Невдалий початок року для Пашинського і Супрун. Моніторинг теленовин за 2–7 січня 2017 року

Скрін-шот Подробности

При перегляді всіх новин за тиждень поспіль із кожним новим днем виникає відчуття дежавю. І про всяк звіряєшся із датою: хіба вчора не цю ж новину показували? Здебільшого таке враження формують сумнівні сюжети. Приміром, розбір інциденту з Пашинським на «Інтері», де замість нових обставин повторюють старі синхрони чи одні й ті самі тези в різних варіаціях. Або звинувачення т. в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун у непроведенні закупівель ліків на цьому ж каналі — де спершу анонсують позицію МОЗу в наступних випусках, але наступні випуски так само схожі на попередні. Або ж продовження конфлікту між «1+1» та Нацрадою через переоформлення ліцензії — мовляв, ми знову принесли документи, але нам знову не видали ліцензії. Коли ж нарешті це сталося — телеканали не особливо проявили солідарність із «Плюсами».

Але не тільки політичні мотиви робили ефіри новин схожими на себе вчорашніх. Урізноманітнити тематику перших днів нового року в розпалі новорічно-різдвяних свят й наповнити випуски справді важливими та свіжими новинами вдалося не всім.

2 січня, понеділок

В останні дні старого року на каналах поменшало відверто замовних матеріалів. Особливо помітно це стало по зменшенню числа критичних матеріалів, яких найбільше було на «Інтері». Новий рік — нові сили. І нові антигерої. Якщо випади на адресу «Народного фронту» на «Інтері» — явище вже закономірне, то новинкою стала інформкампанія проти керівниці МОЗу Уляни Супрун.

«От проблем аграрных к проблемам медицинским», — так розпочинається сюжет, присвячений, на перший погляд, проблемі незакуплених ліків. «Украинские кардиобольные встречали новый год без лекарств и вряд ли необходимые медикаменты появятся в больницах в ближайшее время», — робить далі припущення ведуча Тетяна Буть. Інформприводом став критичний допис на фейсбук-сторінці директора Інституту серця Бориса Тодурова. Проблема справді важлива. Втім, їй подача викликає сумніви в щирості мотивів авторів сюжету. Двічі в сюжеті наголошується на персоні Уляни Супрун — адже вона очолює відомство, і, за словами нардепа Олега Мусія, взяла на себе персональну відповідальність за закупівлі: «Олег Мусий, замглавы комитета ВР по вопросам здравоохранения: Гроші виділені в державному бюджеті. Міністерство охорони здоров'я не провело тендери і не закупило через міжнародні організації. Коли була призначена Уляна Супрун у серпні, у вересні вона одразу прийшла до нас, на засідання комітету, і сказала, що особисто відповідає за всі державні закупівлі. І з вересня до січня гроші не потрачені, медикаменти не були закуплені».

Далі Мусій робить припущення про профнепридатність очільниці МОЗу: «Олег Мусий: Якщо такі лікарі і особистості, як Тодуров, звертаються публічно, то однозначно в перший тиждень січня прем'єр буде вимушений внести кандидатуру міністра, який буде відповідати за стан охорони здоров'я в державі. Мусить бути керівник, який відповідальна особа».

Про те, чи журналісти мають на меті розібратися, чи влаштовують інформрозбірки, зазвичай свідчить баланс. У цьому сюжеті він геть відсутній. Навіть спроба анонсувати намагання дізнатися позицію МОЗу виглядає як критика: «Почему десятки тысяч больных остались без лекарств, мы хотели бы услышать от Минздрава, в частности, от исполняющей обязанности руководителя ведомства Уляны Супрун, но сегодня у чиновников от медицины выходной. Надеемся получить ответ в ближайшее время», — повідомляє авторка сюжету Ірина Романова. Втім, навіть від таких рядків зажевріла надія: може, завтра балансу побільшає, а глядачі дізнаються про причини проблеми та можливості її вирішення повніше? Обережно, спойлер: не дізнаються.

Розпочався ж випуск новин «Інтера» 2 січня із сюжету про стрілянину, влаштовану Сергієм Пашинським. Матеріал виглядає досить інформативно й аполітично — на партійній приналежності нардепа не акцентують. Насторожує тільки, що всі коментарі — з позиції, що суперечить версії Пашинського. Позиція політика передається закадровими витримками з допису у Фейсбуку. Для порівняння, «UA: Перший» та СТБ добилися від нардепа телефонного коментаря. А от «Інтер» трактує допис, як вважає за потрібне, і обмежується риторичними питаннями: «Кор.: Но сегодня нардеп решил не уточнять, в каком положении стрелял. Хотя сразу после событий акцентировал, что выстрелил нападавшему в ногу, когда лежал на земле беспомощный». Всі коментарі в сюжеті — від постраждалого від стрілянини В’ячеслава Хімікуса й мають на меті переконати, що нардеп стріляв зверху, а не знизу, тобто лежачи.

У новинах «UA: Першого», де загалом сюжет вийшов досить збалансований, позицію Пашинського підкріпили ще й коментарем його однопартійця Антона Геращенка. Попри те, що надреп також є радником міністра МВС, у конкретній ситуації його експертна спроможність — сумнівна. У його заявах більше політичної доцільності, ніж важливої інформації: «Антон Геращенко, народний депутат, фракція "Народний фронт": Обратите внимание на личность пострадавшего, человек привлекался к ответственности за избиение собственной жены. Если он собственную жену избивал, то представьте себе, что он мог сделать с человеком, который просто сделал ему замечание».

«Інтер» та «Україна» у своїх випусках здивували неоперативними новинами. «Донецких пограничников усилили новым вооружением. Об этом сегодня сообщил Петр Порошенко на своей странице в Фейсбуке», — йдеться в новинах «Інтера». Це повідомлення ілюструється відео з візиту Президента та сенаторів США на Донеччину ще 31 грудня. До речі, того дня про вручення техніки повідомляв 5 канал. Тобто подія відбулася ще у старому році, але розповісти про неї журналісти вирішили в новому — використавши як привід повідомлення в соцмережі.

«Україна» також витягла із загашників відео 31 грудня: «Американские конгрессмены намерены добиваться более жестких санкций в отношении России и лично Владимира Путина. Об этом заявили сенаторы-республиканцы — Джон Маккейн, Линдси Грэм и их коллега из демократической партии, Эми Аклобушар. Накануне Нового года они побывали в Широкино и Мариуполе». Нагадаю — сюжет від 2 січня. Тобто минуло три доби. Якщо сподіваєтеся, що журналісти просто перекрили свіжі заяви конгресменів архівним відео, то дарма. Синхрони в матеріалі навіть мають плашки: «Донецька область. Широкине. 31 грудня».

Про посилення санкцій проти Росії Маккейн заявляв 1 січня під час візиту до Грузії. Цю, свіжішу інформацію та відповідний відеоряд, використали для новини «1+1».

Постноворічна криза жанру простежується і в новинах 5-го каналу. Значна частина випуску: надзвичайні новини — ДТП, пожежі, огляд міжнародних подій. Зазвичай такі повідомлення не вимагають особливої журналістської роботи — моніторинг новинних стрічок, обдзвонювання всіх служб, що фіксують надзвичайні та кримінальні події. Наприкінці випуску — цікавинки про котиків та песиків. Із новин — хіба що репортаж із фронту.

А от те, що навряд чи можна назвати новиною в ефірі 5-го — заява спікера Андрія Парубія: «Дострокових виборів до Верховної Ради в 2017 не буде. Про це в проекті "Погляд" заявив спікер парламенту Андрій Парубій. За його словами, сценарій дочасних виборів нав'язується ззовні. Але в Україні він успіху не матиме». Такою провладною тезою анонсували інтерв’ю з головою Верховної Ради на каналі Президента Порошенка: «Повну версію розмови з головою Верховної Ради України дивіться в ефірі п'ятого вже після випуску "Часу новин" о 20:00 годині».

Посеред випуску новин каналу «Україна» не оминули нагоди попіарити Олега Ляшка. «Новина», яку нізащо не можна було лишити поза увагою: «С ростом минимальных зарплат украинцев поздравил лидер Радикальной партии Олег Ляшко».

Як і не лишився поза увагою «України» єдиний «шанс на полноценную жизнь» від Ріната Ахметова для жительки Краматорська з вадами слуху.

«1+1» на цьому тижні розпочав серію сюжетів до 20-річчя «ТСН». Ці матеріали — переважно портрети співробітників ньюзруму. Такі сюжети мають нотки самопіару, адже рясніють емоційними оцінками, а факти підбираються так, що переконують: тут найкращі новинарі, ведучі, редактори та оператори, які пройшли купу випробувань заради своїх глядачів.

Цього дня ICTV не мав вечірнього новинного випуску в ефірі.

3 січня, вівторок

В ефірі «України» знову з’явилися «минулорічні» новини. «Інтер» змістив історію Пашинського в політичну площину, а «1+1» нагадали, що досі не отримали бланку ліцензії.

«Це означає, що ми не й далі виходимо в ефір без ліцензії і нас можуть вимкнути будь-якої миті. Люди, які не мають дорогих сучасних цифрових телевізорів, можуть залишитись без трансляції улюбленного телеканалу, і це при тому, що за підсумками минулого року "1+1" став найпопулярнішим за всіма комерціними аудиторіями», — повідомляє за кадром ведуча Юлія Бориско, не вдаючись до посилань на джерело досліджень аудиторії.

Нагадаю, 29 січня телефонним включенням голова Нацради Юрій Артеменко в ефірі «1+1» повідомив, що від каналу чекають документів на підтвердження, що власники каналу не змінилися. Як тільки отримають — видадуть бланк ліцензії. Рішення ж про видачу ліцензії було прийняте ще 15 грудня, й саме прийняття рішення, а не наявність бланку ліцензії, є запорукою того, що канал міг спокійно мовити далі. За себе і за Нацраду в повідомленні коментує гендиректор «1+1 медіа» Олександр Ткаченко: «На цей раз формулювання теж не влаштувало, яке хоче Національна рада. Мені було сказано, що якщо буде те формулювання, яке Національна рада вважає за правильним, тоді ліцензія буде видано, хоча це суперечить нормам закону». Які претензії має Нацрада — у чиновників не спитали, чи принаймні не показали у випуску.

Далі у випуску — сюжет до 20-річчя «ТСН», який додатково формує враження, який же чудовий телепродукт може зникнути з аналогових телеекранів.

«Інтер» також вміло налаштовує глядача на потрібний лад, перш ніж перейти до теми розслідування інциденту з Пашинським.

«А в Черкассах очередной скандал с полицейскими. В канун нового года нетрезвая компания, в которой находился сотрудник патрульной полиции, жестоко избила мужчину… И со слов самого потерпевшего, инициатором его избиения стал именно патрульный», — повідомляє ведуча Тетяна Будь.

Сюжет рясніє авторськими оцінками, які нагнітають негативне враження. І, здавалося б, на перший погляд відокремлені оцінки — свого підтвердження в коментарях не знаходять: «Кор.: Лечащий врач уверяет: Виталий родился в рубашке, с такими травмами и сотрясением мозга последствия могли быть куда хуже». Далі мав би бути той самий коментар, де лікар розповідає, наскільки пощастило чоловікові вціліти і які ризики для його здоров’я. Утім, коментар виглядає досить стримано, і взагалі викликає питання — чи говорив лікар те, що йому приписують: «Василий Козий, врач-нейрохирург: Виконано діагностику, КТ головного мозку, консультації суміжних спеціалістів. Наслідки, звичайно, неврологічного характеру, от, тривалі, тривалі можуть бути».

Далі у випуску: «В Николаеве произошла потасовка между патрульными полицейскими и активистами «Дорожного контроля». Вони помітили патрульне авто з тріснутим лобовим склом і вимагали, щоби цю машину зняли з чергування. Коли ж командир роти патруля наказав автівці покинути місце, активісти його заблокували. Щоправда, блокування в кадрах новини «Інтера» не проглядається, натомість чітко видно, як копи відганяють людей від машини кийками.

І ось коли відчуття свавілля поліції та засилля криміналу на вулицях уже досить сформоване — переходять до наступної теми: «К другому громкому делу с побоями и стрельбой». У сюжеті знову підкреслено наголошується на версії, що суперечить позиції самого Пашинського: «Нардеп выстрелил в Химикуса сверху, не из положения лёжа. Но на камеру медики говорить о своих выводах категорически отказываются, ссылаясь на судмедэкспертов». Не дочекавшись таких висновків, на «Інтері» коментує експерт, оглянувши джинси підстреленого чоловіка: «Николай Микулич, инспектор по огневой подготовке: Отвір кулі і вихідний, вони знаходяться під кутом зверху вниз на штанині, яку я у власних руках тримав, стріляли явно не з положення лежачи, поранення верхньої частини ноги, бедра, *чуть* нижче таза і вистрелити лежачи так, щоб куля зайшла зверху вниз, нереально. Стріляли явно стоячи».

Але вишенька на торті: «Пока идёт следствие, нардепы инициировали процесс снятия с Сергея Пашинского депутатской неприкосновенности». Вгадайте, хто? Звісно, майстер на всі руки, завсідник «Інтера» і постійний критик «Народного фронту»: «Сергей Каплін, народный депутат, лидер Социал-демократической партий Украины: Я вимагаю від “Народного фронту”, аби вони на позачерговому засіданні своєї фракції виключили Сергія Пашинського зі своїх лав. Я вимагаю, щоб вони виключили Пашинського з “Народного фронту”, і вимагаю щоб Пашинський власноруч написав заяву про складання повноважень голови комітету з питань Національної безпеки і оборони. Сьогодні ця людина точно винна, на мою думку і думку експертів, у тому, що відбулося переддень нового року. Ця людина буде відповідати перед законом і буде сидіти у в'язниці, і з неї буде знята недоторканність».

Канал «Україна», як і щодня, розповів про благодійність Ріната Ахметова. І ще одного «благодійника» нагородив своєю увагою: «Проявить милосердие к бездомным животным призвал лидер "Радикальной партии" Олег Ляшко. На своей странице в Фейсбук он попросил украинцев накормить уличных котов и собак». Ну а щоби сміх від «серйозності» такої новини перейшов у сльози розчулення, повідомлення завершується «важливим» бекґраундом: «Напомню, у самого Олега Ляшко семь собак, две из которых беспородные. Одну — Шахтарыка — политик подобрал на улице, а вторую по кличке Квитка летом прошлого года нардеп взял из приюта в Умани», — повідомляє ведучий Максим Сікора.

Раніше у випуску «порадували» глядачів відверто простроченою інформацією: «В Новый год с новыми мостами. В Донецкой области отремонтировали две переправы, которые взорвали во время боевых действий в 2014-м». Такі сюжети вже вийшли на інших телеканалах ще 31 грудня. Але журналісти «України» навіть не соромляться повідомляти, коли саме новина стала відома країні та світу: «Последние часы старого года. Телемост Мариуполь — Закотное — Селезневка». Саме два останні населені пункти і ощасливили відновленими переправами.

Не встигають за колегами з інших каналів на «Україні» й у темі примусової ексгумаціївидатного українця Олександра Олеся. Зокрема, кореспондент Алла Чиж повідомляє: «Только вот для перезахоронения останков Олеся нужно разрешение его потомков. А те живут в Канаде. И розыскать их ни МИДу, ни посольству пока не удалось». А ось у «UA: Першого» інші дані: «Зіновій Гошовський, тимчасовий повірений Посольства України у Чеській Республіці: Звернулись вчора ввечері у посольство України в Канаді. Знайшли там трьох нащадків». Журналісти «1+1» навіть списалися з одним із них у соцмережі.

У новинах 5-го каналу, де зазвичай багато зведень та повідомлень про військові звитяги, цього разу вдалися до некоректних оцінок. «Перепилися та постріляли один одного українські армійці у зоні АТО», — так повідомляє ведучий Віталій Гайдукевич про небойові втрати у війську. Обставини, що змусили в такий спосіб трактувати події, озвучив речник Міноборони Олександр Мотузяник: «З'ясовано, що мав місце факт порушення правил поводження зі зброєю, а також порушення заборони на вживання алкогольних напоїв». Як то кажуть, відчуйте різницю у висловах.

Подібна оцінка на 5-му — й на адресу бойовиків: «Трохи заспокоїлися бойовики на Луганщині, можливо, це через похмілля. Після Нового Року обстрілів позицій захисників мирної України з важкого озброєння там не було». Жоден із героїв сюжету таких припущень про причини зменшення обстрілів не робить.

Іншою дорогою пішли на СТБ. Сюжет «Дипломатичний фронт» в одному з перших своїх фрагментів містить оцінки авторки Ірини Стороженко: «Але всі ці два роки ми відчували нечесність європейців, які були надзвичайно обережними у таких формулюваннях, висловлювали стурбованість, занепокоєння або глибоке занепокоєння. І лише 2016-го, нарешті, світ став чеснішим і почав називати події в Україні своїми іменами, закріпивши їх у низці резолюцій». У тексті є підтвердження такої оцінки. Утім, зумовлене воно запитанням, форма якого передбачала таку відповідь: «Журналістка: Можна сказати, що світ стає чеснішим у висловлюваннях про Україну?

Павло Клімкін: Абсолютно. По-друге, у нас зараз з'явився дуже суттєвий важель тиснути на Росію».

4 січня, середа

Цей день змусив звірити дати на випусках новин, повернутися до попереднього дня й переконатися, чи я не дивлюся наново вчорашні новини — настільки деякі повідомлення були схожі.

«Все ще без ліцензії. Сьогодні вдень Національна рада з питань телебачення та радіомовлення втретє відмовила телеканалу "1+1" у видачі бланка ліцензії», — розпочинається випуск «ТСН»приблизно так само, як завершувався вчора. Як знову несе документ про власників каналу до Нацради гендиректор, зображають його неприхованою роботою на камеру. Він киває оператору, мовляв: «Знімаємо?». І після цього піднімається сходами до приміщення держустанови та заходить всередину.

У сюжеті повторюють коментар директорки юридичного департаменту медіагрупи «1+1 медіа» Тетяни Смірнової ще від 29 грудня, і того ж дня коментар Юрія Артеменка — голови Нацради. Зі свіжих коментарів — тільки від Ткаченка: «Хотів би сказати, що більше документів возити в Національну раду я не буду. Цього документа більш ніж достатньо. Навіть навпаки, я не мав привозити і цей документ. Якщо комусь не подобається прізвище Коломойський, хай так в принципі і скажуть». І тут же він натякає, що дії Нацради вважає політичним тиском на канал.

Коли, здавалося би, цю тему в ефірі закрили, між сюжетами про подальшу долю останків поета Олександра Олеся та цінами на продукти, на екрані з’являється напис: «“1+1” шість днів без ліцензії. Нацрадо, де ліцензія?». Його ведуча Юлія Бориско ніяк не коментує, а просто переходить до іншої теми. Цей напис висить кілька секунд, під мовчазне цокання годинника, характерне для жалобної хвилини мовчання.

Старі синхрони використовує «Інтер» у сюжеті про стрілянину Сергія Пашинського. «В Васильковской больнице, где лежит раненый Пашинским Вячеслав Химикус, сегодня побывали прокуроры. После их допроса ни Химикус, ни его жена интервью не дают», — розповідає кореспондент Леонід Аборін. Тому журналіст використовує раніше записаний коментар. А от коментарів прокурорів у сюжеті немає. Зате знову фігурують експерти, до яких у понеділок та вівторок зверталися по юридичну оцінку дій Пашинського. Тільки от інструктор із вогневої підготовки коментує вже не характер пострілів, а громадську думку: «Виталий Микулич, инструктор по огневой подготовке: Зараз вони намагаються ніби наблизити суспільну думку, а ось що ж би ти робив. І я б нічого не робив, у мене Глока немає, Глок є у Пашинського, Авакова і у тих, кого вони вирішили зі свого кола нагородити».

І так само, як учора, завершується сюжет коментарем нардепа Сергія Капліна, з виразно підкресленими політичними заявами проти «Народного фронту»: «Справа Пашинського буде першою літерою на початку чергової революції в нашій країні. І я хочу нагадати Арсенію Петровичу Яценюку, Турчинову, Пашинському і Авакову — “Народний фронт”, мабуть, означає фронт полювання на людей, на простих пересічних громадян».

Розвивати цю тезу продовжують автори наступного матеріалу на «Інтері»: «Сафари на людей, или Лозинский-2. Так уже называют историю со стрельбой Пашинского в соцсетях». Утім, допис, на який посилаються автори, таких метафор не містить. Так, у черговий раз свої висновки у новинах «Інтера» підмінять посиланням на абстрактне джерело, а підтвердження озвученим судженням не наводять.

Далі у випуску — продовження критики «Народного фронту», а саме Арсена Авакова: «Вопросы появились и к однопартийцу "фронтовика" Пашинского Арсену Авакову. Оказалось, что подчиненное ему ведомство — Нацполиция — до сих пор не передала в Генпрокуратуру изъятые в квартире экс-премьера Николая Азарова ценности. Об этом на своем сайте сообщили Украинские национальные новости». Питання, чому на центральному телеканалі послуговуються не власною інформацією, а публікаціями сайту, до сумлінності якого є багато питань (із цим, думаю, більшість журналістів-практиків зі мною погодяться). Лише тому, що власники в УНН ті ж самі, що і в «Інтера»? А далі в матеріалі ведуча Тетяна Буть продовжує виставляти Авакова у невигідному світлі: «И напомню, что месяц назад в Дарницком районе Киева полицейские якобы нашли квартиру-склад Николая Азарова. О чем министр внутренних дел, стоически хранивший молчание после кровавой перестрелки в Княжичах, не упустил возможности похвастаться в Facebook. А сайт Нацполиции оперативно разместил видео найденных предметов — удостоверений, огнестрельного и холодного оружия, старинных книг, картин и ценных вещей. Позже, правда, адвокат экс-премьера Сергей Осыка заявил, что полицейские ошиблись и это квартира не Азарова, а некоего гражданина США».

У продовження теми: «И ещё один громкий скандал, связанный с представителями “Народного фронта”, видимо, разгорелся во Львове. Там на взятке погорел помощник нардепа, “фронтовика”, члена Комитета по борьбе с коррупцией». Чому при цьому було використано слово «видимо», пояснює коментар нардепа, ймовірного помічника якого затримали: «Юрий Савчук, народный депутат Украины, фракция “Народный фронт” (по телефону): Він ще не отримав посвідчення помічника мого, тобто, народного депутата».

Наступний фронт на «Інтері» — критика МОЗу і, зокрема, його очільниці Уляни Супрун. У сюжеті йдеться про те, що у відповідь на критику МОЗу посипалися звинувачення Бориса Тодурова у проросійських настроях: «После резкой критики руководства Минздрава, в адрес кардиохирурга посыпались обвинения в ангажированности и связях с проросийски настроенными политиками. В ответ на самые резкие из них Тодуров тут же опубликует новое видеообращение». Утім, про що саме йдеться, не уточнюють, а надають перше слово самому кардіохірургу. Лише потім — переходять до позиції МОЗу, що ставить відомство в позицію тих, хто виправдовується: «Кор.: В самом Минздраве от разъяснений на камеру воздерживаются. “Подробности” ждут интервью 4-й день. Тем временем на официальной странице ведомства сегодня опубликовали ответ на обвинение Бориса Тодурова. Объясняют: задержки в госзакупках всё-таки есть, но виноваты в этом “папередники”. Договор с международной организацией, которая производит закупки препаратов напрямую от поставщиков, подписали, хоть и в декабре. Деньги перечислили, тендеры объявлены и скоро будут проведены. Также Минздраве обещает: больше таких задержек не будет».

По завершенні сюжету — наводять позицію опоблоківця Олександра Вілкула та його екс-однопартійця Вадима Рабиновича. У цитаті останнього хоч і не міститься імен, але між рядків читається обвинувачення Уляни Супрун у непрофесійності:

«Ведущая: На ситуацию отреагировали нардепы. Александр Вилкул на своей странице Фейсбук написал: поддерживает хирурга-кардиолога и требует расследования деятельности чиновников Минздрава. Прокомментировал и Вадим Рабинович.

Вадим Рабинович, народный депутат Украины: Я думаю, что после того, как один из выдающихся кардиохирургов Украины сказал о том, что происходит сегодня в Минздраве... Привели волонтёра Майдана, вот как написал, она окружила себя 20-летними — 25-летним мальчиками и девочкам без образования... и заявление о том. что она своим бездействием убила больше украинцев, чем война, обязано быть расследовано парламентом».

Чому саме цим політикам надане слово в ефірі — питання радше риторичне.

Цього дня Президент підписав закон, що змінює правила служби на контракті. Усі канали повідомили про це стримано, а от на 5-му не втрималися, щоби не підкреслити — здобули, бо Президент дозволив: «Верховний головнокомандувач дозволив армійцям розривати за необхідності так звані “безстрокові контракти”, укладені свого часу із формулюванням "до закінчення особливого періоду».

На каналі «Україна» крім благодійності Ріната Ахметова розповіли також про різдвяні подарунки дітям від УПЦ Московського патріархату. А на каналі «1+1» випуск уже традиційно для цього тижня завершував сюжет про своїх героїчних новинарів.

5 січня, четвер

Цей день настав. Як і очікували — до 6 січня, так і отримали — напередодні 6 січня Нацрада видала каналу «1+1» бланк ліцензії на аналогове мовлення.

У випуску «ТСН» новина про це — перша. І хоча баланс тут присутній — досить повно висвітлені позиції й Нацради, й самого телеканалу; втім, на адресу чиновників усе ж посипалися негативні оцінки за кадром: «Попри робочий день, чиновники самого ранку не поспішали на роботу», «Голова комісії починає свій нетривалий спіч з новорічних привітань і побажань, і врешті починає виправдовуватися за тривале затягування з видачею бланку ліцензії». Аби матеріал не виглядав ангажовано, по коментар звертаються не лише до власного юриста, а і до авторитетного медіаюриста Тараса Шевченка: «Викликає певний подив, коли аналогічна ситуація виникає виключно щодо одного телеканала. Чомусь в інших телеканалів, особливо великих телеканалів, подібних ситуації не виникали, вони без проблем переоформлювали свої ліцензії. Точно є тиском, впливом і ситуацію, в якій влада може потенційно вести якісь неофіційні переговори для того, щоб отримати кращу ситуацію для себе».

Кореспондент «1+1» Дмитро Святненко стверджує: «Послухати і підтримати нас зібралось до десяти провідних телеканалів України». А тим часом на топових каналах реакція була далекою від підтримки. Із восьми телеканалів, що входять до нашого моніторингу, крім самих «Плюсів» випустили новину про ліцензію ще чотири телеканали. Із них ICTV та «Україна» взагалі проігнорували позицію «1+1», хоча юристка медіагрупи давала коментарі одразу після прес-конференції в Нацраді в тому ж залі. «Україна» навіть відверто схилилася на бік Нацради: «По его [Юрія Артеменка. — MS] словам, вопрос с продлением лицензии совет решил еще в декабре. Поэтому шум, который СМИ подняли вокруг ситуации с каналом, в Нацсовете назвали манипуляциями».

На СТБ позицію «1+1» окреслили за кадром, але синхрон подали тільки голови Нацради Юрія Артеменка та його заступниці Уляни Фещук. Рівновіддалено від обох позицій ситуацію подав тільки «UA: Перший». Це не тільки демонстрація відносин серед журналістських колективів, а й підґрунтя для роздумів — чим насправді був конфлікт між «1+1» та Нацрадою (аналіз цього питання від Галини Петренко можна прочитати тут).

Медіагрупа «Інтер» заговорила в новинах і про власні інтереси. Вони повідомили, що канали медіагрупи більше не будуть транслюватися провайдером «Ланет»: «Компания в последний момент отказалась подписать договор с "Интер Медиа Груп". Эксперты усматривают в этом политические мотивы, ведь все условия сотрудничества согласовали». Ясна річ, що коментарів ані експертів, ані представників цієї компанії в матеріалі немає. Із-поміж експертів у сюжеті — лише аналітик медіаринку Ганна Чепур. Утім, вона оцінює частку аудиторії, а не говорить про політичні мотиви.

Проблеми з достовірністю в «Інтера» не вперше і не востаннє. Ще два матеріали «Подробиць» цього дня вийшли геть без посилання на джерело. Хто повідомляє про затримання митника на хабарі, не йдеться; однак подається така інформація: «Это была не первая взятка таможенника. Деньги за льготную растаможку грузов он требовал у бизнесменов постоянно». Також немає жодного посилання на джерело у повідомленні про загибель пацієнта, що мав пройти просту операцію: «Во Львове после несложной операции по удалению полипов в носу скончался 35-летний мужчина. Провели ее в городской больнице. На следующий день пациенту стало хуже. Ему поставили диагноз “почечная недостаточность” и отправили уже в другую клинику, скорой помощи. Состояние продолжало ухудшаться. Еще через день мужчину доставили в третью больницу — областную. Здесь провели процедуру гемодиализа и поставили новый диагноз — вторичный сепсис». Тут дуже багато фактів, джерело яких має значення. Утім, схоже, ефір заточений на те, щоби глядач вірив кореспондентам і ведучим на слово, не замислюючись, звідки про це дізналися журналісти.

Такого глядача легше годувати маніпуляціями. А подібних матеріалів у випуску кілька: проти «Народного фронту» за участі «борця за справедливість» Сергія Капліна, проти Уляни Супрун.

Сергія Пашинського негідником виставляють із посиланям на неназвані ЗМІ: «Вернуть с курорта и допросить. Адвокат раненого Вячеслава Химикуса требует допросить народного депутата Сергея Пашинского. По сообщениям СМИ, нардеп-стрелок сейчас отдыхает в Альпах». А також заявами свого завсідника Сергія Капліна: «Сергей Каплин, народный депутат: Головний принцип діяльності у "Народного фронту" — це гроші і цинізм, цинізм, з яким вони зруйнували країну після Майдану». Тут же Каплін повторює затерту тезу, яку часто повторював «Інтер»: «Яценюк провалив державу і на наступний день відставка, втік відпочивати в Аргентину; Аваков, дізнавшись про те, що вбито п'ятьох хлопців, через дві години втікає в Канаду і фактично складає з себе повноваження міністра». Звісно, глядач подумає: ну нічого собі команда… А на додачу — наступний сюжет: «И ещё один скандал, связанный с "Народным фронтом". Задержанный на взятке во Львове Пётр Яремчук действительно работал помощником нардепа от фракции "фронтовиков" Юрия Савчука».

Продовжують розвивати на «Інтері» й тему конфлікту між кардіохірургом Борисом Тодуровим та МОЗом, точніше: «...и командой американского реформатора украинского Минздрава Уляны Супрун». Автор сюжету Наталія Савченко запевняє: і досі в міністерстві ніхто не взявся на камеру чи бодай по телефону прокоментувати суть претензій. Тому повторюють те, що було в попередніх випусках новин. Більшість тексту — закадрова начитка, зокрема цитати з інших ЗМІ. Із нового — історія дівчинки, що потребує операції на серці. Історія, яка не може не викликати співчуття та, відповідно, неприязні до «цих гадів чиновників». «Однако когда пациенты получат медикаменты? Ответы не дают. И 6-летней Эвелине, как и тысячам других пациентов, приходится надеяться на чудо», — так завершується сюжет.

Новини «112» розпочинаються з повідомлення про відповідь представника Адміністрації Президента на статтю олігарха Віктора Пінчука. Дивним у цьому матеріалі є добір експертів. Приміром, колишній народний депутат Тарас Чорновіл, титрований як «політичний аналітик», стверджує, що Пінчук так відстоює свій бізнес. А політтехнолог Володимир Фесенко, який нещодавно озвучував провладні дослідження, тепер пояснює, чому АП забарилося з реакцією на колонку Пінчука аж на тиждень.

На каналі «Україна» знову говорили про благодійника-Ахметова, а на СТБ — про благодійність центру Олени Пінчук «АнтиСНІД». На каналі «1+1», по суті, прорекламували концертний тур Тіни Кароль, крім того, продовжили серію сюжетів про свою команду.

6 січня, п’ятниця

Негода й Різдво — головні теми цього дня. Морози й заметілі стали топ-темою для більшості національних каналів. Повідомляючи про перекриті траси, обмеження руху, пункти обігріву, прогнози погоди, лише ICTV, «Інтер» та СТБ, на відміну від решти п'яти телеканалів, упустили інформацію про вже чотирьох загиблих від переохолодження.

При цьому ICTV розпочинає випуск із новин про наслідки негоди, CТБ на початку випуску повідомляє обстановку в зоні АТО. А перший сюжет «Інтера» починається так: «Не прошло и трех лет, в Украине вспомнили об имуществе беглеца Януковича». Відверто замовних матеріалів на цьому каналі цього дня не було. Можливо, тому до журналістів «Інтера» нарешті докотилася тема, яку інші ЗМІ розкрили ще в понеділок — вівторок. Ідеться про виявлення пташиного грипу в селі Чортория на Буковині.

Втім, у «Інтера» глибше розкрито новину з американської політики щодо відкликання послів США новообраним президентом. «Источники в дипломатических кругах утверждают: и для работы в России, и для назначений в Киев в переходной команде уже даже есть кандидатуры. Но теперь все зависит от решения первого лица», — повідомляє власкор із Вашингтона Дмитро Анопченко. Хоча «1+1» нас запевняє: «Нещодавно призначеного в Україні посла Марію Іванович це розпорядження не стосується». Про це писали та казали й на інших телеканалах, наприклад, у гостьових студіях каналу «112», роз’яснюючи різницю між так званими політичними та кар’єрними дипломатами. Хто був точніший у прогнозах — покаже час.

У Святвечір новини стосувалися не лише традицій святкування Різдва, а й розповідали про те, як свято зустрічають у окопах та на лікарняних ліжках бійці, а також і про початок святкових богослужінь. Показовим є те, наскільки збалансовано канали охопили коло вірян.

Так, 5 канал зробив матеріали про служби в соборах УПЦ Київського патріархату та Української греко-католицької церкви. «112» — із соборів УПЦ Київського та Московського патріархатів, утім, у матеріалах на приналежності до певного патріархату не наголошено. Також повідомили по святкування Різдва у Вифлеємі. На «Україні» — репортажі з Лаври (УПЦ МП) та Видубицького монастиря (УПЦ КП), на «1+1» — включення з Вифлеєма та Володимирського собору (УПЦ КП), на «Інтері» — з Лаври (УПЦ МП) та Вифлеєма. «UA: Перший» на початку сюжету наголошує: «Православні та греко-католики готуються зустрічати Різдво». Втім, у матеріалі є синхрон лише митрополита УПЦ МП Онуфрія. На СТБ — лише Володимирський собор (УПЦ КП).

Лише СТБ включив у випуск новин різдвяне вітання Петра Порошенка. Канал «Україна» розповів, як фонд Ріната Ахметова допомагає сиротам. А на «1+1», як і кожен випуск цього тижня, завершили сюжетом про команду «ТСН», цього дня розповіли про зіркову ведучу «ТСН» Аллу Мазур.

7 січня, субота

Випуски новин присвячені здебільшого святкуванню Різдва в різних містах Україні та світі. Це не применшило значення новин із зони АТО. Так, «1+1» починає випуск новин із репортажу з Луганщини. Втім, у підводці зі студії Лідія Таран повідомляє лише про двох поранених, хоча за повідомленнями штабу АТО за поточну добу було загалом троє поранених армійців.

А в сюжеті про благодійний обід, влаштований волонтерами в Києві, «1+1» не вказали організаторів заходу і не надали нікому з них слова в ефірі — коментують лише відвідувачі обіду.

«112» інформацію про дозвіл на затримання Януковича й Захарченка передає з посиланням на «Українську правду»: «Печерський райсуд столиці дозволив затримати Віктора Януковича і Олександра Захарченка у так званій церковній справі. Це повідомляє інтернет-видання "Українська правда». Чому журналісти самі не отримали таку інформацію в суді чи прокуратурі — питання відкрите. Схожа ситуація на «UA: Першому». Ведучий Олександр Просяник просто зачитує інформацію зі студії, посилаючись на рішення суду, не повідомивши при цьому, як редакція отримала інформацію про це рішення. 5 канал відповідне повідомлення перекриває архівним відео, а щодо джерела — вказує чіткіше, але все одно не конкретно: «за інформацією слідства» та «повідомив слідчий».

На «UA: Першому» ще раз «проштрафилися» із джерелами: «Одразу п'ять автомобілів зіткнулося на Бориспільській трасі. Постраждала одна людина, повідомляє ресурс "dtp.kiev.ua". Коментарі чи дані від поліції у цьому повідомленні відсутні.

Різдво з політичним присмаком виходить на «Інтері». Хоча на початку матеріалу називають: «Рождество Христово отмечают православные и грекокатолики». Але в репортажі присутній лише митрополит УПЦ МП і найправославніший нардеп Вадим Новинський: «Вадим Новинский, народный депутат Украины: Я хочу, чтобы сердца наши наполнились христовым миром, озарились Вефлеемской звездой, чтобы сердца наполнились любовью, радостью, смирением и истинным смыслом нашей жизни. Поздравляю всех с праздником, желаю мира, добра и счастья».

А відсвяткувати Різдво багатодітній родині з Маріуполя допоміг Рінат Ахметов — так відзвітував канал «Україна».

ВИСНОВКИ

Після огляду щоденних новин тижня в мозок в’їдається стійка неприязнь «Інтера» до «Народного фронту», підкріпити яку допоміг інцидент із нардепом Сергієм Пашинським, а також критика Уляни Супрун. Остання дивним чином збігається в часі з аналогічними заявами проросійського політика Віктора Медведчука.

«1+1» нападав на Нацраду, подекуди нехтуючи балансом і підкреслюючи негативні оцінки на адресу телечиновників. А канал «Україна» набором героїв не здивував — щодня по сюжету з Ахметовим та кілька дивних новин із Олегом Ляшком.

З огляду на канікули — практично відсутній урядовий «паркет», і жодної згадки про лідера таких новин Володимира Гройсмана.

Загалом за тиждень нарахувалося 27 сумнівних повідомлень: 25 сюжетів із ознаками замовлення, а два повідомлення — не зовсім новинна інформація від влади.

Лідером за кількістю повідомлень із ознаками замовності став цього тижня «Інтер» — 12 новин. На другому місці — канал «Україна» із дев'ятьма новинами. На «1+1» виявлено чотири таких сюжети, на СТБ — два. ICTV, «112», «UA: Перший» та 5 канал цього тижня у джинсуванні не помічені.

Незмінним лідером піару залишається Рінат Ахметов — його прославляли шість разів на каналі «Україна».

Тричі в новинах «Інтера» фігурував Сергій Каплін — завжди критикував «Народний фронт».

Тричі самі про себе сумнівні матеріали випустили «1+1» на тлі конфлікту із Нацрадою.

Дві згадки мали представники «Опозиційного блоку»: Олександр Вілкул (у матеріалі проти Уляни Супрун) та Вадим Новинський. Обидва сюжети на «Інтері».

Двічі догодили Президенту Петру Порошенку: по одному «паркетному» матеріалу вийшли на СТБ та «Інтері».

Двічі без доцільності зробили сюжети про Олега Ляшка на каналі «Україна».

По одному сюжету вийшло в інтересах УПЦ Московського патріархату (Україна), фонду Олени Пінчук «АнтиСНІД» (СТБ), «Інтер Медіа Групи» («Інтер»), співачки Тіни Кароль («1+1»).

Третина сумнівних повідомлень мали критичний контекст — загалом дев'ять сюжетів, всі в новинах «Інтера».

Шість із них спрямовані проти «Народного фронту»: чотири стосуються інциденту із Сергієм Пашинським, ще один спрямований персонально проти Арсена Авакова, а один надміру наголошує на партійній приналежності затриманого на хабарі чиновника.

Проти Уляни Супрун було спрямовано три сюжети на «Інтері».

Під питанням доцільність циклу сюжетів на «1+1», присвячених команді «ТСН» до 20-річчя новинної програми — загалом п'ять за тиждень. Ці матеріали виходили щодня, крім суботи, мали іміджеву природу та елементи самопіару. Імовірно, що чесніше було би транслювати їх окремо від випуску новин. Утім, ці матеріали не були враховані як сумнівні.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» і не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

 

 

 

comments powered by Disqus