Нудьга без Саакашвілі. Моніторинг теленовин за 24–30 липня 2017 року

Досить обговорювана у гостьових студіях телеканалів і в соцмережах новина про позбавлення громадянства Михеїла Саакашвілі в теленовинах не стала хітом. Кореспонденти особливо не заморочувалися потребою пояснити, що відбувається і які підводні камені є в цій темі. Щоправда, відзначилися тут «1+1» та «Інтер». Першим відгук на такий хід подій дав Ігор Коломойський, сказавши, що з Саакашвілі принаймні не було нудно. Другими про очікування виборів, свою часто повторювану тезу, озвучували представники «Опозиційного блоку».

«Опоблок» також традиційно піарився на хресній ході УПЦ МП. Найбільше претензій до тематичного наповнення новин на ICTV. Протягом тижня у «Фактах» найчастіше пропускали важливі події, не інформували про резонансні інциденти, наповнюючи випуск повідомленнями другорядної ваги.

24 липня, понеділок

Найважливішою подією дня стали переговори в нормандському форматі — вперше в оновленому складі, за участі новообраного президента Франції Емануеля Макрона.

В Україні також відбувалася низка резонансних події, але про жодну з них чомусь не повідомили у випуску на ICTV: ні про новий випадок ботулізму в Харкові, ні про вибух авто в Одесі, ні про стрілянину у Дніпрі. Натомість тут вийшов дивний матеріал про те, що «зникли» три тисячі громадян Грузії, не повернувшись після регламентованих 90-денних безвізових поїздок до Європи. Що хотіли донести цією інформацією до української аудиторії — не зрозуміло.

Ще з минулого тижня на Луганщині страйкують шахтарі. Але про це майже не повідомляли телеканали. ICTV згалали про ці протести лише в контексті політичної прихованої реклами: «Ведуча: Поки частина шахтарів залишилась у забої, їхні колеги за підтримки народного депутата від "Нашого краю" Сергія Шахова провели в Києві зустріч з міністром енергетики та вугільної промисловості».

На каналі «Україна» розповіли, як сумлінно компанія ДТЕК впроваджує нові технології, переходить на нові типи вугілля та виконує всі настанови. Синхрон представника компанії навіть записаний на фоні слова «ефективність».

Далі у випуску хвалиться новими технологіями ще одна компанія Ріната Ахметова — «Укртелеком»: «Ведущая: Звонить за границу теперь дешевле. В Украину пришел первый мобильный оператор виртуальной связи, который уже работает более чем в 20 государствах мира. Тарифы на звонки и интернет как за рубежом, так и внутри страны доступны — уверяют в компании и обещают — украинцы смогут пользоваться своими тарифными планами в любом государстве, где работает этот мобильный оператор после пополнения счета на 100 гривен». Ідеться про угоду між «Укртелекомом» та Lycf group.

Не оминули увагою й самого Ріната Ахметова. У сюжеті Юлії Меншакірової йому дякують за благодійну допомогу батьки важкохворого хлопчика.

Із критикою на каналі «Україна» виступає Олег Ляшко. Йому не виходить стати благодійником, звинувачує в цьому очільницю МОЗу: «Ведущая: Украинцы не получают надлежащую медицинскую помощь от Министерства здравоохранения — заявил лидер Радикальной партии Олег Ляшко в соцсети. По его словам, исполняющий обязанности министра Ульяну Супрун отказывается рассматривать обращение политика, где он просит предоставить помощь на лечение нуждающимся украинцам, поскольку Радикальная партия не голосовала за медицинскую реформу».

Але канал «Україна», а також СТБ, — єдині з усіх відстежили новий випадок захворювання на ботулізм, що стався в Харкові.

«Інтер» розпочав випуск із надзвичайних подій: вибух в Одесі, підпал авто в Харкові та підпал готелю в Луцьку. Так створюється картинка про розгул некараної злочинності. І далі стає зрозуміло навіщо: «Ведущая: Нет, чтобы советы давать — как справиться с разгулом криминалитета. Советники главы МВД, похоже, о своих обязанностях забыли. Илья Кива, к примеру, ударился в революционную деятельность. Даже больше. Подпольную. Но в России». А начитка у студії розрочинається заставкою, де портрет скандального радника голови МВСрозміщено на фоні Кремля.

Ківу називають «псевдолідером соціалістів», і вже в наступному повідомленні на цьому наголошує чи не найстарший (за досвідом) соціаліст України Олександр Мороз: «В стремлении "подмять" под себя мощную политсилу — основатель Соцпартии в Украине Александр Мороз — усматривает предвыборный прицел "Народного фронта"». Далі «добиває» ситуацію Сергій Каплін: «По словам Каплина, лидеры социалистов и социал-демократов намерены обратиться в ГПУ с требованием привлечь к ответственности Устенко и Киву».

А про довгоочікувану зустріч у «нормандському форматі» повідомили лише 12-ою новиною випуску. Наступним сюжетом поширили заяву представника Держдепартаменту США Курта Волкера. І до його позиції одразу приклеїівся «Опозиційний блок»: «Александр Вилкул, народный депутат, "Оппозиционный блок": То, что сейчас озвучил Волкер — это то, за что мы боремся уже три года. Замороженный конфликт — это вечная война. Чтобы выйти из этого затяжного кризиса, политики должны отложить в сторону партийные флаги, объединится под одним флагом. Флагом мирной Украины. Война — это синоним нищей Украины, а мир и поддержка промышленности — это синоним богатой, самодостаточной страны».

І ще один політик став частіше з’являтися в новинах — нардеп від БПП Сергій Рудик. Він головний і єдиний спікер у матеріалі «Інтера» про огляд російського кордону: «Ведущая: Как обстоят дела на государственной границе с Россией проинспектировали сегодня нардепы из разных парламентских комитетов. Идея такой поездки принадлежит депутату из БПП Сергею Рудыку. И в ближайшие три недели вместо каникул он и его коллеги посетят участки государственных рубежей в девяти областях». Тут же злегка натякають на провал проекту «Євровал», але поки що винуватців не «викривають».

На каналі СТБ цього тижня стартував потужний спецпроект Олени Лунькової «Москва — Київ — Архів», де журналістка розбиралася, ким був і кому не вгодив вбитий у Києві російський політик Денис Вороненков.

25 липня, вівторок

Цього дня на каналах чи не найменше сумнівних матеріалів як для буднього дня від початку року — лише два.

Журналісти розбиралися з подіями вечора попереднього дня, коли у Дніпрі сталася вже друга від початку тижня стрілянина. Там на ділову зустрічі приїхали люди зі зброю, в результаті стрілянини загинули двоє учасників АТО, важко поранений відомий у Дніпрі адвокат і доброволець Едмонд Саакян.

Лише на ICTV в коментарі друга загиблих і поранених добровольців Ігоря Куліковського прозвучало, що цей інцидент вони вважають цілеспрямованою розправою над учасниками бойових дій, що були там присутні. На решті каналів звучало, що версія конфлікту — бізнес і фінансові інтереси. Про це, наприклад, каже сам Саакян: «Едмонд Саакян, ветеран АТО, волонтер: Там конфликт строительный, честно» («1+1»).

Лише два канали дають в ефір припущення Ігоря Куліковського, що нападники були представниками злочинного угруповання такого собі «Кахи»: це вийшло в сюжетах каналів «Україна» та «1+1». Відповідно, якщо якесь угруповання відоме представникам бізнесу, то постає цілком логічне запитання до правоохоронців, чому ці люди так вільно почуваються. І чому про це сказали лише на двох каналах?

На «Інтері» ця історія стала черговим приводом критикувати керівника МВС: «Ведущая: В стране уровень преступности не падает, как и не падает уровень доходов у министра внутренних дел. За два последних месяца Аваков заработал более 100 тысяч гривен». Тут взагалі відсутні будь-які коментарі, джерелом інформації є сайт «Українські новини», що входить до Inter media group. Міністрові закидають, що злочини роками не розслідуються, але йому при цьому «капає» по 16 тисяч гривень на місяць надбавки за інтенсивність праці.

Резонансна справа попередніх двох тижнів — бурштинове викриття нардепів Максима Полякова і Борислава Розенблата, схоже, в пріоритети телеканалів уже не входить. Про те, що Поляков вніс за себе заставу, повідомили тільки три телеканали з восьми: «112», «Україна» та «Інтер». Останній при цьому наголосив, що Поляков є однопартійцем Авакова.

На каналі «Україна» незмінно звітували про діяльність гумштабу Ахметова.

26 липня, середа

І знову вибух газу у столичній багатоповерхівці. Крім цієї надзвичаної події, резонанс у новинах викликало позбавлення громадянства Михеїла Саакашвілі та продовження розслідування стрілянини у Дніпрі.

Про позбавлення громадянства Саакашвілі в новинах переважно скупа інформація з посиланням на міграційну службу. Жодних коментарів від політичних експертів жоден телеканал для новин отримати не намагався. А найбільш неповно подали інформацію на «Інтері» — лише два речення, одне з яких — посилання на джерело: «Екатерина Лысенко, ведущая: Экс-президента Грузии и бывшего одесского губернатора Михаила Саакашвили лишили украинского гражданства. Такая информация обнародована на сайте Миграционной службы Украины».

Також міністр інфраструктури Володимир Омелян зробив заяву щодо позову від МАУ з претензіями до міністерства. Найбільш підкреслено нівелювали позицію авіакомпанії на ICTV: «Ведуча: Міністр Володимир Омелян інакше ніж абсурдом назвати не може… МАУ вимагає від держави 20 млн грн відшкодування збитків через те, що вони, компанія- монополіст, змушені були знизити ціни через можливий прихід на український авіаринок найбільшого світового лоукоста. Таким чином МАУ, яка належить мільярдеру Коломойському, каже, що зазнала фінансових збитків».

«Інтер» та СТБ подавали інформацію нейтрально, але спиралися в основному на позицію міністра Омеляна. Лише з новини на «UA: Першому» стає зрозуміло чому. В матеріалі суспільного каналу міститься коментар представника прес-служби авіакомпанії з поясненням, що поки що немає узгодженої письмової позиції, тому й коментувати немає з чого.

Решта каналів, зокрема й «1+1», які весь час прискіпливо стежили за розвитком подій довкола авіаперевезень, цю інформацію проігнорували.

«Інтер» першим почав озвучувати в новинах те, що причетним до стрілянини у Дніпрі, під час якої вбили двох атовців, називають представника єврейської громади: «Кор.: Слова Саакяна о том, что к подобным разборкам мог быть причастен гражданин Израиля, компаньон его брата — Шолом Нахшен, вызывают даже не вопросы, а возмущение в Еврейской общине Днепра». Далі це коментує представник громади. А наступним матеріалом показали відеозвернення самого Нахшона, де він заперечує свою причетність до кримінальних розборок.

На «Інтері» образилися, що Ляшко не звітує їм про свої закордонні поїздки та кошти на них: «Ведущая: Главный радикал требует разобраться, не сфабриковала ли НАПК дело против него. Заявление в полицию подал буквально перед отпуском в Хорватию, куда, как и в Таиланд, отправился со своим кумом, не потрудившись обьяснить журналистам, откуда деньги на дорогостоящий отдых, как и на свой элитный особняк».

А Сергію Капліну для того, щоби про нього добре згадали у випуску на «Інтері», достатньо просто приїхати до Львова з візитом: «Ведущая: Лидер Социал-демократической партии призвал объединяться левые силы в Западной Украине, а также пообщался с местными жителями и работниками профсоюза на шахте в Червонограде. Сергей Каплин планирует посетить еще 50 городов Украины, в том числе Харьков, Ивано-Франковск и Черновцы».

На каналі «Україна» не відходили від традицій. У сюжеті Вікторії Чистюхіної розповіли, як фонд Ріната Ахметова допомагає осиротілій дитині з Донбасу.

27 липня, четвер

У Києві пройшла хресна хода, у Дніпрі обирали запобіжний захід підозрюваному в убивстві двох бійців АТО, у Львові згадували про Скнилівську трагедію. Також в інформпросторі продовжила циркулювати тема позбавлення Михеїла Саакашвілі громадянства.

На ICTV, «UA: Першому» та каналі «Україна» нічого критичного до організаторів хресної ходи — УПЦ Московського патріархату — не озвучували. Ні про скарги на затори, ні про ставлення до цієї церкви загалом. На каналі «Україна» в сюжеті із хресної ходи в благосному коментарі зафіксували нардепа від «Опоблоку» Вадима Новинського. На «Інтері» в сюжеті Інни Томіної з заходу аж три нардепи від цієї політсили: Вадим Новинський, Олександр Вілкул і Юрій Бойко.

5 канал, СТБ та «112» про ходу сказали коротко, переважно спираючись на дані поліції, зміщуючи акцент на те, чи не було провокацій під час заходів.

На «1+1» у сюжеті Івана Гребенюка згадали і про затори, і про опонентів. Це єдиний сюжет, у якому зазначили, що учасників ходи зустрічав нечисельний протест із плакатами. Тому тут найповніше відобразили саму подію.

Також «1+1» показав досить розлогий сюжет про позбавлення громадянства Саакашвілі. У сюжеті Валентини Доброти навіть коментар Ігоря Коломойського присутній. Щоправда, чому тільки він, а не, приміром, Пінчук чи Ахметов вирішили висловитися, не зовсім зрозуміло (крім того, що «1+1» належить Коломойському): «Ігор Коломойський, бізнесмен: Якщо мене колись позбавлять громадянства, то присутність у його компанії буде вельми почесною. Тільки історія дасть оцінку, позитивний він герой для України чи ні. Особисто я можу сказати тільки те, що з ним не було, і сподіваюся, не буде нудно».

Але загалом канали в новинах досить скупо висвітлювали тему позбавлення громадянства Саакашвілі. Ані тобі коментарів політичних експертів, ані навіть уваги до акції, яку влаштували в Києві його прихильники (про це говорили тільки на СТБ та «1+1»). На СТБ в сюжеті Руслана Тарасова прозвучало нарешті припущення про політичні мотиви позбавлення грузинського екс-президента українського громадянства: «Кореспондент: Ольга підозрює, що справжня причина — то політична активність партії Саакашвілі. Принаймні, восени обіцяють стати активними, а зараз масштабний мітинг не вдався». Тут також наголошують, що акція хоч і була, але нечисельна, а під петицією на захист Саакашвілі підписалося ще менше людей.

Говорили про політику в цьому питанні й на «Інтері». Цілком очікувано канал, де найбільше піариться «Опоблок», коментувати ситуацію дає слово нардепу від цієї політсили: «Николай Скорик, народный депутат, "Оппозиционный блок": Это говорит, с моей точки зрения, о вероятности досрочных выборов. Наверное, как само по себе, это позитивный факт — это шанс на перезагрузку власти в стране».

Також на «Інтері» нардеп Сергій Рудик знову інспектував кордон, Арсенію Яценюку знову дорікали нібито розкраданням коштів на будівництві Євровалу, а голова Запорізької ОДА безапеляційно заявив, що в регіоні хочуть захопити владу. Тут немає ні чіткішої інформації, ні кореляції позиції губернатора з іншими оцінками.

У «ТСН» на «1+1» нарешті заговорили про позов МАУ до Мінінфраструктури. Видно, авіакомпанія нарешті узгодила свою публічну лінію. У сюжеті присутні позиції як авіаперевізника, так і міністра Омеляна. Але в закадровому тексті кореспондента відчувається спроба виправдати дії МАУ: «Кор.: Що ж до іншого позову до аеропорту "Львова", то в ньому жодних натяків на гроші, лише спроба добитися рівних умов для усіх, а не лише для нових перевізників. Адже саме ірландцям львівське летовище погодилося надати пільгові умови. Якщо цей позов виграють, кажуть у "МАУ", в інших компаній, що працюють в Україні, з'явиться можливість знизити ціни і від цього реально виграють усі громадяни». До того ж канал промовчав про вчорашні заяви міністра, дочікуючись позиції його опонентів.

«1+1» та «UA: Перший» не забули про справу Руслана Зейтуллаєва. На «Плюсах» вийшов дуже розлогий репортаж про утиски учасників групи «Хізб-ут Тахрір», а на «UA: Першому» коротке повідомлення про нове рішення суду про збільшення строку ув’язнення Зейтуллаєву.

28 липня, п’ятниця

Цього дня до моніторингу не потрапляє «Інтер», оскільки на каналі теперь по п'ятницях виходить підсумковий тижневий випуск, а не щоденні новини. Сумнівних матеріалів цього дня також небагато.

Основні зауваження стосуються паркетної подачі процесу судової реформи. Стали відомі результати відбору до Верховного суду. Паркетні заяви Петра Порошенка про неймовірні успіхи реформування суду поширили на ICTV, 5-му каналі, «Україні» та СТБ. Два останніх взагалі промовчали про іншу сторону медалі й дали тільки схвальний коментар Президента. Тимчасом як ICTV та 5-й плюси та мінуси конкурсу, а саме зауваження громадських експертів щодо низького результату з оновлення суддівського корпусу, подали різними матеріалами. На «ТСН» зробили сюжет про результати відбору, і коментар Порошенка включили в нього, а не відокремлювали. «112» та «UA: Перший» узагалі не торкалися теми.

Також значну увагу в новинах приділяли хресній ході УПЦ КП. Канали наголошували, що участь у ході беруть капелани та учасники бойових дій. Цього не було в заході під проводом Московської церкви. Словами Філарета кілька каналів пояснили різницю між двома патріаохатами:

5 канал: «Патріарх Філарет, глава УПЦ КП: Ми за мир справедливий, а вони за мир в неволі. Ми за незалежну українську державу, за *недоторканность* наших територій українських, а вони хочуть приєднать Україну до Росію».

«1+1»: «Патріарх Філарет, голова Української Православної Церкви Київського патріархату: Ми за незалежну українську державу, за недоторканність наших територій українських, а вони хочуть приєднати Україну до Росії».

«UA: Перший»: «Патріарх Філарет: Ми за мир справедливий, а вони за мир в неволі. Ми за незалежну українську державу, за *недоторканность* наших територій українських, а вони хочуть приєднать Україну до Росію».

ICTV тримався нейтралітету: «Філарет, Патріарх Київський і всієї Руси-України: Наш народ доводить, що він достойний мати незалежну державу. Українці від заходу до сходу, від півдня до півночі віддають своє життя за нашу свободу». Канал «Україна» також не проводив межі між двома церквами.

А на СТБ саме цього дня вирішили зробити сюжет про те, як хресні ходи дратують киян. «Закоркована столиця. Другий день Київ у тиснявах через Хресні ходи на честь річниці Хрещення Русі Київської. Додали напруження і рясні зливи», — йдеться в підводці до сюжету Руслана Тарасова. Тож складається враженя, що одні й ті самі люди два дні поспіль ходять ходою по Києву й «закорковують столицю». Хоча, окрім усього іншого, захід УПЦ КП був менш чисельним, ніж хода напередодні.

Традиційно на каналі «Україна» відзвітували про благодійну роботу штабу Ріната Ахметова.

29 липня, субота

Україною прокотилася хвиля природних катаклізмів: блискавки в Одесі та смерч і землетрус у Кривому Розі. А також цього дня вперше відзначали День сил спецоперацій.

На ICTV по суті «прорекламували» санаторій «Медобори» на Тернопільщині. У матеріалі про нього тільки позитивні відгуки, а завершується матеріали озвученням вартості відпочинку та способів до нього потрапити. Якби Оксана Коваленко в репортажі зупинилася тільки на пивотерапії чи інших оргінальних процедурах, то доцільність такого матеріалу без прихованого умислу можна було би зрозуміти. Але в такому вигляді репортаж виглядає як відеопрезентація послуг.

На каналі «Україна» не забули подякувати штабу Ріната Ахметова за щасливе дитинство дітей Донбасу.

На «1+1» Дмитро Крепель розбирався у складній історії з випадком смерті дитини під час відвідування стоматолога. Кореспондент акуратно вислухав усіх і утримався від ставання на чиюсь сторону.

Також на «Плюсах» вийощв резонансний сюжет Валерії Ковалінської про сімейне щастя «пологівського маньяка» Сергія Ткача та життя родин його жертв: «Галина Попугаєва, мати жертви маніяка: А сейчас у него блеск в глазах. Он живет. Он девочку, видите ли, родил. И радуется. А почему ты нас лишил таких прекрасных детей?».

І поки на «1+1» говорять про те, що СБУ не має претензій стосовно корупції до Вадима Трояна, на «Інтері» озвучують зовсім протилежні оцінки, доповнючи красномовними метафорами: «Ведущая: Троянская война продолжается. СМИ увлекли во лжи зам главы МВД. Наиболее авторитетные медиа сообщили заместитель министра внутринних дел возможно причастен к вымагательству милионной взятки. В его доме проводился обыск. Сам Вадим Троян разумеется все опроверг. Журналисты в качестве аргументов публикуют фото где чиновник сидит в компании следователя ГПУ и еще нескольких людей предположительно фигурантов дела. Троян говорит, что он сам вызвал правоохранителей когда в его жилье проник грабитель. Арсен Аваков сообщил, следственные дейстия у Трояна проводились, это подтвердили сегодня и в СБУ. Уточнили, причетность Трояна к вымагательству проверяли, информация недостоверна и подозреваемым он не является, но с оговоркой: "Следствие еще ведется».

Наступним матеріалом розповідають, яка «одіозна фігура» — заступник глави МВС: «Вначале стало известно, что Вадим Троян собирал с дорожных инспекторов ежемесячную дань в 100 тысяч долларов. Потом общественность узнала, что он создатель фиктивных фондов, куда предприниматели были вынуждены перечислять деньги под видом помощи в АТО». Оливи у вогонь тут підливає добре відомий Сергій Каплін: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер социал-демократической партии: Ви бачите гучні скандали щоденно, через неймовірну корупцію в рядах цього мафіозного спруту Авакова і Яценюка. Від імені обох партій — Соціал-демократичної та Соціалістичної партії України, від імені профспілок, це рейдерське захоплення для мафії Яценюка, мафії Авакова виявилася невдалою».

30 липня, неділя (випуск на «Інтері»)

Відкривається випуск новин на «Інтері» міжнародними подіями. Одразу запевняють, що серед постраждалих від стрілянини в німецькому клубі українців немає.

Далі випуск інформує про ситуацію в зоні бойових дій на Донбасі, звільнення з полону бойовиків блогерки Людмили Сурженко та надзвичайні події в Україні.

А далі серед новин затесалася не зовсім свіжа: прем’єр Володимир Гройсман повідомляє про плани будівництва транскордонної дороги. Крім того, що Гройсман укотре про це нагадав і запевнив, що на проект виділили 800 млн, — нічого нового, порівняно з заявами, які вже були раніше озвучені. Оскільки тема не розкрита, а чиновник у ній присутній більше за нову інформацію, відносимо це до «паркету».

ВИСНОВКИ

Протягом тижня вийшло 33 сумнівних матеріали: 29 сюжетів із ознаками замовності й чотири паркетних повідомлення.

Цього тижня в лідери антирейтингу вийшов «Інтер» із 17 матеріалами, на каналі «Україна» — одинадцять, три на ICTV та по одному на 5-му та «1+1». Не було ангажованих новин на «112», СТБ та «UA: Першому».

Стабільні шість сюжетів — по одному щодня — просували імідж благодійника Ріната Ахметова на каналі «Україна». Також тут вийшли по одному сюжету в інтересах його бізнесу: компаній «Укртелеком» і ДТЕК.

Чотири матеріали вигідно предсталяли предстваників «Опозиційного блоку»: три на «Інтері» та один на каналі Україна.

Сергій Каплін тричі і щоразу з новими темами виступав на екрані новин на «Інтері».

Тричі поширили заяви Петра Порошенка, які самі по собі не були новинами: по одному матеріалу на ICTV, каналі «Україна» і 5-му каналі.

Двічі на «Інтері» з’являвся нардеп від БПП Сергій Рудик, який радше критикував роботу попереднього уряду на чолі з Арсенієм Яценюком.

По одному сюжету просували інтереси Володимира Гройсмана — один паркет на «Інтері», партії «Наш край» на ICTV, Олега Ляшка на каналі «Україна», МАУ та Ігоря Коломойського на «1+1», голови Запорізької ОДА Костянтина Бриля на «Інтері».

Вся критика з’являлася тільки на «Інтері». Загалом таких матеріалів було сім протягом тижня. Ця критика спрямована переважно проти народнофронтівців та соратників керівника МВС Арсена Авакова: Іллі Ківи, Вадима Трояна та інших. Один матеріали критикував Олега Ляшка.

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus