Прем’єра: партії-посіпаки

Скрін-шот ICTV

27 липня, понеділок

Шаленство навколо 205-го виборчого округу в Чернігові нарешті закінчилось. Остаточні результати оголошені, однак «1+1» не втримався, аби не розставити свої останні акценти. ТСН наголосила не на програші, а на благородності Корбана: «От этого мандата явно плохо пахнет, - сказав близький до Ігоря Коломойського кандидат в ефірі каналу. - Вы все это, я думаю, ощущаете и понимаете. То, что мы сделали в Чернигове в общем-то, вернее не мы, а скорее я. Я пошел на это абсолютно осознанно, абсолютно намеренно для того, чтобы снять маски. Для того, чтобы вы все увидели, что технологии остались прежние». Інші телеканали залишились нейтральними.

Допоки ТСН «відбілює» один проект Коломойського, «Подробности» дискредитують інший: «Сотни людей застряли в аэропортах Киева, Москвы и Варшавы. Без еды, воды, и каких-либо оправданий со стороны украинского авиаперевозчика – МАУ». Аналогічний матеріал вийшов наступного дня на ICTV. Обидва сюжети були збалансовані, однак інші центральні телеканали на таку скандальну ситуацію уваги на звернули.

Також «Інтер» вкотре критикує Авакова: «Главный военный прокурор Анатолий Матиос требует от главы МВД Арсена Авакова объяснить - почему до сих пор не расформирована рота "Торнадо". А вместо этого находится под Киевом в полном вооружении». Можливості відповісти міністру «Подробности» не дали.

На ICTV – передвиборча агітація: «Діти-переселенці із зони АТО відпочинуть в одному з найкращих таборів "Артек-Буковель", що у Карпатах. Такий подарунок вибороли 9 дітлахів у конкурсі талантів, організованому Всеукраїнською громадською спілкою "Слава Україні"», «Таких конкурсов планируется где-то порядка еще трех или четырех, - каже Валерій Ляленко, помічник спонсора поїздки депутата Миколи Негрича. - И во всех мы будем стараться принимать активное участие».

Тим часом «Україна» стабільно піарить Гумштаб свого власника Ріната Ахметова. Цього дня до неї доєднався СТБ.

28 липня, вівторок

Впродовж дня Україна святкувала чергову річницю Хрещення Русі. Замість балансу телеканали демонстрували свої релігійно-політичні вподобання: «Інтер» закцентував на Православній Церкві Мовсковського патріархату і навіть додумався втиснути в цей сюжет коментар опозиціонера Вадима Новинського: «Вчера и во время молебна и во время крестного хода, в котором участвовало огромное количество верующих, по моим подсчетам 30-35 тысяч человек, молились об одном - о мире на Украине. Когда в одном месте такое количество людей молится, это огромная духовная сила, она будет иметь свое действие», зате проігнорував Українську Православну Церкву Київського Патріархату і Українську Греко-Католицьку Церкву. Натомість ICTV розповів про УПЦ КП та УГКЦ. Про Московський патріархат – ні слова. СТБ та «Україна» надали перевагу виключно Київському патріархату. І лише UA: Перший розповів про усі три християнські конфесії.

Також цього дня Олег Ляшко знову пікетував Генпрокуратуру через висловлену підозру його однопартійцям. Але жоден телеканал не здогадався скористатись нагодою і запитати у лідера радикалів, чому він не приходить на допит в Генпрокуратуру. Єдиним про виклик Ляшка в прокуратуру повідомив «5 канал», але й він не дав радикалу відповісти на обвинувачення.

Натомість «Україна» не забула про щоденну порцію благодійності від Ріната Ахметова.

29 липня, середа

«Інтер» цього дня «прокинувся» і вирішив наздогнати відсутність сюжетів з ознаками замовності за понеділок і вівторок. У цьому випуску -  3 матеріали з піаром Опозиційного блоку та Дмитра Фірташа:

  1. Спершу журналісти посилаються на нардепів-радикалів, які внесли у Раду проект постанови, який забороняє вибори на всіх територіях Донецької та Луганської областей. Це стало приводом для політтехнолога Кості Бондаренка розхвалити Опозиційний блок: «Є соціологічні дані, які показують, що сьогодні у східних областях у опозиції є стабільно високими рейтинги, а рейтинги влади постійно падають. Сьогодні влада пропонує піти на абсолютно недемократичний крок і відповідно відмовитися від виборів у Донецькій і Луганській областях…». Пан Бондаренко маніпулює, ставлячи знак дорівнює між проектом радикалів і владою. До того ж, ця постанова не прийнята, щоб говорити про вольове рішення коаліції.
  2. Традиційна вимога опозиціонерів зареєструвати обласний осередок партії у Харкові: «Без этого политсила не сможет участвовать в предстоящих местных выборах. Если партию не зарегистрируют, оппозиционеры обещают бойкотировать выборы и требовать полной перезагрузки власти».
  3. Реклама Агентства, до створення якого причетний власник каналу Дмитро Фірташ: «Украина может стать промышленным центром Европы. Об этом во время круглого стола, организованного Агентством Модернизации Украины заявил бывший премьер Польши Вальдемар Павляк». Ідентичний матеріал вийшов і на «Україні», яка не забула розповісти й про Гумштаб Ахметова і день народження тренера ФК «Шахтар» Мірчі Луческу (Ахметов є власником ФК «Шахтар», - І.А.)

В цьому випуску «События» прорекламували також і Олега Ляшка: «Угля не хватает с электроэнергией перебои. Вопрос энергетического кризиса нардеп Олег Ляшко требует рассмотреть на заседании Совета национальной безопасности и обороны. И уже написал обращение к президенту и премьеру». При цьому думки незалежних енергетичних експертів та тієї ж Ради нацбезпеки і оборони не запитали.

30 липня, четвер

«Інтер» знову скоцентрувався виключно на передвиборчій агітації та контрагітації, а також на рекламі свого власника Дмитра Фірташа.

Фірташ вкотре виступав в ефірі «Подробностей» з вимогою, щоб уряд підтримував не іноземних інвесторів, а вітчизняного виробника. Цього разу наголосив на виробниках сільгосптехніки:  «Надо было бы еще развивать собственное производство. То есть, давать собственному производителю сельхозтехники, комбайнов, скажем, тракторов и всего остального, потому что таким образом мы помогаем своему производителю. И когда они за счет своего рынка усилятся, они спокойно тогда могут конкурировать на внешних рынках».

Далі журналісти «Інтера» прорекламували нову політсилу, яку очолив Олександр Фельдман: «Закон о местных выборах прописан так, что региональные лидеры вынуждены становиться "заложниками" мегапартий. Об этом сегодня заявил Александр Фельдман - внефракционный нардеп. Он презентовал новую региональную всеукраинскую политсилу, вокруг которой объединились мэры и известные региональные деятели». Аналогічний сюжет вийшов і на «Україні».

Заодно «Подробности» пропіарили і Опозиційний блок - двома матеріалами:

1. Вкотре «Михаил Добкин обещает акции протеста в Харькове. Митинговать сторонники "Оппозиционного блока" будут из-за того, что управление юстиции отказывается регистрировать региональную организацию партии». При цьому журналісти не звернулись за коментарем до Мін’юсту. Інакше вони б мусили розповісти глядачам, що опозиціонери не вписуються в рамки законодавства, оскільки у Головному територіальному управління юстиції в області зазначили: «Представники партії звернулися із заявою в Управління юстиції з двома вимогами - взяти до відома інформацію про припинення діяльності облорганизації політичної партії "Закон і порядок" і зареєструвати замість неї обласну організацію "Опозиційного блоку". Процедура ліквідації може зайняти близько двох місяців. Поки вона не буде повністю завершена, прийняти рішення про реєстрацію нового партосередку на території області не можна». Аналогічні матеріали без балансу вийшли на ICTV та «Україні», яка не забуває про традиційний сюжет-похвалу на адресу Ріната Ахметова і його Гуманітарного штабу.

2. «Деятельность "Оппозиционного блока" на Прикарпатье - законна до окончания судебного спора с областным советом. Окружной админсуд Ивано-Франковской области отказался отменить свое предыдущее решение, которым приостановил постановление облсовета о запрете на территории области нескольких политических партий, в том числе и "Оппозиционного блока" - на время слушания дела».

А ось на «Народний фронт» чекав антипіар. Журналісти «Подробностей» зробили матеріал, у який вмістили рейтинги політсил і їхні шанси на місцеві вибори. Однак закцентувати «Інтер» вирішив саме на «Народному фронті», тому що він «не набрал бы на выборах 4 процентов». І, щоб переконати глядачів у програші політсили, додав коментар Ольги Балакиревої, яка очолює відділ моніторингових досліджень Держінституту економіки і прогнозування НАНУ: «Сьогодні практично майже 40% говорять, що їх («Народного фронту», - І.А.) матеріальне становище дуже низьке або низьке. Той песимістичний настрій, який ми зафіксували практично ще в грудні стосовно відсутності суттєвих кроків - він сьогодні продовжує нагромаджуватися у громадській думці і можна сказати, що це з одного боку буде сприяти більше вимог на місцевих виборах, де може бути перед такою базою для зростання протестних настроїв».

ICTV цього дня теж долучився до передвиборчої агітації: «В Україні незабаром з'явиться ще одна політична сила, яка об'єднає лідерів місцевого самоуправління. Про це повідомили ініціатори створення партії - мери і народні депутати з великих промислових центрів. Поки відомо, що в партію ввійдуть міські голови Маріуполя, Миколаєва і депутати з Запоріжжя та Харкова». Назви політсила ще не має, однак за неї уже агітують. Зокрема, міський голова Кам'янця-Подільського (1997-2008) та колишній заступник голови КМДА Олександр Мазурчак: «Прийнято рішення об'єднати цих патріотів своїх територій, ті люди, які мають за собою громадські організації, партійні осередки, в єдине об'єднання всеукраїнське, в основі якого і головною ціллю якої є стабільна, нормальна робота територіальних громад, їх процвітання і захист їх інтересів».

31 липня, п’ятниця

Уже традиційно на «Інтері» представники Опозиційного блоку вимагали зареєструвати обласний осередок у Харкові. Цього разу спробували передати петицію голові уряду, який приїхав з робочим візитом до Харкова. І знову замовчали про юридичні аспекти реєстрації. Ідентичні матеріали про Опоблок у Харкові знову вийшли на ICTV та «Україні».

Тим часом лідер опозиції Олександр Вілкул ні сіло ні впало виступив в ефірі «Подробностей» проти перейменування Дніпропетровська: «Сохранив городу старое название, можно сэкономить огромные средства, считают оппозиционеры. Переименовывать или нет, Александр Вилкул предлагает решать на референдуме. А памятник Петровскому - убрать, и на его месте установить скульптуры апостолов Петра и Андрея». Такий же сюжет вийшов і на ICTV.

У цьому ж випуску Опоблок хвалиться своїми досягненнями: «Оппозиция через суд восстановила справедливость для украинской православной Церкви. Напомним, Киевсовет проголосовал за отмену льгот по земельному налогу для УПЦ. Согласно закону, всем остальным конфессиям Киева эти льготы сохранили. Юристы Оппозиционного блока добились, чтобы такое дискриминационное решение по отношению к крупнейшей украинской религиозной общине было отменено». Однак на жодному онлайн-ресурсі ми не знайшли підтвердження, що мирянам допомагали саме опозиціонери.

Також незмінним в ефірі «Інтера» залишається Сергій Каплін. Цього разу журналісти розповіли про його конфлікт з Чоботарем.: «В столичном Шевченковском суде рассматривают дело - бывший замглавы МВД Сергей Чеботарь против нардепа Сергея Каплина. Чеботарь заседания не посещает, в отличие от Каплина и активистов - они у стен суда собираются регулярно».

І уже за звичкою у випуску «Подробностей» знову чогось вимагає Дмитро Фірташ: «6% населения сегодня уже не имеют возможности себе купить еду, откуда они возьмут деньги для того, чтобы заплатить за медицину и за обслуживание? Мы должны продумать: и правительство, и бизнес, и все, как построить бюджет для того, чтобы наполнить медицину, чтобы дать бесплатную медицину, чтобы люди имели элементарный доступ пройти медосмотр, провериться, полечиться». Кореспондент завершує сюжет оціночним судженням: «Почему такие простые вещи игнорируют "наверху" – непонятно».

Тим часом «Україна» вкотре розповіла про Гумштаб Ріната Ахметова.

А ось «1+1» замість політичних проектів у цьому випуску відстоює бізнес-інтереси свого власника Ігоря Коломойського: «Бензин може подорожчати. Дешеві сорти зростуть щонайменше на 2 гривні. Все через те, що державна компанія "Укртранснафта", якій належать нафтогони на території України, сьогодні перестала прокачувати нафту. Ситуація дійшла до того, що найбільший видобувальник нафти в Україні "Укрнафта" може зупинитися».

Однак ТСН маніпулює. Адже, за інформацією «Дзеркала тижня», раніше група "Приват" в особі "Укртатнафти" (компанії Коломойського, яка з невідомих причин зберігала у себе нафту і брала за це орендну плату, - І.А.) відмовилася повернути технологічну нафту "Укртранснафті" (нафту, яка належала державі, відмовились повернути державній компанії, - І.А.). Ця нафта «була необхідна для закачування в вільні резервуари і трубопроводи, щоб держава не несла непомірних витрат на її зберігання». Саме тому, за інформацією сайту, «Укртранснафта» вирішила зупинити прокачування нафти на завод Коломойського і спрямувати це паливо до себе у систему. Натомість "Укртатнафті" Коломойського запропонували забрати в переробку нафту, яка зберігається в орендованих резервуарах заводу. Однак цієї інформації канал олігарха Коломойського, звісно, не подав. Натомість зробив винним виконавчого директора "Нафтогазу" Андрія Пасічника: «Він називає зовсім іншу причину зупинки. А саме - задля розрахунку між Кременчуцьким НПЗ та "Укртранснафтою". Однак ця його заява кардинально суперечить дорученню уряду, яке з'явилося сьогодні. Кабмін запропонував ту ж саму нафту переробити на користь держави. Тобто фактично вдруге її використати». Тобто глядачі каналу за цими кліше так і не зрозуміли, хто що кому винен, окрім того, що Пасічник нібито порушує закон.

01 серпня, субота

Епопея з нафтою на «1+1» продовжується. Протестувальники нібито з Кременчуцького НПЗ прийшли під стіни регіонального управління "Укртранснафти". Скаржились на те, що завод другий день поспіль не отримує нафти від "Укртранснафти" для переробки і вимагали відправили у відставку керівника "Укртранснафти" Романа Сидорука: «Я нагадаю, - каже журналіст, - його призначили після втручання керівництва "Нафтогазу". Зокрема Андрія Пасічника, якого пов'язують з відомим нафтовим олігархом Ігорем Єремеєвим».

Замість коментарів посадовців слово дають близькому до Ігоря Коломойського  тимчасово відстороненому керівнику "Укртранснафти" Олександру Лазарку. Той, звісно, слова Пасічника називає маніпуляцією, знову нагадує, що він пов'язаний із Ігорем Єремєєвим. ТСН користується цими словами, щоб вколоти Пасічника з іншого боку: «Правоохоронці мають перевірити - чому Пасічник та нинішній керівник "Укртранснафти", які не мають на те право, користуються під час збройного конфлікту на сході послугами 12 охоронців "Альфи", за яких платить держава». Можливості відповісти у нього традиційно немає.

В ICTV – своя версія розвитку подій: «Невідомі люди спортивної статури влаштували мітинг під станцією, яка відповідає за перекачування нафтопродуктів. Напередодні тут призупинили перекачку нафти через аварійний стан ділянки містралі неподалік Галіча. У філіалі «Укртранснафти» пояснили, змушені були піти на такий крок, адже необхідно провести ремонтні роботи. Натомість невідомі мітингарі керівництво станції не слухали і вимагали негайно запустити трубопровід, причому представлялися робітниками Кременчуцького нафтопереробного заводу». Але й вона не підкріплена реальними фактами. Такої ж думки і «Україна», яка встигла в цьому випуску ще й відстояти інтереси свого власника Ріната Ахметова.

«ДТЕК» скаржиться, що «Ночью был вынуждено остановлен последний, остававшийся в работе энергоблок Приднепровской теплоэлектростанции. Причина - полностью исчерпан запас угля. Вчера из-за этого была остановлена и Славянска ТЭС "Донбасэнерго". Возобновление работы Приднепровской станции возможно после накопления антрацита. А этот уголь добывается только на территории неподконтрольной Украине». Тому через це опалювальний сезон може зірватись. «ДТЕК» натякає: треба домовлятись з бойовиками за антрацит. Коментарів енергетиків та посадовців з цього приводу немає. Зате є традиційна похвала гуманітарці Ахметова.

ВИСНОВКИ

Чи свята вода з річниці хрещення Русі так не телеканали вплинула, чи вони втомились від чернігівських виборів, але сюжетів з ознаками замовності цього тижня значно поменшало. Натомість в озеро глядачів нові політсили уже закинули свої вудочки: афішують лише створення партій, одразу запрошуючи нових членів. При цьому складається враження, що свої спічі вони писали під одну копірку. Загалом впродовж тижня ми нарахували в ефірі лише 36 сюжетів з ознаками замовності, що на 12 менше, ніж попереднього. Лідером джинси традиційно залишається «Інтер» (15 матеріалів з ознаками замовності), далі – «Україна» (12), ICTV (5) «1+1» (3), СТБ (1) та один підозрілий на «5» каналі.

 

comments powered by Disqus