Серіал про недоторканих. Моніторинг теленовин за 3–9 липня 2017 року

Скрін-шот 1+1

Майже щодня протягом тижня в новинах розповідали про перспективи зняття недоторканості з депутатів. Спочатку деякі канали ігнорували тему, але в сюжетах загалом не бракувало повноти й балансу. На диво, в цій темі майже були відсутні політичні маніпуляції.

Ангажованість на каналах проявлялася у «своїх» темах: щодо ситуації з «Приватбанком» та авіаринком на «1+1», нагнітанням ворожості в україно-польських стосунках на «Інтері», критикою Саакашвілі на каналі «Україна». Дійшло до того, що одна й та сама подія в інтерпретації «Інтера» та «України» подавалася абсолютно по-різному — залежно від політики редакцій щодо Олега Ляшка.

А от на «1+1» найретельніше висвітлювали ситуацію з арештом нацгвардійця Віталія Марківа в Італії та здобували справді ексклюзивну для українських медіа інформацію.

3 липня, понеділок

Цього дня в парламенті почали розглядати питання про зняття недоторканості з народного депутата Євгена Дейдея, в Кабміні говорили про авіаперевезення, в Італії стали відомі нові подробиці затримання нацгвардійця Віталія Марківа.

Явного дисбалансу в сюжетах щодо подання про зняття недоторканості з Євгена Дейдея не було. Але бракувало повноти у висвітленні теми. Зокрема, тільки «UA: Перший» та ICTV перелічили, з яких іще нардепів можуть зняти недоторканість. На СТБ у вечірньому випуску про проблеми Дейдея взагалі не згадали.

На каналі «Україна» одним реченням згадали, що чекають загалом шість подань від ГПУ на нардепів. Але з-поміж усіх окремо виділили нардепа Вадима Новинського. Про те, що ГПУ може відкрити нове провадження відносно нього, повідомили з коментарями як генпрокурора Юрія Луценка, так і самого народного обранця. Той, звісно, вважає обвинувачення надуманими. Суспільно значуща складова цієї новини не зрозуміла, адже нових обвинувачень ще немає, чому серед всіх, до кого має претензії ГПУ, раптом заговорили про Новинського — не очевидно.

А от на «Інтері» щодо Дейдея відчувалося намагання всіляко підкреслити його партійність і нівелювати його аргументи на свій захист: «Александр Васильченко, корреспондент: Напомню, нардеп от "Народного фронта" Евгений Дейдей не единожды был фигурантом политических и коррупционных скандалов. Более того, в 2012-м он привлекался к уголовной ответственности за разбой. При этом другой фигурант уголовного деласейчас является его помощником. Сам же Дейдей три года назад тоже был помощником. Правда, уже министра — главы МВД Арсена Авакова. По словам политологов, он входит в так называемый силовой блок "Народного фронта". Вместе с другим уже нынешним советником Авакова Ильей Кивой».

Випуск новин на «Інтері» розпочали з анонімого сюжета в інтересах керівника видання «Страна.UA» Ігоря Гужви. «Защитить журналистов издания "Страна.ua" от политического давления просит послов "Большой семерки" и ЕС главред этого ресурса Игорь Гужва. Он утверждает, что травля СМИ не прекращается, а коллектив продолжает бороться за свободу слова в Украине», — повідомляє ведуча. Хоча за кадром і нагадали обвинувачення ГПУ, але єдиний, хто дає коментарі в сюжеті, — Ігор Гужва, а за кадром, як бачимо, тільки підсилюють його позицію.

Далі на «Інтері» заявили про нібито рейдерське захоплення ПАТ «Лубнигаз»: «Руководили нападавшими якобы народные депутаты от "Радикальной партии" Олег Ляшко и Игорь Мосийчук», — повідомляє ведуча. І жодних коментарів до матеріалу немає.

А от на каналі «Україна» ту саму подію подали абсолютно з протилежної позиції: «Протест против высоких тарифов. В Полтавской области жители райцентра Лубны вышли пикетировать офис местного поставщика газа. Предприятие выставило цену на 2030 % выше, чем в других городах. Акцию протеста поддержала Радикальная партия во главе с лидером Олегом Ляшко». Ляшко єдиний, кому в цьому повідомленні дали слово. Тожобидва матеріали на обох каналах незбалансовані та упереджені в інтересах опонуючих сторін.

Наступний матеріал на «Інтері» піарить нардепа Сергія Капліна. Він підтримує протест представників Рівненського авторемонтного заводу й каже, що вимагає погасити їм борги по зарплаті.

На «1+1» вийшли два матеріали, що можна оцінити як такі, що просувають корпоративні інтереси власника каналу Ігоря Коломойського.

Спершу щодо інформації, буцімто колишні акціонери «Приватбанку» не виконали своїх зобов’язань. В ефірі поширили заяву Ігоря Коломойського, яка це спростовує: «Ігор Коломойський, колишній акціонер "Приватбанку": Інформаційний галас, який здійняли чиновники Національного банку України стосовно реструктуризації кредитів колишніх акціонерів "Приватбанку", пов'язаний із необізнаністю працівників НБУ щодо переговорного процесу, який триває. Цілком ймовірно, що заяви НБУ викликані бажанням зняти з себе відповідальність через непрофесіоналізм і вартість для суспільства ухвалених Нацбанком рішень щодо націоналізації "Приватбанку"».

А сюжет Олександра Романюка єдиний з усіх каналів настільки детально занурює глядача у тему організації авіаперевезень. Цілком очікувано, посеред сюжета з’являється коментар представника МАУ, авіакомпанії Коломойського. Скаржаться на політику залучення дешевих авіаперевізників:

«Кор.: Авіаперевізники за, проте кажуть, держава може зіштовхнутися з низкою проблем, наприклад, через надмірне бажання залучити лоукостерів до України. Деякі аеропорти через це узагалі можуть занепасти…

Арон Майберг, голова правління "Міжнародних авіаліній України": То что надо создавать условия. чтобы лоу-косты были заинтересованы сюда прилетать — однозначно. То что эти условия должны соответствовать возможностям украинских компаний — тоже ставать лоу-костами тоже однозначно.

Кор.: Прем'єр погоджується, правила мають бути однаковими для всіх».

Загалом, немає нічого крамольного в цих позиціях, якби «ТСН» уже не вперше подавав цю тему під одним і тим самим кутом, наполягаючи на нібито неконкурентних умовах входження лоукостерів на український ринок.

Серед інших новин на «ТСН» вирішили покритикувати Світлану Лободу: «Ведуча: Американська гастроль Світлани Лободи на втіху російським олігархам. Українська співачка виступила на весіллі дітей двох багатіїв — Ельдара Османова та Альберта Авдоляна». Видно, що головною тезою роблять саме виступ Лободи й саме на весіллі дітей російських олігархів, і очевидно, що причиною такою невтішної уваги може бути березневий конфлікт знімальної групи каналу з охороною Лободи.

З усіх випусків новин варто відзначити «ТСН» та «Вікна» на СТБ за подачу ситуації з затриманням українського військового Віталія Марківа. Більшість тримали руку на пульсі та повідомляли про ситуацію. Але ексклюзивні подробиці прямо з Італії змогли отримати тільки два канали.

На «1+1» Яна Слєсарчук досить детально розповіла особливості італійського підходу до слідства й повідомила, що вдалося дізнатися в тамтешній прокуратурі.

На СТБ Ірина Стороженко повідомила, якими доказами оперує обвинувачення, а також зв’язалася з італійською журналісткою, яка їх оприлюднила, аби додадково перевірити достовірність обвинувачень.

4 липня, вівторок

Другий день триває розгляд питань про зняття недоторканості з нардепів у профільному парламентському комітеті. Цього разу розглядали підозри до Олеся Довгого.

Більшість каналів подавали всі основні погляди на це питання, не перехиляючись ні на чий бік. Важливим зауваженням, крім аргументів ГПУ та заяв самого Довгого, був коментар екс-депутатки Київради, а тепер народної обраниці Наталії Новак. Вона стверджувала, що рішення, які закидаються Довгому як корупційні, протягувалися попри відсутність кворуму, а головував на засіданні саме Довгий. Цю деталь у своїх сюжетах подали тільки 5 канал та «1+1». СТБ знову взагалі проігнорував цю тему.

Заговорити про ситуацію у «Приватбанку» теленовини мотивувала прес-конференція голови правління банку Олександра Шлапака. Хоча на минулому тижні повідомлення про його потенційну відставку майже всі канали проігнорували.

Що ж саме відбувається у «Приваті», так само не пояюснюють. Більшість каналів подають ситуацію недостатньо збалансовано. Здебільшого кістяк повідомлень становить інформація, озвучена Олесксандром Шлапаком. Рідше її доповнюють коментарями ГПУ щодо розслідування дій попередніх акціонерів, як це зробив СТБ.

Журналістка Олександра Башкатова на «UA: Першому» найбільш об’ємно висвітлила різні позиції щодо ситуації довкола «Приватбанку». Крім Шлапака та генпрокурора Луценка, тут присутні коментарі експерта-економіста та колишнього акціонера банку Ігоря Коломойського.

Перевагу позиції колишніх акціонерів надали в матеріалі на «1+1». Тут коментарі експертів переконують, що оцінки НБУ щодо збитків банку не підтверджуються міжнародним аудитом, який базується на нібито більш виваженій методології. «Також колішні власники нагадують: реструктуризацію багатьох кредитів проводили за участі кураторів НБУ. Учора стало відомо, що ГПУ та НАБУ вже допитують відповідальних працівників Нацбанку. У “Приватбанку” зі свого боку кажуть: всі дані силовикам передали», — такі акценти ставить у сюжеті кореспондент Олександр Романюк.

Ще один ангажований матеріал на «1+1» в інтересах представника партії «Укроп», екс-секретаря Луцької міськради Ігоря Поліщука. У протистоянні з іншою екс-секретаркою міськради за поновлення на посаді в сюжеті явно обстоююється позиція укропівця (хоча його партійність не називається). Кореспондентка Марічка Кужик у сюжеті кілька разів наголошує, що Поліщука на посаду обрала депутатська більшість, але тепер він прагне до вищої мети: «Кор.: Вибори мера Луцька заплановані на кінець вересня. Ігор Поліщук вже заявив, на них балотуватиметься і саме задля цього напередодні залишив посаду секретаря міськради».

«Інтер» єдиний продовжує стежити за справою Ігоря Гужви. Повідомляючи про клопотання прокуратури збільшити йому заставу: «Ведущая: Такой резкий скачок в прокуратуре пояснили тем, что якобы Гужва собирается покинут страну, но по словам самого главреда, следователи фабрикуют дело, а билеты, найденные при обыске в редакции, якобы, принадлежат его сыну». Свою позицію в цьому матеріалі висловлює тільки сам Гужва.

Також на «Інтері» продовжили тему «рейдерства» на «Лубнигазі». У сюжеті Любові Кукли пікет підприємства висвілюють як його захоплення, а причинами називають нібито комерційні інтереси членів РПЛ: «Кор.: Несколько десятков человек под руководством народных депутатов от Радикальной партии Олега Ляшко и Игоря Мосийчука пытались захватить админздание компании этой компании … Другое предприятие "Лубнытеплоэнерго", которое контролируется представителями "Радикальной партии", задолжало за поставленное топливо и не хочет возвращать долги. … Видимо, лучшая защита — это нападение. И радикалы решили не платить по счетам, а попросту отжать предприятие. Правда, в этот раз у них ничего не вышло. Пострадали лишь обычные жители. Из-за долгов Лубнытеплоэнерго, газовщики, а это почти полтысячи человек — уже год получают зарплату с перебоями и не в полном объеме».

Тут на екрані з’являється «рятівник усіх знедолених» робітників Сергій Каплін, який вимагає розслідування відносно Ляшка.

«Інтер» єдиним із усіх каналів поширив заяву керівника польського МЗС Вітольда Ващиковського ніби «Україна не увійде до ЄС з Бандерою» без будь-яких коментарів. На цю заяву в медіа циркулювала низка опонуючих позицій, зокрема, український дипломат Маркіян Лубківський назвав цю заяву несвоєчасною та недружньою й закликав МЗС України відреагувати. Але з новин «Інтера» про це не можна було дізнатися, і ставлення до героїзації Степана Бандери у глядачів продовжує формуватися в негативному ключі.

Наприкінці випуску на «Інтері» знову анонсували концерт Depeche Mode. Зацікавленість каналу в організації концерту видає і проведення на їхній сторінці у Facebook промо-акції з розіграшу квитків.

На каналі «Україна» Інна Жиленко відзвітувала про чергову порцію благодійності від Ріната Ахметова. А на «1+1» розповіли про власний благодійний проект «Здійсни мрію».

«1+1» продовжував найбільш прискіпливо з усіх каналів стежити за ситуацією довкола справи Віталія Марківа. Яні Слєсарчук хоч і не на камеру, але вдалося поспілкуватися з прокурором і детальніше пояснити, які претензії має обвинувачення в Італії до українського військового.

5 липня, cереда

Епопею з депутатською недоторканістю продовжив нардеп від РПЛ Андрій Лозовий. Взагалі проігнорували цю тему цього разу на ICTV.

Перекосів у балансі в матеріалах не було. На «Інтері», де часто критикують Олега Ляшка та його однопартійців, також не стали перекручувати. Тільки додали трохи в’їдливий коментар щодо поведінки нардепа: «Кор.: Лозовой же, похоже, решил превратить его в полноценное судебное заседание и даже привел своих адвокатов, из-за чего обсуждение затянулось на пять часов. Наконец члены комитета вынесли свой вердикт».

Третій день відмов на зняття депутатської недоторканості в парламентському комітеті — й жоден кореспондент не згадує в бекґраунді, що за повне скасування депутатської недоторканості висловлювалися й Президент, і голова уряду, називаючи особливий статус депутатів анахронізмом.

На каналі «Україна» Олег Ляшко виступав із популістичними заявами: «Ведущая: Сто миллионов гривен на лечение рака. За эти деньги в Чернигове построят радиотерапевтическое отделение. Об этом заявил Олег Ляшко во время визита в областной онкодиспансер. Кроме того, политик намерен расширить госпрограмму "Доступные лекарства". К перечню бесплатных добавить препараты для онкобольных. А вот нынешнюю реформу в медицине Ляшко раскритиковал. Считает, срочно необходимо повысить зарплату врачам и сохранить рабочие места».

Дізнатися «всю правду» про Михеїла Саакашвілі пропонує наступний матеріал каналу «Україна». Тут розповіли про серіал, який має відкрити очі на колишньго грузинського, а тепер українського політика. Хоча зміст серій не передають, але висновок роблять однозначний: «Художественный сериал из 15 полнометражных картин под названием "Герократия" основан на реальных уголовных процессах, которые расследуют преступления президента Грузии Саакашвили и его окружения».

У позитивному ключі, як завжди на каналі «Україна», говорять про діяльніть Ріната Ахметова.

«Інтер» та ICTV в матеріалах про інклюзивну освіту відзначили особистий внесок Марини Порошенко та президентського фонду: «Голова держави подякував своїй дружині Марині Порошенко, яка опікується благодійним фондом і кілька років тому започаткувала впровадження інклюзивної освіти в Україні. До цього експерименту долучилися п’ять областей» (ICTV); «Финансирует этот проект Фонд Порошенка. По словам главы Фонда Марины Порошенко, первая комната для инклюзивного обучения появится в Днепропетровской области. // Марина Порошенко, супруга президента Украины: Така форма навчання дозволяє особливим дітям повірити в себе і впевнено дивитися у своє доросле майбутнє. Двері кожної української школи будуть відкриті для них без винятку» («Інтер»).

В той же час ICTV, 5 канал та «Україна» розкрили тему в повноцінних сюжетах, у яких слово взяли не лише чиновники, а й діти, для яких інклюзивна освіта — спосіб вести повноцінне життя, хоч і з інвалідністю.

На «Інтері» продовжують нагнітати тему україно-польських стосунків. Цього разу тези про «радикалізм» в українській політиці озвучує нардеп від «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул: «В Европарламенте обеспокоены угрозой распространения праворадикализма в Украине. Об этом заявил сопредседатель фракции Оппозиционного Блока в парламенте Александр Вилкул. Сегодня в Страсбурге он встретился с вице-президентом Европарламента Ричардом Чарнецким. // Александр Вилкул, сопредседатель фракции Оппозиционного Блока в Верховной Раде: Очень большую обеспокоенность в мире — Чарнецкий поляк, это тем более в Польше, вызывают попытки переписать историю на Украине, недавнее переименование в Киеве улицы Ватутина в улицу Шухевича — точно не понимают. Наверное, все-таки лучше эти вопросы выносить за скобки, чем напрямую начинать конфликтовать с людьми, которые в Евросоюзе являются нашими традиционными союзниками».

Далі у випуску з’являється і Сергій Каплін, який підтримує бізнес Дмитра Фірташа: «Ведущая: Перезапустить Северодонецкий "Азот" и запретить ввоз российских минудобрений в Украину требует народный депутат Сергей Каплин».

Більшість каналів повідомили про перший день візиту прем’єра Володимира Гройсмана до Лондона, де говоритимуть про хід реформ в Україні. Ці повідомлення переважно зводяться до бравурної констатації успіху реформ, і в жодному матеріалі немає й нотки критичного ставдення до темпу чи якості перетворень в Україні.

Тим часом «ТСН» узялися аналізувати вбрання британської прем’єрки Терези Мей, і на основі цього робити висновки про стосунки між офіційними Києвом і Лондоном. Наприкіці сюжету додали: «Кор.: Щодо українського прем'єра, його зовнішній вигляд зауважень експертів не викликав».

Якісно відстежувати ситуацію зі справою нацгвардійця Віталія Марківа в Італії продовжують «1+1» та «UA: Перший». Яна Слєсарчук із «ТСН» отримала документ із обвинуваченням прокуратури, а в новинах суспільного каналу Олена Близнякова проаналізувала маніпуляції в італійській пресі.

Про третю річницю визволення міст Донбасу розповіли в матеріалах 5-го каналу, «1+1» та «UA: Першого», але проігнорували цю тему решта, тобто більшість каналів.

6 липня, четвер

У справі Віктора Януковича стався новий поворот: обвинувачений у державній зраді вирішив «завершити процес» і вимагає притягнути до відповідальності за розв’язання війни в Україні нинішнє керівництво країни.

Із загальної маси сюжетів, що містять позиції обвинувачення, суду, адвокатів Януковича і фрагменти заяв самого Януковича, вигідно вирізняється своєю дотепністю та промовістістю сюжет Станіслава Фещенка на «1+1». Журналіст озвучує цілком логічні та прямі запитання, які не прозвучали в більшості сюжетів: відколи обвинувачений може «поставити крапку» у процесі на власний розсуд і чи раптом не вирішив Янукович просто зекономити на привавтних адвокатах? Це не риторичні запитання, а озвучені екс-захисникові обвинуваченого, тому вони додають сюжету жвавості та унаочнюють певну абсурдність перебігу судового процесу.

Розпочався ж випуск «ТСН» із дуже сильного матеріалу, присвяченого розслідуванню загибелі військової контрактниці Надії Морозової. Валентина Мудрик з’ясувала, що загибель військової сталася не через обстріл, а від пострілу українського військового: умисно чи з необережності, ще встановлює слідство. У сюжеті використані як офіційні коментарі, так і інформація з власних джерел. Єдина деталь, що викликає сумніви в сюжеті, — озвучування ймовірної версії про зґвалтування військової. У сюжеті ніхто зі спікерів її не підтверджує, але кореспондентка все одно заявляє про існування такої ймовірності. З етичних міркувань такі припущення варто було би озвучувати лише за наявності вагомих підстав, яких у сюжеті не вказано.

Ключовою темою тижня лишається розгляд питань зняття недоторканості з народних депутатів. Цього дня черга дійшла до нардепа Максима Полякова, чию помічницю арештували за підозрою в корупції. Тому сюжети прикрашають аудіодокази від прокуратури, на які всі канали дали й позицію самого Полякова, котрий свою причетність до корупції заперечує.

На каналі «Україна» заявляють, що ще одне подання може з’явитися на нардепа від «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула. Таку інформацію передають із посиланням на заяву очільниці ДФС у Дніпропетровській області Оксану Томчук, що стверджує, ніби Вілкул недоплатив податки. Спочатку може здатися, що це повідомлення упереджене до самого Вілкула, адже серед багатьох нардепів, яких перевіряє податкова, чомусь виокремили тільки одного.

Аж тут у студії з’являється сам Олександр Вілкул і заявляє про політичні мотиви розслідувань відносно нього: «Когда ты против голосуешь законов, которые обуславливают повышение коммунальных тарифов, цен и всего остального. Когда ты не хочешь голосовать за пенсионную реформу, медицинскую, которую сейчас будут протаскивать». Ведуча Анна Панова допомагає політику підбирати правильні слова: «Значит, вам и бояться нечего?В общем, вы готовы отстаивать свое честное имя при перед депутатами. И в суде, если потребуется?»

Про імідж цього ж політика подбали і на «Інтері». Тут озвучує повідомлення ведуча, розставляючи такі акценти: «Вчера сопредседатель фракции "Оппозиционного блока" в Верховной Раде Александр Вилкул встречался в Страсбурге с вице-президентом Европарламента Ричардом Чернецким. Говорили о Минском процессе и положение дел в Украине.

А в это же время, как оказалось, в Украине, в Днепре, местные налоговики организовали внеплановую проверку этого нардепа и обвинили его в неуплате налогов на сумму 20 миллионов гривен».

Далі нардеп з’являється на зв’язку зі студією. Закиди називає політичним тиском і згадує події 9 травня у Дніпрі, ледь не називаючи його опонентів того дня «фашистами»: «Есть масса фотографий в социальных сетях, там, где они на груди с фашистскими крестами выколотыми, и так далее. Но, тем не менее, команда "Фас!" после 9 мая поступила».

Далі у випуску на каналі «Україна» хвалиться харківським ЦНАПом голова ОДА Юлія Світлична. І тут же кореспондентка Вікторія Малосвітна вважає за доречне покритикувати екс-голову Одеської ОДА Михеїла Саакашвілі: «А вот экс-губернатору Одесской области для такого же центра отремонтированное и оснащённое коммунальное здание не подошло. Прозрачный офис осенью 2015 года Михеил Саакашвили открыл на арендованных площадях в здании коммерческого банка, прямо напротив Облгосадминистрации, и провозгласил его форпостом борьбы с коррупцией. … Просуществовало прозрачное и очень дорогое детище губернатора меньше года. Закрывал его Саакашвили с не меньшей помпой, чем открывал. … В закрытии центра Саакашвили в уже привычных для него интонациях обвинил центральную и городскую власти».

На «Інтері» в матеріалі про головування України в Парламентській асамблеї Чорноморського економічного співробітництва без зрозумілого приводу дають слово представнику «Опозиційного блоку» Миколі Скорику. Тим самим йому надали перевагу перед іншими членами делегації, які представляють інші політичні сили, а також головою Верховної Ради, який також був присутній на урочистому зібранні.

На «1+1» вийшов упереджений сюжет із критикою Держкіно. Кореспондент Дмитро Святненко стверджує, що після викривальних сюжетів «ТСН» у Держкіно шукають корупцію. При цьому в сюжеті йдеться про запланований аудит ефективності від Рахункової палати, а НАБУ чи САП, анонсовані в підводці, ніяких коментарів у сюжеті не дають.

Цитати посадовців у матеріалі більш стримані, ніж закадрові коментарі чиновників. Наприклад, міністру культури Євгену Нищуку приписують сподівання на подолання корупції, а він просто стверджує, що в разі її виявлення міністерство буде реагувати. Завершується сюжет такими оцінками:

«Кор.: Хоча голова Держкіно Пилип Іллєнко чомусь будь-які перевірки свого відомства заперечує.

Пилип Іллєнко, голова Держкіно: Рахункова палата зараз не проводить жодних перевірок станом на сьогоднішній день.

Кор: Але підтверджує, це був останній раз, коли люди під його головуванням роздавали гроші. З осені набуде чинності новий закон про кіно і вірогідно, механізм розподілу державних коштів стане більш прозорим».

Також на «Інтері» Сергій Каплін цього разу боровся за права ветеранів МВС. На ICTV та каналі «Україна» відзвітували, як Марина Порошенко подарувала паралімпійцям сходовий підйомник. Інна Жиленко та Оксана Корчма в сюжеті на каналі «Україна» стверджують, що допомога від Ріната Ахметова чи не єдине, що допомагає вижити мешканцям села Піонерського на Донеччині. Також канал «Україна» розповів, як Олегу Ляшку подарували золоті вила: «Олег Ляшко, народный депутат Украины, лидер Радикальной партии: Оцими вилами вичистимо країну від хаосу». А Борис Колесніков, який відповідав за інфраструктуру в уряді Азарова, тепер вчить уряд Гройсмана будувати дороги.

7 липня, п’ятниця

Всі без винятку телеканали повідмляли про перебіг саміту Великої двадцятки, розгляд питання про зняття недоторканості з Борислава Розенблата та парламентському комітеті та весільний бум у столиці через три сімки у даті.

У справі Розенблата всі канали подавали всі ключові позиції: ілюстрували сюжети відеодоказами прокуратури, коментарями генпрокурора та керівника САП, виправданнями самого нардепа та коментарями його колег. Що цікаво, ледь не в кожному сюжеті нардеп посилається на різні обставини: то стверджує, що немає доказів, що він брав гроші, то каже, що зустрічі з агенткою слідства були приватними побаченнями, то називає відео постановкою. Тому для глядача ситуація подана достатньо повно.

А от в темі зустрічі Великої двадцятки вже почали з’являтися політичні інтереси. Канал «Україна» поширив заяву Бориса Колеснікова з його оцінкою значення цієї зустрічі: «Анна Панова, ведущая: Встреча Дональда Трампа и Владимира Путина во время саммита Большой Двадцатки может стать знаковой и для Украины, ведь на повестке дня и украинский вопрос. Об этом заявил глава оппозиционного правительства Борис Колесников. Он подчеркнул, что от подобных встреч украинцы ждут прежде всего международной поддержки и помощи в достижении мира на востоке страны».

Марина Порошенко та Юлія Світлична в ефірі каналу «Україна» стали обличчями Міжнародного гендерного форуму та борчинями за рівні права для жінок. До яких рішень чи кроків дійшло обговорення, матеріал не розкриває. Натомість містить загальні фрази: «Марина Порошенко, супруга Президента Украины: І я впевнена, що якщо ми її захистимо, надамо їй додаткових можливостей реалізувати себе в суспільстві, ми відразу відчуємо і більше мирне вирішення питань і більше позитиву, більше спрямованості на питання сім'ї, нашої громади».Позицій інших учасниць та учасників форум, крім Порошенко і Світличної, у матеріалі немає.

Ляшко «взяв під особистий контроль» проблему безробіття шахтарів на Кіровоградщині. Також у випуску не обійшлося бе традиційного звіту про благодійність фонду Ріната Ахметова.

Лише компліментарні відгуки про оцінку українських реформ за підсумками конференції в Лондоні в інтерепретації Володимира Гройсмана передали ICTV та канал «Україна».

На ICTV та СТБ прорекламували власний сервіс blacklist.org.ua, який має відлякувати рекламодавців від ресурсів, що, за версією медіагрупи, порушують права інтелектуальної власності. «1+1» випустив промосюжет про свій проект «Голос. Діти — 4». На каналі «Україна» проанонсували черговий випуск проекту «Слідами грантоїдів», матеріали якого, за висновком Незалежної медійно ради, порушують журналістські стандарти.

8 липня, субота

Більшість випусків новин цього дня розпочалися з надзвичайного повідомлення: в Києві стався вибух у житловому будинку.

В усіх повідомленнях інформацію подавали збалансовано й повно, коментували обставини вибуху як свідки та потерпілі, так і посадовці поліції та ДСНС.

Певним зловживанням на емоціях можна назвати вставку в сюжеті каналу «Україна». Інформаційної потреби турбувати людину, що не може прийти до тями через втрату матері, немає, але хлопця кілька разів показують у сюжеті: «Оксана Щербина, корреспондент: Этот плачущий парень только что потерял маму — погибла под руинами дома. Успокоить его стараются психологи спасательной службы. Из-за сильнейшего стрессаобщаться с прессой он не готов.

Парень, только что потерял маму: Идите! Всё, говорить не буду!»

Найкращу оперативність проявили кореспонденти «ТСН» та «UA: Першого». Щойно стало відомо про знайдеого під завалами чоловіка, вони одразу про це повідомили.

На «1+1» Станіслав Фещенко передав ще неофіційну, але максимально повну та достовірну інформацію: «За непідтвердженою інформацією, вона пролунала з вуст рятувальників, які неофіційно її розповсюджують, знайшли другого загиблого під час вибуху. Я нагадаю, що вдень стало відомо про смерть 46-річної жінки. І цього разу це чоловік 37 років. Це те, що відомо нам на цю хвилину. Але інформація поки що неофіційна. Тому що жодної людини, яка може давати офіційні коментарі, тут на Голосіївській площі немає». Пізніше в ДСНС справді підтвердили загибель чоловіка.

На «UA: Першому» випуск о 21:00 уже мав ці найсвіжіші дані. А от на «Інтері» сюжет про вибух поступився важливістю репортажу з саміту Великої двадцятки й вийшов другим у випуску, що стартував о 20:00. У матеріалі Богдана Вербицького ще йдеться про шістьох травмованих та одну загиблу, та навіть не згадується про продовження пошукових робіт — решта каналів на цьому наголошували. Протягом випуску редакція не уточнила оновлених даних і не повідомила, що з’явилася інформація про ще одного загиблого.

Що ж до результатів зустрічі G 20, то тут також варто відзначити роботу «ТСН». Вони єдині з усіх топових каналів подали резонансну заяву президента РФ Владіміра Путіна про «торгівлю русофобією» з боку офіційного Києва. Решта каналів зосередилися на оцінці поведінки Ангели Меркель, приділили увагу українському питанню під час саміту, повідомили про пріоритети боротьби з тероризмом та зміни клімату.

Результати саміту на каналі «Україна» вирішили обговорити з Олегом Ляшком. Розмова перетікала від глобальних тем до резонансних подій в Україні: подання про зняття недоторканості з низки нардепів, обговорення економічної ситуації. Очікувано, що це обговорення супроводжується просуванням політичних інтересів РПЛ. Ось він говорить про свого однопартійця: «Олег Ляшко: Я переконаний що Андрій Лозовий законослухняний громадянин і коли приходить час сплатить податки, він їх платить щорічно і це дуже легко перевірити. Я не бачу потреби коментувати політичне сміття, яке фальсифікує Генеральний прокурор Луценко».

І далі переходить на популярні заяви: «Але водночас, ми, наша позиція нашої фракції однозначна, треба скасовувати депутатську недоторканність не лише для тих кого подали там Генпрокурор, а для всіх народних депутатів».

Не обходиться і без властивого Ляшкові епатажу: «Олег Ляшко: Мені немає потреби комусь сподобаться, я і так всім подобаюсь. Кому не подобаюсь, хай не дивляться».

Також в ефірі каналу «Україна» в сюжеті Інни Жиленко показали, як виживають мешканці Донасу завдяки допомозі Ріната Ахметова.

На «Інтері» на дітях із Донбасу піарився нардеп від «Опоблоку» Юрій Бойко. «Юрий Бойко уже традиционно порадовал детей новыми велосипедами, сладостями и фруктами», — йдеться в сюжеті Ліни Зеленської про відпочинок дітей у таборі «Лісова застава», що під Києвом. Політик каже: «Вони всі чекають миру». І сюжет переходить у політичну площину:

«Кор.: По словам Бойко, "Оппозиционный блок" будет добиваться создания в парламенте рабочей группы при участии Кабмина для того чтобы подготовить комплексный законопроект, предусматривающий все необходимые механизмы для оказания помощи переселенцам.

Юрий Бойко: Ці законопроекти охоплюють усі сфери життя переселенців. І матеріальну допомогу, і політичнй питання, і побутові питання. Уряд навіть не спромігся створити робочу групу, щоб відпрацювати цей закон. Ми будемо на цьому наполягати, ми це, як то кажуть, проб’ємо і цей закон буде прийнятий у парламенті».

На відео підводки до сюжету у студії заставкою стоїть портрет Юрія Бойка на фоні дітей, поки ведуча розповідає, як війна забирає дитинство в малечі.

За справедливість на «Інтері» виступав Сергій Каплін. У сюжеті Кирила Ющищена з Миколаєва продовжили тему щодо паркану біля житлового будинку, який нібито звів депутат від «Самопомочі». Крім обурених мешканців та активістів у матеріалі роздає оцінки тільки Каплін: «Сергей Каплин, народный депутат Украины, лидер социал-демократической партии: Любое следующее строительство без документов, без каких-либо согласований с людьми будет иметь последствие как сегодняшнее. Мы будем приезжать и вместе с нашими нардепами и устанавливать здесь справедливость». Чи справді депутат не мав ніяких документів — ані поліція, ані інші фахівці в сюжеті не коментують.

На ICTV також вийшов сюжет про дитячий табір. У матеріалі Ірини Цимбал після легкого та оптимістичного репортажу про те, як добре дітям відпочивати на Черкащині в таборі «Витоки», навіть прайс наводять: «Табір працюватиме до 22 серпня. Тут приймуть ще три зміни. Кожна — по два тижні. Коштує відпочинок 4 700 гривень. Якщо з Києва довозять централізовано за 250 грн., самостійно треба спершу їхати до Корсуня чи до селища Яблунівка, а звідти 2,5 км пішки про незабутні враження і нових друзів». Таке уточнення більше нагадує комерційну рекламу, ніж інформаційний сюжет. Якщо метою було показати вартість та можливості літнього відпочинку для дітей, то матеріал міг би містити кілька варіантів відпочинку, а не «рекламувати» один.

9 липня, неділя

Оскільки до моніторингу в п’ятницю не потраплюяє випуск новин на «Інтері», бо цього дня канал дає підсумковий, а не щоденний випуск, то в неділю моніториться лише випуск на «Інтері».

Починається випуск із репортажу про конфлікт у лісі під Києвом, де дійшло до перестрілки.

Уже другий сюжет — епохальна заява Іллі Ківи про нібито очолювання ним Соцпартії. Крім чинного лідера СПУ, який спростовує ці заяви, до сюжету Лариси Іванової доплітають ще одного «соціаліста» — лідера Соціал-демократичної партії та народного депутата від БПП Сергія Капліна, який і тут бачить «рейдерство “Народного фронту”»: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократической партии: Рейдерське захоплення руками Авакова, руками Турчинова, руками Яценюка. Вони активно готуються до наступних парламентських виборів. Окремо хочу заявити, що спілкувався з керівництвом справжньої Соціалістичної партії і справжніми лідерами, членами політради тієї структури. У них позиція наступна: вони заявляють, що нещодавно партія виграла всі суди, вигнала з своїх рядів тих, хто намагався раніше вкрасти цю партію».

Далі у випуску — сюжет про зустріч Петра Порошенка та Рекса Тілерсона, де обговорювалися безпекові питання. А наступний матеріал — піар «Опозиційного блоку»: «Екатерина Лысенко, ведущая: В то же время ответственность как за внешне политическую так и за внутреннюю ситуацию в стране, а так выполнение минских соглашений несёт украинская власть. В этом уверенны представители "Оппозиционного блока". В полит силе говорят: в условиях отсутствия реальных успехов в борьбе с коррупцией, власть давит на оппозицию. Именно по этому в "Оппоблоке" призывают политиков прекратить репрессию и противозаконную деятельность радикалов. А кроме того взять под контроль все случаи давления на СМИ».

Більшість сюжетів у випуску цього дня стосувалися подій у світі. Але у випуску також був розгорнутий репортаж із зони бойових дій на Донбасі та матеріал про реорганізацію освіти на Харківщині й непрості стосунки приватного підприємця на Івано-Франківщині із місцевими чиновниками.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 51 сумнівний матеріал: із них 42 з ознаками замовності, шість «паркетних» новин, три промоційних матеріали власних продуктів медіагрупи.

20 сюжетів — на каналі «Україна», 17 — на «Інтері», дев’ять — на «1+1», чотири — на ICTV, один — на СТБ. Не виявлено таких сюжетів у новинах 5-го каналу, «112», «UA: Першого».

В інтересах Ріната Ахметова вийшло шість сюжетів на каналі «Україна».

Шість разів з’являвся на «Інтері» Сергій Каплін.

Шість матеріалів позитивно виславляли представників «Опозиційного блоку»: п’ять матеріалів на «Інтері» та один на каналі «Україна».

П’ять матеріалів піарили Олега Ляшка на каналі «Україна».

Чотири сюжети популяризували роботу першої леді Марини Порошенко: два на каналі «Україна», по одному на «Інтері» та ICTV.

В інтересах Ігоря Коломойського три сюжети на «1+1»: два щодо ситуації з «Приватбанком» і один — в інтересах авіакомпанії МАУ.

Володимир Гройсман фігурував у двох «паркетних» сюжетах на каналі «Україна» та ICTV. Двічі заступалися за Ігоря Гужву й «Страна.UA» на «Інтері». Також по два рази фігурували Борис Колесніков та Юлія Світлична на каналі «Україна».

Представник «Укропа» Ігор Поліщук з Луцька отримав один вигідний для себе сюжет на каналі «1+1».

Критичних сюжетів загалом вийшло шість: по два на «1+1», каналі «Україна» та «Інтері». Такі матеріали стосувалися двічі Михеїла Саакашвілі («Україна»), представників «Народного фронту» та Олега Ляшка на «Інтері», Держкіно та Світлани Лободи на «1+1».

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus