Трансляція написів на стіні та заяв ФСБ на «Інтері». Моніторинг теленовин за 17–22 квітня 2017 року

Скрін-шот відео каналу «Інтер»

Тему «захисту землі» осідлали одразу кілька політиків: тут і Олег Тягнибок, і Юлія Тимошенко, і Юрій Бойко, й куди ж без Сергія Капліна. На «Інтері» однією з наскрізних тем стає критика умов співпраці з МВФ, але канал не відмовляється від своїх постійних рубрик — критики керівництва «Нафтогазу» та імпорту російських добрив. Закликаючи до патріотизму там, де це вигідно бізнесу Фірташа, на «Інтері» не бачать проблем у ретрансляції заяв ФСБ чи Кремля без відповідних оцінок української влади.

17 квітня, понеділок

Відчувається брак новин після Великодніх свят, випуски мають низьку інформаційну насиченість. На цьому фоні симптоматично розпочинає випуск на 5-му каналі ведуча Яна Конотоп: «Ну і новина, якій вже майже дві тисячі років — Христос Воскрес». А далі вже про новини.

5-ий канал, «Інтер», «UA: Перший» топову частину своїх випусків присвятили міжнародним новинам, які зазвичай закривають випуски, якщо не йдеться про надзвичайні естренні події. Зокрема на «UA: Першому» тільки три новини з десяти стосуються подій в Україні.

Найбільше з міжнародних новин говорили про референдум у Туреччині. Але й тут журналісти не особливо проявили ініціативу. Про наслідки змін у турецькій політиці для України, яка почала з нею активну співпрацю, говорять тільки на ICTV — тут до сюжету включили коментар директора Центру близькосхідних досліджень Ігоря Семиволоса.

Ще одне повідомлення про міжнародну політику — анонс візиту Петра Порошенка до Великої Британії. Ще минулого тижня в деяких ефірах почали навіщось готувати глядачів до цієї події, обмежуючись звичайними паркетними загальними фразами. Цього тижня хвиля дійшла до ICTV та «Інтера»:

  • «В программе визита встреча с Терезой Мей и членами её кабинета, парламентариями и представителями британского бизнеса. А в Королевском институте международных отношенийChatham House у Петра Порошенка запланировано выступление на тему "Битва за Украину", где он расскажет о своем видении противодействия российской агрессии и укреплении европейской безопасности» («Інтер»);
  • «Також Петро Порошенко спілкуватиметься з членами уряду, представниками палати громад парламенту і британського бізнесу. А в Королівському інституті міжнародних відносин Петро Порошенко виголовить промову. Візит триватиме два дні» (ICTV).

На «112» Великдень відзначили самопіаром. Розповіли, як телеканал влаштував поїздку в музей у Пирогові вихованцям інтернату «Любисток».

На каналі «Україна» двічі за випуск з’являлася голова Харківської ОДА Юлія Світлична. Cпершу вона коментує перемогу харківських школярок у європейській олімпіаді з математики. Тут її поява хоч і не обов’язкова, але гаразд, принаймні зрозуміла — нагородження переможниць відбувалося в приміщенні ОДА.

Ну а далі Юлія Світлична каже про футбол. Відчуття, що з переїздом у Харків футбольного клубу «Шахтар» Ахметова в каналу «Україна» (того ж таки Ахметова) з'явилися перед головою ОДА якісь зобов’язання, що сприяють популяризації політикині. Із регіональних посадовців вона на цьому каналі з’являється, мабуть, найчастіше. Крім коментаря Світличної в матеріалі також репліка від президента Футбольної федерацїі України Андрія Павелка, де між іншим навіщось окремо згадується клуб Ахметова «Шахтар», хоча взагалі йшлося про матчі збірної: «Андрей Павелко: За короткий срок возвращение сюда матчей мы уже увидели здесь и сборную, и "Шахтер", и сегодня мы обсудили и предложение от Юлии Александровні о том, чтобы в ближайшее время исполком принял решение по матчу Украина-Турция. Я думаю, что будет единогласная поддержка».

Не обійшлося на каналі «Україна» й без самого Ріната Леонідовича, точніше, без сюжету про діяльність його благодійного фонду.

Якщо на більшості каналів у новинах якась безініціативність, то в новинах «Інтера» ініціативи не бракує. Вже не перший тиждень тут без особливого розвитку мусолять тему російських добрив: «Ведущая: "Подробности" сделали не один материал о закупках карбомида и амиачной селитры у компании "ЕвроХим". Предприятие уже 5 лет участвует в программе модернизации российской армии и флота. В частности, его селитра является основой для производства пороха. И тем не менее, при кабинете Яценюка "ЕвроХим" успешно торговал с Украиной. А в прошлом году продал нам своей продукции на 5 миллиардов гривен». В «не одному матеріалі» фігурували й інтереси хімпрому співвласника каналу «Інтер» Дмитра Фірташа. Хоча тепер про це не йдеться, але з великою ймовірністю це продовження певної інформаційної стратегії, а не новина.

Ще одна дивна новина на «Інтері» — повідомлення ФСБ Росії: «Екатерина Лысенко, ведущая: ФСБ России сегодня сообщило, что перекрыла, цитирую, "крупный канал контрабанды оружия, взрывчатки из Евросоюза и Украины». Деталей немного: якобы изьяли более 20 килограммов взрывчатки и 230 единиц оружия. А по делу проходит 54 человека. Но гражданами каких стран являются эти люди и взяты ли они под стражу? Пока неизвестно». Тут до «Інтера» лише одне питання: навіщо? Не маючи повної інформації, в ефірі транслюють заяву силового відомства країни-агресора, що має провокативний зміст. І виправдовуються: «Ведущая: Мы направили запросы в наше силовое ведомство с просьбой прокомментировать эту ситуацию, но ответа так и не получили».

18 квітня, вівторок

Цього дня важко визначити ключові теми чи найважливіші події — постсвятковий синдром триває. Але випуски більш інформативні й, на жаль, більш насичені сюжетами з порушенням стандартів. Тож пройдемося по кожному з них по порядку.

Досить гостра бурштинова тема на ICTV перетворилася на гладенький паркет головного прокурора Юрія Луценка: «Ведуча: Луценко наголосив, що причетним до організації та незаконного видобутку сонячного каменю не вдасться оминути законного покарання». Все повідомлення зводиться до ретрансляції заяви прокурора: «Ведуча: Уже провели 183 обшуки, виявили готівку, золоті вироби, зброю, бурштин різних фракцій, засоби для видобутку бурштину, чорнову бугалтерію та схему розподілу грошей. Крім того, до кримінальної відповідальності притягнули 31 особу, серед яких уже 25 засуджено». Але про реальний стан нелегального видобутку бурштину не йдеться.

Фонд Ахметова на каналі «Україна» відзвітував про свою допомогу постраждалим від пожежі в Маріуполі.

На «1+1» поширили заяву міського голови Чернівців Олексія Каспрука: «Ведуча: Повного перезавантаження влади в Чернівцях просить у Верховної Ради міський голова Олексій Каспрук. За його словами, міська рада працює неефективно: не може обрати секретаря і деформувати виконком. Через підкилимні ігри, фракції не можуть домовитися про співпрацю». Крім самого мера, про цю ситуацію ніхто не висловлюється, а сам міський голова виглядає таким собі стурбованим господарником.

Далі в ефірі «1+1» за справедливість у зарплатах виступає партія «Відродження». «Завдяки новій мінімалці чимало українців кинули байдикувати й пішли на роботу, твердять в Державній службі зайнятості. Але разом з тим чимало висококваліфікованих працівників, навпаки, втратили бажання працювати,кажуть у Верховній Раді, бо нерідко люди з багаторічним досвідом отримують не на багато більшу зарплату», — йдеться в сюжеті Олександра Романюка. Тут згадуються й дані Мінсоцполітики, є коментар директора служби зайнятості. Але головною рушійною силою автор називає Верховну Раду, яка планує виправити несправедливість, але в цьому випадку уособлює Раду один нардеп:

«Кор: На низькі зарплати досі скаржаться медики та освітяни, переважно в регіонах, визнають у Раді. Саме тому зареєстрували законопроект, яким хочуть законодавчо виправити проблему.

Володимир Пилипенко, народний депутат України, фракція "Відродження": Повернути справедливий алгоритм формування заробітної плати, коли в основі формування буде лежати, дійсно, мінімальна заробітна плата».

Інтерв’ю Дар’ї Щасливої на «1+1» із директором НАБУ більше личило би програмі «Світське життя», ніж новинам. Між питаннями про справу Насірова та костюм посадовця журналістку аж надто цікавить його особисте життя: «Пане Артеме, вам 37 років? У вас двоє дітей? Одна дружина? Лише дружина, а коханок немає?»

«Інтер» згущує барви над іміджем МВФ. Із різних повідомлень тут склеюють свою картину дня. «Ведущая: В ужасном непрофессионализме обвинил представителя фонда в Украине вице-премьер по соцполитике и гуманитарным вопросам. На своей странице в Фейсбуке Павел Розенко написал: перед тем, как применять европейские стандарты к украинским пенсионерам, Рону ван Родену стоит ознакомиться с законодательством нашей страны. Вице-премьер уверен: требования МВФ бессмыслены, ведь украинцы не имеют и половины финансовых возможностей европейцев».

Наступний матеріал — знову з критикою МВФ. Цього разу від нардепа Сергія Капліна, який формально належить до фракції БПП, але в сюжетах «Інтера» представлений як лідер власної політсили СДП: «В финансовых шантажах и даже в стремлении уничтожить украинских пенсионеров обвиняет МВФ и народный депутат Сергей Каплин. По словам политика, цель фонда — закрутить гайки не толькоо пенсионерам, но и работоспособному населению. Именно поэтому Каплин призывает правительство прекратить все контакты с МВФ, а также проверить, на что были потрачены средства фонда».

Періодично критикуючи міністра МВС Арсена Авакова за фейсбучність, «Інтер» ілюструє, що в редакції зовсім не гребують «новинами» із цієї соцмережі. Навіть дописів користувачів мережі взагалі без важливої нової інформації журналістам каналу достатньо, щоби вважати це інформаційним привідом для свого загальнонаціонального мовлення. Та навіть більше — тут предметом «новини» став напис на стіні (в прямому й переносному сенсах): «Ведущая: Чем занимаются первые лица полиции, пока преступники гуляют на свободе — наглядно продемонстрировал замглавы МВД Авакова. "Боль временна. Триумф вечный". Таким глубоким изречением, подсмотренным, к слову, на стене в спортзале — начинается запись в "Фейсбуке" Вадима Трояна. Пост сразу вызвал интерес пользователей соцсети, которые насчитали в нем аж тринадцать ошибок. Когда в комментариях Трояна обвинили в безграмотности, тот стал оправдывался: дескать, писал на смартфоне и за рулем. В итоге собравшее сотни насмешек сообщение Троян удалил».

 

Важливо, що це повідомлення з’явилося після трьох поспіль сюжетів із критикою роботи поліції: у Дніпрі відсторонили заступника начальника патрульної поліції після ДТП, ймовірно, з його вини; в Запоріжжі затримали банду на чолі з колишнім капітаном міліції, досі не затримано спільників убивці Вороненкова. А от, мовляв, заступник Авакова постить дописи з помилками, коли треба ловити злочинців.

Бракує повноти й балансу в новинах «Інтера» про зупинку Слов’янської ТЕС: «Производство электроэнергии прекратили на Славянской ТЭС — об этом сообщили в Минэнерго. Это уже пятая станция, на которой прибегли к таким вынужденным мерам. Наплмню, из-за блокады поставок угля из окупированных територий Донбасса на ТЭС возник дефицит антрацита». Тут замовчуються всі обставини антрацитової кризи, зокрема відповідальність енергетиків за переобладнання й модернізацію ТЕС та порядок запровадження блокади — спершу громаської, а згодом і офіційної. Не йдеться і про наслідки відключення для населення міста.

Також упустили суть новини в повідомленні про україно-турецькі стосунки: «Ведущая: Дальнейшие шаги по углублению стратегического партнерства и проведения шестого заседания стратегического совета между Украиной и Турцией по телефону обсудили президент Порошенко и Реджеп Эрдоган. Глава украинского государства также отметил завершение политической кампании по изменению турецкой конституции». Як «відзначив», враховуючи низку критичних оцінок референдуму з боку ЄС? Ані слова більше «Інтер» вирішив про це не говорити.

19 квітня, середа

Очікувано, що дещо бравурно подавали одну з головних новин дня на українських каналах — проміжне рішення Міжнародного суду ООН у справі України проти Росії. Як відомо, Україна вимагає визнати порушення Росією двох конвенцій: про неприпустимість расової дискримінації та фінансування тероризму. У першому питанні суд ухвалив обмежувальні заходи, а в іншому суддям забракло належних доказів.

«Не всі вимоги Києва схвалили, але більшість», — йдеться за кадром у повідомленні ICTV. Хоча навряд чи підтримку однієї з двох вимог можна назвати більшістю. У підводці до сюжету каналу «Україна» також дають хибне враження: «Чего удалось добиться? А в чем Украине категорически отказали?». Про категоричну відмову не йдеться, оскільки рішення проміжне і для остаточного вирішення сторони продовжують готувати доказову базу.

Основна маса телевізійних служб почала з хорошої новини: «Припинити дискримінацію у Криму та поновити роботу Меджлісу зобов'язав Росію суд у Гаазі» («112»); «Росія повинна зняти заборону на роботу кримськотатарського Меджлісу та відновити навчання українською мовою у кримських школах» (5-й). Про погану теж не забули: «На думку суду, зараз Україна не надала достатньо доказів, які б доводили, що дії Росії були умисними» («1+1»). Не одразу, а лише в другій половині матеріалу про відмову в другій половині вимог України щодо запобіжних заходів повідомили «UA: Перший» та СТБ.

На «Інтері» тональність новини дещо відрізняється. Тут слухаєш і думаєш — пощастило, що суд хоч узявся за справу (юрисдикцію, як відомо, не визнавала Росія). Про те, що суд ще й задовольнив частину вимог, ідеться вже в самому сюжеті. А в підводці немає ніякої інформації про рішення на користь України (хоч і часткове): «Международный суд ООН все же будет заниматься иском Украины против России. По предварительному решению, которое сегодня объявили в Гааге, вопросы, с которыми обратилась Украина — подпадают под юрисдикцию суда. А вот меры пресечения, на которых настаивал Киев — избрали не все. Более того, судьи попросили обе стороны выполнять минские договоренности и воздержаться от любых действий, которые могут ухудшить спор».

Але одразу після сюжету про рішення суду ООН на «Інтері» подали окремо заяву Петра Порошенка з оцінкою цього рішення: «Многообещающим решением суда в Гааге назвал Президент Украины. Это успех, когда оба судебных исках с украинской стороны признаны юрисдикцией Международного суда, говорил Петр Порошенко в Лондоне, где он находится с официальным визитом. Президент надеется на успешное рассмотрение исков». Хоча й віє «паркетним» оптимізмом, але навіть тут не йдеться про часткове задоволення клопотання на запобіжні заходи.

Середа — не середа, якщо хоча б один із телеканалів не проколовся на урядовому «паркеті». Засідання уряду завжди має подібні ризики. Цього дня на ньому попалися ICTV та канал «Україна», де новини працюють радше на імідж прем’єра Володимира Гройсмана, ніж на інформування.

На ICTV прем’єр просить, щоби до паспортистів не було черг — а черги є через попит на біометричні документи у зв’зку з перспективою безвізу: «Володимир Гройсман, Прем'єр-міністр України: Паспортист — це має бути людина ввічлива і дуже швидко потрібно все робити, щоб ні в кого не виникало жодної негативної реакції на отримання цих послуг. Я хотів би вас дуже попросити, щоб ми уникли від такого явища, як черги к паспортистам».

На каналі «Україна» прем’єр контролює негоду: «Ведущая: Ситуацию с ликвидацией последствий непогоды лично контролирует премьер. Сегодня до заседательства правительства Владимир Гройсман пообщался с руководством областей куда пришел циклон».

До слова про негоду. Майже всі телеканали повідомили про жертв раптової стихії, крім CТБ та 5-го каналу.

Далі можна грати у гру «Вгадай канал». «Понад чотири з половиною мільйони продуктових наборів лише за минулий рік отримали мешканці окупованих територій і так званої "сірої зони" від Благодійного фонду Ріната Ахметова». Якщо ви стежите за моніторингами та новинами, то вам може здатися, що таке повідомлення вийшло на каналі «Україна». Але ні. Ця цитата — з ефіру ICTV. Але це не звільняє канал «Україна» від свого постійного обов’язку. Вони також розмістили сюжет-звіт про діяльність фонду Ахметова за рік.

ICTV відзначився сюжетом за участі Юлії Тимошенко та Олега Тягнибока, об’єднаними проти ідеї ринку землі. Також на ICTV засвітився Михеїл Саакашвілі, який закликає до перевиборів парламенту.

Тези Юлії Тимошенко з’явилися також в ефірі «Інтера», щоправда про Тягнибока тут не згадували: «"Батьківщина" требует продлить запрет на продажу сельхозземель. Это реакция группы политиков на меморандум с МВФ». Далі підтримує лідерку «Батьківщини» інший політик: «Сотрудничество с МВФ и открытый рынок земли. Вопросы которые украинцы должны решать на референдуме. Об этом заявил нардеп Сергей Каплин».

Наступним матеріалом на «Інтері» просувають інтереси вітчизняних виробників вугілля, анонсуючи глядачам неприємності: «Ведущая: Если сделка с США все же состоится, украинцы могут готовиться к очередному повышению тарифов. Об этом заявляет директор Института энергетических исследований Дмитрий Марунич. По его словам, в Украине — 30 рабочих шахт, которые продают тонну государственного угля за 1800 гривен. В тоже время цена тонны американского продукта — на 40 % выше. Эксперт уверен: при условии заключения контракта с американскими партнерами повышение тарифов неизбежно. А вот кто будет платить — народ или компания-закупщик — пока неизвестно».

Далі знову тема хімдобрив: «Ведущая: Расширят действия антидемпинговых пошлин на аналоги аммиачной селитры из России. С такой иницеотивой выступает компания "ОстХем", об этом сообщает "Украинские новини"… Напомню по данным отечественных производителей почти 70 % украинского рынка минеральных удобрений, занимают поставки компаний из страны агрессора». Тут варто додати лише, що Ostсhem входить до Group DF Дмитра Фірташа. А канал «Інтер», як і сайт «Українські новини», об’єднані медіагрупою «Інтер», співвласником якої є Дмитро Фірташ.

20 квітня, четвер

Затримання Миколи Мартиненка не потрапило до вечірнього випуску лише на ICTV. В аналізованих нами новинних випусках, які виходили близько 19-ї години, ще замало інформації про підстави затримання екс-нардепа. Тому «112» та «Україна» згадують про обвинувачення у справі «Енергоатому». Хоча згодом у НАБУ уточнять, що йдеться про діяльність «СхідГЗК».

Поширюючи відеокоментар Мартиненка про затримання, «1+1» заявляє, що це «ексклюзив ТСН». Хоча такий самий коментар з’явився на«Інтері», каналі «Україна», «UA: Першому». Виходить, каналам розіслали це відео? Проблема каналу «Україна» в тому, що, на відміну від інших, вони крім цього коментаря майже нічого по суті справи й не сказали. Закадровий текст майже дублює тези Мартиненка, переконуючи в замовності справи за відсутності контраргументів: «Ведущий: Возможно, это касается дела по госзакупкам для компании "Энергоатом" в 2015. Тогда же Мартыненко сложил мандат, чтобы на следствие не влиять. В "Народном фронте" заявили: дело политическое, а доказательства подделаны. Сам Мартыненко настаивает: за полтора года подтверждения его вины детективы НАБУ не нашли».

«1+1» у випуску відстоює інтереси члена партії «Укроп»: «На Житомирщині скоєно напад на Віктора Дідківського, члена партії «Укроп»», — повідомляє ведуча Наталія Мосейчук. Крім самого Дідківського коментарі тут дає нардеп-укропівець: «Віталій Купрій, народний депутат України: Продовжується тиск на громадських активістів, які піднімають такі нагальні питання, які не влаштовуют ні владу, ні злочинців. Як народний депутат і заступник голови правоохоронного комітету, я маю втрутитися також. І я підготував відповідні звернення. Зараз проводяться відповідні експертизи, щоб перекваліфікувати нанесення тілесних ушкоджень середньої тяжкості».

Оскільки коментують самі політики, а не поліція, то зрозуміло, що першочергова мета сюжету — політичні оцінки замість неупередженого повідомлення про обставини інциденту.

Далі у випуску «ТСН» сюжет про проблеми з ліцензією каналу «2+2», що входить до медіагрупи «1+1 медіа». Цій темі присвячують уже другий матеріал за останні два тижні, вочевидь, для збурення громадської думки. Тим часом попри номінальну присутність коментарів членів Нацради, в матеріалі так і не звучать конкретні аргументи регулятора (яких саме документів не вистачає), чому розгляд питання відкладається:

«Ведуча: …дехто з членів Нацради вважає, що обійтися можна і без цього документу, адже це — лише формальність, бо ж і чиновники, і телеглядачі знають, хто є власником групи компаній "1+1 Медіа", куди входить ТРК "Стимул" з Кропивницького.

Уляна Фещук, заступник голови Національної ради з питань телебачення і радіомовлення: Немає жодних сумнівів, що, мабуть, що, вірогідніше за все, 99,9 відстоків, пан Коломойський, *нрзб*, принаймі ми очікуємо на це, бачимо це з того контенту, який там йде, але нам потрібні підтверджуючі документи.

Олег Черний, член Національної ради з питань телебачення і радіомовлення України: Коли тут компанія показує кінцевого власника Коломойського, який ще знає, що саме він є кінцевим власником, навіщо, я не бачу причин, щоби компанія надала додаткові документи».

У сюжеті про справді цікавий і соціально значущий медійний проект «Переможці» на «1+1» не оминули нагоди похвалити самих себе:

«Наталя Гончарова: А телеканал “1+1” та журнал “Viva” об’єднали зусилля, аби цей проект став успішним.

Олександр Ткаченко, генеральний директор “1+1 Медіа”: Цей проект потрібен не стільки, можливо, людям з цими надзвичайними можливостями, скільки нам самим для того, щоб ми мали віру в самих себе, що ми разом, що ми переможемо.

Іванна Слабошпицька, редактор журналу Viva: Ці кошти з продажу підуть на реабілітацію психологічну та спортивне протезування ветеранів АТО».

На «Інтері» міряють зарплати посадовців. Спершу вже вкотре дістається керівництву НАК «Нафтогазу»: «А вот топ-менеджеры "Нафтогаза", то и дело повышающего расценки — из того же получают миллионные зарплаты и премии из бюджета. Сегодня стало известно, что в канун Рождества четыре топ-менеджера Нефтегаза получили два миллиона гривен премиальных». Ця тема вже стала одною з наскрізних на «Інтері», тож за відсутності зрозумілого «джерела» складається враження, що «стало відомо сьогодні» — це таке собі загальне місце й виправдання, чому глядач уже вкотре чує, по суті, ті самі тези.

А далі назвали однією з найвищих значно скромнішу зарплату Омеляна: «Получает едва ли не самую высокую зарплату в Украине — около 500 тысяч гривен в год, хотя еще раньше в Министерстве экономического развития заявляли — со всеми премиями и доплатами его доходы могут составлять от 800 тысяч до миллиона долларов в год», — так завершується повідомлення без жодного коментаря. А почалося воно так: «Министр инфраструктуры Владимир Омелян готов голосовать за отставку главы "Укразлизныци" Войцеха Балчуна».

«Інтер» знову згадав учорашнє проміжне рішення Міжнародного суду ООН щодо позову України проти Росії. Нічого нового тут не додалося — хіба що коментар заступниці міністра МЗС Олени Зеркаль. Але вчора він теж був присутній. Можливо, ця вставка була потрібна за режисерським задумом, адже далі — заява «Опоблоку»: «Решение Международного Суда ООН в Гааге — выигрыш для украинского народа. Но оно "еще раз показало, что политика "партии войны", окопавшейся в украинской власти — проигрышная" — об этом говорится в заявлении Оппозиционного блока, которое появилось сегодня на официальном сайте партии». До того ж: «Оппозиционный блок обращается к парламенту — взять в разработку законы, которые позволят выполнить политическую часть Минских соглашений и провести местные выборы в Донецкой и Луганской областях. В партии также требуют обеспечить конституционное право граждан — говорить и слушать на родном языке».

Наступне повідомлення: «Москва намерена максимально интегрировать в свое пространство сепаратистские образования на Донбассе». Катерина Лисенко посилається на видання «Блумберг» і за кадром передає позицію Кремля: «Такую информацию уже прокомментировал пресс-секретарь Путина Песков, назвав публикацию "Блумберг", цитирую, "наивной и примитивной»». Позиція української влади щодо заяв представника країни-агресора тут не представлена.

Знову цього дня в сюжеті Оксани Григор’євої на «Інтері» спекулюють на патріотизмі в темі хімдобрив: «Россияне уже не успевают ввозить свою продукцию — не хватает вагонов. В Украине посевная. По разным оценкам, от 70 до 90 процентов поставок удобрений в Украину из России. Повальный импорт начался при Кабмине Яценюка. И как раз с началом АТО. … Впрочем, надеемся, что еще до конца апреля Межведомственная комиссия примет решение, после которого Украина перестанет платить сотни миллионов, которые идут на финансирование российской оборонки и укрепление таким образом армии РФ».

Сергій Каплін на «Інтері» цього дня знову вимагає продовження мораторію на продаж сільгоспземель. На каналі «Україна» візвітували про роботу фонду Ахметова та розповіли про інвестиції його компанії ДТЕК у переобладнання Бурштинської ТЕС: мільйонні інвестиції для збільшення потужностей та зменшення забруднення довкілля.

На ICTV вчергове йшлося про плани Кабміну, а не нові події в реформах: «Україна має всі можливості для розвитку промисловостіістворення власного інноваційного продукту … Окрім цього у планах Кабмінііреформа освіти, медицина, пенсійна реформа, приватизація держпідприємств і запровадження ринку землі. Головне аби наше національне багатство залишалось в українців і приносило прибуток державі, впевнений прем’єр».

А в контексті проміжного рішення міжнародного суду ООН на ICTV вийшли два окремих матеріали: коментарі Президента Петра Порошенка та міністра юстиції Павла Петренка. «На Донбасі справжня війна, а не заморожений конфлікт, — заявив президент України Петро Порошенко в інтерв'ю телеканалу SkyNews», «Україна має беззаперечні докази, щодо фінансування Росією терористів на Донбасі. Тож ми маємо отримати позитивне рішення у своїх двох позовах до Міжнародного суду ООН в Гаазі — переконаний міністр юстиції України Павло Петренко», — ці повідомлення мають на меті не стільки інформувати, скільки впливати на громадську думку.

21 квітня, п’ятниця

Оцінки Президентом рішення суду ООН потрапили в новини каналу «Україна», 5-го та «Інтера». Оцінки перших осіб держави в цьому питанні важливі й мають суспільний інтерес, але «переможна» подача може сприяти маніпуляціям і неготовності глядача розуміти всі складнощі міжнародного права:

  • «Суд в Гааге опроверг попытки России выдать себя за посредника в урегулировании ситуации на Донбассе. Служители Фемиды признали Федерацию стороной конфликта и призвали выполнять минские соглашения. Об этом заявил Пётр Порошенко» («Україна»);
  • «Міжнародний суд ООН закликав Росію виконувати Мінські угоди, адже вона є не посередником, а стороною в Мінському процесі. На цьому наголосив Президент Петро Порошенко» (5-й канал);
  • «Международный суд ООН признал Россию стороной Минских договорённостей, а не посредником, и впервые прозвучала именно юридическая, а не политическая оценка ситуации. Так прокомментировал президент Украины промежуточное решение о принятом судом в Гааге» («Інтер»).

На «1+1» після адекватного сюжету про справу Миколи Мартиненка окремим повідомленням подали заяву нардепа Андрія Тетерука на захист Мартиненка під плашкою «Думка депутата».

На «Інтері» справу Мартиненка зробили приводом для критики міністра МВС Арсена Авакова: «Ведущая: Виртуальную связь и сопричастность к делу бывшего соратника все-таки решил проявить глава МВД. Не пришедший в суд, Арсен Аваков в своем Твиттере выразил праведный гнев по поводу судьи Бобровника. Написал, что справедливый суд в его руках — это профанация и нонсенс. Хотя, согласитесь, министр внутренних дел, оценивающий назначенного судью — это тоже нонсенс».

Далі у випуску журналісти «1+1» виловлювали коментарі голови НБУ Валерії Гонтаревої під час робочої поїздки до Вашингтона (США). У сюжеті кілька разів наголосили, що оселилася чиновниця «в одному з найдорожчих готелів», але не уточнили, чиїм коштом. Не бракує за кадром емоційних оцінок та аргументів, що мають переконати глядача у причетності Гонтаревої до якихось схем: «Кор.: "Нада Валере" — це один із найбільш суперечливих моментів телефонної розмови бізнесмена Бориса Кауфмана із заступницею голови Національного банку Катериною Рожковою щодо банкрутства банку "Михайлівський", яка була оприлюднена восени минулого року. Кауфман та Рожкова таємно обговорювали умови залучення керівництва Нацбанку до одного з найрезонансніших банкрутств в історії України, внаслідок якого вкладники банку втратили більше мільйярда гривень».

Далі автори самі стверджують, ніби їхнє запитання викликало резонанс під час дискусії: «Гонтарева миттєво змінила тон, щойно модератори почали приймати питання з залу. Одні з них — про резонансні висновки у звіті Ernst & Young. Адже аудитори міжнародної компанії не знайшли доказів, котрі б підтвердили слова Валерії Гонтаревої на адресу “Приватбанку”».

Одна з наскрізних тем тижня на «Інтері» — ринок землі та вимоги МВФ — тепер у виконанні «Опоблоку»: «Ведущая: Против одного из требований МВФ — открытия рынка земли — выступают украинские фермеры. Аграрии опасаются, что крупные иностранные компании попросту скупят сотни и тысячи гектаров, а это уничтожит малое хозяйство. Об этом они рассказали на встрече с лидером оппозиционного блока Юрием Бойко».

У «Подробностях» заявили про конфлікт між телекомпанією «Ера» та НСТУ з приводу вимкнення першої з супутника, при цьому не подаючи позиції останнього й посилаючись на сумнівні твердження: «По непроверенной информации, цитирую — "блокирование трансляции телекомпании происходит при участии и координации сотрудника НТКУ Юрия Бойчука" — конец цитаты. В действиях руководства национальной телекомпании "Эра" усматривает нарушение Уголовного кодекса».

Іще один сумнівний матеріал на «Інтері» присвячений дефіциту цигарок: «Ведущая: С прилавков украинских магазинов исчезают табачные изделия. Все из-за того, что правоохранители блокируют работу одной из крупнейших компаний-поставщиков. Мол, те уклоняются от уплаты налогов и даже работают на страну-агрессора. В табачной компании все обвинения называют безосновательными. Когда закончатся перебои с поставками сигарет — пока не говорят. Столь масштабного дефицита на украинском табачном рынке еще не было, уверяют в компании. В результате конфликта страдают не только потребители, но и госказна». Коментує лише представник компанії «Тедіс», тієї, в якої нещодавно проводили обшуки, звинувачували у зв’язках із російським бізнесом, який фінансує оборону, та монопольному становищі на українському ринку.

Кілька телеканалів передали новину про підписання меморандуму у Львові, яким мала би вирішитися сміттєва криза. Ідеться про згоду 19 полігонів Львівщини приймати сміття з обласного центру. Тільки на «Інтері» повідомили чомусь про 20 полігонів — чи то округлили, чи неправильно порахували. І жоден із каналів не показав ані позиції влади Львова, ані позиції містечок, які прийматимуть сміття. Обмежилися тільки представниками ОДА та уряду.

На каналі ж «Україна» традиційно один сюжет виходить лише для того, щоби його герої говорили таке: «Светлана Чижова: Большое спасибо Ринату Ахметову. Он помогает. Сердце у него доброе. Переживает за всех. Беспокоится. Человек хороший. С большой буквы, можно сказать. Другой бы отвернулся, а он не смог».

22 квітня, субота

Топовою політичною новиною дня стало рішення Солом’янського суду у справі Миколи Мартиненка. Як відомо, суддя, якого захист Мартиненка називав упередженим, ухвалив рішення, що обурило обвинувачення, — випустив підозрюваного на поруки однопартійців підозрюваного.

Жоден телеканал не проігнорував позицій захисту чи обвинувачення. Але канал «Україна» кількісно подав більше аргументів захисту, «Інтер» після збалансованого сюжету окремо подав критику дій НАБУ і САП від правозахисника Євгена Захарова, розбалансувавши загальну картину, а «UA: Перший» висвітлив подію неповно, проігнорувавши бекґраунд.

У сюжеті каналу «Україна» говорять переважно представники Мартиненка: сам підозрюваний, його адвокат та поручитель-однопартієць Андрій Тетерук. Прокуратура тут лише стисло означає свою позицію:

«Корреспондент: Специальная антикорупционная прокуратура подозревает екс-депутата в причастности к разтрате средств с Восточного горнообагатительного комбината. Просят арестовать на два месяца.

Прокурор: Тримання під вартою з можливістю застосування застави в розмірі 300 млн гривень та покладення відповідних процесуальних обовязків, які визначаються цим клопотанням».

У сюжеті присутній коментар правозахисника Євгена Захарова, який вважає, що антикорупційні органи діяли з порушеннями. Цю позицію озвучили також на «Інтері» — передали коментар правозахисника за кадром без його прямої мови: «В деле Мартыненка НАБУ нарушает международные права и стандарты прав человека. Такое мнение высказал председатель правления украинского Хельсинского Союза по правам человека, директор харьковской правозащитной группы Евгений Захаров». Обидва канали позначають пана Захарова як голову правління УГСПЛ, хоча сам Євген Юхимович повідомляв MS, що з 2013 року він не є головою правління цієї організації й ототожнювати його думку з позицією УГСПЛ некоректно.

«UA: Перший» чомусь «забув» про бекґраунд. Не нагадують, у чому полягають звинувачення на адресу Мартиненка. Досить зіжмакано виглядає подача про нібито тиск на обвинувачення:

«Ведучий: Прокурори у цій справі кажуть, нардепи на них тиснули.

Роман Симків, прокурор спеціалізованої антикорупційної прокуратури: Зараз цю ухвалу будемо, звичайно, виконувати, але разом з тим, будемо свою позицію доводити в апеляційній скарзі.

Голос за кадром: Хтось тиснув на вас?

Роман Симків, прокурор спеціалізованої антикорупційної прокуратури: Так».

І жодних пояснень чи доповнень на цю тему.

Ті, хто стежать за новинами й моніторингами, мабуть, здивовані, куди подівся Олег Ляшко з каналу «Україна». Так ось, нікуди він не дівся, а, схоже, беріг сили для суботнього ефіру. Цього дня він гість у студії та експерт із провідних політичних тем.

І не був би канал «Україна» собою, якби не дав у випуску сюжет про фонд Ріната Ахметова. Іще один сюжет із ознаками джинси на каналі завершує випуск. У цілком новинному матеріалі про хокейний чемпіонатп плани ХК «Донбас» озвучує не головний тренер чи гравці, а президент клубу й політик Борис Колесников.

На «1+1» інтереси свого власника просували через піар курорту «Буковель». Тут знайшли спосіб отримати зиск із раптової зміни погоди: «На туристичному курорті Буковель не встигли закрити лижний сезон, як знову його відкрили. Арктичний циклон Петр приніс туди стільки свіжого снігу, що він вкрив траси півметровим снігом. Працівники курорту за ніч підготували траси для катання, лижники і сноубордисти не тямлять від щастя, адже ще в березні запакували своє екіпірування і попрощалися з улюбленим дозвіллям на півроку. Проте цей не очікуваний додаток до сезону, нажаль, буде коротким, лише впродовж цих вихідних».

ВИСНОВКИ

За тиждень до категорії сумнівних потрапили 52 сюжети: 38 матеріалів із ознаками замовності, 13 «паркетних» новин, один промосюжет власних проектів медіагрупи.

Найбільше маніпулятивних матеріалів вийшло на «Інтері» — двадцять, зі значним віддставанням іде канал «Україна» — тринадцять, майже порівну в ICTV та «1+1» — відповідно дев’ять та вісім новин. По одному матеріалу в «112» та 5-го каналу. Без маніпуляцій обійшлися новини «UA: Першого» та СТБ.

Найсистемніше представлений у новинах інтерес Ріната Ахметова: сім сюжетів — шість на «Украні» та один на ICTV, крім того ще один сюжет в інтересах компанії ДТЕК вийшов на каналі «Україна».

Не зовсім новинні декларації Петра Порошенка містили п’ять матеріалів: три на «Інтері» та два на ICTV.

По три сюжети на рахунку Сергія Капліна («Інтер»), бізнесу Дмитра Фірташа («Інтер»), Дмитра Гройсмана (два на ICTV та один на каналі «Україна»).

По два сюжети в заліку «Опозиційного блоку» («Інтер»), «Батьківщини» («Інтер» та ICTV), а також «Народного фронту» («1+1»).

По одному у представників «Укропа» та «Відродження» на «1+1», Бориса Колесникова, Олега Ляшка та Юлії Світличної на каналі «Україна», Олега Тягнибока та Михеїла Саакашвілі на ICTV.

До критичних матеріалів увійшло дев’ять сюжетів: усі крім одного — на «Інтері». Єдина, кого критикують на «1+1», — Валерія Гонтарева. На «Інтері» ж тричі критикували співпрацю з МВФ, двічі — керівництво МВС, по одному разу — керівництво НАК «Нафтогаз» та очільника «Укрзалізниці» Войцеха Балчуна.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» та не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus