Порошенко став зіркою «паркету». Моніторинг теленовин за 6–11 березня 2017 року

Скрін-шот відео каналу ICTV

Доволі непримітний у новинах попереднього тижня Президент Петро Порошенко раптом захопив владу над «паркетними» новинами. У неінформативних повідомленнях від посадовців зазвичай найбільше фігурував Володимир Гройсман. Чи то події так підвернулися, чи то Президент став інформаційно активнішим, але впродовж тижня він і коментує справу Насірова, і робить заяву щодо Міжнародного суду ООН, і обіцяє мовні квоти на телебаченні, й вітає жінок із 8 Березня — тобто присутній майже в усіх головних темах новин.

6 березня, понеділок

Пристрасті довкола справи відстороненого керівника ДФС Романа Насірова — тема номер один у новинах. Крім сторін обвинувачення та захисту до процесу долучилися активісти, політики, народні депутати — чатували під будівлею суду, щоби підозрюваний не пішов, адже за законом його затримання завершується після 72 годин, якщо не обрано запобіжний захід.

У сюжеті Олени Михайлової на ICTV помітні деякі логічні нестиковки. «Інфаркту підозрюваного не було і самопочуття його покращується», — повідомляє вона за кадром. А на запитання про самопочуття Насіров каже: «Не дуже добре». Та далі в сюжеті він же каже: «Хочу заверить всех, что, к сожалению, моё физическое состояние ухудшилось за последние дни». Очевидно, що стан підозрюваного кращий, адже він підвівся вперше за кілька днів. Але для ілюстрації цього авторка підібрала не найкращі синхрони.

Більш влучно описали зміни у стані здоров’я на «1+1» та каналі «Україна». Але інтонації переважно знущальні: «Кор.: Пришлось Насирову ночевать в здании суда. Но он не скучал. Посидел в судейском кресле и размялся, походив по коридорам, хотя в предыдущие дни едва поднимал голову с каталки» («Україна»); «Ведуча: Він встав і пішов. Після чотирьох діб лежання на ношах голова фіскальної служби Роман Насіров нарешті підвівся» («1+1»).

Іронізує зі стану здоров’я Насірова також «Інтер». Ведуча Наталія Бєлишева в підводці озвучує: «Но прежде, чем рассказать о еще одном дне из жизни этого пациента, напомню вкратце историю болезни, которая, по странному стечению обстоятельств, настигла его одновременно с обвинениями НАБУ[…] Больной то приходит в себя, то теряет снова сознание. Меняются на нем только футболки да одеяльца».

Майже всі топові телеканали (крім каналу «112») у вечірніх випусках зробили включення із суду, який досі ще тривав. Включення після 19:00 встигли передати найсвіжішу новину — обвинувачення заявило про ще два громадянства Насірова, а захист почав висловлювати сумніви щодо достовірності відповідних документів. Канали «Україна» та «1+1» позицію захисту на цей закид не подали. На 5-му каналі за кадром кореспондентка описала тільки емоційну реакцію самого Насірова: «Роман Насіров коли почув такі слова прокурора, трохи посміявся і сказав, що він ще, цитую: є і громадянином Ізраїлю і Азербайджану».

Дії активістів під судом критикували тільки на каналі «Україна». Тут правозахисник Євген Солодко натякає, що люди в такий спосіб могли перешкодити правам Насірова. А політкоментатор Володимир Фесенко, навіщось включений до сюжету, висловлює думку, що всі хочуть попіаритися на цій справі. Тут варто нагадати, що Фесенка важко назвати неупередженим експертом, оскільки в його біографії — робота в інтересах різних політсил.

До сумнівних експертів звертається «Інтер» — сумнівні, бо близькі до «Опозиційного блоку» Андрій Золотарьов та Руслан Бортнік. Перший заявляє, що судова справа обернеться репутаційними втратами для керівництва держави, бо, вважає, буде оскаржена у Європейському суді з прав людини. Другий переконує, що судовий процес відволікає увагу суспільства від нагальніших проблем.

У контексті справи Насірова всі канали, крім «112», поширили окремим повідомленням заяву Петра Порошенка про те, що судовий процес із Президентом не узгоджувався, й це перемога антикорупційної системи в Україні. Ці повідомлення супроводжуються лише позицією самого Президента.

Важлива тема з дипломатичного фронту — початок розгляду позову України проти Росії в Міжнародному суді ООН. Висвітлюючи тему, журналісти здебільшого досить чітко артикулювали, що позов пов’язаний із порушенням Росією норм двох міжнародних конвенцій: про боротьбу з фінансуванням тероризму та ліквідацію всіх форм расової дискримінації. Канали «Україна» та «Інтер» ці формулювання використали, але якось не вказали, що йдеться про міжнародні конвенції. Деякі інші канали десь видавали бажане за дійсне, десь пропускали важливі акценти й не завжди зрозуміло пояснювали суть самого процесу та його можливі наслідки.

На ICTV журналістка Оксана Коваленко запевнила: «Київ звернувся з позовом на Росію до найавторитетнішого у світі Міжнародного суду ООН. Його рішення є беззаперечними для виконання. Країна, яка проігнорує ухвалу, стане ізгоєм цивілізованому світі». Це суперечливе судження, адже у 1986 році США заблокували рішення ООН щодо своєї агресії в Нікарагуа. Але важко назвати цю країну вигнанцем у цивілізованому світі.

У сюжеті «112» ідеться, що Україна очікує від суду вжиття тимчасових запобіжних заходів щодо Росії. Але значення цього рішення пояснюється поверхово: «Кор.: За словами Зеркаль, якщо воно буде позитивне, то для України стане першим юридичним закріпленням того, що Російська Федерація міжнародних зобов'язань не дотримується». Хоча першочергово — обмежити військову агресію на території України, повернути контроль за кордоном, припинити утиски кримських татар, і вже в разі невиконання цих вимог апелювати до дипломатичного статусу Росії.

Питання ведучої Наталії Мосейчук в ефірі «1+1» до власкора на включенні виглядає некомпетентно: «Чи наблизив сьогоднішній розгляд справи в Гаазі когось із російських очільників до тюрми?». Адже суд ухвалює рішення в іншій площині відповідальності.

5-й канал крім повноцінного сюжету з думками дипломатів та експертів із питань Криму подав окремим повідомленням заяву міністра МЗС Павла Клімкіна, яку можна розцінити як паркет, а не змістовну інформацію. Адже ключовий посил у ній: «Ведучий: На своїй сторінці в Твіттері дипломат написав, цитую: "Наша головна мета — захистити життя і права людей в Україні. Вірю у міжнародне право і справедливість", — кінець цитати».

Тема блокади на Донбасі хоч і мляво, але присутня в ефірах. Подією дня стали протести проти блокади у Краматорську та Авдіївці. Канали «112», ICTV та «UA: Перший» вказали, що думки місцевих мешканців розділилися: одні підтримують блокаду, інші — ні. А на каналах «Україна» та «Інтер» побачили тільки тих мітингарів, які виступали за припинення блокади.

На «Інтері» раптом ретранслювали допис Олега Ляшка у Twitter. «Рекомендация США срочно создать конституционный суд — это вмешательство во внутренние дела нашей страны. Так расценил главный радикал Олег Ляшко сегодняшнее заявление американского посольства. […]Правда, не ясно, почему лидер фракции делает столь резкие заявления в адрес иностранных дипломатов. Это останется загадкой», — озвучила ведуча. Як і не ясно, навіщо канал видає в ефір таку «загадкову» інформацію без її уточнення чи збалансування.

Далі на «Інтері» — традиційні для каналу заяви «Опозиційного блоку» про вимоги прискорити розслідування одеської трагедії 2 травня 2014 року, виступ Сергія Капліна проти завезення львівського сміття, критика Арсенія Яценюка. Ведуча називає інтерв’ю екс-прем’єра на ВВС неоднозначним, а ілюструється це фрагментом, де журналіст Стівен Сакур критикує впевненість Яценюка в ефективності роботи свого уряду. Цікаво, що схожі акценти у своєму блозі розставляв Анатолій Шарій. Хоча інтерв’ю стосувалося багатьох питань, і зокрема на сайті самої BBC з нього окремо винесли цитату Яценюка про те, що Росія має забиратися з України.

На «1+1» продовжили піарити свій Музей новин. Крім того майже як блокбастер подали інформацію про напад на знімальну групу каналу з боку охоронців співачки Світлани Лободи. Кореспондент Дмитро Святненко підкреслено акцентує, ніби журналісти не порушували приватність: «Знімали документальний фільм про роботу папараці. Фільмували передусім себе і свої емоції від багатогодинного чекання на зірку. Вулиці і високі паркани слугували лише фоном». Зрозуміло, що канал захищає своїх колег, але рівень емоцій зашкалює, а позиція опонента ігнорується.

Питання щодо етичності поведінки журналістів винесемо за дужки. В будь-якому разі це не привід застосовувати силу. Але в цьому ж випуску ще одна ремарка про зйомки й етику. Кореспонденти, отримавши згоду на інтерв’ю від тимчасового очільника ДФС, але так і не отримавши саме інтерв’ю, вирішили прийти до нього додому у вихідний. Ведуча Наталія Мосейчук відверто озвучує результат: «Застали його зненацька в домашньому вигляді, спілкуватися із журналістами він відмовився».

Канал «Україна» й цього дня не оминув увагою діяльність фонду Ахметова, а також попіарив прем’єра Володимира Гройсмана, який вітав жінок із майбутнім 8 Березня.

Аналогічний паркет про Гройсмана з’явився й на каналі ICTV.

7 березня, вівторок

Другий день слухань у Міжнародному суді ООН за позовом України проти Росії дався українським журналістам непросто. Цього дня свої аргументи висловлювали адвокати РФ. Триматися неупереджено вдалося не всім телеканалам.

Найбільш емоційно новина виглядала на 5-му каналі. Ведучий Артем Овдієнко демонструє непогані акторські здібності, геть недоречні в інформаційній програмі: «Російської зброї на Донбасі немає, а українські шахтарі, повсталі проти кривавої київської хунти, воюють на громадянській війні радянською зброєю, знайденою ними у копальнях. Уявіть, російські дипломати, які це виголошували сьогодні на суді в Гаазі, змогли при цьому не розреготатися. Ото професіонали, егеж!». Хоча далі в сюжеті Дар’ї Феденко інформацію подано відносно стримано і збалансовано.

Ольга Кучер на СТБ теж не уникає різких слів: «І поки російські найманці засипають українські позиції снарядами, російські дипломати засипають українську сторону побрехеньками. Після вчорашнього виступу України в суді, сьогодні в Гаазі слухали сторону Росії. Туди принесли 600 сторінок відбріхувань. Називають російську агресію громадянською війною в Україні. Розповідають власну версію подій 2014 року. Цей вусатий поважний російський юрист Ілля Рогачов на повному всерйозі каже: зброю сепаратисти беруть шахтах».

Оцінки прослизнули в сюжеті на ICTV: «Кор.: У російських дипломатів, які сьогодні взяли слово, під час слухань своя цинічна правда». Та на каналі «Україна»: «Кор.: К защите готовилась тщательно, но в Международном суде ООН выглядели неубедительно. На экране только это видео. Авдеевка. Люди разбегаются под звуки разрывающихся снарядов. Но кто и откуда стреляет — непонятно. Вот и вся доказательная база России». Але на цих каналах, а також на «UA: Першому» відзначимо наявність бекґраунду — нагадування про мету процесу і спроби обмежити російську агресію за допомогою тимчасових заходів, чого не було на інших — тобто «Інтері», «1+1» та «112». Тож на останніх глядачі, котрі вперше почули про процес, могли й не зрозуміти, що до чого.

На ICTV після сюжету окремим повідомленням додали фрагмент заяви Петра Порошенка: «Президент Петро Порошенко очікує, що Міжнародний суд ООН вже найближчим часом винесе рішення, яке зупинить поставки зброї на окуповану територію Донбасу і дозволить навести там лад та припинити утиски кримських татар в окупованому Криму». Синхрон дублює цей закадровий текст від ведучої. А канали «Україна», «Інтер» та СТБ позицію Президента подали у зведеному сюжеті про Міжнародний суд ООН.

У справі Насірова — довгоочікуваний поворот. Суд підтримав клопотання про арешт посадовця. Із восьми каналів позицію захисту проігнорували два: «1+1» та «112». Лише повідомили, що адвокати подаватимуть апеляцію. Аргументи не наводяться, хоча на «112», на відміну від «1+1», присутній коментар адвоката, але в ньому йдеться про строки розгляду апеляції, а не її обґрунтування.

На каналі «Україна» сюжет Олексія Кермана про відкриття після ремонту відділення реанімації міської лікарні перетворився на калейдоскоп добрих новин від Володимира Гройсмана. Точніше, анонсування добрих новин. Адже про події йдеться в майбутньому часі: підвищать пенсії, відремонтують дороги, стануть доступні безкоштовні ліки. Крім самого Гройсмана, ніхто не коментує його планів, і не згадується, чим завершилися попередні обіцянки про безкоштовні ліки та зниження цін на медпрепарати. Як відомо, рішення відтермінували у зв’язку з неготовністю фармкомпаній його виконати.

У сюжеті каналу «Україна» Володимир Гройсман ще й по блокаді проїхався, фактично перекинувши на відповідальність блокадників усі кризові явища в економіці:

«Кор.: Прокомментировал премьер и тему блокады. Из-за неё бюджет в месяц теряет до четырёх миллиардов гривен налогов.

Владимир Гройсман: Ми мали в четвертому кварталі шістнадцятого року зростання економічне у чотири і сім десятих відсотка. От у мене враження таке — тільки Україна починає піднімати голову, вставати економічно з колін, хтось має дати зверху, щоб нам було дуже й дуже важко. І тому ця блокада, вона значно вплине негативно на економіку. Тепер це може призвести до падіння ВВП».

Короткі повідомлення за підсумками заяв прем’єра вийшли також на ICTV, «1+1» та «Інтері». Але там про плани уряду йшлося більш інформативно: скільки виділять коштів, де ще оновлять медзаклади за рахунок децентралізованих місцевих бюджетів, деталі меморандуму з МВФ. Хоча єдиним коментатором знову був сам Гройсман.

В ефірі каналу «Україна» Ляшко критикує меморандум із МВФ, Рінат Ахметов рятує дітей Донбасу, а Петро Порошенко вітає жінок із 8 Березня. Вітання Президента в новинах поширили також ICTV та «Інтер».

Низку сумнівних матеріалів на «Інтері» розпочав мітинг в Івано-Франківську. Там вийшли на мітинг неназвані активісти. У кадрі видно, що люди тримають прапори «Свободи» та інших націоналістичних сил. А ведуча називає захід так: «Марш против тарифов, олигархов и репрессий сегодня прошел в Ивано-Франковске». Завершують сюжет автори претензіями до поліції: «Кор.: Протестующие считают, что полицейские не пытаются противодействовать преступникам и коррупционерам, а, напротив, их покрывают».

Далі у випуску Сергій Каплін бореться, щоб Арсеній Яценюк не став новим головою НБУ: «Ведущая: Кресло Главы НБУ для Арсения Яценюка — это цена новой коалиции, которую в парламенте пытаются сколотить Народный фронт, Радикальная партия и БПП, — так считает народный депутат Сергей Каплин, и, по его мнению, занять руководящий пост Яценюк пытается с целью политического влияния и крышевания коррупционеров». Далі йде синхрон і ніхто не напружується пояснити глядачеві, до чого тут Яценюк та НБУ. Як відомо, у ЗМІ з’явилися версії, хто може очолити Нацбанк у разі відставки Валерії Гонтаревої, і серед кандидатур називали екс-прем’єра.

Наступний сюжет — про ще одного представника «Народного фронту» Сергія Пашинського. Засідання суду не відбулося, але про що зробити сюжет, таки знайшли. Єдиний коментар — від адвоката Марини Паринової, яка представляє захист опонента Пашинського: «…Нам было очень интересно, каким образом именно народный депутат Пашинский пострадал после встречи народного депутата Пашинского с Вячеславом Химикусом. Уже через день после этого Пашинский полетел отдыхать, кататься на лыжах в Альпах, а мой клиент прикован к постели до настоящего дня».

І не пощастило ще одному народнофронтівцю — народному депутату Денису Дзензерському. Він теж став антигероєм новин на «Інтері». Ведуча озвучує інформацію, якої ніхто не коментує й не уточнює: «Нардепа от фракции "Народный фронт" Дениса Дзензерского подозревают в махинациях на Варшавской фондовой бирже. Об этом сообщает польский интернет-ресурс "Всходник", ссылаясь на источники в комитете польского финансового надзора. Именно эта служба расследует дело о нецелевом использовании инвестиций, привлеченных подконтрольной депутату компании WESTA ISIC S.A. Почти 46 миллионов долларов были выделены на погашение долгов и развитие этой компании».

На «1+1» знову сюжет про неймовірний Музей новин «ТСН». Також у новинах відзвітували про власну благодійну діяльність каналу. Зрозуміло, що благодійна діяльність має бути прозорою і підзвітною. Але звіт про добрі справи в новинах виглядає як робота на власну «карму».

Спекулюють на «1+1» і на військових. Людей із авторитетом у суспільстві втягують у конфлікт каналу з менеджерами співачки Світлани Лободи: «Ведуча: Ветерани АТО вимагають покарати Світлану Лободу, позбавивши її почесних звань заслуженої артистки України й громадянки Українки. Петиція з таким текстом зареєстрована на сайті президента України. Зареєстрував її "кіборг" Тарас Коваль із позивним Польтер. Військового обурили часті візити співачки до Росії та цинічні заяви її менеджменту щодо українських патріотів. Тепер, щоправда, концертний директор від патріотів перейшла на журналістів». І далі йдеться про інцидент зі знімальною групою та охороною співачки.

8 березня, середа

До Міжнародного жіночого дня й випуски новин стали тематичними. ICTV розповів, які професії в сучасному світі опановують на рівних як жінки, так і чоловіки. На «112» та 5-му говорили про жінок на фронті, а канал «Україна» — у службі держохорони.

На каналі «Україна» на фоні свята засвітився Олег Ляшко, який «одаривал женщин розами и ругал мужчин за безразличие к прекрасному полу». А перед ним із екранів привітав жінок Володимир Гройсман, у досить банальний спосіб.

На «Інтері» в дискусії про скасування вихідного дня 8 березня все звели до політики, де «Опозиційний блок» захищає жінок від «Народного фронту»: «Кор. (Наталія Савченко): Следует отметить, что в "Народном фронте" — партии, в которую входит и директор Института национальной памяти, на поздравления поскупились. Но вот в оппозиции пообещали — не допустят отмены праздника». Не дати відібрати в жінок вихідний обіцяє лідер «Опоблоку» Юрій Бойко.

На каналі «1+1» у репортажі з феміністичного маршу Євген Назаренко те й діло посилався на оцінки самих активісток: «Учасниці зібралися, щоб нагадати, що 8 березня не свято тюльпанів та краси, а день боротьби за права жінок, які за їхніми словами, в нашій країні систематично порушуються», «зібралися на Софіївській площі у столиці, щоб провести марш та нагадати, за їхніми словами, головне значення свята 8 березня», «Жінки марширують проти побутового та професійного сексизму, яким, за їхніми словами, просякнуто українське суспільство». Відокремлені оцінки — наче й добре. Але тут здається, що журналіст не вірить претензіям учасниць та учасників акції, а звертатися до альтернативних джерел — звітів правозахисних організацій тощо, не став.

Усі телеканали поінформували про сутичку на акції в Києві. Але СТБ зробив це в дещо невдалий спосіб, ніби протиставляючи жінок і чоловіків, що спотворює суть фемінізму: «Ведуча: Акція за права жінок у Києві не минулася без затримок чоловіків».

На третій день слухань у Гаазі щодо позову України до Міжнародного суду у зв’язку з військовою агресією Росії тема в новинах стає все більш абстрактною й туманною: ще менше структурованості в подачі й чіткого формулювання вимог із боку України. Між аргументами сторін загубили інформацію про суть самої справи в повідомленнях на ICTV, СТБ, «1+1». Неповно, але нагадали суть справи наприкінці сюжетів на «112» та «Інтері».

Більш-менш чіткий бекґраунд подає «UA: Перший»: «Кор.: Завтра останній день слухання. Виступатиме знову Російська Федерація. Позов проти Росії українська сторона подала 16 січня. Закидають порушення одразу двох конвенцій: про ліквідацію всіх форм дискримінації та боротьбу з фінансуванням тероризму. Після публічних слухань суд вирішуватиме, чи вжити тимчасових заходів проти Росії». Перед цим закадровим текстом заступниця міністра закордонних справ Олена Зеркаль у коментарі пояснила суть тимчасових заходів.

На 5-му знову відзначилися та розпочали сюжет емоційною підводкою у виконанні Артема Овдієнка: «… спростовувати оті всі пропагандистські нісенітниці, які напередодні наговорили дипломати Кремля, тут треба мати неабияку силу волі, щоби просто не покрутити пальцем біля скроні в усім відомому жесті. Бо шахтарів, які ведуть громадянську війну проти кривавої хунти радянською зброєю, видобутої ними в копальнях, — бачать чомусь тільки з Мавзолея на Красній площі. А от захисники мирної України та й увесь світ бачать фінансованих Росією найманців…».

Канал «1+1» по другому, а то й третьому колу запустив інформаційну кампанію на захист своєї знімальної групи і транслює дані, які вже були в ефірі: цитати з погрозами, коментарі прокурора. Це подається з такою затравкою: «Нові подробиці скандалу журналістів "1+1" з охороною співачки Світлани Лободи. Із відкритих джерел стало відомо, що на знімальну групу програми Українські сенсації напав директор охоронної фірми, яка зареєстрована в Донецьку і на непідконтрольних Україні територіях і охороняє терористів ЛДНР». Але присутній у сюжеті коментар речника поліції стосується не ідентифікації осіб, а банального підтвердження, що напад розслідується. Тож усі дані з «відкритих джерел» озвучує лише продюсер проекту Олександр Дубінський.

Ще один сюжет у випуску є незбалансованим та виглядає невигідно для міського голови Івано-Франківська Руслана Марцінківа. Ведуча Наталія Мосейчук повідомляє лише це: «Скандал в Івано-Франківську. На мітингу партії "Свободи" пролунали відверто ксенофобські гасла про одну расу, одну націю і одну Батьківщину. Мітингувальники запалили фаєри і підпалили сміттєвий контейнер, який принесли під будівлю обласного управління захисту економіки. На акції був помічений і міський голова Івано-Франківська Руслан Марцінків». Чи був він учасником, чи був присутній за інших обставин, чи відреагували правоохоронці на «скандал» і хто взагалі відреагував — про це не йдеться.

На «Інтері» знову світився Сергій Каплін — він будує нові версії, як намагаються врятувати «неіснуючу» коаліцію в парламенті. А канал «Україна» й на честь свята не звільнив глядачів від перегляду сюжету про досягнення фонду Ахметова.

9 березня, четвер

І на четвертий день у Міжнародному суді ООН новини на центральних каналах позбавлені повноти. Бекґраунд про суть позову та значення процесу присутній мінімально.

5-й канал у своєму ж дусі розпочинає підводкою: «Набрехали з три короби, а потому взагалі образилися на всіх і назвали суд некомпетентним російські дипломати, які представляють Кремль у міжнародному суді ООН». Після включення кореспондентки, яка описала позиції обох сторін, додатково подають заяву міністра юстиція Павла Петренка, яка не містить жодної новини: «Україна в гаазькому суді наводить достатньо вагомих доказів причетності Росії до фінансування тероризму, — переконує вітчизняний міністр юстиції».

Павла Петренка детальніше розпитали про оцінку процесу у студії каналу «Україна». Там йому ставили і критичні запитання, зокрема про нереалістичність притягнення Росії до відповідальності та якості підготовки української позиції.

Більшість каналів репортажно показали урочистості зі вручення Шевченківської премії. Канали «112» та «1+1» подали заяви про нібито ініціативу Президента збільшити присутність української мови у телеефірах. Це супроводжується урочистими промовами: «Петро Порошенко, Президент України: Крок за кроком доля української мови в радіоефірі збільшується. Хочу наголосити, що незабаром таку ж технологію я запропоную застосувати й до телебачення, де зараз присутність української мови є неприпустимо малою» («112»). Та оцінками виключно самого Президента: «Ведуча: Петро Порошенко зазначив, що незважаючи на спротив, квоти для україномовної пісні в ефірах радіостанцій дали позитивні результати і сприяли поширенню української музики. І таку практику, на думку Президента, варто застосувати і на телебаченні» («1+1»). Цікаво, що відповідний законопроект, зареєстрований ще минулого року з ініціативи групи народних депутатів, був ухвалений у першому читанні 16 березня.

Лише Порошенко і лише високопарні промови — в сюжеті на СТБ: «Петро Порошенко, Президент України: Його святого заповіту ми дотримувалися під час нашої Революції Гідності. В усіх нас назавжди перед очима один із перших героїв Небесної сотні Сергій Нагоян. А аж пропікає душу його заклик "Боріться — поборете, вам Бог помагає". "Заповіт" Тараса надихає наших воїнів на захист кожного клаптику української землі від російської агресії».

На ICTV на Шевченковій даті попіарилася Аграрна партія. Тут вийшов сюжет про організовану партією дискусійну платформу «Шевченко. Мова. Держава. Нація» з коментарями лідера партії Віталія Скоцика.

На «1+1» вийшло повідомлення, що проти блокади висловився міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров: «Ведуча: Москва проти блокади торгівлі з ОРДЛО. Міністр закордонних справ Росії Сергій Лавров закликав припинити торгівельну блокаду Донбасу. Її головний дипломат Росії вважає неприпустимою і просить Київ вплинути на блокувальників».

Це можна розцінювати як хід в інформаційній кампанії щодо блокади, яку на «Плюсах» весь цей час підтримували. Бо те, що вважають правильним у Кремлі, за логікою — не в інтересах України. Цей меседж — єдине, що дали тут у новинах після зустрічі російського та німецького міністрів щодо збройного конфлікту на сході України.

Далі у випуску «1+1» виринув Анатолій Кінах: «Ведуча: Аби чиновники чули, а діалог бізнесу і влади був максимально ефективний. Меморандум із планом дій на майбутнє підписали сьогодні члени спільного представницького органу, організації, що її створили роботодавці, аби протидіяти економічній та соціальній кризі. … Анатолій Кінах, перший заступник голови спільного представницького органу: І був впевнений, що зараз це має максимально важливе значення для України. В першу чергу для того, щоб формувати ефективну політику розвитку».

На каналах «Україна» та «Інтер» про долю енергетики роздумував прем’єр Володимир Гройсман. У новинах показали виключно його позицію, а вона повторювала зовсім не нові тези: «Ведуча: В числе главных задач — модернизировать шахты. На это уже выделили почти два миллиарда гривен. Добывать больше собственного газа, а также создать условия для продажи украинского электричества за границу» («Україна»).Або ж зводилася до анонсування абстрактних змін: «Ведушая: Владимир Гройсман считает, что нужно создать прозрачный рынок угля, а также сформировать четкую стратегию работы и содержания украинских шахт. Минэнергетики уже разрабатывает план модернизации угольных предприятий и обещает презентовать его в ближайшее время» («Інтер»).

На «Інтері» традиційно присутні Сергій Каплін та «Опозиційний блок». Перший узявся коментувати умови меморандуму з МВФ. А опоблоківці на Одещині вклинилися у проблеми рибалок. Ті нарікають, що через бюрократичні колізії не можуть займатися промислом. Політики ж тут знайшли свою місію: «Кор.: В "Оппозиционном блоке" предполагают: а может, все эти бюрократические проволочки созданы неспроста? И чиновникам просто выгоден такой теневой промысел?

Владимир Кривошея, депутат облсовета, "Оппозиционный блок": Похоже, что чиновники сели очень плотно на шею рыбаков и пытаются получить какие-то дополнительные доходы. Я считаю, что нужно добиваться результатов, делать изменения в законодательной базе, чтобы люди могли заниматься промыслом и могли кормить свои семьи». Коментарів компетентних чиновників у сюжеті немає.

На каналі «Україна» розкритикували МОЗ: «Ведуча: Минздрав затеял реформу скорой помощи. Врачей неотложки хотят заставить приезжать на вызов быстрее. "Сегодня" провели эксперимент на скорость в столице и в горном селе в Ивано-Франковской области». У сюжеті Олександра Махова йдеться про тяжкі будні швидкої допомоги та поганий стан її забезпечення. Усі коментарі в сюжеті критикують ініціативу МОЗу про встановлення нормативів на швидкість для швидких. Як у міністерстві планують досягти такого результату — в сюжеті ніхто не коментує, представники МОЗу відсутні.

І традиційний для каналу «Україна» сюжет зі звітом про надану гумдопомогу від штабу Ахметова.

10 березня, п’ятниця

Гаряча тема відтермінованого урядового дня — що робити зі «Сбербанком». Ініціатором санкцій щодо фінустанови виступив міністр МВС Арсен Аваков, дізнавшись, ніби там зголосилися визнати документи, видані так званими «Л/ДНР». Різноликим у новинах виглядає прем’єр Володимир Гройсман.

У сюжеті на СТБ між урядовцями повне взаєморозуміння: «Ведуча: Запровадження таких санкцій прем'єр підтримав. Гройсман запевнив: нині це питання вже розглядають разом із президентом та НБУ.

Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Це просто неприпустимо, коли бандитські організації, підтримувані Росією, мало того, що повидавали їм якісь "вовчі білети" і хтось його буде визнавати. Але і, в тому числі, фінансові інституції в такі брудні історії замішані».

Такою ж ідилією виглядає й повідомлення на «112». На пропозицію Авакова Гройсман відповідає: «Це просто неприпустимо, коли бандитські організації, підтримані Росією, мало того, що повидавали їм якісь вовчі білети і хтось його буде визнавати».

На «1+1» коментар прем’єра виглядає більш помірковано: «Я вчора розмовляв на цю тему із Президентом, із головою Національного банку України. Сьогодні робота така ведеться. Зараз з'ясовуються юридичні підстави, чи це є так насправді. Якщо є так, я думаю, що Нацбанк і РНБО дуже швидко відреагують і Президент на цю ситуацію. І ця відповідь буде дуже-дуже адекватною». Тут також взяли до уваги позицію «Сбербанку» та звернулися до фінансового експерта. Але додали вимогу щодо банків до позиції блокадників: «Кор.: Тим часом у штабі блокади торгівлі із окупантами, що перешкоджає постачанню вугілля з окупованих територій, і собі оголосили: дають два тижні владі закрити російські банки, а вкладникам забрати гроші або закриють їх самі».

Випуск новин «UA: Першого» починається з вимог учасників блокади. Із посиланням на «Укренерго» повідомляють, що антрациту вистачить ще на місяць, а на Луганській та Зміївській ТЕС — на 70 днів. Хоча з початку блокади йшлося, що вугілля на станціях вистачає на лічені дні. Тут виразно окреслені вимоги блокадників та їх критика посадовцями. І тільки потім тема переходить до нової вимоги щодо «Сбербанку», яку коментують Аваков та Гройсман.

На каналі «Україна» в матеріалі присутні коментарі представників російського та українського «Сбербанку», де перші підтверджують, а другі спростовують визнання документів самопроголошених «республік».

Сумнівні матеріали на каналі «Україна» розпочинаються у другій половині випуску. Повідомлення про затримання Теймураза Нішніанідзе тут пов’язано з анонсом програми із критикою Саакашківлі: «Кто такой Тимур Нишнионидзе и почему со счетов благотворительного фонда для бойцов АТО оплачивал рекламные ролики Михаилу Саакашвили и покупал ему елитные авто, смотрите сегодня в 23:20 в специальном репортаже "По следу Одесского реформатора", часть вторая».

Далі у випуску — як Рінат Ахметов допомагає батькові-одинаку, а Марина Порошенко вшановує пам’ять Тараса Шевченка на Чернечій горі. Зміст візиту першої леді не розкривається й обмежується перерахунком дій: «Ведуча: Память Кобзаря на Чернечей горе почтила супруга Президента Марина Порошенко. Возложила цветы к могиле Тараса Шевченка, а после посетила местную школу. Говорила об инклюзивном образовании и условиях, которые позволять детям с особыми потребностями учиться в обычных школах. Привезла и особый подарок: Книгу Мира».

А наприкінці випуску просувається ідея про Харків як спортивну столицю — головним чином футбольну: «Ведущая: Обещают болельщикам яркий спортивный год. Летом — финал кубка Украины по футболу. Осенью рассчитывают провести отборочный матч чемпионата мира по футболу Украина — Турция». Коментує здобутки міста лише голова ОДА Юлія Світлична. Як відомо, власник каналу «Україна» Рінат Ахметов перевіз свій футбольний клуб «Шахтар» до Харкова, тож природа такої «новини» зрозуміла.

На «1+1» продовжили відстоювати свої інтереси у протистоянні з охороною Світлани Лободи. На каналі наполягають на зв’язку продюсерки Нателли Крапівіної з «Л/ДНР». Єдиним, хто коментує на підтвердження цих тез, є продюсер каналу Олександр Дубінський, хоча озвучені звинувачення — в компетенції правоохоронних органів.

Знову у випуску похвальний сюжет про проект каналу — Музей новин. А також сюжет, дуже схожий на рекламу бензину: «Ведуча: Економний і екологічний власний український бензин стандарту "Євро-5". Від сьогодні це стало реальністю. Перша партія азербайджанської нафти, з якої його виготовляють, нарешті пішла трубопроводом Одеса-Кременчук і потрапила в трубу Кременчуцького НПЗ. Трубопровід, який простоював довгі роки, тепер працюватиме на енергонезалежність України. І виграють від цього насамперед споживачі, впевнені експерти». Із експертів — тільки представники «Укртранснафти», до складу якої входить згадане НПЗ і з яким пов’язані бізнес-інтереси власника «1+1» Ігоря Коломойського.

На «Інтері» не відпускають тему кризи в парламентській коаліції. Що характерно, ведучий Олексій Ліхман посилається на видання «СтранаUA», але не називає його: «Однопартийцы Авакова из "Народного фронта" вот-вот создадут коалицию с БПП и Радикальной партией Ляшко. Одно из интернет-изданий обнародовало план создания нового альянса. Согласно документу, главная цель объединения — не допустить роспуска парламента. Коалиция создается с долгосрочным прицелом к выборам 2019 года. И будущие коалицианты вовсю делят посты». Коментуютьуже добре відомі нам політтехноги, близькі до «Опоблоку» Андрій Золотарьов та Руслан Бортнік.

Далі у випуску — заява опоблоківця Юрія Бойка про потребу створити орган для захисту прав переселенців. Згодом — сюжет від кореспондента в США Дмитра Анопченка, де суцільні виправдання і спростування від екс-радикала Андрія Артеменка, якого різко критикували минулого тижня за «самоуправство». В американській пресі повідомили, що народний депутат привіз власний план врегулювання ситуації з агресією Росії. Тоді Артеменко превентивно спростував причетність до цього плану нардепів від опозиції. Тепер же йому присвячують цілий сюжет на рупорі опозиції.

Далі знову виступ представника «Опоблоку». Микола Скорик критикує введення мовних квот у телеефірі. Однобоко повідомляють і про зняття санкцій із екс-регіонала Юрія Іванющенка: «Верховный Суд также отклонил ходатайство ГПУ и отказал в пересмотре решений апелляционного и высшего специализированного судов. Это означает, что прокуратура должна закрыть уголовное производство», — озвучує ведучий Олексій Ліхман. У коментарях журналісту «Радіо Свобода» йшлося про те, що ГПУ розглядає перспективи продовження слідства по Іванющенку, про що на «Інтері» мовчать.

Наприкінці випуску — сюжет під гучною назвою «Рейдерське захоплення у столиці». Людина, яка в сюжеті хвалить міністра Петренка, чиї ініціативи дали можливість працювати поліції в антирейдерських заходах, виявляється антигероєм сюжету. У матеріалі кілька разів наголошено на нібито свавіллі поліції. Хоча тут є й коментар поліцейського, але загальне враження від матеріалу він не виправляє. Тож підозри у кришуванні рейдества падають на Петренка й Авакова як відповідального за поліцію. Дуже зручно, що обидва вони є представниками «Народного фронту», якого так не люблять на «Інтері».

У кінці випуску новин СТБ — промосюжет власного проекту «Україна має талант».

11 березня, субота

Цей день, як правило, небагатий політичними новинами. Але одною з найпомітніших із них є призначення заступником голови Нацполіції начальника поліції Донецької області В’ячеслава Аброськіна. Більшість каналів подає цю інформацію як факт, не завдаючи собі клопоту пошукати коментарі про переваги й вади такого рішення.

У цій темі помітно виділяється «Інтер». Ні, тут також не стали шукати експертів для коментарів. Та й навіщо, коли «згадати все» може просто ведуча у студії: «При этом должность начальника полиции Донецкой области Аброськин не покинет. Будет совмещать.

Вот только неясно как. Ведь с одной должностью — он особо не справляется. С блокадой не разобрался. При попустительстве его и его подчиненных — разворовали Мариупольский нефтеперерабатывающий завод. Но, несмотря на это, идет на повышение. Видимо, крайне предан главе МВД».

Без альтернативних коментарів в ефірі «Інтера» звучить і дуже серйозна та проблемна для України тема: «Татьяна Буть, ведущая: Местные выборы в неподконтрольных Украине районах Донецкой и Луганской области возможны только при условии участия в них украинских партий. Об этом глава представительства Европейского Союза в Украине Хюг Мингарелли сообщил в интервью агентству УНИАН. Он подчеркнул: выборы проведут исключительно с соблюдением стандартов ОБСЕ. Это означает, что украинские партии смогут выдвигать кандидатов и украинские СМИ будут иметь возможность освещать кампанию».

Ці припущення мали би йти, щонайменше, з коментарями експертів, які неодноразово й чітко заявляли, що вибори на окупованій території неможливі, зокрема через відсутність незалежних ЗМІ, а перебування українських журналістів на окупованій території є для них небезпечним.

На «1+1» узялися захищати КП «Волиньпродресурси», за яке ручався укропівець Ігор Палиця і яке раніше нахвалювали в «ТСН»: «Ведуча: Працюють законно і готові це довести. "Волиньпродресурси", що має дозволи на видобуток бурштину, готовий співпрацювати з правоохоронними органами і надавати всі необхідні документи. Я нагадаю, підприємство створили на початку року, від "Держгеонадр" воно отримало дозволи на легальний видобуток бурштину. Однак вже за кілька тижнів до компанії навідалися правоохоронці. За версією ГПУ, при видачі дозволів могли бути порушення. Учора Печерський суд видав ухвалу про тимчасовий доступ до документів підприємства, натомість у підприємстві кажуть — готові зробити це якнайшвидше, бо працюють тільки за законом і всіх норм під час отримання дозволів дотримувалися».

Як благодійність Ріната Ахметова стала обов’язковим атрибутом новин каналу «Україна», так і Музей новин вжився у щоденні випуски «1+1». Цей день винятком не став — і на обох каналах не обійшлося без відповідних піар-матеріалів.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня загалом відзначено 73 сумнівних матеріали: 42 з ознаками замовлення, 23 «паркетні» новини та вісім промосюжетів про власні проекти телеканалів.

Найбільше таких матеріалів на «Інтері» — 24, на каналі «Україна» — 19, на «1+1» — 16. Суттєво менше на ICTV — п’ять, на СТБ — чотири, на 5-му — три. По одному паркетному сюжету — на «112» та «UA: Першому».

Найпопулярнішим завдяки «паркетним» новинам став Петро Порошенко. Він фігурував у 14 повідомленнях: три на ICTV, по два на «1+1», «Інтері», СТБ та каналі «Україна», по одному на 5-му, «UA: Першому» та «112». Одного разу в паркеті фігурувала Марина Порошенко на каналі «Україна».

Шість разів у новинах «України» фігурував благодійний фонд Ріната Ахметова. Стільки ж з’являлися «паркетні» новини з Володимиром Гройсманом: чотири на каналі «Україна», по одній на ICTV та «Інтері».

Представники «Опозиційного блоку» п’ять разів засвітилися на «Інтері». На цьому каналі чотири матеріали коментував виключно Сергій Каплін. У трьох новинах привернули увагу до Олега Ляшка: дві на каналі «Україна» та одна на «Інтері».

На «1+1» тричі захищали власні інтереси в конфлікті з командою співачки Світлани Лободи та її продюсеркою Натанеллою Крапівіною. Чотири матеріали мали на меті підвищити популярність Музею новин.

По одному сюжету вийшло в інтересах «Аграрної партії» (ICTV), нардепа Андрія Артеменка та екс-нардепа Юрія Іванющенка («Інтер»), Анатолія Кінаха, торговельної блокади, компаній «Волиньпродресурс» та «Укртранснафта» («1+1»).

По одному «паркетному» сюжету дісталося Юлії Світличній («Україна»), Павлу Клімкіну та Павлу Петренку (5-й канал).

Критичних сюжетів загалом було п'ятнадцять: вісім на «Інтері», чотири на «1+1» і три на каналі «Україна».

Переважно критика «Інтера» була спрямована проти представників «Народного фронту» — п’ять матеріалів, по одному критичному матеріалу щодо парламентської коаліції, В’ячеслава Аброськіна й торговельної блокади на Донбасі.

На каналі «Україна» критикували МОЗ, блокаду й Саакашвілі.

На «1+1» крім команди Лободи зачепили репутацію мера Івано-Франківська Руслана Марцінківа.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» й не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

Зоя Красовська

comments powered by Disqus