Уряд, який усе зміг. Моніторинг теленовин за 20–25 лютого 2017 року

Скрін-шот відео каналу ICTV

Здається, уряд обрав нову інформаційну стратегію в питанні енергетичної кризи та критики блокади Донбасу. Оскільки поганих новин про уряд бути не може, то чиновники починають запевняти, що ситуація в енергетиці критична, але контрольована, що вугілля мало, але завдяки діям уряду його вистачить.

Такі заяви не корелюються з тезами, які поширює переважно канал «Україна» — там нагнітають, що від блокади впаде вся економіка. І геть протилежна ситуація на «1+1». Там зовсім ігнорують факти впливу блокади на енергетику й лише закликають до підтримки блокади.

20 лютого, понеділок

Наслідки недільних сутичок на Майдані з'явилися в новинах понеділка: журналісти висвітлювали висновки поліції та обговорення подій на погоджувальній раді парламенту. Але уваги було явно малувато.

На ICTV в репортажі Василя Саф’янюка з погоджувальної ради представники «Народного фронту» та «Самопомочі» згадують про вчорашні події на Майдані: «Максим Бурбак, голова фракції “Народний фронт”: Ми вимагаємо, щоб особи, які вчора завдали тілесних ушкоджень поліцейським, понесли відповідальність у відповідності до закону. Ми закликаємо Єгора Соболєва і Семенченко: ви готові визнати власну політичну відповідальність за дії, які провокують дестабілізацію у воюючій країні? Майте сміливість зізнатися, на який результат ви працюєте, на яку країну?

Кор.: Натомість у “Самопомочі” вважають, що роблять усе правильно і критикують владу за торгівлю з окупованими районами та Росію, ще запевняють: вчора побили народного депутата, не поліцейського.

Олег Березюк, голова фракції “Самопоміч”: Вчора сталося екстра ординарна подія, ми ще будем говорити, був побитий народний депутат України. Якщо ви смієтеся, завтра будете побиті ви тими самими поліцейськими. Тому буде розмова окрема в парламентський спосіб».

Автор сюжету не уточнює, про кого саме йдеться й чому заява Березюка про побитого депутата викликала сміх у опонентів. Тож глядач не повністю посвячений у контекст. До цього у випуску подали інформацію з поліцейського зведення, але й там не називали дійових осіб сутичок, лише вказано: «Ведуча: Вчора біля Адміністрації президента сталися сутички між учасниками блокади торгівлі з тимчасово окупованим Донбасом та правоохоронцями».

У сюжеті Анни Мірошниченко на 5-му цієї хиби немає, тут досить чітко зрозуміло, про кого йдеться. Але підводка акцентує на позиції провладних фракцій, хоча надалі сюжет містить також коментарі опозиції: «Блок Петра Порошенка і Народний фронт сьогодні засудили штовханину на Банковій, що мала місце цими вихідними. В БПП зараз закликають припинити блокувати залізницю на Донбасі, фактично взяття в заручники всю країну. “Народний фронт” додає і звинувачує колег із “Самопомічі” в провокаціях. Хочуть, щоб народні депутати, які брали участь в центрі Києва, щоб були покарані. В “Самопомічі” відповіли, що влада, мовляв, веде війну проти власного народу. Ще й поскаржилися, що правоохоронці побили депутатів-блокувальників».

Одна з головних політичних подій дня — виключення з фракції Радикальної партії Олега Ляшка нардепа Андрія Артеменка після скандальної публікації в американській пресі, де йдеться, ніби нардеп привіз у Білий дім альтернативне рішення щодо Криму та Донбасу. На каналі «Україна» спершу в сюжеті з погоджувальної ради ВР повідомляють, що лідер фракції Олег Ляшко засуджує дії однопартійця й називає це його особистою позицією. Далі окремою новиною повідомили про власне рішення фракції виключити Артеменка.

На каналі «112» ситуацію з Артеменком висвітлили окремою новиною, де крім коментаря Олега Ляшка також включено думки представників «Народного фронту», «Самопомочі» та Адміністрації Президента.

У сюжеті Олександра Шилка на «1+1» уже з’явився коментар самого Артеменка. Так само в матеріалі Алли Матюшок на «Інтері». В останньому відкривається нова грань цієї історії: «Кор.: Помимо плана Артёменко, как пишет The New York Times, передал окружению Трампа и компромат на первых лиц государства. По словам нардепа, раздобыл их благодаря Валентину Наливайченко, экс-главе СБУ». Тож у сюжеті між іншим з’являється акцент на «злочинній владі» та коментар Валентина Наливайченка, який цю тезу підтверджує.

Наступне повідомлення випуску — заява «Опозиційного блоку», ніби політсила не причетна до «плану Артеменка». Це можна назвати кроком на випередження, адже інформація про те, ніби цей план із Артеменком виношували екс-регіонали, з’явиться у ЗМІ пізніше.

Уже згаданий Валентин Наливайченко з іншим інфоприводом засвітився в новинах двох телеканалів. Заяви його громадсько-політичної сили «Справедливість» із вимогами надати рівні права всім учасникам бойових дій — військовим, добровольцям, волонтерам, медикам тощо — поширили канали «Інтер» та «Україна».

Ще одна знакова політична подія отримала висвітлення на каналі «Україна» та 5-му. Йдеться про підписання «Декларації національної єдності» за участі БПП, «Народного фронту» та Радикальної партії Олега Ляшка. Як пам’ятаємо, останні кілька тижнів опозиція розкручувала тезу про де-факто відсутність коаліції в парламенті. Тож цей крок можна вважати піар-ходом у відповідь.

«Ведучий: Повернення Радикальної партії до коаліції дасть можливість уникнути парламентської кризи. Про це в ефірі П'ятого сьогодні заявив народний депутат Андрій Тетерук», — йдеться в новинах 5-го.

У новинах каналу «Україна» це повідомлення подається під титром «Об’єднатися заради перемоги». Жодних ремарок про кризу коаліції в матеріалах немає, тобто суцільна #перемога.

У новинах «України» продовжують нагнітати на негативних наслідках блокади Донбасу. Про нестачу вугілля на Сумській ТЕЦ та Придніпровській ТЕС говорять автори сюжету й лише співробітники ТЕС. Ані урядовці, ані експерти рівня критичності ситуації не коментують, а тепловики лякають відчутними наслідками для населення:

«Кор.: Если поставки не возобновить, через неделю остановиться еще один блок.

Сергій Дегтяренко, директор Придніпровської ТЕС: В первую очередь это почувствуют жители Днепропетровска, его левобережной части, куда мы поставляем тепловую энергию. Это почти 300 тысяч человек, они останутся без тепла. Днепр попадает как раз в число тех городов, где будут применяться веерные отключения».

20 лютого на Майдані продовжилися пам’ятні заходи до річниці трагічних події Революції гідності. У більшості випусків новин коментарі Президента Петра Порошенка включені до репортажів або мають зрозумілу новинну сутність, як-от заява про заснування стипендій на честь наймолодших героїв Небесної сотні. На цьому фоні сильно вирізняється повідомлення в новинах ICTV: «Ведуча: Якнайшвидче проголосувати за зміни до закону про залишення нрзб правосуддя, — закликав депутатів Президент Петро Порошенко. Про це він заявив на зустрічі з родинами героїв Небесної сотні». Це новина більше про позитивний імідж Президента, а не про притягнення до відповідальності винних у злочинах режиму Януковича. Порошенко такими заявами перекладає відповідальність на депутатів, а не звітує про свої дії.

У випуску «ТСН» на «1+1» пропіарився укропівець Віталій Купрій: «Ведуча: Депутат Віталій Купрій наголошує на необхідності розгляду законопроекту про окуповані території. За словами представника “Укропу”, завтра до порядку денного парламенту мають включити проект постанови».

На «Інтері» понеділковий випуск новин повен політичної джинси. Крім уже згаданого піару «Опоблоку» та Валентина Наливайченка, улесливі матеріали вийшли в інтересах Віктора Пінчука, нардепа Дмитра Добродомова з партї «Народний контроль» та нардепа й лідера Соціал-демократичної партії Сергія Капліна. Коротке повідомлення про український ланч на мюнхенській конференції нагадало про Пінчука: «Украинский вопрос был одним из ключевых на ежегодной конференции по вопросам безопасности, которая завершилась накануне в Мюнхене. Без безопасности в Украине — не будет безопасности в Европе, так считает Виктор Пинчук, организатор Украинского ланча в рамках конференции». Добродомов виступає за соціальну справедливість: «Депутаты межфракционного объединения «Народный Контроль« передали в Конституционный суд представление — требуют отменить закон, по которому большая часть финансирования больниц и ПТУ ложится на местные бюджеты». Сергій Каплін традиційно критикує «Народний фронт» і його представників: «Министр юстиции превысил свои полномочия, угрожая Нацагентству по противодействию коррупции переформатированием. Так считает нардеп Сергей Каплин, который уже обратился в правоохранительные органы с требованием отреагировать на это. А причиной угрозы со стороны министра Каплин считает то, что НАПК заинтересовалось финансированием партии “Народный фронт”».

На каналі «Україна» традиційно розповідали про благодійнійсть Ріната Ахметова.

21 лютого, вівторок

Ситуація в енергетиці та блокада поставок вугілля з непідконтрольної території не зникає з порядку денного.

У сюжеті Ольги Чайко на ICTV ситуація подається з позиції уряду, а вимоги блокадників знову не артикульовано: «Кор: «Прем’єр Володимир Гройсман напередодні спробував поговорити з блокувальниками напряму. Запропонував діалог і зізнався: чекав халепи з боку Росії, але ніяк не від своїх громадян, які перекрили рух вугілля у пік опалювального сезону. Подробиці спілкування розкрив заступник міністра з окупованих територій Георгій Тука. Він певен — активісти вимагають неможливого, або їх вдало використовують. А своїми діями уже завдали шкоди. Напередодні зупинилися Єнакіївський металургійний завод та “Краснодонвугілля”». Оцінки переговорів із позиції блокадників у сюжеті немає, а слова протестувальників передають чиновники.

Тут цікаво поєднані два, здавалось би, протилежні інформаційних вектори — вугілля немає, підприємства зупиняються, але героїчний уряд робить неможливе:

«Кор.: Прем’єр тим часом запевняє: у помешканнях українців все одно буде тепло. Хоч оголошено надзвичайний стан в енергетиці, та віялові відключення не почалися.

Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Які би не були у нас випробування, хочу запевнити всіх українських громадян: ми і цю кризу витримаємо, навіть якщо вона створена деякими українськими руками. Наголошую на тому, що в українських громадян буде і освітлення, і ми все зробимо для того, щоб забезпечити можливість розвитку промислових підприємств в нашій країні».

На каналі «Україна» журналістка Вікторія Малосвітна у своєму сюжеті продовжує акцентувати на гіпотетичних соціальних наслідках блокади: «Ведущая: Угля нет, печи останавливаются, люди боятся потерять работу. На Краматорском ферросплавном заводе топлива осталось на считанные часы. Из-за блокады Донбасса вагоны из коксующимся углём не могут доехать из Алчевска и Горловки». Далі авторка сюжетуне гребує звертатися до емоцій аудиторії, згадавши і про дітей робітників: «Без работы и средств к существованию останется 1200 сотрудников завода. Вместе с семьями это минимум 3000 жителей Краматорска. У электрика Романа Матюнина четверо детей: самому младшему три года, старший — студент».

Наступний сюжет на каналі «Україна», від Вікторії Потапової, присвячений обговоренню блокади на засіданні уряду. Тут виправдовують Кабмін за неготовність диверсифікувати поставки антрациту: «Кор: К возможной блокаде правительство готовилось давно, но просчитывали варианты на тот случай, когда ограничения введет Россия.

Владимир Гройсман, премьер-министр Украины: Але я ніколи не думав, що це перекриття і ця енергетична блокада буде створена деякими українськими громадянами…».

І лише побіжно згадується про якісь там переговори уряду із блокадниками: «Кор.: Уже после заседания стало известно: премьер вчера встречался с организаторами блокады, и предложил им сосредоточиться на борьбе с контрабандой, а не создавать проблемы с подачей тепла и электричества».

На «Інтері» позицію блокадників подають у включенні Олега Решетняка, який називає протестувальників «радикалами»: «Кор.: Никакие аргументы о том, что стране катастрофически не хватает угля и скоро начнутся отключения електричества, сами радикалы говорят, что их не воспринимают.

Мужчина 1: Я лично расцениваю любые веерные отключения — это будет просто шантаж. Электроэнергии в нашем государстве достаточно».

Після цього матеріалу — репортаж Олени Романової із засідання Кабміну, де заспокоюють, що роблять усе можливе: «Игорь Насалик, министр энергетики и угольной промышленности Украины: Блокада продовжується вже майже 25 днів. Сьогоднішній день вже повинні би бути відключення, віялові відключення. Але, як бачите, система працює пока в штатному режимі.

Кор.: Все благодаря заготовленным впрок запасам антрацитового угля, на котором работают большинство отечественных ТЭС, — уверяет министр. К тому же, добавляет Игорь Насалик, его ведомство параллельно переводит некоторые теплостанции на газовый уголь».

Про початок переговорів збалансовано повідомили в новинах «UA: Першого». Тут подали коментар Гройсмана про те, що уряд відкритий до діалогу, і коментар координатора блокади Анатолія Виноградського, який стверджує, що як такі переговори ще не ведуться. Далі у випуску — коментар заступника міністра з питань тимчасово окупованих території Георгія Туки про ситуацію на «Краснодонвугіллі» із ремаркою кореспондента, що підприємство, розташоване на окупованій території, належить Рінату Ахметову, а робітникам обіцяють зберегти робочі місця та дві третини зарплати. Наступний сюжет — нагадування про попередній досвід блокади, перекриття поставок до Криму у вересні 2015 року, що завершилося ухваленням постанови Кабміну про заборону поставки товарів на тимчасово окуповану територію. Тут же нагадали, чого вимагають блокадники.

Далі — матеріал від Вікторії Рощиної, де йдеться про конкретні рішення уряду, а не порожні запевнення, що ситуація під контролем і уряд не дасть громадянам замерзнути: «Ігор Насилик, міністр енергетики та вугільної промисловості: В травні місяці була започаткована програма переведення енергоблоків 2-ї і 5-ї Зміївської ТЕС на ПАТ “Центренерго”. Повинен сказати, що в грудні місяці була завершена проектна документація, зроблена державна експертиза…».

У сюжеті низка фактів не містять конкретних посилань на джерело, про походження даних можна здогадатися із присутності коментарів міністра енергетики Ігоря Насалика та експерта НАНУ Миколи Чорнявського. Здається, тут уперше з часу блокади таки повідомили, як врегульовані поставки вугілля з непідконтрольних територій: «Микола Чорнявський, співробітник Інституту вугільних технологій Національної академії наук України: В 2015 році поставки з неконтрольованих районів нормалізувалися, їх порядок затверджений Кабміном на подання СБУ». Пан Чорнявський, зокрема, повідомив, що половина котлів на Придніпровській ТЕС переобладнані під спалювання газового вугілля. Хоча в ефірі каналу «Україна» вчора стверджували, ніби робота ТЕС повністю залежить від антрациту, поставки якого заблоковані.

На СТБ репортаж із Кабміну розбавили зйомками на Дарницькій ТЕС. Вона фігурувала в песимістичних матеріалах, але керівник розповів, що запасів вугілля вистачить ще до двох тижнів і що завдання замінювати українське вугілля закордонним ніхто йому раніше не ставив.

Зовсім інший настрій у новинах «ТСН» на «1+1». У сюжеті Ігоря Бондаренка та Олександра Романюка головний фокус — на позиції блокадників: «Кор.: Прихильники торгової блокади окупованих територій зібрались сьогодні під Верховною Радою. Головна їхня вимога до депутатів — ухвалити закон, який заборонить безконтрольний товарообіг з неконтрольованою територією. Текст документа вже написано, його узгодження зараз триває в комітетах Ради. У четвер закон планують виносити на розгляд в сесійну залу».

У кадрі — люди з прапорами партії «Укроп». Усі коментарі, крім одного, підтримують вимоги блокади. Та і єдиний коментар від представника президентської політсили поданий так, що не зрозуміло — підтримує він чи критикує блокаду: «Борислав Розенблат, фракція Блок Петра Порошенка: Я категорично проти сьогодні любої торгівлі з фейковими республіками, тому що вони не мають юридичного статусу, але я за те, щоб до кінця опалювального сезону була можливість в українців мати світло і тепло». Оскільки в сюжеті проблеми в енергетиці не ставлять у провину блокадникам, то не очевидно, що цей коментар критикує їхні дії.

В ефірі каналу «Україна» подали заяву Олега Ляшка: «Ведущая: Олег Ляшко требует от премьера и Президента обнародовать текст проекта меморандума с МВФ». У випуску «Сегодня» також критикували колег із «1+1» та «Інтера», які опираються відмові від аналогового мовлення, не включивши їхніх аргументів до сюжету. Та як і щодня, звітували про роботу фонду Ріната Ахметова.

На каналі «1+1» пустили оголошення про зміну налаштувань супутника для перегляду відповідних телеканалів медіагрупи, а також прорекламували власний Музей новин «ТСН». На «Інтері» Сергій Каплін цього дня захищав Полтавщину від завезеного сміття. «UA: Перший» прорекламував квитки на «Євробачення», спонсором трансляції якого він є. А СТБ випустив сюжет в інтересах свого власника Віктора Пінчука про український ланч у Мюнхені, анонсував безкоштовні медикаменти від Гройсмана та під егідою контролю якості продуктів анонсував програму власного виробництва «Все буде добре».

22 лютого, середа

Випуск новин ICTV розпочинає виступ Порошенка, який більше фокусується на політичних оцінках, ніж на новій інформації: «Ведуча: Загроза повномасштабного вторгнення Росії в Україну залишається. Про це заявив Петро Порошенко на зібранні керівного складу Збройних Сил України. Росіяни можуть зайти не тільки з окупованого Донбасу, а й зокрема з Придністров'я. Можуть використати будь-який плацдарм для активізації дій в Україні». Більша частина матеріалу — позиція Порошенка, а не нові факти: «Ведуча: Керівництво Росії хоче змінити геополітичний ландшафт усього європейського континенту — впевнений Порошенко. Нині Кремль фінансує проросійські та євроскептичні партії та рухи, безцеремонно втручається у виборчі кампанії, поширює фейкові новини в стилі Геббельса. Московський слід є і в міграційній кризі, яка була на справді спробою просто розвалити Євросоюз».

Подібне повідомлення в дусі Капітана Очевидності в новинах «Інтера»: «Ведущая: Только сильная украинская армия способна отразить широкомасштабное военное вторжение. Об этом заявил Петр Порошенко, выступая в генштабе ВСУ». Хоча далі в синхроні Президент називає цифри, які дали йому підставу говорити про загрозу вторгнення.

Обмежившись синхронами лише Порошенка, інформативно подали матеріал на СТБ: розпочали із загрози нових вторгнень, доповнили коментарем Головнокомандувача з цифрами від розвідки і зазначили, що, попри загрозу, нової хвилі мобілізації Президент не передбачає.

На «112» повідомленню Порошенка опонує військовий експерт: «Ведучий: Військовий експерт Олег Жданов натомість каже: ознак підготовки Росією повномасштабного вторгнення в Україну наразі немає. Таку думку він висловив в ефірі нашого телеканалу». «UA: Перший» заяву Президента доповнив коментарем міністра оборони РФ Сергія Шойгу: «Ведучий: Росія цього року планує завершити формування чотирьох нових дивізій, три з них розмістять на західному та південно-західному кордонах, одну на Курилах. На заході Росія межує з Естонією, Литвою, Латвією, Білоруссю та Україною. А от щоб юні російські патріоти вже мали змогу на практиці вправлятися зі штурмом ворожих фортець, Шойгу запропонував збудувати під Москвою копію берлінського Рейхстагу».

На ICTV розповіли про Марш націоналістів: «Ведуча: Понад десять тисяч людей під прапорами Свободи, Правого сектору та національного корпусу “Азов” пройшли від вулиці Інститутської до Верховної Ради. Так висловлюють невдоволення проблемами в державі і наголошують, що Революція гідності ще не завершена, адже винних по злочинах проти Майдану досі не покарано. Відтак націоналісти зачитали владі ультиматум. Вимагають знизити комунальні тарифи та інші ціни, зупинити приватизацію прибуткових державних підприємств, залишити чинним мораторій на продаж сільськогосподарських земель, а також вимагають повністю припинити торгівлю з окупованими територіями та не допустити надання особливого статусу окремим районам Донбасу».

Цікаво, що вчора СБУ поширювали аудіозапис, за їхніми словами, осіб, чиї дії координуються з Кремля, де йшлося про установку впроваджувати гасла «Революція гідності не завершена». Але цю очевидну паралель на ICTV не згадали.

Із акції протесту до ситуації з коаліцією перетікає сюжет Ольги Рицар на «Інтері». У репортажі присутні всі сторони, але найпривабливіша роль відводиться лідеру «Опозиційного блоку» Юрію Бойку: «Кор.: Тем временем в оппозиций заявляют: голосовать не будут пока в повестке дня не появятся важные законопроекты. Изменения в бюджет, повышение пенсий и снижение тарифов.

Юрий Бойко, глава фракций "Оппозиционный блок": Залишки коаліції, які сьогодні намагаються втриматися будь якою ціною, вони намагаються когось прикупити, прикупити там Радикальну партію, завтра ще когось. Вони намагаються втриматись при владі. Ми вважаємо, що нас чекають перевибори, цей парламент живе окремо від країни життям. Як раз сьогоднішній порядок денний — яскраве свідчення».

Наступний сюжет — оцінка парламентської коаліції від політкоментаторів Володимира Фесенка, Вадима Карасьова і Костя Бондаренка. Цих експертів свого часу пов’язували з екс-регіоналами. Коментарі від відносно нейтрального у виконанні Фесенка переходять на ствердження політичної сили опонентів влади у виконанні Бондаренка: «Они (представники коаліції. — MS) боятся того, что перевыборы будут абсолютно не прогнозируемы, они боятся, в первую очередь в БПП и в “Народном фронте”, боятся Юлию Тимошенко и “Оппозиционный блок”, которые наберут большее количество голосов».

Далі у випуску «Інтера» сюжет Інни Білецької, присвячений розслідуванню відносно представника Радикальної партії у Рівненській міськраді Василя Немеша. Сюжет здебільшого присвячений розслідуванню резонансної загибелі робітника на будівництві. Самого ж Немеша до цього злочину прив’язують не стільки фактами, скільки припущеннями: «Кор.: Как стало известно позже, обыск проводился по санкции суда в квартире, где хранились документы о застройке в одном из райцентров. По этому факту начато уголовное производство, и депутат-радикал проходил как один из фигурантов. Сегодня, спустя более, чем полгода, ему наконец-то объявили о подозрении сразу по двум статьям: сопротивление и насилие в отношении сотрудника полиции».

Як можна побачити, провадження відкрите через перешкоджання поліцейським, хоча текст побудовано так, ніби слідство довело причетність Немеша до нелегальних забудов. Авторка додає оцінок за кадром: «Василий Немеш известен в Ривне причастностью к строительным скандалам и своими подарками избирателям».

Журналістка повідомила, що додзвонитися до самого депутата не вдалося, а його колеги по фракції лише прокоментували, що завтра той має бути на сесії міськради. Завершується сюжет геть невигідно для Немеша: «Кор.: Василий Немеш уже второй депутат горсовета, которому предъявлено обвинение; еще один, тоже застройщик, — Александр Пабат. В начале декабря на стройке погиб рабочий Андрей Артвинский. Родные тогда заявили, что депутат вместе с прорабом предлагали им 100 тысяч компенсации за молчание. Тело нашли через полторы недели в лесу за городом. В прокуратуре подозревают Пабата в сокрытии гибели строителя».

Тема ситуації в енергетиці на «Інтері» в матеріалі Олега Решетняка містить досить погрозливі оцінки з неофіційних і невказаних джерел: «Кор.: По неофициальной информации, уже завтра могут остановиться Винницкая, Криворожская, Львовская и Приднепровская ТЭC. То же самое может произойти и с Днепровским меткомбинатом. Он на грани закрытия. Об этом заявляют в пресс-службе предприятия. Меткомбинат недополучил 25 тонн коксующего угля. Руководство просит государство облегчить ситуацию и снять налоговую нагрузку. Так как взамен угля, который не приехал из Донбасса — придется покупать топливо в Польше». Як бачимо, користуючись ситуацією, підприємства натякають на пільги від держави.

Далі у випуску Сергій Каплін згадав про свою ініціативу відставки глави МВС Арсена Авакова, і звинувачує у відсутності цього питання на розгляді парламенту голову Верховної Ради та водночас однопартійця Авакова Андрія Парубія.

На «1+1» тему блокади подають як боротьбу за припинення будь-яких зв’язків із бойовиками. У підводці сюжету Ольги Василевської йдеться: «Українські чиновники не визнають комерційні відносини з бойовиками, а вони є. Понад 600 підприємств мають дозволи на торгівлю із окупованими територіями. Ольга Василевська розслідувала, кому служба безпеки України і Державна фіскальна служба надали ці спецдозволи і виявила серед засновників фірм бойовиків ОРДЛО, колишніх депутатів Партії регіонів, нинішніх народних депутатів України і громадян Росії».

У цьому матеріалі з’являються нардеп Сергій Тарута і критика Ріната Ахметова: «Кор.: Рінат Ахметов, який найбільше зацікавлений в торгівлі з ОРДЛО, не відповів на наш запит. Так само його проігнорували топ-менеджери ДТЕК. Не захотіли розповідати про тонкощі торгівлі інші бізнесмени, які мають великі шахти в Донецьку. і ще складніше з маленькими фірмочками, які отримують спецдозволи на торгівлю».

На каналі Ахметова «Україна» все згущують барви: «Ведущая: Крупнейшие заводы Украины на грани остановки, из-за блокады уголь не доезжает на предприятия. Доменные печи, которые должны непрерывно работать, останавливаются. Тысячи людей рискуют остаться без зарплат и средств существования. С требованиям прекратить блокаду к властям обратился коллектив одного из крупнейших заводов страны — “Запорожсталь”. Если предприятие остановится, это парализует работу всей металлургической отросли».

Такі висновки робить один лише керівник заводу Ростислав Шурма, й підтверджувати чи спростовувати цю позицію в уряді чи в експертів автори сюжету не стали. Варто нагадати, що співвласником ПАТ «Запоріжсталь» є Рінат Ахметов.

У цьому випуску Ріната Ахметова прямо згадували двічі: в сюжеті про роботу однойменного гуманітарного штабу та фонду «Сиротству нет». Опосередковано інтереси олігарха у випуску просували ще двічі: промоцією послуги енергоаудиту від компанії Ахметова ДТЕК та підживленням інтересу до його футбольного клубу анонсом матчу «Шахтар» — «Сельта».

Пропіарився у випуску новин каналу «Україна» й Олег Ляшко. Тут повідомили про його ініціативу карати депутатів із подвійним громадянством.

23 лютого, четвер

Звістка про нібито зникнення нардепа Олексія Гончаренка стала однією з топових новин цього дня.

Із восьми каналів найбільш безапеляційним виявився канал «Україна»: «Кор.: Заказчиком преступления оказался депутат райсовета Одесской области Александр Кушнарев». Решта каналів про Кушнарьова говорять виключно як про підозрюваного в замаху на Гончаренка, не порушуючи презумпцію невинуватості. Взагалі не згадує імен підозрюваних 5-й.

На «Інтері» та «1+1» право критики щодо «викрадення Гончаренка» надають ідейно близьким політикам: «Інтер» — нардепу від «Опозиційного блоку» Миколі Скорику, а «1+1» — народному депутату від «Батьківщини» Ігорю Луценку та від «Народного фронту» Юрію Березі.

Далі на «Інтері» інцидент із Гончаренком коментує близький до опозиції політкоментатор Тарас Загородній, а ведуча Катерина Лисенко резюмує його коментар таким висновком: «За любым провалом коалиции в Раде следует либо чреда громких задержаний, либо загадочных похищений».

Випуск новин на «Інтері» насичений критичними матеріалами. «Ведущая: В подорожании голубого топлива нардепы из объединения “Громадский контроль” обвиняют главу Нафтогаза Андрея Кобалева и требуют его отставки».

Далі прем’єр Володимир Гройсман вкотре через екрани телевізорів звертається до ініціаторів блокади Донбасу: «Ведущая: Премьер Гройсман заявил что он готов обсуждать вопросы ликвидаций контрабандной торговли. Отметив при этом что энергетический уголь не является частью незаконного товарооборота». Така подача є пересмикуванням, адже вимоги блокадників стосуються припинення торгівлі з окупованими територіями, а тут переміщується увага на контрабанду, і при цьому відсутня позиція блокадників.

Наступне повідомлення — теза з інтерв’ю голови НБУ Валерії Гонтаревої: «Бывшие владельцы ПриватБанка могут стать фигурантами уголовного дела. Если согласованный с МВФ независимый аудит покажет, что они сознательно довели банк до банкротства. Об этом в интервью “Рейтер” заявила глава Нацбанка». Із публікації «Інтер» бере інформацію вибірково, наприклад, ігнорує нагадування, що раніше Ігор Коломойський стверджував, ніби портфель «Приватбанку» на момент націоналізації був збалансованим.

У новині зі Львова традиційно перебирають із критикою мера Андрія Садового. Кореспондентка Галина Якушко вчергове береться сама оцінювати діяльність мера Львова. З її закадрового тексту виразно зрозуміло, що оцінки ці суто негативні та за своєю систематичністю виглядають як стійке упередження: «Кор.: Владимир Гройсман — что только не предлагал Андрею Садовому: специально приехал во Львов, чтобы передать участок под свалку и мусороперерабатывающий комплекс, и с жителями Грибовичей договорился о рекультивации полигона. Но мусор и ныне во Львове. Участок в Яворовском районе под свалку мэру не подошел. Это при том, что он выбирал участок сам [… ] А Садовый словно и не слышит, ни премьера, ни губернатора, ни возмущенных горожан. И словно заезженную пластинку повторяет одно и то же».

Далі у випуску згадали про справу нардепа від «Народного фронту» Сергія Пашинського. Порція критики традиційно — від Сергія Капліна. Він вважає упередженим суддю, що вирішуватиме, чи є Пашинський потерпілим у справі: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократической партии: Суддя який розглядатиме цю справу, є надзвичайно зручним для Народного фронту і абсолютно підконтрольний народному фронту».

І на завершення випуску — матеріал про перевірку, яким коштом голова ДФС Роман Насіров опинився на інавгурації президента США Дональда Трампа. «Ведущая: Проверить его визит в Штаты попросил министр финансов Александр Данилюк. Об этом написала глава нацагенства Наталия Корчак, на своей странице в Facebook. Но не уточнила, началась ли уже проверка, и когда ждать результатов». У цьому повідомленні немає нової інформації, адже про ініціативу перевірити поїздку Насірова Данилюк заявляв і раніше. Новиною могли стати деталі у коментарі від НАЗК, але на «Інтері« полінувалися їх роздобути.

Каменем спотикання в парламенті стало питання податкової поліції. На «1+1» під цією темою розкритикували провладну фракцію БПП в особі народної депутатки Ніни Южаніної. «Відновити їхні повноваження вирішили у підзабутий з часів Януковича спосіб. Ніна Южаніна вписала у закон “Про оподаткування спадщини” дві поправки, які відроджували податкову міліцію. Потім пояснила: звісно, до спадщини справа фіскалів стосунку не мають, просто це був єдиний закон, уже готовий до другого читання. А треба було поспішати. У своєму виступі вона також не згадувала про сюрприз, захований всередині закону«, — повідомляє за кадром авторка сюжету Марія Васильєва.

Від самої Южаніної в сюжеті два коментарі: спершу вона мотивує повернення підрозділу доцільністю зберегти робочі місця, потім називає одного з народних депутатів, котрі блокують трибуну, «лосем». Решта коментаторів у сюжеті заявляють, що податкова поліція — репресивний орган.

На каналі «Україна» найбільше серед інших телеканалів продовжують лякати наслідками блокади Донбасу: «Ведущая: Приднепровскую ТЕС вынуждено перевели на работу на одном энергоблоке. Два уже остановили из-за блокады Донбасса и экономии угля. Пришлось снизить температуру в домах почти 300 тысяч жителей Днепра. Не исключены веерные отключения электроэнергии, говорят на станции. Но больше всего опасаются аварийных отключений».

А під час візиту до Харкова прем’єр Володимир Гройсман оглядав нові зразки українських танків. І тут не обійшлося без критики блокади: «Кор.: Премьер обратил внимание на блокаду Донбасса, которая грозит разрушительными последствиями для экономики страны.

Владимир Гройсман: Якщо зупиниться металургія українська, яка формує 12 % ВВП і 20 % валютної виручки в країну, це буде означати, що це підірве курс на національної валюти».

Лише позитивне про уряд і негативне про його опонентів — у новинах ICTV: «Ведуча: Володимир Гройсман також нагадав, що ВВП країни за останній квартал минулого року зріс майже на 5 % і позитивна тенденція зберігається. Однак багато наших ворогів, вважає прем'єр, домагаються протилежного і ініціатори енергетичної блокади Донбасу теж працюють проти України».

Зовсім іншої тональності повідомлення на «UA:Першому». В «Укренерго» ситуацію називають контрольованою і не прогнозують відключення раніше кінця березня: «Ведучий: Через блокаду уряд тиждень тому запровадив надзвичайний стан в енергетиці й попередив про можливі віялові вимкнення електрики. Сьогодні ж компанія Укренерго” запевнила – цього не буде, принаймні до 20 березня. Кажуть, запасів вугілля на складах теплових електростанцій поки що вистачає. Водночас компанія зменшує кількість блоків, які працюють на антрациті, та збільшує виробництво атомної енергії. “Укренерго” також просить підприємства перенести частину робочих змін на нічний час, а населення — економити електрику».

На ICTV цього дня засвітилася також «Аграрна партія», яка пропагує мораторій на продаж сільгоспземель. На «Україні» не обійшлося без репортажу про фонд «Ахметова». А на СТБ анонсували проект власного виробництва «Сюрприз-Сюрприз», що аж ніяк не є інформаційним повідомленням.

24 лютого, п’ятниця

Схоже, що в уряді почали ще більше турбуватися про свою інформаційну карму та намагаються відійти від тез про негативні наслідки блокади. Мовляв, блокада — це погано, але ніщо не завадить уряду забезпечувати своїх громадян усім необхідним.

Ми вже пару тижнів чуємо про те, наскільки критичні запаси вугілля, аж раптом у повідомлення на ICTV: «Міністр енергетики спростував інформаційні міфи навколо блокади залізниці та стану енергосистеми. Каже: попри те, що вже місяць антрацит з Донбасу не везуть, на складах його ще вдосталь».

Канал «Україна» із песимістичними тезами прощатися, схоже, не збирається, але й уряду намагається догодити: «Ситуация в энергетике — критическая, — рапортует профильный министр,  но Кабмин пока справляется», — йдеться в сюжеті з парламенту, де сьогодні звітували урядовці.

У цьому ж сюжеті доліпили коментар Олега Ляшка, який вимагає підвищення мінімальної зарплати, поки інші політики в сюжеті обговорюють нагальні проблеми.

Без жодних альтернативних оцінок про успіх децентралізації Володимир Гройсман відзвітував у ефірі ICTV, «Інтера» та каналу «Україна».

«Україна» та «Інтер» ретранслювали заяву олігарха Дмитра Фірташа, якою він прокоментував рішення віденського Земельного суду, що відхилив клопотання прокуратури про його арешт:

«Политическим преследованием назвал Дмитрий Фирташ попытку задержать его в Австрии», — канал «Україна»;

«Известный украинский бизнесмен Дмитрий Фирташ заявил, что попытки его задержания по запросам США и Испании — часть кампании по его политическому преследованию», — «Інтер».

У цих повідомленнях не міститься навіть згадок про зміст обвинувачення Фірташа, автори обмежуються лише його коментарями.

На «112» вийшов коментар політолога Володимира Фесенка, який працював в інтересах екс-регіоналів, а нині все частіше роздає коментарів, вигідні провладним політикам. Він прокоментував «план Артеменка», посилаючись на якісь власні джерела: «Володимир Фесенко, політолог: Я чув неофіційно з закритих джерел депутатських, що нібито ця група, яку згадував Артеменко, це колишні депутати з Партії регіонів, деякі депутати з “Опозиційного блоку”. Але чому їх Артеменко не називає — тому, що вони не Радикальна партія, не майданні партії, а представники зовсім іншого політичного табору».

Саме повідомлення складає лише одне речення, озвучене ведучим Євгеном Міхіним: «За планом Артеменка може стояти й частина проросійськи налаштованих українських бізнесменів, вважає екс-депутат Держдуми Росії Ілля Пономарьов».

Як пам’ятаємо, в понеділок представники «Опоблоку» заявляли, ніби не мають стосунку до «плану Артеменка».

На «1+1» повідомили про нібито розслідування відносно чоловіка заступниці міського голови Дніпра. Його називають «ватажком тітушок», хоча підозра, про яку йдеться, стосується іншого інциденту. При цьому посилаючись на неназваних активістів та правозахисників: «Тривалий час Таранов уникав будь-яких кримінальних переслідувань. Правозахисники пов'язують це передусім із тим, що він чоловік заступниці мера Дніпра Світлани Єпіфанцевої і цього разу за дивним збігом обставин підозру вручили не за знущання над майданівцями, а через конфлікт зі ще одним колишнім регіоналом Сергієм Сухановим. Свого часу через сварку Таранов сильно побив депутата».

Тут відсутні як вказання на джерела інформації, так і будь-які коментарі. Хоча сама Світлана Єпіфанцева на своїй сторінці у Facebook ще 22 лютого заперечила вручення підозр чоловікові та вказала, що цю інформацію поширює народний депутат, член партії «Укроп» Віталій Купрій. У Купрія на сторінці справді містяться дописи щодо нібито розслідувань відносно Таранова: від 21 та 23 лютого.

Далі на «1+1» сюжет про проблему аварійного житла у Кам’янському на Дніпропетровщині, яку приїхав вирішувати народний депутат, представник «Укропу» Олександр Дубінін.

Наприкінці випуску на «Плюсах» ще раз використали новини для поширення інформації в інтересах медіахолдингу: нагадали про зміни налаштувань супутника та влаштували промоцію власному Музею новин.

На «Інтері» стали на захист Олександра Кушнарьова, обвинуваченого в плануванні замаху на нардепа від БПП Олексія Гончаренка. Як відомо, чоловік є депутатом Лиманської райради Одеської області від «Опозиційного блоку».

Авторка сюжету Оксана Григор’єва наголошує і на сумнівах у достовірності версії про спробу викрасти Гончаренка: «Правда, на саму историю с похищением Гончаренко многие отреагировали весьма скептически. Еще не успела появиться информация, что депутат жив-здоров, а соцсети уже заполнили саркастические комментарии. И так реагировало большинство». І на неоднозначності його біографії: «Чем же вызвано такое ироничное отношение к казалось бы серьйозному происшествию? Политологи предлагают вспомнить карьерный путь народного депутата. Итак, 2009-й Гончаренко — молодое лицо Партии регионов. Яростно борется за русский язык и пугает избирателей националистами. […] А вот весна 2014-го. Гончаренко резко будто прозрел: и Янукович уже не тот, и за национальную идею готов бороться. […] Избиратели тогда обвинили Гончаренко в предательстве. А он, будто учуял тренд, продолжал эпатировать публику».

Завершується сюжет заявою від «Опоблоку»: «Кор.:… в Одесской региональной организации “Оппозиционного блока” уже заявили: инсценировка с похищением Гончаренко, обвинение в адрес Александра Кушнарева  — это спланированная политическая провокация».

На каналі «Україна» традиційно не оминули увагою роботу фонду Ріната Ахметова. А підживлювати інтерес до «Євробачення» сюжетом про підготовку до фіналу національного відбору став ще один офіційний партнер конкурсу канал СТБ.

25 лютого, субота

На каналі «Україна» продовжують нагнітати на негативі блокади Донбасу. «1+1», навпаки, запевняє своїх глядачів, що учасники блокади користуються народною підтримкою.

У новинах «Сегодня» каналу «Україна» обмежилися коротким повідомленням, де більшість інформації озвучила ведуча Олена Кот: «Из-за блокады Донбасса стоимость гривны может упасть. Уголь, который добывают в украинских шахтах на неподконтрольной территории, нужен для металлургических предприятий. Без антрацита заводы остановятся и госбюджет недополучит 20 % валютной выручки. Из-за блокады без средств к существованию могут остаться около 300 тысяч человек, занятых в металлургии».

Загадкою лишається, хто саме надав телеканалу саме такі цифри, адже в повідомленні цього не уточнено. А коментар у цьому повідомленні досить куций і суто про фінанси: «Александр Параший, директор аналитического департамента инвестиционной компании: Є оцінки, що в місяць ми можем недоотримувати експортної виручки приблизно 120160 мільйонів доларів. Якщо на ринку не вистачає долара, то попит на нього росте, відповідно гривня падає».

Розуміють, підтримують і просять не припиняти блокаду — так запевняють у підводці до сюжету Якова Носкова на «1+1». Ведуча Наталія Мосейчук у підводці озвучує: «Світлини, слова підтримки та прохання допомогти. До активістів, які блокують залізничне сполучення з Донбасом, приїхали дружини та матері бійців, які потрапили в полон чи зникли безвісти. Вони просять блокувальників не припиняти акцію. Вважають, що блокада чи не останній шанс звільнити чоловіків».

Наприкінці сюжету йдеться про потреби учасників блокади: «Кор.: Найбільший холодний біль активістів — місце для розміщення нових людей. Щодоби у Бахмуті чергує до півсотні блокувальників. Тут украй бракує наметів, карематів та спальників, але все одно люди прибувають. Лише сьогодні сюди заїхали ще десять активістів».

Про ставлення до, м’яко кажучи, незручностей, викликаних блокадою — погрозами віялових відключень та зупинки котелень — автори цього сюжету не цікавляться і взагалі не згадують про результати блокади.

На «Інтері» — знову Сергій Каплін. Цього разу проявляє свою «експертність» у питаннях фінансової стабільності: «Ведущая: От денег МВФ Украина должна отказаться. Так считает нардеп, лидер социал-демократической партии Сергей Каплин». Далі у випуску — знову за свого соратника заступаються представники «Опозиційного блоку». Рішення про арешт підозрюваного у «викраденні» Олексія Гончаренка коментують адвокат, прокурор — і однопартієць: «Виталий Саутенков, депутат Одесского областного сонета, “Оппозиционный блок”: Александр Витальевич наш однопартиец, наш соратник. Я знаю его как достойного человека. Что говорить о достоинстве тех людей, которые пытаются сыграть на чувствах отца, который потерял сына? Говорить не приходится. Я считаю, что это очередная провокация власти, которая направлена на то, чтобы отвлекать людей от экономических проблем».

На каналі «Україна» — мастхев новинного випуску — сюжет про фонд Ріната Ахметова. На «UA: Першому» освіжили інтерес до фіналу відбору на «Євробачення», який самі ж і транслюють.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня вийшло 76 сумнівних матеріалів: 56 повідомлень із ознаками замовності, одинадцять «паркетних» новин, дев'ять повідомлень із промоцією власних проектів чи продуктів медіагрупи.

Найбільше таких матеріалів було на «Інтері» — 25, дещо менше на каналі «Україна» — 23, на третій позиції — «1+1» із 11 повідомленнями, на ICTV — вісім сюжетів, на СТБ — п’ять, на «UA: Першому» — два, на «112» та 5-му — по одному.

В інтересах Ріната Ахметова вийшло загалом дев’ять сюжетів: сім про його благодійний фонд, по одному в інтересах компанії ДТЕК та ФК «Шахтар» — усі сюжети на каналі «Україна».

З умовної категорії «енергопаніка», де за допомогою маніпуляцій нагніталися негативні наслідки блокади Донбасу, вийшло дев’ять сюжетів: шість на каналі «Україна», два на «Інтері» та один на ICTV.

Сергій Каплін п’ять разів фігурував у новинах «Інтера».

Прем’єр Володимир Гройсман з’являвся в п’яти незбалансованих новинах: дві на ICTV, по одній на СТБ, «Інтері» та «Україні».

Тричі піарився на каналі «Україна» Олег Ляшко. Тричі виходили «паркетні» новини про Президента Петра Порошенка: дві на ICTV, одна на «Інтері». Тричі агітували на підтримку блокади в новинах «1+1». Тричі підживлювали інтерес до «Євробачення» через новин: двічі на «UA: Першому», один сюжет на СТБ.

По два матеріали отримали: провладна коаліція (5-й канал, «Україна»), партія «Укроп» («1+1»), Валентин Наливайченко («Інтер», «Україна»), Віктор Пінчук («Інтер», СТБ), партія «Народний контроль» («Інтер»), Дмитро Фірташ («Інтер», «Україна»).

Критичних матеріалів загалом вийшло десять: сім на «Інтері», два на «1+1», один на каналі «112».

Із негативними оцінками коаліції в парламенті — три сюжети (всі на «Інтері»), решта сюжетів на Інтері — з критикою екс-власників «Приватбанку», голови ДФС Романа Насірова, представника РПЛ Василя Немеша, міського голови Львова Андрія Садового.

На «1+1» по одному матеріалу були спрямовані в бік чоловіка заступниці міського голови Дніпра Світлана Єпіфанцевої та народної депутатки від БПП Ніни Южаніної.

На «112» вийшов матеріал із натяком на критику «Опозиційного блоку».

comments powered by Disqus