Щоденна порція Тимошенко й телезірка Вілкул

Телеканал "Україна", скріншот

Головними темами тижня були стрибок курсу гривні, негода, прес-конференція Президента, опалювальний сезон та газові перемовини. Виразнішою стає цілеспрямована підтримка «Опозиційного блоку» в новинах «Інтера», «України» та почасти ICTV. Не припиняється боротьба «Інтера» проти Ігоря Коломойського, боротьба «Плюсів» проти Ляшка та піар Ріната Ахметова в новинах «України». Непропорційною та невиправданою з погляду інтересів аудиторії була присутність в ефірі «України» та «Інтера» представників Опозиційного блоку, насамперед Олександра Вілкула. А Юлія Тимошенко цього тижня розміщала в новинах багатьох каналів повідомлення про те, як вона та її політична сила дбає про українських військових. 

Попередній моніторинг щоденних новин читайте тут.

22 вересня, понеділок

Топ-темами цього дня стали черговий стрибок курсу національної валюти та бойові дії на Донбасі. Важливим був і пікет активістів проти судді Печерського районного суду Світлани Волкової. Вона звільнила з-під варти майора розформованого «Беркуту» Дмитра Садовника, якого обвинувачують у масових розстрілах на Майдані Незалежності. Акція активістів, які вимагали відсторонення Волкової, зацікавила не всі центральні телеканали: «1+1» та ICTV розповіли про суддю в першій п’ятірці новин, «Україна» у середині випуску, а ось «Інтер» «заховав» пікет насамкінець; Перший національний, СТБ і Новий узагалі не висвітлили цієї події.

У понеділок майже всі телеканали розповіли про звільнення українських військових із полону. Однак лише в сюжеті «1+1» о 19:30 було подано коментар радниці голови Дніпропетровської ОДА Тетяни Губи, який не містить жодної конкретної інформації: «Я вам скажу прямо  когда мы виделись, у ребят было очень сильное переживание, с какими глазами они приедут, что подумают, что они предатели и так далее». ТВі також дав її коментар з цього приводу, однак із конкретикою: «Ребята требуют обследования, вот видим, кто-то кашляет. Нужно пройти флюорографию, чтобы убедиться и исключить и воспаление легких, чтоб быть уверенным 100%, что нет туберкулеза…».

У сюжеті про сучасні методи підкупу виборців журналісти «ТСН» («1+1») порушили декілька стандартів. «Як усі і прогнозували, першими прокололися мажоритарні округи», — розповідає ведуча, вдаючись до невиправданої оцінки й порушуючи стандарт достовірності. «Історія підкупу виборців в Україні настільки багата, що експерти беруться робити точні прогнози», «А за два тижні до виборів кандидати підуть по квартирах, будуть викуповувати голоси за готівку», — це також порушення стандарту достовірності та відокремлення фактів від коментарів (невиправдані прогнози).

«1+1» також продовжив цикл викривальних сюжетів про Олега Ляшка — політика, близького до ворожої групи Фірташа  Льовочкіна. «Із вилами в руках він нібито бореться з багатіями, демонстративно їсть землю в Верховній Раді і позиціонує себе бідним правдорубом. Такий свій імідж Олег Ляшко подає народу. А от яким він є насправді, позаочі — приховане життя демократа-маріонетки, дивіться», — дає Ляшкові доволі різку оцінку ведуча Наталія Мосейчук.

Розповідаючи про поїздку до маєтку Ляшка, кореспондент Дмитро Святненко порушує стандарт точності: «Щойно ховаємося, до будинку приїздить автомобіль. Це саме той бус, на якому їздять охоронці радикала. Щоб роздивитися номери, під’їжджаємо ближче. І машина втікає. Саме в цю машину Ляшко сідає, коли його знімають камери». То звідки журналіст знає, що це саме «той бус», якщо він так і не встиг роздивитись номери? 

Поки інші центральні телеканали заспокоювали українців щодо стрибка курсу гривні, «Інтер», навпаки, провокував паніку. Він єдиний із каналів поставив тему валюти першою, відсунувши далі обстріли в зоні АТО. Сюжет пронизаний гострим сарказмом, адресованим владі: «Сегодня украинцам преподнесли новый подарок», або «Эксперты заверяют — паниковать не стоит. Ведь поднимать курс в обменниках Нацбанк запретил. Скачок объяснят неверными шагами самого НБУ. Дескать, слишком заигрались в банкиров, а страдают теперь люди». У матеріалі не раз порушено стандарт відокремлення фактів від коментарів.  

Вже звично без особливих підстав у новинах «Інтера» виникає Олег Ляшко — він «еще раз напомнил, что в списке его партии ни одного нынешнего депутата. Кроме него, ни одного бывшего депутата, кроме Ивана Зайца. И ни одного пенсионера».

У цьому ж сюжеті «рецепти припинення вогню на сході» дає «Опозиційний блок», який «объявил награду в 5 миллионов гривен тому, кто поможет завершить расследование трагических событий в Одессе 2 мая. При этом гарантируется анонимность представителем Оппозиционного блока Вадимом Рабиновичем». Рабиновича показують не лише щедрим, але й співчутливим: «Он хотел почтить память погибших в Доме профсоюзов, но суд запретил проведение траурного митинга на Куликовом поле. Вадим Рабинович и другие кандидаты от "Оппозиционного блока" взяли и принесли поминальный венок к зданию суда, принявшего такое решение». Наведений у матеріалі коментар Рабиновича є суто емоційним і не несе корисної інформації.

Після незбалансованого сюжету-огляду політичних пропозицій  інтерівці дають коментар директора Інституту стратегічних досліджень «Нова Україна» (заснованого співвласником каналу Сергієм Льовочкіним) Андрія Єрмолаєва. «Нова Україна» пропонує «співпрацю» місцевим чиновникам, підприємцям та вченим. «Готовить "с нуля" некие новые спасительные документы и долго, и, как показывает практика, не очень эффективно, а вот включиться в текущий процесс, помочь местному самоуправлению, это более продуктивный и практический подход», — розповів один із колишніх головних стратегів команди Януковича.

Втім, недобрим словом згадано в «Подробностях» і стару владу. «Херсонский губернатор может совершить роковую ошибку, если назначит своего советника своим заместителем, — йдеться в підводці Олексія Ліхмана. — Зачем херсонскому губернатору понадобились птенцы гнезда Захарченко, будут выяснять».

«Інтер» — єдиний із центральних телеканалів, який повідомив про черговий суд у справі каналу ТВі. Антигероєм сюжету став кандидат у депутати від «Народного фронту» Микола Княжицький. «Это все делалось руками Николая Княжицкого, депутата от оппозиции в прошлом. История ТВі показательна. Потому что если коррупционеры и рейдеры не будут наказаны, то на Украине будет лежать это пятно того, что коррупция здесь процветает. После того как когда выборы пройдут, — канал могут вернуть обратно законному владельцу. Но он уже собственно будет никому не нужен. Потому что в конце года заканчиваются частоты», — став на захист Кагаловського «Інтер». У матеріалі використано коментар експерта Сергія Тарана, який зараз є кандидатом у депутати від партії «Воля»: «Это вопрос политический. Потому что те люди, которые были причастны в свое время к корпоративному конфликту вокруг ТВі, сейчас у власти или баллотируются во власть. И поэтому это дело будет жить. Потому что любой резонанс, так или иначе, будет касаться тех людей, которые будут непосредственно бороться за депутатские мандаты, или есть в структурах исполнительной власти».

ICTV цього дня журналістських стандартів здебільшого дотримувався, однак не стримався, щоби не посварити Генпрокурора Віталія Ярему. «Очевидно, що за 3 місяці роботи ГПУ з новим керівником Віталієм Яремою мало що змінилось, — дає оцінку ведучий «Фактів». — Нагадаю, коли Ярему у парламенті у червні представив особисто президент, він дав йому пораду — насамперед побороти корупцію. Тоді Ярема пообіцяв, що так і буде. А першочерговим своїм завданням визначив розслідувати справу розстрілу Небесної сотні. Але нині і ця справа і мільярдні розтрати державних грошей так і зависли. А на запити «Фактів» чому так, у ГПУ лише відмовчуються».

Також у випуску новин ICTV вийшов матеріал, який можна вважати агресивним щодо Ігоря Коломойського: «2 серпня Генпрокуратура оголосила свій намір перевірити законність та підстави викачки понад 600 000 тонн нафти зі стратегічних запасів держави групою “Приват”. Технологічну нафту тоді запропонували передати на переробку нафтопереробним заводам, які теж підконтрольні “Привату”». Для підтвердження правильності такого рішення використано коментарі експертів Олексія Голобуцького та Костянтина Матвієнка, коментарів представників звинувачених немає.

5 канал приділяє забагато уваги «паркету» перших осіб держави. Наприклад, у понеділок одразу після сюжетів із зони АТО повідомили про поїздку Олександра Турчинова до Маріуполя: «Голова парламенту наголосив, що Маріуполь є стратегічним містом. Оскільки відкриває шлях на південь України і до Криму. Зараз вибудовується лінія активної оборони міста, яка має зупинити підрозділи терористів та російських військових. Спікер наголосив, що перемир’я треба використати для посилення обороноздатності України. Оскільки Росія, зі слів Турчинова, робитиме аби відновити бойові дії. Також глава парламенту наголосив, що Маріуполь ніколи не буде під контролем ані терористів, ані сепаратистів, ну і тим більше російських військових». Наведена далі пряма мова Турчинова частково повторює раніше переказане ведучим: «Для нас Маріуполь — це стратегічне місто. І ніколи воно не буде під загрозою захоплення. Саме для цього і будуються потужні рубежі охорони. На превеликий жаль, ці домовленості про перемир’я не дотримуються. Постійно ці передові рубежі перебувають під обстрілом. Тому безумовно наші військові знаходяться в складних умовах. Але не зважаючи на все це, я думаю. що результат буде. А результат буде — це захист наших громадян, нашої країни». А ось про те, що разом із Турчиновим до Маріуполя приїхав міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, журналісти навіть не згадали. Як і про те, що обоє чиновників зараз є кандидатами у народні депутати від «Народного фронту».

Втім, водночас 5 канал дозволяє собі критикувати владу — зокрема, говорить про небажання Генштабу розслідувати події в Іловайську. «Віталію, на жаль, результатів нуль, — розповіла кореспондентка з місця події. — І з огляду на те, як пройшло сьогоднішнє засідання, то складається враження, що шлях до встановлення істини може бути дуже довгим».

«Україна» також розпочала випуск із подій на Донбасі, та невдовзі зайшлося про доброчинність власника каналу Ріната Ахметова: «15 тысяч продуктовых наборов гуманитарного рейса Рината Ахметова доставили сегодня из Мариуполя в центры социальной помощи в Донецке. Число нуждающихся с каждым днем растет, отмечают волонтеры. Так, сегодня в одном только Будённовском районе бесплатные продуктовые наборы получили около тысячи жителей. Это самые незащищенные категории: семьи с детьми-инвалидами, матери-одиночки, беременные и пенсионеры старше 65 лет».

Гостем студії став колишній віце-прем’єр Олександр Вілкул, який, нагадаємо, був членом Партії регіонів та генеральним директором двох підприємств, які входять до «Метінвест Холдинг», контрольованим компанією Ріната Ахметова. Питання ведучої й відповіді Вілкула — пряма політична агітація за »Опозиційний блок». «Украина с сейчас переживает самые тяжелое время, — розпочинає свій передвиборчий спіч колишній регіонал, — самый тяжелый период со времен великой отечественной войны. Но тогда через нас два раза фронт прокатился, в одну и другую сторону. В оппозиционный блок вошли политики , общественные деятели, промышленники, у которых цель одна — защитить страну, спасти страну от непрофессиональных действий сегодняшней власти. в основном это представители промышленных регионов, и Днепропетровск, и Харьков и Одесса и Донецк, то есть тех регионов, которые больше всего на сегодняшний момент пострадали. Мы идем на выборы, мы идем в Парламент и будем побеждать на выборах, для того, чтобы те люди, которые имеют другую от официальной на сегодня Киева точку зрения, могли иметь тех, кто отстаивает их интересы». Ведуча навіть не перебила Вілкула, коли він сказав про те, що «20-30% избирателей говорят, что готовы поддерживать Оппозиционный блок», не навівши джерела цієї інформації.

23 вересня, вівторок

Топ-темами цього дня стали негода та бойові дії на Донбасі. Лише «Інтер» другий день поспіль уважає головною темою зниження курсу гривні.

Майже всі центральні телеканали подали інформацію про те, що українських військових лікуватимуть в Естонії. Однак лише «1+1» наголосив на зверненні Дніпропетровської ОДА «з проханням взяти на реабілітацію поранених на Донбасі». Далі кореспондентка Ольга Павловська нагадує знову, що «Естонія на прохання Дніпропетровської обладміністрації погодилася цілком оплатити лікування, переїзд та харчування десятьох бійців», та наводить коментар заступника Дніпропетровської ОДА Бориса Філатова. Далі у випуску є сюжет прощання з бійцями у Дніпропетровську, також із коментарем співробітниці ОДА. Все це в сумі нагадує політичний піар чиновників, що мають прямий стосунок до власника каналу. 5 канал також використав коментар Філатова, однак набагато змістовніший: «Эстонская сторона взяла на себя все расходы по лечению, реабилитации, а также транспортированию наших раненых. Самолет принадлежит компании "Днеправиа", но все расходы на перелет оплатило Министерство иностранных дел Эстонии».

У випуску «ТСН» також з’явилася інформація про напад на нардепа Віталія Грушевського, колишнього члена Партії регіонів, який нині входить до депутатської групи «За мир і стабільність». Про напад повідомив сам депутат. Дивно, але писати заяву в міліцію Грушевський не збирається, бо «переконаний: побиття було політичним замовленням прибічників колишньої влади, проти яких нардеп виступає». І далі коментар самого «постраждалого»: «Коли я сказав, що “Опозиційний блок” — це реінкарнація Януковича, що повинні повернути Курченка, Арбузова, Кліменка сюда, до України з їхніми грошима, які вони вкрали у нашої держави, після чого проізошов на мене такий напад. Це не люстрація — це замовлення режиму Януковича». Це не перший випадок невиправданої уваги до нардепа Грушевського у «ТСН».

Розповідаючи про нараду щодо валюти, «Інтер» наголосив на тому, що на засідання до Президента приїхали впливові люди на віп-авто, «не публічні, але впливові», і говорили за зачиненими дверима. Наступний матеріал також про економічну скруту — зростання цін на бензин. У ньому наведено коментар Дмитра Марунича, співголови Фонду енергетичних стратегій: «Нынешнее министерство энергетики во главе с господином Проданом ничего не делает вообще для того, чтобы остановить этот рост. Вообще никак. Оно не консультируется с трейдерами». Цю позицію збалансовано думкою влади не було. Згодом виявляється, що прихованою метою цього матеріалу є удар по групі «Приват»: «Правительство спокойно за этим наблюдает. Вполне вероятно, помнит, как в середине лета контролируемые группой "Приват" Игоря Коломойского бензозаправки прибегли к шантажу и закрылись. Шантаж возымел действие, и в Кабмине это признали. Теперь вслед за подорожанием бензина будет дорожать все. А слова автомобиль и роскошь вообще могут стать для украинцев синонімами».

Традиційний оглядовий матеріал про вибори починається з кандидата від «Опозиційного блоку», колишнього регіонала Олександра Вілкула, який напередодні був гостем студії каналу «Україна». Він вважає, передає його слова ведучий, що «спасти Украину могут реальные реформы с передачей реальных полномочий в регионы — финансовых, бюджетных, гуманитарных. Развивать производство, увеличивать рабочие места. Иного пути нет». І коментар самого кандидата: «Сегодня вопрос идет не просто — станет лучше или уже, сегодня вопрос идет о выживании. Если в стране не будет реальной оппозиции, то будет килограмм колбасы через полгода делить на 10 человек». Для контрасту дають позицію «Батьківщини», яка «требует немедленной отмены законов о специальном статусе Донбасса и амнистии, принятых во время закрытого заседания парламента 16 сентября».

Не забуває «Інтер» і про Миколу Княжицького: «На очереди в черный список депутатів (від руху «Чесно». — ТК) Николай Княжицкий, который идет на выборы, на этот раз от "Народного фронта", говорят в движении "Честно". За ним тянется скандальный шлейф, и тянется он многие годы…».

Чергова корпоративна новина — про «бандитский захват Вольногорского ГОК» (підприємство, донедавна контрольоване співвласником «Інтера» Дмитром Фірташем). «Люди сидят в страхе, боятся выходить на работу. Кто захватчики и чего добиваются?», — коментує ведучий Олексій Ліхман зміну менеджменту на підприємстві, яку на «Інтері» пов’язують із апетитами групи «Приват». «Вот это — Вольногорский ГОК. День начинался спокойно: люди пошли на работу. А вот это — титушки, бейсбольные биты и автоматы. Около 10 утра к воротам комбината приехали несколько машин вип-класса», — починає матеріал кореспондентка. «Я представник обласної влади, — каже в першому синхроні Святослав Олійник, заступник голови Дніпропетровської ОДА. — Державне підприємство — пробую зробити, все ж таки, інвентаризацію».

«Вместо инвентаризации начался настоящий силовой захват. Неизвестные в балаклавах вломились в административные здания и разбили камеры. Избили оператора. А вот гопники заместителя днепропетровского губернатора Коломойского гоняются за репортером НТН. Говорят — это новая охрана. А вот их главарь по кличке Испанец — трижды судимый член бандитской группировки Сухаря от того же днепропетровского губернатора», «Милиция просто бездействует. Титушки не разрешают никому заходить на предприятие. Сотрудникам пришлось бросить работу и ждать на улице. Лишь к обеду ситуация прояснилась. Оказалось, боевиков привел новый управляющий предприятием Руслан Журило — человек, который уже много лет работает на Игоря Коломойского». Далі «Інтер» нагнітає емоції — мовляв, через Коломойського держава понесе величезні втрати, тисячі сімей залишаються без роботи, за що їм жити, їм страшно: «Руководству пришлось пойти на крайние меры и остановить комбинат. Сколько производство будет простаивать, и какие убытки это повлечет для страны — это огромные суммы, которые подсчитывают каждый день. От силового захвата теперь могут пострадать более 20 тысяч человек. У каждого из сотрудников есть семьи. Люди боятся возвращаться на работу». Попереджають і про те, що «захоплення» може відбутися на іншому аналогічному підприємстві: «А пока что на Иршанском ГОКе во избегании захвата, подобного Вольногорского, рабочие будут создавать отряды самообороны и строить гражданские блокпосты». В цьому явно замовному матеріалі порушено всі можливі стандарти журналістики.

Розкручуючи історію з перешкодами сигналові каналу «Інтер», «Подробности» звинувачують Концерн РРТ, директором якого є Олександр Півнюк. «Господин Пивнюк считается человеком Николая Княжицкого, у которого давние претензии к телеканалу за критику, за рейдерство, за нарушение закона и неположенные счета за границей», — стверджує кореспондент без доказів і балансу. Роблячи припущення, що «Інтер» «глушать» через виборчу кампанію, підтвердження шукають у коментарях політкоментатора і кандидата в депутати Сергія Тарана, який уже фігурував у «Подробностях» напередодні. Водночас коментарів від технічних спеціалістів не беруть.

Дивним є сюжет 5-го каналу про рух «Чесно». Активісти руху сформували список підозрілих депутатів, однак лише на двох із них вказує прямо «Час новин»: «Депутат Андрій Сенченко — один із кандидатів, який перевірку "Чесно" не пройшов, — каже кореспондент. — Із претензіями до себе та своєї політичної сили — не погоджується: критерії, каже, сумнівні», «Його голос значиться у переліку прихильників запровадження диктатури, а тепер екс-регіонал Віталій Грушевський від горе-голосування відхрещується, а на вибори йде самовисуванцем». Інших депутатів із «чорного списку» журналісти не згадали.

«Україна» запросила гостями в студію нардепа-ударівця Віктора Пинзеника та волонтера Енріке Менендеса. Попри те, що Менендес у багатьох своїх інтерв’ю робив компліменти Рінату Ахметову, цього разу про власника «України» не згадували.

Цього дня ТРК «Україна» суголосна з «Інтером»: вони обоє надають слово Олександру Вілкулу, кандидату від «Опозиційного блоку» і колишньому регіоналу: «Члены Партии регионов сегодня есть во всех списках. И в списке Блока Петра Алексеевича Порошенко, и в списке "Сильной Украины". Только в отличие от них, мы не перекрасились, и мы не предали интересы тех людей, которые за нас голосовали, а честно их отстаиваем и говорим так, как думаем».

Про те, що Вілкул був в ефірі не просто так, а з метою виборчого піару, тобто джинси, свідчить тональність авторського тексту: «Александр Вилкул отметил, задача партии — стать эффективной и действенной силой, которая реально будет контролировать действия власти. По словам Вилкула, кадровый состав блока, в который вошли, в том числе, представители Партии регионов, позволит с этой задачей справиться».

24 вересня, середа

Серед топ-тем — негода в Україні, ув’язнена в Росії Надія Савченко, АТО та акція протесту проти влади, яка начебто не закупила смертельно хворим дітям необхідних ліків.

Половина каналів почала випуски з сюжетів про негоду, наголосивши на тому, що чи не найбільше постраждали Дніпропетровська та Запорізька області. Більшу перевагу віддали Дніпропетровську, однак лише в сюжеті «ТСН» використали коментар міського голови, а ось по жодному іншому постраждалому місту кореспондентка не запитала жодного чиновника, що свідчить про вибірковість. Висвітлюючи тему негоди в Україні, жоден інший центральний телеканал також не використав жодного коментаря жодного чиновника. Зайвий доказ особливої уваги «1+1» до Дніпропетровська.

«Інтер» ані на день не полишає теми Концерну РРТ та його начебто близького до Миколи Княжицького керівника Олександра Півнюка. Цього разу «Подробности» називають Півнюка членом команди Володимира Сівковича, «с которым он работал на канале СТБ и в свое время рейдерски захватывали канал ТВi. Это Сивкович и Княжицкий». Використаний коментар представника старої команди КРРТ, який відгукується про згаданих вище політиків: «Единственная команда, которая проводит антиукраинскую политику. Пан Княжицкий — он является составляющей этой цепочки, поскольку та же самая команда занималась отжимом канала TBi». Про доказову базу творці сюжету не дбають — вони подають нові й нові голослівні звинувачення на адресу Княжицького: «Счета за границей, рейдерский захват телеканала ТВi — этот шлейф тянется тоже за Николаем Княжицким не один год. А Сивкович сам признавал, что контактировал с ним во время событий на Майдане. Но есть люди, которые считают себя абсолютно информированными. И они с ним в одном списке, кстати». Хто ці люди, що означає «абсолютно проінформовані». Традиційно для «Інтера» балансу в цьому матеріалі немає.

У так само традиційному оглядовому сюжеті про вибори спочатку дали слово Юлії Тимошенко, яка «поехала сегодня в цех, где шьют теплый камуфляж для бойцов батальонов "Батьківщина" и "Движение сопротивления»: «Нам треба подбати про те, щоб у них було все. Щоб наша армія була забезпечена і зброєю, і одягом, і нагодована. Недопустимо, щоб українська влада не дбала про своє власне військо, — каже Тимошенко. — Ми можемо з вами бути сильними. Але треба мати перше — політичну волю, не відступати, не здаватися». Аналогічний виборчий піар Тимошенко цього дня з’явився в новинах ICTV, Нового каналу та «України»; синхрони наведені різні, але однакового змісту — про допомогу фронту.

Далі «Подробности» вже традиційно переходять до «Опозиційного блоку»: «Из-за остановки ряда металлургических предприятий на Донбассе, без работы могут остаться тысячи человек — сотрудников горно-обогатительных комбинатов. Об этом предупреждают в Оппозиционном блоке», — а далі між іншим згадано вчорашнє нібито «бандитське захоплення» гірничо-видобувного комбінату. «Необходимо срочно остановить эту бездарную экономическую политику правительства, которая направлена только на проедание международных кредитов, — каже в. о. віце-прем’єр-міністра Олександр Вілкул, який є одним із лідерів “Опозиційного блоку”. — Такое впечатление, что сотни тысяч шахтеров, горняков, металлургов, машиностроителей — это правительство уже просто передало в министерство социальной политики как потенциальных безработных». «Інтер» надає цій політсилі найбільше ефірного часу: «Вы видите, что происходит? — каже кандидат Микола Скорик. — Тот уровень коррупции, который на сегодняшний день есть в Министерстве социальной политики, он зашкаливает. Кандидаты в депутаты от Оппозиционного блока дадут коллективный запрос во все необходимые инстанции для выяснения этой ситуации». Також у цьому випуску фігурують Дмитро Ярош та Анатолій Гриценко.

У сюжеті ICTV про благодійну допомогу для пораненого бійця журналіст каже: «Без зволікань на її (матері бійця. — ТК) прохання відгукнулися парламентарі Ігор Єремеєв і Руслан Москаленко», й одразу дає коментар нардепа Марії Матіос: «Ці люди миттєво відреагували на рахунок із ізраїльської клініки. І від того моменту, коли ми надіслали до Ізраїлю документи Юрія Гладченка і до того, коли літак злетів до Ізраїлю, минуло півтори доби». А наприкінці матеріалу Марія Матіос, яку титрують як «народного депутата від фракції УДАР», вручає від імені Державної прикордонної служби пораненому бійцю ключі від квартири. Матеріал є вочевидь прихованою передвиборною агітацією.

«Україна» не забуває про Ріната Ахметова, якому цього разу дякують медики. «Медики Донецка нуждаются в помощи. Сегодня в региональном центре охраны материнства и детства острую нехватку продуктов испытывают пятьсот сотрудников и около ста пятидесяти пациентов. С просьбой о помощи медперсонал обратился в гуманитарный штаб при фонде Рината Ахметова. В центр было доставлено полтысячи продуктовых наборов для медиков, а также пять тонн овощей, мяса, круп, макаронных изделий, фруктов и подсолнечного масла в столовую при больнице». «В это непростое время это очень большая помощь, и мы благодарим вас это», — каже в матеріалі заступниця головного лікаря Донецького регіонального центру охорони материнства та дитинства.

А до студії «Україна» запросила перший номер виборчого списку «Опозиційного блоку» Юрія Бойка: «Сегодня, к сожалению, сегодняшняя власть готовит страну к тому, что будут просто какие-то катаклизмы. Вот этого допускать нельзя. Поэтому, мы как только придем в Парламент, первое что мы будем инициировать — смену сегодняшней власти, как неспособную руководить страной и обрекши ее на в том числе на энергетические катаклизмы. Мы убеждены, что более циничной и безответственной власти за все годы независимости у нас еще не было, — каже колишній регіонал. Загалом розмова має всі ознаки прихованої передвиборчої агітації.

Повідомляючи, що з 1 жовтня субсидії нараховуватимуть за новими стандартами, «Україна» порушує стандарт достовірності: «Но эксперты новации уже раскритиковали. И назвали новую процедуру начисления субсидий — парадоксальной», — каже ведучий. А в самому сюжеті бачимо лише один коментар Олександра Сергієнка, аналітика дослідницького центру «Інститут міста».

Майже всі центральні телеканали повідомили цього дня про місце перебування льотчиці Надії Савченко, однак лише ТВі вказав, що «нещодавно вона очолила список партії “Батьківщина”».

25 вересня, четвер

Перша велика прес-конференція Порошенка та бойові дії на Донбасі — головні теми дня. Єдиним каналом, що почав випуск не з Порошенка, виявився 5-й — тут першою темою вечірніх новин були події на Донбасі.

Цього дня випуск новин Перший національний майже повністю присвятив Порошенку. Топова новина — перша велика прес-конференція глави держави. В матеріалі про події на Донбасі також використали думку Порошенка: «Президент Петро Порошенко назвав 24 вересня першим днем реального перемир’я між українською армією і бойовиками, оскільки за добу не було ні загиблих, ні поранених серед українських бійців». Пізніше синхрони Президента було використано ще в парі матеріалів, а радниця Порошенка Ольга Богомолець розповіла про безкоштовний аналіз ДНК для родичів загиблих на сході.

«Інтер» з усього розмаїття тем, які обговорювалися на прес-конференції, вибрав декілька, одна з них — згадка про Коломойського в негативному оціночному контексті: «На вопрос российского телеканала "Дождь", которому, кстати, Президент сам дал слово, о Днепропетровском губернаторе, о его личной армии Порошенко дал ответ. В интонациях звучали холодные нотки». І далі коментар Президента: «О какой-то частной армии Коломойского мне не известно. По крайней мере каждая часть, которая участвуют в зоне антитеррористической операции, имеет свое совершенно точное название и номер, и участок обороны. Я горжусь той функцией, той миссией, которую исполняет 25-я бригада. Они на фронте воюют и выполняют приказы верховного главнокомандующего и отличаются исключительной дисциплиной». Потім журналісти знову повертаються до Коломойського, абсолютно невиправдано: «О долгах Коломойского украинскому бюджету в вопросе "Дождя" ничего не было — их больше интересовала политика».

«Інтер» та ICTV другий день поспіль висвітлюють поїздки Юлії Тимошенко. Цього разу — до Вінниці, де вона провідала поранених у шпиталі. Синхрони в їхніх матеріалах різні, суть — одна й та ж: «Держава мусить сконцентрувати всі свої фінансові ресурси, — каже лідер “Батьківщини”. — Вони повинні отримати від держави все, що держава винна і те, що держава заборгувала нашим військовим».

Обов’язкову щоденну увагу приділили «Подробности» «Опозиційному блоку»: «Юрий Бойко считает, что люстрацию должны проводить достойные люди, а не те, кто сам заслуживает люстрацию. Иначе это нарушает права человека, справедливость и ставит под угрозу стабильность работы государственной системы в целом. Тот, кто подписал этот закон сегодня и отправил его в Администрацию Президента, должен первым пройти люстрацию. И Бойко готов защитить каждого, кто подвергся несправедливости. А Наталья Королевская посетила сегодня женскую консультацию в Славянске». Далі йдеться про те, як Королевська піклується про майбутніх мам: «Когда очень тяжелое время, мы понимаем, что каждая копейка на счету, когда ты беременный, тебе нужно усиленное питание и подготовиться к родам». Про турботливу Королевську розповіли в передвиборчій джинсі й «События» на «Україні»: «Мы обращаемся сегодня в Генеральную прокуратуру, — каже Королевська, — мы обращаемся вместе с общественными деятелями, с активистами, с беременными женщинами к Президенту, к тому, чтобы он взял это на свой это на свой личный контроль».

Вирішили нагадати «Подробности» на «Інтері» знову й про те, як у Вільногірську «тітушки Коломойського» захопили завод, а тому потрібно перестрахуватись і захистити Іршанський, створивши власні загони самооборони та блокпости: «Пункт нагляду створений для того, щоб попередити і не допустити захвату комбінату тітушками Коломойського, як було на Вольногірському комбінаті», — розповів «Інтеру» Олександр Чижевський, інспектор групи режиму служби безпеки Іршанського ГЗК. «Головна загроза на сьогоднішній день я вважаю, що іде від пана Коломойського, який поставив перед собою завдання забрати Вільногірський гірничозбагачувальний комбінат і Іршанський гірничозбагачувальний комбінат», — каже в сюжеті Сергій Сахненко, гендиректор філії Іршанського ГЗК ПАТ «Кримський Титан» (про те, що це підприємство належить Фірташеві, глядачі можуть і не знати). Балансу в матеріалі немає. Ба більше, в наступному матеріалі знов ідеться про Вільногірськ і про те, що «ми руйнуємо галузь, створювану роками». Цікаво, що зміну адміністрації на ГЗК, які донедавна орендував Фірташ, не висвітлив жоден інший телеканал.

У цьому випуску «Подробности» знову говорять про глушіння свого сигналу. Раніше в цьому звинувачували Миколу Княжицького, цього разу — критикують державні структури, які повинні знайти винуватців. Цікаво, що «Інтер» ставить себе у списку жертв поруч із 5-м каналом та «Громадським телебаченням», яких «глушили» під час Майдану.

ICTV вже вдруге за тиждень показує приховану рекламу маловідомої політичної партії «Заступ», нещодавно зареєстрованої на дострокових виборах до ВР. Цього разу йдеться про програму збирання картоплі для АТО. Не погребував джинсою від «Заступа» також канал СТБ: «У "Заступі" зазначають, що це лише перша допомога постраждалим у зоні АТО. Далі буде ще. Створили координаційну раду, яка разом із аграріями допомагатиме мирним жителям Донбасу якісним продовольством вітчизняного виробництва», — закінчує новину журналіст. Є заступівська джинса й у новинах Нового каналу.

На порушення стандарту точності, балансу та ксенофобські висловлювання у сюжеті СТБ про приїзд хасидів до Умані («навалу іудеїв») нарікає у фейсбуку правозахисник Максим Буткевич.

«Україна» запросила до студії Вадима Карасьова — політкоментатора й політика, який віднедавна активно підтримує «Опозиційний блок». Поміж іншим, оцінюючи прес-конференцію Порошенка, Карасьов сказав, що українська влада повинна вести активніший діалог із Кремлем.

Далі у випуску новини «України» традиційно дякують Рінату Ахметову, цього разу за допомогу медикам і пацієнтам Донбасу: «На помощь медикам и пациентам в Донбассе приходит гуманитарный штаб "Поможем" при фонде Рината Ахметова. Он обеспечивает больницы региона лекарствами и медицинским оборудованием. Доставляют продукты для сотрудников и пациентов», — каже ведучий. Вдячні олігарху і самі медики: «Мы очень благодарны Фонду Рината Ахметова, что в такое непростое, я бы сказал, тяжелое военное время, нам помогли с оборудованием».

Нарікають на свавілля добровольців (цю тему «Україна» активно розкручувала в червні — липні, але потім вона відійшла на другий план): «Гуманитарный фонд Рината Ахметова обращается к руководству батальона "Айдар" с просьбой пропустить 10 машин с гуманитарной помощью, которую бойцы задержали в Луганской области на пути к Краснодону. В штабе заявили, что фуры с продуктовыми наборами находятся у теплоэлектростанции близ города Счастье и, по словам айдаровцев, служат щитом от обстрелов». «Мы заявляем, что каждый пакет с нашей гуманитарной помощью, каждый грамм и килограмм — он направляется исключительно для мирных жителів, — скаржиться Рімма Філь, координатор гуманітарного штабу "Поможем" при Фонді Ріната Ахметова. — И исключительно для жителей Донецкой и Луганской областей. И это жизненно-важные для наших сограждан продукты. Нам бы очень не хотелось, чтобы продукты были, знаете, какой-то разменной монетой или щитом для, в решении политических либо военных целей». Цікаво, що наступного дня про гуманітарку Ахметова розповідав уже не лише його канал, але й «Інтер».

Хвалить «Україна» й компанію ДТЕК, яка належить Рінату Ахметову. Ведучий розповідає про новий набір у Академію ДТЕК: «Мы создали профессиональные стандарты для шахтёрских профессий, для профессий энергетиков, которые получили признание и официально утверждены как национальный стандарт обучения для тех или иных профессий. И это утверждено на законодательном уровне», — каже гендиректор компанії Максим Тимченко.

25 вересня, п’ятниця

Обстріл міста Щастя, загроза штурму Маріуполя та газові переговори — головні теми телевізійних новин цього дня.

«Подробности», ТРК «Україна» та ICTV показали черговий сюжет про Юлію Тимошенко, яка цього разу сходила в СБУ: «Главу службы безопасности "Батькивщина" просит разобраться, как оружие попало в руки боевиков», — каже ведучий «Подробностей». Яку саме зброю, пояснює Тимошенко «Было продано 35 млн 900 автоматов АКМ, 1237 гранатометов, почти 5000 авиационных ракет, 60 противотанковых ракетных комплексов "Фагот". Не исключается, что это оружие продавалось 5 колонной Кремля в украинских силовых структурах, в том числе тем боевикам, которые ведут борьбу против Украины». Адже «не виключається, що ця зброя продавалася 5-ю колоною Кремля в українських силових структурах, в тому числі тим бойовикам, які ведуть війну проти України, які вбивають сьогодні громадян України, а також військовослужбовців, це державна зрада за рахунок послаблення оборони країни». Відповіді на запитання Тимошенко в сюжеті немає.

Кандидат від Радикальної партії Олег Ляшко в ефірі «Подробностей» обурюється  призначеннями влади: «Правительство назначило бывшего губернатором во времена Януковича Андрея Николаенко руководителем государственного агентства по восстановлению Донбасса. Я считаю, что бывшие регионалы, а бывших регионалов не бывает, максимум, что должны делать на Донбассе — это работать на каторжных работах, и восстанавливать Донбасс». Балансувати ці закиди «Інтер» і не думає. А новий власник Соцпартії Микола Рудьковський тим часом піариться на вимушених переселенцях із Криму, даруючи їм житло, адже вони «продемонстрировали всему миру и агрессору, что Украину наши военные любят больше, чем все, что они имели в Крыму. Спасибо вам большое. Вручаю вам ключи».

Завсідник інтерівських новин, «Опозиційний блок» показав свій список кандидатів, у якому, як вважають «Подробности», «преобладают представители промышленности и реального сектора экономики всей страны. Что является объединяющим фактором для Украины». Також журналісти каналу, вже за традицією, додали коментар одного з лідерів «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула: «Предложение Нафтогаза, фактически власти, о 4-кратном повышении цен газа для населения, до уровня промышленных предприятий, станет катастрофой для миллионов украинцев. "Опозиционный блок" имеет четкую программу, каким образом, внедрив энергосбережение, вернуть тарифы на прежний уровень».

Четвертий день поспіль у «Подробностях» виходить матеріал, спрямований на захист корпоративних інтересів Дмитра Фірташа від зазіхань Ігоря Коломойського: «Уже вечером с Александром Лазниковым говорил Руслан Журило — он возглавляет рейдерскую команду днепропетровского губернатора», — одразу «налаштовує» глядачів телеведучий. І продовжує: «Они готовы идти на Киев, но не к Администрации Президента и не к Кабмину, а в Центризбирком — разбивать палаточный лагерь и требовать снять с регистрации всех министров, которые идут в депутаты, виновных в разрушении целой отрасли промышленности».

Так само не оминули іншої щоденної рубрики — про перешкоди в мовленні каналу.

ICTV один із сюжетів повністю присвячує колишньому президентові Кучмі, висвітлюючи його зустріч зі студентами в Харкові: що він думає про мир, війну і Порошенка. Цього разу, на відміну від попереднього тижня, жодних новин на зустрічі тесть власника ICTV не повідомив.

У п’ятничному випуску новин ICTV є ще один матеріал із ознаками замовності: рецепт Сергія Тігіпка для вирішення «соціально-політичних проблем». «Сьогодні очільник “Сильної України” побував у Запоріжжі, — розповідає кореспондент. — Зустрівся з працівниками заводів феросплавів та “АвтоЗАЗу”. І там заявив: зростання цін і замороження соціальних виплат — це вірний шлях вбивства свого ринку та економіки. Проблеми бюджету потрібно вирішувати не за рахунок населення, а реформами і подоланням корупції, вважає Тігіпко. А ще — в цей нелегкий час пропонує підтримати підприємства. В умовах суворої енергетичної кризи, їм доводиться шукати нові ринки збуту. Тому Сергій Тігіпко виступає за зниження податків для машинобудівної й металургійної галузі, та прийняття внутрішньодержавних пільг для виробництв». Це пряма політична агітація.

Одразу за Тігіпком рекламує свою політсилу Олександр Вілкул. «Він наголошує: впродовж чотирьох років тарифи на житлово-комунальні послуги та блакитне паливо були стабільними, а споживання газу завдяки спеціальній урядовій програмі вдалося зменшити на 20%. У новому парламенті опозиція обіцяє втілити в життя програму енергозбереження та повернути тарифи на попередній рівень», — розповідає ведучий.

Також уперше за тиждень про начебто захоплення ГЗК у Вільногірську згадує ICTV. «Свавілля чиновників Дніпропетровської облдержадміністрації, яку очолює олігарх Ігор Коломойський, переходить усі межі, — починає свій сюжет кореспондент жорсткою оціночною фразою, беззастережно приймаючи сторону одного з учасників конфлікту та переймаючи естафету звинувачень в «Інтера». — Через рейдерське захоплення одного з найбільших українських гірничо-металургійних комбінатів у Вільногірську підприємство зупинилося. І тепер під загрозою не лише 5 тисяч працівників, а й ціле місто — яке живе за рахунок комбінату — а це понад 20 тисяч людей». При цьому «Факти» роблять пряме посилання на джерело інформації про силове захоплення — компанія Дмитра Фірташа.

«Україна» вже вп’яте за тиждень дякує Ахметову двома матеріалами поспіль: «Ежедневно, на горячую линию гуманитарного штаба “Поможем” при фонде Рината Ахметова, поступает полсотни обращений с просьбой помочь медикаментами. Ведь тысячи жителей в зоне АТО не могут купить себе даже валидол. Гуманитарный штаб собрал для них специальные аптечки».

27 вересня, субота

Топ-темою залишається АТО. Матеріалів із ознаками замовності значно менше, ніж у будні.

Цілий сюжет «ТСН» присвячує заявам із прес-конференції Коломойського (про Порошенка, Донбас, війну та інші злободенні теми він говорить у форматі монологу. В матеріалі немає жодного балансу чи експертних оцінок. З’являється а Коломойський в іще одному сюжеті «1+1»: активісти вимагають відставки прокурора області: «Я его видел два раза в глаза, ну, вроде нормальный человек, — каже голова Дніпропетровської ОДА. — Но вопрос же, в какой системе он находится, в какой системе координат работает. Может, ему план там сверху доводят ежемесячный».

«Інтер», «Україна» та ICTV й далі, як за графіком, висвітлюють передвиборчі поїздки Юлії Тимошенко. Цього дня вона провела мітинг та зустрілася з волонтерами та військовими: «Бойцам обещала помощь в решении правовых и психологических проблем. И вся надежда — на волонтёров. И на победу». «Тільки перемога. І я вірю, що ніхто не примусить нас здаватися, ми будемо перемагати і будемо жити в мирі», «як завжди, так як це було під час революції, так як це було під час всіх випробувань. Народ сьогодні став просто справжньою армію. І в багатьох питаннях, де держава пробуксовує, заміняє державу. Постачається і одяг армії, і продукти харчування», — звучать неінформативні й беззмістовні коментарі Тимошенко.

Далі на «Інтері» традиційно в огляді політичних сил після Тимошенко виступає кандидат від «Опозиційного блоку». В суботу це був колишній регіонал Нестор Шуфрич. «Остановка реверса газа из Европы обернётся холодными батареями, — стверджує ведучий, — Алчевском для всей страны, остановкой промышленных предприятий». Про причину вже розповідає сам Шуфрич: «Ради политического пиара мы рискуем остаться зимой без света, без тепла. Сегодня уже по всей стране началось отключение электроэнергии и мы боимся, что это только начало». Також в огляді звучать вимоги Анатолія Гриценка про завдання для ще не обраного парламенту.

«Подробности» також розповіли про прес-конференцію Коломойського, однак поставили інші акценти: якщо «Плюси» нейтрально розповідали про кроки й позицію олігарха, то інтерівці витримали саркастичний тон, а закінчили сюжет так: «Вот цены на бензин — они, по мнению губернатора Коломойского, вполне оправданные».

«Украина» знову розповіла про нову партію гуманітарної допомоги від Ріната Ахметова. А гостем студії був традиційно для «Событий» кандидат від «Опозиційного блоку». В суботу інтереси партії захищав, як і на «Інтері», колишній регіонал Нестор Шуфрич. Журналістка жодного разу не перервала нардепа для уточнення чи заперечення, просто дала можливість Шуфричу відверто агітувати за свою політичну силу.

Підсумок:

Цього тижня аналізовані випуски центральних телеканалів містили понад шістдесят матеріалів із явними ознаками замовності (переважно корпоративні війни та передвиборча прихована агітація).

Найактивніше свою війну проти Ігоря Коломойського веде телеканал «Інтер» — 9 матеріалів, спрямованих проти групи «Приват» та її власника особисто, з них 5 присвячені зміні менеджменту на гірничо-збагачувальному комбінаті, яку Дмитро Фірташ трактує як рейдерське захоплення. Усі матеріали не містять балансу.

Найчастіше незаконною агітацією в новинах цього тижня займався представник «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул (вісім разів — п'ять разів на «Інтері», два на «Україні» та один раз на ICTV). Іще стільки ж разів у замовних матеріалах з’являлись інші кандидати від «Опозиційного блоку».

Прихованій політичній агітації Юлії Тимошенко було приділено менше часу, однак за кількістю замовних матеріалів вона стала лідером — їх було дванадцять.

«Україна» протягом тижня показала вісім матеріалів, які є корпоративним піаром доброчинних ініціатив Ріната Ахметова, власника телеканалу.

Новий гравець на ринку замовних матеріалів — політична партія «Заступ», яка ще мало кому відома в Україні, але розмістила джинсу в ефірі телеканалів Віктора Пінчука.

Ще один об’єкт нападок «Інтера» — Микола Княжицький та начебто близький до нього керівник Концерну РРТ Олександр Півнюк. Це продовження історії, що тягнеться з червня 2014 року.

Серед інших героїв замовних матеріалів — Сергій Тігіпко, Олег Ляшко, Микола Рудьковський та Леонід Кучма.

Найбільше порушень журналістських стандартів — у новинах «Інтера» та каналу «Україна», найменше — у новинах Першого національного, 5-го каналу та СТБ. Середній рівень мають «1+1» та ICTV.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» в рамках проекту «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні» за підтримки Ради Європи. Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору Ради Європи.

comments powered by Disqus