Повернення Медведчука та інформаційний вакуум в окупації. Моніторинг теленовин за 20–26 листопада 2017 року

Бій під Кримським, у якому загинули четверо військових, показав, що каналам варто ретельніше перевіряти дані зведення штабу АТО, доповнювати їх обставинами подій, а не лише сухими цифрами. Адже за підсумками подій на фронті офіційні дані оновлювалися кілька днів, суперечили одні одним, а кореспонденти не особливо пояснювали всі обставини.

Так само перші повідомлення про події в окупованому Луганську показали, як складно редакціям знаходити достовірні джерела інформації. Перші повідомлення базувалися виключно на соцмережах, і лише на другий день обросли коментарями офіційного Києва та військових експертів. Тим часом СТБ знайшов спосіб показати життя в окупації.

Відмінністю від попередніх періодів стало те, що «Інтер» почав просувати інтереси бізнесу Ахметова. А на «Україні» відкрито з’явився Віктор Медведчук.

А от в очікуванні днів проти гендерного насильства більшість каналів замовчали одну з найбільших подій фем-активізму — Жіночий конгрес, організований міжфракційною парламентською групою.

20 листопада, понеділок

5 канал, «112», «UA: Перший» та СТБ почали випуску із новин про затримання журналіста Павла Шаройка в Білорусі. На більшості каналів ця новина містилася в першій частині випуску.

На ICTV та каналі «Україна», «Інтері» поширювали обіцянки Гройсмана в забезпеченні соцільних умов учасникам Революції гідності. Це типові паркетні новини містять лише просування позиції очільника уряду.

Тільки Петро Порошенко фігурує на врученні нагород учасникам Майдану в новинах ICTV та «1+1». В основі повідомлення тільки його заяви та оцінки, тому їх оцінено як паркетні.

Юрій Луценко розповідав, як далі розслідуватимуться справи після створення Держбюро розслідувань, яке формально ще не запрацювало, а вже перейняло повноваження низки органів. Крім його пояснень, коментарі експертів додали в повідомленнях на каналі «Україна» та «Інтері»: експерта Центру політико-правових реформ Олександра Банчука й адвоката Романа Марченка відповідно. Решта каналів обмежилася лише поясненнями генпрокурора.

«Інтер» повідомив про зняття з розшуку Інтерполу екс-міністра внутрішніх справ Віталія Захарченка та його заступника Віктора Ратушняка, які підозрюються у злочинах проти активістів Майдану. Джерело не вказано. Але цього ж дня вийшло інтерв’ю з начальником департаменту спецрозслідувань Сергієм Горбатюком у виданні «Фокус», звідки, ймовірно, і поширилася новина. У викладі «Інтера» не йдеться про те, що подія відбулася місяць тому, в який спосіб про неї дізналася редакція і про те, що ця ініціатива перешкоджає українським правоохоронцям притягнути екс-посадовців до відповідальності, а акцент такий: «Ведущая: Поскольку эти преступления совершались в условиях смены власти, следовательно, здесь могут быть признаки политических преследований — такой ответ из Интерпола получили в Генеральной прокуратуре Украины».

Наступне ж повідомлення: «Ведущая: К Убийству Амины Окуевой и взрыву у одного из телеканалов столицы причастны российские спецслужбы — уверен замминистра по вопросам временно оккупированных территорий Георгий Тука». Оскільки формально Тука не є учасником слідчої групи чи причетним до розслідування, його компетентність у цьому питанні сумнівна. Але редакцію це не зупиняє, й достовірність стає ще туманнішою: «Уточнил, что это не его мнение, а информация, полученная от источника. Какого, тоже не сказал». Повідомлення містить припущення, що виконавцями були непрофесіонали, бо нібито цілилися в Адама Осмаєва, а вбили Аміну, так само, мовляв, як і намагалися вбити Мосійчука, а загинули інші люди.

Далі на «Інтері» Сергій Каплін стверджує, що домігся, аби НАБУ перевірило доходи екс-мера Миколаєва Олександра Сєнкевича. Також двічі робив заяви на «Інтері» лідер фракції «Опозиційного блоку» Юрій Бойко. Спершу щодо вдруге залитого цементом вічного вогню: «Бойко: Это сегодняшняя власть стремится уничтожить символы нашей истории, переписать историю. Раскочегарили националистов, радикалов и теперь не могут с ними справиться». Далі критикував пенсійну реформу.

Як допомагає родині чоловіка з ДЦП у Красногорівці штаб Ахметова — в сюжеті Інни Жиленко на каналі «Україна».

На СТБ розпочався тижневий спецпроект Артема Сорокіна «Любити бити», присвячений темі домашнього насильства. У сюжетах порівнюється досвід Швеції та України у протидії та запобіганні таким злочинам. Це найповніша ілюстрація стану справ, приурочена до днів протидії насильству над жінками. Занепокоєння викликало тільки те, що у двох матеріалах показали обличчя жінки, яка перебувала в українському шелтері для жертв насильства, не будучи героїнею сюжету — її просто зафіксувала камера. При цьому автор наголосив, що у шведському притулку перед зйомками вивели всіх жінок, аби вони не потрапили до об’єктива, задля захисту їхніх прав та безпеки.

21 листопада, вівторок

Країна відзначає День гідності та свободи. На «Україні», «1+1», «Інтері», «UA: Першому», 5-му та СТБ повідомили про невелику сутичку на Майдані під час пам’ятних заходів. Оминули цього у праймових випусках на ICTV та «112». СТБ цією інформацією розпочав випуск, хоча наприкінці ведуча повідомила, що штовханина була нетривалим і взагалі єдиним інцидентом. Далі розповіли, як загалом пройшло вшанування. На каналі «Україна» згадали, що це пам’ять і про попередню революцію — Помаранчеву.

Основі відомості про розслідування злочинів під час Майдану повідомляв Сергій Горбатюк, інших учасників процесів канали не опитували. Ключовий посил — справи розглядаються повільно через затягування в судах. Про те, як збиралися докази й чому суди тривають так довго, не йдеться.

На «Інтері» після подібного повідомлення, посилаючись на експертів, заявили, що українська економіка «досягла дна». Про це в сюжеті Олександра Васильченка каже економіст Олександр Савченко. Він, зокрема, критикує владу за відсутність реформ та корупцію. Опонує йому політолог Олексій Голобуцький, завершується сюжет тим, що економіка все ж трохи підросла: «Кор.: При таких темпах страна может вернуться хотя бы на уровень 2013-го минимум через несколько лет».

Наступне повідомлення — заява «Опозиційного блоку»: «Ведущая: Политики, которые пришли к власти после Революции Достоинства, обманули людей и потеряли их доверие. Такое заявление сделали в "Оппозиционном блоке"». У заяві йдеться про небажання влади завершувати війну, погіршення економічних показників та відносин із сусідами, зокрема Польщею.

Далі на «Інтері» Сергій Каплін знову критикує Олега Ляшка за нібито виграш у лотерею та непрозорі доходи. Також цього дня вперше відзначали День десантника за новим порядком. Більшість кореспондентів поспілкувалися із самими винуватцями свята. Тільки паркетні заяви Петра Порошенка дали ICTV, СТБ та «Інтер».

На каналі «Україна» знову порушили тему депортованих грузинів. Із нової інформації тільки те, що в МВС підтвердили, що Вано Надірадзе не має статусу учасника бойових дій, — це ще не свідчить про те, що він не брав участі в бойових діях. Але більшість повідомлення складає вже озвучене минулого тижня командиром «Грузинського легіону», що чоловік нібито є самозванцем. Не згадують, що він нагороджений волонтерською відзнакою, а також що заяви на його захист робили політики з команди Саакашвілі.

Далі — по суті інтерв’ю з Віктором Медведчуком. Він хвалиться, що досягти зрушень у переговорах із Росією щодо полонених вдалося саме завдяки йому: «Виктор Медведчук, спецпредставитель Украины по гуманитарным вопросам в рамках Трёхсторонней контактной группы: Эта договорённость была достигнута после моего визита в Москву, после обращения к президенту Российской Федерации господину Путину. С учётом обстоятельств и аргументов украинской стороны, они получили подтверждения сначала из уст президента Российской Федерации и он оказал своё влияние, используя свой авторитет, позвонив и попросив об этом лидеров непризнанных республик. Поэтому есть уверенность, что такой обмен состоится».

Медведчук єдиний, хто висловлює позицію з цього питання, а також каже, що заяви деяких українських політиків шкодять процесу — про кого йдеться, не уточнює. Загалом матеріал у позитивному ключі, про нещодавні перешкоджання з боку охорони Медведчука журналістам програми «Схеми», які розслідували його перельоти за персональним дозволом саме під приводом переговорів. Розслідувачі з’ясували, що візити могли бути пов’язані з бізнесом, а не переговорами щодо полонених. Серед авторів матеріалу «України» вказано лише журналіста Олександра Громова, оператора немає. Ймовірно, відео надала прес-служба політика. У кадрі він на фоні брендволу організації «Український вибір».

Також пропіарили фонд Ахметова, який допомагає жителям Донбасу, похвалили його футбольний клуб, оптимістично анонсувавши матч: «Ведуча: В шаге от плей-офф Лиги чемпионов…Как будет сегодня — смотрите на нашем канале. Начало прямой трансляции в 21:30».

Ще одна тема, ймовірно, пов’язана з інтересами бізнесу Ахметова, — вантажні перевезення на залізниці. «Укрзалізницю» критикують за брак вантажних вагонів і відповідного сервісу та нібито необґрунтоване підвищення тарифів. До коментаря представника «УЗ» підводять тим, що він «не бачить проблем». Акцентують на потребах вугільно-металургійного комплексу, на якому заробляє Ахметов.

Розповідаючи про події в Луганську, редакції недостатньо уваги приділяли достовірності та відокремленню фактів від коментарів. На соцмережі без чіткого вказання джерела посилаються на ICTV та «1+1», називаючи це «чварами між терористами», «Інтер» посилався на дані ОБСЄ та соцмережі, СТБ спершу розповідає про «озброєних до зубів і без розпізнавальних знаків», не посилаючись на джерела, але в кінці матеріалу озвучує версії штабу АТО і «луганських ЗМІ».

Найбільш повною та стриманою виглядає новина на «112»: «Ведуча: Центр окупованого Луганська заблокували люди у військовій формі із автоматами… Цивільні пояснюють, що це начебто планові навчання… Свою версію того, що відбувається у Луганську, озвучив в ефірі нашого телеканалу громадський активіст Дмитро Снєгирьов. Каже, кремлівські куратори дозволили ватажку так званої ЛНР Ігорю Плотницькому ліквідувати будь-яку опозицію у самопроголошеній республіці».

5-й, «Україна» та «UA: Перший» про це взагалі не повідомляли у праймових новинах.

22 листопада, середа

Усі канали продовжили стежити за подіями в Луганську, присвячуючи сюжети аналізу ситуації з кількох джерел: дані ОБСЄ, штабу АТО, МЗС, експертів та підконтрольних сепаратистам ЗМІ.

На ICTV піарили Радикальну партію, яка системно просуває заклик підняти мінімальну зарплату до 5 тис. грн: «Ведуча: Нові закони в промисловій галузі дозволять підняти мінімальну зарплату до 5 тисяч гривень вже наступного року. За словами народного депутата Віктора Галасюка і голови комітету Верховної Ради з промислової політики та підприємництва Радикальна партіязаступником голови якої він є наполягатиме на прийнятті промислового пакета реформ вже наступного сесійного тижня».

Також на ICTV вийшов сюжет із ознаками комерційної замовності: йшлося, як «Миронівський хлібопродукт», яким володіє один із найбагатших людей України Юрій Косюк, впроваджує енергоефективні технології та позитивно впливає на українську економіку: «Кор. Людмила Цимбалюк: Нині підприємства "Миронівського хлібопродукту" реально наповнюють ВВП країни, думаючи розширювати ринки в Африці, Азії та на Близькому сході і купити п'ять заводів у Європі. Це принесе в українську економіку 350 мільйонів доларів валютної виручки, тому тут ідуть в ногу з європейськими екотенденціями».

На каналі «Україна» в сюжеті Юлії Дронник та Павла Тирського представники ДТЕК просували ідею скасування чи оптимізації екоподатку. Далі піарили Марину Порошенко на темі інклюзії. Але головний благодійник усе ж Ахметов: знову під титром «Помочь вижить» — сюжет Вікторії Чистюхіної про гуманітарку на Донбасі.

«Інтер» розпочинає із претензій до «Нафтогазу» — традиційно з порушенням стандартів достовірності, балансу: жодного коментаря від керівництва «Нафтогазу», якому закидають незрозуміле нарахування кількамільйонних зарплат. Також містятьсяневідокремлені оцінки у висновку авторки сюжету Оксани Григор’євої: «Кор.: Пока в НАКе хвалятся миллиардными прибылями за счет украинцев, у которых нет выбора, у кого покупать топливо, "Нафтогаз" стремительно теряет доверие промышленности».

Далі на «Інтері» Каплін учергове розкручує свою тему про відновлення пенсій ветеранам МВС. І знову скаржилися на ціни — вже без коментарів, просто начитка ведучої зі студії про стрімке зростання вартості продуктів. Учергове проїхалися по репутації заступника керівника слідчого управління Нацполіції Дмитра Бута: «Ведущая: При годовой зарплате в 200 тысяч гривен, работая лишь на государственых должностях, он сумел сколотить приличное состояние». Жодних коментарів ця начитка не має, лише повідомляє, що статки правоохоронця перевіряє НАЗК і чекає його на допиті.

«Опоблок» на «Інтері» просував інтереси вугільного бізнесу: «Наталья Белышева, ведущая: Выделение дотаций угольной промышленности на сумму 2,5 миллиарда гривен будут требовать депутаты " Оппозиционного блока". Отрасль эта катастрофически нуждается в техническом обновлении. Стабильно работающие шахты, это одна из наиважнейших составляющих энергетической страны, поэтому проблему нужно решать в срочном порядке, отмечают оппозиционеры».

Далі звіт про зустрічі співголови «Опоблоку» Олександра Вілкула з політиками в Лондоні. Ще раз Каплін з’явився, спекулюючи на інциденті з побиттям судді Лариси Гольник у Полтаві: мовляв, він бореться проти свавілля міського голови Полтави Олександра Мамая і підтримує чесних суддів. Напад на суддю пов’язують із її відмовою виносити рішення нібито під тиском мера.

На СТБ вийшов сюжет про життя на окупованих територіях Донбасу, який підготували кореспонденти «Донбасу. Реалій» для «Вікон». Так спробували пробити інформаційний вакуум, каже ведуча, з метою безпеки змінили імена та голос журналістів.

Про Жіночий конгрес, що проходив у Києві, не забули розповісти тільки ICTV та «1+1».

23 листопада, четвер

Під час чергової операції ФСБ проти кримських татар на півострові померла Веджіє Кашка. Про це не повідомили тільки у вечірніх новинах СТБ. Канал «Україна» та 5-й цю інформацію подавали через заяву Порошенка у Брюсселі про те, що відповідальність за смерть кримчанки має понести Росія. «UA: Перший» почав із того, що смерть жінки прокуратура Криму розслідує як умисне вбивство. Решта каналів почали з самого факту смерті.

Прес-конференція Романа Насірова зацікавила не всіх. На ICTV лише за кадром дали бекґраунд щодо претензій НАБУ до відстороненого глави ДФС. На «1+1» та «Україні» найбільше сфокусувалися на його хворобі, а також дали коментар речниці НАБУ Світлани Оліфіри. Детальний сюжет Олени Лунькової на СТБ виглядає найбільш повно. Без надмірних закадрових оцінок дає зрозуміти, що поява Насірова на публіці спричинена наближенням судового розгляду його справи.

На ICTV чергові солодкі обіцянки від Володимира Гройсмана передують розповіді про реальні дії уряду. Цього разу щодо збільшення видобутку українського газу: «Ведуча: «Він (прем’єр. — MS) переконаний, зробивши прозорими правила гри на газовому ринку та скасувавши бюрократію Україна наблизиться ще на кілька кроків до енергонезалежності». На «Україні» до цього повідомлення долучився коментар від ДТЕК: «Игорь Щуров, генеральный директор "ДТЭК Нефтегаз": Снижение ренты несомненно даст возможность увеличить инвестиции в бурение новых скважин, что в последствии приведет к увеличению налоговых отчислений на все уровни и создаст новые рабочие места».

На «Україні» Ігор Мосійчук однобоко звинуватив Михеїла Саакашвілі у корупції, матеріал змонтували з виступу політика в ток-шоу на NewsOne. І далі анонс «Герократії»: «… Художественное переосмысление жизни государственного аппарата за кулисами реформ».

Благодійність Ахметова — на екваторі випуску в сюжеті Інни Жиленко. Також нахвалювали нібито екологічність його заводу: «Анна Панова, ведущая: "Запорожсталь" вырвалась в тройку лидеров не только по производству, но и по экологической безопасности. В этом убедились чиновники и наши журналисты. Как завод защищает окружающую среду от собственных выбросов — расскажет Юлия Дронник».

На «1+1» показали фото Марини Корнет — доньки сепаратистського лідера Ігоря Корнета. Крім того, показали, де мешкає дівчина, і фото із соцмереж: дороге авто, фото на яхті, що має засвідчити «дороге життя» 20-річної дівчини. Зв’язатися з нею, каже ведуча, не змогли. Інших підтверджень розкішного життя та зв’язку із сепаратистами не лунає. Директор вишу, де вона навчається, каже, претензій як до студентки до неї немає. Тож виникає багато питань до етичності такого матеріалу.

На «Інтері» знову Сергій Каплін демонстративно заступався за суддю Ларису Гольник із Полтави. Цю тему збалансовано розкрила на каналі «Україна» Олена Орлова. Хоча мер, якого звинувачують в організації нападу на суддю, не був на своєму робочому місці, журналістка змогла йому додзвонитися і подати бодай якийсь його коментар.

Далі на «Інтері» вчергове критикували Дмитра Бута, який не з’явився на допит у НАЗК. У сюжеті Оксани Григор’євої є коментар юриста з оцінками, політичний коментар Сергія Капліна, але немає навіть натяку на спробу отримати пояснення на всі претензії від самого Бута.

Також на «Інтері» піарили підприємство ахметовського холдингу «Ментінвест» — Маріупольського металургійного комбінату ім. Ілліча. Керівництво заводу поширило заяву з проханням переглянути євромито на металургійну продукцію.

Далі керівник Інституту серця Борис Тодуров критикував медреформу. Зокрема, жалівся на низькі зарплати медиків, хоча неодноразово у своїх заявах і поясненнях представники МОЗ наголошували, що медреформа передбачає нову систему нарахування оплати праці медикам і залежатиме від якості їхньої роботи. Цього в новині не згадують.

Доклалися на «Інтері» й до підігрівання теми несприятливих часів в україно-польських відносинах. Чергове непорозуміння стосується відновлення пам’ятників воїнам УПА на території Польщі. Раніше посол України в Польщі Андрій Дещиця казав, що згоди вдалося досягти. «Інтер» із посиланням на неназвані польські ЗМІ повідомив: «Польша не давала согласия на восстановление памятников УПА на своей территорий. Об этом заявил руководитель канцелярий польского президента Кшиштоф Щерский в интервью польским медиа». Реакції у відповідь від українських дипломатів не показали.

24 листопада, п’ятниця

Тривожні новини з фронту: за попередню добу значні втрати. ICTV повідомляє про п’ятьох загиблих та чотирьох поранених у бою на Луганщині, без посилання на джерело. Такі дані оприлюднили зранку в прес-центрі штабу АТО і їх же повідомили на «112», «1+1», 5-му, СТБ. Дещо відрізняється подача на каналі «Україна» та «UA: Першому» — вони повідомили про чотирьох загиблих і двох поранених, також із посиланням на штаб АТО. Ці дані були оприлюднені на фейсбук-сторінці прес-центру.

СТБ у хвилині мовчання повідомляє, що імена загиблих ще невідомі: «Ведуча: Від минулої п’ятниці в зоні АТО полягло дев'ятеро українських бійців. Поки ми знаємо імена чотирьох воїнів. Про п'ятьох, які загинули напередодні, поки що нічого невідомо».

Наступного дня підрозділ, що брав участь у бою, уточнив інформацію щодо втрат: достовірно підтверджена загибель одного бійця, двоє з тих, хто вважався загиблими, повернулися. Врешті у бригаді тільки через два дні остаточно підтвердили загибель чотирьох бійців. Цей приклад укотре звертає увагу на доцільність уважнішої верифікації зведеної інформації з АТО, пошук способів ретельніше її перевіряти, повніше подавати, оскільки нюанси можуть мати велике значення.

На ICTV та «Україні» піарили Гройсмана на підтримці аграріїв:«Оксана Гутцайт, ведуча: Українські аграрії наступного року отримують рекордну підтримку від держави за всі часи незалежності України» (ICTV). Конкретики поки ніякої, зате солодкі обіцянки: «Анна Панова, ведущая: Смету парламент утвердит в начале декабря — предполагает глава Кабмина. А значит, уже к середине месяца фермеры должны знать, как именно они их могут использовать деньги — заявил премьер. Правительство уже разрабатывает механизмы» («Україна»).

Також на ICTV пропіарили фундацію Володимира Кличка, яка частково оплатила створення оновленого гандбольного залу в Броварському училищі фізкультури.

На каналі «Україна» анонсували спецрепортаж із ознаками замовлення, в анонсі близький до БПП політтехнолог Тарас Березовець та близький до «Опоблоку» Руслан Бортнік кажуть про прямий вплив на НАБУ соратників Саакашвілі. Далі черговий анонс серіалу «Герократія» про «залаштунки реформ» у Грузії часів Саакашвілі.

Не обійшовся випуск без сюжету про благодійність фонду Ахметова, цього разу від Юлії Меншакірової. Далі Юлія Дронник звітує, як підприємство групи «Метінвест» працює над забезпеченням теплом мешканців Донеччини: «Ведущая: В прифронтовом поселке Новгородское, Донецкой области, будет тепло. Автономное отопление жителям бесплатно устанавливает городообразующее химическое предприятие».

У сюжеті Олени Гончаренко з показу фільму «Невидимий батальйон» раптом засвітили Валентина Наливайченка. «Кор.: Режиссеры фильма тоже женщины». Прізвища режисерок далі так і не звучать, а от коли йдеться:«Кор: На кинопремьере народные депутаты, руководителя министерств и главы международных организаций», — слово дали Наливайченку, хоча він до жодної з перелічених категорій не належить. Політик, титрований лідером руху «Справедливість», каже, як важливо знати про війну на Донбасі через такі фільми: «Ми показуємо справжніх сильних людей, та ще й жінок і на прикладі їх розповідей, подивившись їм в очі, повірте мені, жодного американця, жодного європейця, ні в жодного українця не залишається сумнівів і питань, що саме відбувається».

На «1+1» розповіли про ініціативу нардепів співфінансувати профтехучилища з місцевих і центрального бюджету. Спікери матеріалу — голова Волинської облради Ігор Палиця, який каже про неспроможність місцевого бюджету самостійно фінансувати ПТУ та коледжі, та народна депутатка Ірина Констанкевич. Обоє — представники партії «Укроп», хоча на цьому не наголошують. Подача однобока, просуває тільки одну сторону, яку в цьому випадку озвучили укропівці. Представників уряду, на який спрямована критика, немає.

На «1+1» похизувалися тим, що після їхнього сюжету донька Ігоря Корнета практично зникла: «Кор. Мар’я Уманська: Видалила сторінку із соцмереж, вимкнула телефон, не прийшла в університет, не з'являється у гуртожитку. Після публікації у ЗМІ Марина Корнет ніби розчинилась у повітрі, і де вона зараз, ніхто не знає». Директор інституту, де навчається дівчина, припускає, що вона могла так вчинити з міркувань безпеки чи небажання спілкуватися з журналістами. Далі в сюжеті показують фото родичів дружини Корнета, хоча один із них телефоном каже, що його родинний зв’язок із жінкою ніяк не наближає його до самого сепаратиста — вони не спілкуються, зв’язків не підтримують і мають абсолютно протилежні погляди.

Наприкінці сюжету журналістка нагадує, що «ТСН» раніше знаходили фото інших родичів та дітей представників окупантів. Але там ішлося про дорогі авто та розкішне життя, чого в цьому матеріалі немає, і взагалі невідомо, які стосунки доньки із Корнетом і чи справедливо її піддали ризику. Дуже багато запитань щодо етики знову!

Скандал довкола серіалу «Свати» на «1+1» показали упереджено. Медіагрупа працює зі студією «Квартал 95» і транслює цей серіал. Ведуча наголошує на популярності та народній любові до нього. Із соцмереж беруть лише позитивні відгуки про серіал та ігнорують критичні. Головне ж — причини заборони в’їзду акторові Федору Добронравову замовчали. Хоча коментар СБУ в сюжеті є, увійшов лише фрагмент про відсутність повноважень забороняти серіали. Про відсутність підстав на той момент відкликати прокатне посвідчення говорять і в Держкіно. Загалом сюжет Дмитра Святненка просуває власні інтереси медіагрупи в цьому конфлікті.

Збалансовано про цей конфлікт розповіла Анна Бикова в сюжеті на 5-му каналі: з позицією СБУ щодо причин заборони в’їзду Добронравову, Держкіно — щодо відповідальності бізнесу за своїх партнерів, а керівника проекту Володимира Зеленського — із критикою дій СБУ. Але жоден із двох сюжетів не має коментарів Мінкульту, який також є ланкою ухвалення рішень щодо показу серіалів в Україні.

Не моніториться цього дня випуск на «Інтері», оскільки він є підсумковим, а не щоденними новинами.

25 листопада, субота

Уточнення інформації щодо загиблих у бою на Луганщині поширили лише ICTV, «112», «Україна» та «UA: Перший», хоча фактично непідтверджені дані щодо втрат учора подавали всі канали.

Багато говорили в новинах про роковини Голодомору. Лише Порошенко коментував урочисті жалобні заходи на «Інтері». Далі, як і на більшості каналів, давали історичні довідки, історії свідків трагедії, довідки про визнання Голодомору геноцидом у світі. Найбільше ефірного часу присвятили темі на 5-му каналі — перші десять хвилин, що складає дві третини всього випуску. Але розпочали новини таки із президентської законодавчої ініціативи: «Ведучий: Ухвалити закон про запроваджeння відповідальності за нeвизнання голодомору та голокосту пропонує Пeтро Порошeнко».

На каналі «Україна» в сюжеті Павла Тирського про те, як живе Україна без російського газу, — суцільний піар компаній Ріната Ахметова: якими перспективними газородовищами займається ДТЕК «Нафтогаз», як модернізує роботу шахт «Павлоградвугілля ДТЕК», як працює перспективна Ботієвська вітроелектростанція ДТЕК на Запоріжжі.

Про благодійну активність Ахметова цього разу розповідав сюжет Інни Жиленко про проект «Сирітству — ні». Також у випуску анонсували анти-Саакашвіліаду «Герократія» та власне ток-шок «Головна тема».

На «1+1» розкритикували дії ахметовського футбольного клубу «Шахтар»: «Ведуча: Футбольний клуб "Шахтар" заборонив дітям учасників АТО виходити на поле у футболках «Мій тато — герой». Про це в матеріалі говорять кілька батьків — учасників АТО, чиї діти виходили на поле. Чи принаймні намагалися отримати коментар від самого «Шахтаря» не повідомляють, але ведуча озвучує не відокремлені від фактів судження: «… Футбольний клуб "Шахтар" виступив проти їхнього патріотичного настрою».

На «Інтері» про обшуки НАБУ в Інституті раку коментував Сергій Каплін, мовляв, він уже давно просить правоохоронців звернути увагу на цю установу: «Народный депутат, лідер Социалистической партии Украины, Сергей Каплин: Керівництво цього інституту погрузло в корупції, має неймовірні маєтки, маєтки, які коштують мільйони доларів, найлюксовіші автомобілі, статки за кордоном, багатомільйоні рахунки».

Далі у випуску Наталія Королевська від імені «Опозиційного блоку» та руху «Жінки за мир» заявляла про потребу зробити бюджет-2018 більш соціальним.

26 листопада, неділя

Цього дня моніториться тільки випуск новин на «Інтері» на заміну підсумковому, який виходить у п’ятницю.

Розпочався випуск із репортажу з зони бойових дій та обстановки на фронті. Далі про перспективи звільнення полонених та погіршення стану здоров’я Олександра Кольченка.

Значну частину випуску новин далі складають міжнародні новини та кілька надзвичайних подій в Україні. Із власних репортажів: про заробляння чернівецької лікарні на паркомісцях і помилкову вирубку лісу на Львівщині. Обидва матеріали збалансовані.

Сюжетів з ознаками замовності цього дня не виявлено.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня до сумнівних зараховано 56 матеріалів: 42 повідомлення з ознаками замовності, 12 паркетних новин, два промосюжети про власні проекти медіагруп.

Найбільше таких на «Україні» — двадцять чотири, на «Інтері» — дев'ятнадцять, вісім на ICTV, три на «1+1», два на СТБ. Випуски на «112», 5-му та «UA: Першому» не містили підозрілих матеріалів.

До сюжетів в інтересах Ріната Ахметова зараховано загалом чотирнадцять матеріалів: майже всі на каналі «Україна», лише один на «Інтері». Шість сюжетів про благодійність — всі на каналі «Україна»; вісім таких, що просували інтереси бізнесу: ДТЕК, «Метівест», «Запоріжсталь», лобіювання умов на вантажних залізничних перевезеннях та ФК «Шахтар». Сім матеріалів на каналі «Україна», один — на «Інтері».

Шість повідомлень виставляли в кращому світлі прем’єра Володимира Гройсмана: три на ICTV, два на «Україні», один на «Інтері».

Шість матеріалів в інтересах «Опозиційного блоку» вийшли на «Інтері». На цьому ж каналі шість матеріалів піарили Сергія Капліна.

П’ять паркетних новин від Петра Порошенка: дві на ICTV, по одній на СТБ, «Інтері» та «1+1».

В інтересах Радикальної партії два повідомлення: по одному на «Україні» та ICTV.

По одному згадуванню: Марина Порошенко, Віктор Медведчук, Валентин Наливайченко на каналі «Україна»; «Укроп» та «Квартал 95» на «1+1»; фундація Володимира Кличка, «Миронівський хлібопродукт» на ICTV.

Упереджено критичних повідомлень загалом десять: по п’ять на каналі «Україна» та «Інтері». На «Україні» вся критика прямо чи опосередковано стосувалася Михеїла Саакашвілі. На «Інтері»: двічі Дмитра Бута, по одному повідомленню — Олега Ляшка, МОЗ та керівництва «Нафтогазу».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

comments powered by Disqus