«1+1» проти НБУ, «ICTV» за Кучму

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 9–14 січня 2017 року.

Головними подіями тижня стали: допит Сергія Пашинського у справі про стрілянину напередодні Нового року, публікація Надією Савченко списку полонених в АТО, відновлення роботи уряду, сутичка бійців роти «Торнадо» з правоохоронцями у Лук’янівському СІЗО, численні смерті та травми внаслідок негоди.

Найяскравіші порушення тижня:

«1+1» продовжує кампанію проти НБУ

Ми вже писали про те, як телеканал «1+1» критикує НБУ, порушуючи при цьому журналістські стандарти. 12 січня журналісти знайшли новий привід для критики: виплати вкладникам нещодавно збанкрутілого «Платинум банку». Початок сюжету не віщує біди. У «ТСН» розповідають про систему повернення депозитів і про спроби врятувати банк від закриття. А от потім переходять до пошуку винних. І таким цілком очікувано стає Національний банк України. От тільки з неочікуваної причини. «Адже заступниця Валерії Гонтаревої Катерина Рожкова колись була в менеджменті “Платинуму”», — стверджують журналісти й подають коментар народного депутата Михайла Довбенка: «У Національному банку розуміли, що тоді повинні поставити серйозні питання до ділової репутації самої Рожкової. Я думаю, що це була одна з причин. В НАБУ не розслідуються ті інциденти, які були пов’язані з її телефонними розмовами з імовірними власниками цього банку і менеджментом».

Ба більше: «ТСН» згадує про кримінальну справу проти Рожкової з приводу доведення «Михайлівського» до банкрутства і звертається по коментар до Вадима Рабіновича (як він стосується банківської сфери — не зрозуміло): «Сначала отжали “Михайловский”, а потом уничтожили “Платинум” банк. В два этапа обокрав страну на миллиарды и людей. Миллиард сто миллионов, возбуждено уголовных дел в Национальной полиции по “Платинум” банку. Миллиард только по одному эпизоду». Позиції звинувачених (чи неупереджених експертів і правоохоронців) із цього питання немає, хоча журналісти стверджують, що зверталися по коментар.

Зате наступного дня, коли журналісти розповідають про падіння курсу гривні, вони взяли коментар у випадкової працівниці обмінника. «ТСН» серйозно запитує в неї про політику НБУ, подає в ефірі її прогноз стосовно курсу гривні і винуватих у його падінні. Далі звучить декілька критичних закидів від більш звичних коментаторів і врешті-решт позиція самого НБУ. От тільки її на «1+1» презентують так: «У Нацбанку людина, яка відповідає за валютні коливання, говорить довго, згадує українські свята, американські вихідні, говорить і про якісь валютні “турбулентності”. Але пояснити, чому за 13 днів нового року гривня здешевлена майже на три гривні, а головне — коли падіння зупиниться, не може». Далі в цьому ж випуску журналісти кажуть про перевірку ГПУ, чи не занижував Фонд держмайна та Нацбанк вартості збанкрутілих банків. Називається ж сюжет «Справа Гонтаревої». Це при тому, що в матеріалі нам кажуть: підозр ще нікому не вручили, НБУ взагалі не займається оцінкою банків, Фонд працюватиме через систему Prozorro. І все одно матеріал завершується звинувачувальним «під час розслідування будуть красти менше».

«Інтер»: у новинах про Пашинського уп’ятеро більше Капліна, ніж Пашинського

«Детектор медіа» вже писав про те, як «Інтер» демонізує народного депутата Сергія Пашинського, порушуючи журналістські стандарти та інколи межі здорового глузду. Упродовж другого тижня грудня ситуація загалом не змінилися, хіба що поповнилася новими барвами. 9 січня Сергія Пашинського критикують за те, що він досі не прийшов на допит у ГПУ. Журналісти озвучують думки адвоката потерпілого (який заявляє, що «депутат стріляв у випадкового перехожого»), самого потерпілого (який заявляє, що захищався від пострілу), Сергія Капліна (який заявляє, буцімто Пашинський «полює на людей»). І останньою думку самого нардепа, з обов’язковою приміткою «якобы».

10 січня, коли Пашинський прийшов (за версією каналу — «явився») на допит, на «Інтері» інша підводка: «Что рассказал, а точнее — не рассказал Пашинский и как уходил от прямых вопросов журналистов». У цьому випуску «Подробности» видають новий перл професійності: «и без экспертизы ясно, что выстрел был сверху вниз».

11 січня історія Пашинського знову фігурує на «Інтері», щоби попіарити Капліна, таким чином покритикувавши Авакова (чи навпаки). Цього разу Сергій Каплін ініціює заборону на видачу нагородної зброї, а журналісти анонсують це словами: «За два года на посту министра Аваков роздал более двух тысяч единиц оружия на общую сумму более двух миллионов гривен. В том числе удостоил трофея и своего однопартийца из “Народного фронта” Сергея Пашинского. А тот использовал подарок под Васильковом, стреляя в отца двоих детей Вячеслава Химикуса».

Ця ж історія фігурує на каналі і 13 січня. Тепер «Інтер» переповідає матеріал «Української правди», в якому йдеться про понад 400 власників нагородної зброї від МВС. І подає черговий тематичний коментар Сергія Капліна. Депутат заявляє, що «Аваков раздает боевое оружие, тем самым объединяя вокруг себя, консолидируя определенные силы, с целью во-первых защиты от отставки, второе, я не исключаю, что в будущем захвата власти». Загалом позиція Капліна з цього питання була представлена у 4,5 хвилинах протягом тижня. Позиція Пашинського — в 40 секундах.

ICTV використовує експертів із Facebook, щоби покритикувати Савченко й попіарити Кучму

Коли 10 січня Надія Савченко опублікувала списки полонених військових АТО і терористів — це стало однією з головних подій дня у ЗМІ. Хтось поїхав говорити з родичами полонених, хтось — із волонтерами. ICTV ж узяли свій коментар у Facebook політичного аналітика Павла Нуза. Загалом, історію з публікацією списків на телеканалі висвітлюють досить збалансовано. Тут є й позиція Савченко, й позиція СБУ. А от потім, окремим матеріалом із окремою начиткою, ведуча оголошує коментар експерта у вигляді його запису на стіні в соціальній мережі: «Список Савченко не що інше, як політичний демарш, кажуть експерти. Це спроба поставити під сумнів дієздатність Мінської групи, причому продиктована Кремлем, — впевнений політичний аналітик Павло Нуз. Про це він написав на своїй сторінці у Фейсбуці».

На екрані нам показують повну версію його запису, більшість інформації якого ведуча дублює в ефірі. Завершується матеріал тим, що «склад мінської групи успішний та безкомпромісний». Нагадаємо, що власник телеканалу ICTV Віктор Пінчук одружений із дочкою Леоніда Кучми, який входить до мінської «успішної та безкомпромісної» групи. Тож подібним коментарем (який журналісти чомусь не записали ані наживо, ані телефоном) канал не тільки критикує Надію Савченко, а ще й піарить тестя свого власника.

«Україна» замість дітей із особливими потребами розповіла про першу леді

13 січня Марина Порошенко відвідала інклюзивну школу в Києві. ЗМІ подають цю подію по-різному. Канал «112», наприклад, розповідає про проблеми сучасного навчання дітей із особливими потребами, подає синхрони учнів та вчителів і надає слово Марині Порошенко, що ініціює навчання дітей із особливими потребами в одних закладах із їхніми здоровими однолітками (програма невдовзі пошириться на нові області).

«События» ж просто піарять дружину Президента: «Пощедровать вместе с первой леди смогли ученики столичной инклюзивной школы, где занимаются дети с особыми потребностями. Марина Порошенко посетила несколько уроков. С ребятами собирала конструктор и решала математические примеры. Также осмотрела современный спортзал. Без подарков не остался никто, а ученики устроили праздничный мини-концерт». За цим слідує коментар Марини Порошенко: «Ми бачимо, яка чудова атмосфера, як діти радіють, як вони спілкуються один з одним і вони зовсім не відчувають бар’єрів. Над цим ми зараз працюємо, щоб удосконалити цю систему, щоб вона стала більш простою, доступною». Над чим саме працює дружина Президента і що це за «система», журналісти так і не повідомили. Так само як не взяли жодного коментаря в місцевих співробітників чи учнів і не розповіли нічого про інклюзивну освіту.

Перевагу на телеканалах мали такі політики й політичні сили:

Марина Порошенко: вперше за три місяці телеканали не випустили паркету про гаранта. Зате «Україна» випустила суто піарний матеріал про його дружину.

Володимир Гройсман: прем’єр-міністра лише раз за тиждень пропіарили на ICTV.

Олег Ляшко: лідера «Радикальної партії» на телеканалі «Україна» цього тижня прорекламували лише двічі. Зате дуже креативно. Наприклад, розповівши про теля подарованої ним корови.

Сергій Пашинський: канал «Україна» відстоював політика, якого так активно критикують на «Інтері». Тут же, до речі, пропіарили лідера його партії Арсенія Яценюка.

Сергій Каплін: цього разу депутат від БПП став піар-лідером тижня. «Інтер» чотири рази транслював його розлогі коментарі.

«Опозиційний блок»: партію лише раз (!) прорекламували на телеканалі «Інтер».

Компанії: цього тижня в новинах можна було побачити рекламу банку «Дніпро» на ICTV, «Укрзалізниці» на СТБ, «Інтермедіа груп» на «Інтері». Та окремо хочеться виділити хвилину рекламу «Лексуса» на ICTV. Журналісти цілу хвилину начитували чистий рекламний текст про нову модель авто, що супроводжувалося промовідео та іншими прямолінійно рекламними прийомами.

Критика:

«Народний фронт»: цього тижня партію критикували на «Інтері» шість разів. Головним чином, через Арсена Авакова та Сергій Пашинського.

НБУ: на «1+1» вийшло три матеріали проти Національного банку та його керівництва.

Загалом упродовж тижня експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 32 сумнівних матеріали, що на п'ять більше, ніж минулого тижня. Найбільше сумнівних новин було на «Україні» —  тринадцять. На «Інтері» — вісім, на «1+1» та ICTV — по чотири, на 5-му каналі — два, на СТБ — один матеріал.

Детальніше про це читайте в публікації «Чим Гонтарева не догодила “Плюсам”? Моніторинг теленовин за 9–14 січня 2017 року».

comments powered by Disqus