Гройсман усьому голова: як звіт уряду перетворився на піар прем'єр-міністра

Головними подіями тижня стали: річний звіт уряду Гройсмана, запровадження надзвичайного стану в енергетиці, треті роковини розстрілів на Майдані.

Випуск новин ICTV на 44% складався з піару прем’єр-міністра

14 лютого під час річного звіту уряду Володимир Гройсман заявив: «Мамою української економічної слабкості, знищення української незалежності, корупції, популізму і неефективності є Юлія Тимошенко». Цю заяву прем’єра передали на «Україні», «Інтері» та ICTV. Можливість для відповіді голова партії «Батьківщина» отримала лише в коментарі «Подробностям».

А от «Факти» взяли інтерв’ю у Володимира Гройсмана. Через це, а також через порівняно невелику тривалість «Фактів» (29 хвилин), піар уряду протривав 44 % випуску (13 хвилин поспіль). Сам звіт ведуча Олена Фроляк у підводці описує так: «Він загалом складається з позитивних акцентів — зростання зарплати, зупинка падіння економіки, збільшення ВВП. Уряду вдалося порівняно з 2015 роком вчетверо збільшити ремонт і будівництво доріг. Закладено основи модернізації залізниці, покращено інвестиційний клімат. Протягом всього минулого року Україна не купувала російського газу. Ну а чого Кабміну зробити не вдалося, розпитаємо у прем’єр-міністра Володимира Гройсмана. Який приєднається до нас у прямому ефірі одразу після нашого першого репортажу».

Як і обіцяли, після першого репортажу, що ще раз повторює озвучені дані (та демонструє заяву про Юлію Тимошенко), ведуча бере інтерв’ю в прем’єра. Його навіть окремо завантажили на сайті «Фактів» із красномовною назвою «Я це зробив. Гройсман пояснює, що відбувається з економікою». Воно триває більше восьми хвилин. А звучить всього три запитання:

«1. Усе дуже позитивно і переможно — зарплати зростають, дороги ремонтують, інвестиційний клімат покращується, економіка  перестала падати, ВВП збільшується — коли все це відчує простий українець?

2. Ваш уряд підняв мінімальну зарплату, підняв зарплати бюджетникам, але на місцях трапляються  випадки зрівняйлівки. Ви якось передбачали, прораховували саме такий розвиток подій?

3.У вашому звіті приділено багато уваги енергонезалежності, але однієї відмови від закупівлі російського газу замало, субсидії не спонукають людей економити. Які конкретно енергоощадні проекти запустив ваш уряд?»

Відповідає прем’єр у такій же манері, ще раз повторюючи вже двічі озвучені досягнення («Ніхто і ніколи в Україні не піднімав зарплату вдвічі. Я це зробив») і обіцяючи зробити ще більше («Буде більше робочих місць, більше української продукції, ми значно посилимо позицію української валюти»). На прощання ведуча заявляє: «Я вам бажаю, щоб ваш наступний звіт був ще більш позитивний. Вашому уряду бажаю успіху і до зустрічі».

Нагадаємо, що з прем’єром обіцяли поговорити про те, «чого Кабміну зробити не вдалося». І також нагадаємо, що за останні два місяці (січень, грудень) Володимир Гройсман найчастіше піарився саме на ICTV. Аналогічно на цьому каналі серед піар-матеріалів різних політиків найчастіше траплявся саме піар Гройсмана.

«1+1» підозрює, що члени коаліції хочуть украсти бурштин у жителів Волині

15 лютого у «ТСН» розповідали про обшук у Волинській обласній раді. Місцеве «Волиньприродресурс» стало першим в Україні комунальним підприємством, що отримало дозвіл на видобуток бурштину. ГПУ проводила тут обшук через інформацію про те, що дозволи підприємство могло отримати з порушеннями. Перші півтори хвилини сюжету не віщують біди: озвучується позиція правоохоронців, потім позиція облради, розповідається про обшуки. Але далі журналісти заявляють: «Маски-шоу, певні депутати облради, були спробою припинити діяльність “Волиньприродреурсу”, комунального підприємства, що його нещодавно створили, аби основні доходи від видобутку бурштину йшли саме в бюджет області».

Журналісти показують історичне голосування облради, на якому «волиняни легалізували бурштиновий промисел, отримавши всі дозволи на його видобуток». Ігор Палиця, голова місцевої облради, а також колишній керівник компанії Ігоря Коломойського «Укрнафта», в архівному відео переконує: «... Витримали кожну буковку закону, тому що я прекрасно собі віддаю звіт в тому, що буде дуже багато бажаючих не дати нам працювати». Таким чином, журналісти немов доводять, що з боку волинян усе було законно. І ГПУ з ними не сперечається, адже, як раніше повідомили в цьому ж сюжеті, клопотання слідчих ГПУ «стосується посадовців держслужби Геонадра України, вони нібито зловживали службовим становищем, коли видавали дозволи на користування бурштиновими надрами на Волині». Тож той факт, що всі необхідні дозволи на Волині отримали, ніяк не нівелює підозри правоохоронців у тому, що дозволи незаконно видали.

Завершується сюжет звинуваченням на адресу «членів провладної коаліції», вони буцімто планують забрати собі ділянки для видобутку корисної копалини. Коментує Ігор Палиця: «Для цієї справи (рекультивації земель, де добувають бурштин. — MS) було обрано два «державних» підприємства, які контролюються депутатами від провладної коаліції. Згідно цієї постанови, ці компанії під час рекультивації лісів, якщо знаходять бурштин, мають право без аукціону отримати право на видобуток бурштину». Як доказ цього журналісти заявляють: «Саме в день обшуків, губернатори трьох областей, зокрема і Волинської, розказують, як згадані компанії проводитимуть рекультивацію і тут з'ясовується важлива деталь, під виглядом рекультивації, ці компанії отримують можливість видобутку бурштину». Жодного синхрону губернаторів немає, тож яким чином це «з’ясовується», не зрозуміло. Також немає жодного синхрону з відповіддю на закиди від представників ГПУ чи компаній-рекультиваторів.

Канал «Україна» переймається тим, що подумає Трамп

15 лютого Український інститут майбутнього провів брифінг на тему «Трамп і його команда: чого чекати Україні?» Як стверджують на офіційній сторінці організації: «У рамках брифінгу американські експерти дали відповіді на такі питання, як: чи витримає Трампа американська демократія з її відомими стримуваннями та противагами? Що може запропонувати Україна Трампу?»

«Сегодня» на телеканалі «Україна» розповіли про подію дещо інакше: «...В сложное для Украины время необдуманные действия, поспешность, а, возможно, и попытки пропиариться на общении с президентом Трампом могут негативно сказаться на отношениях двух стран. А сам факт встреч не говорит о каких-либо значимых связях отдельных украинских политиков с новой американской властью». У цій заяві телеканал прозоро натякає на зустріч Юлії Тимошенко з 45-м президентом США — і не лише розвінчує вагу подібного спілкування, а й прямо називає його небезпечним. Далі престиж зустрічей Юлії Тимошенко понижує політтехнолог Тарас Березовець: «Юлія Тимошенко мала коротку зустріч, аудієнцію, точніше, оскільки, за моєю інформацію, вона тривала десь до трьох хвилин [...] Ця зустріч була організована лобістами, американською лобістською компанією, яка відстоює інтереси Юлії Тимошенко за океаном».

Наступний синхрон — це персональна критика Михеїла Саакашвілі від міжнародного аналітика Андріана Каратницького: «Саакашвілі, очевидно, торгує цією розмінною монетою його стосунків з Трампом, але треба визнати, що ці стосунки з Трампом були побудовані на його запрошенні до реалізації невдалого проекту. І навряд чи Трамп як бізнесмен, який витрачав час їхати в Грузію, будувати якісь розмаїті проекти, котрі знівелювались до нічого, буде бачити в панові Саакашвілі людину, котра може бути гідним його партнером». Ці два коментарі з відвертим чорним піаром — усе, що показали журналісти із заходу, назва якого, нагадаємо — «Трамп і його команда: чого чекати Україні?»

«Сегодня» навіть не подають бекґраунду про зв’язки Трампа з Саакашвілі, не пояснюють, що це був за невдалий проект, і жодним чином не розкривають власної підводки до сюжету, зокрема й це речення: «Попытки пропиариться на общении с президентом Трампом могут негативно сказаться на отношениях двух стран».

На інформаційному фронті без змін

Тим часом інформаційні кампанії телеканалів, про які ми детально розповідали минулого тижня, тривають.

«Інтер» у своєму розслідуванні подій на Маріупольському НПЗ (десятиденне розкрадання заводу за буцімто повної бездіяльності правоохоронців) не озвучує нових фактів, зате вперше прив’язує до історії Арсена Авакова. 16 лютого у «Подробностях» заявили: «Так что же это — игнорирование подчиненными прямых приказов Арсена Авакова или же круговая порука и сговор в МВД на самом высоком уровне? Знал ли министр о действиях своих подчиненных, Арсен Аваков всегда может озвучить в эфире "Подробностей". А пока наша редакция продолжает собственное расследование этой резонансной темы».

«1+1» продовжує шукати зв’язки НБУ з Росією. Цього тижня ще агресивніше. 13 лютого тут заявляють, що Гонтарева допомагала Януковичу інвестувати в облігації, довела Україну до найнижчого рівня інвестицій серед африканських країн, зневажає матерів загиблих на сході України, досі має значний вплив на російський банк ВТБ, оточила себе банкірами з російських банків, зробила українців у чотири рази біднішими. Усе це, звісно, без жодних джерел, документів та бекґраундів. 14 лютого в «ТСН» заявляють про зустріч Валерії Гонтаревої з керівником російського «Внешэкономбанку» Сергієм Гурковим. Третину сюжету журналісти й депутати обурюються, що голова НБУ «засекретила результати зустрічі». Це при тому, що на «1+1» про її результати розповідали 8 лютого (серйозно, вони цитують відповідь НБУ про теми зустрічі). Критикують НБУ протягом тижня ще двічі. Майже в кожному сюжеті фігурують члени партії «Укроп» Ігоря Коломойського і майже в кожному сюжеті журналісти брешуть, заявляючи, що за останні три роки частка російських банків в Україні зросла. Хоча ще 26 січня «ТСН» повідомили, що вона в 1,7 разів зменшилася. (Усі заяви про збільшення кількості таких банків у місцевих новинах ідуть із посиланням на дані анонімних експертів та депутатів.)

Тема торговельної блокади з ОРДЛО так само домінує в новинах і називається «вугільною блокадою Донбасу». ICTV ще 13 лютого заявив, що на деяких електростанціях палива лишається «на лічені дні». Нагнітання щодня підтримують на телеканалі «Україна», 13 лютого там заявляють: «Чтобы заменить украинский уголь, нужно два месяца. За это время страна может оказаться в холоде и темноте». Сумні прогнози протягом тижня чуємо й на «Інтері»: «По сути, веерные отключения света могут начаться уже в конце февраля-начале марта», — 13 лютого. 14 лютого колег підтримує 5 канал: «Блокування активістами залізничних шляхів, які виступають за припинення торгівлі з бойовиками, загрожує національній безпеці, лякав Гройсман».

15 лютого Кабмін запровадив надзвичайний стан в енергетиці, на що «Інтер» та «Україна» відреагували ідентично: «Из-за блокады поставок угля с Донбасса...» — при тому, що це лише частина проблеми, іншими складовими якої є відсутність диверсифікації поставок (у цьому блокада не винна) та відсутність запасу вугілля (в чому блокада теж не винна).

16 лютого блокаду вже коментує Президент: «На переконання Петра Порошенка, ініціатори блокади цинічно піаряться», — ICTV. Замовляє блокаду Кремль: «...одна з конспірологічних версій причин блокування транспортного сполучення. Мовляв, замовив блокування Кремль, щоби Україна втратила можливість купувати антрацит, який видобувають на підприємствах Рината Ахметова, натомість змушена була через безвихідь повернутися до купівлі російського газу», — 5 канал. А на «Інтері» учасники блокади «призывают присоединиться всех тех, у кого есть оружие». Хоча насправді лише «патріотів України, що мають офіційно зареєстровану зброю».

Тим часом на телеканалі «1+1» Ігоря Коломойського, партія якого підтримує блокаду, активістів підтримують і матері, й дружини, й навіть машиністи: «Учасників блокади підтримали дружини і матері військовополонених. Сьогодні вони приїхали в Торецьк. [...] Кор.: Оцей состав стоїть тут від початку блокади. З машиністами, кажуть, конфліктів немає. Усі розуміють ціну цієї акції звільнення полонених», — 16 лютого.

Проте варто зазначити, що ближче до кінця тижня ситуацію все ж почали оцінювати критичніше. СТБ озвучив вимоги блокувальників, а ICTV поспілкувався з експертами про енергетичну вразливість України, яку лише підтвердило введення надзвичайного стану в енергетиці.

Перевагу на телеканалах мали такі політики й політичні сили:

Володимир Гройсман — звіт уряду позитивно вплинув на піар прем’єра. Гройсмана можна було побачити в піарних сюжетах сім разів: тричі на ICTV і по разу на «UA: Першому», СТБ, «Україні» та 5-му каналі.

Сергій Каплін — член БПП піарився на «Інтері» п’ять разів.

«Опозиційний блок» — членів партії шість разів піарили на «Інтері».

«Батьківщина» — партію Юлії Тимошенко по разу піарили на ICTV та на «Інтері».

«Радикальна партія» — Олег Ляшко повернувся на «Україну». Тут його партію рекламували двічі, ще одного разу на ICTV.

«Укроп» — «1+1» нарощує рекламу партії хазяїна. Цього тижня коментарі представників політсили можна було побачити у «ТСН» п’ять разів.

Критика:

Уляна Супрун, Сергій Пашинський, Андрій Садовий — усіх цих політиків продовжили незбалансовано критикувати на «Інтері». Цього тижня на адресу кожного з них вийшло по сюжету.

Правоохоронці — «розслідування» «Інтера» триває, і хоч досі не зрозуміло, що мають на увазі журналісти, у трьох сюжетах тут критикують представників Нацполіції.

НБУ — цього тижня членів Нацбанку і Валерію Гонтареву особисто на «1+1» критикували чотири рази.

Юлія Тимошенко та Михеїл Саакашвілі — обох політиків телеканал «Україна» розкритикував в одному сюжеті.

Загалом протягом тижня експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 69 сумнівних матеріалів, на 13 менше, ніж минулого тижня. Найбільше їх було на «Україні» — 22. На «Інтер» — 21, на «1+1» та ICTV — по десять, на СТБ, «UA: Першому» та 5 каналі — по два.

Детальніше про це читайте в публікації «Енергопаніка: маніпуляції, замовчування та конспірологія. Моніторинг теленовин за 13–18 лютого 2017 року».

 

comments powered by Disqus