Неуважність новинарів «завершила АТО». Моніторинг теленовин за 12–18 червня 2017 року

У новинах забувають про річниці важливих подій неоголошеної російсько-української війни, а одну з чи не найважливіших новин тижня — про дискусію довкола статусу АТО — подають між іншим, не намагаючись глибше проаналізувати можливі наслідки, спрощуючи формулювання аж до викривлення змісту. В результаті з новин складається враження про неузгодженість позицій між Президентом та секретарем РНБО, які насправді говорять про одне й те саме.

Найбільше критики продовжує отримувати медреформа, а найменш зрозумілою для глядачів залишається пенсійна реформа, про яку звітують лише в «паркетному» форматі, без конкретики.

12 червня, понеділок

Ключова тема новин — остаточне запровадження безвізового режиму. У теленовинах тестували, чи справді українці можуть подорожувати без віз до країн ЄС: журналісти і їхали першим безвізовим потягом до Перемишля, і чергували на автомобільних пунктах пропуску.

«1+1» перевірив, як працює безвіз на авіаперевезеннях. Із практичного боку Яна Слісарчук та Ольга Василевська перевірили, як подорожувати людям, які не мають даних про відбитки пальців у біометричному паспорті, а також як проходить перетин кордону з дитиною.

У досить практичному сюжеті між іншим тричі згадується, що переліт журналістки здійснили завдяки компанії МАУ. Авіакомпанію власника каналу «1+1» не просто згадували, а й обсипали компліментами: «Яна Слісарчук: Квитки на рейс, яким ми летимо до Литви, як і на той, яким Оля везе донечку в Бельгію, розлетілися за лічені години… Адже з нагоди першого дня "безвізу" авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" продавала їх за ціною лоукоста — тисячу триста дев'яносто гривень чи п'ятдесят євро в обидва кінці… У подарунок від МАУ кожному пасажиру двох рейсів з Києва до Брюсселю та Вільнюса екскурсія містом. Побачимо все!»

Найбільше говорив про безвіз у випуску канал СТБ: тут показали окремі сюжети про кожен спосіб перетину кордону — загалом три сюжети. А в четвертому матеріалі зробили огляд, як російська пропаганда відреагувала на безвіз.

Ще одна гаряче обговорювана в медіа тема — спалахи ботулізму. З цієї теми розпочав випуск «Інтер». У загалом збалансованому сюжеті все ж містяться деякі негативні оцінні судження щодо позиції МОЗ: «Кор.: На сайте Минздрава лишь констатация факта — сегодня в Украине нет препарата для лечения ботулизма».

А в наступному ж матеріалі у виразніших негативних оцінках робить заяви про медреформу «Опозиційний блок»: «Ведущая: Пока в Минздраве признают свою неспособность решить проблему, на старте медицинская реформа, которая требует не только значительного финансирования, но и подготовленности врачей, пациентов и государства. Пока же медреформа нуждается в доработке и широком обсуждение. Так считают в “Оппозиционном блоке”».

Критикували медреформу й на каналі «Україна». Лідер «Опозиційного уряду» Борис Колесников в інтерв’ю стверджує: «Так вот, то, что говорит исполняющая обязанности министра здравоохранения госпожа Супрун, это вообще, ну, как говориться, на голову не натянешь. Британская система здравоохранения худшая среди стран Запада. Это признано самими британцами. Наверное, вы знаете, я десятки раз был в Британии. Если вы — британец, и у вас острая зубная боль, вы можете две недели прождать очереди».

Це маніпулятивне твердження. Оскільки українську систему називають схожою на британську, то політик намагається переконати глядачів у хибному шляху медреформи. Але різні дослідження дають різні оцінки системі охорони здоров’я в Об’єднаному Королівстві. Як пише The Guardian, Фонд Співдружності дає британській системі одні з найвищих оцінок, але є низка інших досліджень, що вказують на негативні показники, зокрема слабка система лікування ракових захворювань.

Про те, що Колесникова до ефіру запросили просувати свої інтереси, а не для дискусії, свідчить репліка ведучого Максима Сікори: «Ну давайте на хорошей ноте закончим. О футболе поговорим. Накануне сборная Украины обыграла финнов. Это тоже своего рода достижение. Это замечательно, но вот в чем вопрос. После прекрасного проведенного “Евро-2012”, в том числе это и ваша заслуга как экс-министра инфраструктуры, хочется больше таких побед, и хочется наполняемости стадионов».

На каналі «Україна» також просували інтереси фонду Ріната Ахметова. А на «Інтері» нардеп Сергій Каплін вимагає: «Наказать нардепа Игоря Мосийчука за мародерство». Звісно, ніяких відповідей однопартійця Олега Ляшка в сюжеті немає, лише однобокі звинувачення.

На «1+1» подали вчорашні дані зі зведення штабу АТО, повідомивши про двох загиблих та чотирьох поранених «від початку доби». За даними штабу АТО, 12 червня загинув один військовий та п’ятеро отримали поранення.

13 червня, вівторок

Цього дня розпочалася дискусія про зміну формату АТО. Секретар РНБО Олександр Турчинов каже про потребу зміни законодавства, закріплення статусу окупованих територій та розроблення чіткої політики повернення територій.

Плани щодо законодавства розмиті. Але заяву поширили всі телеканали. Жоден із них не доповнював матеріали експертними коментарями чи деталізацією, позиціями інших посадовців чи політиків. «1+1» тільки додали, що в Міноборони згодні виконувати накази. А на «Інтері» — самі собі експерти й робить власні висновки: «Ведущая: В то же время Турчинов не упомянул о подготовке соответствующих документов. В частности, и “Народным фронтом”, членом которого является. А поскольку до парламентских каникул — около месяца, заявление больше похоже на политический популизм».

На каналі «Україна» до студії запросили голову Харківської облдержадміністрації Юлію Світличну. Щоби політикиня розказала про свою надзвичайно ефективну роботу, свіжішого приводу, аніж оприлюднений у травні рейтинг регіонів, не знайшли. Тому головна тема розмови: «За счёт чего удаётся достигать c таких высоких результатов?»

Як і щодня на каналі «Україна» хвалили Ріната Ахметова. А от Олег Ляшко сіяв десктруктив в ефірі. На каналі транслювали його спекулятивні заяви, не пояснюючи, чи справді в рамках медреформи закриватимуть лікарні: «Ведущая: Против закрытия больницы в рамках медицинской реформы, выступает Радикальная партия. Об этом ее председатель Олег Ляшко заявил на встрече с врачами Житомирской областной больницы. Вместо того, чтобы закрывать медучреждения, нужно оснастить современным оборудованием сказал Ляшко. И потребовал опубликовать списко платных медуслуг».

МОЗ неодноразово роз’яснював, що закриття лікарень — один із безпідставних міфів про медреформу, яка не передбачає скорочення медзакладів чи персоналу.

На каналі «Інтері» Сергій Каплін уболіває за «Сєвєродонецький Азот»: «Работники Северо-донецкого Азота вместе с профсоюзами обещают протесты в столице. Сейчас предприятие простаивает. Долги по зарплате превышают 100 миллионов гривен. Но перед походом на Киев решили, все же, наладить диалог с Кабмином. Нардеп Сергей Каплин на встрече с «азотовцами» предложил создать правительственно-профсоюзную группу при участии трудового коллектива, чтобы спасти крупнейшее индустриальное предприятие на подконтрольной части Луганской области». Крім піару Капліна, тут ще має значення, що підприємство входить до корпорації співвласника «Інтера» Дмитра Фірташа Group DF.

Ще один підозрілий сюжет на «Інтері» пов’язаний із претензіями до нових призначень у Держгеології: «Ведущая: Разобраться со скандальными назначениями госслужбы геологии и недр требует гражданские активисты от правоохранителей и называют это не иначе, как захватом. Напомню, 25 мая в здание службы ворвались неизвестные. Вместе с ними временно исполняющий обязанности главы госслужбы Олег Кирилюк и его зам. Николай Фощий. По словам активистов, новых чиновников Кабмин назначил вопреки решению суда и без конкурса, более того Фощий — фигурант уголовного дела, от правительства требует немедленно провести конкурс и избрать законных руководителей».

Розібратися вимагає представник ГО «Геологія України», а такі заяви циркулюють у ЗМІ з травня, а у версії «Інтера» не мають коментарів-відповідей ані від Кабміну, ані від призначених посадовців.

На «1+1» критикували Держкіно. У сюжеті Дмитра Святненка почали із загальних закидів щодо претензій до витрачання бюджетних коштів та прозорості їх розподілу: «Кор.: У Делієва це дебют у ролі продюсера. Уперше він не лише актор і режисер, а ще й сам шукає і знаходить».

Далі критику продовжує продюсер Володимир Хорунжий: «Володимир Хорунжий, продюсер: Його нема, кіновиробництва, а є такий міждусобойчик, де люди вирішують самі, що піде, а що не піде. Є два-три продюсери, знову-таки, продюсери, які якимось чином отримують левову частку от цих асигнувань на розвиток українського кіномистецтва. Вони знають, кому дати, хто віддасть назад». Кореспондент, із посиланням на своїх коментаторів, називає в числі таких продюсерів Володимира Філіпова. Про нього та зв’язки з ними питають голову Держкіно та самого Філіпова. І хоча виходить, ніби коментарі опонентів присутні в сюжеті, але вони не особливо стосуються суті претензій.

Більшість коментарів — звинувачення в корупції, навіть від анонімного героя сюжету. А завершується це все політикою: «Кор.: Середня вартість фільмів Володимира Філіппова, які фінансує Держкіно, понад 1 млн доларів. Середня вартість стрічок, які знімають за приватні гроші — 250 тисяч. На цю різницю вже звернув увагу народний депутат Володимир Парасюк і направив звернення до правоохоронних органів з вимогою провести позапланові перевірки Держкіно та компаніях продюсера Володимира Філіппова».

16 червня кінематографісти поширили звернення, в якому йдеться про цілеспрямовану інформкампанію проти Держкіно та шкоду репутації галузі. Цілком схоже, що сюжет на «1+1» був частиною цієї інформкампанії.

Про третю річницю звільнення Маріуполя від сепаратистів згадали сюжетами тільки «112», 5 канал та «Україна». Щоправда, канал «Україна» до цієї дати дав слово лише міському голові Маріуполя, а не містянам та захисникам.

Жоден канал крім «України» не повідомив про вибух у шахті в Добропіллі, де постраждали четверо гірників.

14 червня, середа

Новини телеканалів розповідали про засідання уряду, продовження дискусії щодо нового статусу АТО, згадували трагедію Іл-76.

У теленовинах виглядає так, ніби між секретарем РНБО та Президентом зав’язалася дискусія, в якій Порошенко опонує Турчинову. Принаймні на каналі «112» стверджують, ніби хтось пропонував скасувати АТО: «Петро Порошенко проти скасування АТО на Донбасі. За його словами, відмінити Антитерористичну операцію неможливо, якщо не надати військовим право дії та адекватно до поведінки агресора». Подібне формулювання звучить і в ефірі 5-го каналу: «У разі скасування АТО, Україна залишиться беззахисною, військові будуть позбавлені права адекватно діяти. Заявив Президент Петро Порошенко на Донеччині». Далі в матеріалах розвиваються ті самі тези, які вчора озвучував секретар РНБО, тобто суперечностей між позиціями двох високопосадовців немає.

Також дещо спрощує висловлювання Турчинова канал «Україна»: «Прокомментировал президент и заявление секретаря РНБО Александра Турчинова, о якобы завершении АТО. Говорит, наступления не будет». У коментарях Турчинова йшлося про переформатування АТО, а не про його завершення. Оскільки термін АТО за три роки вживався й ототожнювався з бойовими діями та обороною, то у глядачів могло скластися хибне враження про наміри РНБО.

На «1+1» матеріал також розпочали оманливими висловами: «Якщо скасуємо АТО і водночас залишимо військових без права адекватно протидіяти агресії, залишимо Україну беззахисною, заявив Петро Порошенко під час перебування на Донеччині». А завершили пафосними обіцянками Президента: «Петро Порошенко, Президент України: Головне, чого прагне український народ і я, як український президент, щоб на українську землю прийшов мир. Щоб російські війська забралися з нашої священної землі». Інші канали висвітлювали візит глави держави більш інформативно, але жодних експертних коменарів чи роз’яснень про зміст нового формату не додалося.

На каналі «Україна» стабільно звітують про діяльність фонду Ріната Ахметова.

Також у сюжеті на каналі «Україна» кореспондентка Ірина Любич стверджує: «Добыча собственного угля — залог энергетической безопасности страны — главный посыл международной угольной конференции». А на завершення сюжету: «Следуя зелёным мировым трендам, в Европе и Украине тоже подумывают отказаться от угля. Но эксперты убеждены, достойной альтернативы ему пока нет. И чтобы города не замёрзли зимой, его всё равно придётся покупать, но уже за границей, а он дороже украинского. И если не поддержать добычу угля сегодня, то уже в этом отопительном сезоне украинцам придётся платить больше за свет».

Як можна вже здогадатися, сюжет просуває інтереси вугільного монополіста України, компанії ДТЕК Ріната Ахметова. У сюжеті знайшлося місце і для піару компанії: «Михайло Барабаш, директор з видобутку вугілля ДТЕК "Енерго": Надо добывать так, чтоб это было выгодно и скважиной через все эти три, я хочу сказать, проходит тема безопасности. Безопасно и выгодно — это основной тренд для ДТЭК».

Піарився на каналі «Україна» й Олег Ляшко. Він пропонував розширити перелік безкоштовних ліків: «Ведущий: Сейчас не платить за лекарства могут пациенты с сахарным диабетом, астмой,гипертонией и сердечно-сосудистыми заболеваниями. На это в бюджете предусмотрено полмиллиарда гривен. Олег Ляшко настаивает — сумму нужно увеличить вернуть ежегодные программы медобследования».

На «Інтері» однобоко подають тему мораторію на продаж сільгоспземель — лише з позиції «Опозиційного блоку», який виступає проти мораторію на продаж землі та опонує вимогам МВФ, прикриваючись інтересами фермерів.

Трохи згодом у випуску лякають «мовним переслідуванням» і адресують невдоволених до «Народного фронту»: «Ведущая: А пока украинцы пытаются выжить в этом "состоянии развития", нардепы от "Народного фронта" считают первоочередным — контролировать соблюдение языкового законодательства … К слову, даже употребление украинского с ошибкой будет считаться нарушением закона».

Наступний матеріал випуску додає мовному законодавству дискримінаційних відтінків: «Представители румынской общины обратились к Президенту в Верховной Раде с требованием отменить языковые квоты на телевиденье, радио и печатных СМИ… Квоту — 75% украинского языка они называют шагом к сворачиванию демократиии в Украине, и серьезным ограничением прав нацменьшинств».

Перебір із емоціями демонструють новини «1+1» та СТБ, висвітлюючи наслідки пожежі в Лондонській висотці. До й так «гарячої» історії обидва канали додають градусу титром «Висотне пекло» і «Лондонське пекло». А на «1+1» ще й прикрашають текст порівняннями: «У столиці Великої Британії мов смолоскип вигорів багатоповерховий житловий будинок».

15 червня, четвер

У НАЗК проводили обшуки, але про це повідомили тільки «UA: Перший», канал «Україна» та «Інтер». Якщо перші два зробили це нейтрально, подавши позиції заступника голови НАЗК та міністра внутріншіх справ, то на «Інтері» все, що не робиться, обертається проти «Народного фронту».

У сюжеті Олександра Васильченка в тискові на антикорупціонерів звинувачують міністра від «Народного фронту» Павла Петренка, а позиції МВС чи інших правоохоронців у сюжеті просто немає:

«Кор.: Обыски в кабинете Радецкий связывает с поданным в Верховную Раду законом о перезагрузке НАПК. Согласно документу, нынешнее руководство агентства отстранят от работы … Автором этого закона выступил министр юстиции Павел Петренко. С начала этого года он инициировал служебное расследование в НАПК, утверждая, е-декларирование работает со сбоями. Тогда Петренко обвинил Корчак в непрофессионализме.

Наталья Корчак:Чи існує тиск, чи існує якась дискредитація, то я чітко можу сказати, що така дискредитація розпочалася від пана Петренка, починаючи з нового року. Це цілеспрямована політика, для того, щоб цей орган знищити».

Далі кореспондент навіщось нагадує про захоплення Житомирської кондитерської фабрики, нібито організоване іншим нардепом від «Народного фронту» Сергієм Пашинським за сприяння Мін’юсту. Після сюжету ведуча ще далі відходить від теми, але продовжує скаржитися на «Народний фронт»: «И напомню, и министр юстиции Павел Петренко, и глава НАПК Наталья Корчак являются ставленниками "Народного фронта". В рядах этой политсилы также экс-премьер Арсений Яценюк. Нардеп Сергей Пашинский, который 31 декабря прошлого года, во время словесной перепалки, выстрелил в ногу Вячеславу Химикусу. А также министр внутренних дел Арсен Аваков, которого называют одним из организаторов поджога студии "Подробностей" в сентябре прошлого года».

Наступним сюжетом нібито непорядніть Петренка доводиться ще й заявою про відставку його заступника: «Ранее в СМИ Вишневский раскритиковал главу Минюста — мол, тот не оказывает обещанной поддержки системе бесплатной правовой помощи, а наоборот — старается лишить ее независимости и подмять под себя». Реакції самого Петренка чи спроби її дізнатися як на початку випуску, так і тут немає.

Далі у випуску на «Інтері» «Опозиціний блок» вимагає скасувати перейменування Кропивницького, Сергій Каплін «захищає» полтавців від газових вишок і скаржиться на «міфічну коаліцію», а його колега від фракції БПП Сергій Рудик радіє введенню мита на російські добрива: «Сергей Рудык, народный депутат Блока Петра Порошенко: Дякуючи Богові, не без моєї участі і інших колег, ввели нарешті мита на російські мінеральні добрива». У темі добрив на «Інтері» просувалися інтереси хімічної промисловості співвласника каналу Дмитра Фірташа. Спекулюючи на тому, що йдеться про російську продукцію, ніхто з авторів та героїв сюжетів не порушував теми заборони такого імпорту, а вимагали створити переваги для українських хімпідприємтв, а саме черкаського «Азоту», що входить до групи Group DF Дмитра Фірташа.

На каналі «Україна» цього дня також ціла низка матеріалів в інтересах власника каналу та його бізнесів. У сюжеті про продовження надзвичайного стану в енергетиці хвалиться представник ахметівського ДТЕК: «Сергей Кириленко, директор по генерации электроэнергии "ДТЭК" "Энерго": Мы — единственная компания, которая сегодня законтрактовала поставку антрацитового угля из ЮАР. Первая лодка — 75 тысяч — уже пришла і размещена на наших складах и оставшийся объем, это порядка 600 тыс. тонн, будет поступать ближайшее время. На складах электростанций ДТЭК более 2 миллионов тонн, из которых порядка 340 тыс. тонн — антрацитовой группы».

Тим які заходи проводять на енергопідприємствах групи ДТЕК, щоб мінімізувати залежність від дорогого і складнодоступного антрациту, автори матеріалу не цікавляться.

Далі у випуску сюжет, зовсім позбавлений проблеми. Ідеться про збільшення мита на вивезення металобрухту за кордон, мовляв, це вбереже металургійну промисловість від браку сировини. Від імені промисловців виступає, зокрема, представник «Азовсталі», що входить до групи «Метінвест» Ріната Ахметова. Усі речники в сюжеті кажуть про те, що зростання мита підтримують, а хто може цьому зашкодити або виступає проти — взагалі не йдеться. Тож сюжет позбавлений проблеми, яка мала би актуалізувати тему, й просто просуває інтереси промисловців.

Не обійшлося й цього разу без сюжету про благодійність Ріната Ахметова. А також у новинах каналу піарилися Олег Ляшко на тезах про заборону вивезення лісу-кругляка, а нардеп від «Народного фронту» розповідав про «свіжу» ініціативу про проект «Стіна»: «Ведущий: Пол миллиарда гривен на обустройство границы с Россией депутаты хотят выделить из денег, которые конфисковали у соратников Януковича. Об этом заявил первый заместитель главы фракции "Народный фронт" Андрей Тетерук». Автори матеріалу обходять увагою поточний стан проекту й численні підозри в розкраданні коштів на зведенні муру.

На «1+1» вийшов п’ятихвилинний сюжет, що просуває інтереси секретаря Луцької міськради Ігоря Поліщука, представника партії Коломойського «Укроп». Рішення суду, яким його зобов’язали поновити на посаді його попередницю, та кримінальне провадження за невиконання цього рішення в сюжеті Олександри Перевалової називають не інакше як політичним тиском: «Кор.: Колізію сам Поліщук пояснює просто — в місті незабаром вибори міського голови і все це робиться лише задля того, щоб усунути його від участі в них і звільнити дорогу конкурентам». Крім явного просування інтересів однієї сторони конфлікту, впадає в око й те, як багато ефірного часу приділили не найгострішій регіональній проблемі.

На «112» із візиту Гройсмана до Запоріжжя взяли лише заяву, що зображає уряд у позитивному світлі, але майже не несе ніякої інформації глядачеві: «Ведучий: Уряд не підтримує ідею загального декларування доходів громадян в Україні. Про це заявив прем'єр-міністр Володимир Гройсман під час робочої поїздки у Запоріжжя». Майже те саме в синхроні повторює сам прем’єр, але ніякого бекґраунду про ініціативу декларування та нагадування про дискусії довкола питання немає.

Іміджеві сюжети про Pinchuk Art Centre вийшли на каналах Віктора Пінчука ICTV та СТБ.

На ICTV також не дають аудиторії забути про тестя Пінчука Леоніда Кучму: «Ведуча: Для місцевого самоврядування і децентралізації найбільше в нашій державі зробив Леонід Кучма, вважає Володимир Гройсман. За його словами до другого Президента України владу з регіонів забирав до себе Київ, а от саме Леонід Кучма дав старт децентралізації в новій Конституції, відтоді дедалі більше повноважень отримують на місцях».

А Павло Розенко на ICTV обіцяє підвищити мінімальні зарплати, але не каже нічого нового: «Гроші на підвищення пенсій в Україні будуть. У цьому запевняє віце-прем'єр Павло Розенко. Зокрема, після підвищення мінімалки, реальна зарплата зросла на двадцять відсотків, і нині це шість з половиною тисяч гривень, з яких платяться податки. Також нині українці знову масово відкривають власні справи, і звідти також ітимуть податки. Тож тепер справа за парламентом — ухвалити пенсійну реформу».

5-й, канали «112» та «UA: Перший» у новинах упустили інформацію про загибель цивільного місцевого мешканця в Сухій Балці на Донбасі.

16 червня, п’ятниця

На засіданні Ради реформ обговорювали зміни в державі та звучала низка політичних заяв.

Але деякі телеканали замість інформації про суть новацій обмежилися ретрансляцією заяв політиків.

«Підвищити мінімальну пенсію не в грудні, а вже у жовтні доручив Кабміну Президент Петро Порошенко під час національної ради реформ. Він також заявив, що вже у найближчий час пенсії будуть осучаснені», — повідомила ведуча «112» Юлія Гаркуша, і це вся інформація про стан реформування пенсійної сфери.

«Срочная реанимация больницы на селе. Петр Порошенко планирует подать на рассмотрение парламента закон о реформировании медпомощи в сельской местности», — йдеться в ефірі каналу «Україна», але в чому полягатимуть зміни, також не розбиралися. Далі ведучий Максим Сікора цитує прем’єра: «Ускорить реформы в Украине поможет молодежь, — заявил премьер Владимир Гройсман на молодежном форуме образовательных программ. Молодых специалистов будут стимулировать деньгами. В этом году в бюджете увеличили стипендиальный фонд на 500 миллионов гривен — почти до 6 миллиардов. Также будут чаще отправлять студентов на учебу заграницу. Кроме этого, молодых специалистов пригласят на работу в правительство». Але такі заяви від очільника уряду звучать не вперше, а конкретики й розмов із тою самою молоддю в новинах так і не з’явилося.

Далі на каналі «Україна» піарилися лідер опозиції Борис Колесников: «Шестьдесят миллиардов долларов — столько, по мнению экспертов, нужно вложить в полную модернизацию украинской энерогосистемы. Инвестиции огромные, но необходимые для энергетической независимости страны, считает глава опозиционного правительства Борис Колесников».

А Олег Ляшко клопоче за податкові пільги для вугільних шахт (більшість із яких контролюється бізнесом Ріната Ахметова): «80 процентов оборудования на шахтах изношенно, заявил лидер Радикальной партий Олег Ляшко. Сегодня он посетил шахту во Львовской области. Чтобы быстрее обновить предприятие считает нардеп, необходимо освободить и закупку техники от налогов, тогда оборудование обойдётся на треть дешевле».

Також на каналі «Україна» анонсують: «Шокирующую правду о новых угрожающих планах блокировщиков относительно стратегических энергетических обьектов в Украине, смотрите сегодня в 23:20 в специальном репортаже “По следам блокады, часть вторая”». Від початку історії з енергоблокадою «Україна» найактивніше її критикує, й це легко пояснити, адже найбільше збитків від неї отримують підприємства Ріната Ахметова.

Про самого Ахметова також згадали в сюжеті про діяльність його гуманітарного фонду: «Кор. Оксана Корчма: С начала года 13 детей получили помощь штаба Рината Ахметова в установке окклюдеров».

На ICTV похвалилися, як власник каналу Віктор Пінчук підтримує обдаровану молодь: «У столиці пройшов щорічний молодіжний форум стипендіальних програм “Завтра. UA” і всесвітньої студії. Понад сотня молодих талановитих українців отримали стипендії від фонду Віктора Пінчука». Аналогічний сюжет вийшов також на іншому каналі Пінчука, СТБ. А також тут у новинах нагадали про проект арт-центру Пінчука: «Доторкнутись до шедеврів, аби зазирнути у себе. У PinchukArtCentre — початок мистецького вернісажу. Вже в перший день біля входу — аншлаг, бо ж серед інсталяцій — відомі роботи митців зі світовим іменем». А наприкінці випуску показали промосюжет про проект ще одного каналу з медіагрупи Пінчука «Хіт-Конвеєр» на М2.

17 червня, субота

Маріуполь відзначає день свого звільнення від сепаратистів, і це нарешті нагадало редакціям новин про пам’ятну дату. Оминули увагою урочистості у східному форпості тільки новини каналу «112». Більшість каналів до обговорення річниці залучили як військових, так і мешканців. Але в новинах «UA: Першого» слово дали тільки силовикам: заступнику міністра внутрішніх справ Вадиму Трояну та командиру полку «Азов» Андрію Білецькому.

На ICTV в сюжеті про благодійну барахолку виокремили серед співорганізаторів фонд співвласниці каналу Олени Пінчук «АнтиСНІД». Далі у випуску також захоплювалися мистецькими ініціативами PinchukArtCentre.

Сюжет про меценатство Віктора Пінчука з’явився також в ефірі «Інтера». Тут ішлося про вчорашню подію в рамках стипендіальної програми фонду «Завтра. UA», а сам меценат звертається до молоді в сюжеті: «Виктор Пинчук, меценат: В 2006 году мы начали наши стипендиальные программы, образовательные. С тех пор уже более двух с половиной тысяч молодых людей, лучших, стали участниками программ, этих проектов. Тут самое главное не финансовая сторона, а то, что вы являетесь такой уже новой комьюнити, вы объединены, вы можете делать различные социальные проекты. Ну а кто-то и политические».

Також навздогін до вчорашніх новин «Інтер» транслює паркетні заяви прем’єра про підвищення пенсій, але без інформації про зміст реформи: «Правительство с первого октября готово повысить выплаты для девяти миллионов пенсионеров. Предусмотрено к пенсионными инновациями, которое накануне поддержал Совет реформ при Президенте. По словам премьера, вначале следующей недели законопроект внесут в парламент и начнут обсуждать с депутатами».

На каналі «Україна» голова Харківської ОДА Юлія Світлична чомусь єдина, хто коментує проведення турніру з боксу, фонд Марини Порошенко звітує про проведення благодійної акції, що відбувалася в ефірі каналу «Україна», а Олег Ляшко вимагає мінімальної зарплати в 5 тисяч гривень. І обов’язковим атрибутом випуску новин на цьому каналі є звіт фонду Ахметова.

На «1+1» популяризували серіал власного виробництва. Тетяна Фруктова інтригує глядача: «Сувенір з Одеси. Канал “1+1” працює на новим серіалом, та ще й пригодницькою історичною драмою. Фільм, за задумом режисера, має перенести глядача в Одесу 1917 року. Він припаде до душі всім, хто любить авантюризм, історію кохання і пригоди. Серіал знятий за мотивами книги письменника-одесита Валерія Смирнова. Автори інтригують — до історії додали і містики. Прем'єру глядачі каналу “1+1” побачать вже цього року».

18 червня, неділя

За цей день у моніторинг потрапляє тільки «Інтер» замість п’ятниці, коли на каналі виходить підсумковий випуск новин.

Випуск розпочався з новини про резонансне ДТП в центрі Львова. У сюжеті були коментарі свідків, медиків та працівника поліції. А після сюжету ведуча оголосила оновлену інформацію — ім’я водія, що скоїв ДТП, з посиланням на соцмережі.

Далі у випуску вкотре вимагала розслідувати своє облиття зеленкою нардепка від «Опозиційного блоку» Наталія Королевська.

Ще один підозрілий сюжет у випуску було присвячено Дню медпрацівника. Але звівся сюжет до сумнівів у правильності механізмів медреформи: «Ведущая: Грядущая реформа, говорит Сергей Рудик, ориентирована сугубо на пациента, а о медперсонале не подумали. Согласно законопроекту финансирование медучреждений будет зависеть от количества больных. Сельские ФАПы (фельдшерско-акушерские пункты. — MS) и скорая помощь в гонке за пациентами проигрывают районным и городским больницам». Нардеп від БПП подає версію медреформи у спрощеному вигляді й, нарікаючи на незахищеність медпрацівника забуває, що автори новацій передбачають зростання зарплати медиків у кілька разів залежно від навантаження, а також вболівають за скасування кримінальної відповідальності за лікарські помилки, якщо лікування відбувалося за міжнародними протоколами.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня на восьми каналах зафіксовано 54 сумнівних сюжети: 44 матеріали з ознаками замовності, вісім «паркетних новин», два промосюжети про власні продукти медіакомпаній.

Лідером за кількістю таких матеріалів є канал «Україна» — 22 сюжети, дещо менше на каналі «Інтер» — п'ятднадцять, а на інших каналах менше десяти: ICTV — шість, «1+1» — п’ять, СТБ — чотири, «112» — два. Без сумнівних домішок були новини на 5-му каналі та «UA: Першому».

В інтересах Ріната Ахметова можна зарахувати дев’ять сюжетів на каналі «Україна»: шість про діяльність фонду Ахметова, два в інтересах ДТЕК та один — «Азовсталі».

Значно більше згадок, ніж за попередні тижні, отримали проекти Віктора та Олени Пінчуків. На ICTV просували інтереси фонду «АнтиСНІД», вийшло три сюжети про стипендію фонду Віктора Пінчука — крім СТБ та ICTV, ще один сюжет був на «Інтері». Чотири сюжети про нову виставку у PinchukArtCentre — по два на СТБ та ICTV. Тобто загалом про меценатство родини Пінчуків вийшло вісім матеріалів за тиждень.

П’ять сюжетів на каналі «Україна» сприяли популізму Олега Ляшка.

Чотири матеріали на «Інтері» поширювали заяви «Опозиційного блоку».

Також на «Інтері» тричі засвітився нардеп від БПП, який критикує коаліцію, Сергій Каплін.

Тричі «паркетно» подавали заяви Володимира Гройсмана: «112», «Інтер», «Україна». Із такою ж кількістю незбалансованих та неповних новин — Петро Порошенко: на «112», каналах «Україна» та «1+1».

Двічі з’являлися Сергій Рудик від БПП на «Інтері», Юлія Світлична та Борис Колесников на каналі «Україна».

По одному вигідному матеріалу отримали: Леонід Кучма на ICTV, представник партії «Укроп» Ігор Поліщук на «1+1», Марина Порошенко на «Україні», міністр соцполітики Павло Розенко на ICTV.

Критичних матеріалів загалом було вісім. Тричі на «Інтері» критикували «Народний фронт», на «1+1» — один сюжет з критикою «Держкіно», медреформу критикували тричі: два матеріали на «Інтері» та один — на каналі «Україна». Також на каналі «Україна» анонсували критичний спецрепортаж про учасників енергоблокади.

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus