Тиждень у ПАРЄ: «Інтер» вірний «Опоблоку», а «Україна» — Ляшку та заводам. Моніторинг теленовин за 9–15 жовтня 2017 року

Скрін-шот Інтера

Увесь тиждень українські питання гучно лунали в ПАРЄ. Телеканали теж відстежували перебіг подій у Страсбурзі, але половина з них вирішила не інформувати про таку важливу подію як обрання нового президента цієї структури. У ПАРЄ обговорювали закон про освіту та за позицію представників від України на «Інтері» переважно звучала позиція «Опоблоку», що суперечить офіційній.

Наприкінці тижня новинарям підвернулися одразу два корупційних скандали з топ-посадовцями. А канали, які найвигідніше показують чинний уряд, стали майданчиками для піару уряду опозиційного.

До провокацій на Покрову та День захисника України глядачів готували новини на «Інтері» та каналі «Україна». На «Інтері» продовжили пережовувати тему можливих інцидентів навіть після того, як вони не відбулися.

9 жовтня, понеділок

У центрі уваги: зустріч Порошенка та Ердогана, заява ГПУ щодо завершення розслідування вбивства Дениса Вороненкова.

Позицію захисту підозрюваного в організації вбивства Володимира Тюріна висвітлили всі канали, крім 5-го. Тут невідокремлено подають оцінки слідства, вони звучать як доведений факт. Наприклад, безапеляційно називають виконавця злочину Павла Паршова агентом російських спецслужб. На «Інтері» та «1+1», крім загального спростування, йшлося про те, що сам Тюрін уважає вбивство Вороненкова справою рук націоналістів. Загалом, канали заяви ГПУ висвітлювали доволі збалансовано та повно.

Найдетальніше ознайомили із зібраною слідством доказовою базою на «112 Україна». Тут вийшов аж 6-хвилинний сюжет із подробицями стеження за Вороненковим і підготовкою вбивства, за версією ГПУ.

Якщо порівнювати сюжети каналів, то дещо спантеличують хіба що коментарі вдови Вороненкова та колишньої дружини Тюріна Марії Максакової. На ICTV вона каже, що не вірить в особистий мотив Тюріна, на каналі «Україна» – що особистого мотиву бути вже не могло, на «112 Україна» – що особистий мотив був, але не настільки сильний, щоби довести до вбивства.

На ICTV виходить така інтерпретація: «Кор.: “Тим часом дружина Вороненкова подякувала на своїй сторінці у Facebook за проведене слідство. Але водночас вважає, що у її колишнього чоловіка не було достатньо підстав для вбивства Вороненкова”». На сторінці Максакової кілька дописів, але в більшості коментарів ЗМІ вона сумнівається в наявності саме особистого мотиву, а не відсутності підстав взагалі.

Для порівняння, ось її коментар на 5 каналі: «Марія Максакова, дружина Дениса Вороненкова: “Денис оказался, так скажем, в проигравшем лагере, потому что он был начальником отдела внедрения, полковником Федеральной службы по контролю за оборотом наркотиков Российской Федерации. Была выявлена огромная схема того, как товары шли на закрытую воинскую часть ФСБ России, минуя какие-либо проверки. И Денис сам конфискововал с дачи высокопоставленного чиновника, замначальника ФСБ на тот момент России, 200 миллионов долларов. И, наверное, этого они ему простить не могли. Потому что, видимо, это был их общак”». 

Про це також зазначили на «UA:Першому»: «Кор.: “ФСБ хотіла помститися за те, що Вороненков викрив у відомості корупційну схему. Кремль – за те, що екс-депутат свідчив у справі Януковича та підтвердив, що до України вторглося кадрове російське військо. Ну а колишній чоловік дружини мав особистий інтерес. Він, за версією слідства, і став фактичним замовником вбивства”».

На інших телеканалах про такий імовірний мотив розправи над Вороненковим не згадували, хоча на відео видно, що цей коментар Максакова давала одночасно кільком каналам.

На СТБ кореспондентка Олена Лунькова (яка в липні розбиралася з тим, хто такий Вороненков, кому він перейшов дорогу, і які такі цінні, за словами слідчих, свідчення він давав у справі Майдану) з’ясувала, що Вороненков проходить свідком у ще одній справі. Але прямих відповідей щодо її деталей генпрокурор не розкриває: «Юрій Луценко: “Він давав покази про участь військових формувань Російської Федерації на нині окупованих територіях”».

Політичний піар мав місце в матеріалах зі Страсбурга. На каналі «Україна» раптом Олег Ляшко порушує тему про мито для ввозу металургійної продукції в ЄС: «Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: “Запровадження 60 доларів ... 60 євро на кожну тонну – це, фактично, торгувати собі в збиток. Ніхто в збиток не торгуватиме і це означає, що ми втрачаємо європейські ринки. Якщо ми менше будемо продавати продукції, це означає, що працівники металургійних підприємств Запоріжжя, Маріуполя залишаться без роботи. А місцеві бюджети і державний бюджет без податків”».

Як відомо, найбільші металургійні підприємства Запоріжжя та Маріуполя, як і канал, на якому вийшов цей сюжет, належать Рінату Ахметову. Свої традиційні майже три хвилини піару Рінат Ахметов також отримав у сюжеті про гуманітарну допомогу Донбасу. 

На «Інтері» у сюжеті про ПАРЄ єдиною з української делегації дає коментар представниця «Опозиційного блоку» Юлія Льовочкіна. У розріз із офіційною позицією України вона називає новий закон «Про освіту» у частині мови навчання дискримінаційним.

Також на «Інтері» нардеп і лідер «Соціалістичної партії» Сергій Каплін назвав міжнародним скандалом рішення Полтавського суду про звільнення підозрюваного в кіберзлочинах і крадіжці $100 млн. Хто й коли виніс рішення, про який саме процес ідеться – у повідомленні немає відповідей на ці питання. Але є багато емоцій Капліна.

Прем’єр Володимир Гройсман цього дня заявив, що ініціює законопроект про посилення відповідальності силовиків за тиск на бізнес. Ці заяви вийшли без іншої сторони медалі – наприклад, що мораторій на перевірки бізнесу не дає можливості контролювати якість продуктів, без конкретики – адже законопроекту ще навіть немає, та без чітких строків його підготовки. Так суть новини зводиться до того, що Гройсман опікується бізнесом і суворий до правоохоронців. Такі матеріали вийшли на ICTV та «Інтері».

Кількагодинне блокування руху біля прикордонного пункту Ягодин на Волині зацікавило тільки «Інтер», «Україну» та ICTV. Але в деталі проблем шахтарів особливо не вдавалися, лише повідомили – вимагають виплати заборгованої зарплати.

На «1+1» Олександра Мітіна підготувала серію матеріалів про зміни клімату та про те, як наслідки цього впливають на Україну. ТСН самі називають цей проект «серіалом».

10 жовтня, вівторок

У новинах стежать за засіданнями ПАРЄ, де обирають президента Асамблеї. Але найбільше уваги українські канали приділяли заяві президента Чехії Мілоша Земана з пропозицією, аби Росія «викупила» Крим.

На ICTV надміру емоційно про це повідомили: «Ведуча: “Президент Чехії Мілош Земан пропонує Росії відкупитися від України за анексований Крим. Цю маразматичну ідею чеський лідер запропонував на засіданні парламентської асамблеї Ради Європи… Аргументація політика абсурдна”».

А от послідовність у відстеженні результатів виборів президента ПАРЄ проявили не всі канали. Про те, що Стелла Каріакідіс очолюватиме інституцію до січня, повідомили тільки на «112 Україна», каналі «Україна», «UA:Першому» та «Інтері». Із цих каналів відсутні будь-які згадки щодо позиції Каріакідіс в українському питанні тільки на «UA:Першому».

На «Інтері» у сюжеті Ірини Іванової з ПАРЄ – знову на першому плані Юлія Льовочкіна з претензіями до закону про освіту. Вона єдина дає оцінку закону, і в сюжеті не згадується, якими аргументами на захист закону послуговується офіційна позиція України.

На трьох каналах повідомили про розроблений опозиційним урядом план дій. Його як порятунок країни представляв Борис Колесніков. Такі повідомлення вийшли на ICTV, «Інтері» та «Україні». Цікаво, що на цих же каналах піарили главу чинного уряду Володимира Гройсмана, який називав підняття пенсій справою честі для себе та відновленням справедливості.

На каналі «Україна» знову обурювалися митом на металопродукцію в ЄС голова Федерації металургів та Олег Ляшко. Але чим насправді зумовлені зміни в тарифах, у сюжеті не йдеться. Усі аргументи зводяться до того, що це загрожує бізнесу, а значить – робітникам. Також традиційно звітували про благодійність фонду Ахметова.

Майже містичний сюжет вийшов на каналі «Україна» про те, як Києво-Печерська лавра готується до свята Покрови. Настоятель храму УПЦ Московського патріархату висловлює свої побоювання, ніби в період 14-17 жовтня хтось може захоплювати лавру: «Митрополит Павел, наместник Киево-Печерской лавры: “Ідуть дзвінки з таких організацій, я б сказав серйозних, що, починаючи з 14-го і закінчуючи 17-тим числом, будуть якісь страйки, мітинги в самому місті Києві на Хрещатику і є вірогідність того, що будуть іти деякі люди, не всі, не можу сказати, з війною, щоби захватити лавру, зруйнувати лавру”».

На «Інтері» Сергій Каплін критикував Вадима Рабіновича за прогули в парламенті, ніби той проводить час на курортах. За версією КВУ, в липні Рабінович не потрапив навіть у топ-10 прогульників. Тож очевидно, що саме про нього говорять виключно через упередження. До слова, сам Каплін пропустив щонайменше чверть засідань. Протягом вересня Рабіновича неодноразово критикували на «Інтері».

Із критикою медреформи на «Інтері» виступили нардепи Ольга Богомолець  (БПП) та Ігор Шурма («Опозиційний блок»). Згодом вони об’єднаються для спротиву медреформі від МОЗу.

Далі у випуску знову критикували керівника департаменту Нацполіції Дмитра Бута. Його справу коментують не НАБУ чи НАЗК, а Сергій Каплін і політтехнолог Тарас Загородний. Кореспондентка Оксана Григор’єва заявляє: «Уже три года антикорупционные органы в упор не видят коррупционную деятельность оборотня в погонах, замглаву ГСУ МВД Украины прикрывают влиятельные люди в силовых структурах. Именно им Дмитрий Бут конвеером поставляет миллионы долларов ежемесячно».

Далі у випуску Наталія Королевська виступала із заявою від «Опоблоку»: «Ведущая: “Вместе с депутатами от «Оппоблока» она требует отменить ограничения Кабмина на выплату пенсий для переселенцев и людей, проживающих на неподконтрольных территориях”».

На «112 Україна» просували свої інтереси щодо конкурсу на ліцензії багатоканального мовлення. Нардеп Сергій Лещенко єдиний, хто дає оцінку проведення конкурсу та критикує Нацраду. Зокрема, на його думку, є неприйнятним конкурсний збір із телекомпаній, хоча це є усталеною практикою, і некоректно називати умови конкурсу «ошукуванням». Ні голова комітету парламенту з питань свободи слова, ні медіаексперти, ні представники Нацради до коментування не залучені. До того ж канал нагадує про давній конфлікт із Нацрадою щодо ліцензій: «Ведуча: “Телеканал неодноразово заявляв про тиск з боку Національної Ради з питань телебачення і радіомовлення в інтересах певних політично-фінансових груп. «112 Україна» підтримали українські та міжнародні політики та експерти, а кроки Нацради називають наступом на свободу слова в Україні”». Що за групи та  організації, не уточняється.

11 жовтня, середа

Чергова гучна справа від НАБУ – затримання високопосадовців Міноборони, підозрюваних у корупції. Також у новинах пояснювали, як по-новому нараховуватимуть пенсії і продовжили стежити за подіями в ПАРЄ.

Про гучне затримання на початку випусків повідомили всі телеканали. Головне джерело інформаціїї – НАБУ. Спробу отримати коментар у Міноборони зафіксували тільки в матеріалі 5 каналу. На «1+1» повідомили, що у відомстві не дають коментарів до завершення слідчих дій.

На каналі «Україна» міжнародні питання взявся коментувати нардеп і лідер новоствореної партії «Основа» Сергій Тарута, хоча його компетентність у цих темах – під питанням. Він коментує заяви чеського президента щодо Криму, переговори з Ердоганом і завершує своїм баченням щодо миротворчої місії на Донбасі: «Сергей Тарута: “Поэтому я предлагаю, чтобы была международная переходная администрация. Более того, я предлагаю, чтобы мы сразу же восстановили платежи пенсий на той территории. И более того, я предлагаю еще поменять площадку Минска на Вену. И с этой инициативой я встречался с политиками и в Вашингтоне, и на прошлой неделе в Германии”». А в останній репліці інтерв’ю стверджує: «Поэтому я своими делами пытаюсь, все-таки, чтобы быстрее наступил мир на Донбассе».

На «Інтері» після сюжету з виступом Петра Порошенка в ПАРЄ окремим повідомленням дали оцінки нардепів від «Опоблоку» та членів делегації в ПАРЄ Юлії Льовочкіної та Вадима Новинського. Вони вчергове критикують закон про освіту.

Далі у випуску керівник фракції «Опозиційного блоку» Юрій Бойко критикував законопроект про реінтеграцію Донбасу: «Юрий Бойко: “Сначала довели за 3 года народ, пенсионеров до полной нищеты… потом сказали: вот принимайте закон, по которому через два года половина пенсионеров не будет получать пенсию. А это так и будет из-за этого закона”». Жодних альтернативних йому коментарів на цю тему не пролунало.

Як і щодня, на каналі «Україна» вийшов сюжет про гумштаб Ахметова. А Борис Колесніков просував ідею запровадження приватних залізничних перевізників.

На ICTV журналіст Тарас Корніюк підняв дещо забуту тему про статус добровольців, які першими пішли в АТО. Він розповів, як боєць «Правого сектору» у суді відстоює своє право на визнання, а депутати вчергове провалили ухвалення потрібного для цього законопроекту. 

12 жовтня, четвер

Усі канали повідомили про дебати в ПАРЄ щодо мовних норм нового закону про освіту збалансовано. У більшості резолюцію називають жорсткою, але й повідомляють, що українська сторона не вважає документ своєю поразкою. У сюжеті СТБ повідомили, ніби резолюція зобов’язує Україну внести зміни до закону. Хоча в документі вказано лише про потребу врахувати міжнародні норми та майбутні висновки Венеціанської комісії, а про внесення змін наразі не йшлося.

Тільки на ICTV про важливі дебати розповіли начиткою зі студії, без коментарів учасників засідання – їхні аргументи ведуча передала за кадром. Решта каналів присвятили цій темі розгорнуті сюжети, де включили коментарі опонентів України – делегатів від Румунії і Молдови, а також відповіді українських парламентарів. Найчастіше цитували Володимира Ар’єва та Ірину Геращенко.

Тільки на «Інтері» та «Україні» лунали думки й опозиції у складі української делегації. На каналі «Україна» Вадим Новинський заявляє, що в складі парламентської опозиції добиватиметься скасування закону. На «Інтері» цитують Юлію Льовочкіну з сайту «Опоблоку», де вона заявляє, що ПАРЄ очікує від України змін до закону. Вище ми вже розібралися, що ПАРЄ очікує експертизи закону на відповідність міжнародним нормам, і лише в разі невідповідності – внесення змін. Але для «Інтера» вже стало прогресом, що крім Льовочкіної оцінку закону давали провладні делегати: Володимир Ар’єв та Ірина Геращенко, яка натякнула, що за заявами представників Румунії та Угорщини можуть бути приховані територіальні претензії.

«Тим, хто будуть красти в армії, руки повідрубаю, бо армія є предметом моєї персональної турботи», – такий коментар Петра Порошенка щодо затримання викосопосадовців Міноборони за підозрою в корупції поширили на ICTV, 5 каналі, «Україні», «1+1», «Інтері» та СТБ. Хоча очевидно, що це лише «красне слівце» і демонстрація нелояльності до корупції, а не інформаційно цінна заява.

5 канал поєднав цю цитату з коментарем міністра оборони Степана Полторака, на каналі «Україна» інформаційним приводом виділили готовність міністра оборони піти у відставку, на «1+1» та СТБ – що підозрюваним цього дня обирають запобіжний захід,  на «Інтері» – поєднали з заявою про виділення коштів на житло військовим, і тільки на ICTV новину зробили із загальних фраз та без чіткого інформаційного приводу. 

У матеріалі ICTV у центрі уваги опинилася Марина Порошенко: «Ведуча: Родину Ковальчуків та решту постраждалих сімей Калинівського району приїхала підтримати дружина президента – Марина Порошенко. Вона, як голова благодійного фонду, привезла три комплекти побутової техніки: пральні машини, холодильники, мікрохвильові печі для тих людей, які втратили свої домівки». Виходить, все привезла дружина Президента, сама особисто, і більш нічиєї заслуги в наданні цієї допомоги немає.

На каналі «Україна» також повідомили про таку гуманітарну місію, але не ставили першу леді на передній план. Розповіли в сюжеті також про роботу місцевої влади для допомоги постраждалим і дали слово самим погорільцям.

На каналах «Україна» та «Інтер» стали на захист екс-нардепа Миколи Мартиненка. На «Інтері» слово дали лише самому політику та його адвокату, а на каналі «Україна», хоч і є коментар прокурора, але за кадром явно переконують у невинуватості Мартиненка: «Ведущая Анна Панова: Подозрение по этому делу Мартыненко выдвинули ещё 9 месяцев назад. А само дело тянется почти 2 года. Но с тех пор до суда так и не дошло. Сам подозреваемый и его адвокаты уверены – передавать в суд нечего. Николай Мартыненко считает, что все обвинения безосновательны и строятся исключительно на политическом заказе».

На «1+1» показали побиття футбольними вболівальниками нардепа Юрія Берези. Досить збалансовано подали коментарі різних сторін конфлікту та поліції. На «Інтері» по суті хуліганські дії частини фанатів називають «пошли разбираться с болельщиками другой команды», реакцію Берези з посиланням на думку ультрас називають «банальным пиаром», а також стверджують, що він «наносил удары из-за спин товарищей». Узагалі в подачі «Інтера» виглядає ніби нардеп першим поліз у бійку. Поспілкуватися з ним по суті кореспондентці Олені Мендалюк не вдалося, але і його коментар із Facebook для окреслення його версії подій не використали.

На «Інтері» продовжили тему, яку розкручують із серпня. Тут знову лунали звинувачення на адресу поліцейського посадовця Дмитра Бута та власні припущення: «Кор.: По результатам нашего расследования, в НАПК уже инициировали дополнительную проверку деклараций и расходов чиновника Бута. В Нацагенстве обещали предоставить полный отчёт через два месяца. Однако в предыдущий раз нарушений в деклараций полицейского, антикоррупционные органы не нашли. Скорее всего, на проверку чиновника повлияли влиятельные друзья в НАПК и СБУ, а так же верхушка МВД, которой оборотень в погонах конвейером поставляет миллионы долларов». У сюжеті немає нічого нового, а коментарі дають політологи Кость Бондаренко та Тарас Загородний.

Також на «Інтері» світився нардеп Сергій Каплін: мітингував під Кабміном із робітниками Миколаївського заводу, яким заборгували зарплату. А Юрій Бойко заявляв, що «Новая медреформа лишь узаконит платную медицину и усугубит коррупцию».

На каналі «Україна» розповідали, як готуються святкувати Новий рік у ефірі, а на «1+1» похвалилися телепроектом «Світ навиворіт». На «112 Україна» заявили, що звернулися до посадовців і міжнародної спільноти через занепокоєння конкурсом на ліцензію. У матеріалі знову послуговуються лише позицією Сергія Лещенка.

Не позбавили й сьогодні щоденної порції піару фонд Ріната Ахметова на каналі «Україна».

13 жовтня, п’ятниця

ЗМІ дізналися про провадження щодо можливого незаконного збагачення міністра інфраструктури Володимира Омеляна. Про це не повідомили тільки ICTV та СТБ.

Справа розслідується ще з травня. Про це зазначили в новині на «112 Україна». Жоден із каналів не вказав, чому вони повідомляють про неї тільки зараз. Як видно з більшості онлайн-медіа, для них першоджерелом стала новина від «Українських новин». А ті, в свою чергу, посилаються на реєстр судових рішень, але також не пояснюють, чому тільки зараз виявили це провадження. Усі матеріали мають підтвердження про проведення розслідування від НАБУ та позицію самого Омеляна.

На каналі «Україна» проанонсували два продукти, направлені на дискредитацію Саакашвілі: «Ведущая: Какую акцию планирует провести человек без гражданства Саакашвили вместе со своими сторонниками в центре столицы 17-го октября? Почему идейные вдохновители протестов отгородились друг от друга ещё до её начала, и почему организаторы уже спешат назвать свои мероприятия третьим майданом – смотрите в сенсационном специальном репортаже «Расследование по следам 17 октября. Пролог» сегодня в 23:20». Далі проанонсували чергову серію фільму «Герократія».

Далі в студії говорили з Борисом Колесніковим. Він ще раз більш детально презентував свою антикризову програму та критикував закон про освіту.

Далі у випуску – регулярний сюжет про допомогу мешканцям Донбасу від Ріната Ахметова.

На «1+1» лунають звинувачення на адресу каналу «Україна»: «Лідія Таран, ведуча: Шахрайство в прямому ефірі. Канал «Україна» порушує українські закони й показує російські серіали, виготовлені після 2014 року. Чиновники Держкіно на це не реагують, кажуть, що в усьому винні компанії-прокладки між телеканалом і російським виробником. Вони, нібито, так вправно маскують продукт держави-агресора, що місцеві кіношники не можуть підробки розпізнати».

Обстоює цю позицію в сюжеті активіст Артем Руденко – голова Комітету захисту Києва тут виступає як представник Комітету телеетики. Представники цієї організації не вперше коментують для ТСН особливості серіалів на каналі «Україна». А замість позиції самого телеканалу, тут коментар працівниці його прес-служби, яка радить надіслати письмовий запит. Додзвонилися навіть до російської акторки Олени Корікової, а от від керівництва «Медіа Групи Україна», як стверджує автор сюжету Дмитро Святненко, відповідей не добилися. Тим не менш прокатне посвідчення серіалу, про який йшлося у сюжеті, Держкіно дійсно скасувало – «Всупереч усьому» (в Росії виходив під назвою «Моя мама против»). 

«1+1» – єдиний канал, крім «України», який цього дня згадав про Михеїла Саакашвілі. У ТСН повідомили, що політик планує поновити громадянство через суд. Також нагадали, що 10 вересня він самовільно перетнув кордон і був за це оштрафований. Утім, за яких підстав його позбавили громадянства, не згадується. Тож повідомлення незбалансоване та неповне, і через це досить вигідне для політика.

«UA:Перший» єдиним із усіх каналів повідомив, що чехи влаштували флешмоб, висловлюючи незгоди з заявами свого президента щодо Криму.

Новини «Інтера» цього вечора не моніторяться, оскільки виходить підсумковий випуск. Натомість аналізується щоденний випуск новин у неділю.

14 жовтня, субота

Червоною лінією у випусках є відзначення Дня захисника України. Політичного піару на цій темі практично не було. А от чиновницьких «паркетів» – удосталь.

ICTV  та «Інтер» відзвітували, як Петро Порошенко вручав нагороди та премії військовим. Ці ж канали, а також «Україна» ретранслювали заяву Володимира Гройсмана про збільшення фінансування армії. У центрі уваги цих повідомлень – топ-чиновники та їхні обіцянки, а не подія чи люди, які до неї причетні. Тому такі матеріали можна віднести до «паркетних».

На «1+1» у сюжеті про День захисника в регіонах коментарі дають лідер партії «Патріот» Микола Голомша та лідер руху «Справедливість» Валентин Наливайченко. Наливайченко, щоправда, титрований як екс-голова СБУ і розповідає про те, як розсекречувалися архіви про УПА. Ким тоді працював Микола Голомша не уточняється (він був заступником генпрокурора у 2014 році), він просто висловлюється як учасник акції: «Микола Голомша, лідер політичної партії "Патріот": Це була велика армія, 100-тисячна армія і для боротьби з німцями, з совітами. Із 1945 по 1951 рік в мене загинули в лавах УПА 5 чоловік, тому для мене це особливе свято. І не тільки свято Покрови, а данина шани і пам’яті загиблим героям».

На «Інтері» із сюжету про відзначення Дня захисника також розпочинають випуск. У стендапі кореспондентка Любов Кукла називає свято «Днем захисника вітчизни», на радянський манер. Хоча офіційно воно зветься «День захисника України». Здається, що найбільше кореспондентку цікавила можливість провокацій: «Кор.: Тем не менее, сразу уверяют, сегодняшнее шествие будет без провокаций и стычек. // Активіст: Ми, як представники націоналістичного руху не здатні, тому що сьогодні свято. // Лариса Ніцой, письменниця: Ви знаєте, я думаю, провокацій не буде. По-перше, свято, по-друге, кожен може висловити свою думку. Якщо ми будем рухатись, буде і результат, якщо ми будем сидіти по хатах, то результату не буде». Попри відсутність підстав для провокацій, на цьому продовжують акцентувати й наголошують: «Кор.: Но не тут то было. Почти сразу после начала митинга задержали одного из активистов за нацистское приветствие. Тем не менее, ситуация на протяжении всего мероприятия оставалась под контролем».

На каналі «Україна» окремим повідомленням згадали про свято Покрови. Ведуча вказує, що відзначають його всі християни східного обряду. Але показали святкування лише в Києво-Печерській лаврі, що належить до УПЦ Московського патріархату.

На цьому каналі також спробували розвінчати стереотип про те, що захисниками є виключно чоловіки, і присвятили сюжет жінкам у війську. Але зі стереотипів починається вже підводка: «Елена Кот, ведущая: Нежные и хрупкие – они тоже на передовой. 24 тысячи женщин сегодня служат в рядах вооруженных сил Украины».

Кореспондентка Ірина Любич показала, що жінки на фронті можуть бути і снайперками, і кухарками. Але сюжет будується не так на тому, як жінки реалізовуються в армії та в яких умовах служать, як на тому, що вони знаходять на фронті кохання. Наприклад ключова лінія в історії снайперки – не бойові завдання та досягнення, а розповідь про знайомство з коханим на службі. Ще одна з героїнь говорить: «Наталя: І я вважаю, що заради коханого можна піти даже в армію». Так сюжет, який розпочинався із тези, що жінки можуть служити в армії нарівні з чоловіками, перетворився на черговий набір стереотипів.

Невдало тут підібраний і відеоряд. На закадровому тексті «Девушки-воины признаются, иногда очень устают, но о своем решении идти на фронт еще ни разу не жалели» героїня сюжету працює на кухні, а не начищає зброю чи вправляється у стрільбах, що було би більш доречним за змістом.

Далі на каналі «Україна» доводили, що Михеїл Саакашвілі залучає на акцію 17 жовтня проплачених людей. У підводці та на початку сюжету це звучить лише як припущення. А вже далі в сюжеті як факт: «Кор. Эдуард Ганишевский: Зачем «Движению новых сил» покупать участников будущего митинга – корреспонденты «Сегодня» спросили у Михеила Саакашвили. В ответ услышали – «это провокация»». У сюжеті дійсно є коментар Саакашвілі, який запевняє, що проплачені активісти йому не потрібні. Спростовує це політтехнолог Руслан Бортнік, кажучи, що лідер партії може навіть не знати про те, як збирають масовку на акції.

Коментує цю тему і нардеп від Радикальної партії, чому тільки він і тільки один – лишається відкритим питанням. «Дмитрий Линько, народный депутат, фракция Радикальной партии: Ми будемо звертатися до свідомості українців – все ж таки мати свідомість і не продаватись за 200 гривень. Отак от ходити на проплачені акції людини, яка взагалі невідомо що в Україні робить, як вона сюди приїхала – я маю на увазі пана Саакашвілі – і підбурити, і розхитувати ситуацію за кремлівським сценарієм”».

Наступний матеріал анонсує чергову серію антиСаакашвіліади «Герократія», що виходить на каналі «Україна» вже котрий тиждень поспіль.

Далі – Інна Жиленко розповідала: «Системная поддержка штаба Рената Ахметова за три года спасла более миллиона жизней».

І наприкінці випуску канал «Україна» знову готується до Нового року та анонсує своє новорічне шоу.

15 жовтня, неділя

Розпочинають випуск із новин від МВФ щодо чергового траншу, а потім повідомляють, що Польща вирішила відмовитися від кредитів Фонду.

Далі сюжет про вчорашні події: «Наталья Белышева, ведущая: Молодых людей, задержанных накануне во Львове, сегодня отпустили. Несколько десятков человек попали в полицию в День защитника Украины после попытки устроить массовую драку. У них изъяли цепи, кастеты и ножи». Коментарі в матеріалі дають тільки представники ВО «Свобода», при чому лідер партії Олег Тягнибок і нардеп Андрій Іллєнко – лише телефоном. Ні правоохоронці, ні інші учасники не оцінюють рівень безпеки. Та й у коментарях йдеться, що провокацій вдалося уникнути, затримання людей з підозрілими предметами – звичайна справа на масових акціях і нарікань на роботу поліції немає. Але про що тоді сюжет, ще й із порушенням стандарту оперативності? За кадром наголошується, що учасники заходу – націоналісти, на відео – молодики з факелами й фаєрами та з закритими обличчями. «Це має бути традиція», – говорить нардеп, представник «Свободи» Михайло Головко.

Із резонансних тем у випуску – сюжет про роботу на будівництві, до якої залучають курсантів Академії сухопутних військ у Львові. Академія в матеріалі викладає свою версію подій. А також матеріал із Дніпра про підрядника «Майстер-буд», який отримав гроші з бюджету, але не виконав роботи. У сюжеті є коментар заступника міського голови щодо розірвання угод із підрядником. Тож ці сюжети можна назвати збалансованими.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня до сумнівних зараховано 49 матеріалів: 34 повідомлення з ознаками замовлення, 12 паркетних новин, три промо-сюжети власних продуктів медіакомпаній.

Між каналами вони розподілилися так: 21 – на каналі «Україна», 16 – на «Інтері», сім – на ICTV, три – на «1+1» та два – на «112 Україна». Жодного не виявлено на 5 каналі, «UA:Першому», СТБ.

Тези «Опозиційного блоку» просували у восьми матеріалах: п’ять разів на «Інтері», двічі на каналі «Україна» (говорив Борис Колесніков) та в одній новині на ICTV.

Шість сюжетів про діяльність фонду Ріната Ахметова вийшли на каналі «Україна».

Володимир Гройсман вигідно виглядав у восьми повідомленнях: по три на ICTV та каналі «Україна», двічі на «Інтері».

Сергій Каплін чотири рази виступав на «Інтері».

Три паркетних сюжети піарили Петра Порошенка: двічі на ICTV та один на «Інтері».

Двічі ставали на захист Миколи Мартиненка: по одному повідомленню на «Інтері» та «Україні».

Двічі на каналі «Україна» Олег Ляшко виступав проти здорожчання мита на ввезення металургійної продукції в ЄС.

«112 Україна» двічі просував свої інтереси перед результатами конкурсу на ліцензію мовлення.

По одному матеріалу: ВО «Свобода» на «Інтері» – хоча цей сюжет може використовуватися не так для піару партії, як для «картинки» про радикалізацію суспільства в Україні; Марина Порошенко на ICTV; Михеїл Саакашвілі на «1+1»; Сергій Тарута на «Україні».

Критичних матеріалів загалом вісім: чотири на «Інтері», три на «Україні», один на «1+1». На «Інтері» критикували двічі поліцейського Дмитра Бута, по одному матеріалу МОЗ та Юрія Березу. На каналі «Україна» тричі критикували Саакашвілі. На «1+1» – канал «Україна».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), ТСН («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

 

comments powered by Disqus