Несолідарна журналістика. Моніторинг теленовин за 23–29 жовтня 2017 року

Під час засідання суду у справі Миколи Коханівського в Києві поліцейські затримали трьох журналістів, які стверджують, що достатньо чітко наголошували силовикам, що є представниками ЗМІ. Втім, опинилися вони в одному автозаку з активістами, котрих хапали під час порушення громадського порядку. Робити з цього окремі новини захотіли переважно ті канали, чиї журналісти постраждали.

Про протести під парламентом цього тижня якщо і згадували, то радше для критики політичних опонентів Президента.

23 жовтня, понеділок

У Києві обирали запобіжний захід для жінки, підозрюваної у викраденні дитини, в Одесі проводили обшуки в домі та офісі міського голови Геннадія Труханова, а в Івано-Франківську сталося масове отруєння в дитсадку.

Коментарі щодо обшуків від самого Труханова були на «1+1» та «UA: Першому». Останній самостійно не зміг зв’язатися з мером, але взяв коментар, який він давав для «Радіо Свобода» з посиланням на першоджерело. На ICTV та «Україні» сказали, що в мерії ситуації не коментують, на 5-му та «Інтері» дали коментар тільки НАБУ й не повідомили, чи намагалися зв’язатися із Трухановим. На «112» та СТБ у праймових випусках новин цю подію не висвітлювали.

На 5-му, «1+1» та «Інтері» взяли в роботу заяви екс-регіонала Володимира Олійника щодо нібито фінансування ним намету під Верховною Радою. На 5-му після цієї інформації дали коментар Арсена Авакова, який запевняє, що в Черкасах справді є група зі зв’язками з Олійником, а далі — репортаж, як журналісти шукали цей намет.

Інша історія на «1+1» — там сходу Олійника називають одіозним, його версія одразу під сумнівом. В одному БЗ коментують і Арсен Аваков, і один із організаторів протесту Семен Семенченко.

На «Інтері» щодо цього немає коментарів ані Семенченка, ані Авакова, повідомляють тільки про саму заяву Олійника: «Наталья Белышева, ведущая: Об этом он написал на своей странице в Facebook. Таким образом, по словам Олийника, опять же он поддерживает протестующих из Черкасской области. Позднее журналисты проверили эту палатку. Фото, которое он опубликовал, и она оказалась пустой». Але хто саме і в який спосіб це з’ясував, не повідомляють.

На ICTV та «Україні» повідомили про результати опитування від центру Разумкова, а на «Інтері» — від центру «Софія», який пов’язують зі співвласником «Інтера», нардепом від «Опоблоку» Сергієм Льовочкіним. За даними центру Разумкова, електоральні симпатії такі: на першому місці БПП (13,6 %), а на другому — «Батьківщина» (10 %). У версії центру «Софія» на першому — «Батьківщина», а на другому «Опоблок», «Солідарність» лише на третьому. В жодному випадку дані опитування не були оприлюднені коректно: не вказано похибку, вибірку, період опитування та на чиє замовлення воно проводилося.

У ситуації з викраденням дитини розбиралася на «1+1» Олександра Мітіна. Це чи не єдина спроба знайти альтернативну версію події. Але редакція нав’язує своє ставлення до ситуації в підводці, не відокремлюючи оцінки.

Також на «Інтері» Сергій Каплін виступав за ревізію Пенсійного фонду, а інцидент із нардепом від Радикальної партії Андрієм Лозовим на Львівщині висвітлювали без його позиції, лише критикуючи нардепа.

Дісталося на «Інтері» й керівництву «Нафтогазу». Спершу заявили про висновки АМКУ, що підприємство є монополістом. А далі: «Ведущая: А вот в Кабмине подсчитали, во сколько обходится украинцам содержание “Нафтогаза” — 1 миллиард 800 миллионов гривен в год. Такую суму назвал вице-премьер Владимир Кистион. Напомню, топ-менеджеры “Нафтогаза” уже не раз становились фигурантами громких скандалов из-за своих сверхзарплат и расходов».

На каналі «Україна», крім традиційних подяк Рінату Ахметову, Борис Колесніков просував інтереси його бізнесу: «Олег Притыкин, корреспондент: "Запорожсталь" побила собственный рекорд по выплавке чугуна, теперь здесь производят на 500 тонн в сутки больше, всё благодаря успешному инвестированию в реконструкцию, утверждает Борис Колесников».

Сюжет «Вікон» на СТБ звинуватила у плагіаті Мирослава Гонгадзе. Ішлося про забіг травмованих війною морських піхотинців у США, до якого долучилися й українці.

На «UA: Першому» в новинах промотували власний проект каналу спорт-шоу «Роздягальня».

24 жовтня, вівторок

Найгарячіші події відбувалися у Святошинському суді під час обрання запобіжного заходу Миколі Коханівському. Гучні заяви пролунали і на Раді регіонального розвитку.

Про загострення в АТО в першу чергу повідомили на 5-му, «1+1», «UA: Першому» та СТБ: протягом доби аж четверо військових загинули, троє були поранені.

Про бої в суді майже всі канали видали яскраві репортажі, комбінуючи їх зі включеннями з інформацією про поточну ситуацію. Взагалі жодної згадки про ці події чомусь не було у праймовому випуску новин на каналі «Україна».

Більшість каналів одним-двома реченнями повідомляли про затримання трьох журналістів, що, по суті, є перешкоджанням їхній законній професійній діяльності. На СТБ та «UA: Першому» повідомили про затримання кількох журналістів, не уточнюючи скількох та кого саме.

На 5-му про це згадали лише у п’ятому повідомленні випуску, після прямого включення про перебіг слухання в суді, після репортажу Ірини Герасимової про сутички та погром у будівлі суду, де взагалі не йдеться про затримання журналістів. Про трьох постраждалих колег повідомив ведучий лише після опису хронології подій: «Артем Овдієнко, ведучий: Кореспондент інформаційної агенції "УНІАН". зокрема Сергій Лефтер, подав заяву до поліції про перешкоджання його професійній діяльності правоохоронцями. ЗМІ повідомляють: під час штурму Святошинського райсуду побили трьох журналістів і ще двох затримали і доправили до Шевченківського відділку». Тобто приводом для новини стала радше заява про злочин, аніж сам факт застосування сили до журналістів.

На «1+1» затриманню журналістів присвятили окремий сюжет. Згадавши про журналіста «Громадського» Дмитра Реп’янчука, не повідомили, чи його вже звільнили. А про неприпустимість таких затримань висловлюється редактора інформагентства «УНІАН», а не медіаексперти чи юристи. Як відомо, УНІАН також входить до холдингу «1+1 медіа», а журналіст інформагентства УНІАН Сергій Лефтер був одним із затриманих.

«1+1» згадали за кадром, що ГО «Інститут масової інформації» закликав журналістів писати заяви про злочин. На «Інтері» також за кадром згадали, що дії на адресу журналістів із боку поліції засудили в НСЖУ. Ніяких коментарів від медійних експертів на жодному каналі не було.

Дуже улесливий щодо влади сюжет із Ради регіонального розвитку вийшов на ICTV. Порошенко запевняє, що позачергових виборів не буде, протести під Радою — спроба силового перевороту, фінансована Кремлем, а економіка зростатиме вже скоро-скоро.

На каналі «Україна» в сюжеті з цього заходу без очевидного приводу виставили на перший план Харківську область. Із початку року в національних новинах голова Харківської ОДА Юлія Світлична регулярно з’являється тільки на каналі «Україна». І цього разу її хвалять: «Кор.: За последний год регион привлёк 750 миллионов долларов, деньги направили на модернизацию предприятий и создание новых рабочих мест». Про інші регіони не йдеться, а голова ХОДА продовжує цю хвилинку слави: «Юлия Светличная, председатель Харьковской областной госадминистрации: Ще декілька років тому Харківська область була непривабливою для інвесторів і для дипломатів. А на сьогодні ми являємося майже центром європейських іноземних заходів. Ми усі показуємо, наскільки вхід країни безпечний, що нам можна довіряти, що в нас можна вкладувати».

Далі на каналі «Україна» Арсеній Яценюк вчить налагоджувати відносини між Україною та Ізраїлем. При цьому лідер «Народного фронту» не має жодної офіційної посади в держструктурах. Далі Ахметов рятує пенсіонерів Донбасу, а голова «опозиційного уряду» Борис Колесніков двічі з’являється протягом одного випуску. Спершу він мав інтерв’ю у студії, де критикував медреформу, закликав підтримувати металургів, зокрема йшлося про «Запоріжсталь», яка належить Рінату Ахметову, і називав протести під Радою «іграшковим майданом». Далі розповіли про програму фонду Колеснікова для молодих талантів «Авіатор». Аналогічний цьому матеріал вийшов на ICTV, що непрямо може свідчити про його замовний характер.

На 5-му, СТБ, «1+1» повідомили, що Юрій Луценко на Раді регіонального розвитку звинуватив Саакашвілі у спробі захоплення влади. При цьому дали коментарі й самого Саакашвілі. А от тільки звинувачення Луценка подали на «Інтері» та каналі «Україна». На останньому після цього також анонсували показ чергової серії «Герократії» з викриттями Саакашвілі.

На «Інтері» вже традиційно критикували Вадима Рабіновича. У сюжеті Юлії Жешко йшлося, що ніби людей, яких за гроші приводили на мітинги партії «За життя», обманули, не доплативши. Про самого нардепа говорять виключно в негативі: «Ведущая: Толпы людей ходят возле Нацбанка, возле Верховной рады и возле офисов некоторых политиков. Например, вернувшегося недавно нардепа Вадима Рабиновича, который голосованию в парламенте предпочел отдых в одном из самых дорогих отелей Израиля».

На «Інтері» тільки цього дня згадали про оприлюднені напередодні результати опитування центру Разумкова, а також додали порівняння з даними іншого центру: «Ведущая: Параллельно Центр социсследований SOCIS представил свои данные. Согласно его опросам, в президентской гонке также лидирует Порошенко с 10 %, а вот на втором месте — Святослав Вакарчук, у него почти 9,5 %».

На «112» просували свої умови щодо конкурсу на ліцензії: «Ведуча: "112 Україна" відмовиться від регіональних цифрових ліцензій після оголошеного Нацрадою конкурсу на загальнонаціональну цифрову ліцензію. Відповідний меморандум лідер інформаційного мовлення України "112 Україна" підписав із п’ятьма цифровими мовниками групи "112 Україна". Очікується, що 2 листопада Національна рада з питань телебачення і радіомовлення оголосить переможця конкурсу на мовлення в інформаційному форматі». Специфічна структура каналу «112» неодноразово була приводом для претензій Нацради, за що канал звинувачував держорган у тиску.

25 жовтня, середа

Одна з головних новин — звільнення кримських татар Ільмі Умерова та Ахтема Чийгоза. Всі про це повідомили, але в контексті події не всі нагадували, скільки ще кримчан лишаються в ув’язненні окупаційної влади Росії. ICTV з посиланням на Ірину Геращенко зазначив про півсотні осіб, на каналі «Україна» у синхроні Рефата Чубарова йдеться про 47. Решта каналів цей фактаж пропустили. На ICTV та «Інтері» не нагадували, під чиїм приводом лідерів Меджлісу незаконно засудили. Але найменш повним було повідомлення на «Інтері».

Володимир Гройсман захищав бізнес від силовиків — такий «паркетний» матеріал вийшов на ICTV. Ця заява як мінімум не нова, про це прем’єр говорив і кілька тижнів тому, й минулого дня на Раді реформ. До того ж повідомлення неповне — бо цю позицію також прокоментував генпрокурор Юрій Луценко, наголосивши, що це стосується тільки необґрунтованого застосування сил спецпрозначенців. Але механізм досі не розкритий, тому це справляє враження суто декларацій та загравання із бізнесом. На «1+1» Гройсман виступав із очевидними речами щодо опалення: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Ви ж розумієте, що прем'єр-міністр не прийде до вашого багатоповерхового будинку для того, щоб перевірити тепловий вузол, або інші провести роботи по запуску будинку — це мають зробити комунальні служби міста і це їхня відповідальність». Решта каналів поєднали в сюжетах-звітах із засідання Кабміну кілька обговорюваних тем більш інформативно.

На «Україні» та «Інтері» вийшли матеріали на захист Миколи Мартиненка, повідомляють, що суд зобов’язав відкрити провадження щодо заступника директора НАБУ. А от на 5-му повідомляють, навпаки, що Мартиненку повідомили про підозру у справі «Енергоатому», а позицію самого підозрюваного чи його захисту не врахували взагалі.

А от критикували на «Україні» та «Інтері» синхронно Семена Семенченка. Командир батальйону «Донбас» В’ячеслав Власенко назвав титушками людей із шевронами батальйону, які вийшли під Верховну Раду під проводом Семена Семенченка. Про те, яке вони мають відношення до батальйону, в самих звинувачених не цікавилися. Перед цим у сюжеті каналу «Україна» про хід справи Януковича політолог Олексій Голобуцькй заявив, що намети мають стояти під судом, а не під Верховною Радою. Цей коментар у сюжеті не стосується безпосередньо процесу, тому виглядає як політично ангажована підводка до наступного матеріалу із критикою Семенченка та критика протесту під Радою загалом.

Далі на каналі «Україна» знову анонсували серіал «Герократія» з критикою Михеїла Саакашвілі. Також закріплювали образ Ріната-благодійника. У сюжеті Інни Жиленко йшлося про закупівлю оклюдерів для дітей фондом Ріната Ахметова.

На «1+1» Арсеній Яценюк розказував, як будувати відносини з Ізраїлем (попереднього дня подібний матеріал вийшов на каналі «Україна»).

На «Інтері» критикували Олега Ляшка через лотерею, ще й залучили Капліна. Привід справді цікавий. Але на «Інтері» він супроводжується низкою жовчних оцінок за кадром. Звинувачення направлені особисто на Ляшка, а не на такий імовірний спосіб приховування доходів: «Ведущая: Я напомню: ранее Олег Ляшко позиционировал себя как "ярый борец игромании". Он собственноручно громил в нелегальных клубах игровые автоматы, при чем в нескольких регионах Украины и делал это не единожды. Практически всегда в сопровождении камер, отчитывая при этом как собственников одноруких бандитов, так и тогдашних милиционеров». Наприклад, на «1+1» теж порушували цю тему, але згадали й інших нардепів, котрі декларували лотерейні виграші: Андрій Лозовий, Павло Кишкар.

Далі на «Інтері» в сюжеті Оксани Григор’євої «Опозиційний блок» в особі Юрія Бойка протестував проти медреформи. Потім у матеріалі з Маріуполя заявили про розгром агітнамету, подавши тільки бачення ситуації очима «Опоблоку».

На ICTV в матеріалі Ольги Чайко проілюстрували, як по-різному зміни в нарахуваннях пенсій позначилися на доходах пенсіонерів. У сюжеті знайшли героїв, яким підняли виплати на кілька сотень гривень, тих, хто зовсім не отримав ще доплат, і тих, чиї пенсії збільшилися майже вдвічі.

На каналі «Україна» розповіли про випадок нападу на чоловіка-гея на ґрунті ненависті. Також навели статистику подібних злочинів від організації «Наш світ». А далі в сюжеті Анни Миронюк розповіли, з якими формами дискримінації в суспільстві стикаються представники та представниці ЛГБТ. Щоправда, журналісти вживають термінологію, якої варто уникати у толерантних текстах: секс-меншини, нетрадиційна сім’я, права геїв та лесбійок (замість права людей для ЛГБТ) тощо.

26 жовтня, четвер

Топ-тема: вибух біля офісу телеканалу «Еспресо» в Києві.

На каналі Україна спершу окремим повідомленням наголосили на можливих політичних мотивах: Мосійчук коментує, що це теракт проти його Радикальної партії, лідера й кожного українця. А потім цю тему обговорюють із тим самим лідером Олегом Ляшком у студії. Від теми вибухів перейшли до пенсій та популізму.

На «Інтері» цю ситуацію, навпаки, використали проти Олега Ляшка. У першому ж сюжеті після хронології та версій ідеться про неоднозначність репутації Мосійчука. А наступний — про лідера його партії: «Ведущая: После взрыва и ранения Игоря Мосийчука на второй план отошёл скандал вокруг лидера его партии. Хотя ещё вчера вся страна бурно обсуждала радикальные везения Олега Ляшко, который пояснил, полмиллиона гривен доходов благосклонностью фортуны. И судя по декларации, она улыбнулась ему трижды. … Кор.: Нардеп Сергей Каплин назвал выигрыш Ляшко очередной декларационной аферой и добавил, что обратиться по этому поводу в антикоррупционные органы».

На «1+1» на підтвердження версії щодо російського сліду були наведені коментарі Аміни Окуєвої, титрованої як помічниця Мосійчука, та її чоловіка Адама Осмаєва.

Коментар Осмаєва про чеченський слід також був у сюжеті на СТБ. Окремим сюжетом Олена Лунькова детально розбиралася у версіях злочину. Наводяться полярні коментарі експертів: Сергій Червонописький вважає, що зловмисники намагалися зробити вибух направленим на конкретну особу, криміналістка Анна Маляр каже, що стверджувати про направленість такого вибухового пристрою не бачить підстав.

Але є невелике зауваження до попереднього сюжету на СТБ, який повідомляє про хронологію злочину. Про загибель екс-поліцейського Михайла Морміля повідомляє Олег Ляшко, а не поліція чи його близькі, які є більш компетентними в цьому питанні.

Найбільш повними були матеріали, які повідомляли і про три версії щодо можливого замаху на Мосійчука, і можливість замаху на політолога Віталія Балу чи колектив «Еспресо». Але про це йшлося не на всіх каналах. На каналі «Україна» сюжет вийшов із плашкою «Покушение на нардепа», інші версії не озвучувалися. Під титром «Замах на нардепа» вийшов сюжет і на ICTV. Але в самому матеріалі озвучувалися всі відомі на той момент версії. Застосування такого титру некоректне, оскільки віддає перевагу одній версії перед іншими, перш ніж слідство може зробити більш-менш повні висновки.

На «UA: Першому» лише повідомили про припущення слідчих, що ціллю міг бути і не Мосійчук, але не уточнюють, що йдеться про політолога чи журналістів.

Жоден канал не уточнив статусу Руслана Кушніра — чи він чинний поліцейський, чи колишній, і чому він охороняв Мосійчука.

На каналі «Україна» просували інтереси компанії Ахметова «ДТЕК Нафтогаз» як найтехнологічнішої. Сам олігарх і власник каналу Рінат Ахметов був героєм чергової благодійної історії від Оксани Корчми про допомогу жителям Донбасу. У випуску також піарили благодійність Марини Порошенко, яка презентувала інституту Глієра музичні інструменти.

На «1+1» піарили програму «Світ навиворіт» із Дмитром Комаровим через інтерв’ю з ним.

Дар’я Щаслива через інтерв’ю з нардепами з’ясовувала, де межа між фліртом на роботі та сексуальними домаганнями. Приводом став скандал у Голлівуді. Але з запитань кореспондентки складається враження, що вона флірт на роботі чимось недоречним не вважає.

На «Інтері» Сергій Каплін критикував Мін’юст: «Ведущая: По его словам, министр Павел Петренко и его подчинённые отказываются узаконить отстранение от руководства СПУ Ильи Кивы и Петра Устенка. Поэтому Каплин требует расследовать нарушение как псевдо лидеров, так и самого министра юстиции».

Далі знову повернулися до історії зі статками співробітника Нацполіції Дмитра Бута, якого в новинах на «Інтері» критикують регулярно із серпня. Зумисне наголошується тільки на негативних сторонах ситуації, матеріал незбалансований та анонімний із купою риторичних конструкцій: «За кадром: Отдыхает Бут тоже не в родных краях: Анталия, Цюрих, Милан, Дубаи, Венеция и Рим. Одни только перелеты обошлись чиновнику от 300 до 900 тысяч гривен. А по подсчетам туроператоров отдых на пять человек в течении года мог обойтись полицейскому минимум в полтора миллиона гривен. Этот перечень — далеко не весь список расходов семьи Бута. Загадкой остается лишь похождение его денег. Что и предстоит узнать антикоррупционным органам».

Також на «Інтері» однобоко дали критику організаторів пікету під Радою: «Ведущая: Первый вице — спикер Ирина Геращенко сегодня назвала действия пикетчиков популизмом и игрой в рейтинги, призвав при этом лидера "Самопомощь" Андрея Садового оценить действия своих подопечных». Пролунали й інші звинувачення на адресу «Самопомочі»: «Ведущая: На своей странице в фейсбуке Геращенко написала, что Украина начинаеь отопительный сезон с рекордно низким запасом угля и также, по ее мнению, благодарить за это следует так же фракцию “Самопомощь”».Шансів на відповідь «Самопомочі» не надали.

На ICTV журналісти проявили наполегливість у відстеженні суспільно важливої теми: «Ведуча: Півтора роки тому ми робили сюжет про колись відомий на весь Союз санаторій "Збруч" на Тернопільщині. Щороку там оздоровлювалися понад 3 тисячі людей. Уже 7 років заклад стоїть пусткою… «Фактам» у відомстві обіцяли за півроку на місці санаторію зробити реабілітаційний центр для воїнів АТО. … Та обіцянки залишились обіцянками, ніхто нічого не зробив і цього разу спілкуватися з "Фактами" у Державному управлінні справами не захотіли. Розповідає Наталя Жуковська».

27 жовтня, п’ятниця

Всі канали продовжили стежити за подіями довкола вибуху в Києві. Але тільки половина каналів повідомила про появу нової версії злочину.

На 5-му, «112», «UA:Першому» та ICTV сфокусувалися на стані потерпілих та інформували про похорон загиблого поліцейського Руслана Кушніра. Тільки на 5-му нарешті пояснили те, що, напевно, мало би прозвучати в новинах ще вчора: «Артем Овдієнко, ведучий: Поранений нардеп Мосійчук був суб’єктом кримінального провадження і саме тому МВС виділило йому охоронця. Так очільник Нацполіції пояснював у Львові, на яких саме підставах радикала супроводжував саме співробітник підрозділу швидкого реагування, а не, до прикладу, поліція охорони, яку за гроші може найняти собі будь-хто».

Напевно, в ефірі інформаційних каналі 5-го та «112» протягом дня неодноразово обговорювали із політиками та експертами причини вибуху. Але дайджесту з найважливіших тез у вечірніх новинах не дали.

Канал «Україна», «1+1» та СТБ повідомили про нову версію злочину: товариш загиблого і детектив Руслан Болгов припустив, що вибух був призначений для екс-поліцейського Михайла Морміля. Про це також повідомив «Інтер», але загалом випуск цього дня не аналізується, оскільки є підсумковим. Жоден із каналів не пояснив, у який спосіб стала відомою ця версія: чи Руслан сам вийшов на журналістів, чи його знайшли журналісти, зацікавлені в аналізі всіх можливих версій тощо.

На «1+1» та СТБ версії також коментувала криміналістка Анна Маляр, яка пару місяців пропрацювала ведучою на каналі «Прямий» і є доволі медійною експерткою.

На 5-му та «1+1» після репортажу про повернення Чийгоза та Умерова окремим повідомленням — офіціоз із Президентом. А от пікет, організований «КримSOS» під посольством РФ щодо інших бранців, висвітлили лише на 5-му та «UA: Першому».

На каналі «Україна» розхвалювали, як Придніпровська ТЕС переходить на газове вугілля. Жодним словом автор Павло Тирський не згадує, що перед цим пройшли відповідні громадські слухання, а в екоактивістів та екоінспекції була низка зауважень до роботи теплостанції, що входить до компанії ДТЕК.

Далі в ефірі анонсували спецрепортаж: «Ведущая: Кто в действительности сейчас окружает Саакашвили и Семенченко? И что скрывается под прошлым этих людей? Смотрите сегодня в 23:20 в специальном репортаже "По следам 17-го октября. Постфатум». Тут же анонс чергової «інформаційної бомби» продовження серіалу «Георкратія»: «Автор известный режиссёр и министр времён президенства Саакашвили Георгий Хаиндрава. В основе картины художественное приосветление жизни государственного аппарата за кулисами реформ. Тотальная слежка и компроматы, политические покушения и убийства».

Наступний сюжет Оксани Корчми розповів, як фонд Ахметова допоміг хлопчику, якого збив поїзд. Далі Олег Ляшко засвітився із заявами проти продажу сільгоспземель, мотивуючи це відстоюванням інтересів селян.

На 5-му каналі поширили бравурну заяву секретаря РНБО Олександра Турчинова, яка сама по собі не є новиною: «Артем Овдієнко, ведучий: Завдяки мужності та професійності українських військових воєнні авантюри окупаційних російських військ приречені — заявив секретар ради нацбезпеки й оборони під час відвідин позицій українських захисників неподалік Світлодарської Дуги. Зокрема, Олександр Турчинов побував на опорних пунктах, що були свого часу відбиті у бойовиків і наочно побачив як близько противник». Це повний текст повідомлення.

На «1+1» розповідали про особливості роботи нечуючих водіїв.

Так збіглося, що цього ж дня на СТБ розповіли історію водія з іншим типом інвалідності. Роман Кисяк має ДЦП і раніше вже став відомим через інцидент у ресторані. Тоді медійна підтримка змусила рестораторів вибачитися, а Роман став зіркою соціальної реклами. Тепер журналістка Наталка Сачалко розповіла про чергову проблему чоловіка: його не хочуть брати на роботу через діагноз, хоча ця особливість не заважає йому бути вправним водієм.

На каналах Віктора Пінчука ICTV та СТБ пропіарили нову виставку в його PinchukArtCentre.

СТБ завершив випуск хвилиною мовчання: протягом тижня загинули п’ятеро бійців і в цей період стало відомо про ще одного раніше загиблого — тож загалом розповіли про шістьох героїв.

28 жовтня, субота

У теленовинах усе менше говорять про версії вибуху біля офісу телеканалу «Еспресо». Лише на «112» продовжили тримати в курсі стану здоров’я пораненої жінки.

На ICTV та 5-му про обшук у клубі, в результаті якого затримали понад 30 осіб та доправили їх до військкомату, не йшлося. На «112» та «Інтері» виклали поліцейську версію, коментарів немає. Про скарги на жорсткість дій поліції згадали на каналі «Україна». У сюжетах на «1+1» та «UA: Першому» виклали детальні коментарі родичів, самих уже звільнених затриманих та їхніх адвокатів, які пояснюють, чому вважають дії поліції неадекватними. Також розповіли, які претензії до клубу має поліція та місцеві мешканці. На «1+1» намагалися зв’язатися з адміністрацією клубу, але не вдалося.

На каналі «Україна» вийшов сюжет, де вже в підводці нагадують, що Україна нібито стала залежною від імпорту вугілля через блокаду Донбасу. У сюжеті Павла Тирського коментує представник «ДТЕК Енерго», який запевняє, що компанія докладе всіх зусиль, аби забезпечити тепломережі вітчизняним паливом.

Далі у програмі розповідають про боротьбу фонду Ахметова із сирітством. Учергове в ефірі анонсували серіал із критикою Саакашвілі «Герократія». Також Арсеній Яценюк закликав європейців до єдності проти російської агресії, а Олег Ляшко заявляв про потребу підтримки виробників молочної продукції.

На «Інтері» випуск розпочали з насмішок над Ляшком через задекларований ним виграш у лотерею. Сюжет без авторства містить низку оцінок на адресу нардепа за кадром: «Кор.: На днях борец за правду крестьян в своей декларации показал, что заработал на ставках лотереи чуть более полумиллионна гривен… везучий депутат заявил… фартовые доходы пообещали проверить». Хоча Ляшко не єдиний нардеп, який декларував виграш у лотерею, вся увага зосереджена лише на ньому.

Потім розповіли, що журналіст «Українських новин» (сайт також входить до «Інтер медіа груп») Василь Крутчак захотів перевірити Вадима Рабіновича на наркотики. Все за кадром передає тільки неназвана авторка і пояснює, що сталося між Крутчаком та Рабіновичм: «Кор.: Напомним, 25 октября Крутчак обвинил нардепа Вадима Рабиновича в том, что он лично поджог свой дом ради самопиара и повышения рейтинга. Еще раньше, по словам журналиста, причиной конфликта стал его интерес к митингам сторонников партии "За життя!" возле здания НБУ. По словам журналиста, он снял видео, подтверждающее, что акции проплаченные. Поэтому заявления Рабиновича в свой адрес считает обычной местью».

Далі на «Інтері» розповіли спершу, як Порошенко поклав квіти до пам’ятника до «73-й годовщине освобождения от нацистских захватчиков». В центрі уваги чиновник, а не подія, тому це розцінюється як паркетна новина. А окремо розповіли, як покладали квіти опоблоківці, коментувала Наталія Королевська.

На рекомендацію Інституту національної пам’яті вживати оновлену термінологію (замість звільнення від загарбників — вигнання нацистських окупантів) відгукнулися на ICTV та «UA: Першому». Інші канали або не повідомляли про відзначення роковин («112», «1+1», 5-й), або ж вживали стару термінологію («Україна», «Інтер»).

Цього дня аналізувався випуск новин на 5-му о 20:00.

29 жовтня, неділя

Випуск новин на «Інтері» розпочався з кримінальної хроніки: стрілянина в Києві, звільнення затриманих вчора у київському клубі, а також інші надзвичайні події в регіонах. Повідомили про заяви щодо захоплення військової частини в Одесі. Коментарів у цьому повідомленні не було, але ведуча озвучила як версію військових, які називають це рейдерством, так і версію поліції, яка цю оцінку заперечує.

Кілька повідомлень у центральній частині випуску присвячені виборам у об’єднаних територіальних громадах. Хоча за кадром репортери посилаються на дані громадянської мережі «Опора», коментарів від експертів немає в жодному матеріалі.

Окремим повідомленням поширили заяви «Опозиційного блоку» та «Батьківщини» про фальсифікації на виборах. Наступний сюжет переконував, що про фальсифікації заявляли більшість партій, представлених у парламенті, які саме партії — не деталізується. Сюжет зводиться до того, що вибори пройшли, мовляв, із тотальними порушеннями. Але в основі матеріалу — вибори лише в Березівській громаді на Одещині.

З усіх кандидатів на посаду міського голови виділили тільки Валерія Григораша. У сюжеті не вказано, але він кандидував від «Батьківщини»: «Кор. Виктор Ткачук: Один из фаворитов мэрской гонки действующий городской голова Березовки Валерий Григораш. Ссылаясь на слова очевидцев, рассказывает: еще за день до голосования его главный оппонент скупал голоса у избирателей. Вербовщики просто ездили по селам, раздавали по двести гривен и обещали дать столько же уже после голосования».

Навіть найближчим опонентам Григораша слово в матеріалі не дали, а сам кандидатвиглядає доволі вигідно: «Валерий Григораш, кандидат на пост Березовского городского головы: Хочу призвати людей, щоб вони дійсно думали за майбутнє своїх дітей, а не продались сегодня за кіло гречки чи за двісті гривень, і потом будем з кого-то шо-то требовать. Ну це не правильно». Цей сюжет вийшов уже після завершення голосування, але якщо аналогічні коментарі транслювалися і в денних випусках, це можна оцінювати як приховану агітацію.

У загалом трьох матеріалах, у яких перелічуються порушення на виборах, не вказано, наскільки суттєвими вони є і чи впливають вони на результати, за оцінками спостерігачів.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня до сумнівних зараховані 60 матеріалів: 51 матеріал із ознаками замовності, сім паркетних новин та два промосюжети про власні проекти телеканалів.

Лідирує знову канал «Україна» із 26 такими сюжетами, на «Інтері» — 21, по чотири на ICTV та «1+1», два на 5-му, по одному на «112», СТБ та «UA: Першому».

Інтереси Ріната Ахметова загалом просували в десяти матеріалах на каналі «Україна»: шість сюжетів про його благодійний фонд і чотири про бізнес — три про ДТЕК і один про «Запоріжсталь».

П’ять матеріалів на «Інтері» просували інтереси «Опозиційного блоку».

Чотири матеріали були окремо присвячені одному з лідерів цієї партії Борису Колеснікову: три на каналі «Україна» та один на ICTV.

В інтересах Петра Порошенка чотири сюжети: по одному на ICTV, «1+1», «Інтері» та 5-му.

В інтересах лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка три повідомлення: два на «Україна», один на «1+1».

Тричі засвітився на «Інтері» Сергій Каплін.

Двічі піарили PinchukArtCentre: по разу на кожному з каналів олігарха СТБ та ICTV.

Двічі захищали Миколу Мартиненка: по одному матеріалу на «Інтері» та «Україні».

Двічі на «Україні» вигідно засвітився Олег Ляшко. Двічі на «Інтері» просували інтереси «Батьківщини».

До «паркетів» із Володимиром Гройсманом зараховано два повідомлення: по одному на ICTV та «1+1».

По одному приводу для піару отримали: Олександр Турчинов на 5-му, Юлія Світлична та Марина Порошенко на «Україні».

Критичних матеріалів було вісімнадцять: одинадцять на «Інтері» та сім на каналі «Україна». На «Інтері» критикували представників Радикальної партії в чотирьох матеріалах, Вадима Рабіновича у двох, по одному — Семена Семенченка, «Самопоміч», Михеїла Саакашвілі, керівництво «Нафтогазу» та Мін’юсту. На «Україні» практично вся критика була спрямована на Саакашвілі — п’ять повідомлень, і два — на Семенченка.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Зоя Красовська

comments powered by Disqus