Політикам Миколай приніс хвилинку слави на ТБ. Моніторинг теленовин за 18–24 грудня 2017 року

Під завершення року, схоже, політики вже втомилися піаритися. Порівняно із попередніми тижнями кількість повідомлень з ознаками замовності зменшилася. Але ж не можна пропустити нагоду похвалитися перед камерами своїми добрими справами до свят. Миколайчик приходив і від фонду Ахметова, й від фонду Колеснікова, чи не вперше в новинах за благодійність узявся Новинський, приходив Миколай і в «Буковель». Навіть лідер одіозного центру «Відродження» ніби став посланцем Святого Миколая і приніс подарунки дітям.

Лише Олег Ляшко та Сергій Каплін невтомно піарилися на своїй парламентській роботі. Найбільш якісними матеріалами із парламенту цього тижня були сюжети Катерини Лисенко на «Інтері», хоча в деяких із них штучно виділялися теми, які намагається протиснути опозиція.

На відміну від минулого тижня, найпопулярнішими політиками тижня стали Петро Порошенко та Володимир Гройсман.

18 грудня, понеділок

Практично всі сфокусувалися на наслідках обстрілів житлових районів Новолуганського із «Градів» та погодних негараздах на мирній території.

На ICTV, «Україні», «1+1», СТБ та «Інтері» — паркет Володимира Гройсмана, який обіцяє полегшити життя бізнесу… вже наступного року. Матеріали прогнозують зростання економіки та полегшення життя підприємцям. Такі оцінки подано виключно з позиції уряду.

Про плани парламенту — тільки спікер Андрій Парубій на ICTV. На «112» із погоджувальної ради парламенту взяли тему підготовки законопроекту про деокупацію Донбасу, висловлюються практично всі основні фракції: і БПП, й «Самопоміч», і «Опоблок». Також усі фракції фігурують у сюжеті на «Інтері», більше фокусувалися на темі приватизації. На «Україні» вже традиційно з парламенту показують лише позицію представників коаліції та Олега Ляшка. Останній говорить про потребу підвищення зарплат і незадовільний курс гривні.

По візит Михеїла Саакашвілі до ГПУ на ICTV, «1+1» та «Інтері» не повідомляли. На решті каналів подали збалансовано з його заявами та коментарями ГПУ. На 5-му та «Україні» додали зайвих емоційних коментарів у журналістському тексті: «Ведучий: Сьогодні зранку лідер Руху нових сил до ГПУ приходив, а ось від допиту відмовився, мовляв не хочу спілкуватися із Генпрокуратурою, хоче із СБУ» (5 канал); «Кор.: Следователь же попытался пригласить Саакашвили в свой кабинет, но тот грубо отказал» («Україна»).

Сюжети на СТБ та «112» просто не додавали епітетів до того, що відбувалося у холі ГПУ, подавши діалоги лайфом. Із цих фрагментів спілкування очевидно, що політик поводився доволі нахабно і провокував на конфлікт.

Також на каналі «Україна» окремий сюжет присвятили темі штурму Жовтневого палацу. Зазначили, що Саакашвілі події зі штурмом називає провокацією проти себе, але тут же нагадують фрагмент його виступу в неділю, коли він закликав вирушити до Жовтневого та облаштувати там штаб.

На 5-му каналі — класика. Більшість випуску складалася з новин, так чи інакше пов’язаних із обороною: ситуація на Донбасі, навчання, підготовка до свят на фронті, як волонтери організували свято Миколая дітям із родин загиблих героїв і т. д. А наприкінці випуску — повідомлення про пандочку в зоопарку Токіо.

Інна Жиленко в сюжеті на каналі «Україна» відзвітувала про благодійну програму «Здорове серце» від фонду Ахметова. На «1+1» вийшов матеріал про переможницю проекту «Голос. Діти», також розповідали про візит Святого Миколая до курорту «Буковель».

Також на «1+1» коротке інтерв’ю Дар’ї Щасливої з міністром юстиції Павлом Петренком. Очевидного інформпроводу для спілкування немає, діапазон тем — від питань про перспективи одруження міністра, його ідеали жінок та «яка у Вас зарплата, щоб мати таку жінку?» до «Пані Наталя Корчак Вам не сниться по ночах?». Завершується інтерв’ю мацанням біцепса політика. Щось подібне вже було в інтерв’ю з Арсенієм Яценюком 18 вересня. Цікаво, що Яценюк та Петренко — представники однієї партії «Народний фронт».

На «Інтері» знову сюжет про нібито ізраїльський паспорт Вадима Рабіновича: говорять його колеги в парламенті Семенуха, Бублик, Каплін, але не сам Рабінович. Також на «Інтері» говорять про якісь соцдослідження центру «Софія», який у лідерах потенційних кандидатів у Президенти бачить Петра Порошенка, а за ним — Юлію Тимошенко та Юрія Бойка. Трохи в іншій конфігурації йдеться про потенційні вибори до парламенту: БПП, за даними, озвученими на «Інтері», нібито поступається «Батьківщині», а «Опоблок» тримається на третій позиції. Вихідні дані й час проведення дослідження не вказано, а саме їх оприлюднення може бути маніпуляцією. Як відомо, центр «Софія» очолює політтехнолог Андрій Єрмолаєв, якого пов’язують із Сергієм Льовочкіним — нардепом від «Опоблоку» та співвласником «Інтера».

19 грудня, вівторок

На каналі «Україна» з парламенту знову передають позиції тільки представників коаліції Максима Бурбака та Ірини Геращенко — вони говорять про перспективи деокупації, а Олег Ляшко — про тарифи на газ: «Олег Ляшко: Саме тому за ініціативою команди Радикальної партії минулого тижня було знижено суттєво до 12 % і до 6 % рентну плату на видобуток газу».

Повідомили на каналі «Україна» про рейтинг приватних фондів за даними видання «Ділова столиця». Опустили, що на другому місці — фонд Фельдмана, але згадали про фонди Порошенка і Пінчука, які поступаються йому в рейтингу. Опустили і п’яту позицію — фонд братів Кличків. У виданні про фонд Ахметова вказано: «Фонд с начала войны не сообщает финансовых показателей, но отчитывается на своем сайте о видах и физических объемах предоставленной помощи». Але в матеріалі каналу Ахметова сфокусувалися виключно на позитиві.

І наступний сюжет — репортаж Вікторії Чистюхіної про подарунки до Миколая від фонду Ахметова. А згодом розповіли про подарунки від хокейного клубу «Донбас» та Бориса Колеснікова і 3 млн грн від фонду Вадима Новинського новонародженим із пороком серця. На цій же події піарили Новинського на «Інтері».

Окремим повідомленням на ICTV та «1+1» показали, як приймав Вифлеємський вогонь Петро Порошенко. У коротких новинах тільки його коментарі про те, як цей вогонь буде зігрівати серця наших воїнів. Така подача радше свідчить про паркетність.

5 канал про лист Саакашвілі до Порошенка повідомив лише з позиції АП, в тексті немає підтвердження з боку Саакашвілі, що оприлюднений прес-секретарем Президента текст справді його авторства, переважно транслюється критика Саакашвілі: «Ведучий: Лідер "Руху нових сил" там, зокрема, визнає, що допускав чимало політичних помилок, проте готовий до зустрічі й переговорів для залагодження ситуації. Натомість, як зазначив Святослав Цеголко, свого слова пан Саакашвілі не дотримав, про що свідчить штурм Жовтневого палацу. А потому ще й почав маніпулювати він змістом свого листа до президента. Саме тому дослівний зміст цього послання і було вирішено оприлюднити на загал». Наприкінці нагадали, що в партії Саакашвілі штурм Жовтневого назвали провокацією проти політсили.

На «1+1» повідомлення про це завершили таким реченням: «Ведуча: В прес-службі Саакашвілі назвали опублікування цього листа слабкою позицією Банкової». Інші канали про оприлюднення цього листа не говорили у вечірніх новинах.

На «1+1» запевняли в непричетності Олександра Авакова до «справи рюкзаків». Більшість аргументів сюжету Олександра Романюка свідчать про ймовірну недопустимість доказів або їхню відсутність узагалі, про належну якість самих рюкзаків, політексперт Володимир Фесенко каже про ймовірну політичну складову справи: «Володимир Фесенко, політолог: Суми там, м'яко кажучи, дрібні в порівняні з іншими резонансними справами. Але оскільки один з фігурантів син впливового міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, то саме це надало резонансу цій справі». Тобто позиції НАБУ та захисту представлені в матеріалі нерівномірно, сюжет переконує в політичному замовленні щодо Авакова.

На «Інтері» розлогий репортаж Катерини Лисенко з парламенту про ситуацію в НБУ, законопроект про деокупацію. Суто по темі коментують ледь не всі фракції, в тому числі «Народний фронт» та Олег Ляшко, яких час від часу на «Інтері» незбалансовано критикують. Але опозиція просуває свої теми, наприклад, внесення змін до закону про освіту в частині мови навчання — це не стояло на порядку денному, але дискусію відображено в сюжеті. Коментують це питання як представники опозиції, так і коаліції.

Далі піар Сергія Капліна на темі обліку газу для населення: «Наталья Белышева, ведущая: Автор последнего законопроекта — нардеп и лидер Соцпартии — утверждает, что именно его инициатива защищает интересы украинцев».

Наступний матеріал — піар Аграрної партії, який починається таким судженням: «Ведущая: Продукты в Украине станут еще дороже, если власть не начнет диалог с аграриями. Об этом заявил лидер Аграрной партии Виталий Скоцик».

На кількох каналах про відновлення житла, пошкодженого після вибухів у Калинівці, були сюжети з різними чиновниками та мешканцями. На «Інтері» — тільки Володимир Гройсман відзвітував про якісну роботу. Повідомили на «Інтері» про відмову в екстрадиції Фірташа з Австрії лише з позиції його захисту, який називає справу політично мотивованою. Які претензії до олігарха та співвласника «Інтера» мають українські правоохоронці — замовчується.

І раптово з’явився на «Інтері» екс-нардеп від Партії регіонів, а нині очільник фонду свого імені Володимир Продивус. Він виступав за мир на круглому столі релігійних організацій «Мир та єдність».

20 грудня, середа

Забагато пафосу й мало конкретики в половині новин про ескалацію воєнного конфлікту на cході. «Петро Порошенко: Мною як Президентом і як Верховним головнокомандувачем прийняті рішучі кроки щодо посилення нашого угрупування на сході», — такі цитати Президента поширили на ICTV, «112», 5-му каналі, «Інтері» та СТБ. У самих повідомленнях мало нового, а про які конкретно заходи каже головнокомандувач — журналісти не уточнюють, поширюють лише його оцінки ситуації.

Зразковим на цю тему є матеріал на каналі «Україна» від Єгора Логінова. Він поєднав заяви гаранта, міністра оборони і представника «мінської групи» Євгена Марчука. У результаті вийшов доволі наповнений сюжет, із мінімумом офіціозу й найбільшим фокусом на поточній ситуації.

Але далі на «Україні» не все так гладко. У парламентському сюжеті Анни Грішиної жирною лінією проходить піар Радикальної партії: почали із закону про українську продукцію, продовжили «доктриною порятунку українського села».

Піарили Радикальну партію також на ICTV — Віктор Галасюк просуває ідеї законопроекту «Купуй українське…». У матеріалі наголошується, ніби ця ініціатива сприятиме економічному зростанню, але замовчується критика проекту економістами та багатьма громадськими активістами.

Далі на «Україні» звітують про нібито сумлінну роботу Придніпровської ТЕС, що належить до структури компанії ДТЕК Ріната Ахметова. Згодом у випуску — сюжет про подарунки дітям Донбасу від фонду Ахметова.

На «Інтері» розповідали, що саме Сергій Каплін просуває ініціативу зняти обмеження по сплаті ЄСВ й полегшити життя бізнесу. Пізніше у випуску піарили центр «Відродження» та його очільника Володимира Мунтяна, відомого своїми сумнівними духовними практиками. Приводом для сюжету Оксани Григор’євої стало те, що Мунтян із дружиною привезли подарунки пацієнтам дитячого онкоцентру в Києві.

І про хороше. Поки більшість каналів показували перспективи запуску роботи Держбюро розслідувань із прес-конференції, Дар’я Щаслива на «Плюсах» записала ексклюзивне інтерв’ю з очільником ДБР Романом Трубою, в якому пролунала низка незручних запитань.

21 грудня, четвер

Одна з найгучніших новин — затримання перекладача Володимира Гройсмана Станіслава Єжова. Більшість каналів про це інформували стисло з посиланням на дані СБУ.

На «112» на цю тему опитали народних депутатів — переважно коаліційних, але є коментар опозиційного Андрія Іллєнка зі «Свободи», який зауважує, що факти з біографії Єжова мали би викликати підозри одразу. Також згадано реакцію Кремля, роботу на який йому закидають.

На цих фактах також наголосили в матеріалі на «1+1». А далі пішли своїм звичним методом: «Кор.: Ми завітали за місцем прописки затриманого. За дверима чуємо дитячий голос і два жіночих, імовірно, дружина і мати Єжова.

Голос з-за зачинених дверей: Напоминает больше спектакль, чем какое-то действие и разоблачение, так что, извините, но мы не будем никаких комментариев давать».

Про арешт майна Коломойського і Боголюбова на ICTV повідомили без чіткого вказання на джерела, так само на «Інтері» та СТБ. СТБ й ICTV подали позицію ще й Коломойського, але теж не вказано, звідки вони її отримали. На «1+1» переважно на ній сфокусувалися: «Лідія Таран, ведуча: арешт активів Високим судом Англії — це тимчасовий захід на час розгляду справи в суді, — це вже Ігор Коломойський прокоментував рішення, ухвалене в Лондоні, про всесвітній арешт його активів. Відповідне рішення суд ухвалив в межах судового процесу “Приватбанку” проти своїх колишніх власників — Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова. Банк, який держава націоналізувала рік тому, звинувачує бізнесменів в тім, що вони вивели з фінустанови майже два мільярди доларів».

5 канал у цій темі спирається на заяви міністра фінансів Олександра Данилюка: «Ведучий: На заваді розслідувань щодо зловживань попередніми власниками “Приватбанку” стоїть Генпрокуратура, переконував сьогодні чинний міністр фінансів Олександр Данилюк і вимагав негайної відставки Юрія Луценка». І далі дає реакцію ГПУ. Аналогічна схема подачі на «Україні», але ця новина в самому хвості випуску.

На каналі «Україна» розповіли, як міністр оборони Степан Полторак дякує керівництву держави за збільшення доплат військовим. А в сюжеті з парламенту знову Олег Ляшко говорить про газові лічильники: «Олег Ляшко, народный депутат, лидер Радикальной партии: Коли 90 % свого доходу українська сім'я повинна платить за комунальні послуги. Якщо ми вирішимо проблему лічильників, не вирішивши проблеми зниження тарифів, це обманювати людей. Що пропонує команда Радикальної партії? Безумовно, лічильники мають встановлюватись індивідуально на кожну квартиру, щоб людина платила стільки, скільки споживає».

І далі в ефірі «обговорювали політику» із Сергієм Тарутою як гостем студії, ішов сюжет про «допомогу у виживанні» на Донбасі від Ахметова, а також про конкурс для вишів, що спеціалізуються на харчових технологіях від фонду Бориса Колеснікова.

22 грудня, п’ятниця

Основні події дня: вирок Крисіну за вбивство журналіста В’ячеслава Веремія, обрання запобіжного заходу Станіславу Єжову, рішення Стокгольмського арбітражу у справі «Нафтогазу» проти «Газпрому» та звіт за роботу уряду.

На ICTV в сюжеті Христини Гавриш про звіт роботи уряду говорить тільки прем’єр Гройсман, ніяких інших експертних чи політичних оцінок немає. Ведуча в підводці наголошує, що за реформи Гройсману не соромно, він робить оптимістичні прогнози про «супервідчутне економічне зростання», бо «хоче працювати на українців». А вкупі з його цитатами виходить, що він сам і будує, і закупівлі проводить: «Володимир Гройсман: Я в 2017 році побудував би 9000 вагонів. Через корупційні схеми блокування тендерних процедур я не зміг цього зробити, не зміг. Сканери на митниці, щоб не було контрабанди. Я не зміг цього зробити, тому що теж, використовуючи різні схеми, заблокували мені закупівлю».

На каналі «Україна» у звіті уряду крім Гройсмана виступає й Олег Ляшко, все турбується через бідність у країні: «Олег Ляшко, лидер фракции "Радикальная партия": Українці хочуть чути, яка економічна політика уряду? Що уряд робить для того, щоб подолати бідність масову в країні? Що уряд робить для того, щоб підняти доходи українцям? Забезпечити робочими місцями? Нові зовнішні ринки. Збільшення експортного потенціалу. Захист національного виробника».

Але загалом сюжет доволі інформативний, завершується коментарями Гройсмана про Єжова. Власне, інші канали з виступу прем’єра взяли коментарі на найактуальніші теми: підозра щодо Єжова, рішення щодо «Газпрому». І більше паркетних чиновницьких звітів у новинах не було.

Канал «Україна» вчергове прорекламував фонд Ахметова в новинах. А також випустив матеріал із однобокою критикою Михеїла Саакашвілі: «Ведуча: Жестоко избитые и искалеченные, впоследствии осужденные. Это герои фотовыставки под названием “Тбилисси-2011: преступление без наказания”. В Украинском доме представили работы фотокора Associated Press, благодаря которым весь мир узнал о жестоком разгоне в Грузии антиправительственной мирной демонстрации 26 мая 2011 года. Тогда президентом был Михаил Саакашвили», — такий текст лунає під плашкою «Правда о Саакашвили».

Із Вадимом Новинським у студії «Сегодня» на «Україні» обговорили політичні підсумки року. І окремий сюжет присвятили промоції свого новорічного шоу.

Кілька каналів поширили заяву Петра Порошенка про готовність внести до парламенту законопроект про антикорупційний суд: «112», 5 канал, «Україна» та «1+1». Повідомлення важливе, адже тема — одна з найбільш обговорюваних, зокрема дипломатами й міжнародними партнерами. Але тут рідше йдеться про заяву про намір, а не конкретну подію, до того ж повідомлення не мають належного бекґраунду про те, чому ця тема важлива, яка історія питання і скільки вже зроблено спроб створити антикорупційний суд в Україні.

На каналі «Україна» анонсували спецрепортаж «Слідами антикорупціонерів». Ідеться про низький рівень боротьби з корупцією, а з антикорупційних інституцій там згадано тільки НАБУ, яке раніше критикували в новинах цього телеканалу. Сам спецрепортаж теж незбалансовано критичний до НАБУ, він ставить під сумнів законність, якість та методи роботи агентів.

На 5-му Порошенко вітав зі сторіччям української дипломатії, і тут уже точно саме по собі привітання не є новиною.

Шістьох загиблих за минулий тиждень вшанували у хвилині мовчання на СТБ.

В огляді цього дня не враховується випуск на «Інтері», оскільки там по п’ятницях виходять підсумкові новини.

23 грудня, субота

Президент вніс до парламенту законопроект про антикорупційний суд, також обговорюється рішення США про надання Україні оборонної летальної зброї.

На «Україні» піарили Олега Ляшка: «Ведущая: Пешеходный мост через скоростную трассу открыли в селе Чабаны под Киевом. Это один из самых опасных участков магистрали Киев — Одесса. Тут погибли десятки людей, которые перебегали через шоссе к соседнему селу и попадали под колеса автомобилей. На строительстве настоял лидер "Радикальной партии" Олег Ляшко. Министерство инфраструктуры вместе с местными властями нашли на это 12 миллионов гривен». І далі — Ляшко вже у студії обговорює комунальні тарифи, субсидії та видобуток власного газу, питання призначення голови НБУ, критикує співпрацю з МВФ та якість вантажних перевезень на «Укразалізниці».

Згодом у випуску розповіли, як фонд Ахметова допоміг хлопчику Вові з Бахмута зробити операцію на серці.

На «1+1» повідомлення про затримання Арсенія Яценюка на паспортному контролі в Женеві завершується дещо піарним реченням: «Ведуча: Політика це не засмутило, навпаки, пожартував, що тепер достеменно знає, кого найбільше боїться Кремль».

24 грудня, неділя

Аналізується тільки випуск «Інтера» на заміну підсумковому, що виходив у п’ятницю. Починається він із новини про вибух у будинку поліцейської у Дніпрі. Наступні новини також переважно надзвичайні.

У випуску міститься повідомлення без повноти й достовірності, з посиланням лише на місцеві ЗМІ без додаткових підтверджень медиків чи відповідальних посадовців: «Екатерина Лысенко, ведущая: В Ивано-Франковской области от менингита умер ребёнок. Трагедия произошла в городе Коломыя. Как сообщают местные СМИ, мальчика ещё в пятницу забрали в больницу и сразу в реанимацию. Но все усилия медиков оказались тщетны. Ребёнок посещал ясельную группу детсада. Сейчас соответствующие службы выясняют, кто контактировал с малышом».

Кореспонденти розбиралися, скільки заробляють на нелегальних ялинках, у сюжеті з Івано-Франківська та перейшли до міжнародних подій. Повідомлень із ознаками замовності у випуску не виявлено.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 51 сумнівний матеріал: 32 — з ознаками замовності, 17 паркетних новин, два промосюжети про власні медіапроекти каналів.

Таких 22 матеріали на каналі «Україна», 12 матеріалів на «Інтері», сім — на «1+1», п’ять — на ICTV, по два на СТБ та 5-му каналі, один на «112». Жодного — на «UA: Першому».

Дев’ять паркетних новин із заяв Петра Порошенка: по дві на ICTV, «1+1» та 5-му, по одній на «Інтері», СТБ та «112».

Вісім матеріалів в інтересах Ріната Ахметова вийшло на каналі «Україна»: сім про роботу його фонду та один — в інтересах компанії ДТЕК.

Сім паркетних новин за заявами Володимира Гройсмана: по дві на ICTV та «Інтері», по одній на СТБ, «1+1» та «Україні».

Представники «Опозиційного блоку» піарилися у шести матеріалах: чотири на каналі «Україна» та два на «Інтері». У тому числі тричі персонально піарився Вадим Новинський —  двічі на «Україні» та один — на «Інтері»; двічі — Борис Колесніков на «Україні».

В інтересах Радикальної партії Олега Ляшка п’ять матеріалів: чотири на «Україні» та один на ICTV.

Двічі піарився Сергій Каплін на «Інтері».

По одному в інтересах: Дмитра Фірташа, Володимира Продивуса, Володимира Мунтяна, «Аграрної партії» на «Інтері»; представників «Народного фронту» Павла Петренка та Олександра Авакова на «1+1»; Сергія Тарути і «паркет» Степана Полторока на «Україні».

Критичних матеріалів три: два на «Україні» (проти НАБУ та Саакашвілі), один на «Інтері» з критикою Рабіновича.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus