Війна проти Коломойського в небі й на землі

Скрін-шот TSN.ua

Нова тема для заочного протистояння в новинах телеканалів – змінені правила авіа перельотів, за якими авіакомпанії повинні відкрити своїх кінцевих власників і перед міжнародними рейсами відпрацювати рік на внутрішніх. «Антиколомойська коаліція» знов атакує власника «1+1», чия компанія «Міжнародні авіалінії України» може виграти від нових правил. «Інтер» та «Україна» критикують владу за байдужість до мешканців Донбасу, ледь не щодня передрікаючи гуманітарну катастрофу та вочевидь стаючи опозиційними каналами - до уряду.

24 листопада, понеділок

Головні теми дня – готовність Литви допомогти Україні зброєю та бойові дії на Донбасі.

Усупереч логіці, за якою випуски новин слід було починати з подій на Донбасі та процесу формування Кабінету Міністрів, «Інтер» поставив першим матеріал про стару жінку, що відсудила в держави три тисячі доларів: «Ей сто лет, трудилась всю жизнь, вырастила пятерых детей, пережила две войны. И 40 лет выбивала пенсию. Почему правительство не помогло, и как помогла Европа?». У сюжеті порушені стандарти достовірності та відокремлення фактів від коментарів: «Однако вряд ли о ней в правительстве слышали. Как, впрочем, и о многих других».  До речі, аналогічне порушення можна побачити в матеріалі «1+1» про протези для воїнів: «Про майданівців, мабуть, просто не подумали, їх не так багато».


«Інтер» і ICTV знов повторюють тези «Опозиційного блоку», які вже лунали в новинах минулого тижня – зокрема, коментар Сергія Льовочкіна щодо керівництва комітетами ВР: «Опозиція вимагає підходу європейського, коли ми будемо очолювати ті комітети, які будуть дозволяти нам контролювати дії влади». СТБ також дає цей синхрон, однак балансує його поясненнями народних депутатів від «Самопомочі» Ганни Гопко та Єгора Соболєва (провладна коаліція).

У тому ж матеріалі про формування уряду та комітетів ВР, де використаний синхрон Льовочкіна, відбувається явна маніпуляція. «Говорят, споров нет, но поговаривают, по-прежнему борьба за ряды - поближе к трибуне, - каже кореспондент. - Из-за споров даже поползли слухи, что парламент во время не стартанет». І одразу додали коментар бютівця Андрія Кожемякіна: «Будь-яке сьогодні відтермінування відкриття роботи цієї довгоочікуваної Верховної Ради – воно приведе до наслідків, які сьогодні український народ не зрозуміє».

У понеділок на ICTV вийшов перший матеріал із серії протестів проти змін у правилах авіаперевезень: «Зупинився в розвитку український ринок авіаперевезень. Попри численні обіцянки всіх попередніх урядів завести в країну серію бюджетних авіакомпаній, які створять здорову конкуренцію, підвищать якість сервісу і здешевлять квитки, тільки нові і нові правила, які прихід таких компаній роблять неможливим». Йому, як і більшості наступних матеріалів із цієї серії, бракує балансу.

Підозрілим є й матеріал ICTV про майбутній концерт Ані Лорак: «Шоу, якому рівних в Україні ще не було, знову презентуватиме глядачам українська співачка Ані Лорак. Найсучасніше обладнання та світло, пересувні екранні конструкції та 3D-графіка, потужна хореографія, яскраві костюми та, головне, неперевершений голос самої Ані Лорак. Попри те що концерт на біс без подарунків не обійдеться, для глядачів співачка виконає понад 25 найулюбленіших пісень і презентує прем’єру…». Розповіли «Факти» цього дня і про доброчинність Ріната Ахметова.

«События» телеканалу «Україна» перебрали естафету в «Інтера», що звинувачував Ігоря Коломойського у рейдерському захопленні Одеського нафтопереробного заводу минулого тижня. "Это батальон Днепр-1, хотя они представлялись милиции Титаном, кем только не представлялись, - розповів у матеріалі каналу адвокат Денис Серебренніков. - С ними также есть ряд сотрудников охранной структуры Приват – Гепард называется она. Они на сегодняшний день блокируют завод. Я думаю, что они будут пытаться вывозить нефтепродукты с завода каким-то образом. Приходил к нам на завод представитель Коломойского и требовал сдаться». Позиція Коломойського або його представників у матеріалі не представлена, хоча звинувачення на адресу батальйону «Дніпро-1» кидає тінь на честь добровольців і вочевидь потребувало перевірки.

У розмові з Валерією Лутковською, уповноваженим Верховної Ради з прав людини, ведуча «Событий» навмисно формулювала запитання в такий спосіб, аби спонукнути омбудсмена говорити про владу в негативному ключі, підказуючи їй відповіді - власними оціночними судженнями: «Я все-таки говорю о людях, которые действительно выехать не могут, ведь сейчас не делается ничего», «То есть власть объективно не дорабатывает», «Справка о регистрации, простите, это правильно, как вы считаете?».

24 листопада було зафіксовано чотири матеріали з явними ознаками замовності – по два на ICTVта на каналі «Україна». Слід також відзначити безпричинні згадки про «Опозиційний блок» на «Інтері».

25 листопада, вівторок

Головні новини дня – арешт генерал-майора Віктора Назарова, підозрюваного у причетності до катастрофи літака Іл-76; вилучення 420 тисяч доларів у екс-чиновника Міністерства оборони; бої на Донбасі.

«Інтер», натомість, знову починає випуск з історії, у якій є докори на адресу влади – про айдарівця Василя Пелиша: «Боец дома уже второй месяц, но из-за бюрократической волокиты у Василия до сих пор нет ни статуса участника АТО, ни группы инвалидности. Соответственно от правительства - ни копейки». А також знов дає слово Сергію Льовочкіну, своєму акціонеру та нардепу від «Опозиційного блоку». Його коментар у матеріалі про формування уряду є якщо й змістовним, то лише частково: Мы не вмешиваемся в коалиционную кухню, это их вопрос. Они должны помнить, главное - на них лежит ответственность за ситуацию в стране. Принципиальная позиция наша заключается в том, что 27-го числа украинский парламент должен стартовать, мы стимулируем, как можем, коалицию к как можно быстрому достижению договоренностей, формированию правительства, и мы хотим, чтобы они, наконец, начали делать реформы».

Тему зміни правил авіаперельотів, уперше підняту напередодні «Фактами» ICTV, підхопили інші телеканали. З них лише Перший національний залишився нейтральним. «1+1» підтримав ініціативу, вочевидь вигідну власникові каналу Ігорю Коломойському: «Зараз в Україні є кілька десятків авіакомпаній, які можуть виконувати нові правила. Змінені стандарти, кажуть в авіаслужбі, мають не лише наповнити бюджет, але й додадуть контролю над безпекою авіаперевезень».

Інші телеканали виступили з критикою змін, відкрито звинувачуючи Коломойського.

«Україна»: «Теперь альтернативы дорогим полетам у граждан просто не будет, утверждают эксперты. И отмечают – единственная компания, которая соответствует всем требованиям Госавиаслужбы - это Международные авиалинии Украины. Примечательно, что  новый глава ведомства когда-то работал в Международных авиалиниях, связанных, в свою очередь, с группой Приват».

«Інтер»: «Не секрет, что  нынешних менеджеров Госавиаслужбы связывают с компанией МАУ долгие годы работы в этой компании, - каже експерт з питань авіаринку Сергій Вовк. - Де факто не признает МАУ прямую связь,  но все понимают, что компания имеет четкую связь с группой Приват».

У цьому ж випуску «Подробностей» на «Інтері» - ще один матеріал проти Коломойського, де дніпропетровського губернатора звинувачують у махінаціях із нафтою: «Еще в июле этого года во время аукциона одним ударом молотка 540 миллионов гривен вместо государственного бюджета улетели в карман владельца группы "Приват" Игоря Коломойского. Через его компанию "Укрнафта". Тогда она продала 319 тысяч тонн нефти. Но цену члены комиссии занизили на 15 процентов. Драгоценное топливо за бесценок скупил Кременчугский нефтеперерабатывающий завод. Наличие своего человека в аукционном комитете и дальше позволяет контролировать ход торгов и блокировать ненужные решения». Ані в першому, ані у другому матеріалі слова Коломойському або його представникам не дали.

Потік критики на адресу міністра культури і туризму Євгена Нищука на «Інтері» не припинився. Цього разу приводом для нападок на Нищука стало недофінансування музею «Пирогів» у Києві: «"Подробности" пытались получить комментарий министра культуры Нищука, или любого другого специалиста ведомства по поводу музея Пирогово. У пресс-секретаря Минкульта Юлии Доценко никогда нет времени и желания официально отвечать на наши запросы. Зато отрабатывает свою зарплату в Фейсбуке, понося нас за критику министра. А вот оппоненты Нищука, в отличие от самого министра, общения не избегают». Справжня мета матеріалів про Нищука стає зрозумілою з наступного синхрону. «Вызывают тревогу попытки многих политических деятелей снова выставить кандидатуру министра, - каже постійний інтерівський критик Нищука і главред журналу «Музеї України» Віктор Тригуб, - который фактически является банкротом политическим». Вочевидь матеріали були спрямовані на те, щоби зменшити шанси на перепризначення міністра.

Також у «Подробностях» - корпоративна джинса від інвестора «Інтера» Дмитра Фірташа: «На восстановление украинской экономики может понадобиться 200-300 миллиардов долларов. Об этом сегодня заявил Глава Федерации работодателей Украины Дмитрий Фирташ. Сейчас украинские работодатели проводят переговоры с европейскими странами о создании фонда восстановления экономики Украины». «Інтер», певно, єдиний канал, де періодично з’являються згадки про цю створену владою Януковича спеціально для Фірташа структуру.

ICTV другий день поспіль захоплено анонсує концерт Ані Лорак у Києві: «Уже завтра в Києві розпочинається серія концертів Ані Лорак. Обіцяють супертехнологічне шоу, в якому будуть переплетені задушевні та молодійні пісні виконавиці». Позаяк захід є комерційним, імовірно, й поява анонсу в новинах мала бути оплачена.

До студії новин телеканалу «Україна» запросили народного депутата Наталію Королевську («Опозиційний блок»), яка розповідала про ініціативи своєї партії щодо захисту мешканців Донбасу. Ведуча дуже допомагала Королевській комфортними запитаннями: «Ваш блок уже не первую неделю выражает свое возмущение решению власти прекратить финансирование захваченных районов Донбасса. Расскажите что за это время уже конкретно сделано вашей партией ля защиты прав граждан?», «Скажите, а какую-то юридическую поддержку оказываете ли вы людям, может быть? Вот сейчас решение по поводу того, что будут заблокированы банковские счета, как людям действовать? Вот какие-то разъяснения даете?». Жодного гострого запитання екс-міністрові праці та соціальної політики в уряді Азарова поставлено не було.

Також в ефірі «Событий» державне підприємство «Первомайськвугілля», шахти якого розташовані безпосередньо на лінії фронту на Донбасі, звинувачує профільне міністерство у вимушеному простої: : «Уголь н а складе шахты Горское уже более 10 дней не отгружают. Если в течение максимум недели сюда не подадут вагоны, шахта приостановит добычу угля. За время вынужденного простоя госпредприятие "Первомайскуголь" не продало продукции на 12 млн. гривен, в результате нет денег на зарплаты. […] Коммерческий директор объединения "Первомайскуголь" уверяет – они неоднократно обращались в профильное министерство с просьбой помочь Укрзализныце решить вопрос транспортировки. Но положительного ответа так и не поступило». Міністерству не дали змоги пояснити, чому виникла така ситуація.

Також у випуску «Событий» - хвалебний матеріал про доброчинність Ріната Ахметова.

25 листопада у новинах центральних телеканалів було зафіксовано вісім замовних матеріалів: чотири на «Інтері», три на «Україні» та один на ICTV. Найбільша кількість замовних сюжетів – чорний піар проти Ігоря Коломойського.

26 листопада, середа

Головні новини – загострення на Донбасі та підготовка до першого засідання нової Верховної Ради.

«Україна» «палиться», розпочинаючи випуск «Событий» із новини про судовий позов пенсіонерів Донбасу проти держави: «С главой государства и правительства судятся двое донецких пенсионеров. Отстаивают свои честно заработанные пенсии, которые заслуживали десятилетиями труда, но с июня не получают от государства не копейки. […] По мнению защитников, положительные судебные решения помогут восстановить справедливость не только в отношении их клиентов, но и всех граждан Украины, которые остались на Донбассе без государственной помощи. Первых заседаний суда ждут в течение месяца». Невдовзі низка журналістів-розслідувачів довела, що за позовом «пенсіонерів» стоять структури Ріната Ахметова – власника «України».

У на позір розважальному матеріалі про те, як новообрані нардепи готуються до роботи у парламенті, «Інтер» раптом використовує серйозний коментар «Опозиційного блоку»: «Пропозиція "Опозиційного блоку" не знайшла підтримки серед колег з коаліції, п’яти фракцій коаліції, і тому комітету з питань Донбасу і Криму у цьому скликанні парламенту, на жаль, не буде». У такий самий спосіб вплітає улюблений Опозиційний блок  в лайфовий сюжет про ВР і «Україна».

26 листопада в «Подробностях» телеканалу «Інтер» вийшло чотири матеріали, спрямовані на дискредитацію Ігоря Коломойського.

Спершу із посиланням на власні анонімні джерела й без жодних доказів Коломойського звинувачують у корупції: «Подделать документы и изменить постановление – все это ради того, чтобы по старым схемам покупать нефть по заниженным ценам. По информации наших источников, замминистра энергетики Игорь Диденко сегодня на Кабмине подал министру Продану изменения в документ, согласно которому 4 человека, приближенных к группе "Приват" Коломойского, остаются в аукционном комитете по продажи нефти. Это при том, что для кворума надо всего лишь 7 человек из 10».

У матеріалі про пікет Міністерства інфраструктури журналісти подали лише звинувачення на адресу Міжнародних авіаліній України, що належать Коломойському. Ні відповіді компанії, ні відповіді міністерства немає. ICTV та 5 канал, натомість, у матеріалах про цей пікет дотримались балансу.

У матеріалі на вже традиційну тему – начебто рейдерське захоплення Одеського нафтопереробного заводу – інтерівці не знайшли жодних нових деталей, натомість вирішили згадати про стару історію: викладену в інтернеті розмову, приписувану Сергієві Курченку та Коломойському:

«Сергей КУРЧЕНКО: "Нефти там на 49 миллионов долларов, а по финансовому направлению долг 20 миллионов долларов. У меня есть документы. Понятно, что я за них буду бороться".

Игорь КОЛОМОЙСКИЙ: "Ну, борись, кто тебе мешает?"

Сергей КУРЧЕНКО: "Могу попросить вас следующий ваш выезд с Украины мне сообщить?"

Игорь КОЛОМОЙСКИЙ: "Обязательно. Я тебе весь свой график передвижения буду пересылать".

Андрей АНАСТАСОВ, корреспондент: Теперь главный вопрос - достанется ли эта нефть государству или поплывет в чужой карман».

У матеріалі про те, що Генеральна прокуратура викликала на допит двох заступників Коломойського, журналісти зманіпулювали інформацією, не вказавши, що викликають чиновників як свідків, а не підозрюваних. Натомість, ведуча зазначила: «В скором времени станет ясно - в связи с чем их вызывали в Генпрокуратуру».

«Інтер» не припиняє критикувати Міністерство культури. В матеріалі про колишнього тюремника, який став чиновником запорізького обласного управління культури, немає коментарів ні цього чоловіка, ні Мінкульту. Натомість є закиди на адресу Нищука: «Как подбираются кадры в таких вот управлениях? Ответ на этот вопрос мы пытались получить и в Министерстве культуры. Но пока там молчат. И понятно почему. На любую критику в адрес министра Нищука огрызаются в соцсетях. В этом их вся работа. Надо ли нам за это им платить?».

Із порушенням балансу також створене повідомлення «Інтера» про скарги Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд на бездіяльність владу: позиції влади в ньому немає.

«1+1» тим часом піарить наближеного до власника каналу, Ігоря Коломойського, нардепа Олександра Шевченка: «В торгах ледь не заборонили брати участь одному з найбільших покупців – компанії «Бізнес-інвест». Представники компанії все ж домоглися свого – участь в аукціоні взяли. Якби цього не сталося, - кажуть вони, - не виключено, що частка «Обленерго» могла піти за безцінь, і держава не дорахувалася б майже двох сотень мільйонів гривень. За цей час до зали біржі, щоб втрутитися у ситуацію, приїхав депутат Олександр Шевченко». Жодних коментарів, окрім депутата-рятівника, в матеріалі немає. Крім того, є  в цьому випуску відверта реклама очолюваного раніше Шевченком туристичного комплексу «Буковель», що також належить Коломойському: «До нового сезону ми підготували ряд новинок, - каже представник туристичного комплексу ВолодимирЮзюк. - Збільшили територію катання до 57 кілометрів трас. Перш за все, звертали увагу на траси для початківців. Започаткували нові авіарейси з Києва, Дніпропетровська, Одеси, Харкова, Москви і за дуже привабливими цінами. Фактично, вони є конкурентами цінам на залізничні квитки».

Підозрілий матеріал у «Фактах» ICTV присвячений новому відділенню «Ощадбанку»: «У Києві відкрили відділення "Ощадбанку", повністю пристосоване для потреб людей з обмеженими можливостями. Для України, на відміну від Європи, це просто унікальне явище. При вході у відділення – зручні пандуси, всередині для клієнтів на візках адаптовані каси, для незрячих – банкомат з голосовим меню. Головне тепер – щоб таке відділення не залишилось одиноким у нашій країні». Втім, можливо, це не джинса, а дотримання одвічної концепції «добрих новин».

А ось матеріал ICTV на користь партії «Батьківщина» не викликає сумнівів щодо ознак замовності: «Послідовно за скасування позаблокового статусу України виступає лідер "Батьківщини" Юлія Тимошенко. Сьогодні вона також заявила, що її політсила не претендує на посади в уряді. Водночас Тимошенко вважає, що рівень довіри до парламенту впав до мінімуму, тож слід негайно рятувати імідж законодавчого органу…». Аналогічний матеріал можна було побачити на телеканалі «Україна».

26 листопада в новинах всеукраїнських телеканалів було зафіксовано 14 замовних матеріалів. Із них шість на «Інтері», 5 на «Україні», один на ICTVі два на «1+1».

27 листопада, четвер

Центральною подією дня став початок роботи восьмого скликання Верховної Ради, хоча багато говорили й про війну на Донбасі.

Супротивникам Коломойського вдалося переконати Міністерство інфраструктури не впроваджувати нові зміни правил авіаперевезень. Цього дня телеканали, що раніше критикували правила, святкували:

ICTV: «Протести авіаперевізників та підтримка преси вплинула на Міністерство Юстиції. Дію наказу Державіаслужби - призупинено. Поки нових правил, які підлаштовували під одного монополіста, авіакомпанію МАУ, і практично знищувало конкуренцію на ринку - запроваджувати не будуть. Міністерство Юстиції вирішило вислухати пропозиції всіх учасників ринку, та громадськості. І лише після цього буде ухвалене остаточне рішення».

«Україна»: «Бюджетные авиакомпании получили шанс остаться в Украине».

«Інтер»: «Вечером в Минюсте "открестились" от всего. Мол, новый свод правил даже не вступил в силу. Но иностранные лоукостеры говорят, что уже много месяцев этот новый порядок мешал им нормально работать. Эксперты авиарынка нашли того самого, кому такое срочное решение многомесячной проблемы на руку». Тут у черговий раз нагадали, що винуватцем ситуації, яка склалась, , мовляв, Коломойський.

На «1+1», натомість, у матеріалі на цю тему використаний виключно коментар представника Міжнародних авіаліній України, що належать Коломойському. «Если ответ будет да, что оно соответсвуте европейским правилам, это значит, что часть рынка, которая использовала все промахи украинского законодательства и получала эти линии в обход закона, в обсчет государственной политики, просто лоббирует свои интересы, - каже голова наглядової ради компанії Арон Майберг. - А вот если получат заключение, что они не соответствуют, тогда их надо, с моей точки зрения, их надо перерабатывать». 

У матеріалі «Подробностей» на "Інтері" про перший день роботи нової ВР – «передозування» «Опозиційного блоку»: три коментарі, два з яких не є змістовними. Наприклад, такий: «Очень симпатично, что не было провокаций, украинский парламент продемонстрировал цивилизированность, согласие, - каже лідер партії Сергій Льовочкін. - Мы надеемся, что какая-то консолидированная позиция будет между властью и оппозицией что касается представительства оппозиции в комитетах Верховной Рады».

Не припиняє «Інтер» звинувачувати українську владу в байдужості до військових, не даючи їй змоги відповісти на закиди: «Без права. Без права на выплаты, статусы, льготы. Героями их называют только на словах, а потом пускают в забег по кабинетам за справками, выписками и решениями. О тех, кто больше не нужен власти». Аналогічна ситуація в матеріалі про вивезення бензину, що належить компанії Сергія Курченка, з херсонських нафтосховищ.

«Україна» запросила до студії інформаційної програми Олександра Вілкула, одного з лідерів «Опозиційного блоку», наближеного до власника телеканалу Ріната Ахметова. Депутат говорив про плани своєї політичної сили в такому дусі: «Я надеюсь, что у действующей провластной коалиции хватит ума и хватит здравого смысла проголосовать за тот пакет законопроектов, который предложила оппозиция. Потому что именно он нужен людям. Именно этого ждут от Верховной Рады». Також у випуску «Событий» - традиційна порція розповідей про доброчинність від Ахметова.

27 листопада в новинах загальнонаціональних каналів було виявлено чотири матеріали з ознаками замовності: по два на «Інтері» та «Україні».

28 листопада, п’ятниця

Головні новини дня – напад бойовиків на маршрутний автобус і легкові автомобілі біля Станиці Луганської, відправлений із Харкова до Нідерландів останній в цьому році літак з останками загиблих пасажирів малазійського боїнга, канадська допомога українській армії.

Тим часом «Інтер» не припиняє піарити «Опозиційний блок» і свого інвестора Сергія Льовочкіна: «В The Wall Street Journal - влиятельном американском деловом издании - Сергей Левочкин, народный депутат из Оппозиционного блока, сегодня расставил акценты, каким он видит путь, который лежит перед Украиной…».

Повертається «Інтер» до теми, яку періодично піднімає – нелюбого каналові керівництва концерну РРТ та нардепа  Миколи Княжицького, який начебто за ним стоїть: «Нынешнее руководство концерна радиовещания радиосвязи и телевидения фактически помогает боевикам и террористам транслировать российскую пропаганду на Восток Украины, а патриотично настроенных местных сотрудников выживают с предприятия», « «А ми точно знаємо, що це команда Сівковича, Княжицького, - каже Павло Білоножко, керівник прес-служби концерну, - яких поєднує давня історія, пов’язана з рейдерським захватом каналу ТВі. Здійснюється спроба таким самим чином захопити концерн РТР. Їм частково це вдалося зробити». У матеріалі не дано слова ні Сівковичу, ні Княжицькому, ні  представникам державних органів, відповідальних за телерадіомовну галузь.

Також у новинах «Інтера» цього дня – чергова велика порція чорного піару проти Ігоря Коломойського, причому ударів завдано в різні больові точки ворога:

1) «В госоргане, который решает когда и по какой цене продавать отечественную нефть, представителей «Нафтогаза» меняют на кандидатуру от фискальной службы и, что самое интересное, представителя «Укрнафты», которую контролирует группа «Приват»

2) «Поставит ли свою подпись премьер, пойдут ли на это в Минюсте? Там у группы «Приват» тоже свои люди: бывший юрист «Укрнафты» и «Приватбанка» Анна Онищенко теперь замминистра юстиции. Именно она возглавляет госрегистрацию. Мы выясняем, есть ли ее след в истории с новыми правилами авиаперевозок, которая фактически делала МАУ - из орбиты группы Приват - монополистом украинского неба».

3) «За негативным примером, говорят, далеко ходить не нужно. В соседней, Днепропетровской области, давно выстроена своя, особая вертикаль власти, основанная группой «Приват».

ICTV, як і минулого тижня, бореться з ініціативою заборони реклами ліків у ЗМІ: «Цікаво, чому нинішні депутати й вчорашні кандидати не оприлюднювали таких планів у передвиборчих програмах партій. […] Замість нагальної комплексної та ефективної медичної реформи обранці вирішили зайнятися рекламою ліків. Очевидно, що сама по собі реклама нікуди не дінеться, просто гроші від неї підуть не на розвиток засобів масової інформації, а лікарям, які в приватному порядку ті ж самі ліки рекомендуватимуть своїм пацієнтам». В цьому матеріалі порушені стандарти балансу думок та відокремлення фактів від коментарів.

Канал «Україна» приділив надмірну увагу дружині Петра Порошенка: «Благотворительный вечер в рамках акции "С теплом в сердце" инициировала первая леди Марина Порошенко. Она отметила: деньги на покупку более 500 комплектов зимней формы для военных уже собрали». А до студії запросив представника «Блоку Петра Порошенка» Віталія Ковальчука. Запитання, які ведуча ставила гостеві, разюче різняться від тих, які чують у цій самій студії майже щодня політики з «Опозиційного блоку». Вона всіляко роздмухувала суперечності між порошенківцями й «Народним фронтом»: «Арсений Яценюк хочет для своих соратников 4-5 кресел в Кабмине, дадите?» «Хотя бы министра юстиции и внутренних дел? То, а чем он на 100 настаивает? Дадите?», «А Яценюку это нравится? Подходит? Ему же с ними работать?» тощо.

Цього дня у новинах центральних телеканалів було виявлено вісім замовних матеріалів: 5 – на «Інтері», два – на «Україні», один на ICTV. Серед цих матеріалів переважає чорний піар та компромат проти політично-бізнесових опонентів.

29 листопада, субота

Головні теми дня – річниця розгону Майдану та бойові дії на Донбасі.

Цього разу дружині Порошенка надмірну увагу приділяє вже «1+1»: «Марина Порошенко відзвітувала про результати своєї благодійної ініціативи. Перша пані України започаткувала акцію «З теплом у серці». Вона допомагає забезпечити необхідними речами українських військових на передовій. […] Це вже другий теплий караван за благодійної ініціативи дружини Президента. Перший дістався до пункту призначення 15 жовтня».

Також на «плюсах» - корпоративна реклама «Приватбанку»: «В Києві від сьогодні в дитячому місті «Професія» малеча опановує банківську справу. Вивчають ази не тільки керівних посад, можна спробувати себе в ролі касира, чи, наприклад, інкасатора. Ігрова кімната відкрита під вивіскою «Юніор банка». А це соціальний проект «Приватбанку», скерований на те, аби діти росли фінансово грамотними». Нагадаємо, що прихована реклама в новинах є порушенням Закону України «Про рекламу».

Паркетні й на диво позитивні матеріали про депутатський форум партії «УДАР Віталія Кличка» з’явились у новинах «Інтера» та ICTV. На «Україні» тим часом черговий матеріал про доброчинність Ахметова та ще один – про байдужість влади до гірників. «Україна» вочевидь виступає проти припинення роботи державних шахт на окупованих територіях: «Каким образом это будет выполняться, в министерстве комментировать отказались, сославшись на занятость. Само постановление вышло накануне, и лидеры профсоюзов горняков утверждают: остановка шахт приведет к масштабной экологической катастрофе и массовой безработице». При цьому творці матеріалу не зазначили, хто саме відмовився від коментарів.

У суботу в новинах всеукраїнських телеканалів було зафіксовано пять матеріалів з ознаками замовності: два на «1+1», по одному на «Інтері», «Україні» та ICTV.

Висновки

Боротьба за мажоритарні округи остаточно завершилась, і її місце в новинах зайняло відстоювання бізнес-інтересів. Зокрема, телеканал Ріната Ахметова «Україна» посилено лобіює певні рішення влади у вуглевидобувній галузі, а «1+1» - у пасажирських авіаперевезеннях. "Інтер" та "Україна" все очевидніше прагнуть зайняти нішу "опозиційних" каналів. Водночас їхня критика спрямована в першу чергу на уряд, Президента майже не чіпають.

Боротьба «антиколомойської коаліції» проти дніпропетровського губернатора на цьому тижні посилилась. Зокрема, було досягнуто антирекорду осені – чотири матеріали, спрямовані проти Коломойського, в одному випуску новин телеканалу «Інтер». Протягом тижня в новинах «Інтера», «України» та ICTV загалом вийшло дванадцять матеріалів із незбалансованою критикою або компроматом проти Коломойського.

Натомість, дещо зменшилась концентрація панегіриків на адресу доброчинця Ріната Ахметова: протягом тижня в ефірі каналу «Україна» вийшло лише п’ять таких матеріалів – вдвічі-втричі менше, ніж у попередні тижні.

Загалом протягом тижня в  новинах центральних телеканалів було зафіксовано 45 матеріалів з ознаками замовності. Найбільше – на «Інтері»: 18 матеріалів. Далі «Україна» - 16, ICTV – 6, «1+1» - 4.

По завершенні перед- та післявиборної боротьби найактивнішим у просуванні свого бренду за допомогою замовних матеріалів залишається «Опозиційний блок». Поза тим, трапляються й матеріали на користь «Батьківщини».

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» в рамках проекту «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні» за підтримки Ради Європи. Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору Ради Європи.

comments powered by Disqus