За що «Інтер» вз’ївся на Ляшка? Моніторинг теленовин за 3 — 8 квітня 2017 року

Скрін-шот відео каналу «Інтер»

У «Подробностях» на «Інтері» все сильніше відчувається неприязнь до Олега Ляшка та його політсили. Тут чи не єдині не включають до парламентських репортажів його коментарі, хоча на інших телеканах це роблять  не  лише для піару політсили. Часто коментарі головного радикала парламенту харизматичні і влучно відображають хід дискусії. Коли ж замовчати дії РПЛ у парламенті просто неможливо, то на «Інтері» їх піддають критиці. Інколи ж увагу до радикалів привертають штучно, як зайвий привід покритикувати.

Втім, коли йдеться про інших «ворогів» для «Інтера», то навіть коментарі радикалів тут можуть знадобитися. Так, приміром, тут поширили заяву радикала Юрія Чижмаря з критикою керівництва «Нафтогазу». Вочевидь, не у всьому із радикалами у власників «Інтера» розходяться думки.

3 квітня, понеділок

Найрезонансніша тема дня - теракти у метро Санкт-Петербурга. Одні канали подавали сюжети, інші обжмежилися короткими повідомленнями про наслідки вибухів, активно використовуючи відео з інтернету.

Всі телеканали повідомили про десятьох загиблих, і тільки ICTV назвав цифру «щонайменше 12». Журналісти переважно дають глядачеві зрозуміти, що інформація про кількість жертв змінюється, але не посилаються на джерела, з яких вони ці цифри беруть. Тому і не зрозуміло, наскільки точною була інформація ICTV, адже в більшості медіа до кінця доби повідомлялося максимально про одинадцятьох загиблих. Хоча в подальших заявах число жертв дійсно збільшилося.

А в українському парламенті в цей день ключовою темою стала абонплата за газ. На каналі «112» у сюжеті Ганни Куріної з погоджувальної ради присутні позиції різних парламентських фракцій, але на прямі звинувачення від представника «Народного фронту» немає відповіді:

«Максим Бурбак, «Народний фронт»: Це новий податок на користь Фірташа та Льовочкіна. Бо вони є власниками "Олбгазів " України.

Кор.: У "Самопомочі" натомість впевнені:  парламент нині майже позбавлений важелів впливу на НКРЕ і чекають законопроект від президента, щоби змінити керівництво регулятора».

Цікаво, що на «Інтері»,  каналі Фірташа і Львочкіна, взагалі ніби не бачать ніяких проблем із новим нарахуванням плати за газ: «Ведущая: Ирина Луценко сегодня на согласительном совете заявила: из-за оплаты за транспортировку и распределение голубового топлева счета увеличатся для небольшого количества потребителей». Далі у синхроні самої Луценко йдеться, ніби таких мешканців 4%. Позиції фракцій, які більш критично налаштовані до нового тарифоутворення, проігноровані. А далі - коментарі голови НКРЕ Дмитра Вовка та керівника «Харківгазу», які відстоюють тарифне нововведення.

В сюжетах із парламенту у теленовинах містяться позиції різних фракції, в тому числі опонентів. Зауважимо, що на «Інтері» єдині транслюють думку фракції «Опозиційний блок». Щоправда, ця позиція не має відношення до загальних подій у сюжеті і справляє враження просто доліпленої до парламентського репортажу заяви фракції. Коли говорили про МВФ, газ і НАЗК:

«Кор.: В оппозиции же предлагают сконцентрироваться на совсем других законах и в кратчайший срок принять антикризисную программу.

Юрий Бойко, глава фракции "Оппозиционный блок": Робити вигляд, що нічого не сталося в країні, коли кожен день вбивають, підривають,дебезліч економічних проблем і є типова криза неможливо. Тому ми наполягаємо, щоб правляча коаліція, або її залишки, зробили план виходу країни з кризи, разом з урядом, затвердили його в парламенті, парламентпідце прийняв низку законів, які розглядатимуться як першочергові, для того, щобуникнутинебезпеки радикального сценарію розвитку подій в країні».

«Опоблок» на «Інтері» з’являється ще раз цього дня у сюжеті із Черкас, де мітингують представники підприємства «Азот». У попередній тиждень на «Інтері» звинувачували уряд Яценюка у створенні схеми поставки міндорбив з Росії. Тепер, кажуть у сюжеті Андрія Кравця та Олени Бринзи, підприємство стоїть бо йому перекрили газ. Причини цього особливо не пояснюють, але керівник промислової групи Фірташа Group DF, до якої входить це і ще кілька підприємств, що виробляють добрива, вважає: «Игорь Гольченко, директор по регуляторной политике GROUP DF: Это причём третья остановка за последние полгода. Мы запускаемся, нас останавливают. Все деньги которые должны были вроде как идти на закупку украинских удобрений, они идут на закупку российских удобрений».

Далі у сюжеті долею простих робітників переймається нардеп від «Опозиційного блоку» Микола Папієв.

Після цього на «Інтері» начитка зі студії у виконанні ведучої Катерини Лисенко, де вся відповідальність за кризу промисловості перекладається на Яценюка: «Напомню, еще в 2014, когда у наших производителей удобрений начались проблемы из-за роста цены на газ, правительство Яценюка решило закупать карбомиты, аммиачную селитру именно у российского «ЕвроХима»

Дуже схожий сюжет в інтересах Group DF вийшов також на ICTV: «Ведуча: Зупинка гігантів може залишити кілька десятків тисяч людей без роботи. Під загрозою посівна та майбутній врожай. Аграрії залишаться без добрив. Нестача добрив може привести до скорочення експортних надходжень агропродукції на два з половиною мільярдів доларів та зростання цін на харчі. Хімічні гіганти зупинилися в аварійному режимі - пояснюють керівники підприємств. У них не вистачає обігових коштів, аби сплатити заборгованість за газ. Вона ж виникла в наслідок завезення в Україну добрив за демпінговими цінами з Росії. Підприємці звернулися до чиновників з вимогою поновити мито на такі поставки».

Паркетні новини з прем’єром Володмиром Гройсманом вийшли на трьох каналах. ICTV та «1+1»  відрапортували, що прем’єр представив програму роботи уряду, але ці повідомлення про все і ні про що: «Ведуча: Це і реформи судової системи, і медицини, і освіти і публічна приватизація і сюрприз політикам на ринку вільного продажу земель, а головне - боротьба з бідністю. За словами прем'єра, ідея-фікс нової стратегії - підвищення пенсій, адже вісімдесят відсотків українських пенсіонерів перебувають за межею бідності. Уряд схвалив власну стратегію одностайно» («1+1»); «Будуватимуть дороги, мости, лікарні, у столиці добудують врешті "ОХМАТДИТ". Уряд створить ринок землі орієнтаваний передусім на інтереси пайовиків, а не агрохолдингів чи іноземців» (ICTV).

На «UA:Першому» прем'єр  звітує про запровадження програми «Доступні ліки»: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: З кожним днем мережі аптек, які будуть надавати такі можливості, буде все більше. І хочу сьогодні запевнити всіх українських громадян: ви будете отримувати, кому це потрібно і кому це необхідно, будете отримувати безкоштовні ліки, і це рішення прийнято і програма починає працювати». Далі, щоправда, у випуску сюжет Христини Карвацької, який повно і збалансовано пояснює, що ініціатива фактично ще не запущена, і роз’яснює механізм подальшої роботи.

На «Інтері» та «112» про надійність електронного реєстру відшкодування ПДВ говорить лише Петро Порошенко.

А на каналі «Україна» у паркетному повідомленні - перша леді Марина Порошенко. Новина про її ініціативу не має на меті розповісти про способи вирішення проблеми, лише констатувати, що цим займається дружина Президента: «Ведущая: Почти девяносто процентов малышей, которые отличаются от сверстников, сегодня изолированы и вынуждены учиться дома, заявила председатель благотворительного фонда Порошенко Марина Порошенко. Потому и предлагает адаптировать обучающие материалы и создавать инклюзивные ресерсные центры сопровождения детей».

Гостею студії на «Україні» стала голова Харківської ОДА Юлія Світлична. Приводом розмови стала обстановка у Балаклеї після вибуху на артскладах. Але далі розмова заходить у вигідне для Світличної русло:

«Ведущая: Вот такое ЧП это настоящее боевое крещение для губернатора. Все случилось ночью. Как быстро вам удалось взять ситуацию под контроль?

Юлия Светличная: Я можу сказати, я маю стаж десять років державної служби. Мала різні ситуації, але ви безумовно праві, не маючи досвіду та не розуміючи як співпрацюють між собою системи державного управління та органи державного управління, не можна зорієнтуватися в цій ситуації та можна наробити лиха втричі більше ніж воно є. Відповідно до цієї ситуації, такої катастрофи, я б назвала, то ми мали чіткий план дій евакуації».

В ході інтерв’ю також обговорюють конференцію депутатів європейських місцевих рад, яку організовують на Харківщині, та участь Світличної у конресі європейської регіональної влади у Раді Європи. На цих темах Світличну піарили ще минулого тижня, і  в цих питаннях нічого нового не сталося.

І які б не були ініціативи, а головним благодійником на каналі «Україна» незмінно є Рінат Ахметов. У цьому випуску йому також присвятили окремий сюжет.

Не подобається Ахметов каналу «1+1». Тут звернули увагу на кричущу несправедливість: «Наталія Мосейчук, ведуча: По чом світло на експорт? Компанія олігарха Ріната Ахметова поставлятиме електроенергію до Молдови за ціною 50 доларів і 20 центів за мегават за годину. Про це заявили в прес-службі "ДТЕК". За нинішнім курсом це приблизно стільки ж, як платять українські оптові покупці без податку на додану вартість. А з третього кварталу цього року - для українських підприємств ціна буде навіть вищою». Тут посилаються на інформацію свого колеги Олександра Дубінського, але не вказують, чи зверталися для роз’яснення до компанії ДТЕК. 

4 квітня, вівторок

Парламентські дискусії точаться довкола абонплати за газ. Тут телеканалам було найпростіше, адже майже всі політики сходяться в думці, що цей механізм треба скасувати - адже люди проти.

На каналі «Україна» дещо більше уваги приділено фракції «Радикальної партії», ніж іншим. Вони у центрі подій, адже блокували трибуну. Кореспондентка подає інфорамацію схвально, представники РПЛ виглядають ініціаторами змін на благо народу, а колеги у парламенті - лише союзниками: «Зоряна Степаненко, корреспондентка: Обещали - сделали, утро. Заседание ещё не началось, а трибуна уже заблокирована. Депутатский митинг с красноречивыми лозунгами устроили радикалы. А всё из-за абонплаты на газ. … в "Радикальной партии" требуют и вовсе отменить абонплату. Отправить в отставку всю Нацкомиссию и вернуть госсударству газораспределители в систему. До сих пор грозятся блокировать трибуну. … Поддержки ищут и в "Оппозиции", "Батьківщині" и "Самопомочі" и получают. На словах».

Геть інший портрет радикалів у сюжеті Катерини Лисенко на «Інтері». Тут їх критикують як авторка сюжету Катерина Лисенко: «Пока в кулуарах говорят об эффективности - в зале трибуну уже окружили радикалы. … И блокируют, в то время, когда тот же регулятор уже принял соответствующее решение». Так і колеги по парламенту: «Дмитрий Андриєвський, народный депутат, Блок Петра Порошенко:Скоріше за все - це така піар складова, але це нормальна діяльність політичної сили, якою є Радикальна партія».

Думку «Опозиційного блоку» і з цього питання знову акцентує  «Інтер».

Як ми вже побачили вчора, проблеми із газом у газового магната Дмитра Фірташа. Сьогодні у випуску «Інтера» знову заява від його промислової групи Group DF з вимогами переглянути тарифи: «Эксперты подсчитали: услуги по транспортировке в цене на газ составляют всего около 12-ти процентов от его общей стоимости и с трудом покрывают затраты газотранспортных компаний». Тобто дають менше змоги заробити компаніям Фірташа, зокрема.

Тим часом Сергій Каплін на «Інтері» заступається на мітингу за власників газових заправок: «Ведущая: Из-за массового демонтажа таких АЗС в столице без работы остались сотни людей». Але замість сотень людей  коментує лише сам Каплін.

І «Опозиційний блок» також засвітився у новинах «Інтера» із властивою йому турботою про ветеранів: «Ведущая: В Киеве неизвестные разграбили "Вечный огонь" у Могилы неизвестного солдата. Кражу обнаружили коммунальщики. …  Восстановить мемориал за средства партии уже пообещал "Оппозиционный блок". Об этом сообщают на официальном сайте политсилы».

Піарили «опозиціонерів» і на каналі «Україна»: «Выйти из кризиса новый транш не поможет, заявил глава оппозиционного правительства Борис Колесников. По словам политика, вместо займов необходимо сосредоточиться на помощи национальным производителям и развитии внутреннего рынка».

Вдруге за тиждень у ефірі каналу «Україна» з’являється Юлія Світлична. Цього разу знайшли привід її похвалити через ініціативи уряду: «Ведущая: Реформа образования уже в этом году должна стать ключевой — заявил премьер Гройсман на конференции, посвященной проблемам профтехобразования. По его словам: в промышленности нехватка рабочих кадров. Первые шаги для решения вопросов удалось сделать благодаря децентрализации. Председатель Харьковской обладминистрации Юлия Светличная отметила: ее регион уже направляет собственные деньги на проекты, которые должны решить данную проблему». Як справи у інших регіонах, схоже, журналісти дізнаватися і не планували.

Традиційно «Сегодня» на каналі «Україна» присвячує окремий сюжет діяльності фонду Ріната Ахметова.

На «1+1» продовжили тему тарифів на експорт електрики від ДТЕК. Порушене питання справді досить гостре і вимагає журналістської уваги: «Спеціальним рішенням держава робить так, щоби приватна компанія купувала в неї електрику дешевше, ніж решта споживачів», - стверджує кореспондент Дмитро Фурдак. Тільки от у сюжеті ніхто із опитаних  посадовців цього не підтверджує, хоча і не спростовує. Але виходить, що висновки за чиновників робить автор сюжету:

«Дмитро Вовк, голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг: Я знаю, що жодних окремих, ексклюзивних чи спеціальних рішень для експорту електричної енергії в Україні не приймалося комісією. Жодних.

Кор.:: Тобто, ДТЕК не має знижки на купівлю електроенергії для експорту.

Дмитро Вовк: Я не знаю про цю ситуацію. Комісія не затверджувала жодних спеціальних умов.

Кор.: На сьогоднішній ранок, коли ми спілкувалися з головою НКРЕ, він мав рацію. Але його відомству зовсім скоро так, чи інакше, доведеться вирішити, чи створювати спеціальні умови доля окремо взятої приватної компанії».

Що ж до самої компанії ДТЕК та її думки щодо спеціальних умов, то у сюжеті немає ні коментарів, ні принаймні заявки про спробу зв’язатися із уповноваженими представниками.

На «Інтері» сьогодні знову критикували Яценюка за російські добрива. На ICTV пропіарили «Аграрну партію». А на СТБ вирішили зацікавити глядачів своїм власним телепроектом «Майстер Шеф».

5 квітня, середа

«Відставка уряду Гройсмана поки не загрожує», — із таким посилом вийшли новини на чотирьох телеканалах: ICTV, «Україна», «Інтер» та «1+1». Ці новини базувалися на експертному опитуванні. Хто його проводив і коли - не вказують. Але у всіх цих повідомленнях фігурує коменар політтехнолога Володимира Фесенка, який працював свого часу із різними політсилами, і в тому числі «Партією регіонів». Останнім часом він все частіше дає схвальні оцінки уряду Гройсмана. І хоча за кадром йдеться, ніби не все в уряді експерти оцінили гладко, але думку тих, хто має до прем’єра зауваження, не демострують — лише позитив, прогрес і компліменти.

На каналі «Україна» крім традиційного сюжету про фонд Ріната Ахметова, також пропіарили опозиційного лідера Бориса Колесникова: «Ведущая: Помочь национальным производителям, чтобы не зависеть от иностранных — одна из приоритетных задач для Украины,  - заявил сегодня глава оппозиционного правительства Борис Колесников».

На «1+1» Володимир Парасюк вимагає перевірити ефір телеканалу «Україна»: «Дослідити показ телеканалом «Україна» російських серіалів вимагає народний депутат Володимир Парасюк. Відповідний запит нардеп офіційно направив до голови Нацради Юрія Артеменка і очільника Держкіно Пилипа Іллєнка». Жодних інших коментарів, крім роздумів Парасюка на тему, у матеріалі немає.

Хвалиться своїми ініціативами на «плюсах» інший нардеп, представник «Укропа» Віталій Купрій. Тут зробили новину з його звернення до колег: «Нардеп Віталій Купрій звернувся до спікера і парламентаріїв не допустити повернення екс-Генпрокурора в крісло». Що думають парламентарі та спікер, схоже, не має значення, адже у матеріалі про це не йдеться.

На «Інтері» у парламентському сюжеті Анни Камєнєвої та Катерини Лисенко знову загострюють увагу на не найкращих рисах Олега Ляшка. Говорячи про ситуацію з НАЗК та потребу перевіряти декларації політиків, із 450 нардепів знову чомусь говорять лише про Ляшка:

«Кор.: А в некоторых декларациях есть много интересного, утверждают депутаты.

Мустафа Найем, народный депутат, "Блок Петра Порошенко": Пан Ляшко, якого тут немає, жодного дня не працюючи у бізнесі, жодного дня не заробляючи гроші, задекларував мільйон доларів, квартири, машини, при цьому він був таким же журналістом, як і я, як і інші колеги тут.

Кор.: Кстати, совсем недавно журналисты обнаружили особняк Олега Ляшко в элитном пригороде Киева, но в его декларации из недвижимости только гараж, офис, аренда части дома и две квартиры. Коллеги радикала предполагают, как Ляшко сколотил свое состояние».

У наступному сюжеті автором всіх негараздів зображують «Народний фронт». Тричі у коментарях нардепи стверджують, що зміну складу Рахункової палати провалила саме ця фракція і лише одна спроба пояснити позицію надається представнику фракції Андрію Тетеруку. При чому ось як авторка Катерина Лисенко підводить до його коментаря: «В "Народном фронте" сегодня оправдываются и не скрывают хотели своих кандидатов. Рада должна была утвердить 9 новых членов. И в рейтинговом голосовании фронтовики поддержали каждую из предложенных комитетом кандидатур. Но итоговое назначение - саботировали».

Ще одна новина із парламенту — думка опозиції щодо угоди з МВФ: «Парламентская оппозиция выступила против норм меморандума, который украинские власти подписали с МВФ. Оппозиционеры говорят, что будут добиваться отмены этих договоренностей». За всю опозицію говорять улюбленці «Інтера» — представник «Опоблоку» Микола Папієв та Сергій Каплін (хоча, до речі, офіційно він представник партії влади,  БПП!).

Далі у випуску - відголоски блокади. На Придніпровській ТЕС заявили, що змушені зупинити роботу через нестачу антрациту. Тут відсутні будь-які коментарі. Зокрема пасувало би запитати у менеджемненту, яким чином вони планували забезречити безперебійпі поставки палива з непідконтрольних територій. Адже відповідні заяви керівництво станції робило, відкидаючи можливість реконструкції під інший тип вугілля.

Наступний енергетичний скандал — обшуки у «Нафтогазі». Після збалансовано поданих коментарів представників компанії та прокуратури, у ситуацію втручається представник «Опоблоку»: «Ведущая: Николай Скорик требует открыть против главы НАК "Нафтогаз" уголовное дело. Скорик уверен, именно из-за действий Коболева и его замов, связанных с "Народным фронтом", украинцам продают газ по завышенной стоимости - на сто долларов выше рыночной».

Через кілька матеріалів у сюжеті із США раптом з’являється скандально відомий екс-радикал Андрій Артеменко. Той самий, якого звинувачували у співпраці з «Опоблоком» над розробкою його плану щодо Криму, а він все це заперечував. Цього разу він від усіх депутатів бере участь у розробці мирного плану Донбасу. На яких підставах, в якій ролі та хто його делегував, автори не розповідають. Може, це як і минулого разу, приватна ініціатива політика. Але від глядачів це приховують:

«Ведущая: В Вашингтоне сегодня и украинские депутаты. Рассчитывают, что после утверждения этой резолюции сената, будет создана совместная группа из парламентариев- стран участниц Будапештского соглашения и Украины, которая сможет разработать мирный план для Донбасса.

Андрей Артеменко, народный депутат Украины: Это прежде всего перезагрузка Будапештского меморандума, это использование Будапештского меморандума как обязательство Соединенных Штатов Америки выполнить его. Это перезагрузка отношений между США и Украиной».

Далі у випуску власкор у Миколаєві Кирило Ющишин розповідає про обшуки в обласній адміністрації. Хоча коментарі правоохоронців досить стримані, він робить власні висновки: «Главный фигурант этой истории бывшая зам.главы области Оксана Янишевская. Она из "Народного фронта". По словам директора спецсклада, который занимался закупками инсулина, чиновница требовала, чтобы в многомиллионном тендере победила, так сказать, нужная фирма». Коментарів ні цього директора складу, ні спроб зв’язатися з Янішевською у сюжеті не помітно.

Дісталося також і міському голові Львова Андрію Садовому. Попри його повну відсутність у сюжеті та подіях, про які йдеться, він тут незримий головний злий геній. Власкор «Інтера» Галина Якушко у репортажі з сесії Львівської облради розповідає про кадрові зміни: «Новым заместителем главы облсовета назначают Андрея Белоуса. Местные активисты рассказывают: такое решение  - это результат хитрой политической игры Садового. Ведь Белоус не просто депутат, он близкий друг львовского градоначальника и даже его кум».

Журналістка чомусь ігнорує, що про свої родинні зв’язки Білоус розповів на самій сесії, і стверджує: «Но депутаты, похоже, о кумовских связях не знают». До того ж голова облради стверджував, що депутатів факт наближеності Білоуса до Садового аж ніяк не зупиняв, втім, і це лишається за кадром, адже інтриги та недомовки виглядають ефектніше за факти.

6 квітня, четвер

Довгоочікувана новина — Європарламент підтримав надання безвізу Україні. Ну і як тут обійтися без паркету…

На «Інтері» одразу після інформативної новини про рішення, подали фрагмент вітання Президента Петра Порошенка, що само по собі не є новиною і передає лише тріумфування глави держави: «Вітаю всіх,хто до цього доклав максимум зусиль. І я вітаю тебе, український народе, я вітаю тебе, Україно. Дякую».

А канал СТБ наприкінці випуску «Вікон» поширив звернення Президента у зв’язку з рішенням Європарламенту. Повністю від «Дорогі співвітчизники» до «Слава Україні».

На каналі «Україна» сьогодні знову щоденний сюжет про добрі справи фонду Ахметова. Крім того, пропіарили партію Ляшка: «Расплата за газ. Радикальная партия требует отправить в отставку главу Нацкомиссии по вопросам регулирования энергетики Дмитрия Вовка за введение абонплаты за транспортировку газа. Политики уверенны:  раскошелится придется украинцам. Нововведение обойдется им в 24 миллиарда гривен».

Знову на каналі з’явилася перша леді Марина Порошенко: «Ведущая: В столице стартовал третий образовательный фестиваль для детей. Открыла его супруга Президента Украины Марина Порошенко. В этом году принять участие в его мероприятиях смогут дети с ограниченными возможностями». У цьому матеріалі немає дітей, коментує лише Порошенко. Та і синхрон її дублює по суті сказане у підводці, а не дає ніякої  нової інформації.

І про зупинку Придніпровської ТЕС сьогодні заговорили не лише на «Інтері», а і на каналі «Україна». Ситуація та сама - ні експертів, ні пояснень, що заважало станції унезалежнитися від такого важкодоступного антрациту.

На «1+1» дещо маніпулятивно подали матеріал про пікет під будинком голови НБУ Валерії Гонтаревої: «Ведуча: Відставка голови Нацбанку. Сьогодні вранці Валерія Гонтарева обмовилася, що йде з посади. Сталося це на порозі її будинку під Києвом, куди зранку приїхали кількадесят активістів із вимогою цілком припинити діяльність російських банків в Україні». Тут у тексті не йдеться, що кілька активістів (переважно активістки) розмалювали паркан її будинку, а поліція розцінила ці дії як хуліганство. Натомість автори дають оцінку заяві прес-служби НБУ, яка пояснила неоднозначні слова Гонтаревої про нібито написану заяву на відставку: «І тільки-но ця цитата потрапила в стрічки новин, як прес-служба Нацбанку поспіхом розіслала листи з уточненням, що саме мала на увазі очільниця установи. В трактуванні її слів таке: Гонтарева лише згодом має наміри залишити НБУ і про ніякі конкретні терміни не йдеться».

Продовжили у ТСН ще одну тему про «російський слід»: «Канал "Україна" збирається показувати в своєму ефірі 3 фільми, зняті в Росії після 14 року. Громадськість обурена, відреагували і народні депутати», — йдеться у підводці до сюжету Валерії Ковалінської. Тим часом у Нацраді не підтверджують, що серіали, про які говорять активісти, мають російське походження. А в Держкіно прямо опонують цьому: «Сергій НЕРЕТІН, заступник голови Держкіно: Продюсери нам надали всі документи стосовно їх приналежності до країни Україна. Документи - це також були і фото, і відео докази. Якщо мова йде про останні 3 серіали, навколо яких піднявся розголос, то там документи надавалися виробником».

Попри це авторка і надалі наполягає: «А поки чиновники вирішують, хто винен чи не винен, українцям і далі показують російські фільми і серіали. Актори часті гості бойовиків. Пореченков навіть спромігся постріляти в бік українських хлопців у донецькому аеропорту. Останнім відзначився відомий режисер Володимир Меньшов, який напередодні підтримав терористів і передав їм мільйон рублів». Хоча навряд чи Пореченков і Меншов мають відношення до серіалів, про які йдеться.

А от про кого тільки хороше на «1+1» - то це про МАУ. У сюжеті про нову систему харчування в літаках пропіарили авіакомпанію власника телеканалу:

«Кор. Олександр Загородний: Усміхнений президент МАУ Юрій Мірошников піднімається на борт новенького "Боїнга". Він прилетів із Сполучених Штатів прямісінько із заводу у Сіетлі. Це перший новий "Боїнг" у МАУ цього року, але не останній, за кілька місяців буде ще один.

Юрій Мірошников, президент авіакомпанії МАУ: Ми даємо можливість замовляти харчування і замовляти саме те, що тобі подобається. Фантазуємо, вибираємо з десятків варіантів найбільш оптимальні, найбільш зручні з огляду на якість».

На «Інтері» і в цей день без змін. Сергій Каплін живиться політичними дивідендами на темі скандальної забудови у Полтаві: «Ведущая: Народный депутат Сергей Каплин уверен, что причиной происходящего является рейдерский захват центральной части города. А виновники крышуют бесчинства в Полтаве - из столицы». А корінь усіх негараздів криється, як водиться на «Інтері», у правлінні уряду Яценюка: «Ведущая: Посевная в Украине под угрозой - украинским аграриям не хватает удобрений. Напомню, их дефицит возник еще в 2014 году. В результате решения, принятого правительством Арсения Яценюка - закупать удобрения у российских производителей».

Етичні запитання викликає демонстрація у ефірі каналу ICTV фото та сторінки у соцмережі дівчини-підлітка, яку підозрюють у жорстокому побитті однолітки. Тим більше, що відеоряд супроводжувався текстом за кадром: «Кор.: Ця агресивна дівчина займається боротьбою і вдосконалює прийоми на псевдорингу. На сторінці В контакті у неї миролюбний статус, помните только хорошое. Ця любителька боксувати ногами по голові, навчається у педагогічному університеті. Вона майбутня вихователь дошкільнят і деякий час була навіть старостою групи. Ректор вишу реагує доволі спокійно. Кажуть, студентку навіть не думає відраховувати, планують зібрати збори для виховання».

На каналі «112» також назвали ім’я іншої учасниці бійки. Але принаймні не демонстрували її фото.

7 квітня, п’ятниця

Тему ринку землі для свого матеріалу з ознаками замовлення обрали і в «Батьківщині». З відповідними тезами на ICTV виступила Юлія Тимошенко, до синхрону яокї підводсять так: «Ведуча: Партія "Батьківщина" категорично проти продажу сільгоспземель. І тому хоче провести референдум з цього питання. Але для початку необхідно зібрати три мільйони підписів. Лідерка Юлія Тимошенко вірить, що це легко вдасться зробити».

На «Інтері» земельне питання Тимошенко коментувала у плеяді інших політиків. Щоправда, у матеріалі з чотирьох позицій три були проти продажу землі: Тимошенко, Вілкул («Опозиційний блок») та Каплін («Соціал-демократична партія»). І лише одна — від Сергія Лещенка, нейтральна.

А далі у випуску ICTV банальні і давно відомі речі озвучує Президент Порошенко, наголошуючи на власних заслугах: «Петро Порошенко, президент України: Ми зробимо, щоб поїздки українців були дешевші, щоб в Україну прийшли лоукости, щоб ви, як молоді вчені, по українському паспорту, не очікуючи днів, або тижнів в чергах перед консульствами, не переплачуючи за квитки, витративши там від тридцяти до шістдесяти євро, мали можливість на власні очі переконатися в перевагах європейських цінностей».

Тут би журналісти могли нагадати про лоукости, які уже прийшли і за півроку запустять свої рейси, чи то про строки і перепони на шляху затвердження безвізового режиму. Але, схоже, мотивом цього матеріалу було не проінформувати про переваги та проблеми, а показати Порошенка.

У випуску новин на «Україні» проанонсували другу частину свого проекту «По следам торговой блокады»: «Кому было выгодно перекрытие железнодорожных путей? Автосообщение с неподконтрольными территориями. Какова роль депутата Семенченка и кто за ним стоит?» — такі запитання озвучує ведуча. До того ж на адресу Семеченка тут звучать звинувачення від Арсена Авакова: «Аваков подчеркнул, что подобные обвинения - элемент гибридной войны. Однако пообещал:  подчиненного соответствующие службы все же проверят. Самого же Семенченка министр внутренних дел назвал аферистом». Семенченко у цьому повідомленні відсутній, лише згадано, що він звинуватив поліцейського, який виступав з трибуни парламенту з критикою організаторів та учасників блокади.

Далі у випуску йдеться про «святу» для мешканців Донбасу людину — благодійника Ріната Ахметова.

Парламентський репортаж на «Інтері» вийшов таким собі поппурі із притаманних редакції цього каналу акцентів. Неефективну роботу НАЗК перекладають на «Народний фронт», мовляв, не хочуть звітувати про свої статки: «Кор.: Конфликт между «Народным фронтом», который представляет министр Петренко, и НАПК длится несколько недель. Желание избавиться от руководителя агентства Натальи Корчак «фронтовики» не скрывают. Видимо, есть в декларациях главы Минюста и его однопартийцев то, что может заинтересовать НАПК». 

Тут же Анна Каменєва переходить до іншої структури, яку неодноразово критикували на «Інтері»: «Кор.: Но не антикоррупцией единой. Внешний независимый аудит нужен и Нафтогазу, - утверждают депутаты. Дмитрий Добродомов готовит соответствующее постановление». Згадує і про закупівлю російських добрив - із центральних каналів цій темі приділяє багато уваги тільки «Інтер»: «Кор.: Не мешало бы проверить и остановить торговлю с Россией, - говорят депутаты. В частности, перестать закупать у страны- агрессора удобрения. Украинские предприятия простаивают». З добрив на програмні заяви «Опозиційного блоку» навіть не намагаються перейти плавно.

«Кор: У оппозиционеров свои требования.

Юрий Бойко, глава фракций "Оппозиционного блока": На жаль, незважаючи на те що наші закони були в порядку денному стосовно підтримки, зокрема переселенців, черга не дійшла і ми будемо наполягати щоб закони які стосуються перш за все безкоштовного годування дітей-переселенців в школах, підтримки їх по комунальних послугах, зменшення виплат, щоб вони були в першу чергу розглянуто наступного тижня».

Щоби у цій суміші не загубилися негативні оцінки на адресу «Народного фронту», далі у випуску - ще один матеріал про нібито вплив політиків на НАЗК: «Алексей Лихман, ведущий: А вот атака на главу нацагенства по противодействию коррупции пока провалилось. Агенство сегодня голосовало за отставку Наталии Корчак, но голосов не хватило. Эксперты же уверяют: голосов не хватило у политиков, которые ведут закулисные игры. Конкретно, Народному Фронту, который год назад лобировал ее на этот пост, сейчас не удается уговорить партнеров из других политсил заменить». У якості експертів на підтвердження цих оцінок виступають  постійні коментатори каналу -політехнологи Вадим Карасьов, Тарас Загородний та Руслан Бортнік

Далі у випуску сюжет Оксани Григор’євої, явно спрямований проти представників Радикальної партії. У першій половині сюжету п’ять разів звучить слово «рейдество» як у закадровому тексті, так і у синхронах. Авторка підводить до того, що саме так варто оцінювати дії нардепа від РПЛ Сергія Рибалки, який, нібито, платив гроші за дискредитацію мережі супермаркетів «АТБ».

Думку самого політика також спитали, але підводячи до його коментарів, авторка оцінками налаштовує глядача не сприймати ці слова серйозно: «Мы спросили, что Сергей Рыбалка думает об обвинениях в свой адрес? От прямого ответа нардеп уходит и убеждает:все, что про него говорят - это давление со стороны властей на его честную персону».

Далі у метаріалі згадали про лідера РПЛ Олега Ляшка також у неприглядному світлі: «Кор.: Напомним, в начале этого года выяснилось, что главный борец с коррупцией в парламенте Олег Ляшко приобрел "скромный дом" площадью пятьсот пятьдесят квадратов в элитном поселке Козин под Киевом, который оценивают в пятнадцать миллионов гривен. А еще два земельных участка стоимостью четыре миллиона. Кто помог так обогатиться Ляшко?».

А далі підказують і одночасно «добивають» репутацію самого Рибалки: «Кор.: А Генпрокуратура накануне уже провела обыски в офисах фирмы S.Group, которую связывают с семьей Рыбалки. Владельцев компании подозревают в неуплате налогов и краже более чем ста десяти миллионов гривен».

Ці епізоди, можливо, і не мають між собою зв’язку. Але у сюжеті цілком логічно поєднуються у картину «корупціонерів» та «рейдерів» у РПЛ. Ні самі політики, ні правоохоронці відповідні розслідування тут не коментують.

8 квітня, субота

Як правило, телеканали порушують принципи презумпції невинуватості, дослівно ретранслюючи заяви правоохоронців. Цього дня канал «112» зробив це за власною ініціативою і формулювання журналістів були менш коректними за висловлювання силовиків. Йдеться про інформацію щодо затримання підозрюваних у теракті в шведському Стокгольмі.

«Шведська поліція підтвердила: чоловік, якого затримали напередодні, справді виконавець теракту в Стокгольмі», - озвучує у підводці ведучий Євген Міхін. А ось, що каже поліція далі у сюжеті: «Андерс Торнберг, керівник Служби безпеки Швеції: Я можу підтвердити: людина, яку ми затримали, головний підозрюваний у скоєнні теракту. Наразі цей чоловік має найвищій рівень підозри». Відчувається ж різниця.

Канал «Україна» відповів на закиди, поширювані в новинах ТСН цього тижня щодо російського сліду у власному кіновиробництві. Цю відповідь канал використав із максимальною користю для себе. Крім спростування, ніби вони транслюють російські серіали, також похвалилися рейтингами: «Кор.: Доля канала "Украина" без малого 11% аудитории страны. Это максимальный показатель в рейтинге. Явное лидерство одного из участников рынка традиционно вызывает негативную реакцию у некоторых коллег по цеху и часто подталкивает к некорректным нападкам и надуманным обвинениям».

«Україна» не зраджує своїм пріоритетам. Як і щодня, сьогодні тут сюжет про благодійність Ріната Ахметова від Юлії Меншакірової, і як і щотижня сьогодні гостем студії став лідер Радикальної партії Олег Ляшко. Починають розмову із наболілого - тарифів на газ: «Ведущая Елена Кот: Вот всю неделю мы наблюдали за тем, как вы добивались отмены абонплаты за подачу газа, ходили в премьеру и к президенту, но все чего удалось добиться - ее не отменили».  Тут Олег Ляшко використовує свою знамениту робінгудівську риторику на захист бідних, а ведуча тільки міняє теми - далі про МВФ та ринок землі:

«Олег Ляшко: Чого баба і дід у селі повинні платить у кишені олігархів? Чого робітники, бюджетники, які зароблять нещасні ...

Ведущая: В этим все понятно.

Олег Ляшко: ... нещасні копійки останнє повинні віддавать олігархам?

Ведущая: Давайте теперь подробней ...

Олег Ляшко: Хай би їх вдавило.

Ведущая: Подробнее о требованиях МВФ».

На «1+1» виборчий інцидент на Запоріжжі подали виключно в інтересах партії «Укроп»: «Наталія Мосейчук, ведуча: На Запоріжжі місцевий виборчком у повному складі зняв з виборів представників партії "Укроп". Оріхівська виборча комісія відмовила кандидатам від демократичної політ сили від реєстрації і виключила район організації партії із суб'єктів виборчого процесу. … Позивачі запевняють, виборчком отримав чітки вказівки від можновладців зробити все, аби «Укроп» не брав участі у виборах». Матеріал містить коментарі лише представників «Укропу» і навіть за кадром позиція виборчкому не окреслена.

Далі у новинах ТСН відзвітували про свій власний благодійний проект «Здійсни мрію». А також паркетно показали, як мрії українців здійснює Президент: «Поїздки до Європи вже незабаром мають стати дешевшими для українців. … Аби здешевити подорожі до ЄС на всіх рівнях буде проводитися робота із залученням різних компаній-лоукостів для роботи в Україні, що в підсумку допоможе суттєво заощадити подорожнім на квитках». В цій новині немає ні кокретики, ні нової інформації. Більш того, за основу новини взята заява Порошенка, що була зроблена вчора і уже показана кількома телеканалами.

З того самого вчорашнього заходу ретранслювали промову Порошенка і на «Інтері». Тут ніби намагалися подавати матеріал більш новинно: «Ведущая Татьяна Будь: Президент Украины утвердил национальную программу «Сотрудничество Украина - НАТО» на 2017 -й год. Документ предусматривает ряд реформ в разных сферах. От безопасности обороны до борьбы с коррупцией». Але про програму ніякої конкретики: Президент подякував європолітикам, пообіцяв українцям, та ще й неоперативно - явні ознаки «паркету».

Львівській кореспондентці «Інтера» Галині Якушко чомусь ніяк не вдається говорити про проблему сміття аргументами, а не закидами в один бік — на адресу міського голови Андрія Садового. Суботній сюжет по суті не містить позиції мера. Авторка лише натякає за кадром — мер виправдовується: «Сам Андрей Садовый в своём еженедельном пятничном видеообращении к львовянам снова снял с себя вину за ситуацию в городе, дескать, блокады не прекращаются, руководители областных полигонов по-прежнему не дают согласия на приём Львовского мусора».

Всю довіру до цілком реальної проблеми підвищення захворюваності у Львові через антисанітарію підриває присутність у ролі простої городянки і матері хворої дитини Наталії Шелестак. Ця активістка і помічниця нардепа Володимира Парасюка вже неодноразово з’являлася у сюжетах на «Інтері» із критикою Садового чи його оточення.

З Херсона Кирило Ющишин повідомляє про перші результати розслідування оборудок із ліками в облдержадміністрації: «Кор.: На основе полученных улик - составили подозрение бывшему руководителю облздрава Маргарите Капусте». Як пам’ятаємо, раніше журналіст називав фігурантом розслідування екс-заступницю голови ОДА Оксаню Янішевську. І цього разу від цієї версії не відступає: «Кор.: Много вопросов вызывает и роль в этом уголовном производстве бывшего замгубернатора области Оксаны Янишевской из Народного фронта.

Именно ее, сотрудники спецбазы медпрепаратов обвинили в попытке повлиять на закупку инсулина. После чего и было начато уголовное разбирательство. По данным местных СМИ - суд не дал разрешения на обыск у Янишевской дома».

Сміливі припущення журналіст поширює навіть попри озвучену у сюжеті позицію прокуратури: «Степан Божило, заместитель прокурора Николаевской области: Оксана Янишевская в этом уголовном производстве будет допрошена в качестве свидетеля, я могу говорить сейчас о тех ситуациях, о тех фактах, которые реально исследованы и установлены в ходе досудебного расследования. Кому будут объявлены подозрения будет определяться на основании тех фактов, которые будут собраны». Тож поки що більш зрозумілих аргументів про увагу до Янішевської у цій справі, крім її партійності і по суті анонімних закидів, не прозвучало.

І наприкінці випуску на «Інтері» херсонським депутатам від «Опозиційного блоку» приписали заслуги всього депутатського корпусу. Єдиний коментар у БЗ — про скасування підвишення вартості проїзду — від представника «Опоблоку»: «Егор Устинов, депутат Херсонского городского совета, «Оппозиционный блок»: Депутатами херсонского городского совета было принято вполне логичное решение, об отмене решения исполкома по повышению стоимости проезда в маршрутках - это то чего мы добивались с самого начала. Это то, на чем настаивал «Оппозиционный блок» в городе Херсоне с момента принятия этого решения».

Цікаво, що цього дня на «Інтері» поширили заяву нардепа від РПЛ Юрія Чижмаря: «Нардеп, Юрий Чижмарь, обвиняет руководство компании в уклонении от налогов и доведения предприятий ТЭК до банкротства». Хоча на «Інтері» протягом тижня радикалів активно критикували, тут, схоже, інтереси зійшлися. Чи то конфлікт власників «Інтера» із «Нафтогазом» сильніший за політичні суперечки.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня на восьми телеканалах вийшов 69 сумнівних матеріалів: 51 повідомлення із ознаками замовлення, 16 паркетних новин і два промо-сюжети, що просували власні продукти медіахолдингів.

Безумовним лідером за кількістю таких матеріалів став «Інтер» - 29. Суттєво менше на каналі «Україна» —18, трохи нижчий показник на «1+1» — 12. На ICTV нарахували 6 упереджених новин, на CТБ - дві, на «112» та «UA:Першому» — по одній. Без джинси протягом тижня обійшлося на 5-ому каналі.

Найбільше матеріалів на користь «Опозиційного блоку» - вісім. Усі вони вийшли на «Інтері».

З такою ж кількістю у незбалансованій подачі на різних каналах з’являвся прем’єр Володимир Гройсман: по два матеріали на ICTV, «Інтері» та «1+1», по одному — на каналі «Україна» та «UA:Першому».

На один раз менше - сім разів у паркетах з’явився Президент Петро Порошенко: чотири новини на «Інтері» та по одні на СТБ, «1+1» та «112».

Шість матеріалів хвалили благодійника Ріната Ахметова на каналі «Україна». Ще два матеріали вийшли в інтересах його енергобізнесу — однобоко про ситуації на Придніпровськй ТЕС, що є складовою компанії ДТЕК, розповіли у двох сюжетах: по одному на «Інтері» та каналі «Україна».

Лідер «Соціал-демократичної партії», полтавський нардеп Сергій Каплін тричі фігурував у новинах на «Інтері». По два матеріали вигідно показали Олега Ляшка, Марину Порошенко та голову Харківської ОДА Юлію Світличну («Україна»), партію «Укроп» («1+1»). Також двічі нардеп Володимир Парасюк критикував канал «Україна» на «1+1». В інтересах промислової групи Дмитра Фірташа Group DF вийшло два сюжети: по одному на ICTV та «Інтері».

Разово у сумнівних сюжетах з’явилися «Аграрна партія», Юлія Тимошенко як лідерка «Батьківщини» — на ICTV, нардеп Андрій Артеменко на «Інтері».

Критичних матеріалів загалом 14: Найбільше їх було на «Інтері» — 12, і по одному на «1+1» та каналі «Україна».

На «Інтері» критикували «Народний фронт» — чотири рази, окремо їхню представницю Оксану Янішевську іще два рази, так само двічі «дісталося» меру Львова Андрію Садовому та «Нафтогазу». У двох матеріалах відверто критикували Радикальну партію Олега Ляшка.

На «1+1» двічі критикували бізнес ДТЕК, одного разу — поки що голову НБУ Валерію Гонтареву, а на каналі «Україна» — організаторів блокади в особі Семена Семенченка.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» та не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus