Порошенко на стежці війни. Моніторинг теленовин за 20–25 березня 2017 року

Скрін-шот відео каналу СТБ

Про блокаду вже й думати забули, а її відлуння продовжують з’являтися в політичних заявах та ангажованих матеріалах. Блокада стала хорошим способом пояснити відсутність зростання економіки, затримку траншу МВФ, проблеми у промисловості та безробіття, а також спосіб перекласти всю політичну відповідальність на опонентів. Кореспонденти в усе наївнішій манері переповідають заяви Президента та урядовців. Тільки справді надзвичайні події — як-от убивство в центрі столиці чи вибух на артскладах — пробуджують справжній журналістський дух. І тільки на «112», єдиному з восьми каналів, експерт піддав сумнівам поширену версію про слід ФСБ у вбивстві Вороненкова.

20 березня, понеділок

І в попередні тижні вже стало помітно, що проблеми в енергетиці та економіці в Україні урядовці пов’язують виключно із блокадою. На Раді регіонального розвитку Петро Порошенко зробив кілька заяв: пов'язав із блокадою відтермінування траншу МВФ, заявив про неприпустимість дострокових виборів.

«Чергову перепону на шляху економічного зростання України озвучив сьогодні Президент Петро Порошенко. Каже, торговельна блокада в зоні АТО загрожує промисловому зростанню та курсу гривні. І вважає, що саме через це МВФ зволікає з новим кредитом», — ідеться в підводці до сюжету Ольги Чайко на ICTV. Ця думка ще раз повторюється вже в самому сюжеті за кадром: «Кор.: І нарікає — якби не блокада на Донбасі, яку два місячці тримали активісти, сьогодні Україна могла би отримати довгоочікуваний кредит МВФ на мільярд доларів. Натомість, лишилася і без кредиту, і без підприємств, які платили податки в Україні. Тепер їх націоналізували терористи».

Щоби добалансувати матеріал, тут вжито коментар голови Закарпатської ОДА (екс-голови Луганської ОДА) Геннадія Москаля, який каже, що окупант має дбати про окуповані території. А Андрій Садовий, на якого в основному і спрямована критика за підтримку блокади, радить Порошенку не шукати ворога всередині країни.

Попри наявність протилежної позиції, оцінку блокади тут подано непропорційно. У сюжеті домінує позиція Президента, якому зручно пояснювати невдачі діями своїх опонентів:«Кор.: Війна з президентом провокує неприємності Володимиру Парасюку, який ображав поліцію. А ще активістам в балаклавах, які напали на голову Вищої Ради правосуддя Ігора Бенедисюка». Таке враження, що до матеріалу вирішили включити звинувачення в усіх діях, які Президент розцінює як диверсії: «Кор.: Президент вважає: так хочуть зірвати судову реформу і обіцяє — новий Верховний суд запрацює вже у травні-червні. А от дочасних президентських і парламентських виборів Петро Порошенко не допустить».

Дуже схожі за тоном та настроєм сюжети вийшли на всіх телеканалах, тому немає сенсу детально зупинятися на кожному з них. Ретранслювали все, що хотів сказати Президент, у сюжеті Наталії Жижко на 5-му: «Кор.: Щоб змалювати економічну ситуацію в державі, Петро Порошенко звертається до медичних аналогій. Каже, країна пережила і реанімацію, і палату інтенсивної терапії. А нині підвелася на ноги. Але попереду безліч ризиків. Зокрема, політичних. Таких, як дочасні вибори».

На «112» вибрали «головне» — обмежилися начиткою у студії і синхроном лише Порошенка: «Ведуча: У тому, що Міжнародний валютний фонд не дав Україні чергового траншу, винні блокадники, -заявив президент Петро Порошенко під час засідання Ради регіонального розвитку».

Так само стисло й однобоко, без думки опонентів Президента, прихильників блокадників подали матеріал на «1+1».

Після однобокого виключного критичного висвітлення блокади на каналі «Україна» протягом тривалого часу не дивно, що й тут цілком підтримують заяви Порошенка. Так готують глядача до сюжету Людмили Горбач: «Ведуча: По словам Президента гривна стабильна, есть рост некоторых экономических показателей, но тут последовали новые удары — торговая блокада на востоке». У сюжеті не бачать інших причин негараздів в Україні. А при згадці про можливе вручення підозри Андрію Садовому тут оминають припущення, що такі дії можуть бути політично мотивовані.

На «Інтері» та СТБ Садовий присутній іще менше, ніж на інших каналах. На «Інтері» його навіть не питають про оцінку звинувачень генпрокурора. Ось усе, що каже Садовий у сюжеті Анни Камєнєвої:

«Кор.: Сам мэр Львова своей вины не чувствует. И даже готов отправиться на переговоры в Вашингтон.

Андрей Садовый, мэр Львова: Якщо буде таке запрошення, чому ні».

На СТБ хоч і є коментар Садового, але відсутня його позиція як така. Кореспондентка Ольга Кучер більше цікавилася багажем мера Львова, ніж його аргументами:

«Андрій Садовий, міський голова Львова: Готуються документи про вручення мені підозри про відсторонення від посади, я до цього готовий.

Кор.: З чемоданчиком приїхали до Києва?

Андрій Садовий: Я? Ні, з договором, з адвокатами».

Після порції політінформації від гаранта половина телеканалів усе ж дала різні погляди на причини відтермінування траншу від МВФ. Дискусію фракцій-опонентів показали врепортажах із Верховної Ради на «112», 5-му каналі, «1+1» та «Інтер». Тут нарешті прозвучали аргументи не лише провладних сил, а й «Самопомочі», «Батьківщини» та ін. Опозиція перекидала звинувачення до влади й пов’язала паузу від МВФ зі скандалом довкола аудитора від НАБУ.

Комплексно та інформативно ситуацію з траншем, закидами на адресу «Самопомочі» та її відповідями — все в одному стриманому сюжеті подали тільки на «UA: Першому».

У парламентському репортажі на «Інтері» хоч і йдеться про дискусію довкола траншу, але то «Опозиційний блок» виступає єдиною політсилою, що відстоює права переселенців, то Сергій Каплін критикує представницю «Народного фронту» Оксану Сироїд, відповіді якої в сюжеті немає. Такі політичні маркери вже стали типовими для новин на «Інтері».

Питання викликало ще одне повідомлення на «Інтері»: «Ведущая: Обладатели паспортов так называемых ДНР и ЛНР смогут находиться на территории Росии больше трех месяцев подряд. Такую информацию распространило сегодня российское МВД. Как сообщается, в указе использована формулировка "отдельные районы" Донецкой и Луганской областей Украины. Также в интервью местным СМИ представители миграционных служб РВ заявили, что считают жителей непризнанных республик жителями Украины». Тут не нагадали позицію української влади, а сама інформація виглядає як оголошення для власників паспортів «Л/ДНР».

На каналі «Україна» вийшли три сюжети з ознаками замовності: заява про нарощування російської агресії лише від «Народного фронту», вимоги Олега Ляшка підняти пенсії та звіт про благодійність Ріната Ахметова.

На «1+1», коментуючи тему подвійного громадянства, засвітився депутат-укропівець Віталій Купрій. На ICTV про заборону подвійного громадянства паркетно подали тільки заяву Петра Порошенка.

На СТБ розповіли, як філантропи й бізнесмени Віктор Пінчук та Михайло Фрідман допомагають створити Музей Голокосту: правда, не раніше як за п’ять років, і ще невідомо де.

21 березня, вівторок

Головною політичною темою дня в новинах стало голосування в парламенті за кандидатуру аудитора для НАБУ. Це питання всі телеканали подали з різних позицій. Помітно більше уваги аргументам опонентів провладної більшості приділили на «1+1». А на «Інтері» репортаж із Ради не обійшовся без представників «Опозиційного блоку» — вимагають скасувати рішення РНБО про припинення торгівлі з окупованими територіями.

Цього дня в парламенті приділили увагу людям із синдромом Дауна. Тільки на ICTV з цього приводу обмежилися паркетним повідомленням: «Ведуча: Перший віце-спікер Ірина Геращенко закликала парламентарів підтримати "дітей сонця". І врешті відповідний законопроект про соціальні послуги, який повинен надати додаткові державні гарантії та соціальні пільги для особливих людей, парламентарі проголосували у першому читанні на вечірньому засіданні».

На ICTV та каналі «Україна» пропіарили фонд одного з лідерів «Опозиційного блоку» Бориса Колеснікова. Розповідали, як фонд підтримує здібну молодь у рамках конкурсу «Авіатор-2017». Ще один сюжет із ознаками замовності на каналі «Україна» — про діяльність благодійного фонду Ріната Ахметова.

На каналі «1+1» двічі з’являлися представники партії «Укроп». Спершу йшлося про бурштинову тему: «Ведуча: Волинь ініціює створення асоціації "Український бурштин". Організація має об'єднати вітчизняні підприємства, які мають офіційні дозволи на видобуток сонячного каменю». Уже не вперше на «1+1» цю тему просуває голова Волинської облради, член «Укропу» Ігор Палиця: «Ігор Палиця, голова Волинської облради: Я хочу, щоб участь в асоціації нам дала можливість побачити самі найсучасніші заводи по обробці каміння, щоб ми змогли в себе біржу зробити. Я хочу, щоб ми видобували під контролем держави і правоохоронних органів, щоб ми обробляли, щоб ми робили ювелірні вироби, щоб ми створювали робочі місця». Відповідну тему висвітлюють і на партійному сайті.

Наприкінці випуску «ТСН» у сюжеті Сніжани Шевчук показали, як опікується проблемами харчуванням школярів із Чорнобильської зони одна єдина депутатка: «Кор.: Допомогти Ользі і тисячам таких родин із забруднених територій взялася депутат Верховної Ради Ірина Констанкевич. Вона уже працює над змінами до чорнобильського законодавства». Очевидно, титрують політикиню як «депутат Верховної Ради від “Укропу”» для бонусів у карму політсили. Хоча йдеться про проблеми із закупівлями, ніхто з посадовців чи експертів, окрім пані Ірини, в сюжеті не фігурує.

Без зрозумілого інформприводу на «ТСН» вирішили нагадати про конфлікт зі Світланою Лободою: «Ведуча: До семи років за ґратами можуть отримати охоронці і водій співачки Світлани Лободи за грабіж журналістки телеканалу “1+1” Олександри Панасенко. Два тижні пішло у слідства, щоби вивчити всі докази і встановити всіх причетних до події». Нового в цьому повідомленні немає, прокурор у коментарі лише інформує, що активно ведеться слідство. Може, приводом для новини стало повідомлення підозри охоронцю співачки? Аж ні, про це відомо ще 6 березня. Тож канал у такий спосіб демонструє, що тримає руку на пульсі й не збирається відступати.

На «Інтері» — подвійна атака на Арсенія Яценюка. «Ведущая: А с кого-то взятки — гладки. Генпрокуратура закрыла уголовные дела в отношении экс-премьера Арсения Яценюка». Нагадують, що скаржився на екс-прем’єра народний депутат Дмитро Добродомов. Критикувати рішення ГПУ йому допомагає колега по парламенту Сергій Каплін, який стверджує: «Яценюк крав гроші на оборудках з газом і це сума близько трьох мільярдів гривень. Є конкретне провадження щодо Яценюка, є окреме провадження про хабар Скосар, коли Іванчук, Яценюк фактично взяли гроші за місце в списку для одного з народних депутатів». Після таких бурхливих звинувачень, схоже, на «Інтері» вже й не потребують ніяких коментарів ГПУ, тож жодних коментарів від правоохоронців не дають.

Через один матеріал у випуску «Інтера» знову дісталося Яценюку: «Яценюк вернет каждую копейку, каждый украденый доллар. Об этом на своей странице в Facebook написал бывший одесский губернатор. В ответ на обвинения однопартийцев экс-премьера в том, что, цитирую, "проделки Саакашвили довели до банкротства «Одесский припортовый", бывший губернатор заявляет: "Яценюк со своей бандой получил сотни миллионов с предприятия, а теперь они сокрушаются, что завод остановил свою работу". Саакашвили уверен, бывшему премьеру придется платить по счетам». Це й увесь текст «новини».

Наприкінці випуску знову з’явився Сергій Каплін. Він в одному зі своїх уже звичних амплуа — бореться за пенсії ветеранів МВС. А далі у випуску політичні спекуляції з Одещини: «Кор.: Представитель "Оппоблока" бьет тревогу: в комитетах Верховной Рады на рассмотрении сразу три законопроекта о языковом вопросе. Самый скандальный предполагает, в частности, штрафы для учителей за реплики не на украинском. Виталий Саутенков призывает коллег обратиться к парламенту, чтоб в Раде не допустили подобной дискриминации».

22 березня, середа

Першим повідомленням всіх випусків новин, за винятком 5-го каналу, став теракт у Лондоні.

Прямі включення з британської столиці були у випусках «1+1», «Інтера» та «112». На 5-му каналі інформацію подали тільки у другій половині випуску. Начитку ведучого зі студії перекривала відеотрансляція з центру Лондона. В інформації 5-го йшлося про одну загиблу, хоча на цей момент «112», ICTV та «Україна» передали про щонайменше двох жертв. Інші випуски новин виходили пізніше й містили свіжішу інформацію. Тут винятком можна назвати включення на «Інтері». Спершу на включенні близько 20:00 власкор Оксана Кундіренко також повідомила тільки про одну загиблу, а вже за 40 хвилин у повторному включенні випуску подала свіжішу інформацію: кількість жертв збільшилася до чотирьох.

Зі знакових внутрішніх події середи в Україні можна виділити засідання уряду та раду з питань судової реформи, де Президент скерував до парламенту законопроект про Верховний суд.

Почнімо з останньої. Суть висвітлення судової реформи звелася до паркетної передачі заяви Президента: основний посил — закон є невідкладним і сприяє довірі в судах. Так подали інформацію «Україна», «1+1», «Інтер» та ICTV. Про те, що «зміни спростять та пришвидшать розгляд справ у суді», зауважили в повідомленнях на каналі «112» та CТБ. На 5-му нагадали: «Нині триває конкурс на посади суддів Верховного суду крім, власне служителів Феміди, участь у конкурсі беруть і адвокати, і науковці. Спочатку на сто двадцять вакансій було майже три тисячі триста кандидатів. Станом на сьогодні від стартового числа претендентів лишилося трохи більше ніж п'ятсот учасників». Жоден із каналів не пояснив суті реформи й не нагадав, що оновлення Верховного суду — одна з вимог ЄС до України, і ймовірно тому Порошенко вимагає прискорити законодавчі зміни.

В уряді обговорювали стан доріг. Більшість телеканалів показали тільки внутрішній діалог в уряді. «Інтер» обмежився коментарем прем’єра Володимира Гройсмана, а СТБ додали фрагмент відео, яке показував урядовцям той же прем’єр. Лише ICTV та «UA: Перший» доповнили заяви з уряду реальною картинкою, власними репортажами з проблемних трас країни.

Цього ж дня СБУ та прокуратура провели обшуки та заявили про розкрадання 300 млн грн «Київавтодором». Підприємство зробило заяву, в якій відкидало звинувачення, та навіть опублікувало власні фото результатів обшуку. Їхню позицію включили в повідомлення 5-й канал, «Україна», «Інтер» та «1+1», а СТБ, ICTV та «112» — проігнорували.

Низка сюжетів із ознаками замовності вийшла в ефірі каналу «Інтер». Репортаж Анни Каменєвої з парламенту знову використали для включення програмних заяв «Опозиційного блоку». Ця партія присутня в сюжеті найбільше — три синхрони. А на завершення сюжету з теми подвійного громадянства недолуго перейшли на вимоги партії розглянути законопроекти щодо переселенців:

«Кор.: Но не гражданством единым. Завтра в повестке дня — должны появится законопроекты о помощи переселенцам.

Юрий Бойко, народный депутат, "Оппозиционный блок": Ми будемо наполягати, щоб 4794, як ключовий закон, який підтримує поранених людей, а їх 17 тисяч — дуже багато людей залишилися інвалідами, щоб вони були підтримані державою. Це наш обов'язок. Ми будемо наполягати, щоб вони були прийняті. Якщо цього не буде — ми знову не будемо голосувати ні за примхи, які сьогодні намагаються протягнути через парламент правлячих коаліцій залишки».

Раніше у випуску на тему електронних декларацій не оминули нагоди покритикувати «Народний фронт». Ніби і баланс є: й коментар Тетяни Чорновол у синхроні, й у закадровому тексті передали думку її опонента Єгора Соболєва. Але в короткому тексті двічі наголошується на партійності авторки скандальних поправок. А насамкінець ведуча додає: «Сотрудникам СМИ как раз и незачем скрывать доходы, а вот происхождение миллионов, к примеру, Авакова и Пашинского, до сих пор никто не объяснил».

Ще один матеріал присвятили критиці Авакова: «Ведущая: А вот украинский министр внутренних дел, несмотря на громкую огласку дела о рюкзачной коррупции, и спустя два года после скандала остается на своем посту». Якщо раніше на «Інтері» мовчання міністра використовували як новину, то тепер і те, що з міністром нічого не відбувається, також вважають «скандальним» приводом.

Не обійшовся випуск без Сергія Капліна. Цього разу він вимагає звільнити першого заступника генпрокурора Дмитра Сторожука: «Ведущая: По его словам, Сторожук — креатура Арсения Яценюка и получил должность в ГПУ по квоте "Народно фронта". Нардеп утверждает, что именно из-за этого ГПУ закрыло все уголовные производства в отношении бывшего премьера».

Нову грань у подачі своєї неприязні до мовних квот знайшли на «Інтері». Тут стверджують, що саме мовні квоти спричинили дипломатичний скандал: «Ведущая: Из-за языковых квот на украинском телевидении разгорелся дипломатический скандал. Пока венгры и закарпатцы собирали подписи под обращением к Президенту Украины, вице-премьер-министр Венгрии Жолта Шемьен призвал к созданию автономии в соседних странах. В МИДе Украины возмутились подобным заявлением и теперь ждут посла Венгрии с объяснениями».

На каналі «Україна» — знову звітував фонд Ріната Ахметова. На «1+1» укропівець Віталій Купрій вимагає від Порошенка арештувати активи банків з російським капіталом.

23 березня, четвер

Це день, коли в центрі Києва вбили екс-депутата російської Держдуми Дениса Вороненкова, а на Харківщині вибухнув найбільший в Україні склад із боєприпасами.

У висвітленні вбивства росіянина відзначимо канали «Україна» та «112». Перший цю резонансну подію подав останнім сюжетом випуску. Якщо це сталося суто з технічних причин, ведуча могла озвучити анонс сюжету й попередити, що він готується до ефіру. Але цього не відбулося, тож ті, хто не додивився випуск, так і не дізналися про одну з найважливіших подій дня. Тільки на «112», єдиному з восьми каналів, один із експертів піддав сумнівам найпоширенішу версію про слід ФСБ у вбивстві Вороненкова:

«Кор.: Натомість екс-керівник управління СБУ Василь Вовк і політичний, і російський підтекст справи заперечує.

Василь Вовк, екс-керівник Головного слідчого управління Служби безпеки України: Це не рука ФСБ, це не почерк ФСБ, це не метод ФСБ, це не історія ФСБ, як би це непопулярно зараз для мене не звучало. Його показання ніякого значення вагомого не мають для розгляду справ, тут тільки економічні, фінансові розборки».

Як відреагували в РФ на закиди про російський слід у вбивстві Вороненкова, відбито в повідомленнях ICTV, «Інтера», «UA:Першого» та СТБ.

Щодо висвітлення вибухів на складі з боєприпасами в Балаклії на Харківщині виділимо «1+1». Лише тут цього дня озвучують альтернативні офіційним версії надзвичайної ситуації: «Кор.: У мережі ширяться інші версії події, зокрема, недбалість та зловживання. Військових підозрюють у тому, що вони розпродали зброю і тепер намагаються замести сліди.

Дмитро Тимчук, фракція "Народний фронт": Недбале ставлення і, найбільш імовірно — це просто грубе порушення правил безпеки і правил поводження з боєприпасами.

Кор.: У Генштабі ці припущення категорично відкидають».

Відзначилися на «1+1» і зйомкою відео з квадрокоптера, якою змогли продемонструвати масштаби займання. Але ефектну картинку ще більше підсилюють власними оцінками та нагнітанням за кадром: «Ведуча: Отже найгарячіша, в буквальному сенсі, точка сьогодні на мапі України — це Балаклія на Харківщині. Там зараз Армагеддон. Місто спорожніло. До складів, де вже майже 17 годин вибухають боєприпаси, наближатися заборонено».

Не стримують себе у висловлюваннях на «1+1» у репортажі з Верховної Ради. Сьогодні там бурхливо обговорювали зміни до е-декларування. А дісталося громадським активістам, яких у сюжеті двічі називають «грантоїдами».

На ICTV після сюжету про результати парламентського дня, де, зокрема, йшлося про ухвалення законопроекту на підтримку державного кіно, окремо виділили позицію спікера Андрія Парубія, яка сама по собі не несе цінної інформації: «Спікер Андрій Парубій привітав парламентарів з успішним голосуванням за цей законопроект. Він переконаний це дасть змогу поступово створити якісний український кінематограф».

На каналі «Україна» головні політичні теми обговорювали з Олегом Ляшком у студії. Спілкувалися про його політичні вимоги: скасування подвійного громадянства, підвищення мінімальної зарплати, військове партнерство зі США поза статусом НАТО.

Далі у випуску на каналі «Україна» з’явився лідер «Опозиційного блоку» Борис Колесніков: «Ведущая: Новые рабочие места и производство на полную мощность вскоре ждет Украину если в страну начнут больше инвестировать, заявил сегодня глава оппозиционного Кабмина Борис Колесников на предприятии в Каневе».

На «Інтері» вийшов сюжет Геннадія Вівденка, який відстоює інтереси «Донбасенерго» та всі його проблеми пов’язує з блокадою: «Из-за торговой блокады уже месяц практически не работает Славянская ТЭС … Руководство станции договаривается с инвесторами о получении миллиарда гривен на реконструкцию энергоблока». Усі коментарі для сюжету дають представники енергокомпанії, до незалежної експертної оцінки чи думки прихильників блокади автори не звертаються. Що заважало станції модернізуватися в попередні роки — теж залишають без уваги.

Далі у випуску знайшли ще один «злочин» Яценюка. Йому приписують заробляння на співпраці з російським виробником добрив. «После роста цены на газ правительство Арсения Яценюка решило вместо поддержки наших производителей переориентироваться на российский импорт. Теперь больше 70 % всех удобрений на нашем рынке — российские», — йдеться за кадром у сюжеті Оксани Григор’євої. Підтвердити цю думку, за задумом автора, має закадрова розповідь про статки власника російської компанії та коментарі парламентарів про неприпустимість торгівлі з окупантами. Записали навіть коментарі однопартійниці Яценюка, мовляв, ну сказали, що сказали:

«Кор.: А вот в партии бывшего премьера Яценюка, который и инициировал эту торговлю, о сотрудничестве с российским "Еврохимом", похоже, не слышали.

Максим Бурбак, народний депутат, "Народний фронт": Я знаю про те, що ті добрива виробляються в Україні. Я не є експертом в агропромисловому комплексі.

Кор.: Отказался комментировать торговлю с агрессором и глава Комитета по нацбезопастности и обороне Сергей Пашинский.

Сергій Пашинський, голова Комітету з питань національної безпеки і оборони: Пан Сергій знає все, що стосується посади голови Комітету з оборони й безпеки».

Звучить у сюжеті й таке: «Кор.: Как нам удалось выяснить, на закупках российских удобрений зарабатывают и наши чиновники». Але з усіх імен у матеріалі чомусь називають лише Яценюка. Відповіді якого, звісно, немає.

Критикували на «Інтері» також мера Львова Андрія Садового. Сюжет Галини Якушко висвітлює акцію людей, які звинувачують Садового в невирішенні проблеми львівського сміття. Театралізоване дійство займає майже весь сюжет, який завершується безпорадним: «Кор.: К активистам настоящий мэр Львова Андрей Садовый не вышел. У него сегодня сессия». Мабуть, зайве казати, що сесія доступна для журналістів, і авторка за бажання могла би висвітлити й реакцію Садового на ці звинувачення.

Далі на «Інтері» Сергій Каплін вимагає дострокових виборів. На ICTV вийшов матеріал в інтересах партії «Наш край», на каналі «Україна» — фонду Ріната Ахметова.

24 березня, п’ятниця

Головним ньюзмейкером став радник міністра МВС Антон Геращенко. Із посиланням на нього всі канали назвали ім’я ймовірного вбивці Дениса Вороненкова та оприлюднили деякі факти про нього. Щоправда, СТБ озвучив ім’я й деталі, навіть не посилаючись на джерело.

Те, що розслідування коментує не керівник слідства, а політична фігура, не лишило байдужою редакцію «Інтера». Відреагували на заяву Геращенка у властивій собі манері — оцінки дають не спеціалісти, а ведучий Олексій Ліхман: «Одиозный советник Авакова, как всегда, блеснул познаниями. И выложил целый массив "секретных" данных. … Где всю эту информацию нарыл Геращенко — вопрос. Киллер, как известно, погиб и поведать ее советнику Авакову никак не мог. Как тут не вспомнить откровения народного депутата об убийстве Шеремета. Когда после скандала в СМИ, в МВД вынуждены были официально заявить: доступа к данным расследований Геращенко не имеет».

До новин у справі Вороненкова стали підключатися політичні заяви:«Петро Порошенко вважає, що розкриття вбивства Дениса Вороненкова є для українських спецслужб справою честі так само, як і вбивство Павла Шеремета та диверсія, яка спричинила пожежу на Харківських військових складах», — цю заяву виділили в окрему новину на 5-му каналі та «112». На ICTV цю заяву поєднали з привітанням із 25-річчям СБУ, що містить перелік цифр, які мали би щось сказати глядачеві про якість служби, але не кажуть: «За рік СБУ запобігла понад тридцяти терористичним атакам, затримала більше півсотні диверсантів. Серед них — причетні до міжнародних екстремістських організацій. Нині Україна задіяна у спільних міжнародних операціях із протидії злочинності. За словами Президента, РНБО невдовзі візьметься за реформування силового блоку. Триватиме і очищення кадрів».

На 5-му каналі заяву про справу честі та браваду про показники роботи СБУ розділили на два окремих «паркетних» повідомлення.

На «Інтері» ж радісно звітують про ухвалення законопроекту щодо переселенців. Кажуть — все завдяки «Опозиційному блоку»:

«Кор.: Наконец-то дошли руки у народных депутатов и до проблем переселенцев. Рада утвердила часть законопроектов, разработанных оппозиционерами. До этого — две недели парламент отказывался выносить их на голосование.

Юрий Бойко, народный депутат, "Оппозиционный блок": Ми зробили заяву, що ми не будемо голосувати в парламенті, поки не будуть внесені закони про допомогу переселенцям. Парламент прислухався закони були прийняті. Ми вважаємо, що це добре, це потрібно продовжувати і парламент повинен займатися підтримкою людей, а не якимись розмовами».

Далі на «Інтері», як і минулого дня, критикували блокаду. Точніше, її наслідки для Авдіївського коксохімічного заводу. Всі оцінки в матеріалі давали співробітники цього підприємства; жодної думки стороннього експерта, посадовця чи прихильника блокади в матеріалі немає. «Главная причина, того что завод простаивает — это не только постоянные обстрелы боевиков, но и торговая блокада с оккупированными территориями Донбасса. Коксохиму катастрофически не хватает энергетического угля. А ведь предприятие наполняет бюджет Авдеевки на 80 %», — переконує кореспондент Геннадій Вівденко.

А Сергій Каплін цього дня на «Інтері» закликав заборонити скасування мораторію на продаж землі. На темі землі просували свої інтереси представники «Аграрної партії» на каналі ICTV: «Ведуча: Аграрна партія разом з фермерами та представниками місцевого самоврядування розробили дорожню карту».

На каналі «Україна», як і вчора, говорили про подвійне громадянство та погані українські дороги. Тільки цього разу гостем у студії став лідер «Опозиційного блоку» Борис Колесніков.

У випуску новин на «Україні» анонсували так званий спецрепортаж. І навіть з анонсу зрозуміло, що матеріал буде критичним до екс-голови Одеської ОДА Саакашквілі: «Ведущая: Об опыте строительства дорог, а именно о громко разрекламированном прокладывании международной трассы "Одесса-Рени" времен губернаторства Михаила Саакашвили, смотрите в специальном репортаже "По следу грузинского реформатора" сегодня сразу после итогового выпуска новостей».

Не обійшлося без дбайливого Ріната Ахметова та його фонд на каналі «Україна» й цього дня.

На «1+1» усі сумнівні матеріали цього дня просували інтереси телекомпанії. Спершу в маніпулятивний спосіб розкритикували реформу цифрового мовлення, який розпочали з явного перебільшення: «30 червня може стати останнім днем роботи вашого телевізора. З 1 липня спливає дія аналогового телебачення». Далі у випуску цілим сюжетом анонсували нову програму «Таємний код віри», а також розрекламували нові можливості сайту tsn.ua. Завершили випуск хвалебним репортажем про власний проект «Музей новин».

25 березня, субота

Зазвичай спокійні новини передостаннього дня тижня збурили протести й масові арешти в Білорусі. Але в репортажах на українських телеканалах інформацію подавали недостатньо повно.

Так, на ICTV досить поверхнево описати причину протестів: «Ведуча: Обурення білорусів викликав так званий податок на дармоїдів, запроваджений Президентом Лукашенком. Згідно з ним, кожен білорус, який не працює понад півроку, має заплатити податок — 170 доларів». І подали синхроном тільки коментар президента Лукашенка.

На «UA: Першому», навпаки, більш розлого дали коментарі протестувальників, але проігнорували заяву Лукашенка щодо акцій. Узагалі коментар президента Білорусі з’явився в повідомленнях лише трьох каналів: ICTV, «112» та «Інтера». На каналі «Україна» навіть повідомили: «Реакция Президента Лукашенка не последовала». Хоча це явно неточне формулювання.

У випуску ICTV цього дня був один сюжет із ознаками замовності в інтересах фонду Леоніда Кучми «Україна». Розповіли про організований фондом конкурс для маленьких співаків «Соловейко України».

На каналі «Україна», крім обов’язкового у випуску сюжету про фонд Ріната Ахметова, відзвітувати про поповнення в партії Олега Ляшка: «В полку Радикальной партии прибыло. Почти две с половиной сотни новых членов пополнили ряды Киево-Святошинской районной организации».

На «1+1» похизувалися ініціативами партії «Укроп» у парламенті — стали на захист бізнесу. Головними дійовими особами сюжету Олександра Романюка є народний депутат, член партії «Укроп» Олександр Дубінін та представник іще одного політпроекту Коломойського — депутат Дніпропетровської облради від партії «Відродження», гендиректор ПАТ «Нікопольський завод феросплавів» Володимир Куцін.

«Кор.: Від його роботи часто залежить життя цілого міста.

Володимир КуцінН, голова правління ПАТ "Нікопольський завод феросплавів": Мы действительно градообразующее предприятие, мы наполняем городской бюджет на 30 %.

Кор.: Що ліпше працює завод, то більше робочих місць, вища зарплата, та більше сплачених податків. Нещодавно тут звели і відкрили нову ділянку цеху, спеціально під дробильне обладнання, що завезли з-за кордону. Це дало змогу наростити обсяги виробництва і вже зараз — створити робочі місця».

Автори переконують, що підтримати виробників мають законодавчі ініціативи:«Замість податкового тягаря — гроші на розвиток. Пільги для тих підприємств, які створюють робочі місця або розширяють виробництво, пропонують запровадити в Верховній Раді». А за всіх депутатів у сюжеті говорить один укропівець Дубінін.

«1+1» укотре похизувався своїм «Музеєм новин». А канал «Україна» похвалився здобутками свого ведучого: «Человек года. Лучшим в номинации "Телевизионный журналист" только что стал мой коллега — ведущий "Событий недели" Олег Панюта». Про інші номінації й загалі суть конкурсу тут воліють не згадувати, більше уваги прагненням своїх співробітників: «Сам Олег говорит, что для него это некий аванс от публики, некий аванс от людей Украины и он готов и дальше работать, чтобы доносить оперативную и честную информацию в эфире телеканала “Украина”».

На «Інтері» нардепи «Опозиційного блоку» Дмитро Шпенов та Дмитро Колесников узялися рятувати промисловців Миколаєва від рейдерства: «Кор.: Разобраться в ситуации приехали несколько народных депутатов. Говорят, власти пытаются реализовать классический сценарий: руками Генпрокуратуры забрать предприятие у одного собственника и передать другому, своему».

А соціал-демократи в Миколаєві боролися з парканами: «Ведущая: В Николаеве активисты демонтировали незаконный забор, которым местный депутат оградил возле квартиры в многоэтажном доме». У висновку про незаконність автори посилаються на розповіді місцевих мешканців, і не звертаються по коментарі до компетентних посадовців. А от політикам слово дали: «Денис Жело, голова Николаевской городской организации социал-демократической партии: Депутат Апанасенко абсолютно наглым, таким наглым путём захватил часть придомовой территории жителей, на которой он выстроил частное строение». У сюжеті навіть присутній коментар самого власника паркану — депутата міськради від «Самопомочі» В’ячеслава Апанасенко. Але кількісно критика його дій у матеріалі переважає і перебирає на себе загальне враження.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня до сумнівних віднесли 68 матеріалів: 44 сюжети з ознаками замовності, 20 паркетних повідомлень та чотири промоматеріали власних продуктів телекомпаній.

Найбільша кількість ангажованих сюжетів вийшла на каналі «Інтер» — 21 матеріал. На каналі «Україна» — шістнадцять, на «1+1» — дванадцять, на ICTV — дев’ять, на 5-му — чотири, по три сюжети — на «112» та СТБ. Жодного підозрілого сюжету — на «UA: Першому».

Найпопулярнішим політиком утретє поспіль став Петро Порошенко. Його заяви та інтереси просували 17 матеріалів: чотири на 5-му, по три на «112» та ICTV, по два на «Україні», «1+1» та CТБ, один — на «Інтері»

Представники «Опозиційного блоку» засвітилися у восьми матеріалах: чотири на «Інтері», три на «Україні» та один на ICTV. Половину цих сюжетів узяв на себе Борис Колесніков.

По шість сюжетів працювали на репутацію Сергія Капліна («Інтер») та фонду Ріната Ахметова («Україна»). Представникам партії «Укроп» присвятили п’ять сюжетів на «1+1». Олег Ляшко фігурував у трьох матеріалах на каналі «Україна».

По одному сюжету на ICTV отримали Аграрна партія, партія «Наш край», фонд Леоніда Кучми, Ірина Геращенко та Андрій Парубій. Володимира Гройсмана один раз було помічено в паркетному матеріалі на «Інтері». В інтересах «Народного фронту» один матеріал вийшов на каналі «Україна», а репутацію Віктора Пінчука підтримав один сюжет на СТБ.

Критичних матеріалів загалом було тринадцять: більшість на «Інтері» — десять, два на «1+1» і один на каналі «Україна».

Найбільше критики дісталося представникам «Народного фронту» в ефірі «Інтера» — шість сюжетів. Ще два сюжети на «Інтері» критикували наслідки блокади. І по одному — проти мовних квот на телебаченні та Андрія Садового.

На «1+1» нагадували про конфлікт із охороною Світлани Лободи та невдоволення переходом на цифрове мовлення. Канал «Україна» транслював анонс програми з критикою Саакашвілі.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» та не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus