі вбивствами на Майдані та подіями 2 травня 2014 року в Одесі.

Після цього матеріалу в наступному — коментарі представників кількох медійних організацій, що зводяться до невдоволення відсутністю результатів розслідування: голова НСЖУ Сергій Томіленко, керівник Брюссельського бюро інституту Open Europe Петер Клеппе, директорка представництва Human Rights Watch в Україні Таня Купер. Складається враження, що міжнародні експерти говорять про розслідування злочинів проти журналістів загалом, але з-поміж усіх випадків перешкоджання журналістам, «Інтер» виокремлює лише свій.

Далі на «Інтері» вже традиційно критикували «Народний фронт». Спершу в контексті розслідування розкрадання коштів на будівництві «Євровалу» — тут не втомлюються нагадувати, що Арсеній Яценюк був ініціатором проекту. Потім ведуча Катерина Лисенко узагальнює:«Однопартийцы Яценюка, нардепы от "Народного фронта", то и дело попадают в скандальные истории». Тут переконують, що народні депутати — фігуранти одних кримінальних проваджень беруть поручительство за інших своїх однопартійців, чим створюється образ такої собі взаємодопомоги політиків із сумнівною репутацією.

Далі народний депутат Сергій Каплін знову, ось уже який тиждень поспіль, звинувачує Іллю Киву в політичному рейдерстві. А просувають інтереси народного депутата від БПП Сергія Рудика, який послідовно пропагує внесення змін до законодавчих норм щодо кордону: в земельний та водний кодекси України. Крім Рудика на цю тему на «Інтері» ніхто не висловлюється. А він пропонує: «Сергей Рудык, народный депутат Украины, Блок Петра Порошенка :На думку наших колег, народних депутатів, які брали участь у поїздці, треба в цьому ставити крапку і приймати політичне рішення, і приймати рішення в односторонньому порядку. І будувати кордон по лінії демілітації».

5 вересня, вівторок

Парламент розпочав свою роботу, і вже ввечері депутати проголосували за закон про освіту, що дає старт відповідній реформі. Але змісту закону уваги канали особливо не приділяли. Певні спроби розповісти, що зміниться в освіті з ухваленням нового закону, є на 5-му каналі, «1+1», «UA: Першому» та СТБ. Щоправда, на двох останніх взагалі не показано дискусії довкола законопроекту, оцінку йому дає тільки профільна міністерка Лілія Гриневич.

Кілька телеканалів («112», 5-й канал, «1+1» та СТБ) у репортажах із парламенту окремо наголосили на новому килимі в кулуарах, який обійшовся бюджету в майже 200 тис. грн.

Після згадки про це в сюжеті на «1+1» через кілька матеріалів випуску ведуча Наталія Мосейчук окремо у студії розповіла, як прокоментували покупку в Раді. Виявилося, що порівняно з минулими роками витрати на килими для парламентарів скоротилися.

У парламентському сюжеті Павлини Василенко та Катерини Лисенко на «Інтері» найчастіше з’являються представники «Опозиційного блоку»: двічі Сергій Льовочкін та одного разу Юрій Бойко. Якщо Бойко коментує реформи, тобто його висловлювання стосуються суті обговорюваних у сюжеті тем, то Льовочкін критикує опонентів.

«Кор.: А между тем не обошлось без обвинений. Народный фронт, после каникул, в ударе. То и дело упражняется в нападках и сегодня потребовал от силовиков новых дел против оппозиционеров.

Сергей Лёвочкин, народный депутат, "Оппозиционный блок": А что мы ожидали от Народного Фронта? Что они начнут объяснять, почему в стране такая инфляция, почему такой курс гривны, что он уже приближается к 30-ти, что они будут говорить о том, что они разворовали деньги на Стену? О том, что они выплатили премий по семь миллионов в Минюсте. Поэтому, что нужно делать? Атаковать своих политических оппонентов. Поэтому моя позиция простая, они четыре года за нами бегают, четыре года пытаются сфабриковать хоть какое-нибудь уголовное дело, ничего у них не получается. И я считаю, что если Народный фронт с рейтингом меньше погрешности нас критикует, то практически то же самое, что нас хвалят.

На каналі «Україна», 5-му та «Інтері» прем’єр Володимир Гройсман нахвалював пенсійну реформу. Його заяви зводяться до переконання, що уряд хоче підвищити пенсії, але все залежить від того, як швидко за це проголосують народні депутати.

На 5-му каналі аж два поспіль матеріали переконували, що бійці вчасно отримають якісну зимову форму. Спершу заява керівника відповідного управління тилу ЗСУ Дмитра Кузнєцова. Наступний сюжет-звіт про те, що форма вже вирушила на передову зі складів у Харкові. Про це звітують командири підрозділів, але немає оцінок від рядових бійців чи волонтерів, які можуть неупереджено сказати про стан забезпечення бійців. Не йдеться про те, чи стикалися з неякісною формою чи неповною комплектацією в попередні роки.

На каналі «Україна» двічі розповідали про подвиги благодійного фонду Ріната Ахметова.

На «Інтері» критикували «Народний фронт»: «Опозиційний блок» вимагає перевірити статки Яценюка. Сергій Каплін знову, не перший уже випуск новин на каналі протягом кількох тижнів, критикував МВС у контексті статків керівника слідчого управління Нацполіції Дмитра Бута, двічі критикували Радикальну партію Олега Ляшка, переконуючи, що довкола партійних лідерів суцільні корупційні скандали. А також поширили заяву нардепа від «Опозиційного блоку» Миколи Скорика щодо перебігу розслідування подій 2 травня в Одесі, який заявляє, що судять жертв тих трагічних подій.

Також цього дня канали поширили заяву заступника міністра юстиції Сергія Пєтухова про те, що Грузія вимагає екстрадиції Саакашвілі. Реакцію самого Саакашвілі на це передали тільки на «1+1».

6 вересня, середа

У Києві паралізували рух через протест активістів на іноземних номерах. Бути неупередженим, не переходити на чиюсь сторону та подати аргументи всіх сторін удалося далеко не всім. Значна частина матеріалів були явно упередженими проти активістів.

Найкраще відбити вимоги протестувальників, абстрагуючись від емоцій, вдалося Дмитрові Климюку на «UA: Першому». Тільки в цьому сюжеті прозвучали чіткі, структуровані вимоги активістів, а також інформація, що озвучені протестувальниками цифри на розмитнення авто не відповідають дійсності й, за даними ДФС, доля вартості на розмитнення становить 35 %.

На кількох каналах відверто демонстрували негативне ставлення до активістів у журналістському тексті та підводках ведучих:

  • ICTV: «Купити машину, обдурюючи державу, і не заплатити їй жодного податку. Потім не виконувати законів і не їздити на реєстрацію авто у визначені терміни, а згодом вдатися до шантажу. Сьогодні власники машин з іноземними номерами заблокували Київ»;
  • «1+1»: «Чим обурені, чого вимагають і скільки заважатимуть життєво важливому трафіку столиці? Дізнавалася в заколотників Мар’яна Бухан».

Далі на «1+1» вийшов іще один матеріал за темою, де автори прямо кажуть, що зібрали аргументи лише проти «євроблях». Зокрема, звучить коментар від поліції про збільшення кількості ДТП за участі авто на іноземній реєстрації. Але конкретної статистики, на підставі якої зроблені такі висновки, не наводять.

На 5-му каналі репортаж про протест, що застопорив рух у центрі столиці, показали тільки одинадцятим у випуску, ніби нівелюючи значення цієї події. При цьому в сюжеті Олени Бережнюк відсутні коментарі експертів, посадовців і політиків, які є опонентами активістів. З альтернативних думок представлені тільки коментарі невдоволених водіїв, котрі застрягли в заторах.

На каналі «Україна» розповіли, як у Львові палили опудало Саакашвілі, додавши наприкінці: «Ведущая: Вернется ли Саакашвили в Украину, что может ему помешать и почему он уже 5 лет избегает появляться на родине, в каких преступлениях его обвинили и за что уже судят в Грузии, ответы на эти вопросы в специальном репортаже "По следам популиста без гражданства. Часть 2-я", смотрите в пятницу в 23:20».

Восьмихвилинний майданчик для піару у студії «Сегодня» отримав Борис Колесніков. Він розмірковував про міжнародну допомогу для України, протести активістів на авто з іноземною реєстрацією й називав Ігоря Суркіса боягузом через відмову «Динамо» грати в Маріуполі.

Стабільно присутні в ефірі подвиги фонду Ріната Ахметова, Оксана Корчма через героїв свого сюжету розповідала, як Рінат Леонідович «не бросает Донбасс».

А на «1+1» у сюжеті Олександра Романюка відстоювалися інтереси «Укрнафти». Це єдиний телеканал, який детально повідомив, що під Кабміном сьогодні пікетували не тільки власники авто на іноземній реєстрації, а й нафтовики. У підводці ведуча нагнітає, що без нафти й газу залишиться низка населених пунктів. Сльозами мешканок Сумщини в цьому запевняє Олександр Романюк. Каже, компанії не подовжили дозволу на користування надрами, і всі проблеми мешканців вирішаться, якщо уряд піде на поступки. У сюжеті йдеться, що більшість акцій компанії належить державі, але замовчується, що частка також належить Ігорю Коломойському (співвласнику каналу «1+1») та Геннадію Боголюбову. Також мовчить автор сюжету і про те, що призупинення дії спецдозволів пов’язано з податковими боргами компанії, про це йдеться на сайті Держгеології. За даними «Економічної правди», борг «Укрнафти» перед державою становить понад 13 млрд грн.

На «Інтері» опозиціонер Юрій Бойко підтримує ідею введення миротворчої місії на Донбас: «Юрий Бойко: Мы хотим остановить войну. Вся страна этого хочет, кроме партии войны, которая тут же начала критиковать из парламента эти инициативы». А Сергій Каплін висловлюється на тему пенсійної реформи: «Екатерина Лысенко, ведущая: О пенсионных новациях сегодня говорил нардеп Сергей Каплин. По его мнению, люди, которые из-за военных действий на Востоке лишились дома и работы, не должны терять страховой стаж». Ці повідомлення поширені у формі заяв, що не підлягають обговоренню.

7 вересня, четвер

Головною подією в парламенті став щорічний звіт Президента. Висловлювався тільки Петро Порошенко в ефірі ICTV, каналу «Україна», СТБ.

«112» дав матеріал про це останнім у випуску. Цей канал і «1+1» інтерес депутатів до виступу Порошенка проілюстрували опитуванням нардепів у кулуарах — під час виступу глави держави слухати його цікаво було не всім.

На цих каналах, а також на 5-му, «Інтері», «UA: Першому» схвальні та критичні відгуки на тези, озвучені Президентом, дали висловити нардепам різних фракцій від коаліції та опозиції.

Подекуди оцінки виступу Порошенка лунали в журналістських закадрових текстах. Віра Свердлик та Едуард Ганішевський на каналі «Україна» провели контент-аналіз промови Президента: «Віра Свердлик, кор.: Полтора часа выступления, 24 раза Президент употребил местоимения "я", и в два раза больше, 50 раз, он сказал "мы". Украина, украинцы, наша страна, люди, — эти слова прозвучали около 100 раз». Ольга Кошеленко на «1+1» наголошує на ораторських здібностях глави держави: «До виступу президента в сесійній залі монтують суфлер, міг би і без нього. Те, що Порошенко — майстер публічних виступів, визнають і друзі, і опоненти». Ольга Кучер на СТБ оцінила щирість Порошенка в питанні Криму: «Дуже відверто президент заговорив і про Крим. Чесно і без додумувань. Фізично Україна не може повернути півострова».

А от справді бракувало в новинах політологічних оцінок виступу Порошенка: наприклад, чому в промові не йдеться про перспективи створення антикорупційного суду, запровадження відкритих партійних списків у виборчому законодавстві тощо, про що говорять акценти, виставлені Порошенком, та що з важливого для порядку денного країни він лишив поза увагою.

На каналі «Україна» вимагають у Саакашвілі вибачитися перед полком «Азов» через його заяву, буцімто бійців полку перекинули з зони АТО до україно-польського кордону нібито для того, щоби його зупинити. Цю цитату Саакашвілі не наводять, у сюжеті фігурує тільки обурення азовців. А наприкінці ведуча запрошує глядачів до перегляду критичного до Саакашвілі спецрепортажу каналу.

Також на каналі «Україна» заяву на користь миротворчої місії на Донбасі зробив Вадим Новинський, а Вікторія Чистюхіна у своєму сюжеті розповіла, як фонд Ріната Ахметова допоміг дитині в операції на серці.

На «Інтері» відкривають нову грань недоліків Вадима Рабіновича. Ведуча Катерина Лисенко готує глядача: йтиметься про те, як політик усе, до чого торкається, перетворює «не в золото».

А Сергій Каплін на «Інтері» виступав у своєму звичному амплуа — на пікеті. Цього разу виступає проти виділення в Миргородському районі на Полтавщині земель під газовидобування. Якій компанії виділили ділянку, в новині не вказано. Але судячи із заяв Полтавської ОДА, йдеться про ДТЕК, що належить Рінату Ахметову. Тут варто нагадати, що канал Ріната Ахметова «Україна» кілька тижнів тому критикував Сергія Капліна.

На СТБ наголосили, що змагання стартапів Falling Walls Lab Кiev 2017 у Києві відбуваються за підтримки фонду Кличка. Сам міський очільник теж фігурує в сюжеті й розповідає, як важливо підтримувати молоді таланти.

8 вересня, п’ятниця

Найрезонансніша подія дня — вибух авто на Бесарабці. В результаті загинув чоловік, постраждали дівчинка й жінка. Оскільки трагедія сталася ввечері, то не всі випуски новин встигли повідомили про це у вечірніх новинах, а повнота повідомлень залежала від часу виходу підсумків дня — чим пізніше, тим більше часу мали журналісти для збору інформації.

Так, узагалі не згадується про цю подію у випуску новин на «112» о 18:00, але канал дає це під час гостьових студій та в постійних прямих включеннях із місця події. На ICTV о 18:45 ідеться коротко про суть події з анонсом подробиць у наступному випуску о 21:10.

На каналі «Україна» інформацією про вибух відкривають випуск. Пізніше включенням кореспондент Єгор Логінов повідомляє подробиці, які стали відомі на той момент, зокрема, про ймовірну особу загиблого. Так само оновлювали інформацію у випуску на 5-му каналі. Найбільше уваги події присвятили у випуску новин на «1+1». Тут до теми поверталися чотири рази. Крім подробиць щодо стану постраждалих та їхніх осіб, в архівах «ТСН» знайшли зйомки з фронту за участі загиблого Тимура Махаурі. Прямі включення з великих каналів крім «112», «1+1» та «Україна» з місця події робили «UA: Перший» та СТБ.

На каналі «Україна» за всю годину питань до уряду помітили лише Олега Ляшка та Вадима Новинського. У матеріалі тільки вони озвучують запитання до уряду на теми, які вже неодноразово порушувалися в новинах «Сегодня»: Ляшко вимагає підняти мінімальну зарплату до 5 тис. грн, а Новинський — розібратися з конкурсом на посаду керівника музею Києво-Печерської лаври.

На «1+1» розповіли про неформальну зустріч представників БПП. У всьому тексті цю зустріч називають «вечіркою», «гулянкою» тощо. Жодних фотографій із самого заходу немає, всі опитані стверджують, що зустріч була неформальним спілкуванням і обговоренням поточних тем, без музики та застілля. Тим не менше, цю зустріч кореспондентка Марія Васильєва прирівнює до партійних розваг.

На ICTV «рекламували» «Кола-колу», розповідаючи, як робота компанії підтримує економіку України. «Всесвітньо відомий бренд Кока-Кола працює в нас вже понад чверть століття. Цей приклад доводить, що вести чесний, соціально відповідальний бізнес в Україні можливо. Компанія інвестувала майже півмільярда доларів прямих іноземних інвестицій в нашу державу», — озвучила ведуча Оксана Гутцайт.

Також в ефірі розповіли про програму кредитування фермерів від USAID та банку «Кредит Дніпро». Фінустанова, як і ICTV, належить до активів Віктора Пінчука, тому тут теж не оминули нагоди похвалити банк. «За роки активної роботи з аграріями тут досконало вивчили особливості вітчизняного фермерства», — каже кореспондент Олексій Савицький.

Леонід Кучма від імені свого фонду «Україна» вручив 12 стипендій для студентів, а співголова партії «Наш край» Олексій Мазурчак критикував освітню реформу також на ICTV.

На каналі «Україна» гостею студії стала голова Харківської обладміністрації Юлія Світлична. Ведуча представила її як єдину жінку-губернатора в Україні, а темою розмови стали досягнення в області, які гостя зводить до ефективної підтримки від уряду та Президента.

Також на каналі «Україна» піарили Бориса Колеснікова, який відстоював ідею, що вугілля треба не купувати, а видобувати. А користуючись нагодою, політик показав, хто на тому має заробляти: «Борис Колесников, глава оппозиционного правительства: Предприятие успешное и компания управляющая, то есть ДТЭК, планирует компенсировать порядка миллионов тонн углей марки Г, который сегодня, сейчас является дисбалансом, то есть дефицитом украинской добычи. Жители Доброполья будут работать. Зарплата — это самое главное. И абсолютно уверен, почти на 100 лет запасов углей, абсолютно уверен в будущем предприятия, а значит в своем будущем и в будущем своих детей».

Власника компанії ДТЕК Ріната Ахметова на каналі «Україна» піарили за рахунок роботи гуманітарного штабу. Також вп’яте за тиждень анонсували спецрепортаж каналу «По следам популиста без гражданства. Часть вторая» про звинувачення Саакашвілі у злочинах у Грузії.

Новини на «Інтері» цього дня не аналізуються, оскільки по п’ятницях виходить підсумковий випуск новин тижня.

9 вересня, субота

Журналісти новинних випусків продовжують збирати факти про вибух машини в центрі Києва. Найбільш допитливими виглядають кореспонденти «ТСН». У випуску три матеріали, присвячені темі вибуху. Спершу опитували експертів про природу вибуху. До речі, до думки експерта-криміналіста зверталися і журналісти «Інтера».

Далі на «1+1» єдині з усіх каналів нагадали всі чотири подібні випадки за останній рік: крім Махаурі — вбивство журналіста Павла Шеремета, співробітника СБУ Олександра Хараберюша в Маріуполі, розвідника Максима Шаповала в Києві.

Ще один матеріал «ТСН» присвячено розвідці про ще одну постраждалу від вибуху. Іван Гребенюк нарікає, що медпрацівники не дають брифінгу попри шалений запит від журналістів щодо особи постраждалої та її стану — це заборонили робити її родичі, але в сюжеті все одно більш-менш детально вказуються її травми: «Кор.: Це численні тяжкі садна правого тулубу, садна на обличчі, опіки очей, ну і найбільше постраждала нога. На кону питання навіть було про ампутацію кінцівки, адже травми надто серйозні. Нам відомо, що і досі її стан оцінюється, як критичний. За її життя продовжують боротися лікарі, вона знаходиться в реанімації». За словами Івана Гребенюка, цю інформацію отримали з власних джерел та частково від самих лікарів ще до заборони їм повідомляти інформацію. Далі кореспондент більш ніж детально пояснює, чому все ж схиляється до думки, що постраждала — модель Наталія Кошель.

«Сьогодні, власні джерела “ТСН” підтвердили, в машині з чеченським бійцем Тимуром Махаурі була українська модель Наталя Кошель. От, власне, про неї і було завдання в Івана Гребенюка дізнатися», — каже в підводці до включення кореспондента ведуча Наталія Мосейчук. Сам журналіст пояснює, що суспільство прагне дізнатися, що стало причинами замаху й вибуху. Але вся інформація побудована на інформації про потерпілу, деталі її поранення, а не спробі з’ясувати причини вибуху.

Решта каналів дає загальновідому інформацію, поширену в низці ЗМІ, зокрема і про шість версій, котрі розслідує поліція.

На «Інтері» ураган «Ірма» примудрилися тематично поєднати з Вадимом Рабіновичем: «Ведущая: На французских островах в Карибском море "Ирма" разрушила почти всю инфраструктуру, уничтожен аэропорт, в руинах — дорогие виллы и высотки. Виды некогда роскошного Сен-Барт — сейчас напоминают картинки из фильмов-катастроф.

Этот остров — излюбленное место отдыха кинозвезд и политиков. Засветился там и один из отечественных». Далі продовжує неназваний кореспондент: «Это место считают раем для миллионеров. Бирюзовая вода, песок цвета слоновой кости и пейзажи, завораживающие глаз. Именно здесь несколько месяцев назад присмотрел участок украинский нардеп, лидер партии "За життя" Вадим Рабинович. Стартовая цена надела земли — 12 миллионов долларов. Рабинович встречался с владельцем, ознакомился с планом и даже поторговался». Рабіновича звинувачують у невідображенні цієї покупки, хоча достеменно не відомо, чи вона відбулася. Потім із неназваних джерел повідомляють про те, що він на вечерю витратив приблизно 20 тис. доларів, а таких грошей у нього в декларації немає.

На каналі «Україна» продовжили довколафутбольну дискусію. Тепер ФК «Маріуполь» вимагає в київського «Динамо» гарантій безпеки, через вибух у Києві. Точніше, «може вимагати». Це виглядає як недолугий жарт. Але на підтвердження редакція наводить цитату з допису на Facebook: «Цитата А. Санина, вице-президента ФК "Мариуполь": "Опять теракт в центре Киева с человеческими жертвами. Похоже, что после этого называть Мариуполь опасным городом навряд ли кто-то решится. Печатная пальма террористического первенства точно принадлежит не нам. А вот по поводу безопасности ФК "Мариуполь" во время пребывания в столице у меня уже возникают обоснованные сомнения». Від цього повідомлення більше запитань, аніж відповідей, і очевидна ангажованість каналу до клубу «Маріуполь». Коментарі правоохоронців щодо оцінки небезпечності міста для масових заходів у матеріалі немає.

Спортивну тему продовжує хокейний клуб «Донбас». На каналі «Україна» повідомляють про старт хокейного чемпіонату України. Крім тренера команди тут беруть слово не гравці чи вболівальники, а президент клубу й опозиційний лідер Борис Колесніков. І, схоже, ось причина його частої появи на каналі «Україна» — він називає власника каналу Ріната Ахметова своїм другом: «Борис Колесников, президент хоккейного клуба "Донбасс" : Мой друг известный Ринат Ахметов сказал, что важная зона это следующая. Мы все хотим выиграть Чемпионат ещё раз и достойно представить нашу страну на международных турнирах. Поэтому задача одна — только победа. Турнир будет сложным все команды примерно равны и кубок Донбасса это показал , все молодые, дерзкие, амбициозные. Я думаю будет интересно».

Сам Рінат Ахметов, як і щодня, був присутній у випуску віртуально, завдяки допомозі від його іменного фонду з операцією на серці півторарічному хлопчикові.

На каналі «Україна» знову закріплювали негативний образ Саакашвілі, знову розповідаючи про фільм, який «викриває його злочини»: «Ведущая: Насилие, убийство и откровенный рэкет бизнесменов. Эти факты времён президентства Саакашвили, в своём фильме "Маяк демократии" изложил бывший член его команды — известный режиссёр-документалист, — Гиорги Хайндрава». Глядачів каналу запросили до перегляду цієї картини цього ж дня о 23:40.

А позитивно піарили Олега Ляшка, він уболівав за долю фермерів: «Взять минимальные закупочные цены на молоко под контроль Кабмина, предлагает Олег Ляшко. Говорит это защитит селян от обесценивания их труда и будет способствовать развитию украинских сел».

На ICTV та «Інтері» Петро Порошенко знову нагадував обіцянками про підвищення зарплат для військових. Сама по собі ця інформація вже не нова, нових подробиць у механізмі виплати премій військовим на передовій не додалося, й у матеріалах на перший план виступає ініціатива Президента, а не потреби бійців. Тому такі повідомлення відносимо до «паркетних».

На «112» Андрій Гончар аналізував, як змінився імідж нардепів після відпочинку. В чому полягала мета сюжету, зрозуміти важко, адже автор перескакує то з вартості вбрання, то з марок, то намагається оцінити стиль і якість зав’язування краваток. Жоден із політиків не аналізувався одразу за всіма параметрами, тому в результаті вийшов «вінегрет» із набору різних характеристик.

10 вересня, неділя

У випуску новин на «Інтері» розповіли про нові подробиці справи з підривом машини на Бесарабці в Києві. З посиланням на побратима загиблого Тимура Махаурі повідомили про стан потерпілої моделі Наталі Кошель. Посилаючись на цитату Антона Геращенка про деталі розслідування, дещо в’їдливо ведуча нагадує: «Некоторые детали следствия раскрыл нардеп Антон Геращенко, который, правда, к следствию отношения не имеет».Розповідаючи, що домедичну допомогу надавав випадковий перехожий, у повідомленні ведуча наголошує: «Он вытастивал раненых в перчатках, как положено, и, в отличии, от полицейских, предлагал термоодеяла». Порівняно із тим, як зазвичай «проїжджаються» на «Інтері» по негативних оцінках роботи поліції та соратників Арсена Авакова, ці ремарки майже незначні й не мають розвитку.

Далі у випуску переходять до теми прориву Саакашвілі на кордоні. Повноцінний сюжет-репортаж тут тільки один — про те, як пройшов день біля пункту пропуску Краковець. У матеріалі Богдана Вербицького тільки стислі факти про сутички й затримання, але не проілюстровано, хто саме чекав на Саакашвілі, аби його підтримати, хто був із протилежного табору. Далі кілька коротких повідомлень: як політик сідав на потяг у Перемишлі, як поїзд зупинився у дорозі — тут звучать аргументи від міністра інфраструктури та від «Укрзалізниці», яку той звинуватив у непрофесійності. Загалом цю тему подають нейтрально.

Темою Саакашвілі випуск і завершується: «По последней информации, сторонники Саакашвили прорвали оцепление украинских силовиков на пункте пропуска Драган. Об этом заявляет помощник главы госпогранслужбы Олег Слободян. И в данный момент экс-губернатор уже на территории Украины», — повідомила ведуча Катерина Лисенко.

Сюжети з ознаками замовності цього дня не виявлені.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 52 сумнівних матеріали: 43 матеріали з ознаками замовності та дев’ять паркетних новин. На каналі «Україна» — 22 матеріали, на «Інтері» — дев'ятнадцять, на ICTV — п’ять, на «1+1», — три, на СТБ два, на 5-му один. Немає зауважень до ангажованості у новинах «112» та «UA: Першого».

Сім матеріалів про благодійника Ріната Ахметова вийшло на каналі «Україна».

Однобоко позицію представників «Опозиційного блоку» висвітлювали в семи матеріалах: три на «Інтері», чотири на каналі «Україна». На «Інтері» з’являлися Сергій Льовочкін, Юрій Бойко, Микола Скорик та Михайло Папієв. На «Україні» переважно Борис Колесніков, а також Вадим Новинський.

П’ять паркетних новин за участі прем’єра Володимира Гройсмана між каналами розподілилися так: два на «Інтері», два на «Україні», один на 5-му.

Сергій Каплін з’явився в чотирьох матеріалах на «Інтері». Олег Ляшко — двічі на каналі «Україна». Дві паркетні новини за участі спікера Андрія Парубія: по одній на СТБ та «1+1». Дві паркетні новини вийшли за участі Петра Порошенка: по одній на ICTV та «Інтері». Двічі піарили очільницю Харківської ОДА Юлію Світличну на каналі «Україна».

По одному позитивному матеріалу вийшло в інтересах фонду Леоніда Кучми на ICTV, фонду Віталія Кличка на СТБ, партії «Наш край» на ICTV, нардепа від БПП Сергія Рудика на «Інтері», «Укрнафти» на «1+1», банку «Кредит Дніпро» і компанії «Кока-кола» на ICTV.

Критичних матеріалів загалом було тринадцять: сім на «Інтері», п’ять на каналі «Україна», один на «1+1». На «Інтері» тричі критикували «Народний фронт», двічі Вадима Рабіновича, двічі Радикальну партію. На каналі «Україна» вся критика дісталася Михеїлу Саакашвілі. На «1+1» критикували БПП за неформальну зустріч.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «События» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

 

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

 

 

 

comments powered by Disqus