ICTV лобіює та рекламує приватні вугільні шахти

Скрін-шот, ICTV , Факти

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 5–10 грудня 2016 року.

Головними темами тижня стали: трагедія у Княжичах; заяви нардепа Олександра Онищенка («Воля народу») з приводу корупції в Україні; невдалий продаж ОПЗ; газові переговори у Брюсселі; позбавлення депутатської недоторканності Вадима Новинського.

Найяскравіші порушення:

«Інтер» захищає Вадима Новинського, дискредитуючи священнослужителів. «Почему лишенный неприкосновенности Новинский демонстрирует такое спокойствие и почему регламентный комитет накануне не поддержал представление ГПУ?» — запитують журналісти «Подробностей» на «Інтері» 8 грудня. До цього вони вже розповіли, як Верховна Рада, всупереч рішенню регламентного комітету, все ж змогла позбавити народного депутата недоторканності і що той не збирається тікати від звинувачень. Адже звинувачення абсурдні — саме таку думку «Інтер» доводить у своєму сюжеті.

«Давайте вспомним, что это вообще за история?» — пропонує ведуча. «Дело Александра Драбинко», — розставляє акценти журналістка. Наступні чотири хвилини «Інтер» дискредитує священника, щоби нівелювати його звинувачення у справі (Новинський буцімто приставив до Олександра Драбинка охорону, що обмежувала його свободу. Це робили заради тиску на призначення нового голови УПЦ.) Жодного коментаря в матеріалі немає, лише чотири хвилини начитки та сумнівні документи, на яких священник зізнається у злочині (він сам буцімто брав участь у викрадені двох монахинь), просить надати йому згадану охорону й «пишет» «дякую».

Завершується сюжет ще одним необґрунтованим анонімним закидом: «По данным журналистов, в 2013-мсвященнослужитель не только агитировал участвовать в афере, но и сам нажился на этой схеме, купив себе скромный лексус стоимостью 130 тысяч долларов. И это далеко не весь нажитый епископом скарб. Кроме целого парка дорогих авто, журналистам удалось найти и элитную недвижимость священнослужителя. Он владеет роскошным домом в Царском Селе и целыми котеджными городками в селе Старые Петровцы и Ходосовка. А в Киеве у бизнесмена в рясе есть квартира в элитном доме на улице Старонаводницкой». Як ми вже згадували, жодних коментарів чи джерел інформації у сюжеті немає.

ICTVлобіює та рекламує приватні вугільні шахти

Сьомого грудня у «Фактах» на ICTV показали рекламно-лобістський сюжет про приватні та державні вугільнодобувні компанії. Інформаційний привід — ініціатива Мінпаливенерго закрити нерентабельні шахти. Але сам матеріал — це велика реклама приватної компанії ДТЕК Павлоградвугілля Ріната Ахметова та приватних шахт загалом. «Вугільне об'єднання ДТЕК Павлоградвугілля — це десять шахт. Нині тут працюють майже 24 тисячі людей. Середня зарплата — 10 тисяч гривень», — розповідають на ICTV та дають послідовно синхрони працівників і директора організації, що хвалять колектив, техніку, технологію й перспективи компанї. Є навіть суто рекламний прийом із «до» та «після»: «Дмитро раніше працював на державній копальні, тож має з чим порівнювати. (Дмитро Устюгов, начальник ділянки з добування вугілля № 3 ДТЕК шахти ім. Героїв космосу): Не понаслышке, а сам лично ну как бы работал. Ну у нас не думали о перспективе, о развитии, работали вот сегодняшним днем. А уже придя сюда, мы видим свое развитие на 5, 10, 30 и, грубо говоря, полвека: мы знаем, что мы будем добывать уголь». На противагу журналісти подають ситуацію на державних шахтах: зарплатний борг там буцімто росте, установи закриваються, а влада знищує галузь, адже купує власне вугілля дешевше, ніж закордонне.

СТБ демонструє «обличчя зради»

Шостого грудня в ефірі «Вікон-новин» на СТБ журналісти розповіли історію військового Олега Попова, який начебто перейшов на бік «ЛНР» і вже дав там першу прес-конференцію. «А тепер запам'ятайте це обличчя. Це обличчя зради. Український військовий, який убив свого командира і втік до терористів, дав перше інтерв'ю. Це — Олег Попов, одесець», — заявляє ведуча, порушуючи одразу кілька норм: від розголошення персональних даних до презумпції невинуватості. Але більше дивує інше: монтаж слів військового. Після заяви про те, що Попов убив свого командира, тут подають фрагмент його зізнання з прес-конференції: «Я подошел к нему, говорю, я хочу на ту сторону пойти. Он встал с кровати, а у меня с правой стороны РПК, ствол длинный у РПК. Пулемет Калашникова, чтоб вы понимали. Он взял за цивьё, [нечітко “я получается”. — MS] поднял ствол рукой, снял предохранитель, но попал на автоматический огонь».Після більш ніж десяти переглядів ми так і не можемо впевнено сказати, що мав на увазі Попов: він убив командира випадково чи сам зняв запобіжник. На СТБ ж злий умисел подають як факт. Інший момент: військовий під час прес-конференції згадує, що в нього «не было крови на руках», і тут знову незрозуміло, що він має на увазі: «крові» терористів чи «крові» командира теж.

«Україна» розповіла, за кого вболіває Ляшко

Шостого грудня у «Событиях» на каналі «Україна» розповідали про звіт Державної фіскальної служби України: там хваляться збільшенням податкових надходжень та обіцяють перевірити тіньові зарплати за допомогою спеціально створеного підрозділу. Зокрема, зарплати футболістів «Динамо». У склейку з цим сюжетом телеканал подає коментар Олега Ляшка: «Я думаю, що не тільки гравці Динамо, а переважна більшість українців отримує зарплати в конвертах. У тому числі і гравці Динамо, і гравці інших команд». Проте справжню цінність коментарю надають наступні слова політика: «Я знаю одну команду, яка все платить чесно, це Шахтар. Тому що я вболіваю за Шахтарі вони легально отримують заробітну плату». Це потрійна реклама — і для Олега Ляшка, і для футбольного клубу, і для його власника Ріната Ахметова, що за збігом є ще й власником телеканалу, в ефірі якого з’явився цей коментар.

«112» даремно повірив офіційним особам

Телеканал «112» 7 грудня розповідав про бійку між київськими й турецькими ультрас після матчу «Динамо» — «Бешикташ». Журналісти заявляють, що госпіталізованих немає, й подають коментар Оксани Блищик, начальниці відділу комунікації ГУ Нацполіції Києва: «Після надання необхідної медичної допомоги усіх пацієнтів не госпіталізовано. Вони відмовилися від госпіталізації». А от у сюжеті СТБ видно, що мінімум двоє турків перебувають у лікарні, вони мають ножові поранення, один щойно з реанімації. Тож журналісти «112» дарма не перевірили офіційної інформації.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко: цього тижня на користь Президента вийшло загалом чотири піар-матеріали. По одному на ICTV, «Інтері», 5-му каналі та «UA: Першому».

Володимир Гройсман: глава уряду традиційно лідирує в кількості піар-згадок. Цього тижня їх було 12: по три від «Інтера», «України» та ICTV, дві від «1+1» та одна від «UA: Першого».

Арсеній Яценюк: лідер «Народного фронту», що минулого тижня був справжньою зіркою піару, цього разу обійшовся на «Україі лише однією згадкою. Зате канал ще раз пропіарив його партію, те ж зробив і «1+1».

Олег Ляшко: канал «Україна» випустив про лідера Радикальної партії п’ять вигідних політику матеріалів. Крім уже згаданих футбольних уподобань, Ляшко відстоював інтереси пенсіонерів та український ліс.

Сергій Каплін: цього тижня нардеп згадувався на «Інтері» шість разів. Чотири з них він критикував міністра внутрішніх справ Арсена Авакова.

Віталій Кличко: мера Києва знову рекламують на ICTV. Цього разу на фоні транспортних покращень.

«Опозиційний блок»: на користь опозиціонерів вийшло протягом тижня десять піар-матеріалів. П’ять на «Інтері» та п’ять на «Україні». Половина згадок — це захист інтересів Вадима Новинського.

Критика:

Арсен Аваков: за весь листопад «Інтер» випустив проти міністра внутрішніх справ 17 негативних сюжетів. А за цей тиждень, після подій у Княжичах, встиг уже десять. Щодня «Інтер» передавав критичну новину про повну відсутність новин: міністр у Канаді, міністр не пише у Facеbook, міністр не робить заяв.

Андрій Садовий: цього тижня «Інтер» чотири рази критично згадував про Садового. Як і раніше, прив’язуючи його ім’я до негативних подій у Львові.

Загалом експерти «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 78 сумнівних матеріалів, що на шість менше, ніж минулого тижня. Найбільше їх було на «Україні» та «Інтері» — по 28. По вісім сумнівних матеріалів було на ICTV та «1+1», по два — на «UA: Першому» та СТБ, по одному — на «112» та 5-му каналі.

Детальніше про це читайте в публікації «Гройсмана на тижні більш за все любили на ICTV. Моніторинг теленовин 5–10 грудня 2016 року».

comments powered by Disqus