Ляшко піарився на Іво Бобулі. Моніторинг теленовин за 1–6 січня 2018 року

Після перегляду новин першого тижня року хочеться побажати, щоби канали тримали планку на пониження кількості новин з ознаками замовності. Адже в ці дні їх було вдвічі, а то й утричі менше, ніж у звичайні тижні минулого року. Поки політики відпочивають, цитували їх переважно із Фейсбуку, а приводів для піару було небагато. Аби привернути до себе увагу, Ляшкові навіть довелося цитувати Іво Бобула.

Найбільше уваги й зусиль знадобилося кореспондентам для висвітлення вбивства юристки Ірини Ноздровської. Ще однією резонансною новиною став конфлікт із УПЦ МП в Запоріжжі через відмову священика відспівувати малюка, хрещеного в церкві Київського патріархату. Хоча інцидент збурив акції по всій країні, від початку за розвитком подій стежили тільки СТБ та «1+1».

Решта тематичних матеріалів були доволі передбачуваними та стосувалися законодавчих змін, що набули чинності з 2017 року. Більшість каналів із різною оперативністю проводили експерименти щодо нових правил на дорогах, або ж розповідали, як тепер потрібно сортувати сміття.

В ефірі з’явилися нові для праймових випусків обличчя. На каналі «Україна» 4-5 січня вів прайм-тайм Віталій Школьний, який раніше вів ранкові новини. А на «Інтері» з 5 січня з’явився Олександр Просяник, який раніше вів новини на «UA: Першому».

1 січня, понеділок

Вихідний був у редакціях «Фактів» ICTV та «Вікон» СТБ. Моніторинг новин на «112» проводився по випуску о 18:00.

Повідомлення переважно зосередилися на новаціях 2018 року: збільшення мінімальної зарплати й соцстандартів, зобов’язання про сортування сміття, зміна швидкісних обмежень у містах, біометричний контроль на в’їзді до України тощо.

На «Інтері» в матеріалі про нововведення нового року розпочали переважно з не надто приємних фактів: збільшилися штрафи, ціни на електроенергію, акцизи на тютюн. А про те, що й зарплати також зросли, сказали лише наприкінці новини. Оптимізм у новинах «Інтера» випромінював прем’єр Володимир Гройсман. Із посиланням на його прес-службу повідомили про продовження курсу на децентралізацію та збільшення місцевих бюджетів.

Не оминули увагою смолоскипні марші до дня народження провідника ОУН Степана Бандери. На 5-му з цієї події почався випуск, тут було два різних включення з акції. Також включення з Майдану дали на «1+1». На «Інтері» зазначили: «Ведущая: Полиция заявляет о нескольких сотнях участников. В этом году активистов меньше, чем в прошлом». По-перше, не очевидно, з яких даних зробили такий висновок, а по-друге, такий акцент є оцінним із явною метою применшити значення самої акції.

На каналі «Україна» нагадали ключові тези новорічного звернення Петра Порошенка, відзначивши: «Ведущая: 2018 будет годом экономического роста, пообещал Президент». Це «паркет» сумнівної актуальності. А далі — сюжет Інни Жиленко про те, як повірила в дива родина з Маріуполя після допомоги їхній дитині від фонду Ахметова. Сюжет про знайдену мертвою Ірину Ноздровську — лише наприкінці випуску.

Із цієї новини почали випуск на «1+1». Сюжет Олександра Загородного дуже емоційний. Тут у лайфі голосіння батька, котрий втратив другу доньку. А у стендапі самого кореспондента — риторичні питання: «Чи є у всьому світі такі слова, які б втішили старого, який втратив двох своїх доньок. Нема таких слів. Чи є в Україні справедливість, прокуратура і хороші слідчі, які знайдуть вбивць цієї молодої жінки, покаже час».

2 січня, вівторок

Пікет управління поліції Київщини з вимогою негайно розслідувати вбивство Ірини Ноздровської — перша новина всіх випусків.

У сюжетах на 5-му та «1+1» максимально витриманий баланс думок: є коментарі чоловіка, на якого родичі вбитої вказували як на можливого підозрюваного.

На «1+1» у своєму сюжеті Ольга Василевська зазначила, що попри заяви поліції про посилену роботу на місці, де було знайдено тіло, на момент прибуття туди знімальної групи нікого не було.

На каналі «Україні» та «1+1» синхронно вийшли сюжети-експерименти щодо заміру швидкості руху на дорогах у зв’язку зі зміною правил. Неллі Ковальська на «1+1» просунулася значно краще за колегу Олексія Фаліна з каналу «Україна», бо показала кілька варіантів поведінки водіїв на дорозі й записала коментар патрульного. Полісмен підтвердив, що патрульні авто не обладнані радарами, а відтак поліція не може штрафувати за перевищення швидкості. На каналі «Україна» коментарів від поліції не було, лише констатація цього недопрацювання кореспондентом за кадром.

На ICTV вийшов паркетний матеріал про Володимира Гройсмана — цитують його допис у Фейсбуку, в якому прем’єр запевняв у зростанні інвестиційної привабливості України. Також на ICTV «паркетний» Порошенко — нагадування про його новорічне привітання. Хоча пройшло вже два дні, приводом для цього нагадування стала критика звернення в Росії, але хто саме і в яких публікаціях висловлював цю критику, так і не йдеться. На «Інтері» також паркетна новина від Президента з його допису у Фейсбуку, де, по суті, нічого нового: про оборонну зброю від США, посилення озброєння в армії загалом та збільшення витрат на військо з бюджету.

На «Інтері» голова Харківської ОДА Юлія Світлична звітувала про святкові концерти та подарунки дітям регіону. На «1+1» у своєму благодійному проекті «дарували мрію» завдяки МАУ: поїздка до бабусі в Казахстан для хлопчика з інвалідністю. На «Україні» звітували, як фонд Ахметова допомагає сиротам.

3 січня, середа

Основна увага прикута до справи вбивства Ірини Ноздровської. Новини починалися переважно з повідомлень: «причина смерті — вбивство», «загинула від колотих ран» тощо. Але на «1+1» перша новина починається фразою ведучої: «Її зарізали». Так і без того страшна новина виглядає ще різкішою.

Ще одна страшилка — у новинах ICTV. Тут із посиланням на британський таблоїд The Sun сказали, що Україна — в десятці європейських країн щодо оцінки рівня терористичної загрози. Індекс, на який посилається видання, був опублікований ще в листопаді 2017 року, і в ньому Україна значиться на 17-му місці. Це навіть на шість позицій безпечніше, ніж у 2016 році, хоча ризик терактів оцінено як високий. Стаття була орієнтована на компіляцію даних, аби підказати британським туристам, які напрямки є найменш безпечними для подорожей. Тож для українського глядача ця інформація не виглядає релевантною, до того ж медіа про ці оцінки говорили ще в листопаді.

На каналі «Україна» — новина, яка насправді ніяка не новина, із Фейсбуку Олега Ляшка. Привід у тому, що він прокоментував слова народного артиста Іво Бобула. Про що й коли була сама заява співака, ведуча Анна Панова розповідає дуже стисло, тож розуміємо, що не в ній суть. Головна увага тут Ляшкові: «Олег Ляшко на своей странице в Facebook: Иво Бобул абсолютно прав — из украинцев лепят нацию дебилов, управляемых извне. Но я не позволю превратить нашу большую страну в сырьевой придаток сильных мира сего. Мы — могущественная нация, которая обязательно выборет свое право на достойную жизнь в современном глобальном мире, не потеряв собственной идентичности».

На відміну від решти каналів незбалансовано на «Україні» повідомили про черговий суд у справі Михеїла Саакашвілі. З усіх подробиць обрали переважно не вигідні для нього, не подавши його позиції: «Ведущая: У следствия есть данные о том, что представители Курченко давали деньги окружению Саакашвили на акции, целью которых было свержение власти в Украине. Сегодняшний суд отложили на неделю. На судебное заседание явился лишь один из 12 депутатов, который, якобы, готов взять Саакашвили на поруки».

І традиційно на каналі «Україна» говорили про благодійність Ахметова, який протягом 17 років дарує подарунки до свят дітям.

4 cічня, четвер

У новинах різних каналів не було спільної центральної теми, але випуски сфокусувалися на кількох подіях: спалах гепатиту в Миколаєві, заява адвоката Ірини Ноздровської про проведення власного розслідування, перевірка стану Чернівецького психоневрологічного диспансеру та викриття банди підлітків на Київщині.

На каналах «Україна» та «Інтер» вийшли матеріали, що просувають імідж миротворчості для УПЦ Московського патріархату. «Ведущий: Украинская православная церковь будет просить священников на временно оккупированных территориях способствовать освобождению украинских граждан, которые до сих пор находятся в неволе на востоке страны» («Україна»); «Ведущая: Новые списки обеим сторонам конфликта для следующего обмена пленными передала украинская православная церковь. Об этом сообщил блаженнейший митрополит Онуфрий на встрече с матерями и женами бывших заложников» («Інтер»).

В обох матеріалах наголошується, що представники церкви сформували якісь свої списки на обмін, але при цьому немає коментарів СБУ чи інших сторін, уповноважених офіційно коментувати процедуру обміну та пов’язані з цим процеси.

На каналі «Україна» незмінно піарився фонд Ріната Ахметова на допомозі з лікуванням важкохворої дитини.

На «Інтері» засвітився Сергій Каплін. У студії ведуча зацитувала його допис у Фейсбуку про протест мешканців Полтавщини щодо дій газовиків через заборгованість. Аргументує Каплін тим, що «Нафтогаз» заробляє на простих людях: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социалистической партии Украины: Крайніми, як завжди, роблять людей. Розмір боргу у 2,5 млн грн, я вважаю, мізерного боргу, який дорівнює зарплаті керівника "Нафтогазу", призвів до того, що тисячам людей відключили серед зими опалення». Пропонує Кабміну мораторій на відключення через борги у зимовий період.

5 січня, п’ятниця

Затримання Петра Михальчевського — так званого міністра охорони здоров’я анексованого Криму, висвітлили у вечірніх новинах тільки половина каналів: 5-й, «Україна», «1+1» та «UA: Перший».

Також увагу приділили спалахам кору: на СТБ та ICTV сфокусувалися на ситуації в Одесі, «1+1» — на Дніпропетровщині, а от канал «Україна» та «Інтер» охопили інформацію з кількох регіонів, де зафіксовані спалахи. Основний посил, що найбільш страждають не вакциновані діти, але роздмухування паніки в матеріалах немає.

Cправу Саакашвілі на каналі «Україна» коментує не прокуратура, не адвокати чи прихильники Саакашвілі і навіть не сам політик, а Олег Ляшко за всіх українських політиків. Він порівняв справи Саакашвілі в Грузії та Януковича в Україні: «Олег Ляшко, лидер радикальной партии Украины: Если мы этого не сделаем, то не имеем никакого даже морального права требовать от России экстрадиции Януковича, потому что это двойные стандарты. Своего диктатора требуем, а чужого прячем на киевских крышах. Саакашвили и Янукович близнецы-братья, которые ради власти убивали собственных граждан».

На «Інтері» повідомили про судове рішення, але замовчали реакцію самого політика.

Далі Інна Жиленко розповіла, як Фонд Ахметова допомагає лікувати дитину, хвору на астму, в родині переселенців.

А от новину про заморожені активи Ахметова всі телеканали упустили, або ж вирішили не повідомляти своїй аудиторії. Хоча аналогічного типу новини про Коломойського за два тижні до того редакції цікавили.

Скандальну історію із церквою МП у Запоріжжі, яка дала старт серії протестів, висвітлили на «1+1» та СТБ. «Ведуча “ТСН” на “1+1”: У Запоріжжі священник Московського патріархату відмовився відспівувати трирічного загиблого хлопчика». У сюжетах обох каналів є позиції батьків, Московського та Київського патріархатів, також присутні коментарі самих журналістів за кадром, але радше спрямовані не так на оцінку дій служителів московської церкви, як на підкреслення емоційної складової ситуації, оскільки йдеться про смерть дворічної дитини.

На «Інтері» Сергій Каплін ініціює публікацію доходів чиновників та депутатів. У повідомленні знову наголошено на зарплаті керівника «Нафтогазу» Андрія Коболєва, але так і не ясно, що нового пропонує нардеп, крім уже наявного декларування доходів із публікацією цих даних на офіційних сайтах.

Далі у випуску сюжет Анастасії Крилатової нібито про стан сільської медицини, але насправді про радість, яку приніс амбулаторії на Черкащині нардеп від БПП Сергій Рудик: «Кор.: Сегодня в районной больнице праздник. К Рождеству Каменские медики получили долгожданный подарок. Новенький санитарный автомобиль и восемнадцать велосипедов для сельских фельдшеров. Транспорт закупили за счёт госсубвенций. Помог народный депутат Сергей Рудык. Бедствовать сельским фапам и амбулаториям, похоже, осталось недолго».

Резонує із загальною тональністю новин із фронту — про знайдені російські боєприпаси, про кількість обстрілів та двох поранених бійців протягом доби — повідомлення на «Інтері», розпочате із фрази ведучого: «На Донбассе полная тишина». Так він характеризує два зафіксовані з початку доби обстріли. На СТБ завершили випуск уже традиційною хвилиною мовчання: попереднього тижня загинули троє бійців.

6 січня, субота

Новини Святвечора очікувано насичені матеріалами про святкування Різдва: традиції, служби у храмах, свята на передовій та у регіонах.

На «Україні» та «Інтері» показали святкування тільки у храмах УПЦ МП. Інші конфесії згадали на 5-ому, «1+1» та «UA: Першому».

На «1+1» розпочали випуск включенням із Запоріжжя, де побили двох чоловіків, котрі принесли іграшки до храму УПЦ МП на знак протесту. Дещо спекулятивно тут у першу чергу наголошується, що побиті — учасники АТО, тобто посилюється меседж, що патріотів побили біля московської церкви. Ні імен, ані назв підрозділів, де служили постраждалі, не лунає, але йдеться, що спілка ветеранів обіцяє пізніше відреагувати на події. Не вказується також на обставини, за яких відбулося побиття і чи статус бійців мав у ній значення. Тут немає зауважень до точності, а радше до повноти. В той же час, це єдиний канал, який цього вечора повідомив про інцидент, а сама подія в підсумку відгукнулася по всій країні.

Із протилежного боку є тільки коментарі служниць храму, які все заперечують. Чи намагалися зв’язатися з організацією «Радомір», якій закидають напад свідки, також лишилося невідомим.

На «112» — паркет Порошенка, який вітав із Різдвом і закликав помолитися за військових на Донбасі.

На каналі «Україна» відзвітували про кількість розданих «наборів виживання» від штабу Ріната Ахметова.

ВИСНОВКИ

У перший тиждень року зафіксовано 21 сумнівне повідомлення: 15 матеріалів із ознаками замовності та шість паркетних новин. Одинадцять на каналі «Україна», шість на «Інтері», два на ICTV, по одному на «112 Україна» та «1+1». Чистими були новини 5-го, СТБ та «UA: Першого».

Шість новин на каналі «Україна» прославляли Ріната Ахметова.

Другим за популярністю став Петро Порошенко — чотири «паркетні» новини: по одні на «112», ICTV, «Інтері» та «Україні».

Двічі хвалили Олега Ляшка на каналі «Україна», Сергія Капліна на «Інтері», Володимира Гройсмана — по одному повідомленню на ICTV та «Інтері», передавали послання УПЦ МП — по одному на «Інтері» та «Україні».

В одному матеріалі на «Інтері» піарили нардепа від БПП Сергія Рудика. Ще один матеріал на «1+1» був присвячений власній благодійності зі згадкою компанії МАУ.

До критичних можна віднести один матеріал, що вийшов на каналі «Україна» та зумисне ігнорував позицію захисту Михеїла Саакашвілі.

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus