Невтомна Саакашвіліада. Моніторинг теленовин за 11–17 вересня 2017 року

Три дні минулого тижня пройшли під знаком Саакашвілі. З’ясувати, хто ж із загальнонаціональних телеканалів симпатизує українсько-грузинському політику, так і не вдалося. Із-поміж загальнонаціональних телеканалів найбільше уваги йому приділяли на «1+1», але матеріали про його «прорив» і турне по Україні були радше нейтральними. Більшість репортажів, у тому числі кілька на «1+1», зображували абсурдність епопеї з перетином кордону — не погодитися з чим важко. Кілька днів на каналі «Україна», як і минулого тижня, анонсували викривальний спецрепортаж, що мав розповісти «всю правду» про Саакашвілі та його команду.

Знаковою подією тижня став форум Ялтинської європейської стратегії. Для її організатора Віктора Пінчука це було приводом показати себе у вигідному світлі, а для телеканалів — показати свою забудькуватість і некритичність до зміни курсу Пінчука в питаннях деокупації.

Практично проігнорували телеканали доволі гучний скандал довкола презентації дитячої книжки Лариси Денисенко про толерантність «Майя та її мами».

Зі спецпроектів цього тижня в новинах виходила серія про героїв «Ігор нескорених» на 5-му каналі та про перспективи глухих в Україні у проекті «Децибели тиші» на СТБ.

11 вересня, понеділок

У теленовинах жваво обговорюють «прорив Саакашвілі», про який у неділю, 10 вересня, розповідали безпосередньо у прямому ефірі кілька інформаційних телеканалів та «1+1». Думкою жодної зі сторін новинарі 11 вересня не знехтували, але на деяких каналах критиці Саакашвілі приділили більше уваги, ніж інформуванню про перебіг подій.

Наприклад, на ICTV є коментар Саакашвілі та його адвоката, а потім заяви з осудом його дій висловлюють одразу кілька різних представників влади: Президент Порошенко, прем’єр Гройсман, міністр внутрішніх справ Аваков, посадовці Держприкордонслужби. Звісно, має значення, що сказав кожен із них, але подати інформацію про ці заяви можна було через кому, а не розтягуючи на більшу частину матеріалу. До того ж коментарі Порошенка і Гройсмана по суті подібні, а коментар Авакова містить емоційну аналогію, в якій він порівнює події в Шегинях із захопленням КПП в Ізвариному сепаратистами.

На каналі «Україна» також проти одного коментаря від Саакашвілі звучать чотири контраргументи від представників влади. Далі окремим матеріалом ще кілька реплік із критикою Саакашвілі: від Олега Ляшка та із фейсбуку Юрія Луценка.

На «112» у матеріалі зробили акцент саме на силовому протистоянні. Сюжет побудований так, що на аргументи Саакашвілі звучать контраргументи відповідних посадовців, які краще збалансовують інформацію, ніж у подачі ICTV та каналу «Україна». На 5-му обійшлися стриманим сюжетом, а з усіх посадовців, які критикували Саакашвілі, пріоритет отримав Петро Порошенко — сюжет починають саме його заявами. З виступу Арсена Авакова взяли тільки суху правову оцінку подій, без емоційних аналогій.

У репортажі «1+1» із подій на кордоні Олександр Загородний не гребує оцінками: «Олександр Загородний, кореспондент: Жахливі кадри. Одні українці з гаслом "Слава Україні" б’ють інших українців, які охороняють державний кордон. Беззбройних прикордонників та поліцейських відтісняють, шарпають, кидають на землю. Це для того, щоб провести в Україну одну людину — Михаїла Саакашвілі. Деякі відверто провокують». У цьому матеріалі позиція Саакашвілі взагалі не представлена.

Наступний матеріал — включення Маргарити Ситник зі Львова, де вже озвучує свою версію сам Саакашвілі. На кілька його тверджень журналістка дає спростування від Арсена Авакова.

На «1+1» у «ТСН» ситуацію прокоментував посол України в Польщі Андрій Дещиця, а Олександр Романюк розповів про збитки «Укрзалізниці» через затримку рейсу, яку спричинив пасажир Саакашвілі.

Не уникли оцінок на СТБ. Тут матеріал про події на кордоні ознаменували титром «Стидовище на кордоні». На «Інтері» після доволі збалансованих матеріалів про події на кордоні подали заяву «Опозиційного блоку», який вважає це «бездарною п’єсою»: «Ведущая: По мнению политиков, ситуация эта говорит о глубочайшем кризисе власти. И может привести к национальной катастрофе». «UA: Перший» абстрагувався від оцінок, надавши для цього слово незалежному юристові.

На ICTV цього дня поширили заяву Порошенка із закликом до парламентарів підтримати медичну реформу. Крім однобокої подачі ця заява не містить ніякої інформаційної цінності, оскільки то прем’єр, то президент періодично просять парламент підтримати реформи й це не особливо впливає на результат.

А народного депутата, представника партії «Наш край» Сергія Шахова, зобразили борцем за розбудову Луганщини: «Ведуча: Влаштувати сучасне футбольне поле вдалося за кошти федерації футболу країни та меценатів. Крім того, в місті планується також відновити роботу центрального стадіону Сєверодонецька. Ініціатор проектів розбудови української Луганщини народний депутат від партії "Наш край" Сергій Шахов. За його словами будівництво подібних спортивних комплексів свідчить про відродження області і поступове повернення прифронтового регіону до мирного життя».

Про загадкову загибель двох десантників 25-ї бригади на полігоні у Кропивницькому внаслідок пострілів повідомили тільки «1+1» та «Інтер».

На каналі «Україна» розповідали, як фонд Ріната Ахметова допоміг жінці, котра виховує п’ятьох дітей у прифронтовій Андріївці на Донеччині.

«ТСН» продовжує шукати інформацію про жінку, що перебувала за кермом авто, від вибуху в якому загинув Тимур Махаурі. У матеріалі називають ім’я її неповнолітньої доньки, аналізують профіль у соцмережі, додають жовтих подробиць із коментарів, що жінка «ніби передчувала» щось недобре. От тільки в цьому всьому не зрозуміла суспільна важливість озвученого.

Наприкінці випуску «ТСН» Даша Щаслива інтерв’ює гумористів та зірок шоу-бізнесу на фоні логотипу шоу «Ліга сміху», що виходить на «1+1». Вочевидь, анонсуючи старт нового сезону.

12 вересня, вівторок

У топі новинних випусків знову Саакашвіліада. Екс-президенту Грузії й екс-голові Одеської ОДА вручали протоколи про адмінпорушення при перетині кордону. Журналісти переважно враховували аргументи всіх сторін.

Але на каналі «Україна», наприклад, на одну репліку адвоката пролунало чотири контаргументи від представників влади. А після ведуча проанонсувала викривальний спецрепортаж: «Всю правду о прорыве гражданина и гражданство Саакашвили смотрите уже в эту пятницу в 23:20 на телеканале "Украина" в специальном репортаже «По следам популиста без гражданства. Часть III».

На «Інтері» позиція Саакашвілі чи його захисту взагалі відсутня. У матеріалі з боку прибічників політика висловлювався тільки нардеп Семен Семенченко, і не щодо адмінпротоколу, а щодо перевірки людей у формі на Львівщині.

На «1+1» спершу подали тільки повідомлення від правоохоронців щодо проміжних результатів розслідування заворушень на кордоні. У наступному включенні зі Львова, навпаки, за кадром лишилася позиція прикордонників, які вбачають порушення в діях Саакашвілі. І хоча з матеріалу зрозуміла фабула подій, суть претензій та подана інформація про кількість і стан постраждалих за наслідками «прориву», для коментарів від «зелених беретів» в ефірі місця не знайшлося.

На ICTV та «Інтері» ширили щедрі обіцянки від Кабміну. Володимир Гройсман хвалив темп будівництва доріг і обіцяв на наступний рік робити автошляхи ще краще і більше:

  • ICTV: «Глава уряду прогнозує, дороги України стануть ще кращими впродовж наступних трьох-п'яти років»;
  • Інтер: «Владимир Гройсман, премьер-министр Украины: В минулому році ми вчасно подали бюджет вчасно і чесно подали бюджет до українського парламенту і його не відкликали. В цьому році 15 числа уряд схвалить проект бюджету на 2018 рік і подасть його в парламент. Буде пріоритет будівництва українських доріг в наступному бюджеті, ну і також фінансування всіх, в тому числі і необхідних реформ і змін».

На «Інтері» Сергій Каплін вимагав перевірити надбавки для судових виконавців та правцівників антикорупційних органів. Попри те, що в Кабміні пояснювали, що ці надбавки цілком законні, а прем’єр уже погодився, що вони надмірні та обіцяв переглянути, в матеріалі про це кажуть так: «Разобрались в информации о премиальных откатах». А «Опозиційний блок» через «Інтер» продовжує транслювати свою критику мовних норм у новому законі «Про освіту».

На каналі «Україна» розповідали про волонтерські подвиги фонду Ахметова та піарили матч за участі його футбольної команди «Шахтар».

«1+1» продовжує шукати подробиці з життя постраждалої від вибуху авто в Києві жінки: «Ведуча: Їй загрожує втрата зору й ампутація ноги. Сама вона з Донецька, справжнє ім'я таки Наталя Циловальнікова. Ніколи моделлю не була, але життя красиве любила. Ексклюзивні подробиці про потерпілу розповість “ТСН” її колишній чоловік Сергій Кошель». Етичність подібних матеріалів щодо постраждалої залишаємо під питанням.

Також на «1+1» розповідали, як журналісти каналу втілюють бажання у проекті «Здійсни мрію» та організували хлопцю з інвалідністю зустріч зі збірною України з футболу.

Але відзначилися на каналі і справді суспільно важливими журналістськими розвідками. Журналісти «ТСН» перевірили, чи мають доступ до будинків надзвичайники, швидка та інші екстрені служби на випадок надзвичайних ситуацій після перекриття для руху транспорту по вулиці Сагайдачного на київському Подолі.

Про скандал довкола книжки Лариси Денисенко «Майя та її мами» не змовчали лише в новинах на «UA: Першому». Тут розповіли і про численні погрози авторці та видавництву, зв’язалися з авторами листа, які вимагали будь-що скасувати презентацію, та з організаторами Форуму видавців, на якому мала ця презентація відбутися.

13 вересня, середа

Надзвичайна новина, що прокотилася майже всіма телеканалами — загибель жінки у несправному ліфті на Волині. А от пригоди Саакашвілі відходять на задній план і змінюються іншими подіями.

Сам свою роботу високо оцінював Президент Петро Порошенко. В ефірі ICTV, 5-го каналу, «України» та «Інтера» він запевняв, що кожна копійка з видатків на оборону витрачається ефективно. На ICTV переконували в ефективності реформ від уряду: «Ведуча: Сьогодні ж на засіданні уряду Володимир Гройсман переконував: Україна вже подолала кризу в тому числі завдяки реформам».

На каналі «Україна» українським командос назвали екс-прем’єра, лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка. Мовляв, після ознайомлення з матеріалами заочного суду в Росії з’ясувалося, що звинувачують політика крім участі в бойових діях у Чечні також у подіях у Придністров’ї. Супроводжує цю інформацію коментар Арсена Авакова, який не назвеш ані компетентним, ані офіційним: «Арсен Аваков, министр внутренних дел Украины: Вот работаешь рядом с человеком годы — а он, оказывается, не только в Чечне мочил, так еще и в Приднестровье резал!».

На каналі «Україна» традиційно звітували про добрі справи Ріната Ахметова та благодійну допомогу від його фонду. А на «1+1» продовжили історію про власний благодійний проект «Здійсни мрію». Крім журналістів «ТСН», бажання хлопця, який бореться проти важкої хвороби, втілюють у життя ще й МАУ. Герой сюжету мріяв полетіти до бабусі в Казахстан, щоби вона побачила, як онук став на ноги і зміг, попри невтішні діагнози, самостійно ходити. А МАУ саме має прямий рейс до Астани, підкреслює кореспондентка Ірина Маркевич.

На «Інтері» викривали політичні хитрощі Вадима Рабіновича. У сюжеті Юлії Жешко прекрасно все. Авторський текст рясніє оцінками, зокрема, з посиланням на коментарі в соцмережах акції партії «За життя» на «Інтері» називають «не иначе как мапет-шоу». Журналістка зібрала докази, що масовку на акцію під НБУ збирають за гроші. Але пригадала тут і декларацію Рабіновича, мовляв, там таких статків немає. І взагалі каже, Рабінович це все робить на користь владі: «Кор.: На самом деле этот блокпост Рабиновича против НБУ и ее руководителей в первую очередь выгоден власти. Никто из украинского политикума не хочет стоять за такое життя этого нардепа. Очень уж хорошо его знают. Власть тоже знает, и как может помогает. И всхлипывает, видя разницу в деньгах между 7000 тысячами и 400. Никто из экспертов или журналистов не согласился прокомментировать то, что происходит под НБУ. Брезгуют».

Дісталося на «Інтері» й міському голові Одеси Геннадію Труханову. Приміщення лікарні розпорядженням мера передали в оренду приватній клініці. Люди обурені, а захищає їх народний депутат від «Опозиційного блоку»: «Кор.: Чиновников, по вине которых Одесса лишилась больницы, нужно отдать под следствие, считает нардеп Николай Скорик.

Николай Скорик, народный депутат, "Оппозиционный блок": Не все понимают, что современная, новая больница городу нужна и передать ее коммерческой структуре, где цены будут совершенно другими, я думаю, что это принципиально неправильно».

Крім того, на «Інтері» взялися відбілювати репутацію сумнівного центру «Відродження» та його проповідника, а тепер, за версією сюжетів на «Інтері», ще й благодійника Володимира Мунтяна: «Оксана Григорьева, кор.: Из-за бума мошенников от черного пиара пострадал и духовный центр “Возрождение”, который активно занимается социально работой в Украине… “Возрождение” наоборот помогает таким пострадавшим от финансовых афер и мошенников, говорит Владимир Мунтян».

Про скандал довкола книжки «Майя та її мами» заговорили й на каналі «Україна». Решта теленовин продовжили ігнорувати цей інцидент.

14 вересня, четвер

У Києві стартував форум Ялтинської європейської стратегії (YES), а соратнику Михеїла Саакашвілі Давиду Сакварелідзе вручили повідомлення про підозру.

На тому, що організатором форуму YES виступає саме Віктор Пінчук, філантроп і бізнесмен, наголосили в новинах на «Інтері», каналі «Україна», а також на каналах Пінчука ICTV та СТБ. На організаторі наголошують буквально в перших реченнях, виносячи цей факт у пріоритет, а не фокусуючись в першу чергу на суті події. Матеріали піднесено оптимістичні, наголошують на тому, що захід впливовий та збирає високих гостей.

Водночас на «1+1» про старт форуму повідомили включенням із місця події. Але в матеріалі фокусувалися на змісті заходу, зовсім не згадуючи про фонд Пінчука як організатора.

На каналі «Україна» з критикою Саакашвілі знову з’являвся Олег Ляшко, вимагав покарати тих, хто незаконно перетинав кордон і застосовував силу до прикордонників. Одразу за ним укотре анонсують спеціальний репортаж, що днями вийде на каналі «Україна» й розкриє всі «гріхи» Саакашвілі: «Ведущая: Вся правда о тех, кто вместе с Саакашвили прорывал границу. Они свои и среди украинских бандитов и среди пророссийских провокаторов. Это их сайт Миротворец обвинил в работе на врагов. Смотрите уже в эту пятницу в 23:20 на телеканале Украина в специальном репортаже "По следам популиста без гражданства. Часть 3».

Крім того, у випуску піарили Марину Порошенко, яка відкривала черговий інклюзивний навчальний заклад. Також в ефірі засвітився Вадим Новинський, виступав у ролі політика-миротворця: «Ведущая: Совет безопасности ООН должен принять резолюцию о введении миротворцев на Донбасс, — заявил народный депутат Украины Вадим Новинский на встрече с членом Палаты лордов Великобритании Ричардом Ризби».

Не обійшлося без дифірамбів фонду Ріната Ахметова, який опікується дітьми-сиротами.

Матеріал із тими самими тезами за підсумками тієї ж зустрічі вийшов і на «Інтері». Новинський пояснює, що був виразником думки опозиції, та доходить до чергових пафосних формулювань: «Вадим Новинский, народный депутат Украины: Это задача номер один — как достигнуть мира. Мы представители партии "Мира". Я говорю о том, что с принятием резолюции партия "Войны" потерпит сокрушительное поражение и должна уйти на свалку истории».

На «Інтері» вийшла однобока урядова новина — президент і прем’єр пообіцяли покращення для бізнесу. Як зазвичай і буває у «паркетних» новинах, конкретики малувато, головне — оптимістична перспектива: «Ведущая: Президент и премьер обещают облегчить жизнь среднему классу. Во время встречи с представителями бизнеса Владимир Гройсман заявил о том, что в следующем году налоги повышать не будут. Петр Порошенко анонсировал в свою очередь создание службы финансовых расследований, которая позволит защитить бизнес от силовиков».

Ще один представник «Опозиційного блоку» Юрій Бойко також піарився на «Інтері». У матеріалі Ліни Зеленської він подивися, як готують фермерів на Житомирщині, критикував освітню, медичну та пенсійну реформи.

Далі у випуску повідомили про чергове засідання у справі видання «Страна UA». Прокуратура клопотала продовжити головреду сайту запобіжний захід. Але позиції обвинувачення в сюжеті немає, тільки Ігор Гужва переконує, що цей процес є замовним: «Игорь Гужва, главный редактор "Страна UA": Я не доволен. Но, к сожалению это решение было ожидаемым. Потому что на суд оказывается очень мощное давление. Видимо, судья не может как бы, полностью отбросить там, все требования Прокуратуры. Нет ущерба, факта ущерба государству. То-есть, это есть просто стремление властей усложнить мне жизнь, выписать большой штраф и так далее».

І продовжили стежити на «Інтері» за мітингами партії Вадима Рабіновича «За життя» і критикувати його за, мовляв, недобросовісні політичні методи. За кадром Оксана Григор’єва звинувачує, що політик, начебто, заробляє на організації проплачених мітингів під НБУ: «Кор.: Простая как угол арифметика. Нардепу Рабиновичу семь дней этой бессрочной, но длящейся реально с 10 утра до 13 акции у стен НБУ обошлись в 22 миллиона гривен. Это если 6 тысяч, а не 400 человек, как он клянется спонсорам. Куда и кому идет это довольно существенное разница в деньгах. Мы не забудем об этом спросить у НПК. Зато уже неделю место для митингов реально обманутых вкладчиков или других партий у стен Нацбанка попросту заблокировано. А сам Рабинович при этом весьма неплохо при этом себя чувствует. По крайней мере, у нардепа есть два солидных дома. Вот один из них. Он находится в столице. А другой расположен в Киевской области в Козине, который называют поселком миллионеров. Нардеп из скромности может умолчать о них, а мы вам их покажем в ближайших выпусках “Подробностей”».

15 вересня, п’ятниця

Форум YES висвітлюється на більшості каналів, приділяють увагу в першу чергу питанням міжнародної політики, вирішенню конфлікту на Донбасі та міжнародної підтримки України.

Більшість телеканалів розтиражували слова засновника форуму Віктора Пінчука щодо сподівань провести наступний форум у Ялті. А от 5 канал на YES зацікавив тільки виступ Президента Петра Порошенка.

На «UA: Першому» подій форуму взагалі не висвітлювали.

На ICTV форуму YES присвятили перші 11 хвилин випуску й два матеріали. У підводці ведуча Олена Фроляк одразу акцентує, що форум організований фондом Віктора Пінчука, співвласника каналу ICTV. Про миротворчість і повернення Криму першим у матеріалі говорить саме філантроп і бізнесмен — переважно так його називають — Віктор Пінчук. Цікаво, що для коментаря про Крим на ICTV обрали чи то не той фрагмент його виступу, чи то некоректний переклад. У синхроні він каже «Main jewish holiday…» («головне єврейське свято») й далі накладається переклад: «Я не певен, коли Крим повернеться до України…». У перекладі ані слова про єврейські традиції, хоча через переклад ще не раз чути, що Пінчук каже про якийсь єврейський контекст.

Коректний переклад цього фрагменту можна знайти у випуску на СТБ: «Віктор Пінчук, засновник YES: Євреї кажуть: побачимося наступного року в Єрусалимі. Ця традиція існує, відколи в євреїв не було власної держави і вони не знали, коли повернуться до Єрусалиму. В мене є пропозиція, вже зараз у кожній заключній промові встановімо традицію і казатимемо: до наступного року в Ялті». Загалом на СТБ — ще одному каналі медіахолдингу Пінчуків — форуму Ялтинської європейської стратегії присвятили чотири матеріали випуску.

Ані на ICTV, ані на СТБ, ані на «112», ані на каналі «Україна» так і не пригадали, що заклики Пінчука щодо Криму дещо резонують із його попередніми висловлюваннями  у пресі, коли він пропонував тимчасово відмовитися від Криму в обмін на повернення Донбасу.

Нагадали про це лише в сюжеті «ТСН». У матеріалі Ольги Кошеленко Пінчук уже не бізнесмен і філантроп, а олігарх: «Кор.: Із організатором саміту, олігархом Віктором Пінчуком, стосунки у Петра Порошенка зіпсувалися торік, коли бізнесмен в авторській статті у Wall Street Journal висловив думку: "Заради примирення з Росією, Україна має здати Крим". Але тепер риторика змінилася, Крим не здавати, а повертати».

Новинарі приділили увагу справі за обвинуваченням екс-міністра юстиції часів Януковича Олександра Лавриновича. Упереджень щодо сторін процесу в новинах жодного каналу не було помітно.

На каналі «Україна» піарили фонд Ріната Ахметова та знову анонсували викривальний спецрепортаж про Саакашвілі. Спершу без посилання на джерела повідомили, що екс-президент Грузії порушив правила дорожнього руху на трасі, перевищивши швидкість. А потім додають: «Ведущая: Всю правду о том, сколько стоила акция по прорыву границы 10 сентября, кто за нее получал деньги, и в чем соратника Саакашвили обвиняет сайт Миротворец смотрите сегодня в 23:20 на телеканале “Украина” в специальном репортаже “По следам популиста без гражданства”. Часть третья».

На «1+1» заявили про тиск на канал з боку влади: «Ведуча Лідія Таран: У Генпрокуратурі розпочали процес оціночно-будівельної експертизи “1+1 медіа”, за яким нашому телеканалу загрожує виселення із зупинкою ефіру. Судові експерти з прокурором півтори години оглядали будівлю на київському Подолі, яку ми винаймаємо і звідки зараз ведемо цей ефір. Цей візит ми розцінюємо як черговий крок у ланцюжку дій влади щодо перешкоджання діяльності телеканалу “1+1”».

У сюжеті Олександра Романюка згадується, що йдеться про якісь зобов’язання «Приватбанку» перед Нацбанком і участь компанії, у якої орендує офіс канал «1+1» як поручителя. Але замовчується, що ГПУ розслідує кредитні схеми «Приватбанку», які, за версією слідства, завдали збитків державі. Не вказано й того, що власники «Приватбанку» та «1+1» пов’язані; бракує коментарів НБУ та ГПУ про те, як арешт будівлі може фактично позначитися на роботі каналу; натомість є лише припущення, що зводяться до гіпотетичного паралізування роботи медіа на пару років.

Є дозвіл на огляд офісу, але з сюжету складається враження, що це незаконні дії невідомих осіб. Наприкінці матеріалу автори так і не звертаються по роз’яснення до прокуратури, а шукають захисту в поліції: «Кор.: Аби уникнути можливих провокацій телеканал звернутися до керівника МВС Арсена Авакова і треба віддати належне відповідь була миттєвою. Вже від сьогодні офіс “1+1” охороняє поліція».

Про акцію пам’яті загиблих журналістів, приурочену до річниці вбивства Георгія Гонгадзе, що відбулася в Києві, у вечірніх новинах повідомили тільки 5 канал, «Україна» та «UA: Перший».

16 вересня, субота

Найголовніша надзвичайна подія дня — пожежа в дитячому таборі в Одесі. На більшості каналів про трагедію повідомляють першою новиною у випуску. Практично всі наголошують на протипожежній сигналізації, що не працює, та відсутності доступу до пожежних гідрантів у щойно відремонтованому дитячому таборі. ICTV, «112» та «1+1» також звернули уваги, що діти скаржилися на проблеми з електрикою.

До вечора рятувальники вже підтвердили, що знайшли тіло третьої загиблої дівчинки. Не було це очевидним з інформації, озвученої у випуску на каналі «Україна». Під час прямого включення о 19:00 кореспондентка Дар’я Сидоровська продовжує говорити, що пошуки третьої дівчинки тривають, а її родичі сподіваються на диво. Ведуча Анна Панова, підсумовуючи включення, додає: «Трое детей погибли». Тобто інформація від кореспондентки суперечить озвученому у студії, а ведуча не пояснює, що подає оновлену інформацію.

Не одразу повідомили найновішу інформацію й на «1+1». У сюжеті кореспондента Сергія Осадчука також ідеться про продовження пошуків зниклої 12-річної Сніжани. Але наступний матеріал випуску — пряме включення з Одеси, де кореспондент одразу уточнює, що, на жаль, дива не сталося й рятувальники знайшли рештки третьої жертви.

На «Інтері» форум YES, обговорення ціни на газ і навіть піар Сергія Капліна стали важливішими за новину про трагедію. Сюжет про пожежу в Одесі тут тільки п’ятий у випуску. Однак матеріал Кирила Ющищена найбільш критичний до міської влади Одеси з-поміж матеріалів усіх телеканалів. Кореспондент називає ремонт табору «Вікторія» піар-проектом мера, а в архівному коментарі міський голова Геннадій Труханов, коментуючи завершення ремонту закладу, обіцяє дарувати дітям щастя.

Пожежа викликала обурення одеситів. Увечері група людей штурмувала міську раду, вимагаючи звіту влади й відповідей щодо трагедії. У хід ішли димові шашки, шини і сльозогінний газ. Не обмовилися і словом про ці події у вечірніх випусках новин на ICTV, каналі «Україна» та «112» (але тут говорили про це у гостьових студіях).

Не говорили про дискусії на форумі Європейської ялтинської стратегії тільки в новинах «1+1». На більшості каналів про організатора форуму Віктора Пінчука згадували в контексті заснування нової дискусійної панелі пам’яті екс-президента Ізраїлю Шимона Переса. На «Інтері» кілька компліментів Пінчукові дісталося від політтехнолога Володимира Фесенка: «Инна Томина, корреспондент: Именитые спикеры, влиятельные гости. Уже три дня в Киеве обсуждают глобальные вопросы: безопасность, коррупцию и реформы. Среди гостей и участников форума — влиятельные политики, дипломаты, бизнесмены и эксперты.

Владимир Фесенко, политолог: Селебріті — це фішка Пінчука. Він завжди дивує».

Ще раз організаторів згадали в контексті візиту мисткині Марини Абрамович: «Кор.: Помимо коррупции, бизнеса и политики, не забыли и о высоком. Об искусстве. В Киев по приглашению Pinchuk Art Centre приехала всемирно известная сербская художница Марина Абрамович. Украинской публике она презентовала авторский “метод Абрамович”».

На каналі «Україна» теми форуму продовжив у студії народний депутат і лідер нової політичної партії Сергій Тарута. Крім свого погляду на миротворчі місії на Донбасі, він довго розповідав про розроблену доктрину «Україна 2030» та її широке обговорення в парламентах країн Європи. Ведуча підсумувала, можливо, не без іронії: «Ведущая: Понятно. В общем, все политики должны вокруг вас объединиться. Я поняла». А фінальне слово Тарути звелося до типових для політиків побажань: «Народный депутат Украины: Спасибо вам. И мне хотелось бы, чтобы повышалась здесь не только пенсии, но и реальные заработные платы».

Також на каналі «Україна» відзвітували, як штаб Ріната Ахметова оплатив операцію дівчини зі Слов’янська, яка втрачала зір.

На «1+1» говорили про демографічну проблему. У сюжеті Олександра Романюка крім життєвої сторони питання зачепили й політичну: як народні депутати через соціальні гарантії хочуть стимулювати до народження дітей. У сюжеті йдеться про вимоги партії «Відродження» поставити на порядок денний законопроект № 6063-д, який ці гарантії закладає. У сюжеті не йдеться, що працювали над законопроектом понад 30 нардепів усіх фракції парламенту і позафракційні. Коментує потребу в ухваленні законопроекту нардеп Володимир Пилипенко, якого навіть немає в авторському складі. Тож законодавча ініціатива в матеріалі виглядає як заслуга лише окремої партії «Відродження».

17 вересня, неділя

Цього дня аналізується тільки випуск новин на «Інтері» замість їхнього підсумкового п’ятничного.

Тема одеської трагедії вже йде першим матеріалом випуску, але не без політизації. Нардеп від «Опозиційного блоку» Микола Скорик недвозначно каже, що відповідальність за пожежу в дитячому таборі має понести міський голова Одеси Геннадій Труханов: «Николай Скорик, народный депутат Украины: Сейчас уже пытаются назначать каких-то стрелочников, все прекрасно понимают что если были потрачены такие колоссальные деньги на строительство лагеря, на пожарную сигнализацию — то стрелочником в данной ситуации не может выступать ни директор — руководитель коллектива, ни даже директор лагеря. Мэр, как мужчина, человек отвечающий за свои слова — должен понимать, что в первую очередь отвечает за происходящее он. Если этот объект подавался как большое достижение городского бюджета».

Далі «Опозиційний блок» заявляє, що не голосуватиме за медичну й пенсійну реформи. Рупором позиції виступає співвласник «Інтера» народний депутат Сергій Льовочкін. Далі і Юлія Тимошенко називає медреформу «геноцидом». А депутат Сергій Каплін закликає до єдності: «На съезде в Северодонецке нардеп заявил о намерении объединить свою политическую силу с партией “Пенсионером Украины”

Каплін: Уже всі об'єдналися: судді, прокурори, депутати, президенти, бандити. Тільки не об'єднані прості люди. І наше завдання сьогодні сформувати такий потужний кулак і в наступному парламенті по-перше бути там, мати потужну фракцію і захищати інтереси простих людей».

ВИСНОВКИ

Протягом тижня у випусках новин налічувалося 50 сумнівних матеріалів: 39 новин із ознаками замовності, десять паркетних повідомлень, один промосюжет власного проекту телекомпанії.

Найбільше на «Інтері» — 19 сюжетів, на каналі «Україна» — сімнадцять, сім на ICTV, п’ять на «1+1», по одному на СТБ та 5-му каналі. Чистими були новини «112» та «UA: Першого».

Вісім сюжетів поширювали заяви або піарили представників «Опозиційного блоку»: сім матеріалів на «Інтері», один на каналі «Україна». Із представників «Опоблоку» двічі світився Вадим Новинський, двічі — Юрій Бойко, двічі Микола Скорик. в одному сюжеті згадувався Антон Кіссе і ще в одному — Сергій Льовочкін.

Рінату Ахметову дякували в шести сюжетах на каналі «Україна». Ще один матеріал підживлював інтерес до матчу за участі його ФК «Шахтар», теж на каналі «Україна».

У шести «паркетних» новинах вигідно виглядав Петро Порошенко: по два матеріали на ICTV та «Інтері», по одному на 5-му та каналі «Україна».

Завдяки форуму YES у п’яти матеріалах додатково піарили Віктора Пінчука: двічі на ICTV, по одному сюжету на СТБ, «Інтері» та «Україні».

Володимир Гройсман у паркетних новинах з’являвся лише тричі: два матеріали на ICTV, один на каналі «Україна». Сергій Каплін тричі робив заяви на «Інтері».

Хвалилися своїм благодійним проектом «Здійсни мрію» на «1+1» двічі. Ще в одному матеріалі на «1+1» обстоювали корпоративні інтереси власника, запевняючи, що ГПУ хоче відібрати офіс у телеканалу.

Олег Ляшко двічі робив заяви на каналі «Україна».

По одному матеріалу вийшло в інтересах: партії «Відродження» на «1+1», центру «Відродження» та її лідера Володимира Мунтяна на «Інтері», Ігоря Гужви на «Інтері», партії «Наш край» на ICTV, Сергія Тарути на «Україна», Юлії Тимошенко на «Інтері». Арсенія Яценюка на каналі «Україна».

Критичних матеріалів загалом нарахували п’ять: три на каналі «Україна» і два на «Інтері». На каналі «Україна» критикували Михеїла Саакашвілі, а на «Інтері» — Вадима Рабіновича.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

 

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus