«Зупинити терор опозиції» — мантра «Інтера» та «України». Моніторинг теленовин 26 вересня — 1 жовтня 2016 року

Скрін-шот Подробности

З випуску у випуск телеканал «Інтер», як мантру, повторює: влада тисне на опозицію: судами, нападами тощо. Ми зауважили, як у «Подробностях» між цими заявами почастішали критичні сюжети про поліцію. Мовляв, вона або бездіяльна, або діє протизаконно, а керує нею людина, винна ледь не в усіх українських бідах.

26 вересня, понеділок

Після вбивства патрульних у Дніпрі міністр внутрішніх справ Арсен Аваков запропонував запровадити презумпцію правоти поліцейського. Однак у новинах якісного аналізу такого нововведення ми практично не побачили. А інформаційний канал «112» такий аналіз переніс, як і зазвичай, у гостьові студії.

У новинах прайму найкраще розкрив тему «1+1». Окрім заяв правоохоронців, журналісти зробили окремий матеріал про поліцейських в інших країнах — США, Італії та Ізраїлі, а також зустрілися з італійським експертом Мауро: «67 % італійських копів не дотримуються всіх стандартів безпеки. Щоденні ризики стають рутиною, і це чи не головна причина втрат серед правоохоронців. Чому поліцейський складав протокол у службовому автомобілі, а нападник стояв поруч? І чому друга полісменка стояла аж так осторонь? Мауро теж не коментує. Лише показує, як би робив сам».

Журналісти «Фактів» каналу ICTV казали правильні речі: «Уже очевидні нагальні зміни законів, які би давали більше повноважень поліції та жорсткіше карали за протидію чи опір. Юридичною мовою це презумпція правоти поліції. Чимало критики звучить і щодо рівня підготовки самих стражів порядку. Вони мають чітко знати, коли і як застосовувати зброю і як діяти, коли їхні накази ігнорують». Але що з цим робити зрештою, глядачі так і не зрозуміли. Хто тоді повинен навчити поліцейських правильної поведінки, щоб вони не гинули? Невідомо.

Те ж бачимо в новинах на каналі «112»: «Правники попереджають: ініціатива суперечить Конституції. Презумпція правоти означає, що не можна сперечатися з поліцейським та не виконувати його вимог, навіть, якщо вони здаються людині неправомірними. […] Утім, до такого ще не готові українські правоохоронці, вважають у профільному парламентському комітеті».

Жодного аналізу ми не побачили на інших каналах.

«Інтер» заяву Авакова активно використав для його дискретитації та чергового обвинувачення Авакова у підпалі «НІСу»: «Эксперты утверждают — новые полицейские слабо подготовленные, во многих ситуациях попросту теряются из-за отсутствия знаний и опыта. Так же вспоминают о пробелах переаттестации и восстановление на должностях через суды многих, кто эту же переаттестацию не прошёл. Вспомнить хотя бы громкие дела последнего времени — это и убийство полицейскими жителя Кривого Озера, до сих пор не раскрыто убийство журналиста Павла Шеремета, ну и, конечно же, дело о поджоге нашей редакции».

Далі в ефірі — нагадування з обвинуваченнями на адресу міністра й коментарі політкоментаторів, яких тут титрують політологами, близьких до «Опоблоку»: Андрія Золотарьова,Вадима Карасьова та Руслана Бортника:

«Андрей Золотарёв, политолог: …Очевидно, пока такие себе патриоты были полезны Авакову, об этом деликатно умалчивали. Теперь скрыть это невозможно. Естественно, на фоне других репутационных потерь, новой позиции — это расстрел несовершеннолетнего в феврале месяце, это трагедия в Кривом Озере — вот этим людям господин Аваков предлагает дать презумпцию правоты. Спрашивается, поможет ли это справиться с преступностью? Моё глубокое убеждение, что нет.

Вадим Карасёв, политолог: …Но здесь он руководствовался, скорее, такими политехнологическими мотивами для того, чтобы увести дискуссию о том, что романтический период — этот период полицейской патрульной романтики, он должен уйти…

Руслан Бортник, политолог: …Огромное количество ситуаций, когда полицейские убивали людей и не несли надлежащей ответственности. Полицейские постоянно демонстрируют низкий уровень правовой культуры. Усиливать их нынешнюю ситуацию, мне кажется, это абсолютно неправильно, это просто увеличит количество жертв».

Аналогічний критичний матеріал щодо ініціативи Авакова вийшов в ефірі «Інтера» наступного дня, без дотримання балансу думок.

У цьому ж випуску «Подробностей» — ще один напад на Авакова. Журналісти розповідають про бронемашини «Варта-2»: «Вся партия — десять автомобилей — оказалась бракованной». Де докази браку? Документів, відео — нічого немає. Зате є коментар спершу Сергія Разумовського, протитрованого військовим експертом. Цей чоловік уже не вперше виступає експертом на «Інтері» з критикою «Народного фронту». Наприкінці вересня він атакував проект «Стіна». Тут доречно згадати біографію Разумовського. Він справді прослужив не один десяток років в армії, служив навіть у КДБ. Однак при цьому в Разумовського дуже цікава біографія. За інформацією руху «Чесно», він має в Києві ТОВ «Ветеран», яке займається забудовою. Ще одне його ТОВ зареєстровано у  Севастополі, воно так само займається забудовами. На сторінках «Комсомольської правди» російсько-українську війну називає громадянською. Сумнівно, що такого коментатора можна назвати незаангажованим.

«Этот броневик, — каже Разумовський про «Варту-2», — это вот, знаете, наскоро слепили из того, что было, и продали. Полмиллиарда гривен на ветер».

Далі його підхоплює журналіст, із оцінними судженнями, посилаючись на неназваних експертів: «Хотя нет, говорят эксперты, — в карман афериста нардепа Пашинского. Именно с ним связывают компанию-разработчика “Украинская бронетехника”». Далі глядачам показують відео 2015 року, як бронемашину презентують однопартійці Пашинського: Турчинов та Аваков. Є тут і коментар іншого військового експерта — Олега Жданова: «На закупках вооружений тут Сергей Пашинский — главный военный менеджер и по продажам, и по закупкам. Он назначил своего сына, 24-летнего юного менеджера, начальником отдела закупок “Укроборонпром”. И парень в 24 года распоряжается практически пятимиллиардным бюджетом на закупки вооружения на сегодняшний день. Отсюда такое качество». Натомість самим обвинуваченим «Інтер» висловитися не дав. Коментарів правоохоронних органів теж немає. До того ж гостро стоїть питання достовірності інформації.

Тут же — ще одна атака на «Народний фронт» і піар Сергія Капліна, якого продовжують титрувати і як лідера соціал-демократичної партії, а не лише народного депутата. Каплін захищає компанію «Енергія і газ України», атакуючи «Укртранснафтопродукт». Останньому слова не надали. Зате Сергію Капліну дали небачену для телебачення кількість ефірного часу для коментаря:

«Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократическая партия Украины: В случае, если наше требование не будет выполняться, мы готовы перекрывать бессрочно дорогу Одесса — Киев и добиваться справедливости. До сих пор мы бы не были услышаны ни правительством, ни правоохранительными органами. Пашинский вместе с “Народным фронтом”, ставит ультиматум правительству, парламенту, что в случае не голосования так называемого закона о спецконфискации, а на самом деле возможности избавиться Пашинскому от уголовной ответственности за украденные два миллиарда гривен на нефтепродуктах Курченко, они шантажируют выходом из коалиции и прекращением работы этого созыва Верховной Рады».

«Інтер» також укотре піарить «Опоблок». Цього дня — двома матеріалами:

1) відстоюючи інтереси члена партії Олександра Орлова: «“Опозиционный блок” требует изменить меру пресечения Александру Орлову, руководителю Одесской городской организации партии. Сегодня его адвокаты подали апелляционную жалобу на решение Приморского райсуда Одессы». У новині також немає балансу думок. Коментар адвоката Орлова є, а правоохоронних органів, прокурора у справі — немає. Також тут ані слова не сказали про аргументи обвинувачення;

2) заява політиків щодо «тиску на опозицію»: «И как только что стало известно, европейские политики и общественные деятели осудили давление на оппозицию и независимые СМИ в Украине. Соответствующее заявление содержится в петиции “Примирение вместо репрессий”, обращенное к Президенту Украины. Она размещена на сайте “Оппозиционного блока”. В петиции, в частности, упоминается и поджог редакции Подробностей, и вероятный контроль крайних правых радикалов, со стороны руководителей правоохранительных органов. А так же нападки властей на лидеров оппозиции. Цитирую: “Призываем руководство Украины обеспечить права парламентской оппозиции, и независимых массмедиа”». Цікаво, що на сайті петицій до Президента України такої немає. У відеоряду новини теж жодного скріншоту петиції немає. Тож тут гостро постає питання достовірності інформації.

Канал «Україна» традиційно розповів про Гумштаб Ахметова.

27 вересня, вівторок

«Інтер» продовжує відстоювати членів «Опоблоку»: «В Днепре напали на депутата горсовета от Оппозиционного блока Сергея Суханова. Как рассказал сам Суханов, накануне вечером по дороге домой в машине спустило колесо и он решил помочь водителю. В этот момент к нему подошёл парень, попросил закурить, а потом неожиданно дважды ударил депутата отвёрткой в область груди. Суханов успел достать травматический пистолет и выстрелить, но нападавший скрылся».

Далі ми бачимо великий коментар самого Суханова, який непрямо звинувачує в замаху на себе мера Філатова: «Мы уже вскрыли хищений на четыреста миллионов господином Филатовым. Вчера были освещены факты, которые опровергнуть уже было нельзя. Когда с тендеров выгоняют фирмы, которые, практически, должны были выиграть. Заказчики всей этой истории мне на сейчас понятны, поэтому не секрет для меня, кто это сделал. Это сделали люди Филатова, потому что это уже неоднократно продолжается и это не первый случай».

Позиції Філатова, звісно, немає. Зате є заява «Опоблоку»: «В “Оппоблоке” нападение на Сергея Суханова называют политическим преследованием и требуют от правоохранительных органов найти и наказать не только исполнителей, но и заказчиков». А далі журналіст знову посилається на петицію, яку ваш автор знайшов лише на ресурсах, наближених до самого «Опоблоку»: «Напомню, буквально накануне европейские политики призвали украинские власти уважать права оппозиции и независимых СМИ. С таким призывом евродепутаты обратились к правительству Украины в электронной петиции “Примирение вместо репрессий” на крупнейшей международной платформе гражданских инициатив». Аналогічний матеріал вийшов в ефірі «Событий», однак без заяви «Опоблоку» й посилань на невідомі широкому загалові петиції.

Наступний сюжет «Подробностей» теж спрямований на те, щоб викликати у глядача відчуття, ніби опозицію в Україні «пресують»: «Остановить прокурорский террор. С таким требованием к прокураторе Одесской области обращается “Оппозиционный блок”. Подписи под заявлением поставили 359 депутатов областного, районных и городских советов региона. По их мнению, прокуратура начала масштабные репрессии в отношении нардепа Николая Скорика и его команды».

Ну й куди ж на «Інтері» без піару Сергія Капліна, який пообіцяв «помочь спасателям отстоять свое право на лучшее условия труда»: «Наша команда все сделает. Мои колеги по парламенту, чтобы дать возможность этим ребятам получить свой профсоюз. Во всем мире эта практика существует и законодательно, я вам как законодатель говорю: они имеют право на создание профсоюза. И мы реализации такого права будем добиваться».

Наступний матеріал спрямований проти НАБУ, але також піарить Сергія Капліна: «У Артема Сытника, руководителя Национального антикоррупционного бюро, нашли не задекларированные квартиры. Об этом на своей странице в Фейсбук написал нардеп Сергей Каплин. По его данным, речь идет о квартире в шестьдесят квадратов в Крапивницком, а еще о недвижимости в Харьковской области. Каплин также объявил главного антикоррупционера в нежелании расследовать квартирные операции нардепов Сергея Лещенко и Светланы Залишук». При цьому в сюжеті, крім слів Капліна, не було жодних аргументів проти Артема Ситника: ні документів, ні відео, нічого. Однак на такі порушення принципу достовірності «Інтер» не зважає.

У цьому ж випуску «Подробностей» — піар БЮТу: «“Батькивщина” начинает общенациональное движение за проведение всеукраинского референдума по запрету продажи сельскохозяйственной земли. Об этом лидер партии Юлия Тимошенко заявила во время форума аграриев. По её словам, Кабмин начал подготовку продажи сельхозугодий, в то время как большинство фермерских хозяйств не имеют средств на покупку земли, которую они обрабатывают».

«Україна» натомість знову захищає інтереси Миколи Щурикова й Сергія Переломи з Одеського припортового заводу. І знову «експертом» у темі виступає людина, яка повторює один і той самий меседж: НАБУ й Саакашвілі змовилися, щоби завод втратив свою ціну: «Антикорупционное бюро, которое обвинило топменеджеров Одесского припортового завода в многомиллионных растратах сегодня согласно на их домашний арест. Смягчение требования сами обвиняемые объясняют просто: мол, детективам таки не удалось собрать доказательства их виновности». Знову в ефірі — Андрій Микелюк із тими ж меседжами, що й у вересні цього року: «С одной стороны — НАБУ, а с другой стороны — одесский губернатор Саакашвилли сначала сделал заявление, там об огромной коррупции перед продажей завода, то есть НАБУ своими действиями, одесский губернатор своими заявлениями, фактически все делается для того, чтобы завод не был быстро продан и по привлекательной цене».

Також «События» каналу «Україна» відстоюють, знову з посиланням на неназваних —  цього разу металургів — інтереси свого власника Ріната Ахметова в сюжеті про те, як Єврокомісія ініціювала перевірку іноземних постачальників «горячекатанной продукции»: «И это при том, — обурюється канал, — что качеством и ценами заграничные партнеры довольны много лет, уверяют эксперты», «Подобные расследования могут ухудшить ситуацию — опасаются металлурги и просят поддержки руководства страны в отстаивании национальных интересов».

Далі — коментар президента «Укрметалургпрому» Олександра Каленкова: «Поэтому я говорю, масштабность этой проблемы заслуживает внимания руководства страны на самом высоком уровне. Мы уверены в своей добросовестности, в том, что добросовестно конкурируем на рынке, что за счёт качества услуг и т. д. имеем возможность продавать на рынке свою продукцию».

Тут же нізвідки й абсолютно недоречно з’являється один із лідерів «Опоблоку» Олександр Вілкул: «Я уверен, что наше государство способно его решить. Иначе последствия могут быть самыми плохими: начиная от уменьшения поступлений в семейный бюджет, потерей рабочих мест и в конце концов это жизнь таких городов, как Кривой Рог, Запорожье и Мариуполь…».

Коментарів профільних чиновників, політиків і, що особливо важливо, незалежних експертів і пояснень щодо причин такої перевірки в матеріалі немає.

Не забули «События» і про два матеріали про благодійність Гумштабу Ахметова.

28 вересня, середа

«Інтер» вкотре нагадує про підпал «НІСу», звинувачуючи в нападі на себе Авакова та Ківу. І продовжує атакувати «Народний фронт». Перший сюжет привід мав, навіть дуже кумедний. Нардеп Максим Поляков вручив правоохоронцям ключі від двох новеньких службових автомобілів. У себе на Фейсбуку написав, що машини подарував: «Но, похоже, презент сделал за казенный счет, во всяком случае в полицейском управлении Черкасской области нам сообщили, что оба автомобиля купил в центральном аппарате Нацполиции Украины, на деньги налогоплатильщиков», — кепкують над ним «Подробности», згадуючи й допис журналіста «Схем» Михайла Ткача: «О том, что нардеп Максим Поляков подарил полицейским новенький “Рено”, хотя, согласно декларации, живет на одну зарплату, сообщил журналист Михаил Ткач. Нардеп-фронтовик отреагировал и через соцсеть потребовал немедленно опровергнуть неправдивую информацию. Иначе угрожал написать заявление о преступлении». Коментарів самого Полякова немає, зате черговий піар Капліна в матеріал помістився: «Начать производство против самого Полякова, который угрожает журналисту, потребовал народный депутат Сергей Каплин. В Фейсбук он написал, что уже обратился в ГПУ с таким требованием».

Наступний сюжет теж спрямований проти «Народного фронту»: «Весной город взбудоражило известие, что нардеп от “Народного фронта” Максим Бурбак просит бесплатно отдать ему двухэтажный особняк в историческом центре Черновцов под депутатскую приёмную». Зрозуміло, актуальності інформація немає, зате негативний ефект на глядача справляє. Журналіст переходить до актуальної новини: «На повестку завтрашней сессии горсовета вынесено на голосование — шесть земельных вопросов, точнее — запрос на утверждение. И опять речь о выделении недвижимости. На этот раз — земельных участков».

Далі голова комісії з питань земельних відносин Володимир Бешлей пояснює, що йдеться про фірми «Інвест-Альянс», «Вест-Буковина» і «Кордо». Автор сюжету посилається на журналіста Василя Забродського, стверджуючи, що за цими фірмами «стоят друзья и родственники главы парламентской фракции “Народного фронта”, жителя Черновцов Максима Бурбака». Жодних документів на підтвердження немає. Зате коментар «блогера-політолога» Михайла Шморгуна є: «Питання в тому, що для депутатів вони прекрасно знають, хто є власником цих трьох компаній, вони прекрасно знають, хто ці люди і вони наїлися цим Бурбаком, цими фронтовиками. Тому вони принципово не будуть голосувати...». Очевидно, що тут відкритим залишається питання аргументованості обвинувачень, достовірності й балансу думок, оскільки жодного коментаря від «Народного фронту» немає.

І знову в ефірі «Інтера» — захист інтересів «Опоблоку»: «Поддержать опозиционера к суду сегодня пришли около двух сот человек: активисты, депутаты всех уровней», «По мнению митингующих, у прокуратуры нет доказательств вины Орлова, а его арест — политическая травля и попытка дискредитировать нардепа Николая Скорика, который зимой четырнадцатого года как раз был губернатором региона».

Далі в сюжеті — коментарі виключно опозиціонерів: Михайла Садаклієва, самого Миколи Скорика. І сенс повідомлень усюди один: влада знищує країну:

«Михаил Садаклиев, депутат Болградского райсовета : Сегодня стараются закрыть рот тем депутатам оппозиции, которые говорят народу правду, правду о том, что люди доведены до нищеты, правду о том, что нынешняя власть разваливает страну.

Николай Скорик, народный депутат Украины: Власть понимает, что грядут новые выборы, нужно безосновательными признавательными обвинениями, любыми способами убрать наше политическое племя, так как все социологи показывают высокий уровень доверия украинского населения к партии "Оппозиционный блок"».

Цього дня були сутички між прихильниками і противниками «Опоблоку». Однак «Інтер» викрутив ситуацію так, що це «“Правый сектор”, Автомайдан, “Самооборона”» почали «с провокаций, продолжили словесными перепалками, разорванными флагами и потасовками». Зрозуміло, жодного коментаря противників «Опоблоку» в матеріалі немає. Ідентичний матеріал вийшов в ефірі «Событий» на «Украине».

Наступний сюжет — теж проопозиційний: «Оппозиционный блок” призывает суд и правоохранителей игнорировать преступные приказы власти. Соответствующее заявление на сайте политсилы. Заявляют, цитирую: “Партию преследуют, как единственную силу, представляющую реальную альтернативу нынешнему курсу”, — конец цитаты».

І ще один матеріал із випуску відстоює позицію «Опоблоку»: «Нардеп от “Оппозиционного блока” Вадим Новинский в Риме встретился с вице-президентом сената Италии Маурицио Гаспарри. Темами разговора стали Минские договоренности и преследования оппозиции в Украине». Аналогічний матеріал вийшов на «Україні», яка не забула похвалити Гумштаб Ахметова.

29 вересня, четвер

Роковини трагедії в Бабиному Яру. Телеканали торкнулися теми Голокосту євреїв у Бабиному Яру. Деякі з них видавали в ефір не один, а два, подекуди й чотири матеріали (як-от «UA: Перший»).

Однак «1+1» — єдиний, хто показав, як не впускають пересічних громадян до меморіалу: «Зараз попрошу операторів показати людей, які стоять тут, біля рамок. Вдень їх тут було біля кількох сотень, вони всі прийшли, аби теж взяти участь в урочистих жалобних заходах, але не змогли пройти, бо там, всередині, тільки дві тисячі людей, які прийшли сюди за запрошеннями. Ну і зараз тут тривають виступи офіційних осіб, ми знаємо, що вже виступили президенти Німеччини та Угорщини». Дуже показовим також був і момент у сюжеті про Раїсу Майстренко — свідка, яка вижила в Бабиному Яру:

«Раїса Майстренко: Это меня здесь расстреливали, а теперь, это самое, не хотите меня туда пустить?

Кор.: Біля головного ходу картина та сама. Рамки металошукачів, спецслужби. Раїса Вадимівна терпляче чекає. За 10 хвилин її таки пускають у середину. І прикріплюють правоохоронця.

Охоронець: Проведи бабушку, пусть положит цветы к памятнику, и назад отведете.

Кор.: Решті людей щастить іще менше. За чотири години до початку урочистостей Бабин яр зачиняють для усіх, хто не має перепустки. Раїсу Вадимівну супроводжують до самого виходу.

Раїса Майстренко: Не говорите “террористка”. Обида, обида, обида. И никакого чувства другого я сейчас не испытываю».

«Україна» пропіарила Ляшка на трагедії: «Із трагедії Бабиного Яру історичний висновок тільки один — політика умиротворення агресора завжди веде до нових жертв, — говорив Ляшко. — Коли агресор завжди вчасно отримуватиме "по зубам" і коли агресора, особливо сьогодні, ті, хто окупували наш Донбас, наш Крим, коли вони будуть отримувати відсіч від міжнародної спільноти. Якби сто років тому в 30-х роках міжнародна спільнота зупинила Гітлера, ми б, українці, всіх національностей люди, не платили б таку величезну ціну».

«Інтер» згадав про Бабин Яр аж сімнадцятою новиною у випуску, зробивши один матеріал з-під меморіалу і давши коментарі Президента Порошенка й гостей.

Не можемо не згадати й про мову ворожнечі, використану «UA: Першим» у матеріалі про Бабин Яр: «Жертвами нацистів стали також цигани». Так само ромів назвав телеканал «Інтер». Нагадуємо колегам, що є спільнота ромів, цигани — образливе для них слово.

Особлива подяка — телеканалу СТБ та авторці серіалу про Бабин Яр, який виходив цього тижня — Ірині Стороженко. Її п’ятисерійний цикл про шестирічного хлопчика, на очах якого розстріляли маму, сестричку і грудного братика — найсильніша робота про 75-річчя трагедії, яка вийшла на українських телеканалах.

Набувають чинності зміни до Конституції в частині правосуддя. 29 вересня був останнім днем, коли можливо було звільнити суддів за нормою про «порушення присяги». 29 суддів таки звільнили. Однак акценти канали розставили різні. Детальний аналіз висвітлення теми на «Детекторі медіа» читайте тут.

«Україна» акцентувала на «Опоблоку», який не голосував за звільнення суддів:

«Василий Нимченко, депутат фракции “Оппозиционный блок”: Повідомлення про засідання і пленарне засідання Верховної Ради було відправлено позавчора. Тобто, пройшло півтора дня. А регламент, закон "Про регламент", стаття двісті шістнадцять зі значком "прим", передбачає мінімум три доби, щоб дати можливість захищатися любій людині, якій поставлено питання».

«Інтер» до коментаря Німченка додав ще й розлогу позицію лідера «Опоблоку» Юрія Бойка: «Наша фракция не поддержала реформу судебной системы, потому что мы считаем, что судьбу судей — назначения, увольнения, должен определять орган, который разбирается в этом. То, что происходит сегодня, когда парламент опять в нарушение всех законов, регламента, заставляет выполнять несвойственную функцию голосовать огульно за там 33 судьи, при чем там не понятно даже в чем они обвиняются, посколько не исключено, что там личный конфлікт».

«ТСН» каналу «1+1» тим часом піарить партію «Укроп», близьку до власника каналу Ігоря Коломойського: «Обирати кандидатів в президенти чи депутати як в Америці або в Європі, а лідерові і рядовому партійцю дати однакові права. Новий статут ухвалило сьогодні українське об'єднання патріотів. На останніх довиборах в двох із семи округів перемогли представники саме цієї політсили. Тому тепер укропівці обіцяють контролювати, чи ефективно працюють ті, за кого віддавали голоси виборців».

Не забула «Україна» про Гумштаб Ахметова: «Позвонили из фонда Рината Ахметова, путём общения с ними вышли на ту процедуру и на те препараты которые необходимы ребёночку на определённый период времени».

«Інтер» також продовжує відстоювати члена «Опоблоку» Олександра Орлова. Сьогодні його відпустили під заставу: «Вот только отпустили Орлова после внесения залога не сразу. Перед этим в СИЗО, где он находился, следователи провели еще один допрос и выдвинули новые подозрения. В “Оппозиционном блоке” такие действия прокуратуры называют незаконными».

Не забувають «Подробности» і про Сергія Капліна: «Одну из украинских дорог, трассу Николаев-Одесса, сегодня перекрыли. Работники судостроительного завода требовали выплатить зарплату, ее не получали уже пять месяцев, и уволить директора. Утверждают — руководство завода ведет предприятие к банкротству». На «захист» робітників виступив, звісно, Сергій Каплін: «У нас есть все основания утверждать, что Пашинский вместе со своим директором, который был назначен “Народным фронтом” на эту должность, разграбляет сегодня предприятие и торгует с русскими». І знову ж таки: жодного коментаря «Народного фронту», жодних доказів, крім слів Капліна, немає й позиції правоохоронних органів і керівництва заводу.

Далі — знову піар «Опоблоку»: «Перекроить проект госбюджета на следующий год предлагают в “Оппозиционном блоке”. Как именно — рассказал лидер политсилы Юрий Бойко на встрече с пенсионерами и ветеранами Киевской области».

У цьому ж випуску з’являється політичний піар «Народного контролю»: «О социальных гарантиях говорили сегодня и представители политсилы “Народный контроль”, и члены конфидерации свободных профсоюзов». Далі — єдиний коментар — Дмитра Добродомова, лідера «Народного контролю».

СТБ тим часом пропіарив фонд братів Кличків, який організував конкурс винаходів:

«Віталій Кличко, Київський міський голова, засновник фонду Кличко: Ми робимо все для того, щоб підтримати молодь, робити всі умови для того щоб молодь могла реалізовуватись, для того щоб ставили перед собою завдання, щоб мріяли, і щоб ці мрії стали реальністю».

30 вересня, п’ятниця

«Інтер» знову в лідерах порушників. Випуск знову почали з критики Авакова: «Нешуточный скандал разгорается в украинском сегменте интернета. Пользователям дали понять — за ними может следить «большой брат». Волну протеста вызвало неосторожное заявление главы МВД, из которого многие сделали вывод: правоохранители читают личную переписку».

Що означає «многие»? Із чого зрозуміло, що скандал? «Подробности» не пояснюють. «Юристы считают: киберкопы — те же полицейские, а, значит, негласные следственные действия они могут проводить только после получения специального судебного решения». Позиції міністра немає, а сам матеріал завершується кумедно: «В итоге сегодня днем на фейсбук-странице киберполиции появился пост. В нем информацию о слежке в сети, о чем заявлял сам глава МВД, называют, цитирую, “обычным вбросом” и “фейком”». Однак взяти прямий коментар у представників кіберполіції «Подробности» не захотіли.

У цьому ж випуску «Інтера» — піар Володимира Гройсмана: «В село Подрясное Владимир Гройсман приехал запустить новый завод по производству кабелей. До конца года здесь обещают обеспечить работой более 300 человек. глава правительства говорит развитие промышлености в приоритете. Даже обещает создать комитет по возрождению промышлености, который займется поиском рынков збыта за границей».

Не забуває канал і про Сергія Капліна: «Федерация профсоюзов Украины обещает развернуть всеукраинскую акцию протеста, если Кабмин после повышения цен на ЖКХ не поднимет социальные стандарты, зарплаты и пенсии. Акция уже запланирована на 20 октября. Сегодня же Федерация профсоюзов избрала своего представителя в Верховную Раду. Им стал нардеп Сергей Каплин».

Далі у випуску — вже традиційний піар «Опоблоку»: «Свои изменения в проект госбюджета на следующий год подготовили в “Опозиционном блоке”. Политики уверяют: их предложение увеличит доходную часть сметы почти на 80 миллиардов гривен. Эти деньги предлагают направить на повышение зарплаты, пенсии, а также на финансовую поддержку регионов. Внесенный правительством проект бюджета в “Оппозиционном блоке” называют антисоциальным и считают необходимым пересмотреть макрофинансовые прогнозы и сократить необоснованные расходы».

Тут же — знову захист інтересів члена «Опоблоку» Олександра Орлова: «В Одессе продолжается скандал вокруг задержания лидера местной ячейки “Оппозиционного блока” Александра Орлова. Оппозиционер рассказывает: вчера, уже после внесения залога, его допросили и объявили о подозрении еще по одной статье. На этот раз препятствование проведению митинга с применением насилия».

У сюжеті створили міфічний баланс думок. Тут ніби і є коментар прес-секретаря прокуратури Одещини Інни Верби, однак її коментар не відповідає на озвучені звинувачення: «Прокуратура буде принципова у цьому питанні і саме настоювати у суді на саме триманні під вартою без визначення розміру застави, без альтернативи».

Зате опозиціонери в ефірі розігналися: «Ирина Ковалиш, депутат Одесского облсовета: Вся одесская команда “Оппозиционного блока” считает, что это политические репрессии, что мишень основная не Александр Орлов, а Николай Скорик.

“То, что за этим всем стоят нападки на оппозиционера Николая Скорика, полагает и бывший прокурор Одесской области Николай Стоянов. Говорит, два с половиной года события 19 февраля должным образом не расследовали, и вдруг такой резонанс”».

В ефірі «Інтера» з’являється піар партії ВО «Свобода»: «Свое 25-летие отметило политическое движение “Свобода”, в связи с чем партия провела съезд в Киеве. Организационное решение на юбилейном съезде не принимали. Вместо этого, вероятно, в предвкушении перевыборов, о неизбежности которых многие уже заявляют, предложили украинскому политику кодекс чести. В нем “Свобода” сопризывает коллег придерживаться предвыборных обещаний и не менять политические вывески».

«Україна» продовжує збільшувати політичні бали «Радикальній партії»: «Не отбирать у фермеров земли требует Олег Ляшко. Сегодня лидер “Радикальной партии” побывал в Днепропетровской области. Встречался с селянами, которые, чтобы противостоять захвату, построили баррикады на полях. Нардеп пообещал, защитить аграриев и педагогов профтехучилищ. Они рискуют остаться без работы, если учреждения закроют из за отсутствия финансирование». Також до студії запросили члена «Радикальної партії» Віктора Галасюка, який активно просував ідеї партії, ведуча йому не заважала.

Також «Україна» піарить першу леді Марину Порошенко: «Почитать книгу, сделать домашнее задание и просто отдохнуть. Всё это в одном месте. Первая леди Марина Порошенко презентовала интерактивную школьную библиотеку. Её оборудуют компьютером с доступом к интернету, но от привычных печатных книг не откажутся…».

Аналогічний сюжет вийшов на «Інтері» та ICTV. Цікаво, щогроші виділили з обласного бюджету, тож постає питання доцільності присутності на такій події першої леді в ролы керівниці благодійного фонду Порошенка.

Не забуває «Україна» і про два матеріали про благодійника Ахметова.

ICTV піарить партію «Наш край»: «Перед початком опалювального сезону в деяких областях фіксують борги перед постачальниками комунальних послуг за субсидіями, насамперед, комунальними підприємствами. За даними партії “Наш край”, приміром, у Запорізькій області заборгованість із відшкодування субсидій комунальникам стала 300 мільйонів гривень. В партії наголошують, що перед новим опалювальним сезоном уряду варто було погасити борги старого».

Також «Факти» піарять Леоніда Кучму: «Завжди цікавився культурним спадком і турбувався про майбутнє наших українських молодих геніїв другий Президент України Леонід Кучма. Сьогодні на Житомирщині він взяв участь у святкуванні одразу двох мистецьких подій. 25-річчя з Дня відкриття музею родини Рильських і 50-річчя Андрусівської школи мистецтв».

1 жовтня, субота

У суботу «Інтер» відкрито піарив ще одну політичну партію — «Розумна сила»: «Черная метка для Верховной Рады. Свои съезды стали проводить непарламентские политсилы. Это верный знак приближения досрочных перевыборов в Раду. Сегодня свой первый съезд провела новая партия под названием “Разумная сила”. Там декларирует полное отсутствие в своих рядах старых политиков и олигархов». Лідером партії є Олександр Соловйов. Його заступником — Максим Ленко. Їхні біографії ретельно приховані, й чим вони займалися останні роки — пошуковик не показує. Однак нам вдалося знайти відео «Подробностей» за 2 лютого 2014 року. Гостем у студії був Максим Ленко, начальник головного слідчого управління СБУ. Ведучий питав його про «массовые беспорядки», «радикалов». Ленко згадує події на Грушевського, кажучи, що СБУ знає, хто стоїть за «этими преступлениями».

«Україна» вкотре пропіарила Олега Ляшка: «Украина не готова к отопительному сезону — заявил лидер Радикальной партии Олег Ляшко. Во время поездки на Запорожскую тепловую электростанцию, в городе Энергодар, политик выступил перед коллективом. Говорил об адекватных налогах, запасах газа и угля и экспорте отечественной продукции». Не забуває канал і про Гумштаб Ахметова.

«1+1» прорекламував компанію Коломойського «МАУ»: «Попри невтішні прогнози, хлопчик повільно, але все ж прогресує. І зупинятися не можна. Батьки знайшли через інтернет клініку в Китаї, яка поставила на ноги сотні дітей із таким діагнозом. А вартість лікування, там нижча, ніж в Європі — 10 тисяч доларів. В цю суму, входить і проживання в медзакладі. Квитки ж на літак готова надати авіакомпанія “МАУ”, згідно з угодою з телеканалом "1+1". Проте, для родини Артемка і 10000 — сума не підйомна».

ВИСНОВКИ

Упродовж останніх тижнів помічаємо прикру тенденцію: політичного піару на центральних телеканалах стає все більше. «Україна» вже не обходиться без Олега Ляшка, ICTV — без партії «Наш край». «Інтер» змішує практично щоденний піар Сергія Капліна з піаром «Опозиційного блоку». Останній тепер обрав нову тактику — звинувачувати владу в тиску на опозицію, пересипаючи це рясними критичними повідомленнями на адресу правоохоронних органів та особливо міністра МВС Арсена Авакова. Трапляється на «Інтері» також піар Дмитра Добродомова та Юлії Тимошенко, а нещодавно навіть вийшов матеріал про нову політичну партію «Розумна сила», заступником голови якої є начальник головного слідчого управління СБУ при режимі Януковича.

Загалом упродовж тижня ми нарахували 51 матеріал із ознаками замовності: найбільше вкотре відзначився «Інтер» — видав в ефір аж 29 підозрілих сюжетів, за ним — «Україна» (16). Інші телеканали цього тижня не штормило. На ICTV — лише три підозрілі матеріали, на «1+1» — два, на СТБ — один. «UA: Перший», 5 канал та «112» обійшлися без матеріалів із ознаками замовності.

 Якісний моніторинг щоденних праймових новин та  підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор Медіа» і не обов’язково відображає позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

 

 

 

comments powered by Disqus