Про що мовчали новини в липні-2016

Примітка: дані за 2016 рік – це дані за 25–30 липня, 14–19 березня; за 2015 рік – це дані за 19–24 жовтня, 13–19 липня, 20–25 квітня, 19–24 січня. 

Детально про методологію проведення моніторингу дивіться тут.

1. Матеріали з порушенням професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури)

Загалом протягом звітного тижня (25-29 липня) в підсумкових випусках щоденних новин досліджуваних телеканалів була така кількість матеріалів суспільно-політичної тематики з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури).

На звітному тижні липня, як і в попередні виходи моніторингу, – в антилідерах канали «Інтер» і «Україна». Істотно зменшилася кількість матеріалів із порушеннями на чиюсь користь на каналі ICTV, натомість відчутно зросла на 5-му каналі.

На «Інтері» – матеріали з ознаками замовності за різними ключовими напрямками.

Протягом тижня – ряд незбалансованих матеріалів проти НАБУ, зокрема, стосовно справ Одеського припортового заводу (прикметно, що такі самі матеріали з ознаками замовності протягом тижня синхронно виходили й на «Україні»), і в справі Укргазвидобування.

Окремою темою тижня була хресна хода Московського патріархату. На «Інтері» її висвітлювали вкрай однобоко на користь саме Московського патріархату. 26 липня в ефірі «Подробностей» із промовою «про права віруючих» виступив єпископ Климент, коментував тему нардеп-опоблоківець Новинський. У сюжеті про ходу 27 липня – чільними коментаторами були чомусь знову-таки нардепи-опоблоківці Новинський і Бойко. Того ж дня в ефірі «Подробностей» без балансу подавали заяву Опозиційного блоку з приводу ходи. Цікаво подавав «Інтер» тему Свята хрещення Русі 28 липня: 

«Сегодня Украина отмечает День крещения Киевской Руси. В Киево-Печерской лавре на божественную литургию пришли десятки тысяч верующих. Богослужение провёл предстоятель Украинской православной церкви митрополит Онуфрий. Прибыли и посол Константинопольского патриархата, делегация священнослужителей из афонских монастырей, дипломаты, политики. Богослужение провели по Афонскому уставу именно так, как оно совершалось тысячу лет назад. Специально к этому дню в столицу привезли чудотворные иконы из разных регионов Украины». (Вийшло так, що святкував Хрещення лише Московський патріархат, святкування на Володимирській гірці не згадували у випуску взагалі, є й неточність: виходить із повідомлення «Інтера», що посол Константинопольського Патріарха прибув до Онуфрія, що є неправдою).

З інших матеріалів, 25 липня, – незбалансовано й неповно розповідає «Інтер» про звинувачення мерів Бучі та Ірпеня. Подає неправдиву інформацію (безпідставне узагальнення й без балансу думок, бо слово надавали лише опоблоківцю Ларіну) про те, що «жителі Кропивницького проти» нової назви міста.

26 липня на «Інтері» чомусь нардеп Борислав Береза коментує втечу засновника «Еліта-Центру»; незбалансований матеріал зі звинуваченнями на адресу МОЗ про держзакупівлі ліків. Рішення Полтавської облради про тарифний мораторій коментує чомусь лише представник «Партії простих людей» Капліна.

27 липня – піар Вілкула на темі мораторію на тарифи в Кривому Розі.

28 липня чомусь Кличко закликає до суворішого запобіжного заходу щодо забудовника Войцеховського, явно виходячи за межі своїх мерських повноважень, про що журналісти «Інтера» не дають бекґраунду, як і не дають балансу думок (прикметно, що такий самий матеріал вийшов цього дня в ефір і на ICTV). Цього ж дня на «Інтері» – матеріал про скандал між «Самопоміччю» й «Народним фронтом» із приводу проекту «Стіна».

30 липня – різко незбалансований матеріал про затримання Єфремова, на користь самого Єфремова.

На «Україні», крім уже згаданих матеріалів проти НАБУ в справі Одеського припортового заводу, теж ряд незбалансованих матеріалів на користь Московського патріархату у висвітленні ходи. Так само, як і на «Інтері», головними спікерами в репортажі про ходу є опоблоківці Новинський і Бойко. Крім того, майже щодня, а 27-го й 28 липня по два матеріали на день про гуманітарну допомогу людям у зоні АТО від Фонду Ахметова.

На «1+1» – кілька тем, у яких є ознаки замовності. Екс-нардеп Томенко – у сюжеті про «Сім чудес України» 25 липня. Заява Томенка, що позиватиметься проти позбавлення його депутатства (цю ж заяву транслює цього дня й ICTV), 28 липня в ТСН – заява Томенка про намір позиватися в Євросуді. Усі ці матеріали – з грубими порушеннями стандартів, насамперед балансу думок і повноти інформації, нема якісних бекґраундів.

28 липня на каналі – незбалансований матеріал про те, що Філатов (який є бізнес-партнером власника «1+1» Коломойського) підписав контракт про добудову метро в Дніпрі.

29 липня – два незбалансованих матеріали проти представників «Самопомочі»: про те, що начебто на хабарі піймали львівського депутата від цієї політсили, і матеріал про те, що львівська влада нічого не робить для розв’язання проблеми Грибовицького сміттєзвалища.

30 липня в ТСН чомусь нардеп Борислав Береза коментує в матеріалі про порятунок маленької дівчинки в Дніпрі.

Решта матеріалів з ознаками замовності протягом звітного тижня на згаданих і на інших каналах – це традиційні «паркетні» матеріали, що висвітлюють заяви й рухи представників влади: Порошенка, Гройсмана, Гонтаревої, Омеляна й Полторака. Окремої згадки заслуговує активне (і, звісно, ніяк не збалансоване) висвітлення на всіх каналах самопіарівської акції Генпрокурора Луценка щодо «декларації доброчесності прокурорів».

Замовних матеріалів бізнесової тематики на звітному тижні було лише три. На «1+1» – незбалансований матеріал про судовий позов «Приватбанку» на футболіста Мілевського. На «Інтері» – однобокі заяви адвокатів Херсонського суднобудівного заводу (де співвласником є опоблоківець Новинський) про те, що підстав для обшуків на заводі нема. На ICTV – реклама девайса для власників тварин «Петкуб», у матеріалі навіть не приховують, що розробники девайса заробляють на ньому гроші.

 

У матеріалах із порушеннями стандартів, що може свідчити про ознаки замовності (цензури), канали порушують такі стандарти:

 

 

2. Замовчування суспільно важливої інформації 

Жодний із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики: побиття головного редактора інтернет-видання «Бізнес-Цензор» у центрі Києва (26 липня); Київ вимагає від Росії припинити переслідування кримського журналіста Семени (26 липня).

Жодний із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики: Росія встановила бурові вишки на українських газових родовищах у Чорному морі (25 липня); під Мар’їнкою терористи застосовували наднові снайперські гвинтівки, намагаючись захопити опорний пункт (26 липня); Росія нарощує військову присутність у Криму, – розвідка (29 липня); унаслідок того, що бойовики обстріляли Зайцеве, зруйновано будинок мирних жителів (29 липня).

Жоден канал не повідомляв про таке: посол США – про конфлікт на Донбасі: його послаблює чи посилює Росія (26 липня).

Інші прикметні теми, які замовчували всі канали

  • У Кропивницькому заарештували двох поліцейських, підозрюваних в отримані $8,5 тисячі хабара (25 липня).
  • У Маріуполі автомобіль із військовими впав у річку (25 липня).
  • Бірюков показав фото тарганів і черв’яків у солдатській їжі у військовій частині Миколаєва (26 липня).
  • У Харкові місцеві лідери «Батьківщини» спалили свої партквитки через злиття керівництва партії з «Опоблоком» (26 липня).
  • На Луганщині військові під час бою затримали росіянина-диверсанта (29 липня).

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

comments powered by Disqus