Президентські амбіції Ляшка та повернення Яценюка. Моніторинг теленовин за 27 лютого - 4 березня 2017 року

Скрін-шот відео каналу «Інтер»

Протягом тижня тема торговельної блокади відходить на другий план. Вірними темі лишаються переважно зацікавлені телеканали: «Україна» повторює про кризу в економіці як наслідок, а «1+1» — про патріотичні наміри блокадників. А з появою нової інформаційної епопеї — справи Романа Насірова, інтерес до блокади ще помітніше згасає.

На цьому тижні зачастив з’являтися на екранах екс-прем’єр і лідер «Народного фронту» Арсеній Яценюк. Цікаво, що на початку тижня його називали одним із претендентів на крісло голови НБУ Валерії Гонтаревої, яку в окремих медіа продовжують критикувати й засипати запитаннями про можливу відставку.

27 лютого, понеділок

Із критикою блокади залізничних шляхів одразу на кількох телеканалах виступив другий Президент України і представник нашої країни у Тристоронній контактній групі Леонід Кучма. Відповідні меседжі поширили ICTV, канал «Україна», СТБ та «Інтер». На останньому крім Кучми подається позиція «Опозиційного блоку», який заявляє про збитки від блокади. Коментарів самих блокадників або прихильників їхніх дій — немає на жодному з каналів.

ICTV: «Ведуча: З контрабандою треба боротися, але не такими методами. Представник України у Тристоронній контактній групі Леонід Кучма певен, українські активісти насамперед грають на руку Росії».

Канал «Україна»: «Ведуча: Блокада Донбасса помогает России, а не Украине. Так считает представитель Киева в трёхсторонней контактной группе Леонид Кучма».

У наступному матеріалі випуску тезу про те, що блокада на руку Росії, висловлюють політологи Олексій Голобуцький та Олександр Палій.

СТБ: «Ведуча: … Він також зазначив, економічна блокада деяких районів Донецької та Луганської областей не на користь Україні.

Леонід Кучма, представник України в Тристоронній контактній групі, президент України(19942005): Повод той же Росії використовувати цю ситуацію насамперед для того щоб на свій бік людей з Донбасу переконувати. Такі заходи вони не допомагають, а навпаки».

«Інтер»: «Кор. (Олег Решетняк): Вот в то же время самопровозглашённые лидеры так называемых "ДНР" и "ЛНР" ставят ультиматумы украинской власти, дескать, если блокаду не снимут, то боевики возьмут под свой контроль заводы, находящиеся под юрисдикцией Украины. Если это произойдёт, говорят в Оппозиционном блоке, то украинский бюджет недополучит двенадцать миллиардов гривен, рабочие места потеряют около шестидесяти тысяч шахтёров. Не поддерживает блокаду и Леонид Кучма, представитель Украины в Трёхсторонней контактной группе по урегулированию ситуации на Донбассе. По его словам, блокада не помогает Украине, а наоборот работает на Россию».

Цікавий у контексті блокади матеріал підготувала на 5-му каналі Вікторія Ковальова. У репортажі зі станції Кондрашівська на Луганщині продемонстровано, що тут проходять ешелони з вугіллям із окупованої території. Журналістка подає коментарі військових, що охороняють прилеглу територію й висловлюють побоювання щодо вмісту вантажів. Нагадаємо: попередній місяць у ЗМІ активно розкручувалася теза, що вугілля з окупованої території взагалі не надходить через блокаду, тож це загрожує всій економічній системі країни.

Інтереси «Опозиційного блоку» у випуску новин «Інтера» пролунали в сюжеті, присвяченому так званому плану Артеменка. Як відомо, минулого тижня нардеп-радикал Андрій Артеменко опинився в центрі скандалу — The New York Times написала, ніби він привіз свій план врегулювання ситуації з окупованими територіями України — в обмін на звільнення Донбасу провести референдум про передачу Криму в оренду Росії. Артеменка виключили з фракції Радикальної партії, а провладні політологи стверджували, ніби з Артеменком цю ідею просувала група опозиційних нардепів. В «Опоблоці» ще минулого тижня поспішили це спростувати. І зі свіжої прес-конференції Артеменка на «Інтері» до сюжету включили фразу на захист екс-регіоналів: «Андрей Артеменко, народный депутат Украины: Я офіційно заявляю, що ні пан Бойко, ні пан Льовочкін не має ніякого стосунку до моїх мирних ініціатив, я ніколи з ними з цього приводу не зустрічався і не обговорював».

Далі Артеменко заявляє, ніби з ним до США мав вирушити й голова Радикальної партії Олег Ляшко.

А наступний матеріал «Інтера» — досить критичний до Олега Ляшка. Позиція головного радикала ніби як присутня, але нанизується на додаткові звинувачення від авторів сюжету: «Ведущая: Все обвинения Артеменко главный радикал отрицает и тоже обвиняет нардепа, которого сам привел в парламент в ряды своей партии, во лжи».

Зі звернення Ляшка на «Інтері» використали тезу про нібито відсутність коаліції в парламенті. Але «закрили очі» на критику «Інтера» та лідерів «Опозиційного блоку» в тому ж зверненні.

Хоча у зверненні Ляшко критикує владу й відмежовується від коаліції, політкоментатор, близький до «Опоблоку», в сюжеті приписує нардепу партнерство із владою: «Руслан Бортник, политолог: Ляшко завжди був у коаліції. Незважаючи на риторику, його партія тричі голосувала за державний бюджет підряд».

Далі щирість Ляшка оцінює й автор сюжету: «Кор. (Олександр Котов): Игра в иммитацию, видимо, затянулась. Хочется и к власти дорваться. В парламенте ходят слухи, что Ляшко торгуется за кресло спикера. Хотя сам он все отрицает».

На каналі «Україна» із заяви Ляшка виокремили тільки вигідні політику тези, ще й дали його заяву про президентські амбції: «Олег Ляшко, лідер Радикальної партії: Кажуть, що в обмін за участь у коаліції мені пропонують посаду спікера. Мене не цікавить посада спікера, тому що я збираюсь балотуватись на наступних президентських виборах в президенти України».

Не обійшлося в ефірі «України» без похвального сюжету про фонд Ріната Ахметова від кореспондентки Вікторії Чистюхіної. А на «Інтері» нардеп Сергій Каплін традиційно критикував «Народний фронт» в особі його лідера Арсенія Яценюка: «Ведущая: … в Раде зарегестрирували постановление по созданию спецкомисии, котороя должна провести аудит деятельности Яценюка на посту премьера». Автором постанови є Каплін, повідомляється далі в сюжеті.

Про Яценюка згадали не випадково, адже у ЗМІ з’явилися публікації про ймовірну відставку голови НБУ Валерії Гонтаревої. А серед претендентів на її крісло фігурував і Яценюк.

Цю інформацію на ICTV подали зі спростуванням прес-служби НБУ. Й вирішили нагадати про ефективну роботу фінустанови: «Тим часом гривня останній тиждень демонструє стриманий оптимізм. Нацвалюта поступово зміцнюється».

Перед цим повідомленням у випуску анонсували програму «Свобода слова», підкресливши участь у ній Арсенія Яценюка.

На «1+1» попри заяву прес-служби НБУ із запереченням відставки ведуча Лідія Таран таки почала матеріал фразою: «Главі НБУ вже шукають заміну. Голова Нацбанку нібито хоче піти у відставку і отримала на це дозвіл в Адміністрації президента. Таке повідомило напередодні видання "Дзеркало тижня"».

На СТБ та «UA: Першому» випустили сюжети, які можна сприймати як промоцію конкурсу «Євробачення». Саме ці канали мають офіційні права на його трансляцію, тож популярність конкурсу може прямо впливати на їхні рейтинги.

А «1+1» у випуску піарить свої проекти: сюжети про «Музей новин ТСН» та про виступ Каті Чілі у шоу телеканалу «Голос країни».

28 лютого, вівторок

Тема блокади продовжує триматися в топі новинних випустків. Цього дня йшлося про спроби силою розблокувати залізницю та критику ініціаторів блокади на засіданні уряду, а також заяви бойовиків про блокаду у відповідь. Міністр МВС Арсен Аваков звинуватив в «авантюрі» лідерів «Самопомочі». Ця заява потрапила до новин ICTV, 5-го каналу, «Інтера» та «України».

ICTV: «Арсен Аваков, міністр внутрішніх справ України: Я тут напрямую обращаюсь к уважаемому мэру Львова, господину Садовому, главе фракций Самопомочи Березюку. Вы несёте ответственность. Вы принимали эти решение, вы развернули компанию в 20-градусные морозы. Вы начали эту авантюру».

У цих сюжетах відсутня позиція блокадників, яким в уряді приписують мільярдні збитки бюджету, підігравання агресору та позбавлення роботи рядових робітників: «Блокада железной дороги и железных трас на руку России. На этом сошлись министры, депутаты и металлурги. Завод на грани закрытия. Заводу не хватает угля. Его придется покупать за границей. Как вариант, в России. Но там уже начали накручивать цены. Предприятия терпят убытки. Сотрудники остаются без работы» (підводка до сюжету Віри Свердлик на каналі «Україна»).

Відсутні й будь-які коментарі у відповідь від представників «Самопомочі», прямі звинувачення яким висловив Арсен Аваков. На 5-му Анна Мірошниченко зауважила, що позицію згаданих політиків почути не вдалося: «Кор.: 5-й канал намагався отримати коментарів від Львівського міського голови Андрія Садового та голови фракції “Самопоміч” Олега Березюка, після заяви міністра внутрішніх справ в якій він згадував цих політиків. Але телефони обох станом на сьогоднішній вечір вимкнені».

Очевидно, що на звинувачення найкраще було б отримати реакцію тих, кого звинувачують. Але автори за відсутності зв’язку з лідерами політсили, могли би добалансувати сюжет коментарями більш контактних представників «Самопомочі», але не сталицього робити.

Після сюжету Ірини Романової на «Інтері» з критикою блокади в уряді, у випуску матеріал від Олега Решетняка з Донбасу, де він активно поспілкувався з учасниками блокади. Але й тут не обійшлося без політичного умислу. Вінчає цей матеріал коментар лідера «Опоблоку», який звинувачує владу в неспроможності розв’язати конфлікт: «Юрий Бойко, народный депутат, глава фракции "Оппозиционный блок": Ми бачимо, що влада боїться радикалів. Влада може боротись тільки з парламентською опозицією і всі зусилля направляти на те, щоб задавити опозицію в парламенті. А коли проявляються ті радикальні прояви, вона — беззахисна, вона не може нічого вдіяти».

Продовжив випуск матеріал із енергетичного форуму. Закадровий текст повідомлення містить фразу, яку можна розцінити як оксюморон: «Ведущая: Представители Кабмина заверили, что использование антрацита сейчас минимизировано. Энергетическая система страны работает стабильно, но хватит этого угля всего лишь на несколько недель». Тобто проявляється поширена теза минулого тижня: все погано, але уряд справляється. Коментарі тут лише від віце-прем’єра Володимира Кістіона та гендиректора ДТЕК Максима Тимченка. Останній стверджує про збитки всій економіці країни від блокади.

«112» та «UA: Перший» подали як критику блокади, так і коментарі її учасників, а ті фрагменти заяв, що містять політичні звинувачення, до матеріалів не включали. Єдині з восьми каналів не висвітлювали дискусії щодо блокади в уряді на СТБ.

На «1+1», де зазвичай переважає симпатія до блокадників, матеріал вийшов доволі зважений: тут і критика наслідків блокади, і різні позиції щодо нападу на блокадників. Повідомили й про ультиматум бойовиків та пов’язали це із блокуванням розподільчого центру штабу Ахметова на «Донбас-арені» в Донецьку. Хоча тут же автор Олександр Романюк додав, що на офіційному рівні про ймовірний зв’язок із блокадою наразі не йдеться: «Кор.: У самому Києві донецьких подій не коментували, як і можливого зв'язку із блокадою».

На каналі «Україна» тезу про руйнівний вплив блокади доповнює інформація від СБУ: «Ведущая: Запись телефонного разговора главы, так называемой, ДНР Захарченко и его подчинённого выложила в сеть СБУ. По их данным, главари боевиков планировали использовать блокаду как повод для национализации украинских предприятий, которые остались на временно оккупированных территориях».

У новинах каналу «Україна» у своєму ж дусі повідомили про заблоковану гуманітарку «єдиного рятівника Донбасу» в Донецьку: «Ведущая: Сегодня сотни тысяч жителей неподконтрольной Украине части Донбасса не смогли получить наборы выживания. Без помощи гуманитарного штаба Рината Ахметова остались старики, инвалиды, многодетные семьи». Далі у випуску — хвалебний сюжет про доставку ахметовської гуманітарки у прифронтову Максимільянівку на Донеччині.

Дбають на каналі «Україна» і про репутацію лідера «Радикальної партії» Олега Ляшка. Тут чомусь саме він приносить добрі звістки, які доцільніше записати до результатів роботи уряду: «Ведущая: Доходы Пенсионного фонда выросли более, чем на половину за счет повышения минимальной зарплаты и это дает возможность уже весной увеличить украинцам пенсии. Об этом сообщил лидер "Радикальной партии" Олег Ляшко после сегодняшней встречи с премьером. В правительстве результаты переговоров с депутатами пока не комментируют». Далі у синхроні Ляшко вимагає від уряду пенсії не нижче прожиткового рівня і мінімальних зарплат у 5 тисяч гривень.

На ICTV дуже піднесений сюжет Ірини Цимбал про роботу молодого сільського голови на Черкащині перейшов у джинсу «Аграрної партії»:

«Кор.: Та створювати об'єднану територіальну громаду у селі не поспішають, бояться, що помилки при децентралізації зроблять їх біднішими.

Віталій Скоцик, голова Аграрної партії України: На жаль три ключові речі, які мали бути у децентралізації. Це владу на місцях, ресурси на місцях і гроші на місцях, в даному випадку не реалізувалися. Як наслідок із 366 новостворених громад, більше 60 % сьогодні економічно не здатні вести самозабезпечене життя».

На «Інтері» згадали про підпал офісу інформаційної служби каналу. Коментарі зводяться до критики «Народного фронту», а отже постійним глядачам каналу зовсім не дивно, що спершу «на захист свободи слова» виступає Сергій Каплін: «Нападение на редакцию "Подробностей" — это терракт, а не хулиганство — в этом убежден народный депутат Сергей Каплин». Сам Каплін у своїх заявах не стримується у висловах: «Це був терористичний акт, організований міністром внутрішніх справ Аваковим, Яценюком, Пашинським. Ця шайка, зграя — організоване злочинне угрупування під назвою "Народний Фронт" — хотіла спалити заживо людей і спалити телеканал, припинити опозиційне мовлення».

А далі за «Інтер» заступається «Опозиційний блок»: «Власти Украины скрывают от Совета Европы информацию о теракте против "Подробностей". Об этом говорится в заявлении "Оппозиционного блока"».

Ще одна тема в інтересах опозиції — нібито відсутність коаліції у парламенті. «Інтер» посилається на матеріали видання «Страна.UA»: «Ведущая: … по сути, сейчас коалиции не существует — ни де-факто, ни де-юре, — уверяют эксперты. Это проверили и журналисты издания strana.ua. Они разослали всем нардепам запросы — являются ли они членами коалиции. Почти все ответили. Получилось, что даже с учетом внефракционных депутатов, а таких оказалось шестеро, в коалиции всего лишь 224 парламентария, что на два меньше, чем требует Конституция». Від себе на «Інтері» додали коментарі політекспертів Руслана Бортника, близького до «Опоблоку», та Віталія Бали.

Згадали і про справу нардепа Сергія Пашинського. І тут знову Каплін критикує «Народний фронт». Називає упередженим суддю, що розглядатиме позов Пашинського на визнання його потерпілим під час передноворічного інциденту зі стріляниною. «Напомню, Пивнюк, назначенный по квоте "Народного фронта" сделал все для того, чтобы заблокировать трансляцию украинских каналов в зоне АТО», — зазначає ведуча Наталія Бєлишева. А далі додає й сам Каплін: «Суди сьогодні до цього часу в руках Петренка, в руках Авакова і в руках Яценюка».

Просувати нові налаштування супутникового мовлення своїх медіагруп продовжили на «1+1» та СТБ. На «1+1» крім того вийшов критичний сюжет щодо перспектив цифрового мовлення, що супроводжується маніпуляціями: «Ведуча: Вже незабаром українці можуть залишитися без телевізійного сигналу взагалі».

1 березня, середа

Блокада триває, Кабмін стверджує, що розробив порядок торгівлі з окупованими територіями і продовжує звинувачувати блокадників у підіграванні ворогу, а бойовики тим часом почали захоплювати підприємства на окупованих територіях.

На ICTV окремо подають засідання Кабміну з заявами про порядок торгівлі з окупованими територіями — поки що без жодної конкретики та коментарів від блокадників. Окремо — звернення нардепів від «Свободи» на захист блокади. Тут же додають про ще одну вимогу свободівців: «Ведуча: Водночас вони попросили прем'єра віддати родинам Героїв Небесної сотні ті гроші, які вкрали за режиму Януковича». Повідомлення не містить інформації про реакцію уряду на цю ініціативу й виглядає як програмна заява партії.

На каналі «Україна» традиційно нагнітають: «Кор. (Вера Свердлик): Каждая минута на счету на Донбассе второй месяц енергетическая блокада. Она привела к чрезвычайному положению в отрасли. Заводы останавливаются, сотрудников сокращают. Люди остаются без денег, местные бюджеты без налоговых поступлений. Всё может негативно отразиться ещё и на экономике страны.

Владимир Гройсман: Чи усвідомлюють ті люди які організовують блокаду, що вони роблять, що вони всередині знищують Україну підігруючи росіянам? Ми проти будь-якого силового протистояння в цьому питанні. Але ми також і маємо убезпечити від страждань мільйони українців».

Наступний сюжет на «Україні» знову про заблоковану «Донбас-арену», де розподіляли гуманітарку від Ахметова в окупованому Донецьку.

На 5-му каналі та «Інтері» в одному сюжеті поєднали й заяви Кабміну про підготовку порядку, якого вимагали учасники блокади, і звернення «Свободи» з проханням не застосовувати силу проти блокадників.

На «UA: Першому» попри відсутність конкретики від Кабміну таки поцікавилися думкою лідерів блокади і включили коментар до сюжету про урядове рішення: «Анатолій Виногродський, координатор залізничної блокади на Донбасі: Штаб принял решение: мы не даём комментариев до тех пор, пока мы не увидим постановление. Мы не знаем о чём там говорится. Говорить пока не о чем, понимаете? Это может быть всё что угодно».

На «112» разом зі звинуваченням блокадників від Гройсмана в підіграванні Росії включено коментарі ініціаторів блокади нардепів Семена Семенченка та Володимира Парасюка.

Тим, хто стежить за новинами «Інтера», може бути навіть смішно, якого розвитку набула тут тема звинувачень львівського мера в організації блокади. Четвертий сюжет у випуску — від власкора у Львові Галини Якушко розпочинається з нагадування: «Блокаду Донбасса организовал мэр Львова Андрей Садовой, чтобы отвлечь внимание от проблемы с мусором во Львове — такое обвинение прозвучало вчера из уст министра внутренних дел Арсена Авакова».Смішно, адже виходить, що тут два головних антигероя новин на «Інтері» стали ще й опонентами один для одного. Але сумно, адже рівень маніпуляцій зашкалює.

Кореспондентка вирушає в тур до міськради Львова. Шукає Андрія Садового, щоби спитати, що ж він може відповісти на закиди Авакова. Виявляється, мер у триденному відрядженні. На щастя, кореспондентці трапився в коридорі заступник мера: «Кор.: Самый молодой заместитель градоначальника — Андрей Москаленко, без шефа в хорошем настроении. Только сетует: пока львовский мэр в Варшаве развивает демократию — лично Садового и его команду обвиняют во всех проблемах страны. Даже в том, что обрушился Шулявский мост в столице». Попри абсурдність цих закидів, авторка побачила щось спільне між коментарями про Шулявський міст та заявами Авакова: «Кор.: Непонятно, почему львовским чиновникам смешно — ведь глава МВД недвусмысленно обвинил Садового в организации блокады».

Завершується сюжет феєричним стендапом на даху Львівської ратуші (до речі, нещодавно Галина Якушко стверджувала, що тепер туди доступ буде закритий): «На последнем этаже львовской мэрии самая большая смотровая площадка во Львове. Отсюда даже виден аэропорт. Где-то в это время там приземляется самолет из Варшавы. В нем и Андрей Садовый. Но пообщаться сегодня с нами — он не захотел».

У наступному сюжеті йдеться про затриману вантажівку зі сміттям на Полтавщині. Її зупинив і тепер сипле прокльонами на адресу Андрія Садового нардеп Сергій Каплін. А далі у випуску Каплін ініціює судовий процес, щоби довести нібито нелегітимність парламентської коаліції.

Ще раз на «Інтері» згадали про напад на офіс інформаційної служби каналу. Все повідомлення зачитує ведуча у студії й насамкінець повторює лейтмотив: «Я напомню, что по данным собственного расследования "Оппоблока", именно "Народный фронт" и лично министр внутренних дел Арсен Аваков стоят за организацией и финансированием теракта против "Подробностей"».

На «1+1» продовжили непряму інформаційну атаку на голову Нацбанку Валерію Гонтареву. «"Окупант убиває", — труну принесли під стіни Нацбанку колишні бійці АТО і громадські активісти», — повідомляє у студії ведуча Лідія Таран. Хоча в тексті не йдеться про це, але на відео видно манекен у труні із портретом Гонтаревої та підписом — якщо хтось не впізнав. Попередні тижні на «1+1» вийшла низка сюжетів про нібито сприяння керівництва НБУ роботі банків із російським капіталом на території України. Спекулятивно тут виглядає наголошення на участі бійців АТО, хоч і колишніх.

Наприкінці випуску «ТСН» — уже традиційний для цього тижня піднесений сюжет про дивовижний музей новин каналу «1+1».

На «Інтері» повернулися до так званого розслідування ситуації на Маріупольському НПЗ, яке зводиться до звинувачень поліцейського керівництва у сприянні розкраданню майна. А на каналі «Україна» ще одним сюжетом розказали про благодійність Ахметова.

2 березня, четвер

Головною новиною дня стала трагедія на шахті «Степова» на Львівщині. Тут усі канали, що моніторяться, намагалися подати інформацію повно, а коментарі чиновників — стримано, та відокремлювати факти від оцінок.

Не до стриманості — в темі блокади. Прем’єр Володимир Гройсман і тут знайшов черговий привід похвалитися, а кризову ситуацію в економіці пов’язати з деструктивними наслідками блокади. ICTV просто ретранслювали цей меседж: «Ведуча: Українська економіка втрачає мільярди гривень через блокаду на сході України. Прем’єр Володимир Гройсман вважає, що протистояння відіб’ється на статках багатьох українців. Адже на грані виживання опинилися підприємства, які платять великі податки в українську економіку, яка тільки почала виходити з кризи».

Про все й ні про що від Гройсмана також на «Інтері». Тут повідомляють, як прем’єр окреслив напрямки роботи уряду на колегії, повторюючи очевидні речі та зосереджуючись на гіпотетичних цілях, а не конкретних результатах:

«Ведущая: Гройсман назвал приоритетные задачи правительства на 2017 год. Это реформа здравоохранения, судебная, пенсионная, децентрализация и прозрачная приватизация. Премьер-министр отметил, самый сложный вопрос — это пенсии. Здесь, по мнению Гройсмана, нужна новая модель пенсионной системы. Кабмин над этим работает и уже через несколько месяцев представит свой новый взгляд на эту реформу.

Владимир Гройсман, премьер-министр Украины: Саме головне нам з вами потрібно побороти бідність в нашій країні…».

Ще одна гаряча тема — чи зміниться голова НБУ. 2 березня Валерія Гонтарева провела прес-конференцію, на якій ішлося про перспективи чергового траншу від МВФ. Але, схоже, журналістів більше цікавило, чи планує Гонтарева йти у відставку. «1+1» її відповідь подає обрізано, не показавши глядачеві її аргументів: «Запитання журналіста: Может ли так оказаться, что меморандум, который планируется согласовать в ближайшее время, будет последним, под которым будет стоять подпись главы НБУ Валерии Гонтаревой? Спасибо.

Валерія Гонтарева, голова НБУ: Як ви так це питання поставили.. Таке може».

У синхроні на ICTV бачимо, що не показали глядачам «1+1»: «Валерія Гонтарева, голова Національного банку України: Таке може оказаться. Але ще раз наголошую, що офіційно Національний банк за місяць подасть повідомлення. Ми таке повідомлення не робили і все правління Національного банку працює за графіком».

На «1+1» та «UA: Першому» тему НБУ продовжили заявою нардепа Ігоря Луценка, який був одним із активних критиків Гонтаревої. «Тим часом Печерський суд Києва зобов'язав Генпрокуратуру розпочати проти Валерії Гонтаревої кримінальну справу за позовом нардепа від "Батьківщини» Ігора Луценка. На його думку, Гонтарева тисне на суддів при визначенні суперечки щодо визнання банків неплатоспроможними», — повідомляє «UA: Перший». «Йдеться, каже автор позову Луценко, про звернення до Верховного суду України. Глава Нацбанку Гонтарева написала листа із рекомендаціями, як саме суд має розглядати справи щодо НБУ та інших українських банків. Такі дії депутат Луценко вважає тиском на суд, а ще раніше вимагав від ГПУ розслідувати цей епізод» — повідомляє «1+1».

Попри те, що журналісти обох каналів були на прес-конференції Гонтаревої, де очільниці НБУ ставили питання, у відповідь на закиди Луценка, її позиція з цього приводу відсутня.

На «Інтері» банківська тема має інше продовження: «Ведущая: Так кто же может занять кресло Гонтаревой, если она действительно уйдет? Это место среди прочего прочат Арсению Яценюку. Против такого назначения сегодня возле Нацбанка даже прошел флешмоб». Тут присутній лише один синхрон, у ньому Сергій Каплін критикує Арсенія Яценюка.

Канал «Україна» та «1+1» говорять про Яценюка з позитивними оцінками, навіть із нотками героїчного пафосу: «Запад не намерен снимать санкции с России. По крайней мере до тех пор, пока Украина не вернет свои земли под контроль. Об этом заявил лидер "Народного фронта" Арсений Яценюк в Лондоне в ходе рабочей поездки» (канал «Україна»); «Про збільшення військово-технічної співпраці між Україною і Великою Британією і збереження санкцій проти Росії заявив в Лондоні Арсеній Яценюк, лідер партії "Народний фронт»» («1+1»).

У Кривому Розі на Дніпропетровщині — обшуки в міській раді. Для «Інтера» це стало нагодою пропіарити «Опозиційний блок». Хоча тут і подають версію прокуратури про причину обшуків, але спростовують ці звинувачення не посадовці мерії, а народний депутат, син міського голови Кривого Рогу Олександр Вілкул, який формального відношення до теми не має: «Ведущая: В “Оппозиционном блоке” обыски эти называют провокацией, направленной на дестабилизацию ситуации в городе. И требуют прекратить так называемый правовой беспредел».

На ICTV присутні політичні заяви «Опоблоку» у відповідь на підозри прокуратури, але коментар дає посадовець, один із тих, до кого виникли підозри, заступник міського голови Олександр Катриченко.

Тільки сторону обвинувачення у відповідному повідомленні подав канал «112».

На «Інтері» раптом вирішили пов’язати проблеми з дорогами та вік деяких представниць і представників уряду. Тут важко побачити як логіку повідомлення, так і саму суть новини. І все повідомлення — суцільне порушення стандартів інформаційної журналістики. Зокрема й тому, що базується на власних судженнях авторів, прив’язує до теми осіб, які до цього не мають стосунку. Тож вікові проблеми з дорогами — виявляється, проблема юних очільниць різних відомств, які не тільки не відповідають за дороги (принаймні не всі), а й перебувають на посадах лише кілька місяців: «Ведущая: Украинцам так надоело, что из года в год асфальт сходит вместе со снегом, что они обратились к президенту с просьбой ввести уголовную ответственность. … Возможно, из-за нехватки опыта. Вот поскольку например, уже более полугода на должности "Укрдоринвеста" трудится 28-летняя Елена Криворучко. Возглавляемое ею ведомство отвечает за строительство новых дорог за счет международных кредиторов. Если раньше, на высокие посты модно было назначать выходцев, например, из Грузии, то теперь — молодых девушек. Вот, например, глава МВД Арсен Аваков взял себе в замы Анастасию Дееву — ей сегодня только исполнилось 25 лет. У министра энергетики Насалика появилась 27-летняя зам Наталья Бойко. А главным люстратором страны глава Минюста Петренко — назначил 23-летнюю Анну Калинчук. Вот такая вот тенденция».

В ефірі каналу «Україна» цього дня вийшли аж три матеріали в інтересах фонду Ріната Ахметова, а також розповіли, як Олег Ляшко вболіває за національного виробника сільгосптехніки. На «1+1» двічі за випуск хвалилися власним музеєм новин та розсипалися в компліментах на його честь.

3 березня, п’ятниця

День початку нової інформаційної епопеї. Головні медіа країни переключилися на справу донедавна ще керівника Державної фіскальної служби Романа Насірова.

Відвертих перекосів у бік звинувачення чи захисту в повідомленнях першого дня розвитку справи на телеканалах не було. Відчувається, що журналісти здебільшого самі вірять у небезпідставність підозр на адресу Насірова. На ICTV кореспонденту Петру Кузику навіть відомо більше, ніж слідству:

«Кор. за кадром: Була також інформація про те, що він навіть готувався втекти з країни. Але офіційне слідство, цього не підтверджує.

Артем Ситник голова НАБУ: Ви певні, що він готувався? В нас, таких даних поки що нема».

Журналіст не вказав джерела своїх відповідних суджень і, не отримавши підтвердження, все одно навіщось включив ці сумнівні підозри до сюжету.

На ICTV, «1+1», СТБ в сюжетах про Насірова чи окремими короткими повідомленнями нагадали про його задекларовані статки. Лише канал СТБ окремим сюжетом розповів про біографію Насірова та його шлях до приходу в ДФС. На «Інтері» пригадали конфлікт із екс-керівницею Одеської митниці Юлією Марушевською та офшорний скандал із ДФС, а також зникнення у відомстві 3 терабайт даних.

«1+1» та «UA: Перший» зробили огляди про відомих підсудних, кого від судових засідань «рятувала» швидка, підкреслюючи своє іронічне ставлення до госпіталізації Насірова в день оголошення підозри.

Зіркова справа Насірова посунула на дальній план тему, яка була чи не найгарячішою останній місяць. У п’ятничному випуску про блокаду згадали тільки канал «Україна» (виключно критично), «1+1» (виключно позитивно, із закликами до уряду підтримати блокаду від «Укропа», «Свободи» та «Самопомочі») та «Інтер» (тут хоч і дають слово як блокадникам, так і тим, хто їх критикує, але продовжують називати учасників спротиву не інакше як «радикалами»).

На каналі ICTV цього дня знову джинса в інтересах Аграрної партії. А наприкінці випуску — промосюжет: «Ведуча: Столиця під враженням від казкового музичного шоу віртуоза-піаніста Євгена Хмари — унікального композитора, який підкорює серця творчістю та благодійністю. "Колесо життя" — так музикант назвав свій новий проект і вирушив з ним у всеукраїнський тур». Євген Хмара — випускник проекту «Україна має талант», що належить медіагрупі каналу Starlight media.

На каналі «Україна» двічі за випуск згадали про гуманітарну допомогу Ріната Ахметова. А також засвітилася у випуску народна депутатка від «Опоблоку» Наталія Королевська зі своєю ініціативою «Жінки за мир». У новинах також анонсували спецрепортаж, присвячений нібито досвіду одеських реформ. Із анонсу зрозуміло, що автори критикуватимуть Михеїла Саакашвілі: «Ведуча: Узнав о съемках отвечать на вопросы журналистов он отказался, вместо этого разразился бранью в адрес всех журналистов страны». Емоційні звинувачення Саакашвілі, вочевидь, вирвані з контексту і становлять основу «анонсу».

На «Україні» а також в ефірі «1+1» про долю України та її окупованих територій розмірковує лідер «Народного фронту» Арсеній Яценюк. На каналі «Україна» повідомляють, за яких умов Яценюк вважає можливими вибори на окупованій території.

Канал «1+1» передає тези політика більш войовничо: «Ведуча: Через проведення фальшивих виборів в Донецьку і Луганську Путін хоче отримати право вето на майбутнє України. Таку заяву зробив Арсеній Яценюк в Лондоні під час дискусії в королівському Інституті міжнародних відносин».

Далі у випуску на «1+1» ще двічі хизувалися власним музеєм новин.

На «Інтері» повторили вчорашні тези про нібито «безпідставність» обшуків у Криворізькій міській раді. Нагадаю, вчора про це заявляв нардеп від «Опоблоку» Олександр Вілкул. У новому повідомленні вражає неприродна театральність коментатора, якого глядачам представили як юриста Криворізької міськради.

І трендом тижня на «Інтері» стало нагадувати про підпал офісу інформаційної служби каналу. Цього разу вже добре відомий нам нардеп Сергій Каплін вимагає, щоби СБУ допитала в цій справі міністра МВС Арсена Авакова: «Ведущий: Сегодня народный депутат Каплин опубликовал на своей странице в Фейсбуке ответ из СБУ на свой депутатский запрос ему сообщили, что допрошено 100 человек. Но вот ключевые фигуранты и возможные заказчики теракта — Аваков и его советник Илья Кива — так и не встретились со следователями — написал в соцсети Каплин». Як завжди, в матеріалі лише один коментар — від самого Капліна, який називає згаданих осіб «мафією Яценюка».

На 5-му каналі не вперше використовують формулювання, що можна розцінити як мову ворожнечі: «Ведучий Артем Овдієнко: Від слабенького на голову російського актора є користь. Іван Охлобистін оприлюднив в "Одноклассниках" світлину генерал-майора Сергія Дубинського, підтвердивши у підписі, що це і є бойовик на прізвисько Хмурий». Далі в цьому повідомленні йдеться, що це фото допомогло розслідуванню Bellingcat, у якому шукають, хто доправив на Донбас російський бук, яким був збитий Боїнг МН-17.

4 березня, субота

Усе більше уваги до справи Насірова та все менше згадок про «руйнівні наслідки» блокади. Усі сім телеканалі (на СТБ вечірнього випуску новин по суботах немає) мали включення із власними кореспондентами з-під Шевченківського райсуду Києва, де почали розглядати питання обрання запобіжного заходу для відстороненого глави ДФС Романа Насірова. Жоден із телеканалів не ігнорує позиції захисту.

На «112» тема блокади обмежилася двома неповними та незбалансованими повідомленнями. Спершу з посиланням на поліцію повідомили про знайдені на місці блокади зброю та вибухові предмети. А наступним повідомленням — про відновлення руху на ділянці залізниці Шипілове — Світланове. Завершується повідомлення тим, що поїзд пішов у депо. Тут немає ні версій про походження знайдених боєприпасів, ані уточнення, чи відновлення руху поїзда означає розблокування відповідної гілки.

Більш багатослівні в повідомленні на «1+1», але тут явно переважає позиція учасників блокади: «Ведуча: Поліція Донеччини сьогодні і спецпризначенці заблокували проїзди до залізничних шляхів в районі Гірське-Золоте. Дії свої пояснили тим,що, начебто, учасники акції замінували міст. Це наражає всіх на небезпеку і там працюють мінери. Але дорогою поблизу перекритих рейок пускали місцевих жителів […] Натомість, штаб блокади у Фейсбуці повідомив — інформація про розблокування колій не відповідає дійсності. А поліція намагалася здійснити провокацію, підкинувши їм вибухові речовини і патрони».

На каналі «Україна» про блокаду говорять виключно в контексті згубності для економіки: «Кор.: В правительстве заявили что блокада Донбасса может оставить без заработка 75 тысяч работников горно-металлургического комплекса. Эксперты свою очередь подсчитали, ежегодное поступление в госбюджет за счёт налогов которое отчисляли находящиеся на неподконтрольных территориях предприятия, сократятся на 32 миллиарда гривен». Тут замовчують, що значна частина захоплених підприємств — власність власника каналу й олігарха Ріната Ахметова.

Двічі в цьому випуску піарили благодійні проекти Ахметова.

Далі у випуску каналу «Україна» про блокаду та інші гарячі теми говорять із лідером «Радикальної партії» Олегом Ляшком, а бесіда не має жодної новинної доцільності.

На «Інтері» знову повторювали про напад на інформаційну службу каналу: «Ведущая: Оппозиционеры тогда же провели свое расследование и, как выяснили, организаторами атаки на "Интер" были члены партии "Народный фронт", в частности глава МВД Арсен Аваков». Тут же посилаються на заяви авторитетних міжнародних організацій: «Ведущая: Представитель ОБСЕ по вопросам свободы СМИ Дуня Минятович так же призвала власти активизировать свои действия для расследования». Автори не уточнюють, на які саме заяви посилаються. Адже в медіа заяви пані Міятович щодо «Інтера» датуються ще вереснем 2016 року, коли стався підпал. А найсвіжіші згадки про «Інтер» на сайті ОБСЄ вдалося знайти від грудня 2016 року, в річному звіті, де описано лише факти, які організація вважає загрозою свободі слова, але немає полум’яних закликів до правоохоронців.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня нараховано 81 сумнівну новину: 60 повідомлень із ознаками замовності, сім «паркетних» новин, 14 промосюжетів про власну продукцію чи послуги медіагруп.

Лідерами по кількості сумнівних матеріалів залишаються канал «Україна» — 28 повідомлень та «Інтер» — 22 новини. 15 сумнівних сюжетів вийшло на «1+1», 11 — на ICTV, три матеріали на СТБ, два — на «UA: Першому». Жодного повідомлення з ознаками замовності не виявлено в новинах «112» та 5-го каналу.

В інтересах Ріната Ахметова вийшло 12 сюжетів на каналі «Україна» та один матеріал із інтересами «ДТЕК» на «Інтері».

Cергій Каплін виступав на «Інтері» сім разів — переважно із критикою, переважно проти «Народного фронту».

Сім повідомлень про власний музей новин «ТСН» видав «1+1», наголошуючи на його сенсаційності, інноваційності й неперевершеності.

Шість згадок в інтересах «Опозиційного блоку» — на «Інтері».

П’ять матеріалів про ініціативи Олега Ляшка вийшло на каналі «Україна».

Чотири новини додали ваги Арсенію Яценюку: два повідомлення на каналі «Україна» та по одному на ICTV та «1+1».

Чотири згадки було про позицію Леоніда Кучми: по одній на каналах його доньки та зятя Пінчуків СТБ та ICTV, а також на каналі «Україна» та «Інтері». Йшлося про засудження блокади на Донбасі.

Тричі паркетно виступи прем’єра Володимира Гройсмана подали ICTV, «Інтер» та «Україна» — по одному кожен.

Два паркети за участі Президента Петра Порошенка вийшли на ICTV. Цей канал двічі джинсував про Аграрну партію. Двічі заступалися за блокаду на «1+1». Двічі підживлювали інтерес до «Євробачення» канали СТБ та «UA: Перший».

Наталії Королевській дістався один матеріал на каналі «Україна». Підтримали Валерію Гонтареву одним «паркетним» повідомленням на ICTV.

У новинах вийшло 22 критичних повідомлення: тринадцять на «Інтері», п’ять на каналі «Україна», два на «1+1» та по одному на ICTV та «UA: Першому».

Сім новин із критикою та звинуваченнями на адресу представників «Народного фронту» — всі на «Інтері».

Із критикою Андрія Садового та «Самопомочі», що лишилися без відповіді — п’ять повідомлень: три на «Інтері», по одному — на «Україні» та ICTV.

Проти Валерії Гонтаревої три повідомлення: два на «1+1» та одне на «UA: Першому».

Три сюжети на каналі «Україна» критикували блокаду з акцентом на руйнівні наслідки її для економіки.

Із тезами про «неіснуючу коаліцію» вийшли два сюжети на «Інтері». По одному критичному сюжету вийшло про Михеїла Саакашвілі («Україна») та Олега Ляшка («Інтер).

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» й не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

Зоя Красовська

comments powered by Disqus