У новий політичний сезон зі старим піаром. Моніторинг теленовин 5–10 вересня 2016 року

YouTube Screenshot

Підпал «НІСу» збігся в часі з початком нового політичного сезону. Як канали висвітлювали підпал новинної редакції «Інтера», «Детектор медіа» аналізував минулого тижня. Цього разу ми зупинимося на інших темах, у яких були виявлені порушення стандартів інформаційної журналістики центральними телеканалами. Найбільше впадає в око абсолютна відсутність аналізу початку політичного сезону й виступу в Раді Президента Петра Порошенка. На відміну від теми скандалу навколо придбання народним депутатом Сергієм Лещенком квартири. Детальніше висвітлення цих тем проаналізував мій колега Сергій Лефтер.

Понеділок, 5 вересня

Телеканал «Україна» в матеріалі про погоджувальну раду пропіарив «Опоблок» та лідера Радикальної партії Олега Ляшка: «На этой неделе запланировали рассмотреть более сотни законопроектов», — каже журналіст, і — ні сіло ні впало ми бачимо коментарі політиків, які є частими гостями каналу:

«Юрий Бойко, народный депутат, сопредседатель фракции партии "Оппозиционный блок": Наша фракція розглядає питання перш за все пов'язане з примиренням. Я вважаю, що ми повинні привітати зменшення обстрілів, і ескалації напруги, яка сталася останнім часом. Привітати і продовжити пошук мирного дипломатичного шляху для завершення конфлікту на сході країни.

Олег Ляшко, народный депутат, председатель фракции Радикальной партии:Уряд виступив з ініціативою позбавити стипендії студентів. Вони не пов'язують своє майбутнє з Україною, тому вони хочуть забрати стипендії у тих дітей — із сільських сімей, із робочих сімей, в яких немає грошей, щоб влаштувати своїх дітей за кордоном».

Віднедавна в ефірі «України» почастішали коментарі від «Народного фронту». В цьому ж сюжеті про погоджувальну раду знайшлося місце позиції голови фракції «Народного фронту» Максима Бурбака: «Це повинно бути головною нашою метою роботи у Верховній Раді. Це і фінансування оборонного бюджету, це і повернення грошей, вкрадених режимом Януковича, і вони повинні запрацювати на оборонну здатність».

Коментарів інших політичних сил немає, але є думка політкоментатора, близького до «Опоблоку», Вадима Карасьова: «Щоб створити мегадепутатську групу із числа мажоритарників, яка була би таким супутником коаліції, так що оце така буде мегагрупа плюс "Народний фронт", плюс БПП, і це може дати певну таку, я би не сказав повну, але певну стабільність для цієї коаліційної конфігурації».

Також «Україна» згадала і про Володимира Гройсмана. Канал міг просто подати новину про те, що голова уряду дав старт роботі мобільних груп на митниці, але не втримався, й додав неконкретний коментар прем’єра: «В серпні місяці ми отримали збільшення майже на два мільярда гривень надходжень від митниці. Це говорить про те, що ми йдемо абсолютно вірним шляхом. Але нам треба продовжувати створювати якісну систему, щоб чесний бізнес відчував якісний сервіс, а ті, хто намагається знищити нашу економіку, не доплатити в бюджет — були покарані і покарані негайно». 

«Факти» каналу ICTV вкотре піарять політичну партію «Наш край» у матеріалі про Асоціацію болгар України:

«Антон Кіссе, президент Асоціація болгар України, співголова партії "Наш край":Значительная часть молодежи сегодня из сел, где *нрзб* проживает та или иная национальность, в частности болгары. Переезжают в большие города, в малые города и теряют свой родной язык, традиции, обычаи. для того, что бы дать посыл к самомуглавному то, что передали нам наши деды-отцы, чтоб мы передали своим детям и внукам».

Не забула «Україна» дати й традиційний матеріал про Гумштаб Ахметова, а також піар-сюжет про ще одну компанію свого власника — комбінат імені Ілліча: «37 млн евро на оборудование. Мариупольский меткомбинат Ильича подписал контракт с австрийцами на строительство машины непрерывного литья заготовок и установку печей ковша. Это позволит снизить энергоемкость производства, удешевить себестоимость продукции, повысить ее качество и выйти на новые рынки сбыта, говорят представители меткомбината. Подобных установок австрийская компания поставила уже 146. Товар премиум-сегмента комбинат Ильича планирует запустить на рынок ЕС и Латинской Америки».

Висвітлення війни на сході України

Телеканали традиційно транслюють офіційні повідомлення як беззаперечну істину. Наприклад, у «Фактах» бачимо незрозумілий коментар речника АП з питань АТО Олександра Мотузяника: «Командування противника організувало постановочні обстріли передових позицій бойовиків у донецькому і маріупольському напрямках, які були відзняті російськими державними засобами масової інформації. Російська пропаганда використала жінок-бойовиків, які були переодягнені у цивільне». Звідки в нього такі дані? Наскільки джерело достовірне?

Наступний сюжет ICTV — репортаж із Мар'їнки, за два кілометри від Донецька. Без жодних посилань журналіст каналу впевнено стверджує: «Терористи переховуються у розбомблених ними ж будинках місцевих та влаштовують снайперські засідки».

Не зважає на стандарт достовірності й «1+1»: «Восьмеро поранених за добу. Ворог стріляє з БМП, кулеметів і мінометів із 72-го калібру, ще намагається ходити в наступ на наші позиції. Біля Троїцького нашим воякам таки довелося стріляти у відповідь, щоб відбити напад групи диверсантів». При цьому журналіст ні на кого не посилається. Те саме стосується й репортажу з Авдіївської промзони: «Розривів мін і артилерії бійці тут не чули вже кілька днів. Але так звані воги літають щоночі».

5 канал також транслює дані штабу АТО як достовірну інформацію: «Вісім разів бойовики обстрілювали українські позиції. За даними штабу, ситуація на сході дещо стабілізувалася, проте є поодинокі провокації. На донецькому напрямку ворожі обстріли зі стрілецької зброї та гранатометів відбулись неподалік Луганського та Авдіївки. На маріупольському, біля Широкиного вогонь вів ворожий снайпер. Важке озброєння ворог не застосовував. Разом із тим застосовував гранатомети і кулемети». Після підведення Віталія Гайдукевича починається репортаж зі сходу. Тут кореспондентка теж ні на кого не посилається: «Незначна відстань та густі лісосмуги сприяють активним діям ворожих диверсантів. […] У ніч проти понеділка просування диверсантів українські військові зупинили вогнем за менш як півтори сотні метрів від своїх позицій». Звідки це знає журналістка? Чи вона була під час цього просування разом із ними? Невідомо.

На «UA: Першому» власних матеріалів із передової взагалі немає. Журналісти посилаються тільки на дані офіційних чиновницьких джерел: «Росія збільшила число своїх військ у Ростовській області та у Криму. За даними розвідки Міноборони, до кордонів України додатково перекинули понад 11 тисяч російських військових», або «За вечірніми зведеннями штабу АТО в зоні бойових дій на Донбасі сторони в основному дотримуються режиму тиші. Протягом дня зафіксовано вісім обстрілів по всій лінії фронту. При цьому важке озброєння ворог не застосовував».

«Інтер» подекуди не видає за чисту монету непідтверджені слова військових: «На крайних позициях, по мнению бойцов, предположительно, российские морпехи ночью отрабатывали диверсионные вылазки и тренировались в стрельбе».Але й тут не обходиться без оцінних суджень: «Несмотря на дерзкие провокации, военные держатся. Не открывают огонь, пока противник не подойдет буквально впритык. Но боевики с каждым днем приближают срыв перемирия».

Найкращий за стандартами репортаж із передової зробив СТБ. Хоча спершу журналіст і розповів про офіційні дані без жодних посилань. Наприклад, коментар спікера АП з питань АТО Олександра Мотузяника: «І підтверджені втрати противника за минулу добу — один бойовик загинув і четверо зазнали поранень. І відомо також, що померлий бойовик підірвався на своїй же міні типу ОЗМ-72. Це сталося поблизу населеного пункту Сокільники». Тим не менш, у самому репортажі з передової немає однозначних суджень, є посилання на військових. Наприклад: «Солдати часто бачать супротивника в бінокль. Кажуть, у ворожому стані днями відбулася ротація. На укріплення на тому боці стали вояки у формі російських морських піхотинців».

Вівторок, 6 вересня

Засідання Верховної Ради після канікул. Виступ Президента Петра Порошенко, якого на всіх без винятку телеканалах подали старим добрим паркетним стилем без жодного експертного критичного аналізу.

«Факти» побачили такі пріоритети гаранта: особлива увага обороні та армії, вступ до НАТО, вибори на Донбасі лише в послідовності «виведення російських військ → контроль над кордоном → вибори».

У цьому ж сюжеті ICTV про Раду є піар «Нашого краю» та «Батьківщини»: «Послання глави держави у більшості оцінили схвально. Сподобався він і новообраним депутатам, які вперше склали присягу», — недоречно каже журналіст і додає коментар Сергія Шахова, називаючи його політичну силу, «Наш край», яка не має фракції у ВР: «Виступ Президента саме надихав на те, що ми повинні працювати, працювати на благо українського народу, на благо України. Але подивимося, шо буде далі до кінця року, як буде складений і прийнятий бюджет України і як буде розвиватися процес децентралізації в Україні».

В іншій тональності звучала «Батьківщина», яка теж отримала свої секунди ефіру на ICTV: «Іван Крулько, народний депутат України, фракція "Батьківщина": Списання того, що в нас сьогодні є бідність, що не підвищуються соціальні стандарти, що є повна вакханалія з тарифами на питання війни — це найлегша відповідь і це, до речі, мене найбільше збентежило в сьогоднішній доповіді Президента».

Натомість «Україна» обрала інших героїв для піару — «Опоблок» та Олега Ляшка: «Фракции определились с приоритетами», — каже кореспондент і подає синхрони лише Юрія Бойка з «Опоблоку»: «В першу чергу — це примирення на сході, підтримка реального сектору економіки, спеціальний захист, робочі місця», і Олега Ляшка: «Економіка не розвивається, від того, що землі продадуть, тому, що мільйони селян перетворяться на жебраків. Президент задає риторичне питання — "Як розвивати сільське господарство?" — я думаю, що відповідь на це питання очевидна — дешеві кредити, протекціанська політика держави, можливість продати селянам свою продукцію».

Більше того, канал запросив до студії лідера так званого тіньового уряду Бориса Колесникова, близького до власника телеканалу Ріната Ахметова. Запитання гостю поставили більш ніж лояльними:

«Будут ли новые инициативы у “Оппозиционного блока”? Или вы продолжите добиваться выполнения уже озвученных требований?

А за предыдущую сессию “Оппозиционный блок” не был в лидерах по принятию законопроектов. Как будете добиваться своего в этом сезоне?

Борис Игоревич, еще об одной вашей инициативе. Вы настаиваете на необходимости поддержки национального производителя, чтобы Украина экспортировала не сырье, а конечный продукт. Например, не резка бревна, а брус. Не зерно, а муку. И для Украины, конечно, это выгодно. Но готова и хочет ли Европа покупать товары made in Ukraine?»

«1+1» визначив пріоритети Президента в законі про спецконфіскацію, вступі до НАТО й неможливості наразі виборів на Донбасі. Також канал акцентував увагу на черговій заяві Президента про українську мову, в підтексті підштрикнувши «Інтер»: «Петро Порошенко знову закликав збільшити українське мовлення в ефірі. На думку Президента, в деяких телеканалів частка української в ефірі неприпустимо мала і мусить бути збільшена».

СТБ сказав про оборону, вступ до НАТО та роззброєння бойовиків і відновлення контролю над українським кордоном. А ще меседж Президента про те, що стипендії ніхто не скасовуватиме. Те ж передав і канал «112».

Державний «UA: Перший» дає деяку порцію критики промови Порошенка:

«Сергій Лещенко, народний депутат, фракція партії "Блок Петра Порошенка": Я хотів почути набагато більше про боротьбу з корупцією, замість цього була знову риторика про агресію Росії. Це є справді, ну, важлива тема, але я дедалі більше переконуюсь, що під цією риторикою намагався виправдити власну бездіяльність. Він чомусь вважає, що старі корупційні правоохоронні органи, то нові, які є чистими, вони повинні працювати в тандемі. Для того, щоб з корупцією боротися. Насправді, нові повинні боротися зі старими».

А далі — умовний протилежний полюс (адже Сергій Лещенко, по суті, лише формально входить до фракції БПП, займаючи при цьому практично завжди критичну до фракції позицію). Представник «Опоблоку» проти президентської ініціативи створити в Україні ринок землі:

«Олександр Вілкул, народний депутат, фракція партії "Опозиційний блок": Очень тревожным сигналом в сегодняшних выступлениях был сигнал о том, что все-таки будет делать действующая власть попытки ввести рынок сельскохозяйственной земли. Выставить на продажу украинскую землю. Оппозиционный блок — резко против. Мы будем предпринимать все возможные действия в законодательном и правовом поле для того, чтобы этого не допустить».

Експертної оцінки в матеріалі немає. При цьому про ринок землі кореспонденти не взяли жодного фахового коментаря, аби хоч би спробувати оцінити таку ініціативу незаангажовано.

Цього дня «ТСН» каналу «1+1» знову пропіарила Миколу Томенка з його конкурсом «Сім чудес України»:

«Микола Томенко, ініціатор акції "Семь чудес України": Я не приховую, що однією з умов потрапляння до фіналу було бажання місцевої громади і місцевого самоврядування активно просувати своє місто. Якщо ми бачили, що це інерція і люди хочуть в такому болоті, умовно кажучи, собі далі жити, ми не бралися за це».

«Інтер» укотре недоречно вивів в ефір Сергія Капліна: «Своего родом тестом на готовность власти дать бой коррупции могут стать факты, обнародованные сегодня нардепом Сергеем Каплиным. В парламенте он продемонстрировал копию подозрения в совершении преступления экс-премьером Арсением Яценюком. По словам Каплина, документ ему передали сотрудники силовых структур на правах анонимности. Документами, говорит Каплин, располагают и Генпрокуратура, и детективы НАБУ. Но утверждает: дело умышленно спускали на тормозах. А нарушений там на миллиард гривен и минимум на 15 лет тюрьмы». Звісно, жодного балансу, позиції правоохоронних органів, самого Яценюка та експертів у сюжеті немає.

«Україна» не забула про традиційний матеріал про Гумштаб Ахметова.

Висвітлення війни на сході України

Порушення ті самі, що й попереднього дня — здебільшого, ігнорування принципу достовірності інформації.

5 канал цього разу послався на Штаб: «В зоні АТО сім разів від початку доби бойовики обстрілювали позиції українських армійців. Такі дані станом на 18-ту годину наводить штаб Антитерористичної операції. На луганському напрямку ворог вів провокативний вогонь зі стрілецької зброї біля Новозванівки, на донецькому, неподалік Авдіївки, бойовики стріляли з кулеметів. На маріупольському напрямку неспокійно було на ділянці фронту Широкине — Талаківка. Там терористи вели вогонь із мінометів 120-го калібру та 82-х, а також із роззброєння БМП».

Канал «112» теж дав посилання: «Тим часом дані від Генштабу про чисельність противника озвучила віце-прем'єр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Івана Климпуш-Цинцадзе. За її словами, на Донбасі шість тисяч російських кадровиків і 35 тисяч бойовиків, керованих збройними силами Федерації. На інфографіці увесь склад російських військ на сході України. Там, зокрема, воює шоста окрема танкова бригада із Нижньогородської, 138-ма окрема мотострілецька із Ленінградської та 74-та окрема мотострілецька бригада із Кемеровської областей».

А ICTV не зважав на порушення достовірності: «На окупованих територіях відбулася ротація російських окупантів з парашутно-десантного полку Костроми. Тепер вони зосереджені ще й у Донецьку та на передовій ділянці Горлівка-Майорськ. Вже відомо, що бойовики гатили з боку окупованої Саханки. За ніч тільки на цій ділянці прилетіло більше 30 снарядів. Ворог використовував 120- та 82-міліметрові міномети. Наведення та коригування здійснювали за допомогою безпілотників. Дані про обстріли вже передали міжнародним спостерігачам». Скільки звинувачень і фактів — і жодного джерела інформації.

Порушували також принципи достовірності всі інші телеканали, «112» цього дня у праймовому випуску новин матеріалу з АТО не дав. Аналогічна ситуація щодо висвітлення подій у зоні АТО й на Донбасі день у день повторюється на центральних каналах.

Середа, 7 вересня

Засідання Верховної Ради

«Інтер» дивно розподілив ефірний час політичних сил у сюжеті про парламент. Спершу — коментар Людмили Денисової з «Народного фронту», яка вимагала прийняття Закону «Про спецконфіскацію». Далі — популістська заява представника «Опоблоку» Олександра Вілкула: «В прошлом году осенью коалиция протянула законопроект о финансировании политических партий из государственного бюджета. "Народный фронт" должен получить 100 миллионов, ББП — 99 и "Оппозиционному блоку" 42 миллиона хотят дать. Я хочу заявить, что "Оппозиционный блок" в любом случае не будет брать этих денег. Мы настаиваем на том, чтобы эти деньги были направлены на образование».

Також нізвідки й без нагальної причини журналістка дає слово мажоритарникам:

«Андрій Шинькович, народний депутат, Блок Петра Порошенка: Цієї ночі розпочалось рейдерське захоплення підприємства, на якому працюють три тисячі хмельниччан. Підроблені підписи власників підприємства, внесені зміни в реєстр, власники знаходяться заблоковані силовими органами в своєму офісі. І мова не у власниках, а мова у самому підході. Я прошу міністра внутрішніх справ, адже не можна, навіть виконуючи можливо і сфабрикованого, я переконаний в цьому, що сфабриковані документи, але потрібно це робити цивілізовано, не лякаючи людей».

Звісно, розібратись у ситуації «Подробности» не захотіли: на підприємство не поїхали, думки міністра внутрішніх справ не запитали.

Те саме стосується й наступного спікера — члена Радикальної партії Андрія Артьоменка. Його посил — теж критичний до Авакова: «У нас каждый день, каждый вечер сообщение о очередных корпоративных конфликтах, Об очередных захватах или остановках строек. К сожалению, процент мелких и средних преступлений, которые только за последний год произошли только в городе Киеве, где мы с вами живём, увеличился в триста раз. В триста раз! И я бы рекомендовал и наверно буду обращаться вместе с нашими коллегами к парламенту для того, чтобы заслушать министра внутренних дел о состоянии внутренних дел».

Після Артьоменка слово дали Сергію Міщенку з БПП. Він теж кинувся критикувати міністра МВС: «Якщо стане питання про звільнення Авакова, "Народний фронт" скаже: "Ми вийдемо із коаліції і дострокові вибори". Хай будуть дострокові вибори! Але ми тоді очистимося від того, що не буде одна людина диктувати і робити от те, що робиться сьогодні в країні».

«Україна» знову дала забагато слів лідера радикалів Олега Ляшка. Нардеп висловився і в сюжеті про Раду, і Сергія Лещенка за квартиру встиг покритикуваи: «Підніміть декларації, які подавав Лещенко про доходи і про сплачені податки, як громадянин України. І ви побачите, що там зарплата 0, там нема зарплати. В звіті до пенсійного фонду прочерки у графі зарплата, тому що в конвертах отримували бабки за замовні статті. Це аморально це безвідповідально, це треба скласти мандат і піти в монастир». Чому «События» дали цей коментар Ляшка, не підкріплений жодним документом — питання відкрите.

ICTV пропіарив Президента: «Петро Порошенко подякував розвідникам за їхню роботу і вручив нагороди та ключі від нових квартир». Те ж розповіли 5 канал, «Україна», «UA: Перший».

ICTV не забув і про голову уряду: «Прем'єр Володимир Гройсман закликає країни ЄС зберегти санкції проти Росії. Про це він заявив у Польщі…». Така ж новина вийшла в ефірі «України», яка не забула і про два матеріали на честь Гумштабу Ахметова.

Четвер, 8 вересня

Канал «112» маніпулює інформацією в новині про ухвалення ВР законопроекту в першому читанні щодо штрафів телеканалам: «Штрафувати телеканали та провайдерів навіть без попередження. Таке право на законодавчому рівні може отримати Нацрада з питань телебачення і радіомовлення. Відповідний закон депутати ухвалили у першому читанні. […] Однак деякі народні депутати уже заявили — ухвалення закону у другому читанні дозволить регулятору чинити тиск на телеканали». Іншого погляду в сюжеті немає.

Більш того, «бантиком» матеріалу є коментар Василя Сметани, керівника юридичної служби телеканалу «112 Україна»: «Если раньше необходимо было сначала предупреждение, только затем штраф. Теперь по некоторым нарушениям, а это очень расплывчатые формулировки, может быть сразу применяться штраф без предупреждения и теперь также по расплывчатым формулировкам этого закона можно без штрафа применять сразу санкцию, обращение в суд с целью аннулирования лицензии. Я бы назвал этот законопроект — законопроект об узаконивании беспредела Нацсовета». Відомо також, що саме Василь Сметана як представник каналу «112» є одним ізучасників конституційного провадження — представників суб’єкта права на конституційне поданнядо Конституційного суду щодо конституційності штрафів Нацради.

Цікаво, що суті самого законопроекту не пояснили, хоча це зняло би низку запитань.

Нагадаємо, що канал «112» перебуває в постійному конфлікті з Нацрадою, судиться з нею. Тож, здавалося б, саме в цьому питанні мав би подавати інформацію якомога збалансованіше. На жаль, цього не сталося.

Водночас дуже позитивно до ініціативи ВР поставився «1+1». Кореспондентка пояснила суть законопроекту: «За заклики до національного перевороту, пропаганду на користь агресора, приниження національної честі та гідності, канали платитимуть 25 % від ліцензійного збору. За показ санкційних осіб, яких визначив Мінкульт чи стрічок, які пропагують силові структури агресора — 10 % від ліцензійного збору. У того ж “Інтера”, кажуть, ліцензійний збір становить понад чотири мільйона гривень, тобто максимальний штраф перевищуватиме мільйон гривень, якщо порушник не сплатить його в місячний строк, додаватиметься пеня. Щоб система штрафів запрацювала, Рада має ухвалити закон у другому читанні». Про «Інтер» «ТСН» не припиняє згадувати. У сюжеті була розповідь і про Столярову, і про її нібито політичні проекти. Про це також згадав 5 канал, який до законопроекту теж поставився лояльно. Штрикнули журналісти «Часу новин» Радикальну партію та «Опозиційний блок»: «Радикали й “Опоблок” за такі новації голосувати не схотіли, але більшість на санкції погодилися у першому читанні».

«Україна» видає маніпулятивний матеріал про Одеський припортовий завод: «По мнению эксперта, главная цель против руководителей ОПЗ: срыв приватизации и обвал цены предприятия. А его инициаторы — губернатор Одесской области Михаил Саакашвили и его окружение». Канал посилався на політолога Андрія Миселюка, який у цьому ж сюжеті каже: «Эти действия произошли в четкой корреляции с громкими политическими заявлениями губернатора Михаила Саакашвили. Это дает основания полагать, что они вполне могут действовать в интересах каких-то других сил, которые не заинтересованы в продаже здесь и сейчас Одесского припортового по той цене». Звісно, позиції самого губернатора чи доказів його причетності до обвинувачень, які прозвучали в ефірі «Событий», немає.

«Інтер» знову атакує «Народний фронт» і піарить Сергія Капліна: «Об подвигах нардепа Сергея Пашинского сегодня рассказал его коллега по парламенту Сергей Каплин. Уверят, что именно Пашинский причастен к доведению до банкротства Завода имени 61 коммунара в Николаевской области. Задолжало предприятие сотрудникам несколько миллионов гривен. Каплин обратился к президенту, премьеру, генпрокурору разобраться в ситуации на предприятии». Доказів у сюжеті немає, як і відповіді Пашинського на обвинувачення.

«Факти» піарять Сергія Таруту. Знову: «Вже 26-й рік поспіль невеличке курортне польське містечко Криниця-Здруй перетворюється на потужний світовий економічний майданчик. Його називають “Маленький Давос”. Саме тут найкращі економісти та найуспішніші бізнесмени з усієї планети збираються, аби вирішити найактуальніші проблеми сьогодення. Колишній очільник Донеччини народний депутат Сергій Тарута розповідав про нові ініціативи бізнесу. Він переконаний, Україні потрібна доктрина прискореного економічного зростання, подібна до відомого Плану Маршалла».

Знову в центрі уваги «Событий» каналу «Україна» — піар ще одного підприємства Ахметова: «Промишленное обновление: на Мариупольськом меткомбинате им. Ильича стартовала модернизация листопрокатного цеха. В инновации вложат 120 млн грн. Завершить должны в конце следующего года. Это позволить не только производить больше метала, но и снизить его себестоимость заявляют на заводе…».

«Україна» вкотре розповіла і про Гумштаб: «Уже два года этих людей спасает гуманитарная помощь Рината Ахметова. Маме и её детям регулярно привозят три продуктовых набора. А теперь они получают и самые необходимые средства гигиены: стиральный порошок, зубную пасту, щётку, мыло».

Зайвий раз канал розповів і про Гаранта: «Президент Украины принял уверительные грамоты у послов Германии, Эстонии, Италии, Монголии, Ямайки, а также Европейского Союза. Говорили о безвизовом режиме, экономическом сотрудничестве поддержке Украины в борьбе за территориальную целостность и суверенитет».

П'ятниця, 9 вересня

«Інтер» у всі сюжети про Раду продовжує недоречно вставляти коментарі членів «Опоблоку». Сьогодні з’явився Юрій Бойко: «Парламент продовжує негативну практику життя власним життям політичним, відокремленим від життя всієї країни. Закони, які дійсно потрібні для громадян, які стосуються соціальної підтримки, економічні закони, вони в порядок денний не попали. Не було пріоритетних, з нашої точки зору, законів про підвищення соціальних стандартів і зменшення тарифів».

ICTV піарить Леоніда Кучму: «Президентський фонд "Україна" знову нагороджує найкращих студентів технічних вишів. Цього разу п'ять переможців з Чернігова отримали по 15 000 гривень. Другий Президент України Леонід Кучма наголосив, що дуже важливо, щоб й держава підтримувала розумну молодь, якщо дбає про своє майбутнє».

5 канал першою новиною у верстці дав телефонну розмову Гаранта, яка не дала жодного конкретного результату: «Петро Порошенко вже мав телефонну розмову з Ангелою Меркель сьогодні, а також із дипломатичним радником президента Франції. Йшлося про безпекову ситуацію на сході. Президент висловив занепокоєння стріляниною, зокрема із важкого озброєння, що відновилося. Сторони скоординували свою позицію що до виконання Мінських домовленостей. Наголосили, що важливо звільнити всіх заручників. Порошенко подякував співрозмовникам за принципову позицію їхніх країн в питаннях збереження санкцій проти Росії».

«Україна» подала в ефір два матеріали про Гумштаб Ахметова.

Субота, 10 вересня

«Подробності» каналу «Інтер» традиційно пропіарили «Опоблок»: «В Донецкой области на предприятиях АПК побывал оппозиционер Борис Колесников. Там политик говорил о необходимости развивать аграрную сферу. По его словам, экспорт зерновых за рубеж увеличивается, но многие сельхозпредприятия не реализуют и половины своего потенциала». Те саме зробила й «Україна», не забувши розповісти й про благодіяння Гумштабу Ахметова.

ICTV пропіарив Гаранта: «Президент Петро Порошенко проінспектував нове житло для військових СБУ, які брали участь в АТО. Будинок на 18 квартир побудували за три місяці. […] Петро Порошенко роздивлявся квартири разом із новосельцями». Ідентичну новину ми побачили і на «Інтері».

ВИСНОВКИ

Судячи з сюжетів центральних телеканалів, новий політичний сезон осені почався мляво. Не почули ми за весь тиждень, що в парламенту в пріоритеті, які законопроекти розглядатимуть найперше, на чому акцентуватимуть, яка розстановка сил після літа, хто з ким «у злагоді», скажімо так, і чи буде достатньо голосів для прийняття важливих рішень.

Не аналізували канали й промови Президента у ВР, показавши в ефірі старий-добрий чиновницький «паркет».

Загалом упродовж тижня ми нарахували 35 матеріалів із ознаками замовності, однак тут не враховано сюжети про телеканал «Інтер», які ми аналізували попереднього разу. Якщо додати їх, цифра стане приблизно вдвічі більшою, оскільки «Подробности» з порушенням професійних стандартів половину сюжетів випуску присвячували підпалу і власній атаці на міністра Авакова.

Якщо не враховувати теми підпалу «НІСу», найбільше підозрілих матеріалів вийшло на «Україні» (18), за нею — ICTV (7), «Інтер» (5), 5 канал (2), «112», «UA: Перший» та «1+1» випустили в ефір по одному сюжету з ознаками замовності.

Висвітлюючи теми АТО й Донбасу, телеканали продовжують ретранслювати офіційні заяви штабу АТО та Адміністрації Президента. Їх подають як такі, що не підлягають перевірці. Особливо це стосується 5-го каналу та «UA: Першого». Практично відсутнє висвітлення життя мирного населення, аналіз інфраструктури пошкоджень тощо. Здебільшого про місцевих згадують, коли їхнє домівки чи населений пункт зазнали обстрілів.

comments powered by Disqus