«1+1» проти лоукостів. Якщо це не лоукости Коломойського

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 8‒13 травня 2017 року.

Головними подіями тижня стали: святкування Дня пам’яті і примирення, сутички між ветеранами АТО й тітушками у Дніпрі, затвердження Радою ЄС безвізового режиму з Україною.

«1+1» захищає МАУ від конкуренції із лоукостами

Для початку радимо самим подивитися сюжет і спробувати зрозуміти, що взагалі відбувається.

У другий тиждень травня телеканал «1+1» вирішив підтримати бізнес свого власника Ігоря Коломойського — авіакомпанію МАУ. Рекламу послуг перевізника розділили на дві частини.

11 травня у «ТСН» вийшов сюжет із критикою конкурентів компанії. Матеріал неякісний через кричущі порушення стандартів, зокрема неповноту (нелогічну обірваність) і тотальну відсутність бекґраунду. Журналісти замовчали так багато інформації, що в результаті не зрозуміло майже нічого. Ведуча Лідія Таран заявляє: «Дешевше буде для всіх. Аеропорт Бориспіль разом із профільним міністерством вирішило знизити рівень аеропортового збору. Ми всі його сплачуємо, купуючи авіаквитки. Та чи знизиться автоматично ціна самого квитка? Це можна буде побачити тільки на практиці».

Кореспондентка Ольга Василевська починає свій сюжет так: «Всі рівні, але ми рівніші — вирішили в авіакомпанії Ryanair. Міністр інфраструктури Володимир Омелян підтримав. Ryanair одразу запрагла обслуговування в найбільшому українському аеропорту». Що це за компанія? Чому вона лише запрагла обслуговування, вона що, нова? Вона українська чи закордонна? Як узагалі працює «обслуговування» компаній в аеропортах? Чому міністр підтримує бажання приватної (чи, може, вона взагалі державна?) компанії працювати в аеропорту? Що не так із цим бажанням? Чому Ryanair рівніші за інших?Нічого з цього журналістка нам не пояснює, одразу переходить до синхронів міністра:

Володимир Омелян: «Для мене зараз ключове, щоби всі авіаперевізники в Україні мали однакові рівні умови».

Кореспондентка: «Але ви опікуєтесь тільки Ryanair?»

Володимир Омелян:«Ну, ви знаєте, ви зараз ображаєте МАУ. Ми повинні підтримувати ту компанію, яка є базова в Україні, безумовно. Водночас, ми повинні робити все, щоб був ринок, щоб була конкуренція між авіакомпаніями».

Суть конфлікту журналістка пояснює лише після цього синхрону: «Згідно з домовленостями (якими? між ким? коли? — MS) Ryanair мала вилітати з Борисполя з 80 %-ю знижкою, за тарифом 7,5 доларів. У той час як провідні світові авіагіганти платять 17,5 доларів. За що такі бонуси, експерти не розуміють». По-перше, тут математична помилка, адже 7,5 доларів — це знижка у 57 %, а не 80 % від 17,5 доларів. По-друге, хоч тепер і зрозуміло, в чому суть закидів журналістки, досі не зрозуміло, до чого тут міністр та озвучена раніше підводка.

Тим часом у сюжеті вимоги компанії Ryanair критикують експерти (мовляв, така цінова політика буде нечесною відносно інших компаній) і журналісти нарешті повертають до того, про що говорила ведуча. «У міністерстві зрозуміли, що ніхто на такі преференції для Ryanair не піде, і змінили плани», — розповідає Ольга Василевська. За її словами, збір для всіх знизять із 17,5 до 13 доларів. Аеропорт «Бориспіль» сподівається таким чином збільшити кількість пасажирів.

Отже, виходить, за словами кореспондентки, зниження вартості для всіх компаній було спричинене тим, що Мінінфраструктури хотіло знизити вартість для однієї компанії? Таку гучну заяву добре було би підтвердити в міністра, з яким говорила кореспондентка. Але натомість канал подає критичні коментарі конкурентів «Борисполя».

Денис Костржевський, голова ради директорів аеропорту «Київ»: «Я мог бы, конечно, как представитель аэропорта Киев, радоваться скорому банкротству “Борисполя”, но вопрос такой, за чей счет гуляем? Да? 80 % надо скинуть. Хорошо. А коллектив аэропорта готов вынести 80 % заработной платы получать?» Сумніваються експерти і щодо того, чи знизить таке рішення фактичну вартість квитка.

Закінчують журналісти феєрично: «Наразі і Ryanair, і інші компанії (вона не одна!), які хочуть дешевше обслуговуватись у “Бориполі”,чекають, коли міністерство затвердить свій наказ із складними реформами і формулами (складними для журналістів «1+1»?). І тоді буде зрозуміло (як?), чи дійсно існує таємний меморандум, підписаний міністром інфраструктури (особисто?) і Ryanair, за яким цій компанії (але ж є інші!) надаються привілейовані умови, про які багато писали в ЗМІ».

Отже, про що не сказали журналісти? Компанія Ryanair — один із найбільших лоукост-авіаперевізників світу. Заснована в Ірландії 1985 року, про прихід в Україну вона оголосила в березні 2017-го. Квитки на літаки цієї компанії значно дешевші, адже вона платить аеропортам менший збір, але зобов’язується перевезти певну кількість пасажирів. Якщо не виконує плану — виплачує повну вартість тарифу. Таким чином, аеропорт нічого не втрачає: він отримує або приріст пасажирів, або свою стандартну оплату. Аеропорт «Київ», голова ради директорів якого хоронив «Бориспіль», відмовився працювати з Ryanair через розмір знижок, що та просила.

Щодо сумнівів у зниженні ціни квитка, то вони обґрунтовані, адже «збір» в аеропорту — лише частина вартості перельоту. Тим не менш, квитки вже подешевшали. Але найбільша маніпуляція «1+1» — це акцент на виключній ролі Ryanair, хоча знижки у Борисполі отримають усі компанії, а найбільшу вигоду від них — МАУ.

12 травня «ТСН» перейшла до другої частини своєї піар-кампанії. Цього разу тут розповідали про Міжнародні авіалінії України, які раптово вирішили запровадити систему лоукостів. Нещадну критику цієї концепції від експертів буквально напередодні телеканал забув і яскраво описав нове меню компанії. Буквально тут розповіли й про ціну послуг, і про перелік країн, куди можна злітати, пояснили, де і як замовити квитки . Є тут і коментар віце-президента компанії про 20 різних видів харчування, які можна замовити в політ.

На тлі попереднього матеріалу про конкурентів особливо тішить фінал сюжету: «А якщо державні органи погодять більшість пропозицій, що запропонувала авіакомпанія: здешевлять тарифи, пальне, і проведуть податкову реформу в авіагалузі, квитки для пасажирів і далі ставатимуть ще доступнішими». Лише 24 години тому «1+1» критикував за це ж саме Ryanair і називав їх умови ексклюзивними та спровокованими таємним меморандумом.

Як стверджують експерти, саме прихід Ryanair на український ринок змусив МАУ змінити ринкову стратегію. А раніше ЗМІ повідомляли, що компанія Коломойського хоче витіснити конкурента з маршрутів.

Таким чином, подібні матеріали є не лише прикладом поетапного прямолінійного лобіювання інтересів свого олігарха-власника, а ще й прикладом справді низькоякісної журналістики, де замовчують так багато, що сюжет просто не тримається купи.

Скандал за участі Росії ледь не витіснив із новин здобутки України

Зустріч міністра закордонних справ України Павла Клімкіна та Президента США Дональда Трампа 11 травня не набула особливого розголосу на українському телебаченні. Можливо, тому що зустріч була суто робочою, а не політичною. Можливо, тому що журналістам надали про неї замало інформації, а аналізувати ситуацію самі вони не захотіли.

У будь-якому разі, телеканал «Україна», наприклад, крім синхрону спікера МЗС Марьяни Беци, подав лише цю інформацію:«В министерстве сообщили, что Трамп заверил дипломата в поддержке Вашингтона, обсудили выполнение Минских соглашений и ответственность России в этом процессе». Про те, що в цього ж дня Трамп зустрічався і з міністром закордонних справ Росії Сергієм Лавровим, тут лише згадали, жодним чином цю інформацію не поширивши.

На «1+1» про подію розповіли детальніше, тут є й коментарі українського посла в США Валерія Чалого, й Ірини Геращенко, першої заступниці голови ВР, і заступника глави МЗС Сергія Кислиці. Є й коментар Сергія Лаврова та згадка про дипломатичний скандал, який спровокувала Росія. Російські інформаційні агентства опублікували фотографії зустрічі Трампа та Лаврова, хоча Білий дім і просив цього не робити: зустрічі президента з посадовцями нижчого рангу зазвичай так не афішуються. Американські ЗМІ, наприклад, взагалі не мали доступ до зустрічі. Фото зробив особистий фотограф Лаврова, який також, як виявилося, працює на інформагенство ТАСС.

Останню ситуацію «UA: Перший» перетворив на основу своєї новини. «Білий дім розлючений через публікацію фото Трампа і Лаврова. Російське державне інформагентство опублікувало світлини із закритою зустрічі політиків», — повідомила ведуча Валерія Богренцова. А от про те, що цього ж дня з Трампом зустрічався й українським міністр, тут так і не розповіли. На 5-му каналі та ICTV навпаки — коротко розповіли про зустріч із Клімкіним і навіть не згадали про зустріч із Лавровим.

Є й телеканал, який хоч і приділив Лаврову найбільше уваги серед колег, замовчав інформацію про дипломатичний скандал. Звісно, йдеться про «Інтер». Лише тут акцентували, що з українським та російським міністром Трамп зустрівся на різних умовах: «В Белом доме попрощались с Сергеем Лавровым, кортеж покинул здание, пресса разъехалась. И уже без излишней без помпы, в рабочем режиме, два первых политика Америки — Майк Пенс и Дональд Трамп — приняли украинского министра иностранных дел, Павла Климкина». Лише тут заявили, що Мінські домовленості були основою розмови як із Лавровим, так і з Клімкіним. І лише тут зустріч із двома міністрами звели до фантазій кореспондента Дмитра Анопченка: «И, похоже, что таким образом — организовав две встречи в один день — администрация Трампа продемонстрировала — и миру и критикам внутри страны — готовность держать баланс. Дескать, отношения с Россией будут улучшать. Трамп открыто об этом говорит, ему нужна поддержка и в сирийском вопросе и в севернокорейском. Но и обещания помощи, которые давались странам-партнерам — остаются в силе».

Власні висновки кореспондента «Подробностей» дисонують із інсайдами про те, що після бомбардування авіабази в Сирії співпраця з Росією зникла з планів адміністрації Трампа. Також, оскільки Дмитро Анопченко вже згадує про «покращення стосунків із Росією», варто було би згадати про численні розслідування зв’язків команди Трампа з цією країною. Зокрема, що сама зустріч Трампа з Лавровим сталася за день після звільнення директора ФБР Джеймcа Комі, який ці розслідування курував.

І, як ми вже згадували, інформації про те, як Росія порушила дипломатичний протокол, на «Інтері» теж немає, хоч канал і використовує згадані фото. Тут натомість лише запевнення у світлому майбутньому зв’язків Росії та США.

Андрій Артеменко та «Інтер» — ворог мого ворога...?

Телеканал «Інтер» повернувся до справи Андрія Артеменка, екс-члена Радикальної партії, який буцімто передав у Білий дім план із нормалізації стосунків між Росією та Україною, що передбачав, зокрема, передачу Криму в оренду РФ.

Останнього разу, коли «Подробности» згадували цю історію, 27 лютого, вони приписували участь у «плані Артеменка» Олегу Ляшку та наголошували, що Радикальна партія все-таки входить до коаліції «Народного фронту» і БПП. 11 травня, за три місяці після цієї новини, «Інтер» досі приписує Ляшку де-факто участь у коаліції, а от усі згадки про скандал за участі Артеменка із каналу чомусь зникли.

Ведуча Анастасія Бєлишева розповідає: «Находящийся в Соединенных Штатах нардеп Андрей Артеменко, избранный в Парламент по спискам Радикальной партии, обратился в Высший административный суд Украины. Он просит признать незаконным указ Президента Порошенко о лишении его украинского гражданства».

При цьому бекґраунд на «Інтері» досить куций: «Напомню, ранее в Миграционной службе официально подтвердили, что Андрей Артёменко — больше не гражданин Украины. Основанием для этого стало наличие у него канадского паспорта». А от про те, як українці дізналися про наявність у депутата канадського паспорта, «Інтер» мовчить. Цю інформацію правоохоронці виявили під час розслідування в ході кримінального провадження за фактом державної зради. Немає на каналі також альтернативних думок — про громадянство Артеменка каже лише сам депутат, жодних інших позицій не подають навіть за кадром.

Детальніше про ситуацію канал розповів 12 травня. Увесь фактаж новини зводиться до наступного: 16 травня Артеменка, за словами самого депутата, можуть позбавити депутатського мандату (виявилося правдою) і він уже подав у суд на Президента. Під ці півтора факти «Подробности» виділили в сюжеті цілих дві хвилини, а ведучий Олексій Ліхман прив’язав до них ще й закид Радикальній партії: «На следующей неделе коалиция может, скажем так, приобрести поддержку целой фракции за счет всего-то одного решения — по мандату нардепа Андрея Артеменка, недавно лишенного украинского гражданства. Если у него удастся забрать еще и депутатский мандат — это может стать сигналом для Радикальной партии Олега Ляшко, по списку которой Артеменко и прошел в Верховную Раду, чтобы подставить дружеское плечо БПП и “Народному фронту”». Далі канал подає хвилину прямої мови Андрія Артеменка. Інших позицій на «Інтері» знову немає. Так само як і жодної (!) інформації про скандал за участі депутата.

«Інтер» — не з тих каналів, які нехтують критичним бекґраундом. Як ми вже згадували, участь у коаліції Радикальній партії тут приписують більше трьох місяців. Канал навіть досі інколи згадує «рюкзаки Авакова», яким іще в лютому виповнився рік. При цьому надважливу інформацію про депутата тут чомусь ігнорують. Можливо, тому що його критичні заяви про владу та Радикальну партію вигідні каналу? Інші телеканали про цю історію, наприклад, узагалі не згадували.

Кому дякувати за безвіз?

Сюжети про рішення Ради ЄС щодо безвізового режиму з Україною очікувано перетворилися на хоча б частковий піар Президента. Усі телеканали використали фрагменти його офіційного звернення, причому більшість ЗМІ зробили це на монопольних умовах, себто інші політики в своїх тематичних сюжетах узагалі не фігурували. Лише на 5-му каналі (Ірина Геращенко), СТБ (Володимир Гройсман) та «Інтері» (Сергій Льовочкін) можна було почути заяви інших політичних діячів.

Деякі телеканали при цьому виділилися особливо. ICTV та СТБ, наприклад, подали офіційне звернення Президента повністю та без монтажу, всі три хвилини (що для новин, звісно, нонсенс). Глядачі мали змогу дізнатися, що «безвіз» — це «гігантський крок до Європи, до утвердження свободи людини й незалежності нашої держави», що «план візової лібералізації містив майже півтора ста пунктів, які забезпечили реальні зміни в багатьох сферах життя» і що Президент «безмежно вдячний всім, завдяки кому зміг виконати одну з основних передвиборчих обіцянок».

Ще цікавіший тематичний матеріал зробив «Інтер». Тут подали коментар Президента, але не забули й про Сергія Львочкіна, який заявив, що 85 % роботи зробили люди із «Опоблоку», коли самі були при владі за останні сім років: «Выполнение этих 85 % плана по предоставлению безвиза принимала участие команда людей, те, которые сейчас участвуют в “Оппозиционном блоке”. Поэтому мы не только на словах, но и делом внесли большой вклад в либерализацию безвизового, в либерализацию визового режима с Европейским союзом».

По-перше, процес переговорів про безвізовий режим почав ще Віктор Ющенко в 2008 році. Про це, до речі, згадали тільки на 5-му каналі. По-друге, інколи «Опозиційний блок» досить сильно протидіяв впровадженню безвізового режиму. Наприклад, це єдина партія, яка віддала нуль голосів за потрібні для безвізу антидискримінаційні норми. По-третє, просто згадаємо про запис Мустафи Найєма, який, очевидно, закликав людей вийти на Майдан, щоби подякувати Партії регіонів за послідовну політику з євроінтеграції.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні партії:

Петро Порошенко — затвердження безвізового режиму з ЄС принесло Президенту одразу шість позитивних згадок у новинах. Його двічі хвалили ICTV та «Україна» і по разу СТБ та «Інтер».

Володимир Гройсман — прем’єра не долучили до безвізового пирога й цього тижня він отримав лише один компліментарний сюжет на ICTV.

Олег Ляшко — лідера «Радикальної партії» телеканал «Україна» просував двічі. Зокрема під час традиційного студійного монологу політика.

Сергій Каплін — про геноцид українців із боку Арсенія Яценюка цього тижня розповідав народний депутат від БПП в одному матеріалі на «Інтері».

«Опозиційнй блок» — «опозиціонери» цього тижня встановили піарний рекорд. 8-9 травня та наслідки бійки у Дніпрі подарували їм 17 сумнівних матеріалів. 14 на «Інтері», два на «Україні» і один на ICTV.

«Батьківщина» — партія Юлії Тимошенко продовжує фігурувати в піарних сюжетах, хоча цього тижня їй і присвятили лише один матеріал на «Інтері».

Андрій Артеменко — тоді ще народного депутата двічі пропіарили на «Інтері».

МАУ — компанію свого власника Ігоря Коломойського прорекламував «1+1».

Критика:

Арсен Аваков — головну МВС «Інтер» критикував цього тижня двічі. Ще раз дісталося іншому представникові «Народного фронту», Арсенію Яценюку.

Олег Ляшко — лідера «радикалів» «Інтер» теж критикував цього тижня двічі.

«Нафтогаз» — не забули «Подробності» і про Сергія Коболєва. Цього тижня глядачі могли почути його критику в одному сюжеті.

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом цього тижня 46 сумнівних матеріалів, на три більше, ніж минулого. Найбільше їх було на «Інтері» — 24 матеріалів, на «Україна» — тринадцять, всього п’ять на ICTV та по два матеріали з ознаками замовності на СТБ і «1+1».

Детальніше про це читайте в публікації «Як піаритися на бійках із ветеранами: майстер-клас від “Опоблоку”. Моніторинг теленовин за 8–13 травня 2017 року».

 

 

 

comments powered by Disqus